ACHT DAGEN HIT Een opmerkelijke detectivefilm Woman in Question WILLEM DE JONG Miniatuur-scheepswerf m Slikkerveer ANDRé BELGA De Revisor, waardig slot van liet toneelseizoen Schemerige grensgebieden van de kind-mens mm Bouwen van scheepsmodellen is precisiewerk! Gelezen gemogen Haarfijne, onderdelen (jongleur bij Mullens) vorig jaar in Lapland, nu in ROTTERDAM Meesterlijke régfeivan Peter Scharoff in Rotterdam KUNST UIT MELANESIë Fraaie opname van Stravinsky's L'Oiseau de feu ROTTERDAMSE BIOSCOPEN ■t Van bijna alle schepen die onze Nederlandse werven verla- gftr°uwe c°py bewaard. Het zijn echter niet alleen foto s, die de herinnering aan de van stapel gelopen zee schepen levendig houden. In Slikkerveer, een industrieplaatsje onder de rook van Rotterdam, kan men zich hiervan overtS- fivisUnU Slf ignmee"lVS een voor ons land u!Üek bedrijf gevestigd, dat uit historisen en propagandistisch oogpunt van bijzonder veel betekenis is. Onder aan de steile dijk, in een stille straat, staat een gebouw waaxm machines zoemen en za gen snerpen. Het is gedeeltelijk ingericht als timmerfabriek, maar in een hoekje van de werkplaats kan men een bejaarde timmerman gebogen zien over scheepsrompies, zoals men die m een speelgoedfabriek zou verwachten. Dit is de afdeling houtbewerking van het unieke Nederlandse bedrijf, waar scheepsmodellen worden, vervaardigd. Naar de werkstukken "isbijzonder veel vraag, omdat er in ons land thans slechts één zaak is, waar dé modellen in se rie worden vervaardigd. Vroeger ondervond, men veel concurrentie1 van het buitenland, maar na de oorlog is de'toestand veel rooskleuriger ge wórden. De werkstukken tut deze Hollandse fa briek, zijn overal ter wereld te bewonderen. Honderden miniatuur - schepen 'dragen bet naamplaatje van de fa brikant A. Dubbelman te Slikkerveer. De mo déllen /worden dikwijls geëxposeerd in vitrines van ,'reisbureaux in de hooïdstéden ter wereld of1 in de hallen van gro- .te. rederijen- en scheep- vaartkan toren. Maar evenzeer bevinden, zich - 'de - scheepsmodellen aan boord .van de originelen! Buitenlandse rederijen 'die 'hier opdrachten plaatsen, stellen gewoon- 'lijle de. eis, dat het:schip geleverd zal. :worden met eèh model, aan boord. Deze bestelling van mi niatuur-schepen geven /dé Nederlandse scheeps bouwers-dan door naar de-fabrikant in Slikker veer, die daartoe de .beschikking krijgt over de originele tekeningen van het schip. Zoals gezegd worden de model len grotendeels gebruikt als recla- - memateriaal, maar ook uit histo risch oogpunt zijn ze van groot be lang, Alsde schepen reeds lang zijn vergaan of gesloopt, 'geven de miniaturen nog een getrouw beeld van. de ontwikkeling .in de Scheep vaart, waarbij dan de deskundigen dé.-zuiver op schaal gebouwde-mo dellen zeer nuttig kunnen aanwen dén, Toen met het gouden jubileum van Koningin Wilhelmina een ten.- toonstelling werd gehouden in het müseiim „Prins Hendrik" te;Rotter- dam, was het. mogelijk dé. ontwik- - kélingvan een-halve. eeuw. zee vaart te volgen, aan dé hand van scheeps modellen, Duizenden personen put ten zich/toen uit inr loftuitingen op dé modelbouw.1 Dit werk is bijzon der populair bij amateurs, die er al hun vrije tijd aan geven en duizen den uren werken aan één model,: Deze vrije tijdsbesteding blijft ech ter ontspanning en doet het enige bedrijf te Slikkerveer geen concur rentie /aan.