een kunst neen FUANSE RELIGIEUZE KUNST te Eindhoven Smijtenpersen en rukken met kistendozenkratten in Delfts proef station dubbelleven van Sir William 5 Doelmatigheid, maar ook „show" Viool-avond in Muziek Lyceum Evenwicht noodzakelijk tussen talent en zelfverloochening Actieve strijd voor vernieuwing UITDE OMTREK Dr W. Gerber over prothesen voor burgers eu militairen Ttolitiece-cht&c SSS'ÖÖS' ...WBU™- F-oiS's/aïS5 d° r^iC Van Twee exposities Ponderdag 8 Maart 1951 (Van onze speciale verslaggever) Een goede eeuw geleden was er nog geen machi nale papierfabricage. Dat wil zeggen: toen was er nog vrij wel geen papier, in ieder geval geen pakpapier. Als men toen boterhammen mee nam zal men het waarschijnlijk in een doek gedaan hebben. We hebben de tijd van de mechanisatie, van de indus trialisatie gekregen. Ook de tijd van de verpakkingsindus trie. In Amerika verkoopt men zelfs de appels en de uien, de veters en de schroevendraaiers verpakt, liefst in transparant, in cellophaan of piiofilm. Hier is men nog zo ver niet en wordt zejfs het brood in de regel niet verpakt verkocht. Maar de in dustrie is gedwongen om aan de verpakking, in hout, in me taal, in karton enz. enz. grote aandacht te besteden. Goed verpakken betekent productie besparen, geld besparen. Slecht verpakken betekent de nederlaag lijden in de concur rentie met het buitenland. Het verpakken is ook een vak. neen. een kunst geworden. Iedereen is op z.-jn tijd ..verpakker" zelfs een Kind van drie jaar. Maar goed verpakken, doelmatig en sis het kan attractief oat is wat anders. Jaren lang hoeft men gezworen bij de houten kist Ken kist met pakjes puddingpoeder, een kist met blik jes vlees, met flessen wijn, met eieren. Tegenwoordig gebruikt men veel meer de kartonnen doos. Maar welke martonnen doos. hoe gemaakt, van welk materiaal? De Organisatie voor toegepast Na tuur wetenschappelijk Onderzoek lT.N.O.1 heeft kort na de oorlog een Proefstation voor Verpakkiugon opgericht, dat te Delft in een der gebouwen van de Technische Hoge school zetelt cn dat ieder die het wenst op het gebied der verpakking van voorlichting dient. Philips, de Kunstzijde Unie, de Unilever en andere grote bedrijven, maar ook kleine zakenlui, winkeliers, parti culieren maken van deze voorlich ting gebruik. En met uitstekende resultaten. Niet alleen op ervaring en docu mental ie berustende adviezen (deze zijn in e regel gratis) - geeft het Station. Eiet verricht ook uitgebrei de onderzoekingen. Iemand wil b:s- kw:e verzenden, of appelsap, of sar-, dines of werktuigen. Wat is dc beste soort verpakking? Doelmatig cn redelijk In prijs? Het Station verricht proeven en geeft het advies. Of industrie stuurt 'net Station een kist of een krat of een doos met haar producenten. Het moet naar de Kongo, naar Indone sia. naar Zuid-Amerikarrls die ver pakking zo goed? Weer gaat het T.N.O. proeven nemen. af, dan kan op deze verpakking een fiat gegeven worden. Er is b.v.; een zeer grate open, draaiende trommel, met verschei dene verhogingen er Ln. Als die trommel draait, boldert de kist steeds nel éen smak omlaag. Kan hij er tegen? Blijft hij Intact bij het rangeren in een goederentrein? De rangeerproef wijst het uit. Men 'zet de kist op een wagentje en laat hem een helling afrijden tot hij, bons» tegen een stevige wand botst. Eenmaal., tweemaal, driemaal. .Blijft hij