- V;an sukkelende „dubbele bedstee
tót snelste tram van Europa
Kapitein Brassbound bekeerd,
portret van een
Acht schattige schofjes en een
toffe straathond
Nieuwe wagens kunnen
Sartre's Lichtekooi een
scherpe aanklacht
met de pink worden
bediend
Oüo vadis ,RT
m
5
Blauwe trams
Superieure opvoering
dóór Carriedia
EEN ANDERE BERNARD SHAIV
Old Vic komt het blijspel in
Rotterdam vertonen
Gesprek in Hamburg
Brieven en blikken
....niet genoeg
0>erleg lussen de
Noordzeehavens
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
N
Kerknieuws
Zaterdag 31 Maart 1951
'oude beestjej Ctfn der
U eerste clecttische trams, in
onze stadygeniet momenteel een.
I wèlverdiènde rust in een van de
ïRottetddtnse ItTaniremfccs.:
bijzóndere gele genlieden wordt
de veteraan nog teel eens van
stal-gehaald (Eigen jotop.
M EJ CBn T,aart^e van teRen de zcstJ& km tegenwoordig dc noo-
O "lenwc traimvaffens ran de HET over dc Rotterdamse dhk
tussen Schiedam en het Mareoniplcin in Rotterdam. Wie een ritje met deze
gestroomlijnde tramstellen maakt heeft weinig: reden tot klagen want
hard gaat het roet en comfortabel zit het In die Juwelen van nieuwe Rot
terdamse trams, de snelsfe van Europa. Het beste bewijs, dat het publiek
tevreden is met de nieuwe trams is het feit, dat niemand cr sarcastische
opmerkingen over maakt. En dat is wel eens anders geweest over de
Rotterdamse trams. Zeer bejaarde Rotterdammers zullen zich heel mis
schien nog de stoomtram herinneren, dié in JS82 van Rotterdam naar
Overseine reed. Deze uit twee met een harmonica verbonden delen be
staande tram werd om zijn typische vorm cn langzame temuo smalend door
de Rotterdammers „De dubbele bedstee" genoemd.
De dubbele bedstee heeft trou
wens niet lang gereden, omdat het
monster de wegen te onveilig
maakte en men het daarom raad
zamer achtte het vehikel te ver
vangen door dc degelijke en voor
die tijd zeer moderne... paarden
tram. Omstreeks die jaren, zo
rond 1880, maakten namelijk de
paarden trams opgang in Rotterdam
en -werd. de ene dienst na de an
dere ingesteld.
Circa een jaar of 25 hebben
'deze paardentrams dienst gedaan
en onze binnenstad een bijzonder
'cachet gegeven. Een novum was
de invoering van Londense dub
beldek-paardentrams, die veel op
zien baarden. Ze werden geëx
ploiteerd. door de Rotterdamsdie
Omnibus-maatschappij en dc eer
ste verbinding was. die tussen
Delfshaven én de Hoflaan in Kra-
lingcn, welke lijn via het Beurs
plein liep. Haast hadden deze
dubbeldekkers nl evenmin als de
gewone paardentrams.
Ze droegen ccn opschrift, be
staande'.uit de letters M-.A.V. Nie
mand weet meer wat dat betékent,
•jmaar - de onverwoestbare Rottcr-
.damse volkshumor maakte .er ai
/spoedig van: Morgen Avond Ver-
"der" en deze onsterfelijke woorden
zijn tot op de dag van vandaag bij
de RX:T. bewaard gebleven.
De verbindingen Rotterdam
DelfshavenSchiedam zijn altijd
vrü redelijk geweest. In April zal
het juist 70 jaar zijn geleden, dat
dp R.T.M, haar eerste stoomtram-
dienst in exploitatie nam, t.w. van
Rotterdam naar Delfshaven. Deze
•lijn werd in 1882 doorgetrokken
naar Schiedam.
Het beginpunt in Rotterdam was
aanvankelijk in de Van'Oldenbar-
neveldstraat gevestigd, later in de
Van Duynstraat bij de Nieuwe
Binnenweg,, vanwaar een paarden-
/•iram de verbinding met het Beurs
plein onderhield. De stoomtram
♦was bekend door de vele aanrij-
•dingetv die zij veroorzaakte. Bo
vendien werd de rook van de lo
comotief hinderlijk geacht voor de
bewoners van de Nieuwe Binnen
weg. Vanaf 1903 werd daarom de
dienst voor zover deze het traject
RotterdamDelfshaven betrof
door paardentrache uitgevoerd,
totdat de .gehele dienst Rotterdam
Schiedam in 1908 door de. elec-
trische tramlijn 8 wcra overgeno
men.