- Het bouwen .van scheepsmodellen kan ook in groter verband, nooit massawerk worden, omdat de op drachten steeds van elkaar verschil len. In de afdeling houtbewerking wórden de casco's en een gedeelte van de bovenbouw vervaardigd. De eigenlijke bouw begint met op ei kaar lijmen van vijf of zes planken, die,het schip de ruwe vorm geven. Daarna wordt bet fijne lindenhout bewerkt, tot de romp zijn model heeft en begint men aan de boven bouw, voorzover die uit hout ver vaardigd kan worden. „Ï>E WERELD VAN HET ATOOM". Merkwaardig 1 hoe weinig wij vaak weten von.de dingen, waarover w]j da gelijks pratcni Neem nu het atoom: of het via bommen of kankerbestrijding ome gesprekken binnensluipt,het ls een alledaags onderwerp geworden. En wat weten, wij. leken, er -van? Dr. Fritz Kahn, vermaard auteur van populair wetenschappelijke boeken, maakt ons met zijn bock ..De wereld van het atoom" (uitgave: Contact. Am sterdam) wat wijzer. Wij schrijven op zettelijk „wat xvijzer", orr.dat het niet mogelijk zal zijn leken „veel wijzer" te maken over de geheimen en proble men dezer door haar. ontzaglijke Inge wikkeldheid schier ondoorgrondelijke wereld. .Maar zo gemoedelijk, en. toeh niet lichtvoetig, als dr.. Kahn ons bin nenvoert in die nog maar even betre den wereld van-het atoom, ons za heir der en waariyk populair vertelt van dé samenstelling van hét atoom, en de daarin sluimerende onvoorstelbaar gro te krachten, zo kan het waarschijnlijk geen andere schrijver. Een boek, dat wij iedere ernstige lezer, die let* over het atoom wil weten, sterk aanbevelen, vooral ook door. de zeer aanschouwelijke wijze waarop dr Kahn zijn lessen met tekeningen verduidelijkt. „DUBBELE LOTJE" Erlch Kdstners „Dubbele Lotje" is in vele opzichten een novum in dekïnder- lltteratuur. Veel auteurs schromen er niet voor „grnte-menser,-problemen", die toch ook de kinderwereld raken, ln boeken voor jongeren aan té snijden. Zelfs het echtscheldingsvraagstukl Maar zo onverbloemd, zo eerlijk en ook.... zo geestig als Köstner het doet in zijn .Dubbele Lotje" hebben wij het nog niet gelezen. „Dubbele Lotje" (uitgave L. J. Veen, Amsterdam) is de geschiedenis van een tweeling, die, doordat vader en moeder uiteen gaan, -wordt gescheiden. Ja. de meisjes wetenniets van eikaars be stsan. .totdat zijelkaar ontmoeten in een vacantiebuis. Da merkwaardige verwikkelingen, die cp deze ontmoe ting volgen,het complotje, dat de kin deren smeden om vader 'eh. moeder weer bij elkaar te brengen,-the happy ending vam dit'verhaal, uw klnderep en.,.. U zelf zullen er van smullen. Annie Winkler-Vcnk, zelf kinder schrijfster. heefthet boekje voortref felijk vertaald. Het geheel wordt gemonteerd in een aparte werkplaats; de eigenlij- de modelbouwerij. Het personeel vervaardigt zelf alle onderdelen. Haarfijne voorwerpen uit messing worden op speciale draaibanken ge maakt. Dit is een precies werkje,, omdat alle onderdelen nauwkeurig op schaal -vervaardigd moeten wor den. Men maakt er paaltjes voor de railing, dun als een vier maal ge spleten lucifershoutje; treetjes voor trappen, welke ge nauwelijks tussen vinger en duim kunt houden.... Het aantal arbeidsuren voor de bouw van zulk een model, loopt sterk- uiteen. Voor een vracht-pas sagiersschip van vier tot vijfduizend ton, moet op 500 uren gerekend wordem Er zijn modellen, waarvoor ettelijke briefjes van duizend neer geteld moeten worden, en wanneer men bij het werk tegenwoordig is en de modellen nauwkeurig onder zoekt, wekt dat. geen verwondering. De schaalverdeling waarop de schepen worden gebouwd varieer: van 1/50 tot 1/200, met verschillen van 1/25. De vadér van de huidige eige naar maakte in 1912 het eerste scheepsmodel en die proef lukte 20 goed, dat cr een nieuwe industrie ontstond, uniek voor ons vaderland,. In de loop der jaren zijn honderden' schepen „van stapel gelopen". De Koninklijke Rotterdnmsche Lloyd be stelde hele series eri onlangs werd de „Willem Buys", het vlaggeschip van die rederij,, tot in de finesses geïmiteerd. Voor de Maatschappij Nederland «haakte men o.a. de Johan van Oldenbarnevelt. Mamix van Sint Aldegonde. Oranje en voor de Ïtolland-Amerika lijn o.a. de Nieuw y.