p^P VOORAL VOOR VROUW' Voorlichting ingesteld op de vrouw [1fp NIET ALLEEN KOKEN, OOK ETEN IS EEN KUNST Spelen Op bezoek bij een keukenprins Van piekeren over rimpels komen rimpels Av (U, «MMi Poes van Rooien gaat naar ziekenhuis WAT NODIG IS: Bezuiniging onvermijdelijk, maar leer ons hoe Zoiuel blouse als rok K0m ITe slanke lijn Rembrandt der Keuken STOFZUIGERS Gateaux princesse Wilhelmina Radio-Programma „Een ster wordt geboren" .Vrijdag 11 Mei 1951 5 DE huidige prijsstijgingen zijn een gevolg van toatincnmaatregeïen, die voor bet grootste deel door vrouwen rullen moeten worden opgevangen. Hoe ia het contact tussen deze twee groepen? Kunnen w jj spreken van een doelmatige samenwerking, begrip en eenheid van denkwijze, of ontbreekt hieraan nog wel het een en ander?-De Nederlandse huisvrouw maakt zich zorgen over de hoge prijzen en vooral over wat haar nog boven bet hoofd hangt. Kopen of niet kopen? Wat hopen en wat niet? Wat zal het hoogst ia prijs stijgen en het meest' in kwaliteit dalen? De huisvrouw zal moeten bezul- vrouw gealarmeerd door pers en nigen om de eindjes." aan elkaar te kunnen knopen en heeft tegelijk de neiging zoveel mogelijk aan te schaffen,..ook dingen die niet direct nodig zijn.-Zij moet dus over.meer geld beschikken. Wat er dan ook nog aan reserves is .wordt flink aangesproken. In Maart werd bij de spaarbanken voor 27 millioen meer opgenomen dan ingebracht. Wel eén bewijs, dat men er van overtuigd is„ dat de .geldverhoudm- gen bezig zyn zich grondig tc wijzi gen. De directe aanleiding tct de prijs stijging zijn de .enorme onkosten die ons militair apparaat vergt. Het is logisch, dat allen, die het met een verdedigingsopzet eens zijn, zich ook de-offers, dienen te getroosten, die hierbij noodzakelijk rijm Meu lean dan-nog van mening verschil len. of dé draagkracht van de finan ciële offers gelijkelijk over alle standen en rangen verdeeld is. Dit neemt echter niet ..weg, dat men bet feit 2al moeten aanvaarden, dat iedereen- van minder 2al moeten rondkomen'dan vroeger. Een ander punt ia de moeilijkheid zich by. deze n»euwe omstandigheid aan te passen. Voor-het grootste deel komt dit neer op de schouders van- de .yxoriw. In dit verb and'dient zekér 'gesproken té worden van een groot tekortbij de overheid. Het is. wellicht //moeilijk in de staathuis houding-de- touwtjes aan elkaar te knopen. 'Heeft men dan ook met hangen en wurgen debegroting klaar, dan worden de maatregelen genomen. Onze staatslieden wissen het bezwete voorhoofd af en ver zuchten opgelucht: „hè, hè, die zaak ls weer gefikst". In hun typische rnannenbekrompenheid begrijpen zij blijkbaar niet, dat dc zaak nu pas begint. De Nederlandse -huis- 11 T\1KKE ZUSJE heeft sinds hort U 't vriendje dat haar ontbrak. Een, ijzersterk rond knaapje, even grootleven oud; het lijkt voor haar gerhtujJföfcAZfoTis heet het, met dc klemtoon öp Air Het woont web ver, dat Hs niet zo best, maar z'n moeder komt vaak in onze buurt en dan lijdt het mee op de kleine rode zitplaats van haar fiets. Bij-dikke'zusje.is de eerste: liefc de, Don?; Wel nog niet verbleektj maar Alfons wint snel terrein. Vooral door z'n energie. Er wordt; zodra hijj van de fiets is,in pittig tempo met blokken eh kegels ge' werkt en* er valt nooit een wrang woord. ?Dikke zusje, als elke vrouw fn haar nieuwe Hejde, plooit zich en zorgt voor steeds andere .attracties. Bedrijvig sleept ze dingen uit de rommelkast aan, stukken rails van zoontje, spuiten van. plastic, al wat Alfons bekoort. Maar op een dag -mts ik ze in eens. Ik roep, ren door de tuin als een verschrikte kloek, terwiji da buurvrouwen me aandachtig bekijken. ,{Een uur geleden zag ik ze nog," vindt de werkster, ,^al