heel, de kist? En hoe houdt de inhoud zich? .v. Zo ziin er tal van apparaten; waarmee men de sterkte, de rek. de weerstand, de doorscheürvast- heid enz! kan meten en in getallen uitdrukken, van papier. karton, jute, plastics, cellophaan. pliofilm enz. enz. Men kan ook de vochl- weerstand bepalen en 'de reactie bp temperatuurstijgingen. „Show "verpakking Dat hangt allemaal samen met dè doelmatigheid van de verpakking. Het attractieve van een verpakking is vers twee. Uit concurrentie-over wegingen is een ..show-verpakking" voor de .industriëlen én zakenlui na tuurlijk ook van belang: Op het proefstation kan men er duizenden voorbeelden, in een groot aantal vi trines bijeengebracht. van vinden. Prachtige dozen, fantastisch mooi bedrukt, blikjes, kistjes, glaswerk enz, Traiisparantverpakkingcn zijn er te kust cn te keur. Voorbeelden uit Amerika zijn er legio. Als nuch tere Hollanders vinden wij de ver pakkingswoede van de Amerikanen zo nu en dan wel eens overdreven. Waarom men b.v. erwten en bonen en bonkige klci-aardappels in keurige transparante zakken met kartonnen of houten handvatten moet verkopen, ontgaat, ons eigen lijk. En wat dacht u van "gebakken aardappels in transparant ver pakking? Open rissen, in een pan netje storten, vlammetje er onder en,.;, eet ze maar op. ■Van een Nederlandse fabrikant zagen wc een fraai I houten sigaren kistje. Onder het deksel zat een vel cellophaan of andere transpa rante stof.: Dan -kwamen...de si-, garen? Neen, dan kwamen allumi-. niumkokertjes. In die kokertjes zaten de sigaren, maar die- waren, zelf ook eerst weer in cellophaan verpakt. Om het hele kistje zelf zat natuurlijk ook eerst weer een wik kel van cellophaan Dat leek al een beetje op Amerika. Overigens heb- bén:jwij gehoord! dat de sigaren fabrikanten in onderling overleg besloten 'nebben het een beetje een voudiger aan te gaan doen met hun verpakkingen. .Overdaad schaadt.- Maar wat'over daad is stelt men niet zo een-twee- drie vast. Dat hangt af van de men taliteit van. het kopend publiek, een mentaliteit; die natuurlijk ge it weckt kan worden."-zoals ze in Amerika ongetwijfeld gekweekt is. Voor ons van betekenis is in de eerste plaats of onze kaas, onze boter,onze eieren, onze landbouwproducten en al het andere, dat wij exploiteren, ir goede conditie hun bestem ming bereiken. Dat is vooral in deze tijd voor ons volk een le vensbelang. En in dat verband mogen we blij zrjn dat we dat proefstation met al de vreem de apparaten hebben. In dé roterende trommel ond»r- gaat op het proefstation de kist de apoittnrcn1 ran sloten, schok ken, vallen, enz. In Amerika verpakt men zelfs de vliegtuigen. Als men ze geruime lijd ongebruikt op het vliegveld moet-laten staan, bespuit men ze geheel met een plastic stof, waar door men ze. beschermt tegen weersinvloeden, roest enz. De tweede sonate, vanVoormolen, waarmee de violist Ccr de la Beij en de pianist Adri Slootrnaker hun programma na de pauze vervolg den, maakte qua compositie wel een zeer schamele indruk ita de wer ken van Mozart en-Debussy. Er valt nL in Voormolen's stuk geen enkele persoonlijke vondst te ontdekken. Het eerste deel bestaat uit een aan tal stuntelige variaties over het ïo "Vivat; het tweede deel een menuet- to had even goed honderd jaar ge leden. geschreven, kunnen zijn en in het derde deel komen verschillende Franse componisten