De electrischc trams in Rotter
dam gingen omstreeks 1905 rijden.
•In 1904 werd de Rotterdamse Elec-
trischc Tramweg Maatschappij op
gericht en -in de volgende jaren
verschenen meer.cn meer electri-
sche trams in het Rotterdamse
stadsbeeld. Deze trams werden
aanvankelijk geleverd door Belgi
sche fabrieken, die over de-gehele
wcrcid trambedrijven bouwden.
Al spoedig ging Allan echter ook
over tot het bouwen van trams en
'deze fabriek heeft het leeuwen
deel van de Rotterdamse trams ge-
•leverd. -
De i eerste lijn met clectrische
'trams' liep van het Park' via het
Beursplein naar het Hofplein. Het
•was een "in fraai blauw geschilder
de tram endc bestuurder blikte
met." trotse blikken, vanaf het ge-
.deeltêlijk open voorbalcon naar
•de wachtende passagiers, die in
die tijden wat minder haast had
den dar» tegenwoorig het geval is.
's Winters was de man wat min
der trots, .dan keek hij benepen,
want in de kou was het geen pret
je 'op die open. balcons te staan,
waar de', arme bestuurders soms
bijkans wegwaaiden. Met hoogop
slaande bontkragen, dosten ze zich
dan ook. 'om beschermd te zijn te
gen ons. gure klimaat.
In siiel tempo werden electri-
sche trams afgeleverd, de eerste
jaren na de invoering ver over de
honderd. Toevallig was, dat mo
torwagens ro 13 het eerste on
geluk veroorzaakte, een aanrij
ding waarbij een man werd ge
wond.
De paardentram heeft bet het
lar.gst volgehouden in Hillegers-
berg.' In 1919 werd deze dienst
overgenomen door de R.E.T.M. eu
nog tot.1923 ais paardentram ge
ëxploiteerd.
Na die' tijd werd de paardentram
vervangen door ce electrischc lijn
14. De aanvankelijk blauwe kleur
vdn' de -'eerste electrischc trams
werd later gewijzigd in een creme-
kleur. eerst met een goud, later
met een fris rood biesie. Deze
trams hadden allemaal een ouder
wetse zwaaibeugel, die diende als
stroomafnemers. Op de eindpun
ten -was- het.wel eens lastig deze
zwaaibeugels met een ruk om te
gooien.... -
- In 1927 nam de gemeente de
exploitatie' van .de R.E.T.M. over
én' werd de RE.T. opgericht In
1929 kwam er toen weer een gro-
te ommekeer, ir. de .soort tr ims,
die ons stadsbeeld steeds hebben
gesierd-Toen werd namelijk mo
dem vierassjg materieel ingevoerd;
«'elk materieel in .vele opzichten
tanrhe rkclijk; béter was .da n/de
oude v tramwagens. Voor ;het pu-
/bliek"/',viel';"he£ '"meest op, dat de
oude /rivaaibeugel waisvervangen
door een zgn. V pantögraaf of
schaar.stroomafncmer. Ifct voor
deel van pantografen was, dat hun
druk tegen de bovenleiding door
een ingenieuse constructie vrijwel
constant was.
Een andere opvallende veran
dering in aanzicht van de trams/,
voor het publiek .was de kleur, die
toen chromaat-geel werd. een",
t.o.v. het 'stadsbeeld goede con
trastkleur, die een levendig effect
teweegbracht.
Successievelijk zijn alle oude
Voor een zo goed als uitverkochte;
Schouwburg vertoonde Comedia" gis-*
:.téravondSart're's La. Putaih "respeé-
tueuse (De .eerbiedige .LicKtékodi).,;
een 'toneelspel /in één bedrijf .f2v.Tafe-;
reien) Om goed/ half elfstphdVnVéh'
weer op straat, maar yerzadigder
van. tonéelcmotie dan na mènjg dra'-i
ma/van vijf bedrijven lang. Dat
yvas/zbwel ;tedanken s.aan» SarttfFs
knappe toneelschrijfkunst,' die de
toeschouwer van de eerste scène af
tot het slot volledig in de ban houdt,
als aan de voortreffelijke opvoering,
die Comedia onder regie van" Jan
Teuiings-van het spel gaf.