ik es even in het hotel?" „Heb je al in huis gekeken, Mam," vraagt zoontje, koel als 'n detective. ,Kan niet," ruzie ik, „ze zaten op dc stoep". Toch: gaan we- naar boven, naar 'de badkamer.en: „Haerah" brult zoontje, „hoerdh - Geluidloos: en dicht naast elkaar staan dikke zusje en 't'vriendje bij de wasbak. Op ds rand .ligt de pop met de slaapogen; doordrenkt :van vette bruine klodders. In het bad, waar de .was ligt te weken, dob beren alle flessen en patten uit 't prijsstijgingen raakt bijna in een paniek. „Zal wel afzakken", denken onze mannelijke regeerders „even de tanden op elkaar, alles went". Hier openbaart zich een ontstel lend gebrek aan belangstelling en inzicht. Vraagt men zich wel af of de gemiddelde, huisvrouw deze zware opgave alleen kan oplossen en wat de gevolgen zijn, wanneer zij hierin op grote schaal tekort schiet? Niet tcrwiilc van 'de huis vrouw omdat zij recht heeft bij deze moeilijke taak geholpen te worden, maar in het belang van de Nederlandse volksgezondheid zou.hier voorlichting dienen plaats te vinden op grote schaal. Een voorlichting ingesteld op vrouwe lijk begrip, waarin haar uitvoerig en eenvoudig, het „waarom" ver klaard wordt.'Ten tweede zou deze voorlichting zich moeten richten op raadgevingen betreffende een prac- tische versobering. Of moet Het zo worden dat de huisvrouw op sui ker, gaat bezuinigen en haar kinde ren; met sacharine grootbrengt. Of ter bezuiniging het vet maar uit de stamppot weglaat. Moet zij prullen en minderwaardige kwaliteiten, blij ven, kopen, omdat de fabrikanten toch willen, blijven draaien en daar om het ütilitysysteem verdonkere manen? De vrouw zal zo opgevoed moe ten/worden, dat. zij de fabrikant laat maken wat zij wil en wat te gelijkertijd past 'bij een. efficiënte levensstaat. De huidige monetaire politiek ,is ,een typisch mannelijke met "totale veronachtzaming van de enorme vrouwelijke hulpkrachten, die hier zouden kunnen worden opgeroepen EEN blouse en rok rijn welis waar onafscheidelijk verbon den, maar tot nu toe was dat voor ons gevoel altijd een „eenheid in verscheidenheid". Sinds kort hebben we echter ontdekt, dat we ons daarin hebben vergist Een in genieuze Nederlander, die pas een confectlefabrïekje is begonnen, heeft n.L een kledingstuk ontwor pen, dat zowel rok als blouse is. Hij noemde zijn vinding, waaróp patent is aangevraagd „doublé face''. V/' Het is een 'vryTange blouse, met aangeknipte mouwtjes en lage ronde hals, U weel wel zo'n luch tig gevalletje voorwarm weer. Langs de hals'en langs'de armen is elastiek geregen. Dat elastiek aan de hals past ook om dé taille. De aangeknipte; mouwtjesj worden naar binnen gestopt, eri vormen zo schijn-zakjes (maar stop er niet bij vergissing iets in). Ket hele kledingstuk za]/in de winkel onge veer f 7.50 kosten. MeLtwee van zulke „double-faces" (éen effen, en één in patroon in bijpassende kleur) hebt U bijna een complete zomergarderobe voor mooi weerj i (Advertentie I. M.) Ijhet geheim der r.«dioonhald.Oulienderj ■fi vrouwen, die eén nel-r ping hebben tofzwodr- lljwighéid.mbkèn inhet buitenland sedertiafen gebruik'.van SreUPills «Burcbard» dt fcrcchriB wtrtuwU, tllrifto tloukhsldidrojM» Zuiver pig-rtaardlg en volkomen onidiodellik, eokbli long durg gebruik E I tTh>c5 ook In Holland terknjtburij ApotTi«t»m »Oioql»t»/ïi#n AlJHAAdentjDoLiiil»"»ltflaliu6 II E LKE beschavingsperiode heeft zijn eigen schoonheids-ideaal, dat nu oens hert weelderige, dan weer het anaemische en dan weer het sportieve type de voorkeur geeft. Ook landen en werelddelen hebben op een zelfde tijdstip uiteenlopende, en* zelfs botsende meningen ■)p- dit punt, onder het motto dat elke menselijke verschijningsvorm