FLORENCE "7ZT ROME HP*üi Voorspellende droom doorkruist begrip van goed en kwaad In '52:Genootschap der Vrienden' driehonderd jaar Üllll Eric v.d. Steen j YENETIE Geestelijke duikt geld bij elkaar voor zijn „schaapkens" lDD Moet U eens hóren! Rijke indrukken wanneer de (Reis-)beurs goed gevuld is I Doib ben ik -heel wat korter tijd in Rome en in het overige Italië: geweest en al zal ik de grote, be roemde monumenten niet-gauw ver geten. Vtoch zullen daarnaast, en misschien zelfs daarboven, vooral kleinere dingen, voorvallen, stem mingen en gebeurtenissen, in mijn herinnering olijven hangen. Bittere woorden van VARA over Nederlandse snobs Dromer leest de krant voor, i eer deze in zijn bus ligt door:" G. ZORAB IN KER Oud morgenlied^ WEK DE GAL IN UW LEVER OP I ik,-niet voor het eerst in.mijn leven, gelegen- -j Iv1- gehad^een paar onvriendelijke gedachten te wijden aan. ^.?Ui^SerS* ^3 hebben bij hun vergeefse verdediging tegen de mt het Zuiden oprukkende geallieerde légers allé bruggen over de Arno op één na de.beroemde Bonte Vecchio laten springen. Noodbruggen zorgen nu; voor de oeververbinding. Htïnlosliggende - latten ratelen en donderen bij iedere passerende auto also! bei weer oor- -. log is. Ik heb ver schillende nachten naar de zeven klokken liggen luisteren, dia mij ieder op hun beurt vertelden, dat het vier uur was. Eén deed het met een voorslag; de laatste van de zeven liep tien minuten ach- ter. Een paar uur la ter zag ik over een der bruggen de be volking van de lin- keroever naar het werk gaan. Er hing een dreigende- on- weerslucht bóven destad en boven -de rivier; de eerste druppen vielen al. Memand droeg re genkleding; ieder een zag er licht en vrolijk uit. .Daar voor leken mij twee verklaringen, mogelijk een meewarige: die ar me Italianen heb-, -ben geen regenjas sen; en één van wat .opgewekter .aard: zij weten- dat -• elk onweer voorbij trekt en dat na de regen toch. weer de zuidelijke zon i te voorscfrijD zal koi y .men. Nu uc Italië •van Napels via Ve netië -...tot Genua. -heb doorkruist, gé- loof ik dat de laat- ste verklaring - het ;s dichtst- bij,.de -waarheid ligt. Zjj jis bovendien (nog altijd!):, karakteristiek voor bet zui delijke leven. Natuurlijk moet' ge dit- niet., tegen 'een Italiaan zeggen, want dan zal hij u onmiddellijk antwoorden, dat ..het/leven hier .ondragelijk duur ïs. en dat onder deze zon de veel te' lage lonen' en salarissen in een nobd- lottig-snel tempo wegsmelten. Aan mij behoefden zy bet trouwens-niet te vertellen: na één dag wist ik veel'...-— :.a drie dagen veel meer dan mij-'lief was van de Italiaanse -pry2en. s."1_J .- DUUR Het leven- is hier ongeveer de helft duurder dan in Nederland. Een eenvoudige hotelkamer kost al gauw 10 zonder ontbijt, maar ook zon der de bediening en de belasting, welke laatste samen dan .nog eens 20 pet bedragen. De perziken zijn groot en sappig; zij kosten, aan een stalletje gekocht,- per stuk twee kwartjes, evenals de bananen. De mens kan niet alleen leven bij beelden, schilderijen en kathedralen, daarom gaat ge op een gegeven ogenblik een maaltijd gebruiken en al zoekt ge- daarvoor een „ristoran- te" of „trattoria" op. dat van elke luxe ontbloot is, toch zal het u niet meevallen om- het overigens heerlij ke Italiaanse eten voor minder/dan 5.—- opgediend te krijgen. Ik heb geprobeerd dit bedrag te omzeilen door vier broodjes, een stukje kaas en wat druiven te kopen. Het gelukte, maar 3.50 voor zo'n eenvoudig etentje, is toch ook niet weinig. - Er.rijden langs de Italiaanse we- gen-vrij. veel auto's, maar Neder landse nummerborden zijn. zeld zaam: de benzine kost 1.3.1 'per liter en. - de afstanden zijn groot Vooral da jonge Italianen maken van deze benzme-nood een deugd door veelvuldig op motor-scooters rond te rijden. Die vragen haast geen brandstof en de Italiaanse meisjes- weten buitengewoon gra cieus achterop te zitten met twee benen- aan éen kant zoals vroeger de amazones. Een enkele keer is het een moeder. r die dan angstig bet middel van haar zoon omkneld houdt. Gemeenplaatsen hebben dit grote EAAT hen die geen tuin bezitten of, en dat is erger, die wèl een lapje grond achter, hun huis hebben.