Het stuk speelt in het Zuiden van
de Verenigde Staten, waar de tegen-
stelling tussen blanken en negérs
nog barbaarse afmetingen heeft en
het lynchen van negers nog aan de
orde van.de dag.is.
Een vooraanstaand jong fabrikant
heeft in een trein, na een .uitgelokte
ruzie, een neger als een hond/neer
geschoten. Oiri hem uit de gevange
nis^ le houden stélt de familie van
de'moordenaar, onder wie. een Sè-
■nator, alles in het werk .om een
rvrouw.vah lichte zaden, dié ïn de-
1 zelfde coupé zat en- getuige was van
j de moord,, te laten, verklaren dat zij
j /dóór de neger geschóf feerd.is. Lizzie,
dé lichtekooi, denkt er aanvankelijk
/niet aan een,valse verklaring; te ón-
dértekeiien, ook niet ais zij - onder.
de bekoring is gekomen 'vair des
Benators zoon, die de nacht bij haar
j heeft doorgebracht in zijn ijver dc.
valsé verklaring van het meisje los
te krijgen.
trams tof moderué/,wagens ver
bouwd. en thans kan de R.E.T. bo
gen opeen wagenpark, dót .aan de
hoogste eisen voldoet. 1
De nieuwste Iramstellen, die na
de bevrijding- zijn besteld, nadat
eerst mét twee proefstcllcn Js ge
ëxperimenteerd. hebben talrijke
technische snufjes, Voor de be
stuurders is het prettig, dat de He-
diening van de apparatuur via
stuürstropm geschiedt/ waardoor
liij dc wagen met behulp van. zijn
pink kan bedienen, zd gemakkelijk
gaat. het,. De gehele voortbcwe-
gingsapparatuur is opgeborgen
onder 'hét nilddenhalcon^ "waardoor
er meer ruimte is voor het publiek.
Al met al kan de directie yan .de
R.E.T. ch in het bijzonder ir.S. 8.
Koldijk, hoofdingenieur bij de It.
E.T. cn clic'f van de afdeling clec-
trisch materieel, trots zijn op wat
bekend is als liet beste trambedrijf
van Europa.
'Dit' is het interieur van., het
nienieste materieel van de
R.E.T,Er is zoveel*mogelijk:
ruimte uitgespaardom een <có -
groot .mógelijk; aantal passagiers
mee te kunnen nemen.;
De op initiatief van de stichting
„Ha ven belangen" Rotterdam door dc
Nederlandse, Kamer van Koophandel
voor Duitsland te organiseren; bij-,
ceiikomst van: Hamburgse cn Rotter-
dBnisé: persoonfijkhedeh hit' haven-
eh scheepvaartkringen js bepaald.^ op
.Donderdag 26 April te Hamburg.
Dit-treffen moet .worden gezien ;in
het licht van de omstandigheid da'.
Hamburg en Rotterdam een rol van
betekenis bobben te vervullen bij dc
oplossing van Wcst-Europese haven-
prob'.cmcn.
EMEMBER me by my
little plays heeft Shaw
voor zijn dood gevraagd, want
de gedachte dat man zijn na
gedachtenis later eren zou met
de'opvoering van één van zijn
grote klassieken, verdroot hem
zeer.
The Old Vic Company heeft
deze wer.s gerespecteerd en
komt in Nederland een aantal
voorsteUingcn geven van .Cap
tain Brassbound's Conversion',
een luchtig/gehouden intrigue-
stuki; dat Londen na de „pre
mière" in De Lage Landen
voor lïet eerst sedert 1906* zal
terugzien bij .het Festival of
Britain:
„Caplain" Brassbound's Conver
sion" neemt in hét.oeuvre..van. de.
sclirij ver" een aparte, wat afzijd tge
"plaats In. Mèrivindt ér. weinig in j
terug van. "Shaw'sphilósbfie. niéts' f
van zijn politieke inzichten of mora- 1
liseringen, clié' zo'n' belangrijk elè-.i;
ment vormen in de ..meeste van zijn i'
stukken. Dé .artistieke leidèi« van.
The Old Vic, Hugh Hunt,/heeft ons
in/een gesprek nóg een. réden ge- j
noemd, .waarom me:i dit stuk op
het repertoire heeft genomen: het
toont namelijk een aeel andere
Shaw. dan wc gewend zijn te zien.