cichzelf het naast is. Zodat de vraag: wat is schoonheid? inderdaad nooit- eenstemmig beantwoord kan worden. Maar .waar het afkeuren de mens nu eenmaal makkelijker valt dan het toejuichen is er al meer overeenstemming te vinden betreffende de factoren,-' die .de schoonheid zouden ontsieren, en een van de meest algemene overtuigingen is dan, dat rimpels en schoonheid onverenig baar zijn. Een opinie die het bekijken waard is Het rijn voord de vrouwen, die zal vertonen^ Terwijl men ook vaak <A«*1pV kastje, temidden van een roest kleurige br(; uinij shampoo, zeep en crème. .yJe kunt ruiken wat erin zit," gilt zoontje, „dot lekkere van jou is er ook bif. Kijk, daar dat zwarte flesje Bitter tot in m'n ziel, -nis ik 't op. .„Wat doen jullie hier," tier »k. mant 't is leeg. „Wat doen jullie nou hier?" Dikke zusje pakt de kleverige pop, d'r oogjes doorschijnend uan sennfe. -. Maar Alfons toont zich haar waardig op dit ontzettende ogenblik. Hij kijkt me aan. Z'n neusje bibbert. Dan zegt hij zacht maar duidelijk„Spélen", B1BEB het rimpel-probleem aangaat. Man. ren. behoeven rich- er niet druk over te maken, 'Integendeel: een groefje hier erf" een groefje daar, geeft het aureool van nadenkend te rijn, van geleerd te hebben, van verantwoordelijkheidsgevoelen^ te bezitten en wat al niet meer. Zie er de romans maar op na: „Zijn gelaat droeg trekken van grote vastberadenheid", ,,Een denkgroef doorploegde zijn edel voorhoofd", of „De rimpeltjes om zijn ogen verrieden zijn vrolijke aard".... allemaal aanbevelingen, die geen verontschuldiging behoeven. Van vrouwen daarentegen, zegt men hoó^sten „Haar gelaat vertoond® nog sporen van vroegere schoon heid", of „Zij was voor haar jaren nog een knappe vrouw", of „Haar ogen - waren jong -.gebleven''. Hiér wordt geen lans gebroken, voor dé schoonheid als zodanig en over' rimpels wordt; alléén.' gesproken als de'heldin oud is, als zij onoog lijk" is, of als men dlep-medel!jden met haar moet hebben. Nee. het schoonheids-ideaal laat zich m het algemeen slechts met de jeugd in of met dat zogenaamde hoogtepunt van bloei, dat eenmaal om er. nabij de vijfentwintig lag en dat nu ölh3ast een twee decen niën is opgeschoven. De oorzaken van deze mening zullen wel in de practijk liggen, waar mannen zich gemeenlijk plegen te verlieven In jonge bloemen, die ze dus mooi vinden, waarom die jonge bloemen zich, op de enkele pretentie van de gaafheid van haar huid, wat supe rieur voelen tegenover hun oudere zusters. En werk- dan als oudere zuster maar eens op tegen deze overweldigende veroordeling van beide sexen. Daar komt dan nog bij. de stortvloed van advertenties voor zepen, poeders, lotions en crèmes met hormonen van dit en voor dat. allemaal hormonen die de rimpels wegeter., wegvagen, wegzalven. Het is waarachtig geen wonder, dat de schrik voor rimpels voor alle andere ouderöomsengstcn uit gaat. Maar daarbij verliest men enige zaken van importantie uit hït oog. In de eerste plaats vergeet men. dat men zijn eigen rimpelsveel eerder en op veel onaangenamer wijze beziet, dan de meest koele waarnemer van buitenaf dit doet: men gaat met boze, onthutste of melancholieke blik onbewegelijk voor- een onflatteuze spiegel zitten, zonder te bedenken dat men deze starheid niet gauw aan anderen (Advertentie f. JU.) f CpahdeKcrlk aa*wtM*i 7 j 1 &TADHQUDERSWEG I 32' y aosurENWEo niet voldoende beseft, aan wat voor defecten een -'fectiéf oog voorbij pleegt -te zien, waardoor het in boezemen v*n genegenheid, het uitoèfenen., van charme, danook. heel wat belangrijker zijn dan het aanwenden van wat voor massages en bevettingen dan ook- En in dè tweede plaats, die in nauw verband staat met de eehste, is'men