m PIKIRAN Voor stier-worstelen moet je heel vlug en sterk zijn Parijsmuseum vol met uitvindingen Originele wedstrijd Bekijk nu eens goed een wilde kastanje Een vrolijke Pinks ter drie met rondjes sigaren MOEILIJKHEDEN? Wachtdagen zijn helaas noodzakelijk en andere jonge klantjes) Vroeger beten ze de stieren in hun oor door Henriëtte .van Eyk m0i Voor onze dammers Voorbeelden van ;EB53BBEg3 Wij geven raad ,Een ster wordt geboren" HOOFDPIJN! Elk talent is 'n beetje gek" zegt Molnar Groninger vermist op Corsica De slanke lijn SveltPills Zaterdag 19 Mei 1951 DE stierenworstelaar werkt aan het begin van iédere wedstrijd met een men die hem helpt. De mannen nemen plaats aan weerszijde van het hok waar de stier uit moet komen en als die er dan uit komt, moéten ze wachten tót de stier de startlijn 'overschreden heeft en d a n pas mogen ze achter herri aan gaan. Hét werk van :de.: man'.die de- cowboy -helpt (zo'h man noemt mén in Amerika een ,Jine-up'( rriari) is, om. naast de stier te rijden Ih de tegenovergestelde richting van.de cowboy en op die manier de siièr te dwingen in een rechte lijn tussen de cowboy en de Une-up man (die allebéi op. een paard, zitten) .té hol len. >Maar zodra de cowboy op zijn paard naast de stier draaft'en uit zijn'zadel komt,-is het werk van de line-up man afgelopen en ver dwijnt hij uit de arena. De" cow-boy duikt dan uit zijn za del op de stier zijn nek. Net zo als jullie., in een zwembad duiken. Dan grijpt hij de horens van de stier en sliert met zijn benen langs de grond omdat-,hij hoopt daardoor de vaart van <dié stier een beetje te remmen. Dan moet hij proberen de stier op de gronc Je worstelen zodat die plat op zijn ..zijlligt. Nou jullie snappen wel1 dat 1 zo'n stier daar nu meestal nèt'Vgeeh' zin" in heeft en daarom moet die cow-boy, als hij zo'n wed- je daar wel -voor moet zijn. Maar strijd winnen 'wik .zijn uiterste best meestal- duurt het twaalf of vijftien doen en al'zijn krachten gebruiken, minuten. Als je dus klein en mager Soms "heeft zo'n stier /een bijzónder bent kun je beter niet. aan zulke, sterke mek en als de cow-boy dan spelletjes beginnen, niet vlos wil daten-kunnen de stieren die tijd mochten de cow-boy's de stier nog in een. oor bijten a!s ze -hem niet meer de" baas konden.. Dat •werd natuurlijk een reuze vecht partij,- :omdat de stier daar kwaad om werd. Gelukkig mag dat alle maal al'lang nietrmeer, want-dat is helemaal afschuwelijk. Hét: is allemaal nóg steeds erg 'ge vaarlijk en het is precies cven ge vaarlijk als het er uit ziet. Niemand weet immers vooruit wie winrièn zal. De cow-boy of de stier? En de- cow-bóy kan wel eens boven op dé horens van de stier springen, of de. stier'v-kaii. op hem vallen. En nog: veel- inéef akelige dingen. V - De kansen wie winnen zalmet déze „spbrt-'. zijnvdus precies gelijk eri daarom roepen de mensen op de tribune's dan ook altijd, voor elke wedstrijd: „Probeer hem op de grond te krijgen. Laat maar eens zien wat je kunt." Maar of zij tegen de stier of de cow-boy praten, dat weet je nooit. ALLESkan! En waarom zoji; v°or oudere broers of je vader, en zelf bijvoorbeeld niet eens op Mtuur.uk voor 1« Rrote zus en moe- een dag in Parijs terecht komen? der ook. Jy zou je daar verve-en. Je O, je zou er over zoveel dingen zin *njgen je rolschaatsen on- le_ der te binden om over bet soms raar met lo'n oo-.v-boy gooi- Af*, de stier val. .mét zijn hoofd '^'waa r'jïFlKt'gmt? 