J. J. P. en het Nieuwe Bouwen De evolutie van een strijdbaar architect Spontane uitingen van de kinderlijke beleving Gereserveerde kamers: oud verhaal; nieuwe versie ACHT DAGEN UIT Smokkelen loont niet U kunt het zelf zien Blinden krijgen een nieuwe werkinrichting ORCH1 EXPOSITIE IN BOYMANS ■sss ONZE JEUGD TEKENT Contaet-avond van 't Centrum DE ROTTERDAMSE BIOSCOPEN in Rotterdam BSÊS&tx2*& Papyrusrol en fielsplaatje: zelfde doel Maandag wordt eerste paal geslagen Weer 2000 nummers automatisch Zaterdag 3 Maart 1951 ER is bepaald geen Gallup-peiling voor nodig om te weten, hoe weinig de mensen zich over het algemeen bewust zijn van de enorme rol, die de architectuur in het maatschappelijk en cultureel leven speelt. Zelfs in een stad als Rotterdam, waar bouwen het parool van de dag is, kan men dit schromelijk te kort in de publieke belangstelling steeds weer opmerken. Natuurlijk, men is wel weer even verheugd als er een nieuw gebouw wordt geopend, maar bij de zin, de mogelijkheden en de toekomst van het bouwen, dat als weinig andere practische kunsten het dagelijks leven beïnvloedt, Al men nauwelijks stilstaan. De expositie in Museum Boymans van de volledige J werken van architect J. J. P. Oud moet daarom gezien worden als een zeer opportune en nuttige bijdrage in het pogen om de grote lacunes in de publieke voorlichting op dit punt te ver kleinen. GEEN GEBREK AAN VEELZIJDIGHEID Café de Unie op dc Coolstnpel tussen jEraswtaotts Gymnasium en .Passage (192$) Kamer van Koophandel over de winkelcentra Op de agenda van de vergadering Öie de Kamer van Koophandel op 7 Maart houdt, staan o.m. de volgen de punten: het overleg tussen de Noordzeehavens, de bouw van een nieuw winkelcentrum en de ont ruiming van het oude winkelcen trum en de kwestie van het vlieg veld. Beeldhouwwerk voor school aan de Bentincklaan De jonge Rotterdamse beeldhou wer Huib Noorlander heeft dezer dagen van de gemeente opdracht gekregen tot het vervaardigen van een beeldhouwwerk voor de semi- permanente school aan de Ben tincklaan. Dit kunstwerk wordt een zittend jongetje met een meeuw, het owrrit uitgevoerd in zandsteen «n.; alltiminiura. MEN zal zich afvragen of men in het werk van een architect nu het portret kan schilderen van de gehele Nederlandse bouwkunst van deze tijd. Natuurlijk niet. Maar de verscheidenheid in opvattingen I» ook zo verrassend groot al is Nederland dan maar een heel klein landje dat een representatieve expositie de onbevangen leek waar schijnlijk slechts met een indruk van Babylonische verwarring het bos in zou sturen- Toch, veelzijdig heid, bij architect Oud hoeft men zich over gebrek daaraan niet te beklagen. Strijdbaar is hij. vooral in de pionierstijd van Stijl-groep. Nieuwe Zakelijkheid en Nieuw Bouwen. een man. die niet schroomde zich open te stellen voor de invloeden die hij als urgent voor het nieuwe leven en de pro gressie onderkende. Daarin was hij dan vaak zijn tijd wel vooruit, al dus de critiek opwekkend van fi guren. die niet zover nog waren en zich liever verlieten op de tradi tionele gevestigde principes van a esthetiek en romanticisme. Niet alleen in zijn ontwerpen ge tuigde Oud van rite inzichten: hij deed en doet zich oefc kennen als een strijder met de pen. Maar en hijzelf zal de laatste zijn om het te ontkennen onder één hoedje is hij moeilijk te vangen. Hij is het tegendeel van een statisch archi tect, maar zijn degelijk vakman- 1/ indertekemngen ■"■bezitten een aparte bekoring, niet vergelijkbaar met de onvoldragen tekeningen van vol wassenen, en ons juist daarom zo