zo; zéér gewend om angstig te zijn voor rimpéLs in het alge meen, zo zeer overtuigd dat hun komst even ontsierend als onaf wendbaar. is, dat mén. vergeet dat de éne rimpel de andere 'nog niet is, en dat er: hèmclsbrédè verschil len bestaan, niet alleen in volume maar ook en vooral in karakter. Want er z^jn rimpels, die. inder daad uit normale, algemeen-ge bruikelijke bewegingen en functies ontstaan, zoals -praten,*-lachen, hui len en. eten, maar ook andere, die min of meer duidelijk hun speciale herkomst aanwijzen <5f een heel bepaalde indruk wekken. Er zijn rimpels, die erop' duiden dat de drager nooit een ander in zicht dan het eigene heeft willen accepteren én altijd aggressièf op -inmenging reageert.f Erzijn ;rim-, pels die aantonen, dat er wel be rust werd, maar in verknepenheid. die een verbitterde, verzuurde op-< standigheid aangeven, -sjagrijnig- heid, querulantïe, afweer tégen' wje of wat dan ook, of weerloos- heid tegenover elke verleiding. En op dezelfde wijze zijn er -rimpels, die verkondigendat ze uit vrien delijkheid groeiden, uit zelfbeheer sing, uit veel spontaan meevoelen •of uitglimlachen- o o k -al-kon- j e - wel-hullen. Er zijn denk-rimpels in tegenstelling tot pïeker-rïmpels, ironische lijnen tegenover giechel- groefjes, gladde, goedaardige plooi en. tegenover verkrampte voren. Het is goed als men zich - dat voor ogen houdt in zijn ogenblik ken van ijdele angst: c dat men zijn eigèn. rimpels mèèkt.- MAHJOLEIN DE VOS A LS Je poes bent, heb Je aan een-kamer en een keuken voldoende, vooral, als er nog: stuk dak is, .dat je middels het W.C.-raampje kunt bereiken en als er aardige buren zijn. waar je zo nu-en dan even terloops eén vaas kunt. gaan breken. Jé dag is boordevol,.;Je.'bent zo bezet, als poes, het drbeidsterreln ie 20 groot. Er is;.een/hele Genemuider mat, w^ar je net zo' lang aan moet vreten, tot- er een sprletenwoud ontstaat: .dan speel je sluip-sLulp-ln-bet-aJang- alang- Er zijn wel vijf stoelen, waar je je nagels lekker langs moet raspen en dan onderwijl Toe rend wachten. boe lang het duurt., voor. je een oplawaai krijgt. Je kunt ook uit het raam kijken, naar die dul£ tn de iep en dan langzaam met je staart gaan slaan en kleine gepasslonneerde tril- mauwtjes uiten. En dan voor de verandering maar weer eens op de bak, allevler je pnten op de rand en je staart Jn de lucht en dan heel peinzend en introvert kljkon. r.et of je bezig bent te mediteren over de Kritik der retnen Vernuft Dat alles deed. Van Hooien ook. 7.1jr» naam ls Van Hooien, omdat h|J een roojc cypert la, die belooft, later iets statigs te zullen krijgen, als hij maar lang genoeg vis met aardappeltjes eet. Maar dat ls het nu juist; op een dfig at hij géén vis meer. En geen kattenbrood en hij Het de kurk van de azijnfles mét rust. En waar zijn kurken van azijnflessen nu anders voor. dan om ze onder de piano te sl3an met een elegante teen? ménsen, die hielp groeide steeds: de werkster, vier buurvrouwen en een hele drom vrienden, die zo gced met katten konden omgaan, alles wrong mee aan; Van Rooien, tot hij een hysterisch' hoopje bont en nagels was. Er bestond geen voorwerp meer In huls. dat niet onder de bruine vlekken zat van de drank, maar Ir. Var Hooien zat niks. HU. bleef ziek en treurdo in de gootsteen, de schaarse ogenblikken dat er niet aan hem gesjord werd. Het kon zo niet lan ger. De hele buurt ging er aan te gronde; er bestond helemaal niets an ders meer dan de zieke Van Hooien. Snms zat de kamer vol met wildvreem de mensen, die met z'n allen probeerden zijn hek open te krijgen. Het poeser.