'naaf'rooelt parket te rijden, dat is denk en. dat snao ie. A naar de.ene kant en Ziin poten imt - - - lad de eh. 'dat snap je. 1 naar de ene kant en zijn poten kifk^^nWrwiU^emét^é 'vader *alles- Zodra die cow-boy dan vanuit zijn naar de andere kant, dat heet een d£or de stad dwaalt komt er renen Maar er bestaat een museum en zadel op; dc stierennek, springt, be- honden-val, dan moet de cow-boy eerst een motregenmaar dan strn- wellicht nog wel een, maar daar heb ginneny de' scheidsrechters ernstig de stier zifn kop naar de andere Ten die evenals tn-Hhn<r.nri oak hier ik hét nu niet over— waar je wel op te-letten; Als de vier poten van kant draaien, wat natuurlijk ontzet- cj L -plannen een tochtje over de Plezier zou hebben. Dat is het de stier allemaal naar een kant tend moeilijk is. of hij móet de stier Seine een bezoek aan de Eiffelto- «Musée du Conservatoire des Arts et rechtuit op de grond liggen dan be- los laten; op laten staan en op nieuw, rcn enz jn de war sturen. Métiers". Wat-eer. naam! Nu. hierin tekent dit dat -de stier verloren beginnen. kun je de geheel-geschiedenis van heeft. Eens heeft iemand in drie se-- Stier-worstelen werd .voor het Natuurlijkis Parijs de stad der de-belangrijkste uitvindingen volgen, conden een stier op de. grond ge- eerst gedaan in 1900 door een neger musea, maar'démeeste daarvan zijn Je vindt er bijvoorbeeld de oudste gooid. Stel je eens voor hoe sterk cow-boy die Bill Pickett heette. In eigenlijk alleen maar interessant stoomtrein d:e Cugnot in 1769 beeft r. gebouwd en het eerste ding want - -■ een vliegtuig kun je zoiets moeilijk noemen dat Ader in 1890 de lucht heeft -doen ingaan. Verder rie eerste motorfiets, van Millet, de eerste naai machine van. Thimonier, (voor je moeder), en wat al niet meer. Ver der kun je dan de laatste uitvindin gen van heel dichtbij bekijken. Om een paar oude en nieuwe naast el- *vYV J. I11 J.n Jn n— am nJ n Ipln—nn-nwjn n». Jln 11 Eerst de giraffe. Maar toen die dé er op./zjjn klepperende goudle- kaar te'noemen: een eerste fototoe- zichzeif zag schrok hij van zijn lan- ren muilen naar toe, en hij duwde stel van Daguerre, en een heel mo ge hals. En de baron schrok van Marelotje,-die juist als laatste dem, ik weet niet meer welk merk; zijn pyama, en Pang van haar hou- aan de beurt was, - opzij en .riep: krassende phonograaf en een ten jurk, en de witte muis van zijn „Wie waagt het in mijn spiegel te laatste, tot in de puntjes verzorgde staartje, en de koe van haar kijken!", en tóen keek hij er zelf in pick-up; de eerste drukpers en als ogenDe honden, vonden zich- en zag een. klein, armzalig manne- je" nieuwsgierig bent naar dé laatste zelf te klein, en de paarden vonden *- 1 zichzelf te/groot, én delezels keken uit hun. optbutst-naar hun oren.-Het-veulen - - .~_..'