om do .hoek kijken en doen dat zeer op hun ge mak, zodat men ten slotte dan heel erg blij is als Voormolen zijn mu zikaal leuterpraatje heeft beëindigd.: Dat men.:.derhalve: wéinig geboeid luisterde, lag 'waarlijk, niet aan de spelers. Want De la Bijc en Sloot- maker gaven het werk technisch en muzikaal een uitstekende vertolking. In Mozarts Sonate: echterhadden de oe.de musici elkander nog niet gevonden. Hun beider spel (afge zien dan van enige minder geslaaf de passages in het laatste deel) kon zeker voldoen. zjj speelden nog »e individueel, waardoor het sa menspel dan ook uiteen viel Te hunner verdediging moet echter worden gezegd, dat de noga) stug ge acoustiek van de Gehoorzaal van het Muziek Lyceum, de samensmel ting van de klank zeor bemoeilijkte. Dc sonate van Debussy kreeg oen weergave die er zijn mocht. Vio'ist en pianist toonden hierin r.iet alleen - '"«"""cntalistcn te zijn! floeh tevens begrip te hebben voor dc nj.<e klanltir.houd van dit mees- lernjKc opus. Met een reeks violistisch klein goed. werd het concert besloten. H. VAN BORN. „Als hef zout zijn smaak verliest, waaTmce.zalnien Aan zouten?"-! neef. Christus gevraagd. De katholieken van de 19e eeuw hebben vol- j gens het woord van de katholieke schrijver, Paul Cluudel, zonder dm- ton cn. mt eén mond geantwoord: „Mei suiker!" Inderdaad, het misver- stand, dat suikerzoete gemoedsaandoeningen de functie van-hét zout', aer aarde zouden kunnen overnemen, stamt uit de 19e eeuw; toen- then in dc kunst ^religiositeit 'met sentimentele, fémelarij begon te vereen- 1 zciviyen cn ae dienende functie van de religieuze kunst tot het niveau ta.t de schandelijkste kitsch degradeerde. Een Indonesisch dansensemble be staande Uit..Edo Sie. Liong' Sie. en Ta mara Ste zal te beginnen 4'JönJ tijdens het Festival of Britain voorstel lingen geven, in. liet -nieuwe Riverside Theatre téXdhdèn; Dit theater,'.waaraan .thans-nog gebouwd' wórdt, iWordt üöder meer van een tetcvisicuitrusting voor zien. -1 (Advertentie I.M.) VOOR PEN EN -BOEK TÊNDSTRAAM 5 <W. Kruliltadc) - "t. 'TEL:: 30328 V- Experimenten Neem aan dat cr een. kist of een cipos met flessen appelsap, sar dines of ontbijtkoeken is. Die moet ir. de trein, in een vrachtauto, in het ruim van ccr. schip. Er wordt hel een en ander mee „gedaan" tij dens het vervoer, we willen niet nens zeggen, dat cr mee wordt ge gooid". Het T.N.O. stelt zich voor wat er redelijkerwijs allemaal met zo'n kist gebeur: voor hij op de plaats van bestemming is en dat alles iaat het die kist dan onder gaan in zijn laboratoria. Een prac- tijkproef noemt men dat. De kist komt om. zo te zeggen m een soort „martelkamer" terecht, waar men hem laat vallen, schudden, trillen, smijten, onder druk zetten (zoals in het ruim van een schip, waar er welhet een én anderboven op komt te staan) enz. enz. "Bréngen kist en inhoud het - daar „levend" Een kist op de punt 'onder druk. Kan hij er tegen? Hoe grootis de weerstand? Op de schaal is hei af ie lezen. Benoemd tot- inspecteur der belastingen Bij. Kon. besluit zijn benoemd1. tot inspecteur van 's Rijks belastingen; do heren: J. J. Mortier (inspectie der belastingen 2e afd.)W. Schipper (insp. der belastingen 1ste afd.); J. S. Buiting (insp. invoerrechten en accijnzen); K. S. Slinger (insp. der invoerrechten en accijnzen); allen;të Rotterdam; O VERSCHIK Aan het