dierbaar, omdat er de prilheid, het on bevangene en arge loze van de kin derziel in tot uiting komt. Als het kind tekent, is het vol komen zichzelf, een kleine mens bij het begin van. zijn ont wikkeling en dus onbedorven en vrij van invloeden om uit te drukken wat hij voelt en ziet. "Wonderlijk, zeggen wij, ouderen, wan neer we op een tentoonstelling zo als deze thans in het prentenkabinet Van hert museum wordt gehouden en welke is georgani seerd door de VAEVO (Vereniging voor aésthetische vorming voor het voortgezet onder wijs) in samenwer king met het Bureau Volksontwik keling, de ongeveer 400 tekeningen bekijken van het kind van zijn 3de jaar af tot en met de leeftijd Van het middelbaar onderwijs toe, en wij vergeten, dat het wonder van de belevenis by ons niet meer zo sterk aanwezig is als bij het kind. En inderdaad, die wereld van het kind is wonderlijk. Toch is het niet overbodig kennis te nemen van dé tien opmerkingen, die aan iedere bezoeker van de tentoonstelling worden uitgereikt en dïh een aan tal waarschuwingen inhouden om er vooral voor te waken, dat wij deze tekeningen anders zulten zien en anders zullen interpreteren dan ze bedoelen te zijn, nL het feit dat de natuurlijke, individuele groei in wezen wordt geleid door het scheppende, beeldende teven, dat verschillende wegen zoekt. Het doel van het tekenonderwijs mag geen andere zyo dan een actief aandeel te hebben in deze groei, doorby het werken uit te gaan van de éigen beeldende expressie van de kinderen en jonge mensen in kleur en vorm. Het Is daarom goed te bedenken, dat het tekenwerk uit deza collec tie zonder enige dwang of bepaal de leiding uit eigen initiatief en fantasie is ontstaan. De heer Mere- ma; onder wiens leiding veel van dit werk gemaakt Is, heelt deze te keningen als studiemateriaal gese lecteerd: zij kunnen dus min of jn«er als typerend voor bepaalde leeftijdsfasen worden gezien. Op merkelijk is daarbij de gevolgtrek king. dat in en na de puberteit het tekenen uit 'de fantaste niet ophoudt, doch zich wijzigt. In deze period© moet men vooral zeer, voorzichtig zijn met critiek. Verder leggen de samenstellers *an de tentoonstelling er de na- ffruk op hoe funest voor het Schep pend vermogen de tekenvoorbecl- Wtt.en. perspectivische schema's njtt. dle op.de lagere schooi bij het tekenonderwijs worden gebruikt. »e lust tot tekenen en fantaseren *wdt «r door gedood en het kind gaat elk vertrouwen in eigen kun nen missen. Wat nu de tentoonstelling zelf betreft, deze is op een zeer over zichtelijke wijze ingericht, zodat wij zonder moeite de geestelijke ontwikkelingsgang van het kind tot puber kunnen gadeslaan. Tref fend is het gebruik van, de kleur, die over het algemeen uitstekend ia gekozen, fris is en technisch op soms verbluffende wijze is toege past. En steeds moeten wy er by voor ogen houden, dat het kind geen kunstenaar is. al maakt het mooie dingen, want hét doel is niet «te tekening zelf, doch de beleving, die het kind aan de tekening geeft. De tentoonstelling is tot l April geopend. De Rotterdamse jeugdvereniging 't Centrum, die enkele maanden ge leden werd. opgericht mag zich in een groeiende belangstelling verheu gen. Reeds ver over de 100 leden gaven zich op. De vereniging die zich ten doel stelt „de kinderen van de straat" te houden, heeft hier bij echter met vele moeilijkheden te kampen. Dat zij echter vol goede moed is bleek gisteravond ob de contactavond in Malsott de Klerk. De voorzitter, de heer P. van Kel- kert, hield een korte toespraak wees hoe schap staat er borg voor, dat rijn evolutie naar een gewijzigde stijl geen verraad behoeft te betekenen aan eerder met overtuiging en vasthoudendheid beleden principes. BR Oud ziet men zeer duidelijk, dat hij verworven Inzichten steeds toetst aan hun practische en «es thetische bruikbaarheid in de tijd. Daarbij xyn dan den zo sterk, dat ze vel® j nog in min of meer vorm herkend kunnen. 