*fiökrO(V-w€rQ^5lArérrraa'PJbedxoefd toen het ik dat?", en de kijkjonkers, die het v? Snü. ziir- Beiicht JM.O dc-Mtton-lui- bleïk van schrik. kii-aracr. aanren- nog veel méér dan die drukpers lS- aoor.de straten getroKKen. Er had- melden wenend in eikaars poten nen, riepen: „O -nee, Majesteit!Dat ten zienl In Erankriik bcstnnn m'r-" den draaiorgels^ gespeeld op de omdat ze ieder voor zich nooit is hccl icmand anders!", en de ko- stens zoveel wetten, van dat mag geweten hadden zo lelijk te zijn.nlng Het zich door öe toegesnelde niet, en dat moet wel als bij ons. ""-1— -!~'u lijfwacht op een-tuintafeltje;zetten, Er iwsrdt alleen:maar-minder naar Het feest op het paleisbordes moest lang. hebben geduurd. En niet alleen op het paleisbordes haddden mensen en dieren de hele nacht gedanst van plezier. Zodra het bericht, dat het gevaar ge weken- was,zich verspreidde, waren over- _al ..de- bewoners juichend de pleinen. Overal wapperde het paars-wit-grijs van de Lobeliaanse De mensen en dieren vielen zich- vlag. overal waren ijskarretjes rharmgkarrëtjes en wafelkarretjes. Aéh' Jock én Marelotje 'dacht eigen- ..lij'k nièmgnd meer. WèL hadden Pang en dé koe, «de witte muis, de baron, de giraffe en het veulen er even over -gesproken ze in optocht van het dak te halen;;-maar toen was-; er 'een muziekcorps gekomen, lep,'Dólle Dorus .was rond gegaanmet een .schotel yers-ge bakken gember-. "bqlusi'es;';;eri' de koninghad- '- ge strooid mét eenten- en; dubbeltjes, en toen was de vleermuis komen vertellen, dat Jock en Marelotje sliepen,: en toen was .de heletocht 'dan maar afgelast, - De kijkjonkers zeien;' „De spiegel -zal wel, net als de Kristallen Dame, in scherven- zijn gevallen". En de koning ïei:;,Zo'n spiegel kan beter stuk zijn dan in verkeerde handen. Het isnatuurlijk wel jammer,: dat :ïk: hemï-riu niet: krijg;".Maar ik ■héb jullie tenminste 'weer. Is de .Verkoudheid over?'. Staat": myn króón goed?",en de .kijkjonkers riepen:;,Uw kroon staat prachtig, Majesteit! II is dc mooiste koning van de wereld.!" Dé; Vólgende morgen, tóen bet helder-licht was, klauterden Jock en Marelotje voorzichtig met de spiegel langs het sokken touw naar beneden. De mensen en da dieren hingen nog wat slaperig ,van het feest om op het bordes én in het park. Maar toen zij Jock en. Mare- lotje langs zagen komen; werden,ze ineens klaarwakker. „Wat. gaan jullïe..doén?" vroeg de giraffe, en toen zei Jock, dat ze de spiegel, gingen, .neerzetten: op de bank bij de goudvisserivijver. „Dan kunnen Marelotje eri Pang:en - de. baron en jullie allemaal, iéder óp zijn beurt, er in kijken. Dat had jij toch zo bedacht?" De giraffe knikte verheugd. „O ja". Maar toen liet hij er plichts getrouw op volgen: „Daarna moe ten we het ding dan wel meteen afleveren aan het paleis. Bevel des konings". „Nu ja,daarnaHet veulen kon niet meer stil blijven staan van de voorpret. „Ieder op zijn beurt! Marelotje heeft dc hare natuurlijk al gehad". Maar Marelotje zei: „O nee. Ik heb eerlijk gewacht op jul lie. Mijn beurt is pas helemaal aan het eind'V En toen-plaatste Jock de spiegel op de stenen bank, de reu- zenkikkers zetten het volkslied in, en het défilé begon. zélf niet mee! Stil verdwenen naar alle kanten. En' toen zag dé koning, die voor een raam aan.de zonzijde zatte re géren, de' spiegel staan op. de bank bij dé. goudvissenvijver," én bij hol- kéek met verwilderde .ogen om zich geluisterd!. heen en gaf trillend van veront- waardiging bevel de spiegel stuk te