-.msterdam. AJaar ook vrachtboten, sleepboten, ta»kers. lichtschepen, rivierschepen, kw*tvaarders. zeilschepen, bagger molens, bokken, kranen en bijzon deze vaartuigen zoals de „Willem Barendsz" werden in Slikkerveer gebouwd. En de vooruitzichten zijn gunstig, want eer voilé portefeuille met or ders wacht nog op uitvoering! BJj K.B. is benoemd tot notaris binnen het' arrondissement Rotter dam, ter standplaats Rotterdam: L. Riétra. candidaat-hotaris, wonende te Rotterdam (vacature P. Bos). meterslang modélvan een passagiersschip of èen sleep bootje [van enkeledecimeters als op deze foto elk werkstuk krijgt de nauw keurigste afwer king door modelbouwers door kneed in hun vak. Conferentie Vrije Ev. -. Gemeente De Vrfj e - Evangelische Gemeente.te Rotterdam zal in haar nieuwe Kerkge bouw aan de Jan van Loon'slaan"-een arfeaaagse Conferentie houden-op Dins dag 5, Woensdag -.6 en Donderdag 7 Juni. Elke dag v.m. 10 u Bidstond, in de'zaal haast de Kerk; mtödagsamén-' komsten omJ u enavondsamenkom- sten om B-u, in de. Kerk. :Het. onder werp voor deze. Conferentie is: „Jezus Christus is Overwinnaar".. Thema vóór de middagsamenkomsten: '„De Bruids- gemeente'*. Dinsdagmiddag' wordt de vraag beantwoprd: „Wat -is de - Ge meente?!/ Woensdagmiddag:* .„Hoe .leeft de .Gemeente?" Donderdagmiddag: "Wat-verwacht Hij, van. Zijn.' gemeen te? Thema voor- deavondsamonkom- sten„De Wereldheüand".Dinsdag avond wordt gehandeld' over het on derwerp Christus en de volkerenwe reld", ..Woensdagavond,/ over: /„Christus •én- Israël", Donderdagavondóver; „Christus, en de Opstanding".1 Sprek'ers rijnr/ds J. J." van Betegem (Apeldoorn)ds D. .;W. Veldkamp (Hil versum) en ds J J; van- Wijk" (Gouda). Leider van de - conferentie' ls de plaat, selijke predikant der gemeente ds H C, Leep.- ''■'"I". beter dan Max Croiset, - die er een bloedeloze marionetvan -maalde. „De costumes vond ik 'mooier dan de décors:.van- Dbevé,-/. V.-: - '-. Terecht heeft de volle zaal aan het slot zijnenthousiasme overde voortreffelijke voorstelling nadruk kelijk geuit. - De voorsteÜing van/Gogol's De Revisor door de Haagse Comcdie; vormde 'gisteravond een waardig slót' van het toneelseizoen/' Gögol, de grote vernieuwer; van het Rus sische toneel, schreef de Revisor in. de dertiger jaren van/de vorige eeuw. In kw'asie kluchtige trant tekent hij de ontsteltenis van een troepje door en door corrupte amb tenaren in een kleine stad, als-er een heer_ uit St. Petersburg vér- schijnt. die zijvoor-.de Inspecteur- generaal, de revisor aanzien eh. van wie zij vrezen dat- hij hun wanda den zal ontdekken en. straffen.- Maar het was Gogol er niet om te doen een -vermakelijk blijspel te schrijven. Hij beschouwde hetto neel als een belangrijke opvoeden de kracht, als een kathedervan waar de menigte een levensles te horen krijgt; als een noodzakelijke verbindingsschakel .met de heden daagse maatschappij: Hij was de eerste/ die een gedurfde en eerlijke kijk had op het leven van zijn tijd en de ogen der mensen opende voor de verschrikking van de Russische werkelijkheid. Zelf zei hij van de Revisor: „Al len, zijn. het, er over eens, dat zulk een stad in geheel Rusland niet be staat. Het is volkomen ondenkbaar, dat alle ambtenaren bij ons zulke gedrochten zouden zijn. Maar als de „de stad onzer ziel" nu eens zou zijn bedoeld? Weet ge wie de revisor is?Dat is ons ontwaakt geweten! Voor hem kanniemand- zich ver schuilen, omdat hij gezonden is op het allerhoogste bevel. Het is be ter dat ge uw innerlijk vroegtijdig aan eén' revisie onderwerpt/ dan op hét eind van uw levan." Het is goed deze visie van de auteur te kennen bij de aanschou wing van inderdaad zoveel ge drochtelijke personages diebet spel bevolken en bij het waarderen van de regie van de vermaarde Russi sche regisseur Peter Scharoff. Daar de Haagse Comedïe nu eenmaal' niet" over 25 acteurs beschikt van het formaat van Cees Laseiir en Jan Retèl, is het Scharoff niet kwalijk te nemen dat hij niet van alle fi guren Russen anno 1830_ gemaakt had, mensen zo' weggelopen uit een "oman van Dostojewski of een vei* haal van Tsjechof. Maar het mag al een meesterlijke regie-prestatie heten, dat het to neel er bij tijden werkelijk mee bevolkt leek. Hoogtepunten van Schar of Ds' regie waren de sfeervolle verstilling v bij. het vallen- van de nacht, als de pseudo-revisor zich na zijn delirèrende dronkemans snoe verijen eindelijk ter ruste heeft be geven en dé prachtige climax bij hét bezoek der bruiloftsgasten/ Leed de corrupte, burgemeester van Ceés Laseiir wel eens aan een teveel aan charge.: ronduit bewonde renswaardig van plastiek was Jan Retèl als de pseudo-revisor. een bij zonder boeiende creatie van deze begaafde acteur.