1 Een goed voorbeeld daarvan Is de lange periode na het hoog tij der Stijlgroep. Na allereerst een groot bewonderaar vanBer- lage te tiijn geweest, kwam plotseling inde eerste wereldoorlog de ontmoeting met de radicale futuristische en enbdstisehe theo rieën la de vrye kunst. In het cub isme bewonderde Oud wy citeren „do overgang van het na tuurlijke naar het geestelijke. dX van het afbeeldende naar het beeldende of van het begrensde naar het ruimtelijke". Onder de invloed van Van Doesburg en Mondriaan vooral ont wikkelde Oud een sterk gevoel voor kleur en primaire ge ometrische vormen. Indien men het werk van Mondriaan, dat op de tentoonstel ling hangt, bijvoorbeeld vergelijkt met het directiegebouwtje by Oud Matbenesse (1S23> of café De Unie op de Coolsingel naast het gymnasium, dan is het verband al direct duidelijk. Toch Is dit voor Oud vooral een tijd van experi menteren geweest zyn ontwerp voor een fabriek te Hoofdkantoor SheÜ-Nederland in. Den Haag (1938—1942) Dm Rank-film „Gereserveerds geeft de eoveelst* vertóe op een van de meest legendarische en rterfce verf— van de Journalistiekhel bekende matlsche relaas van een schctmrinniff verdwijning tydene de grote Werekttentoofuttlltng van 1M Ingenieur Eiflel Ujn toren opende. De oude vertóe van het verhaal laat een moeder, dochter, roon en broer midden in de nacht uit een hotel verdwijnen ronder het geringste spoor achter te Latea, Niet alleen de menaen verdwenen, ook de hotelkamer la eenvoudig met meer terug te vinden. Gereserveerde kamers verhaalt de ge schiedenis In een ietwat gewijzigde m. Twee Engelsen, broer en mater. nen naar Parijs om de tentoonstelling te bezoeken. In een hotel hebben rij oer 1T en kamer gereserveerd, ar de volgende morgen is zowel er lief als kamer 19 totaal verdwenen, ja de hotelhouder en zijn personeel be weren zelfs tegen het geheel overstuur zijnde Engelse meisje dat er nooit een broer en een kamer 19 geweest wi)n. De Britse consul en de politie, tot wie t radeloze meisje zich wendt, gaao aan haar verstand twijfelen, maar dank rij de speurzin van een galante schilder wordt bet raadsel opgelost. Boe. dat moet ge maar eens gaan zien tn LUTL'SCA. waar de Knappe film deze week wordt vertoond. Het is een span nend relaas, uitstekend gemaakt en de lieflijke Jean Simmems speelt er de rol van de bekUgensw aardige zuster In. Kitsch In LüXÖR draait de» week een titan, een Duitse, in 1944 gemaakt, die met uit zondering van «en paar goéde dans- en wcummera van de ia dat genre be nde Manks Rftkk. zo weerzinwek kend van vals sentimentele en ordinaire kitsch is. dat men itch verwonderd moet afvragen hoe ter werekl een onder toe zicht san de Rotterdamse Purna erend is der, de Bario's, Cas van Dbk. Ge rard Lambermim. plano. Joh. de Vries, accordeon en vele anderen. Deze wisten de stemming er uitste kend! In te houden en bezorgden het publiek enkele uren van ongekend plezier. beeld van. Zijn tijd vooruit V OOR een begrip van zijn .el as- v ticiteü" is dan ook verhelde rend het semi-permanent tuindorp Dud-Mathenesse, dat hij was in middels in dienst van de gemeente getreden met traditionele ma terialen gebouwd moest worden. Dat was in diezelfde tijd van ex perimenten- Mensen goed