slaan. ,Aar. scherven met dat onge lukkige ding!" (Wordt vervolgd) JANINE. U AJRIJS viert deze zomer haar x tweeduizendste verjaardag. En omdat dit een geweldige leeftyd is, wordt er niet één middag lang, maar \vorden er maanden achtereen fees ten gehouden. Maar. over één wed strijd in Parijs ter ere van dit lange bestaan, en waaraan driehonderd studenten hebben deelgenomen, zal ik je hier wat vertellen. Ze waren in groepen ingedeeld, ik weet niet meer in hoeveel, en ze moesten van het Luxembourg tot de Eiffeltoren heen en weer lopen, dat is wel een afstand van ander-, half uur cn terugkomen met een hele kleine wortel, &en metrokaartje met-drie'knippen erin (je kunt zo een kaartje niet '.vaker dan twee- maai gebruiken, dus drie knippen.-is een uitzonderlijk geval),''en een-lé vende slak. Die is nog wel te vin den, rWaot alle viswinkels liggen er vol mee. „Escargots i au beurre", rslakken. met.boter.-.is. namelijk een bekende Franse delicatesse. De wor- tel kan je ook nog wel zoeken, maar om dat metro-kaartje extra te la ten- knippen, moest ,er héus wel met de een-of andere controleur onder- m bandeld wórden! Hoe die bloemetjes er uit zien, Grocp numero achttien heeft het behoef ik je nu met meer tc be- tenslotte gewonnen, en allen die schrijven. Let echter op de gele schil; in elke bloem vind je meel- hiertoe behoorden hebben een gratis titteltjes op de bloembladen. Na draden, maar niet in elke bloem reisje Parijs—Londen gekregen een paar dagen veranderen die een stamper, die ontbreekt soms. Ja nine van kleur: van geel* worden ze Jé hebt dus meeldraad-bloemen róód! Dat wonder moet je 'zelf (mannelijke bloemen zegt men ook meemaken. Al die gele of straks wel)«' 'én stamper-en-meeldraad- rode.stippeltjes era vlekjes -.vormen- bloemen (tweeslachtige ^bloemen), tesamën het horiingmerk; ze wij- zen. ylindere, buen.en vooral-hom- 15 BKIJK nu elke dag dezelfde mels dc weg naar het himiensle tweeslachtige bloem, bij het van de bloem. Loop die stippeltjes begin vaa de bloei lc beginnen, achterna en je kimt by de ho- Dan bemerk jc: honingmerk is nmgpot onder inde bloem. Er zit: geel. de stamper s;eekt schuln ten dus jonge bloemen met gele, naar boven, de meeldraden han en oude bloemen met rode homng- gen en geven geen stuifmeel af uit merken in de bloeipluim. de helmlcnoppen. Na een paar da- Wie bloem voor bloem bekijkt, Seni het honingmerk wórdt.rood; ontdekt' npg weer een ander ver- de stamper gaat verdorren, de meeldraden heffen zich op en ste- - ken naar voren, de helmknoppcn geven nu wel stuifmeelafze. zijn dus rijp. A LTIJD maar uan die p\ant-en~ dierkunde-oerhaaltjès vertel- lert... ik kan me voorstellen, dat een van jullie zegt:' „Wanneer be- gint die man nou - eindèlijk eens aan échte kennis der natuur'ï'3 Wel, dat zullen we vandaag dan hebben,, en het wordt- moeilijk, héél moeilijk. Maar, eerst dit: échte kennis der natuur: krijg je alleen door plan- ten en dieren echt te bekijken. Voor deze keer heb jdvde bloei- pluim van een Wilde kastanje, of wat hetzeljde is, uan' een Paarden^ kastanje nodig. Pluk er een, dtc net begint te bloeien en bekijk die bloeipluim elke dag en minstens tien dagen achtereen. P IKS Po AH is op Pinksterdrie met A zijn neef zduard Bols, zijn vriend Evert Coen en 2yn oude klasgenoot Dolf Donders r.aar een ciubdiner geweest. Daar hadden zij na tafel gezellig zitten napraten, waarhij nog twee disgenoten zich haddenaangesloten, die zich had den voorgesteld als Pim Pam en Piet Prikkéldrdat, ;v-.