-'. Over het algemeen voldeden de herenroll.en meer dan die der da mes. al was Ann Hasekamp wel een aardige burgemeestersdochter. Hen ri Eèrens, Theó Erenkel. Johan Valk.' Pim- Dikkers, en. Gerard Hart kamp stelden de „gedrochtelijke" ambtenaren. verdienstelijk voor en Bob de Lange was een kostelijke kwast van- een landeigenaar, veel (Van een - onzer verslaggevers) ANDRÉ BELGA kon met geen mogelijkheid zijn cravate vinden. Pas nadat we hem had - den. tóegeroepen, dal hij wel zonder das. voor ons mocht ver-. Schijnen, kwam hij uit het slaapvertrek van rijn reiswagen.te vöorsehijn. Met een sierlijk sprongetje presenteerde deze 23- jarige Belgische jong- leur zich, zoals hij dat elke avond in de piste' van circus Jos. Mullens doet en. verleden jaar in Lap land deed. - Met de zelfde. vaardigheid waarmee hij nu de Rotterdammers met zijn. jcngïeertrucs verstelddoet staan, liet; hij het vorige seizoen de Lappen hun handen warm klappen. En dat was wel nodig, .want in. Juli 1950 vroor het daar 12 gra den, zodat het bijna te koud was om te werken. Gewerkt werd er, omdat dé bewoners honderden kilometers op hun sleeën hadden afgelegd, om naar het Zweedse circus,-dat in Kiruna (dat -.binnen de-poolcirkel ligt) te komen' kyken. „Ze zaten daar gewoonin hun dierenvellen en ik moet zeggen.dat ik. het-wel een wilde' boel vond," vertelt André, terwijl hij 'een teugje van zijn thee met citroenschijf neemt, dat zijn zorgzame moeder voor* ons inschonk. „Aan - die goeie mania van me heb .ik heel wat te danken. .Zij heeft er- voor gezorgd, dat-ik mi-kan lezen'en schrijven en bovendien 'Frans, Duits, -Engels, Zweeds -gn Hollands spreek; Ik had als kind'van een artistenfamilie, die steeds op réis was, een machtiging van koning Leopold,';dat, ik niet naar school behoefde. Schoolbanken heb ik dus nóóit, gezien, maar ik ben niets minder .dan 'een ander, want ik/kon; vrij goed leren. Daar om .wilde' papa. ook. dat .ik -naar het kantoor van mama's vader ging." Maar 'daar voelde; André niets voor; Hij was het" artistenleven zo gewend,dat hij; niets anders wilde dam- ook artist worden. - Maar wat? Een jongleur in. Zweden.- bracht uitkomst. André was acht jaar, tóén hij die man zag jongleren en meteen had - hij hieraan ;zijn hart verpand. Hij ging oefenen met steentjes, later met. balletjes, leer de saxophoon -.spelen en; nam ook springlessën "bij een' -Hongaarse springtroèp. Met hét: maken van" saltg-mortales, aangevuld met -• mu ziek; en; énkele jongleertrucs stelde. André een nummer sarden, waar- méé hijop negenjarige leeftijd m Denemarken debuteerde. „Dat "was in, een .Hollands cabaret' in Kopen hagen. Ik kreeg eeri massa blc/e- men en-'hét regende; tabletten' cho colade".' Nadat André er: ëuige tijd de brui aan had gegèvén. ontmoette hij. in Gent zijn collega en Dude vriend EduardoRaspirii met wie hij samen! bij de Hongaarse spring troèp- hadgetraind. Toen hij zag tot wel een perfectie Raspihi zijn nummerhad opgevoerd,, rustte An dré niet 'eerder, voordat, hij - dit ook bad bereikt. Dat was drie jaar ge leden en hij begon een enorme oefen-campagne. Acht uur per dag repeteerde hij aan. eenstruk,; door. Hij liet; zijn eten in de piste, bren gen. Vader en moeder Belga ke ken elkaar eens aanen zeiden: „die jongen gaat gék worden*,. Andre werd niet .gek; maar een jongleur, een die mét de/besten kan wedijveren. „Nu repeteer ik maar twee drie uur per dag. Als ikeven vrij ben ga ikvissen of naar de bioscoop. Ik zou wel drie maal per dag een film willen zien." En moeder Belga, die daar maar stilletjes heeft zitten luisteren, vult aan: „Lekker eten! doet-ie ook graag, meneerke. 