laten wo nen? Oud wist precies wat hij en door frisse kleuren, «en plattegrond en een door aanwending van strak ge- elementen wist hij een Wijk te scheppen, die toch een uiterst moderne mentaliteit vertegen woor- wat misschien in werke lijkheid traditioneler uit moest val len dan de stift op papier had ge wild» dit gold niet meer voor de bekende woningen van de com plexen te Hoek van Holland en in de Kiefhoek (Zuid). Hier heeft Oud zijn. hoogste troeven In het weloverwogen ijle spel met blank* beton en glas misschien wel uitge speeld. Arbeiderswoningen, jawel, maar een conceptie van grote al lure. Hoever hij daarmee werkelijk zijn tijd vooruit was, blijkt thans weL Bijna 25 jaar later is -men" er ndg niet aan toe, getuige de won derlijke producten, die heden ten dage maar blijven verschijnen. Ook het mterieur W5 zullen slechts de grote lij nen van de expositie kunnen volgen; een tentoonstelling van werken, die toch al reeds niet in concreto aanwezig kunnen zijn, maar naar schetsen, afbeeldingen maquettes bezichtigd moeten Architect J. J. P. O UD aantrekkelijk is. maar d werd verworpen. Op c stellings- woningen te waar Oud mededingers Corbusier, Josef Frank or de jury S tentoon- Stutigart» »d als Le i de Ne derlander Stam. Oud ging grote aandacht besteden aan de ligging het zonlicht toe (ZoTenbam; ontwerp voor woningen in volgt Oud's grootste werk: het Shell-gebouw in Den Haag, waarin een duidelijk streven naar ornamentiek zij het dan ter on dersteuning van de vorm, die pri mair blijft is waar te nemen. De ontwerpen voor het Grebbe en Dammonument. de suggestie voor de oplossing van het Laurens- kerkprobleem, het ontwerp voor de spaarbank te Rotterdam, zij leggen getuigenis af van de veelzydig-ge- richte activiteit van architect Oud. die ook het interieur er rijn enkele aantrekkelijke stoeten aan wezig niet verwaarloosde. H. F. REEDIJK Het onsterfelijke Ltme-detmfje zal men nu in naturo kunnen horen, Vrijdafluronri in de Schouwburg. wanneer citherspeler Anttm Karos ■met een edntal vedetten can Radio Parys optreedt. De Kinderen can f Edunrd zijn dit weekend bij 't R.T. te zien; Maandag komt de Hacjjst Cnmedte met Sftaics Mevr. Warrem 's Bedrijf, Donderdag met het pc- tiRante stuk Ninotchka. De Maft heus Passion wordt deze week nree- mca I uitgeroerd door „Exoelrior". Ten behoere can het Verdt-rusthttis in Milaan zingt Dinsdagarond in de Ricièrahai het Rotterdams Opera koor met solisten- Het Prentenkabinet van Bot/mans toont vanaf 4 Maart hoe Once Jeugd tekent. theater aU Luxer er tor ■n dergelijk produet ep hét programma te pliatren „De rroa* nitteer aroma" to h#t fraais getiteld. Goede Tarzanfilm Onder de ctreora Tarxan-hfms, dl* ge staag «re» t haal er» «chuitt, is .Tknan ra <Jr mee minne»beslist «en opvallend ford product» wat van het gros dezer avonturen nu niet altijd be weerd kan worden. Horwei het verhaal veel UI kt op rijn ander* belevenissen (deze maal ontmaskert cm» jungirheld een surrogaat-priester, die «en vreed zaam clubje parelvissers exploiteert werd zoveel aandacht bestead aan entourage, muziek en spel. dat men de geijkte oerwoudstunU en Ueve-JuKrou- wem -m«t-tweed*Uf badpak gaarne op de koop toe neemt. CAPITOL heeft de» aardige film van de week op het doek. Wraak Niet ronder spanning, maar zeer ver ward eo oppervlakkig Is het verhaal van de Amerikaanse ex-oftieter van het Office of Special Services, die Jn de oorlog door verraad in handen van' de Duitsers to gevallen en nu wraak gaat nemen voor de vermeende dood van een Italiaans psrriMnen-vriendinnetje. Die vergelding