Een'zeer menselijke Shaw, die vrou-
wen liefheeft cn één in het bijion-
der: de fameuze actrice EUen Tarry,
die hem veertien jaar lang; tot .de
tederste, meest gepassionneerde
"liefdesbrieven heeft geïnspireerd,
zonderv dat hij haar ooit mocht ont
moeten..'.
Liefde's list
Shaw, die/ géén voorstelling van
haar in het Lyceum Theatre/over
sloeg, kon op de" duur echter geen
genoegen nemén met het abstracte
contact: 'door/brief en blik/ Lié£ders
list bracht hem' cch middel /datwyel
op ec2i' ontmoeting inct 'dc 'gereser
veerde /beminde moest /uitlopen. Hjj.
schreef in 1899 'nistukCaptain; Brass-'
bound's Conversion", waarin .zij. dc.
vrouwelijke' (hoofd) ról zóu spelen
onder zijn directie. Maar. de diplo
matieke Ellen wist de ontmoeting
uit stellen. Zes jaar lang. Toer.
ze Ir. 1905 geen nmuwc uitvluchten
meer kor. bedenlen tn Shaw het
stuk bovendien "aan een ar.dcre
actrice opdroeg was het toch zo ver.
Maar 't gesprek, dat nogal wonder
lijk moet zijn verlopen met de vor
melijke how-do-you-do kennisma
king na zoveel intense schriftelijk
beleden liefde, duurde niet langer
dan tien minuien. Ellen Terry zag
een jonge knappe acteur binnen
komen. vroeg Shaw wie dat'was en
trouwde enkele maanden later met
deze.
Plaats: Marokko
In Captain,/Brassbound// heeft
Shaw bet karakter .van de lieftalli
ge, maar/alles' dominerende actrice,
geschetst'in'"' de figuur,' van]/Lady'
Cicely /Wainfléte, .die ,'inéteénbe
min» elyk Jachje' c.ir. ben vriendelijk
woord de- teugèJs.. geheel inLander.
houdt.: De: ruige/kapitein., dié zyh
gehele leven op. ceh wraakgédaebfe
.hoeft gebóuy.'d•wéét zo/lèpsiolfo vah
Ook door/gevreld'/'en intimidatie
•van' tvrgie -rechercheurs, is ■zij niet
.'bren--'
geri'-Mdsf-'dan. ■vérschysitl dé:-Sena-/-
tcr' zelf/ die met fluwelen''tong en
l-zeer' EcrafiinGcrd-vaTi zyn hntellec-
tugel. ovenricht misbruik inaakt en;
het eenvoudige kind van':.de zelfkant
zoveel respect :afdwingtV datzij de
yalse verklaring tekent.'
:In.' deze nieesterbjke monoloog
'.yah/de. Senator, waaria hij de supe-
rioriteit. van de blanke' Amerikaan
en de nïetswaardighéid. van dé "ne-
ger; perfide en met een griezelig
vals pathós suggereert, klinkt Sar
tre's noodkreet en aansporing tot
bezinning verbijsterend scherp en
duidelijk. Zonder één betogend
woord en: enkel met de- middelen
des toneels hekelt Sartre in deze
vlijmscherpe aanklacht ccn bepaalde
Amerikaanse mentaliteit en houdt
hij een. grandioos pleidooi voor de
menselijke waardigheid.
Van de dankbare rollen en de vele
tot ..sterk spel aanleiding gevende
'siluailes. hebben de leden van Co-
media een bizonder. goéd gebruik
gemaakt: De gasterende-Enny Meu-
lii'er'. rnaakte yan/Lizzïe /eén' creatie
diehét grootsterespect;: afdwong-
fjubliem was,,6ók/,Jules: 'Verstraetc -:
als de. Senator én Ko van.Dyk. toon- /-
de zijn grote capaciteiten, weer dui-
delijk in de gecompliceerde ïvl va a:,
Fred, zoon van dè Senator, een door
de auteur wat. schematisch aange
geven figuur vol broeierige com-
plexcn.