Saenredarnpldn 'zal. bin nenkort een nieuwe Che. .school ge bouwd worden, welke onlangsis aan besteed. Deze week is een. aauvaug ge- msakt met' de voorbereidselen, Hot plantsoen op dit plein.:wordt gedeeltelijk „gesloopt" en met andere werkzaamhe den Is "tevens aangevangen. '.AGENDA':;-''G Op Zaterdag 24 Maart 's avonds 8 u„ geeft de organist An d ré Verwoerd een kerkconcert la de Grote Kerk te. Over- schie.:, Aandit concert werken mee Aïi Bosloóper.. en .de Qvei-schiese solisten H. A., van de Poll. alt-dool; W, Thomas, fluit en. viool: L,: Ai de Vries;/cello. Uitgevoerd wordt „passie- en 'paasmu- zièk". D.a.: een paasaantate van D Bux- tehude voor sopraan. 2 violen, cëllo cn orgel. Wat kan iemand, die een arm of been mist, presteren met behulp van een prothese? Dat is soms ongelooflijk. Dr. W. Gerber, chirurg van het Centraal Militair;Hospitaal „Oog in AI" te Utrecht en hoofd van de Centrale Prothe sen-dienst voor militairen heeft hierover gisteravond in het Beursgebouw te Rotterdam iets vertéld eri met behulp van demonstraties aangetoond, dat mensen, die een van hun ledematen moeten missen, toch volledig in staat kunnen zijn een volwaardige betrekking uitte, oef enen. ï>e bijeenkomst .wag onder meer bedoeld als studie-avond voor de ambtenaren van de Gewestelijke arbeidsburcuux te Rotterdam. De;i Haag en Dordrecht, die belast zijn met dc „bijzondere bemiddeling", dit- :s de arbeidsbemiddeling voor lichamelijk en geestelijk mindcr- valider,. In het algemeen zijn er veel klachten, aldus dr Gerber, over de in# Nederland gefabriceer de prothesen, die bovendien zeer duurzfjn. Dit komt de. mogelijk heden van .„bijzondere bemidde ling" niet ten goede. Een'commis sie bestudeert momenteel dit vraag stuk. Men is tot de conclusie ge-; komen.- dat de door do Centrale Prothesendionst voor Militairen..ge fabriceerde prothesen in iéder gé-'; val aan redelijke eisen voldoen; Deze prothesen worden voor het grootste gedeelte gehcël ih eigen bedrijf vervaardigd, slechts' voor bepaalde armprothesein is men aan gewezen op invoer van halffabri katen uit Engeland, die dan in Ne derland worden geïmporteerd en geschikt gemaakt voor de patiën ten.; voor wié ze bedoeld zijn. Het plan is de mogelijkheden van. de Centrale Prothesendicnst voor mi litairen meer; cn meer tot ontwik keling te brengen, daarnaast be staan, er plannen om in Leersum een 'revalidatie-centrum voor bur gers to stichten. Over twee jaar hoopt men déze plannen te hebben verwezenlijkt,, waarmede "dan - ook voor dc voorziening van prothesen voor burgers belangrijke niéuwe mogelijkheden zijn; geopend. Engels schip bij Tèrncu-' zeil- omhoog gevaren TERNÈÜZEN. Het 21.867 ton metende Britse vracht- en passa giersschip '„Rangitane" is Donder- degnacht ter hoogte van Terneuzcn omhoog gevaren. Uit Terneuzcn cn Walsoorden zijn twee Belgische sleepboten vertrokken, om het schip hulp te bicdrn. De „Rar.gitar.e" is hot eigendom van dc „New Zealand Shipping Company Ltd. te Londen. Vanmiddag wordenïnog .drie 'Bel gische sleepboten uit Antwerpen verwacht; Met deze woorden, van de. Franse do minicaan. R. P. Couturier, begint de catalogus van de tentoonstelling van i ranse Religieuze Kunst in tiet Stede- W'va." Abbe Museum te Eindhoven,. T.