echter wordt een Uitermate Ingewikkelde zaak. vooral wanneer de aanbeden dode inmiddels met een vrij twijfelachtige baron blijkt gehuwd te zijn. De fibn vindt dat toch niet genoeg fit om de vereiste duur te bereiken er nog een aantal ertra-ver- moeilijk maken. maar dunk zij de Tarzanwke talenten van Alan Ladd een weinig indruk- acteur overigens en als zo- uitstekende partner Vanavond. Zaterdag 3 Maart: R_T. speelt het blijspel De Kinderen van Eduard, regie K© Arnold: en Jean Wall, in de Schouwburg. Morgen, ren. 4 Maart: zie bo- 5 Maart: Shaw's «Mevr. Warren» bedrijF gaat bij de Haag se Comedie in vrije vertoning (Schouwburg). Medespelenden zijn Fie Ca reiser?. Paul Steenbergen. Elisabeth Andersen, Jan Retél, Henri Ecrens en Bob van Leersum. Paul Steenbergen voert de regie- Dinsdag t Maart: Voor d« nood lijdende Casa di Rtposo Giuseppe Verdi te Milaan geeft het Rotter dams Operakoor oi-v. Nico Rin- gels een Verdi-operaconcert. Greet Koeman, Luclenne Delvaux. Nino Andami en Arnold van Mill zijn de solisten (Rivjèrahal). In de Schouw burg speelt het Concertgebouwor kest voor het eerst .na de van Kempen-troebelen, voor de socië teit Harmonie. Dirigent is Jean Foumet en Geza Aoda is solist in Chopin's Eerste pianoconcert e kl-t. Woensdag 7 Maart: Om half één k cr in "t Vertster het noen-disco- conceri: Saint Saëxts. Mrfccreenite I. 31. Vrydag Maart: cithert in de Donderdag 8 Maart: de Haagse Comedie brengt .Ninotchka'. 3-de- lïg blijspel van Melchior Dangyeïl in de Schouwburg (vrije voorstel ling). Aan de M.P- uitvoering door Excelsior* in de Koninginnekerk werken mee de solisten io Vin cent» Roos Boclsma. Annie Hermes, Han De Fèvre, Simon Meerdink. John van K est eren. Laurens Bogt- ir.an. Jan van der Ree. met de or ganist J. H. Beeselaar jr. en de cteveciniste Lilly van. Spengen. Voorts het kinderkoor oir. Piet 't Hart, het R-Ph O.; bet staat onder leiding van Aanvang 730 uur. Anton Karas Schouwburg. Voorts vedetten van radio Paris op: Lucien Volpi, Jean Wetzel!, Jacqueline Durand. Freddy Alberti In de Koningian - - MJ*>uitvoering Het Amsterdams zslschap concerteert, voor de RoU terdsmse Kunstkring in de Nieuwe Zmderkerk. Programma ©.a. Brahms-clarioetkwartet. Ravel- M Mwrt: de Schouwburg R-T. met DüfflQb. ftenteottste Illngen: wer ken van arch. J. J. P.. Oud (Boy mans); Onze Jeugd tekent (Pren tenkabinet Boymans)reisindruk ken uit GaUkmte en van de Azu ren kust door Jan Kamman (het SchieJandshuis)Creatie, ver. tot bev. v. d. absolute kunst Cl Ven ster) tot 11 Maart. danig t W*bO» Hendrix. het Jonge vrouwtje Giulj* tot een bevredigende afloop gebracht -worden. Mitchell Letoen regis- dit ongeloofwaardige product, „ïfc zoek vergelding" (Captain U.SA.). dat in CINEAC ver wordt. Sensatie in Rex t Is weer sensatie geblazen In HEX de» week- Prate uor Hichards moet het opnemen tegen niemand minder dan het beruchte Atooaupook en het to maar goed, dat de professor behalve over een goed ontwikkeld stel hersens ook de beschikking heelt f er een paar vuisten. d« raet exploderen - kracht rijn tegen standers kunnen ve^en. anders lag het t. slecht met hem m de wetenschap uit Een lieftaKlg secmareeje staat de pro fessor hij gedurende rijn avonturen en zij beleeft veel engs mee, afe zijnde het exploderen van vliegtuigjes, bet Ja ravijnen sterten van autootjes en het kort en kiem slaan van laboratoria. Kleurige shotcs Vrolijkheid, zang en dam Tieren de» weeft hoogtij in VICTORIA, waar de techröeoior-füm JOe dochter van Rosie 0"Gttoy" herinneringen opwekt aaa de Broadway-revues van weleer. Vanzelf- de film