- Zij hadden hei zo goed niet. el kaar kunnen vindendat zij samen de stad waren- ingetrokken en tot slot zelfs een groepsfoto hadden laten maken, waarvan u hierbij een afdrukjewordt aangeboden. Toert Axie 'thüis gekomen zijn zakken leegmaakte; vond hij in zijn koker vijf sigaren, maar an dere dan hij had gekocht. "Hij her innerde zich plotseling, hoe- Pim Pam begonnen was" met het weg geven van vijf sigaren. Uit louter edelmoedigheid had Dolf toen ook .vijf van zijn sigaren weggegeven. Achtereenvolgens deden Eduard, Evert en Piet Prikkeldraat hetzelf de Zij gaven echter de sigaren steeds ineen andere combinatie weg.: I;';: Dolf gaf bij voorbeeld vijf siga ren aan Pim en aan de anderen niets. Bols gaf er vier aan Coen en aan een van de anderen nog een. Arie Pikiran, die maar vijf sigaren bij zich had en er zelf vUf van an deren had bijgekreger», gaf;»yn vljï sigaren zo weg, dat alle anderen er ook juist vijf hadden gekregen. Ook zün combinatie was een andere. Toen. Arie in bed lag, dacht hij nog over het probleem na. Na enige, minuten diep gepeins had hij: uit gerekend van wie hij zijn vijf siga ren had gekregen eri hoeveel, van. elk. Kunt _u het ook vinden? Tapijt kost f 1225,—— Het tapijt,; dat Pikiran veertien dagen geleden bestelde kostte f1225. A-V Plr? fWKRWW EDuako fai AjTJF PiKJICW rvffrom Ook -de volgende, voorbeelden van Russische eindspeltechniek zijn speel-: men van stijl en kunde der Russische damkunst, 4 W.I. SJOSJIN (1893)' Zwart 3 st; op 3, - 37, 42. - Wit: dammen op .34 en 43, stuk op 14. De geestige eerste zet is hier 34—291 Zwart heeft hu drie mogelijkheden •-• I; 42—47, -wit 4348. IT. 4248, Wit 2942. UI. S—9. Wit 29X17;'9X20, 47X13: 37—41, 43—32.' - ".-,4'4 Een originele winst! Van dezelfde .auteur dateert uit .1903 'Zwart; 2 st. op 6, 43 en dam op 12. mti Z st. op 16, 44 en dammen, op 42'cn .80,:.. Verrassênd: Is wederom de eerste zet: 4226. Zwart heeft nu: I", 12—7. wit 44—49; 45 X 34, 50—11; 6X17, 26X45" gew. II. .12—1, wit "44—40; 45X34, 16—11; BX17, 25 X 45 gew. III. 12-3. wit 44-^40: 45X34, 50X17; 3X21, 26X45 gew. Ten gerieve'van:de beginnende spelers geef Ik dé complete, slagen ook ..van' zwart.'.."'"'' In 'een party- tussen:. Zwart (Basil Sokow, Leningrad): U/14; 16/19, 23, 24, 26. Wit'(Timtowski, Moskou)25, 27. 30, 32. 35,37, 38, 40,41,42. 43,. speelde wit 35—33. Zwart kan nu het ,j:etjc van Weiss" uitvoeren met 2429 23—29 14—20 en 18x36, maar winst is-dan onzeker. Meer-kansen biedt om gewoon op schrijfwlnst uit te gaan met 17—22, maar direct beslissend is: 26—31 en of wit nu 37X26 of 27 X 36 slaat, altijd volgt 23—28! PHILIP DE SCHAAP. Dc praktijk hij de toepassing van de Ziektewet Is helaas zo, dat' de zo» genaamde carenz- of wachtdagen wel zeer noodzakelijk zjjn. Er. wordt op dit punt helaas veel bedrog geconstateerd. Het ligt voor de banó, dat hier weer, zoals het zo dlkwfjls In het leven gebeurt, de'goéde door de kwada moet iydén. Om dit te voorkomien zijb er talloze