- -Bewonderenswaardig was. ook
Ötto' SléJ'tnan als. de opgejaagde' né- vt
gor, met prachtig volgehouden span
ning voorgesteld. Jan Teülüigs .(hul-//
de voor. zijn regie) en Wim van Sië-
renbsrg. de Boei* -typèerdeai .voor-;/
treffelijk de rechercheurs en dan
moeten '"nog genoemd •wordeh'-Bteye;/
van Brandenberg/ Bob; Versfa-aëte ën
Onrio Molenkamp, vervaarlijke.man-
hen bij-hun razzia op de-néger..':.)-^,
Hét mooiè décor is van "Wim Ves-
seur, die het/ bok bizonder geslaagr
de décor oritvviërp voorLiiisa/Tre-
vës'/ blijspëiietje /De brief van: Dort,
Juan,-dat aan Sartre's stuk "vooraf
ging. Het grappige en kleurige gc
valletje van dc zes minnaressen van
Don Juan. die tegelijkertijd op be
zoek komen en. wachtend om bij: de
zieke vrouwenveroveraar: toegela
ten te worden, tegen elkaar gaau
opsnijden over haar yrvaringen me:
dc aangebeden man, is met geest
geschreven en deed het aardig on
der de regie van' niemand minder
dan Peter Scharof. Jules Versiraete
was cr een kostelijke oude knecht
van Don Juan in cn .van de vrouwen
moeten vooral' Ellen dcThouars
Mseda Janssehs en Vera Bondam
genoemd worden.
Het feestelijke' stukje oogstte 'een
hartelijk applaus, dat aan het slot
'van de avond terecht ovationeel'
et D. ROODENBURGVERMAAT
BREMEN. De Kamers yah-"'
Koophandel te Hamburg,. Br-unén/;/.
cn. Emden .;hebbërt' na/oécrlëg: ycn^M0
de betrokken regeringsinstantles
besloten de uitnodiging vai^ de-Kh-f-,tj
mers van Ktopbandel van .Rotter-
dan-en Amsterdam te aanvaarden
om te Rotterdam een - conferentie-
van de Noord zeehavens van Neder-.-
land. België en Duitsland te hou-
diMi. Op'de conferentie: dis yari,;26
tot28 Juni a.S;zal worden gehou-
den. 7,al getracht wordendoor
overleg én nauwer-■■cphtact;-'een op-
lossing te vinder, vóo'r de steeds
scherper wordende concnrrenttc-.':'
strlM lussen de Duitse en de Bene-
luv-Ww.ri* 1
\\7 IJ hebben onlangs de h<
V V Ko Arnoldi. directeur'vau/
bet Rotterdains Toneel, verïye;
bruiktc voor zijn outsnappir.a:. kernen de
Itlclvird Conic lough guy ziet mcr.
de zeer mooie Italiaanse Valentins Cor-
tcsc. dio o.m. ook In de onlangshier
\crlooncl<e film Vrouwen zonder, naam,
optreedt. Er.zii. behoorlijke spanning in
de film e» zelfs ccn beetje i'raot-aan-
doerde romantiek.
Speélzml-slecr.
De enerr erende spanning var. despóel-
zaal, vvasr soms in één avond fortuinen
wovden vergaard en weer verspeeld.
Iiecfl reeds vaak tot onderwerp van een
filta gediend. Dcz-* week is. cr iets van
d-e slopende spanning te bespeuren in
PBirrelS vertooo*. Mil Olm. dlc tel VICTORIA. (le rolptcnl „De crolu
seiir jack l^ee! De bezetting is sterk mqt
o.a. Leo Gcnn. David Tomllnson. Antho-
nre Steel en David Green. (ARENA).
Twistappels
liBajtje cn den conflict -nét een zoon,
w.le liet. beroep .van zijn vader. tegen dc
bdCfitv stuit.; Alexis Smltiv. is de vrouw,
Avóar/het/om gaat en Darryl Hickman
speelt dc rol van/de gewetensvolle zoon.
Niet
In het. ivild
alleen iu clc practljk is het r
daden "te gaóri' overladen, zé gaan vöor. deaad gekomen: zijn en naar "Lubéck ecn paat>'"onvervalste irtdrukkéh van stad moeilijk om. een erfenis te
□aoen, ie gaan o siMuwi..zt, k -* reizen om- daar contact te zoekfen met en' \anA .waarnaar 'men in 'de Ameri- waar reebt op beeft. Maar zo moei-
Zweedeo .zeelui, boeit het verhaal zeer.; kaanse film;lang zal moeten zoeken cn Uik flIs.Dorothy.Lanrour.hct hccft tn tie
ii stuk werk:van de jonge regis--
Boefjes van Moillmaiire Oü.cierca op rir ceda'clkë. 'geïnspireerd waY'mTeVVuTkt'ïc' bctèkc'.icn "d«n" de ClaVkU(3a'blc is°ccnC on2ci-Cro^nde
J door het paard van Trojc. zich van ccn ti«c'Hvcna.'s van de wee" (Thieves T„ i
In LUTUSCA draait deze week een houten springpaard, dat gymnasten ge- lf;»hVay) ein hct cincnlijkc gegever. onr Jock »rci ct De ffec. 'v,L dc speoSu
fU;n zo veroverend van charme, met bruinen, te bedienen. Dat paard verbergt ,1cl 1(J£ ticöïioti. Hel goat om ccn man. R cocd u
zoveel liefde en geest gemaakt, dat de. telkens, de gravers, die zich een tunnel/dia een '..trucklading - appelen'zo gauwv,igLe°^ }in SSSend-Ba'fvScrk^TJsSm
toesciipuwer.»■uit. welk hout Mi ook ge-naar do vröbeld graven, vier maHuden -„«getyk uit het binnenland naar dc gokkc"j dlmr^ In" pt^og cemiïfdS?