echter bet grappige verhaal ren dhs^koppige Ier O'Graay, die te vroeger BELASTINGMUSEUM HEROPEND heid en de compleetheid. Tol diep in onze geschiedenis te men gefisan om aDes wat direct of zijdelings op belastingen en schattingen, bêffin- en tiende-penningen betrek had tevoorschijn te halen. Ja» heeft men er oude papyrus rollen, die de Egyptenareu ai aan wendden om hun aantekeningen te maken over de schatplichtigheid van loonslaven en horigen. Maar in een vertrek op de derde verdieping liggen bij voorbeeld heel nuchter en vertrouwd de fletsplaat jes en de talloze ontwerpen van die Natuurlftk sH u vertegen om een hoop geld. Behalve roof en in braak» die voor een beginneling wat cru zijn om in een slag meer bin nen te halen dan het afgemeten salaris van alle dag. zendt n dus ook kunnen gaan smokkelen. Tientallen mennen *ün rijk geworden mei - - miiiiiiiluii1 smokkelen en honderden zÜn er voor achter de tralies gedraaid. Maar goed, mocht u toch Idee hebben in dese branche, ga dan even kijken op ken**rs onze vervoertnid- Parklaau no. 16 want daar, In het Nederlands Belastingmuseum, dat D zien boe uw voorgangers het gepro- de douane dus al kent. Maar nee, doe niet met dat smokkelen. Uw trucje sou straks alleen aanwinst in de vitrines zijn! wilden vertieren, ware het go geweest, dat dergelijke fraaie bedenksels in dn ogen van de autoriteiten geen gena hadden gevonden. Het verrassende van het Neder- lands Belastingmuseum is, dat het worden, rteit aan de belangstellen- gespeend blykt van elke saaiheid. den toch reeds genoeg eisen. die men bij gedachten aan heffïn- Gewezen tij op het ontwerp voor gen-ineens, kohieren, aanslagbiljet- de Rotterdamse Beurs, dat zeer I ten en getallenpaperassen zou ver- wachten. Natuurlijk is in dit mu seum een enorm aantal spullen op geborgen waarvoor een weinig in geschiedenis geïnteresseerde burger zijn neus zal optrekken, maar aan de andere kant kunt u er zoveel aardige dingen uit het dagelijkse leven ir aantreffen, dat een bezoek ten volle de moeite waard mtakt. Het imponeert door de veelzijdig* Maandagmorgen om elf uur zal de wethouder van sociale zaken, de heer A. Hogeweg, de eerste paal van de nieuwe werkinrichting voor blinden slaan. Dit pand. dat het be kende gebouw in de Van der Duyn- straat moet vervangen, zal worden gebouwd aan de Groenendaal bij de Kipstraat. De werkinrichting in de Van der Duynstraat was voor de oorlog heel bekend in Rotterdam Het werd in 1892 gebouwd, zestig blinden vonden er werk en twintig Werden er gehuisvest In 1B24 werd het internaat opgeheven, omdat de externa huisvesting voor de blinden beter mogelijk was. Hierdoor kwam aanzienlijk meer werkruimte ter beschikking. Door deze vergroting van de werkruimte wa» bet voor de blin den, die tot dusver bosjes kachel hout maakten, mogelijk ook ander werk te gaan doen zoals bet maken van matten, borstels en manden. Ia Mei veertig werd het gehele gebouw door dria voltreffer» vernietigd, ge lukkig zonder dat er mensenlevens bij verloren gingen. Het kostte ech ter grote moeite om in bet verwoes te Rotterdam een werkgelegenheid te vindenu maar door de bereid willigheid van de directie vond men die tenslotte toch in het bedrijfspand van de firma J. en A. C. van Kos sem in de Van Meekerenstraat. Plannen voor de herbouw werden ook hier direct gemaakt. Men had hpt oog op een groot complex aan de Vondelweg, waarin zelf» een winkelgalerij was geprojecteerd. Financieel bleek het echter onuit voerbaar en daardoor werd gezocht naar een plan op meer bescheiden basis. Tenslotte werd con definitief