's Middags en 's avonds warmeten éh borden vol." Smakkend met de tong besluit André: „Eitjes met spek, dat die De Italianen bevolken dit weekend de schouwburg, die Maandag na het jubileumconcert t.g.v. het 25-jarig dirigentschap van Flipse tot en met Zondag 10 Juni gesloten blijft. Op toneelgebied is er dus' -niets ie beleven deze week. en .verder zijn er dan behalve de bovengenoemde, nog concerten van het Rotterdams Operakoor en Koos Bonsr AI3 André maar eventjes vrij is, gaat hij vissen. Vanavond, Zaterdag 2 juni: Tri! dé Schouwburg zingen Italianen en Italiaansen onder, directie van Nono Vittorio Gajoni- op een opera-con cert. Do DeLftsë organist Dirk Jansz. Zwart opent in de Wïlhelminakerk zijn serie van wekelijkse .orgelbe-' spelingen (Juni-September).Het programma voor het. eerri;e. concert, vermeldt werken van Swéehnck, •Van Noort, Spuy, Bastiaans, De Wolf en Jan 'Zwart. De toegang is vrij (aanvang 8.15 uur), In Djjkzigt de laatste^ avond van het muziek festival mét het optreden van de dansgroep Netty, v. d. Valk. Morgen, Zondag 3 Juni; herhaling opera-conccrt.; - H Maandag 4 Juni: Het R.Ph.O.; viert-hét ;25riarig: di rigentschap van Flipse met een ju-, bilcumconcert met een programma, dat wcrke/i van Cor de Groot. Ru- j dolf Mengelberg, Henri Zagwijn, j Franck en Ravcl bevat. Woensdag 6 Juni: Koos Bons be- speelt het orgel in de Nieuwe Zui- derkerk. Werken van o.a. Purcell, BÖhm, HSndel. Franck, Vlerne, Andriessen en Dupré. Vrijdag 8 Juni: met medewerking van Greet Koeman, sopraan. Lucien- ne Delvaux. alt. Nino Adami, .tenor en Arnold van Mill, bas.' zingt het Rotterdams Operakoor in de Riviè- rahal een programma van veel ge vraagde koren en aria's. Zaterdag 8 Juni: de Vrije Volk kunstprijs 3951 wordt dit jaar-uit gereikt aan de pianist Henk Lagen- daal (Boymans 3 uur), die daarbij enkele werken 2al spelen. Dagelijks, tentoonstellingen: Hendrik Chabot en Frans Masc- reel (Boymans); Het- Narrenschip (Groningse kunstenaarsgroep). (Schidandshuis tan. 10 Juni). Mario Prassino's (Kunstkring); Kunst van Melanesië (mus. voor Land- en Volkenkunde), Karei Appel (Ven ster): Schilders ter zee (mar. mus. Prins Hendrik). Liclitpetroleum en gasolie duurder geworden DEN KAAG Als'gevolg van het prijsverloop op de wereld-olie- markt en de vrachtenmarkt zijn de prijzer. voor tractorpetroleum met ingang van 1 Juni 1951 met f 0.25 per 109 liter, de prijzen voor licht- petroleum met 1 cent per liter en die voor gasolie. afhankelijk van de wijze van levering, met f '0J1 tot f 0.81 per 100 liter verhoogd. T7 EN merkwaardig oer-óud ge- '*~d'bied, deze Zuidzee-eilanderi. van welks cultuur thans in het museum voor Land.;en Volkenkunde weer een tentoonstelling is ingericht,, waar ditmaal in hoofdzaak Melanesië en eenklein aantal; •"oorwe'rpen. uit Micronesië, de aandacht vrageii. Het verschil tussen .deze expositie en die van 1949 is, dat nu een collectie wordt getoond, rdie op eeu vrij vroeg tijdstip,toen hetcultuuryerval nog weinig had 'doorgewerkt,/door een persoon -ter- plaatse, is verzameld.. In het jaar 1909 maakte,de;Duitse medicus, dr. Lau een vacantiereïs door bet. Noordwestelijke deel van 't Zuidzeegebied, dat toen tendele in Duitse nanden was. Op "déze .reis heeft Tiij in het Duitse gebied een fraaie collectie bijeengebracht; van ethnografica. van een kwaliteit, die men er voor een deelheden' ten dage -niet. meer zal kunnen vïndeh.