-ziekenhuis, dAt was de redding. En daAr 1s bij nu Hij is door de professor persoonlijk doorgelicht en die heeft het grote bot gezien, dat Van Rooier, had ingeslikt cn dat ..operatief Ingrijpen" onvermijdelijk maakt. Wat zal hü diep onder de indruk riin. ais hj over drie weken terugkomt. Wat zal hij een verhalen hebben over dé narcose, de zusters en de dokter. .Er waren te weir.ig bezockdsgcn" 25l hij zeggen Maar dan moet hij weer ernstig en Ijverig doorgaan .met zün besognes,: want zijn werk ligt nu'stil... Kurken en klossen en ceintuurs van kamerjas sen. 't ls allemaal zo-volstrekt zinloos zonder Van Rooien. ANNIE M. G. SCHMIDT. Van RooJen was ziek. Kom. zoetcrl. Ca lekker "warm Jn je mandje. Maar Van Rooien gtng roet z'n matje In de goot steen zitten, de dwarseüng. HJ wou helemaal niks meer op de aarde, geen kluwtje en geen melk en geen bak; zelfs dc loshangende Ceintuur van een voor bijkomende kamerjas deed hém plets. Anders hol je daar toch energiek ach teraan. Maar nee. met 2'n gatje In de koude gootsteen zitten en maar gelaten kijken en maar ziek wezen. Toen begon de ellende mei de drank. Hij kreeg een drank met zijn adres op. het etiket cn „driemaal daags een thee lepel". Wel,, dat-is natuurlijk doodeen voudig. Je doet zo'n beest z'n bek maar open en gooit het erin. De allereerste keer ging dat dan ook, bj wijze van overrompeling. Maar daarna was 't me teen uit, want Van Rooien kende de fles en kroop diép ondèr dc divan, zo dra er aanstalten gemaakt werden hem weer zo'n pors-onterende behandeling te laten ondergaan. Hij moest tevoor schijn gesleurd worden en in een reistas gestopt worden met de rits dicht- en alleen zijn kopje eruit. Dan moest die bek open gewrongen, maar niets zit zo vastgeklonken als twee poesenkaken. Zoet maar, poesje, zoet maar. Wat een angst in die ogen! Nu effe lekker drankje;.. Wrengg... zei Van Rooien en ontsnapte als een- paling. De drank zat tégen hét plafond, de menselijke we zens om hem heen zaten vol bloedende krabben. Neg 's proberen. De stoet (Van. een onzer verslaggevers) De Harlinger Hendrik Homstra, die volgende maand 49 jaar wordt, is wij willen het u maar meteen vertellen de nieu we president van de „Académie internationale des chefs de cuisine et Association des cuisiniers". Wat zoveel betekent als internationale academie van nee, niet zo maar domweg van koks, maar van culinaire specialisten, dienaren van de gastro nomische wetenschappen, kortom" van de gastrologie. Hij is de enige Nederlander, die van dit internationale' genootschap lid is en ook de enige vaderlandse vakman, die lid is van de nog beroemdere Vatel-club. Deze club heeft slechts 400 leden in de gehele wereld; men kan hiervoor alleen maar worden benoemd en zich niet ervoor aanmelden. Als u ooit de heer Hornstra zou ontmoeten in de werkkamer van zijn fraaie villaatje en u had dit niet «eieren, dan zou u zijn beroep niet gemakkelijk hebben geraden. Zijn lange wat schrale gestalte.; de grote donker omrande bril, zijn be- daard-docerend betoog en —- vooral het „en brosse" geknipte haar, zouden het signalement kunnen zijn van een /hoofdonderwijzer of een rechter. Deze heer Hornstra is ech ter de maïtre de cuisine van; hotel' „De Keizerskroon" in Apeldoorn,' dat, gelegen tegenover paleis Het. Lóo, door. koning Willem Ilr is ge bruikt als dépendance voor zün lo geergasten. ••:/&//./.-./ Hendrik Hornstra bereidt/ ook' dikwijls de' maaltijden voor prin ses Wilhelmina, als zij op Het Loo vertoeft. De Prinses inspireerde, hem zelfs tót een van zijn.:schep pingen de „gateaux princesse :WÜU helmina", waarvan de noviteit.een op bijzondere manier samengestel de chocolade-crème is. Zijh. internationale faam verwierf deze dienaar -der gastrologie niet. 