sneden is .er wel door bekoord moet lang en met een zeldzanje vaslboudencl- ^ruitmarkt van.San Francisco brengt bin i„ J„v!"gSl;-L"
worden.- Les" pctlts PouJbotö heten-de heio:DC moffen vmden hct.vreemd dat daar V0[ir 7jjn primeur een.behoorlijke
schoffies dje; in Boefjes van Mont- die/.gckkè sportieve'.' Ehgelsan met hun prijs te ïcrijgen. Een louche grossier pró--
mar.tre de hoofdrol spelen,', boefjes om Jichtélijk onderyoede lichamen dag ni - hCCrt iieni 0p allerlei manieren te nemen
op. - te etên zijn - het en hun hond d;ig uit maar ppringoereninfien maken.e,r dat is dan de eigenlijke plot van cleze
„Gangster" is de. tofste straatiiond die maar-achteg-dejist komen-zij' niet., ifibn. De regisseur Jules Dassin heeft,
je ooit van jede\m» hebt gezien. De.film vqrtclt op prclUg sobere wijze zlclv hlerjjoor echter blijkbaar In het
De: acht-klndcron zijn: op- liet hun 1- Citjliwt vtoTjbtwior vam .hct levwt van alniet gebonden gevoeld, want zo
ncuzé idee gekomen om de arme be- die .flcginabeke ,,Et)sclsen in hct.; kamp. ongemorkt krijgt men een paai*kijkjes
vdlliing van Mnhtmartré 'ëeiïs'.- met wél- Ook jilSAae ^ianncn JïUtW.n^^éi l^'J^m" cip -'n stükic Amerikaanse maatschappij,
laden, te gaënoverladen,.zé gaan vpói
„Onze Llcvé' Heer" spelen en zo ont
vangt' "de - verbijsterde bevolking van
dat oudé Parijse kwartier een stroom •e'en mi
van. goéde gaven. v,-m kindèrwagens en
baby-uitzetten tot,, nieuwe broeken toe.
En. .dit .alles van acht schattige schof
fies. dio "hun royershól „Hoofdkwartier
van Onze Lieve -Heer" gedoopt 'hebben.
Maar bet- geld voor Kun nobele darieu
verkrijgen ze op"een tamelijk- dubieuze
manier. Zijpikken namelijk, luxe
hondjes op van rijke; dames, en als er
een hoge beloning is uitgeloofd, bren-
ge'n zij ze triomphantellj k lc rug
/■Denk vooral i/iet -dat- ér - ook- rnasr-
eén zweem-van profanatie het geestige
verhaal ontsiert,. Kinderen zijn nooit
profaan en dé schrijvers van het "oor-
spronkelijkè toneelstuk, PaulArmorit
cn Paul Vanderïöerghe behoren ken,-
nelljk tot. dat- 'gelukkige slag volwas
senen dat op zijn tijd npg kind; is.
.Robert :?.Vernay regisseerde - het \-er-
rjtakelijke. én wurm incnseli)kc verhaal
met groot vakmanschap en liefde voor
■Parijs, kinderen en liondën; Gaan-ziénl
Dè. boe/jes ban Montmarte",
T fLutui-cflj
.Paard vanhout
Eric" Williams, dé auteur/van/de,"";bë-
••kéiidé''ronièn The Wooden: Horse,
schreef - zelf; het scenario voor:, de film -
'van "de zelfde - naam'/ ',in*lietNeder
lands:' Het complot'^'van het houten
paard/"/De tècr boeiende" geschiedenis
gewaagt van de ontsnapping -van '.drie
RAP-officierèn 'uit; het beruchte, krijgs*
gevangexikaiTip-Stalag Lufts3 ;in Silezië.