- Sindsdiën is cr veel van deze oude cultuur/Verloren gegaan; Dr, Lau is'.er in" geslaagd, een collectie van ruim .450vooiwerpeh.bij elkaar te brengen; waaronder een aantal .zeer waardevolle, en het zijn. deze voor werpen, waarop de heer-Lemaire te Amsterdam in het begin van dit jaar de-hand wist te leggen en die hij voor een tentoonstelling" heeft beschikbaar gesteld. De Zuidzee heeft haastAfrika grote Invloed gehad op:de moderne Europese, kunst. "Wijhebben hier over enkele jaren geleden reeds uit voerig geschreven, Soms lijkt het wel alsof de magische krachten, die aan dé voorwerpen worden toe gedicht, in werkelijkheid aanwezig zijn en dat daaruit de invloed moet worden verklaard, die zjj op de moderne Europese mens hebben. Dat er ..een bepaalde bekoring uit gaat en niet alleen van aestnetische aard van dé. uit hout gesneden beel den. die wezens uit.; de ongeziene wereld en voorouders voorstellen, staat buiten twijfel, evenals van de sacrale maskers, schilden on por tretschedels. Het'is daarbij verbluf fend met welke eenvoudige midde- Examens Geslaagd voor het candidaatsexa- men in de Economische Wetenschap pen de heren C. P. W. Godfroy, G. J. Jager, J. W. F. Lieuwen allen te Rotterdam. Geslaagd voor het doctoraal-exa men in de Economische "Weten- schappen: J. Lingen, A. G. Zwijnen- moeder van mij kan bakken. Fan- j berg, P. de Ridders en A. Hemelaar. tastisch!" allen te Rotterdam. len de inboorlingen .voortreffelijke deccraties wisten aan te brenger.. Vooral Melanesië kan bogen op belangwekkende kunstuitingen. Daaronder nemen do. voorwerpen afkomstig uit het stroomgebied van de Sepik- cn Ramu-rivieren en van de kustgebieden ten Westen en ten Oosten van de beide riviermonden inclusief dc daarbij liggende eilan den. een voorname plaats in. On danks talrijke locale verschillen is de primitieve kunst in Het uitge strekte gebied gekenmerkt door een stijl, die, aansluitend aan de sociale en religieuze aspecten van deze cul tuur, streeft naar sterke dramati sche effecten door scherpe klcur- contraslen. door vervormingen en soms ook door enorme afmetingen. De grote behoefte aan allerlei voor werpen heeft daar èen specialisatie in het leven geroepen, waarvan het technisch meesterschap grote bewon dering afdwingt. Ceremoniële „stoel" uit Awatib aan de Sepik-rvier; Hoordoost Nieuw-Guinea, 82 cmhoop. -Stravinsky's .L'Oiseau de feu", 'n 1 werken te schrijven, -ntlnt ciit/i 11 r*ttr.nrï iri 10)0 TvTc-t «o titc ballet-suite, ontstond in 1910. Met dit werk verwierf de toenmaals 28- jarigé componist* een Internationale roem,' die hij met zijn Pétrouchka eri Le/Sacre .du Printemps nog'.in belangrijke mate 'wist - te verster ken. Beroemdheid en bezit zijn voor Stravinsky altijd aantrekkelijk ge weest en dit heeft geleid totver vlakking van zijn scheppingskracht; hij ontpopte zich ten slotte dan ook als ccn opportuniteits- componïst. Men vroeg hem .eens, om een v,oor beeld te geven, waarom hij een.'par tituur voor een mechanisch klavier schreef. Hij antwoordde hierop: „Bach heeft in zijn tijd - voor hét cembalo geschreven/waarom: zal ik dus in de mijne niet schrijven.,-voor gemechaniseerde instrumenten?" De ze nogal aanvechtbare denkwijze van de thans in Amerika wonende 69-jarige componist kenmérkén dan ook zijn latere composities. In 1926 feeds waarschuwde Willem Pijper „de meester van 1910" in een opstel met de volgende woorden: „Men zou hem (Stravinsky) onder het oog willen, brengen, dat het nog altijd nuttiger heeft geleken kunst- Er zijn detective-films in soorten beest speelt dan latèr èen belangrijke bij het zien van deze voortreffelijk ge- Sommige willen alleen maar spannend rol, als de Duitsers in Rusland aan het maakte boeiende sensatiefilm, die de zijn of doen griezelen. Andere gaan; een moorden en roven zijn. ("41—'44). Dank sinistere sfeer rond het landhuis zowel beetje dieper op dè materie in. Zoeen zij zijn fenomenale galop komt de he- als de meedogenloze jacht der politie is The.woman in question, de film die rijder nog net op tijd om een wagon aberboeiendst verbeeld. Regie Ralph onder de titel Een vrouw van slechte met door de moffen weggevoerde Rus- Thomas. reputatie deze week in Cineac en VJc- sische vrouwen af te haken. Titel: The clouded yellow (Mlnderja- toria wordt vertoond. Het leven der paardenfokkers wordt rig meisje vermist). De nog jonge waarzegster Astra aardig én gemoedelijk verteld, maar ven _r wordt vermoord In. baar kamer gevon- de strijd om de vrijheid heeft men zich VrPRTtinpluiS den. Taak van de politie: deze moord met .eirkele niet belangrijke scènes sf- op te helderen en de dader te pakken, gemaakt. Dezulken/ die communistische Nog twee sterren uit ,,De derde Zij begint met-talloze lieden uit de om- propaganda vrezen, openlijk of listig- Man"*: Joseph Cotten en de beeldschone geving van het slachtoffer te ondervra- jijk in de film verwerkt, kunnen wij VallI kunt ge terug zien in de sensatie gen. Allemaal hebben zü de vrouw ge- met de hand op het hart verklaren, dat film Er kwam een vreemdeling, die kend.