„ J ^an me.n de strijd, die gevoerd wordt tegen de mentaliteit van geest loze behoudzucht.' niet karakteriseren. Deze strijd wordt niet alleen met woor den gevoerd. In Frankrijk is de kerk te AssyIn de Alpen van Savoye, een monument, waaraan Kie meest bekende kunstenaars van .dit ogenblik hebben meegewerkt, om te bewijzen dat er ook nu nog een vitale religieuze kunst mo- fjjd'-ik is' die fie.w?rteid is in de eigen pit experiment staat trouwens niet alleen en ook in ons land bewijst de door Aad de Haas uitgevoerde decora tie van het.' kerkje, të Wablwfjire; een wir tot vernieuwing. Dit laatste voor beeld roept tevens de herinnering op aan de tegenstand die dergelijke ver nieuwingspogingen ontmoeten. Ook dc. in Eindhoven geëxposeerde: kunst zal ongetwijfeld, niet alléén bijval vinden bij de Nederlandse Katholieken, voor wie deze expositie in dc eerste plaats (doch «iet uitslunend) bedoeld is. Talent komt op de .eerste plaats R. P, Couturier en de zijnen", gaan uit van de gedachte, dat. om ccn beteke nisvolle' religieuze kunst te verkrijgen, men in de eerste plaats acht moet slaan op het talent cn niet op do religieuze overtuiging van dé - kunstenaar, wiens diensten men inroept,. De grootste moei. ljjkheld voor het algemeen aanvaard baar maken van een moderne, religi euze kunst, is echter het gebrek aan eenheid, in de individuele - opvattingen van de kunstenaars. De houtsculptuur van Gauguin b.v,. Is ondanks de voorstelling van een ge kruisigde Christus, zó geïnspireerd op de kunst van de Zuidzce-cïlanden, dat i'oor de. gemiddelde Europeaan, daar gcén religieuze gevoelens meer-.in te beleven; vallen. Evenzeer zjjn de schil derijen van Marc Chagall, persoonlijke uitingen, diebeïnvloed zijn door cën Joodse gedaehtcnwereld en 'n Russische folklore, owaardoor zjj een algemene geldigheid verliezen. Dit doet niets of aan hun artistieke, waarde'en ook niet aan hun geestelijke betekenis doch al leen aan hun geschiktheid voor ecu .functie in -de-Christelijke kerk. Léger: logische orde _Men moet dan ook/ wél 'onderscheid maken tussen een 'kunst, die uit de innerlijke drang vnn.de kunstenaar ont; staat en waarin dus zijn religieuze ge- voelcna even belangrijk; zijn als' zijn talent, en een kunst, die een decora- uZÏSaJlL sacrale functie krijgt in het. Kerkgebouw en waarin het persoonlijke gevoelsleven van de kunstenaar beter op de. achtergrond-kan -blijven. Van dit laatste; wordt een overtuigend voor beeld geleverddoor F/ Leger .in. zijn. ontwerpen voor de nidzaïekcn in de voorgevel van de kerk te Assy cn dé ramen vah. de H. Hart kerk, te Audih- co"rt- Legerheeft hier op graiidioze: wijze de technische eisen %ran zijn op dracht opgelost. Hij heeft voortreffelijk oc oude Christelijke symbojcn.als deco, ratieve motieven tot een acsthctiséh ge heel samengevoegd. Hij heeft in de vormgeving zijn cigon ideeën gevolgd, dochi nergens gestreefd, naar een per soonlijke interpretatie- van de uitge- drukte, reJigieuse gedachten.. De Ro maanse en Góthische beeldhouwers en glazeniers, de Byzantijnse thozaïekwer- kers hebben niet anders gedaan. :-Ro«auli: bewogen expressie Hoe geheel anders Ingesteld is het oeuvre van Georges -Rouault, dat het' meest als voorbeeld wordt aangehaald van een mystiek-Christelijke schilder kunst uit onze tijd. ïlier is de bewogen dramatische expressie alles. Christen dom betékent voor Rouault strijd tegen maatschappelijkeonrechtvaardigheid. De armoede, en het lijden, vaii de ver drukten op