Zoals Hugo de Groot de boekenkist ge-
die juist wegens .hunschjnbare önop'/ "jiV/e
zettelljkheid ongemeen interessant zijn. CP.G?55EUM vertoond woidj,, zulle»
ïn de keurc van >i1n tvnes is de recis- weinigen hel ooit hebben. Zij moet doe»-
sour wel zeer gelukkig ceweesri behalve roonlén halen/dié ergens indc.wildertifs
r" zeer gciUKKig geweest, Denaive. e%n^aar-klsycs onder de grond zitten
en dóór. eén wilde-olifant bcwaakt vvor-
den,: Samen met een tijger-dompteur,
een /paar aiidere/circusmensen 'en ccn
professor. Urckt eïj het/oerwoudin, .Z(j
cn de doinpleur (Richard Denning) be
leven de meest gevaarlijke ogenblikken,
rollën onder dc poten van de wilde
olifant Mabok door én wérden- ntet zo
als "alle andere mensen vertrapt, maar
slagen er yclfs ln hct dfer bulten gevecht,
tc stellen. Nntuurlijk yinden-zij, de docu
menten cn de laatste opname, die ge
maakt is op dc boot naar huis. doet ver
wachten dat dc dompteur ook zijn vcre-
dere lever» van deze onverwachte erfenis
zal mcoKcniclcn. De film is opgenomen
in technicolor.
Trillend doek
Hct twëcde doel van Het Lociocn van
7.orro draait deze week in REX. Zorro
beeft zich op wonderbaarlijke wijze uit
deneteligesituatie, .„waarin .filet- eerste
deel; hém achterliet, weten je reddennen
- met; hernieuwde üyër stort bü' ric'fl. op
de ontniaskoring van de. lxjze schurk,.die
onder de naam .Doh-ël-oró allerlei boe-
ver.streken tracht, -uit te;halen.- Maar
voor.lde. kerel definitief onschadelijk.-is
gemaakt/ trilLhrt :witte;,j36ekvveje;kereti
/van iaè/harde vuistslagen, die worden
uitgedeeld.
j Liidy Cicely (Ursula Jeans) eh'
(h?rec/itér Sir Howard Hallam
fMark 'Digudm) vragen Captain-
Brassbound RoderLiveseV) hert:
I naar het Atlasgebergte te bcge-
j (ciden Rechts: de zendeling Rau-
kin (William Devlin).: N
ongelijk te overtuigen éir; als teen
menselijke, en. genezenwerkeiijke
leider naar rijn tnaiufën te/ doen
terugkeren; Het stuk; speelt in Ma
rokko een ka.vetï; aan/dé kust én
ee» ka$lcel in' de.: Atlas d.vv.z.
Marokko/ zxials; Shaw zich het uit
de litteratuur voorstelde,
Gclicimc agenten
Vicrcut.vvintig1 spelerseist de be
zetting van het .stuk. Daaronder
vindenwe Ursula /JeénsN. (Lady
Wainflete) eri haar mnn Hoger Live-,
sey (Captain Bfassbou lid)., die ntien
zich /wei van - de films herinnert
ais Cploncl BIïmp-;èn, de/dokter met
de rode baard in A mafcler* of life
and dealh. De- leider vair het'' ge-
zolschap; - Hugh/. Hunt, begon zijn
carrière als voorzitter van de :Ox-
ford Dramatic.. Society. Iïij is :;39
jaar gud en- van half-Ierse afkomst/
Hij was yerWonclëii -aan /hét
A bb ey Tijéa tre. t a.: Dublin, ':d trecteür
van; The GldVIc té Bristol, en Féf
gisséerde ybqr dé oorlog twee sltikk
ken i». .New/ York./Sedert; 1949éis
bij directeur. van Tlie - Old Vic tc
London./Tijdens de oórlog" traihdè
hij geallieerdesabotage-agentcn,.
ook Nëdèrlandsë. Het ging zoge-:
hei mi" dal ik nu h un ware ha'rhèn
nog niet Ren, "zei /hij. Van het scïiëV
ma -der zvoorstellihgen/noemen we;
3en J'April, Den Haag:; .9 -'•• April,
Holtcrdam en .11 April, .Utrecht.