-maar de beschrijving die zij van ef, van deze materie even .weinig in deze week in Arena wordt vertoond, haar gevèn -is, zoals dat gewoonlijk het-,werk te vinden is als b.v. in een Joseph heEt hier Chris, een even dufs- gaat; geheel verschillend. Ieder ziet Dearma Durbin-fiJm, met andere woor- ter ais welgeschapen man, die het Ie- haar op zijn wijze: baar buurvrouw als den helemaal niets. Het prachtige Rus- ven. van gokken en spelen moe. een een beschaafde ontwikkelde dame. sische landschap is in deze.pastelkleu- baantje aanneemt bij een schoenfa- haar zuster als een verlopen, brutale rij eer. lust voor het oog.- briek, indrukt maakt op de schone sloerie: een zeeman als de zachte Tief- hebbende vrouw zijnder .dronien; een. oude buurman ziet haar als een oudere vrouw, met wie het goed zou zfjn de levensavond té slijten. Nu is :het bijzondere en: verdienste lijke van de film dat wij de vrouw in kwestie steeds door de ogen-van al die zo verschillend 'oordelende Heden zien. We maTcen' kennis met wel vijf Astra's. --- -■■-■•„•„v, en geloven in elk van haar.-Dat-is èen mof^„ „J^.21 knap slukje werk. aowelvan regisseur Eï... nnnHotri »or ninkt.Ihr" Anthony Asquilh als van Jean Kent. JW S? n,,,™ de besaafde actrice die de rol van As- P»»r,; z"n. onschuldig Hken- tra speelt. Trevor Howard, en Jean Sim mons in „Minderjarig meisje uennist!'. Krijgsman en minnaar Heel wat films over het Franse Vreem- Jacht op meisje Trevor Howard.: de rustige Engels man. die ge wel kent uit menige ver maarde film (The third Man b,v.. én Odette) verricht thans op het linnen venster ln Lutusca halsbrekende toeren bij het helpen ontvluchten van een van hobby; het vangen en verzamelen maar Invalids dochter van de baas, op. aci|„scnie8)oen al» in dc loop der laren en de meeste er van was al maar midden in de idylle hardhandig bij voorbaat een kort leven beschoren. ^jn,,Zf,5Ie/len wordt geconfronteerd. „Voorpost in Marokko" (Outpost in Mo- Voor liefhebbers van sensatie om de r0cCO) van Robert Florey, die naar de sensatie een lekker klufje. Cotten en voorafgaande trailer te oordelen, van het- Valli spel^i hun rol voortreffelijk en zelfde kaliber scheen te zullen zijn, blijkt regisseur Robert Stevenson vertelt de toch een apart geval te zijn. Dé Amerika- story zo vakkundig, dat- ge vergeet een nen,. die hem maakten cn speelden, zijn snoepje san uw begeleidster te vra- naar Frans'Noord-Afrlka getogen en met gen. volledige medewerking van authentieke T- - legionnalrs en authentieke inheemsen ivalme sensatie bovenal^^van de grimmige, barre na- - tuur. rijn zt) cr wonderlijk genoeg tn ge- Geheime diensten worden in goedkope eiaagd een avonturenfilm te componeren, - - 'c u «p.iti.i.c -uicLWLcii hYMucji ui .fiupuhui/c biiiagQ e en avontureruum te cvmpon Bovendien ls de film ook overigens -uj/et hypcrmisdaöige aara sensatie-romannetjes vaBk beschreven die ln sommige opzichten bepaald ver- bjjzonder vakkundig gemaakt.