aarde, is te. vergelijken met het leven van Christus. In zijn s-childe-1 rijen en etsen ivect Rouault steeds op overtuigende- wy'ze zijn .persoonlijke' Zienswijze kenbaar te; maken. Het fs echter kenschetsend'dat'Rouault bij. het ontwerpen vari. oen glas-in-iood :'"raam, waarin een persoonlijke gevoelsuitdruk king misplaatst, zou zijn. faalt en slechts een slappe copie van zijn schilderkunst ;wect te geven; pracht, die aan oude. ecbrand- bchilrierdc ramen dort detiken. binken :n staat tc zijn d:n sfeer van religieuze beziuning op ic vocpcn. Hel schilderij vap ,,De Doorucu Kroon" ts een (raat. voorbeeld van de vlammende kleur- kracht die Mant.ataer nis uitdrukkings middel weet nar.teien. Hiernaast zijn de eveneens :nm of meer abstracte com- positics van Glelzcs, «Sechtb een Hauw kinderspel. Do primitieve verbeelding van de Zcnoagschildcr Bauchant, d» scheppingen van dc beeldhouwers Gar- gallo. Lipvniiz i-n Zadkinc weerspicge- icn dc crr.snge. bezielde geesteshouding die men van religieuze kunst mag ver zachten. Bchilve dc hierboven besproken mo dernen. zijn in een zaal cnkeJe voor gangers verenigd, zoals do mystiek ge stemde Odllon Reden, de vrome Mau rice Dcr.is, <le diumatiscnc DesvalLéi cs. Vincent var Gogh en u-nslotte de beeld, houwer Ar.leine Bourde'.lc. écn V3n dc eersten, die naar de herleving van ccn Chrisiclijki; kunst heeft gestreefd. .R. E. PENNING. ,.Dc profeet", sculptuur van Pablo Cargallo. „De bespotting rnn Christus" door Georges Rouault; - -i Abstracte religieuze kunst Naast Rouault, Chagall, Léger trekt ook de schilderkunst -van-de veel jon gere, Manessler, de. aandacht. Deze kunstenaar nnaakt nauwelijks meer (diktvljls in het geheel niet) gebruik van een voorstelling. Het rhjrthme van zwarte lijnen en voorat, een glorieuze. Geen directeur meer bij toiieelcoórdinatie DEN HAAG. 'r- Naar wij ver nemen heeft, de veranderde sta tus van het/Centraal eoördinatie- bureaüvoor Toneeltot gevolg, dat "de directeurs post komt te verval len. De "heer H. W. Pleiter-zal dan oak;. 1 Aprilzijii functie neerleg gen.' De secretaris, van het C.C.B.: de heer D. Sternheim, is belast met; c!e behartiging van de lopende za ken.': Op een volgen.de vergadering van het stichtingsbestuur zal 'de, taakverdeling tussen bestuur, en bureau nader worden uitgewerkt. De mutaties houden geen' verband met een bezuiniging, evenmin mag meiv- er 1 uit^concluderen, dat het nuttige coördinerendewerk tussen de grote gezelschappen verzwakt zou worden. PRAAG. Dé politiebewaking van de_Franse ambassade, het.Fran- se Instituut en het Franse pers- agentschap is opgeheven. Zij heeft 12 dagen geduurcL agressieve öpen-henrien uit 'de buurt bclangsfeilittg begon te: - vertonen voor Emanuel's sloop-ireinen. Die treinen, volgeladen met: üe aller- -idenaïste plunderobfcctcn voor de jeugd, redenf utclcclijfes dwars door de bevolkte Wijk cn vooral als ze- daar een tijd slit stonden;tartten cl 2C lieverdjés. lot allerlei" onder- oloop jzocfcin'gen, die Emanuel met leden. ogen an,7Lzar/. Hij kon de knaaviés Sloper-zijn is:nog niet z<yn gek en aapjes niet^duidelijk maken, dat vak. Ioot de werptent op de ker- si00p «iet hun werk, maar het zijne mis moet u dokken, eer u met een ?