ontwerp gemaakt door het architec tenbureau Verveer en Van Her waarden. Dit nieuwe pand. waarvan dan Maandag de eerste paal gesla gen zal worden, omvat o»m. drie werkzalen, waarin haar schatting 160 mannen kunnen werken en een zaal voor 33 vrouwen. Er komt. ons cant Ine. een recreatiezaal, een Win kel met expositieruimte, er zijn «touche- en wasgelegenheden en ook komen er verscheidene hokken voor de geleidehonden. Spaarhoofd en ambtsgewaad Over die, meestal maar voor zeer enkelen lonende smokkelpraktijken spraken we al. Het museum heeft smokkelactordeonj, smokkelvesten. smokkel dassen, smokkelbroeken en smokkeikoffers. U kunt er zien hot de douane de overtreders te pakken nam en hoe zij probeerden Het Ge zag een beentje te lichten. En ook minder heftige uitstallin gen zijn er. De portretten van wijze bewindvoerders, die door de eeu wen heen elkaar opvolgden en de koorden van de ataatsbeurs in han den hadden, de zegels en krullig beschreven oorkonden, de spotpren ten op belastingen en belasting ambtenaren, het spaarpothoofd van Lieftinck en bet vertier ingsmotief uit het ambtsgewaad van de direc teur der Rijksbelastingen en Do meinen. Er te te roei om la een krant te beschrijven. Daarom kunnen we u slechts aanraden er heus eens zelf heen te gaan. De betastingen ma ken ons noodgedwongen het leven el zuur genoeg. Laten we er nu eens gratis wat plezier aan beleven en heel wat belangwekkende ken nis van Hef Merkt» venJ betwtisfl- kosfoorfje uit 1m» reeohittetijd- perk. Tttssen *tin trtaper» kkwnt deze pop eek gastetveder. tussen de bladen van «en oud foliant att- aonden, Wfldrsebtlnltik ambt maar toentertijd Kappmconprcf Zondag 21 Maart komen de kap pers aangesloten bij de „Vereniging Technische Clubs voor het Kappers- bedrijf* te Odeoo te «en congm bijeen, De voorzitter de hear B. H. de Weert houdt dan «ten inleiding over de „Moderne Kapkumt'. In da avonduren worden de monstraties gegeven van nieuwe tfc Dsardetram June fl«w a{» re dochter Rotie O'Gfady (Victoria! om ïb.» drie *Bneh*rmnit*te e*n bdKNtóükc opvoeding -te pvw. Wanneer die dochters «C huwbare leeftijd hebben bereikt I deren de euvele moed niet i gewenste doeh met op de p*oj conflict daar, waar allerlei grappige var wikkelingen uit kannen voortvloeien, wat flin ook prompt geschiedt June Haver speelt danst en ringt de hoofdrol Met ingang van Maart am S uur vu. kannen een groet aantal Rotterdammer». Se sftn aangesto ten t»U de plaatselijke telefoon dienst Rotterdam, een deel van htm tetertotale groprekken ttH kleaen, Bi van de op bl& S3» tin. SM na de tekfoongid» uitgave December 195» genoemde netten. Dit zijn de Rotterdammers, die in het bezit zijn van telefoons met een nummer tussen 2&000 en 20.999, 21.500 en 22.999 en 23.300 en 23.990. Opdracht aan componiste Joh. Borderwijk.Roepman De Kntterdaraae Beiaardcommto- »ie heeft óp haar laatste vergade ring bestoten de componist* Joh. Bordewijk-Roetanan opdracht te verlenen tot het componeren viffl een, werk *«w beiaard. De com poniste heeft deze opdracht aan vaard. Verder voltooide tij een compositie vóór driestemmig jon genskoor. getiteld „Paknendag". op tekst van Guido Gezelle. Dit werk te te studie genomen door het jongens-kerkkoor JDe Meers- Hachtegalea" onder leiding van kapelaan H. Voocken. Chriitiaan Huy§ensschööl D» via cut «tnmoUUIk* Khtwt wr tsjo-initrurawteiikwi »n fewtafUwUq a«l motlnn M* den: .OtWil» HlWIm ScbOcA". Aan deza naam wordt ter .nadtro aanduiding toegevoegd. «SdsiM ttfn-lBstruaantetiteers en hmloge- 9

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5