werkgevers, ook al door voorschriften in de collectieve arbeidsovereenkomst,'die .de drie dagen doorbetalen. Wyziging van de wet op dit punt zal, als wij het góed zien. niet gemakkelijk zjjn te verkrijgen. Dit in antwoord op een vraag van HJ>» In antwoord op andere vragen het volgende: H. J. W. Los van de normale huurverhoging van 15% kan een bijzondere regeling worden ge troffen. In het Koninklijk Besluit van 19 December 1950 is onder artikel 4 het volgende bepaald: „In afwijking van het bepaalde in ar tikel'3, tw;eede lid, van de Huur wet kan Onze Minister, indien de oude huurprijs van een ongebouwd onroerend goed een redelijke ex ploitatie door de-verhuurder niet toelaat, bij een met redenen om-, kleed besluit de huurprijs vaststel len op "een bedrag, dat zulks moge- lijk maakt." V. A. zij medegedeeld,, dat on der invloed van de belangrijke wijzigingen welke per 1 Januari 1.1.' bij. de toepassing van de Kin derbijslagwet zijn tot stand geko men, over het eerste kwartaal van •1951 in sommige., gevallen enige vertraging-is ontstaan bij de uitbe- taling. Ex kan echter op gerekend -worden, dat deze.: achterstand thans-geheel is-ingehaald. .-'xj,-- j. J, \E)::Eea nalatenschap 'kan van invloed zijn. op de uitkering inge volge de Noodwet, Ouderdoms voorziening. Zij, die een dergelijke uitkering -krijgen en een nalaten schap ontvangen, moeten hiervan binnen 14 dagen aan de Raad van- Arbèid kennis geven. Doen zij .dat miet, dan zouden wel eens moei lijkheden kunnenontstaan. J. D. De beste voorlichting om trent alles wat met een octrooi.; verband houdt, wordt gegeven' door een. octrooi-bezorger. Deze weet precies hoe de moeilijke en ingewikkelde voorschriften 'moe ten worden gehanteerd. Men kan zelf op dit gebied heel weinig doen. F. S. Wanneer een tweede hu welijk is aangegaan, blijvendé echtgenote en de kinderen van.hét eerste huwelijk t.z.t. aanspraak maken op een wettelijk, evenredig deel van de nalatenschap. Is èr, mede door bijzondere omstandig heden iets te regelen, dan doet men goed .fajdig .contact te zoeken met een notaris. T. R. Uit hetgeen geschreven "wordt over de verdeling van het huis tussen hoofdbewoner èn mede-bewoner,kan niet 'anders worden geconcludeerd, dan dat er sprake, is van een redelijke ver deling van de huur. Indien men echter desóndanks toch 'niet 'te vreden is met de gang van, zaken, .kan aan dé Huuradvies-Commis sie een: brief in tweevoud .worden gezonden, waarbij dan tevens 2,50 moet worden gestort. (.Advertentie ,1. MD EXAHE N O PLE ID ING Boekhouden M.Ö. en M &.A.: RESA - HILVERSUM Bekende SchriHelijke Cursus Zo, dot is dat. De. bloem van de Paardenkastanje bloeit in twee tijdperken; 'het eerste tijdperk 'is het gele, het stampertijdperk of vrouwelijke tijdperk, het tweede tijdperk is het- rode, het mecl- draadtijdperk of mannelijk tijd- perk: i In beide tijdperken -vllegên de insecten op de bloemen om.de' ho-! ning té puren, da!arbij bepoederen' ze zich met stuifmeel. In het'eer- ste tijdperk Ontvangt de bloem! stuifmeel op de stempel,, in het tweede tijdperk geeft de - bloera j stuifmeel atr Asjeblieft, dit was nou echte! plantkunde, - doe - je - geleerde on-1 derzoekingeii'en cteken:2e! HENK VAN.LAAR! dóór Ludwig Bemelmans 14 en na een