'slechts met zijn. creaties, die fijn proevers over de gehele wereld heb ben genoten, maar ook door talrijke publicaties over de kunst van de kok. die .tevens een wetenschap is. Binnenkort verschijnt van zijn hand het „Culinair Vademecum, handboek voor de chefde cuisine, voor ho teliers, voor hotèlvakscholen en voor de -gastvrouw". Behalve een kook boek is het een.: handboek voor de geschiedenis van de keuken en van degrond- én - hulpstoffen, die men bij- het bereiden van spijzen ge bruikt.. Het boek ,ïs opgedragen aan de -nagedachtenis van/rijn vader 'en van. zijn eerste /leermeester, chef de cuisineWilleman, die hem f in het Rotterdamse Maison Stroomberg de; beginselen bijbracht,: toen Hornstra eerf. jongen van .zéstien was. -/; - Horn$ira senior, bedrijfsleider ïh CEn/Z' Brüsselsé export-vetsmelterij bestemde zijn zoon voor de vee- en vleeshandel. Dit gaf de jeugdige Hendrik, die dit niet wilde, maar die er geen notie van had wat hy |jdan,i,.wel''''-aóti«-wiHen:"-'worden,...griLe-. 1 genheid bij twee slagerijen waar hij als leerling werd geplaatst weg te lopen. Zo kwam hij ten slotte via de Arbeidsbeurs in de koksbranche terecht./Eti hoe! f Chef in Plaza New York Twee jaar is hij chef geweest in het; beroemde restaurant Piaza te New York, aan de voet van Central Park. gelegen. Zijn pollepel zwaaiend in de Parijse sroulpapenclub „Tro- cadéro", streelde hij er dc tongen der clubleden. En In de vier jaar dat-hij chef de' cuisine was bij de K.N.S.M., heeft hij de rpaiden-trips van alle nieuwe schepen van de Holland—Afrikalijn mét/zijn. culi nair vernuft opgeluisterd. Als de-heer Hornstra .vertélt -r doceert.'is misschien, juister ver geet men dat „eten" eigenlijk .is „rich voeden". Voor hem w het/be reiden van spijzen f een kunst en een wetenschap. Maar ook aan het ge nieten van dé resultaten dier kunst stelt hij hoge eisen. f Hij toont ons .een van de vele artikelen, die by'schreef in „De Ho- felwereld", waarvan hij redacteur Is. Het.: behandelt de „décors", wat uw vrouw en de mijne .garnering" zou den noemen. Er is in dit stuk spra ke 'van „expressionistische, figuratie ve decoratie", waarmee hij bereiken wil,.,dat; een .schotel, die is „uitge- serveerd"' er ooglijk blijft uitzien, en geen. rommelig tafereel oplevert. Met zijn „décor" lat hij zelf módè- leert, meestalvankoolrapen ver wierf;-hij/vzich de/'bijnaam. „Rem-: brandt der keuken". /- Zelf is de heer Hornstra ook een fiinproever, maar h(j drinkt er nooit hij. „Aan een goed diner wilik eten!" zegt hij. „Dc combinatie van reerug en een goede Bourgogne mag nog zulk een prachtige smaalt op leveren, door de wyn kan men.: nooit het wild geheel 'zuiver meer 'proe ven ,'f Een --.van HarnslraA lievelingsge rechten in het eenvoudige, zoals hij het zélf uitdrukt is een' ge woon spiegelei, gebakken inbruine boter, met een halve citroen or over uitgeknepen, cp een boterham zon der korst. In het studeervertrek van deze merkwaardige gastroloog die oe- halye een Rembrandt der keuken, getuige zijn wandversieringen een verdienstelijk Zondagsschildcr is, staan rijen kookboeken en culinaire handboeken in de moderne talen.. Tot de preciosa. die niet in zijn,hoe kenkast staan maar veilig zijn op geborgen. behoort de uit 700 date rende eerste Franse vertaling van het; door dé/wijsgeer Aspiciua sa mengestelde kookhoek, dat aan het einde van de tweede eéuw van onze jaartelling in hét Grieks is geschre- ven././.CvV/»: Elke Btiisvrouw concarreritë „Weet u. dat vele zogenaamd nieu. we recepten van BrillatSavarin door hem zijn opgediept uit dit boek HENDRIK HORNSTRA expressionistische, figuratieve decoratie. (Advertentie I Hqovci Bleciroluj Crree - Rusema HoJl. Electro - Rutqn - ExcelJjOf enz- 16 Mjdtleüsndatraai <2 - Teléfeon 