üa5> zelfs niet met grote rollen af- beperkt aantal projectielen enig so.'tnweZjjk prikkend prikkeldraad. vaatwerk mag vergruizelen. De slo- dle om de auto's Iieengewtlcfeelcl per daarentegen kan zich zijn hele Werden, maar toch niet. in staat leven aan dit kostel^k vermaak pieken :de 'jeugdige, slopers van hun overgeven „en ^et kosthem geen ongevraagde medewerking af 'te cent. Integendeel, hij verdient er jl0Jiden. zijn boterham mee. En .soms nog j- wel wat meer. Het is echter 'wel loen die trein tticé voor teel een zaak dat de sloper, zich bij zijn- ton aan afgedankte auto's arriveer- werkzamnheden tot dc dode mate- Se ,n de jongilm al weer in een rte bepaaltanders .kunnen er rare - - dingen gebeuren. Zoals bij deze vabmes van- de- wagens Emanuel, een sloper van formaat, aan de sturen' 'zaten te rukken, die de algemeen menselijke, vernie- claxons hatelijk Helen peppen, stoel- bestaan heeft weten tc leiden, maar ter-tellers moerdcn,versnclhngsbak- cén keer over de schreef en óp de ken vernietigden en schijnwerpers bon ging. demonteerden, ioen deze heic. trein Hét klinkt nu naiuiirlijk allemaal vol ongerechtigheid nóg bovendien erg, aardig en makkelijk: spullen stópte en nog viéèr .opgeschoten pu- ontmantden, losschroeven, pletten, bers hun kans schoon sagen, Icon walsen,1 kruimelen cn weer verko- Emanuel zich niet meer beheersen.: pen, maar daar komt Jièus heel wat Hij rende op de wagens af, diena bij kijken. Het i$ hier. niet de plaols fttwrltjfc ijlings door het, gespuis om' een,, uitvoerige uiteenzetting te verlaten werden, maar cén jongen geven van de kneepjes- van het slor was Het niet nel genoeg. Dié strui- persvak, maa.7 geloof maar, da', lang kcUJc tn;cr ccn ruil en toen hij op niet iedereen dear voor geboren is. witdc staan om zijn pijnlijke knie Emanuel bijvoorbeeld, sloopt in hef te ivrijvcn. kreeg hij vc.n dolle groot en daar gaaf. heel wat feapi- Emanuel nop een extra-trap in zfin taal in ziften Die ontvangt het af- bips, waar wrijven weinig baatte, val van productie- en verbruikspro- Emanuel deed dit zo heet dat ces bij truck- cn treinladingen te- of/ictccl met de geschooide voet gelyfe en dat vereist een organise- (alsof je voor zoiets je molières zou tie, waar men niet gering over mag uittrekkenen de Officier vindt hel denken. Voor Emanuel, in het bij- heel erg. Vijftig gulden zegti hij. en zonder voor Emanuel's zenuwen, is de politierechter doet er '.niets af„ dit bestaan dan ook vaak slopend Auto's slopen, best, schijnt hij te en het werd dat de laatste tijd denken, maar kinderbibsjes, dat is vooral, toen één ven de meest iets anders. De Nederlandse titel van Emlyn Williams' toneelspel Accolade: Het dubbelleven van Sir William, ver klapt al enigszins waar het om gaat. Will Trenüng, een -beroemd Engels auteur, winnaar zelfs van de Nobelprijs;' leidt eëh dubbel- leven.' ;Hy is zowel de respectabele huis vader in Highgate als de boemelen de bohémien in East End./ Het rau we leven der zelfkanters irekt hem onweerstaanbaar aart cn zijn ver maarde romans zijn dan ook voor een groot déél Dp dat 'onzedelijke volkje geïnspireerd.. Maardan komt er na 16 jaar op gewekt dubbelleven een kink in de kabel. Kort nadat de schrijver in de adelstand is verheven en zich als Sir in hét zonnetje ziet gezet, raakt hij verwikkeld in een schan daal. Op een van zijn woeste orgiën is een 16-jarig meisje het slachtof fer geworden van 's kunstenaars zucht naar uitspattingen. De vader van het. kind; een, verlopen sujet, sleurt