ogenblik, zei hij'tot zich- zefl.' „Maar. dat gaatalle perken te bulten";-- Hij legde de broek néér en belde. S Uit de keuken riep Walter: „Ja S" "meriéér. Ik kóm meneer". g Hij legde zijn1 half-opgerookte si- 'II gaar voorzichtig weg. g. „Hookomen die. sleutels~!n mijn M gak?", vroeg Vanya Vashvily toen •B- de bediende de kamer binnen- 1 kwam. - s..' Walter nam de sleutels aan, be- g keek ze* betastte ze stuk voor stuk Jt en zei toen: „Ik weet het niet". „Zijn ze van jou?",' zei Vashvily. Walter vouwdè zorgvuldig de. grijze broek op. Hij schikte hem weer over de hanger en hing.hem weer. in de kast: „O nee meneer", zei Walter, luid protesterend, en hij voegde er aan toe. „wat zouden mijn sleutfs in uw zak moeten doen?'' ,Dat weet ik Liet", zei Vashvily, r als het jouw sleutels niet dan neem ik ze roee en dan De producer, in zijn bad, vroeg zich af, wat hij bij Belinda's huwe lijk zou dragen. Hy klom uit bet warme water en sukkelde naar de marmeren douche-cel. Nadat hij zich ouder de douche had. verfrist, greep'hij naar 'n handdoek én droog de zich af. Hij zette zijn'brik op en - - liep op zijn blote voeten over het L jV A, koude marrner. Hij duwde.de schuif. deur van zijn klerenkast opzij en „h Roma- schoof de -drie pakken, die er hin- "ott uit de wagen' gen, weg. Oudergewoonte zocht 'hij naar het blauwe pak, maar het was cr weer niét. Hij besloot dan maar het grüzc aan te trekken. Voorzichtig haalde bij de grijze broek .van. de hanger en hij was op het punt er" in te stappen toen een grote bos sleutels uit de achterzak viel. Vashvily buk te zich en raapte.ze óp. Hij bekeek ze. Het waren niet de zijne. -Hij keek in de richting, van de keuken „O nee. meneer, doet u dat niet. Laat u m^die.sleutels eens zien". Walter bestudeerde de sleutels nauwkeurig. „Laat eens kyken", zei hij, en, een van de sleutels, eruit 'kiezend, probeerde hjj die op de klerenkast en sloot die af. „Allemachtig", zeL hij verrast., ..als dat mijn sleutels niet zijn! Maar hoe komen die in uw pak?" „Ja. verklaar me dat eens", zei Vasbvily. Om hot stuk van bewijs te laten verdwijnen stopte Walter de .sleu tels in zijn zak, Hij was al bijna dö deur uit, toen Vashvily, zijn .ge hoorapparaat aan zijn oor.bevesti gend, riep: „Waar is mijn blauwe pak?'' Walter kwam terug, „Datouwé blauwe dat U. mij hebt gegeven?", vroeg hij. „Nee", zei Vashvily; „Je weet wel wat ik bedoel, datdonkerblau we". „O", zei Walter opgelucht. „Dat moest vermaakt worden". „Dat schijnt dan een jaar te moe ten duren", zei de producer, „De kleermaker zei, dat het bin-r nen. twee weken Maar zou.:, zijn. Maar U weet hoe het gaat. Alles duurt even lang Ik zal maar weer eens naar hem toegaan". „Naar welke kleermaker heb je het gebracht?", vroeg Vashvily. „O In Westwood" Hoe heet hiJV „Dat weet ik niet. Dat ben Ik vergeten". „Heb je dan geen bewijsje gekre-' gen?" „Nee". „Waarom niet?" „O, omdat ik alle pakken daar heen breng". „En toch weet je zijn naam niet?" „Nee mer.eer". „Ja, dat zal wel", riep Vashvily. .Maar nou zal ik het uitzoeken. Breng me de telefoon en het tele foonboek. Er kan maar een kleer maker in Westwood zijn, of hoog-' stens twee". (Wordt vervolgd) (Advertentie l.M.) Mijniurdt*» Hoofdpiinpo«den.Doot4_5gj» (Van onze correspondent t* Neta York). De Hongaarse toneelschrijver F •- Ureneilfolnar staat hier weef in het midden der beiangstellmg. Dit keer niet door de première oan een nieutu stuk,- maar door de: op- voering ban demusical .Make a wish." (Doe een.'wens)j gebaseerd Op zijntoneelstuk - ^Dé, goede Jee", dat hïer'ïjaren gélètférf/ thét'Heleit Hayes inde hoofdrol een groot .rucce* .