- boeiend - 'fc;„ .L °P «en manier, die in generlei opzicht rassend is. en-spannend van begin tot einde. Een strookt met de werkelijkheid. De fUm George Raft toont, dat hij behalve een der beste die er deze- week hier &eJ'EhG,")lf,floist. ni«t t«idig op de.lu- „Dossier 649", die deze week tn Rcx kundig danseur.en een slimme detective,, draalen. gubere buitenplaats verschenen was, wordt vertoond, komt'boven het onwaar- ook een koen weliswaar niet van pas- zou het. er voor .Jean, .die knap, een sehijniyke peil van het goedkope roman- sie gespeend officier kan zijri; die op vreemd en tamelyk oyerspannen mels- netje, uit.'Op rustige wijze wordt de vor- het critieke moment zelfs zijn hart weet JtUSJtSCilG KrOlVuOj je „speelt, slecht hebben uitgezien. ming van diplomatieke agenten „uiige- op te offeren-voor dë dure vaderlandse Zijn ervaring als agent van de gehel- beeld en de manier, waarop deze agenten plicht. Het slot van het verhaal, waarin De strijd om de vrijheid is de wel me dienst blijkt vim onschatbare waar- te werk gaan. Het verhaal, dat de.bele- ook de schone Marie Windsor verschijnt wat, grootse titel voor een Russische de te,rijn bij hfit ontlopen van een Ie- venissen van een Amerikaanse agent in als bevallige dochter van een agressief en film, die in mooie pastelkleuren .ver- gertje politiemannen,-dat jacht maakt China weergeeft, bevat echter genoeg verraderlijk 'opperhoofd, is niet geheel haalt van paardenfokkers Zij kweken op de arme belaagde maagd. spanning om de bezoekers van Hex te- bevredigend, maar het geheel is spannend een veulen xan best bloed op tot het Meer niet over de inbond, want ge vreden te stellen. Virginia Bruce cn Wil- cn origineel verfilmd. „Voorpost in Ma- snelste aller-paarden. Dat mooie snelle moet dezelfde spanning ervaren als wij liam Lundigan spelen de hoofdrollen. rokko,vkan men In CAPITOL zien. dan beroemd en in de mode te wezen." 'y 'Worden-' Stravinsky's; Werken- van latere datirm daarom, minder'uitge voerd, met ..zijn meestérwerksnis dat- niet het gevaL Zij vinden nog steeds een plaatsop -het repertoire van alle grote orkesten. Zo ook „L'oisea'u de /feu".;'Want', deze .mu ziek boeit .nog steeds. Ze bezit gró te charme-- inklank- en rhythme, is met' vaart geschreven ,en-behoeft geen. uitbeelding van. dit ballet- sprookje om te boeien. De dirigent" Ernest Ansermèt, 'die..'.' medegrote bekendheid geniet /om zijn interpretatie :van Stravinsky's muzielc, - geeft er met. het Londens Philharmonisch Orkest èenverheu gend fraaie" vertolking vari.UDëcca zorgde voor een opnanae/. die alle lof verdient. /- Heima n v,an B orn Advertentie L M.) Ipïp:Laat'ons Uw! .'£4 disco the ek verzorgen Gramophone-Specialisten /-;/ sinds 1906 Wytemaweg a/d MatbenJaao: kruispunt Rochussenstraat Tclef 28098 Rotterdam Jaarverslag Rotterdamse Spaarbank In bet. jaarverslag over 1950 van de Spaarbank te Rotterdam consta teert de directeur, dat het uitbreken van /i Koreaanse conflict in de maand Juni en/de daaruit: voortvloeien de' politieke onrust en prijsstijging een ongunstige1 invloed .had op dé. beweging der spaargelden. Dit kwam. in het bijzonder bij de ingelegde be-/ dragen tot uiting; Mocht in het eer ste halfjaar van 1950 (evenals in 1949) de/inlegsom: zich in opgaande lijn bewegen; in Juni 1950 kwam het keerpunt. Daarna is vrijwel ononder broken een daling waarneembaar geweest. De terugbetalingen' vertoon den. :in het gehele .boekjaar eéh stij ging. Vooral de maanden Juli eri. September/ waarin. dDoribet publiek gehamsterd werd/werd belangrijk' meer terugbetaald dan ingelegd. Het;. aantal, rekeningen bedroeg in 1950, ruim 326.000, betgeen ruim 10.000 meer is dan in 1849. In "totaal werd' ingelegd 34.843.253,8634.473.496^1 in 1049) en terugbetaald 35.585.936,41 .28.903.012,89 in 1949), Het aan de inleggers,, verschuldigde .kapitaal, steeg van 90.927.476,32 in 1949 "tot 92.238.552,98 in 1950! Maandoverzicht Spaarbank Bij de Spaarbank te Rotterdam werd op 1000,— afgerond..ia' Mei 1951. ingelegd 2.928.000,— (vo rige maand 2.366.000,'en terug-/ betaald 3.203.000,(vorige maand; ƒ.3.355,000,Er werd dus f 275:000 meer. terugbetaald dan ingelegd- (vo rige maand 989.000,— meer terug betaald dan ingelogd). Op het eind-van de maand was aan 330.247 inleggers 88.365TOO,— verschuldigd.-- Door middel van spaarbusjes'\-.f 1 65.000,— ingelegd, terwijl door leerlingen van 266 scholen 34.000. werd gespaard.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5