'J0340-31293 RcuerdAm "*>V De „gateaux?' zijn eigenlijk een taart gewoonlijk een ijstaart van biscuits met .room of roomijs, .met péren uit blik,die zijn gechem iseerd (wat eenvou dig „bedekt" betekent) met rode aardbeiensaus. Het werkstuk wordt versierd met dé perehi dié er „en couronne" worden op ge legd. Het geheel wordt opgespo ten met chócolo.decrême. Die crime nu, is een Hornstra- vinding. Zij wordt namelijk niét op de gebruikelijke, manier van boter en poedersuiker bereid, maar van room en couverture (dat zijn de brokken ruwe cho colade zoals bij de bereiding van bonbonsin de fabrieken zuordt gebruikt). De toottv uiordt gekookt en de aan blokjes gesneden couverture eraan toegevoegd. Als deze com binatie den nog even doorkookt, ontstaat dooreen natuurlijke binding de chocoladecrêmedie zich, afgekoeld, bijzonder goed tot spuiten leent. vanAspicius?" vertélt 'de'// heer Hornstra. Niet deze BrillatSavarin is volgens hem de grootmeestér der Franse keuken, maar Escoffier. Diens ..Guide Culinaire" is ech ter in deze tijd niet meer toe te passen. Het is te kostbaar en te tijdrovend. Het grote.' principiële verschil tussen vroeger én nu is uamelijk, dat thans in restaurants uok op de keuken wir.st moet worden gemaakt. Vroeger maakte de winst op' dranken het verlies op spijzen good. Op die gewijrigde economi sche omstandigheden en op het feit. dat de huisvrouw tegenwoor dig op culinair gebied zo voor treffelijk wordt voorgelicht, dat zij voor. elke chef de cuisine een concurrente is. mei wie. hij reke ning moet houden, baseert de heer Hornstra de omschrijving van zijn publicistische tank. die hij ons tot slot geeft: „Ik tracht de gehele receptuur der historie te vereenvoudigen met behoud van bet essentiële. Hier toe is kennis van dé complete re ceptuur door de eeuwen; heen noodzakelijk. Door de veranderde omstandighed'en hééft de gastrolo gie zonder 'die vereenvoudigingen op het ogenblik geen basis meer in de werkelijkheid". ZATERDAG 19 MEI 1951 HILVERSUM I. 402 m. KRO:''-00 Nws 7.1S Gram.' muz. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender S-fiO Nieuws en weerberichten 8.15 fl an'uiaw"?' 2'00 „Y,?°r de hulsvrouw V«r AW® GrSm- «'CO kleuters 10.15,Gram. muz. 11.00 An»5 11 prarr.. muz. 12.00 Angt,us 12.C3 Gram. muz. J2.30 Land- '■f^ouwmededeiingcn 12.33 plano- voii.lf.'i? Zonn0wljzer 13.00 Nieuws en ianr, r-S QW4 Amu&ementsmuz. 14A0 Gram. .nuz. 14^0 Ê.ngeise les 14 40 Musicerende dilettanten 13.13 Kroniek kunsten 15.50 Gemengd koor 16.20 ..De schoonheid van het Grc- «ÏÏ1S» 15-50 Voor de jeugd 57.50 nn viï r Nederland—Belgic 18.00 Filmprogramma 18.15 ,Jke en ik", causerie 18.25 Orgelconcert 1B.40 Rege- rlngsultrending„Zoeklicht op de Wes terse defensie" 19.00 Nwb 18.15 .Dit 1« leven causerie 10.21 Actualiteiten 19127 ni.9 5„2r JOLirnaliBtlek week overzicht 20.00 Nws 20.05 „Deze tüd vraagt soberheid en zelfbeheersing", toespraak 20.12 Gram. muz. 20.15 Llcht- 20,40 „Steek eens op. Heren!" 21.00-Gevar. progr. 21.53, ..Wat zou U $!ÏÏa, 22-00 AmusementBmuziek 22U0 wu luiden dc Zondag in f 23.00 Nieuws 23.15 Nwg in Esperanto 23.22—24.00 Con certgebouworkest. HILVERSUM II. 298 m. 7-13 Ochtendgym. 7.33 Gram. muz. 8.00 Nws en veeroer. 8.18 „Onder ons gezegd" 8 23 *raïn. muz. VPRO: 10.00 „Tijdeïijlt ult- caH"r1?, 10-05 Morgenwj- '•ng. VARA: 10^0 Voor de arbeiders n de continubedrijven' li.35 Viool én ulano \2.00 Gram. muz.