Ned. Hery.- Kerk ,-5'
Beroepen te> Utrecht,H. Bóut -ïte/
Amersfoort, TeVihkëveen/ Bi N.'-'B/
Bputhoórn- tc rBpnncfcom, v.V-- ;D-V
Be3ankl voor M, "Enim. J.; H./Vrietljik:
të. LütjeS^asL/vciór'Eirtri én .voór Krirn-
pen aan de Lek. B. Havet-kam'p te-Veen/
(N.-Br.); voor: GlcssendamréNèOerhat1--
Öinxvcld.'B;.: Haverkamp/tcviVeen; vöbrj
Rand wijk/-J. Arendsim/ilé SlauwKaóël,:;
Benoemd totVpred,-vóórgangrt Té
sen; - Ned/. Pie t; Bond). W/vGi^Booii/lteL
-Almelo., - j-i-
-Rem,. Brocdcrschap r-
Beroepen te Curacao '(-Ver/iPrbb/Gem-;)'/
J. 'Spijker teMidüeUiarnis—Somniels-
aijk, die dit beroep ook aannam, t v'
er aam s ioueei, v-uwctcuj:.
da 1/bij-» schromelijkJ,misbtuik/ had
gertiaaütct /vaa- eenfacilifeit;/1)era
dóór het bestuur, in arremoedevert;.
leend. Hct bostuuri liad Damelijk;
toegèzegd, eventueel ;m/hct;::uitci/T|;
ste: geval zetétvérplaa.tsing van; 'Het??
Rotterdams Tonee] naar .Amster-
d am te "willen /overwegen als /dat;-:
absoluut noodzakelijk .zou .blijken."
yoot: het.engageren van_prqminén-/
te snelërs.
'Wij hebben'ons verwijt niet 'zo/
maar;.op' een vermoeden uitgespro-.^
ken. -
Wijhebben dat pas gedaan. toen
het:' onsdui d eli jk- /was;ge wo r dehi//
dat/de heer Arnoldi/op autoritairé;|;
wijze, van zyn anti-Rótterdamsé
gozlndheid - "blijkgaf. door /a" priorij'
vast/o tè^r; stellen, datde ;zetelvcr-A
plaatsing dus noodzakritik-:wks/end
daarvan uit te gaan bij het re-en-
gageren en engagcreu van/de.spelersd
voor <jc nieuw te vormen" troep. -
.- Bij het tckéncri van dé/vóoriq^
pIgecontracten' wees de heer-'/Ar^l/
noidi de-acteurs er" met klcm 'op,'-'
dat Amsterdam; hét;dómieili /vari-dél;
troep zou "zijn en gaf hij" opdracht;^
aldaar-naar een 'Woning: uitte-zien//
Kees Brusse deelde ons' zijn er
varing in deze mede. Bijde *,béé'/
spreking.', over. zijn engagement
voor: hét volgende seizoen zcide/de//
heer Arnoldi bok1 hem, 'dat de troep??
naar Amsterdam verplaatst' \zouL
.wprdêriy-. Tóen/ /Brusse té'; ken tiert:-
gaf >:Zdat;ZHij/3ite^
.te, wonen-en slechts dan jtöt?de|
^nieuWë'.trnep zou/toetTe;dëh;;:;als;hij/
'in/ Rotterdam gevestigd -Zou /bhJrl
ven.liet 'dé-heer Arnoldi; hem de'
consequently-'.vqn "dat besluit
ken, star/vasthoudend' aan;', d
.cilie AihéteMam/ï.2o/tverJoor?vRót?:;'
tprd ains°//triüèel'ééênzjjhër/prqmi-;/
nenten^, l yy j;-
yyij/hü' wel/eens" graag ;zou"r/
den. willen'weten is dit: Gin«;de^
heerArno! di.-zo ,-han delendé. /alleen^
.-.maar/^n^Vélük-./eü /uit ;Hlïn;d;/yeï
Jangép naa»; zijn/.goliefdAmètei
dam zijnboekie"te.buitenhofweet*5
lilj/?. ;/zi e: tïii/'dd i ti aiitl |-Tlött gt;<1 a
spel yoldöëhdè gestEund/dobr://zijh:
superieuren? i-, 'jC'
_It h'-i, Ie rroe nr
vey garu want van zuik
i tóneell eyeti;hiets te .yi&cw.achteh;/
:?/Tp. ^hèt,«andere geval /ziet/ hét
somberdereuitk want dan^zou/blij-
ri3Gfi,/wer bijzonder/ zwnlt zijn o
Hiet "/te./' zeggen.5 tótéah fvèrk'
staan V
Korne ar s,t>oédig' klaarheid n
deze onverkwikkelijke -aak!