de dualistische- auteur voor het gerecht en als de kranten dan uitvoerig melding maken van' 'het' schandaal „vande: kersverse. Sir; hebben we de poppén aan hét dan-, ®Gn- Maar. dan komt dc eter-van- twee-wallen, ook prompt; tot -het in- zicht_dat hij niet. in tweewerelden .kanbly ven teven en hij trekt met zyn; duldende vrouw en zoon .naar een eenzaam eiland. u *V0°Fifrëifelijkc opvoering .die het Amsterdams Toneelgezelschap hier gisteravond van het stuk gaf kon - echter de bizonder zwakke probleemstelling; hïet verbloemen. Men gelooft geen moment in de be kering van deze uit het Lustprin- ztp_ levende schrijver. Het. uit eëh incident géboren conflict lost zich tamelijk goedkoop op-in een vlucht' voor de publieke opinie en-: bizon- der. ongelukkig zijn wél de troost woorden gekozen, die de uitgever en vriend van Sir William de in. dé perikelen geraakte, man meent te moeten toevoegen'. Kij wijst hem namqluk. op figuren; als' Villon, Vcr- Lainee.d.» poctes maiidits; schel- Mot ultMiiKtctto* van laats'te taferelen, met hun wel erg gebrek kige gramofoonpJaat-woede der ma- Dat Cruys Voorbergh mij niet Kon doen geloven in znn zeer knan gespeelde S'-r Williaav komt gchcfi voor rekening van de auteur. Elise Hoomans. was vaak' treffend als- dë -begrij pende en 'duldende vrouw van M0^'IG?ge schrijver. en Jenny van Maer.ant vormde met Ben Groenier een tof stel uit de onderwereld. Louis Saalborn, van wie. ook het goede decor was,- gaf als de verlo pen vader van het- -geschoffeerde meisje een mooi nummertje spel van de iets oudere stempel weg; Edwin Thomas was een uitstekende Albert, facto tem des-schrijvers, cn dan moet ik r.og noemen: Lo van Hensbcrgen. dc uitgever en Johan -Walham, zoontje van de beroemde vader. De leden van de VU toonden zich erkentelijk voor de goede voor stelling. D. ROODENBURG VERMAAT. drrr ïr r> fir I.1-1 T-i R worden sinds kort "dcor een aantal jonge kunstenaars po- gingen aangewend, weer belang stelling tc wekken voor de «non- figuratieve kunst- Nieuwe groepen hebben zich gevormd, die, minder luidruchtig don een kwart eeuw geleden. aandacht vragen voor haar experimenten. Toch blijkt steeds weer opnieuw, dat tentoon stellingen zoals thans weer in -t Venster, oen hachelijke ondeme- in.ng zijn. Uit he: daar geëxpo seerde werk spreekt onmacht en steriliteit; hel is te zeer ccn slech te navolging var. wat op dit ge bied reeds werd bereikt en het' schenkt geenszins de overtuiging, dat wij hier met ernstige pogingen te doen hebben, dc kunst te ver-' nieuwen cn tc verrijken. Te be denken. dat deze nare kleurtjes en h.inijcs uitdrukking zouden geven aan de h.vperindïviduele emotie van een kunstenaar, is eerder tra gisch dan lachwekkend. Na een bezoek aan dergelijke exposities gaat men met reden aan de onder gang van het Avondkind geloven. Tn het Schiclandshuis heeft Jan Kamman zijn 'reisindrukken opge hangen uit Catalonië .cn 'van de Azuren kust. Niet meer dan in drukken in krijt cn inkt. soms aangevuld met wat kleur en een enkele gouache. Het is toch nog een hele collectie geworden met vlotte toxemngcii. Ik mis cr dn zon on dc warmte in, tnar.rdat komt misschien, omdat .ze net j*ts ^..vc°l illustratie zijn. exacte no tities van heL geziene, waarin de sfeer van het land niet .voldoen de tot hanr recht kon komen. „.STTM.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5