-tt.arLand-'.ea tulnbouwmededelingen 12052 Orgel en IS 13 00 Nws 13.16 Metropole-orkost 13.50 Gram. muz. 14.00 Voor de jeugd 14J0 Hawaiian muziek 13.00 Boekbe spreking 15.15 Gram. muz. 15.43 „Van de wieg tot het graf", causerie 16.00 Gram. muz. 16.30 Sportpraatje-16.45 Ka- ÏÏVEor&CASlï7£° Voor de JeuSh 18.00 Nws 1815 VARA-Varia 18^0 „De Raad van Europa te Straatsburg bijeen", cause rie 1830 Volksmuziek 18.00 Artistieke staalkaart, VPRO: 18.30 Passepartout", causerie 19.40 „Het oude Testament in deze tijd", causerie 19.55 „Deze week. causerie. VARA:-20.00 Nws 20.05 Actu aliteiten 20.13 Gevar. progr. 21.15 T1T0- ler muziek 21.45 Socialistisch commen taar 22.0D Instrumentaal sextet 2235 ..Onder de pannen", hoorspel 22.43 Ac- cordeonmuzfek 23.00 Nws 23.15 Dans muziek 23.40~24.00 Graroofocnmuzlek. door Ludwig Bemelmans twmnsMnnnnneb „Kom je uit California?" „Née, New York." „O, ik ben dol op New York. Ben Jé hier al lang?" „Nee. niet zo erg lang. Dat wil 2eggen, de tijd gaat hier sneller voorbij dan ergens anders." „Alors, Ik wou je een persoonlijke vraag stellen. Je vindt het toch met. erg als ik een persoonlijke vraaz stel?"' „Nee, ga uw gang.' „Ik wou graag weten, èh, beslaat er iets tussen jou en- „Vashvily?" „Ik mag Vanya erg graag", zei ze eenvoudig. Hij zette de radio aan en de wa gen vjoog plotseling, vooruit, over dc. heuvel, - en naderde met eon wijde bocht het rode licht op dé kruising Van Sunset cn Sepulveda.- „Ik bedoelde", zei hij, terwijl hij naar haar keek en dwars door het rode licht heenreed en op wonder baarlijke wijze een verhuiswagen miste, „of er iets meer was dan hem. bijzonder graag mogen." „Och", zei ze. „lx ga ajtüd naar hem toe als ik me eenzaam voel. en soms belt hij me op als h^j zich eenzaam voeit. En dan zit ik by hem op de bank en hij vertelt'me! zijn zorgen en soms eten we samen. En dan gaat hij „Serenade in C ma-' jeur" draaien en dan lui6teren we en dan ligt hij plotseling met zijn mond open en i3 in slaap gevallen. Soms valt hij ai onder het eten in slaap. Hij heeft iets aan zijn hart", zei ze. „Maar bi.j heeft een heel goed; bart", zei Maurice. „Hij is erg aardig voor mé." „Daar ben ik blij om." „U weet eèn. heleboel van vrou-. wen, hè?", zei Belinda. „Van vrouwen, ja, lieve kind. En ik heb altijd het meest van Euro-, pese vrouwen gehouden. O, ik', be wonder de Amerikaanse natuurlijk. Ze zijn de meest soignée vrouwen van de wereld. O, de Engelsen zijn pok de..moeite waard, maarze zijn. niet soignée. zeJIs niet'zo soignée als de Europese." „Wat is soignée?" - „Ocb, je weet wél, met verzorgde' haren. en. dichtgeknoopte hand schoenen, met gladgebórstelde zwart fluwelen pakjes, met blanke handen en met nagels, die.er niet. uitzien, alsof ze met schoensmeer zijn 'ge lakt. Neem nu de Engelsen eèns, ze gaan twee keer per dag in bad cn toch zijn ze niet soignée. Dat komt; omdat ze een atavistische cultuur hebben." „En dat was dan hel allerlaatste nieuws", kondigde de radio aan. Hij zei: „Kom eens een beetje dichter bij me ritten, liefje." „Ik geloof", zei Belinda, „dat Je een boel leert, als je met een schril- ver uit bent." v „Zeg 'asjeblieft Maurice-tegen me. Belinda," „Vind je het érg als ik je Joe noem?" „Nee, maar waarom?" „O, omdat ik getrouwd ben met een man, die Joe heet, en dan ver- spreek ik me niet zo gauw." Hij keek haar verschrikt aan.... „Ik maakte maar een grap;<2 r Joe", zei ze. „O, maar ik kan niet tegen grap- jes", zei hij. Ze reden verder, er stonden .euca lyptusbomen langs de weg, ze pas seerden de Spaanse ingang van een Tudor villa en de stenen muur van een luxueuze Mexicaanse ranch cn een rotstuin. die was volgeolant met exotische gewassen. De rótsen daalden af" naar een bord, waarop In grote letters stond „Botanische tuin." - Tegenover dat bord lagen het po-- doveld en de -renbanen;van !de R5- vièra Country Club/Een paarmeis-, jës sprongen in wolken stof/op nun paardèn over hindernissen. (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5