-éww. De 74-jarige auteur, -,die reeds voor de oorlog m de-V-S. een tweede .va* derland vond, verdedigde tegenover een'interviewér de stelling dat ieder talent van enige beteekenis, een beetje gek is, althans een of anderm. heeft hij -zelf niet uitgesloten,^ „Kijk naar-Toscanini" betoogde, hij;: „hij' - is nu :84 en is nog niet-van;., plan-het dirigeren op te geven wan neer' zijn gezondheid dat. -toelaat, Daarvoor moet; je doch - gek zijnl- Waarom blijft -hij: nietliever, .een beetje zitten dromen? Of neem Gre»^ ta Garbo; ik .vind-haar de grootste; levende actrice,., maar ze is gek. is-beslist mooi, inaar ze,zet een dpn.-- kere bril op én een excentriek hoed je om. er, maar,lelijk uit te sdérri Onder dé Amerikaanse 'schrijvers g'éeft hjj Hemingway de „eerste □laats. Hij acht 'hem minstens - op één lijn. te staan met De Maupas sant Over zichzélf wilde hij weinig zeggen. „Ik hen rêeri gepensionneer- de Lothario", vindt hy.... Hij leeft sober(„wat niet meer zo- moeilijk valt :op mijn. leeftijd.staat des ochtends om vijf uur op óm te wer ken. De ochtend vindt bij .de best» tijd, maar hij produceert betrekke lijk weinig v meer en: besteedt de meeste tijd aan het verbeteren van vroeger werk; Zonderslaapmiddel valt het inslapen hem moeilijk. „Eens!',vertelde hij. -„dacht ik daarvan te kunnen afkomendoor het lezen van een cataloguB van een zaadhandel; Dc verwachtte beslist bij de tweede bladzij de'wel in slaap te zullen vallen. Maar nee, ik begon/te piekeren waarom ik eigenlij k m een hotelkamer woon .in plaats i-van.wat te gaan tuinieren. Dat wond me zo danig op» dat ik allerlei plannen be» gon te maken en een "pil. moest ne men om te kunnen slapen MARSEILLE. Volgens bet Fran se persbureau ARP wordt- de-28-jari- ge Groninger Burmann op Corsica vermist. Begin April vertrok Bur mann uit Groningen om Corsica t# doorkruisen. Op 8 Api-n a-^rtrofc .hij uit Nice; waar hij tih- .ge in .een hotel achterliet. O; April had Burmann zich te Ajuccio naar Mar seille moetéri inschepen, doch daar de passagier na zijn'boeking niet kwam opdagen, werd hij als vermist opgegeven. Zijn broer wachtte te Marseille, vergeefs op hem en i3 voornemens op Corsica nasporingen te verrichten. Op- het Nederlands consulaat te Marseille ..maakt men zich. zeer ongerust over de.vermiste. Volgens nog onbevestigde berichten zou de politie.bij een ravijh op Cor sica dc tas van Burmann - gevonden hebben. Advertentie (IM.) li hel geheim der sdioonheld. Dülienden vromen, die een nel- g'ng hebben tol zwoor- liivlgheld, moken Jn het bulienlond sedert [aren gebtulk von <B uithard» (U iunditlo wirkwJ». tlltirta itenkfc«ldidnjj»« Zuiver plonioardlg en volkomen oiudieaellik, ook blilonjjdurlg gebruik I I Ha» ook ia DolUod wkdiekM»tó In •oQfOg!,T«'!j»« 0«pah AlPrtAA'don»Jo»Uljlenihe«l 10»

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 9