-maar die de liefde missen om hiervan-hun eigen lusthof te- maken*, zich' verbazen over het Uid&tip waarop de uitgeverij Kosmos herdrukken doet verachtjnoa van twee boeken over planten en bloe men. De ware Heihebber weet .wei beter. Die maakt in deze maand de balans op en overweegt welke verbe teringen in. de aanleg en beplanting, hemhet volgend jaar »og meer ge noegen aan zijn tuin zullen doen be leven. Voor de winter- invalt moet er nog veel gedaan worden; /Wat en"hoe? Daarop geven „Aanleg, beplanting en onderhoud van kleine vilHtuinen" door J. H. Hoitingh (derde druk) en J. F. Cto. Dbt' „Bloemeö in uw tuin", beide hoeken ruim. van illustraties voorzien, antwoord. Uitgave Kosmos,A'dam. AANKONDIGINGEN - Bij d«elfde uitg e verlj versch £Jnt de aantrekkelijke reeks Weten, en Kunnen en ook in deze reeks zö'n herdrukken verschenen. In de eerite plaats vestigen wij de aandacht op het aardige boekje van de architect J. 'J...Vriend over de „Stijlen in de Bouwkunst", waarvan een tweede druk noodzakelijk was, Aan de hand van vele tekeningen en. foto's geeft het een duidelijk overzicht. Voorts: „Paddestoelen" door P. Meyer jr., „Cactussen**; door G. D. Duursma en „Leer zeilent" door Bob. J. F. Stijger. Voorts de volgende herdrukken „Kana rievogels" door, A. Bartels. „Bet houden, huisvesten en. verzorgen van onze Dui ven" door C. A. M. Spruit" en van de hand van A. C, Muller-Irzerda J^Aanleg -n onderhoud van, Kleine Tuinen". Alle deeltjes zijn geïllustreerd en hebben een omvang van circa 70 pagi na's (per deel 1,90). Bij de uitgeverij' Born te Assen ver-, scheen „De Honingbij". Oorspronkelijke titel „Aus dem Leben der Bi enen" van de hand van ptoI. dr K.; von Friach met een voorwoord van de Rijks bijen- consulent dr A. Mlnderhoud, PARIJS. Hét igeva.lt ons u iets ie vertellen van een geestelijke die het geld, nodig voor de wederopbouw van zijn vervallen parochiebij elkaar duikt, een eenvou dig, stoer, doelbewust man over wie een Berna- nos een roman zou moe ten kunnen schrijven. Het is Robert Simoh te Saöne, dicht bij óe Zwitserse grens, uwetr, in 1944 toen Simon er zijn beroep kreeg, de kerk een oor logsruïne en de bevolking onverschillig voor- geeste lijke zakeh geworden was. Simon heeft\ dat: veran derd op een eenvoudige en toch by na onnavolg. bare wijze, .nL door te „payer dé personne", nL zichzelf in te schakelen en zich ,7het al zijn gees telijke en lichamelijke gaven op te offerenö.m. door als duiker op te tre den en van een 37 meter hoge duiktoren af te springen. Toén hij L een jongen van drie Jaar teas, viel. hij 'eens inleen "bassin van ruim. 7 meier diépte t.e Roulaiis (Oost-Frankrijk) andere kinderen zouden verdronken zijn, maar Robert Simon zette .zich krachtig af op de bodem én^schootjwëeri haar de ioppervlakte; 0twee Jaar later redde Hy zich uit een diep meer. „Watmoet er van jou groeien!", zei zyn doaelvk-fleschrokken moeder. Hij antwoordde prompt: „Priester!" „Dat kan moeder niet- betalen, m'n Jongen". an eet ik maar iedere dag aardap- Ïelen,' tot ik priester ben", egen zo'n kind is geen kruid gewassen, dafcht moeder Simon, en zij liet hem naar het seminarie van Be&angon ■•trekken,.? dat. h\j 13 jaar later af gestudeerd verliet. ln Saine- rook Robert Simon direct, dat het zijn parochianen .daarom zo slecht ging, 'omdat zi) niets -meerhadden waar zij gelukkig -. mee- en trots op waren. Hij bracht de communistische bur gemeester en de commu nistisch e dorpsonderwij zer een bezoe k en zei hun: „Help mij de men sen hier wat gelukkiger te, maken",en zij.'zegden hulp toe. Sirhoh kreeg ;de kinderen 'aan het zingen en tot het deelnemen aan eenvoudige wedstrijden. Hulsmoeders bezorgde hij huiswerk voor bedrijven in Besangon. en zo kwam. er iets meer welvaart in Saóne. - In 'Sinïon's doopvont bevroor het water en in z(jn kelk de wijn: zo'n open tochthol toas zijn kerk. „Hoe kom ik aan een klein gezellig warm kapelletje?", dacht Si mon en hij organiseer de een zwemfeest met zichzelf als duiknummer: dodensprong. Thans be kent hij, dat hij iedere keer weer in z'n rikketik zat als hy van de hoge plank afmoest. 7 Van zyn eerste dtilk, in; 1947, kwam Simon botsen, .met twee blauwe ogen; thans niet meer, maar hij Is de bouwer* van hét regendlchte en tochtvrije kapelletje nog altijd 450000 francs schuldig (ruim 4000 gulden) en dat baart hem zorg. Goed hij gaat voort met dui- ken-voor-geld tot de ka pel „vrij" is. „Ik ben nog jong", denkt hy, ,,qp een jaartje minder of meer duiken zal ik maar niet kijken.1"; hoofdzaak is, dat de Saóners gelukkiger, min der arm en toegankelij ker voor geestelijke, hoog ten en diepten zijn ge worden voordeel, dat zij bijna altijd waar zijn. Ik zie er da. -Sier te ze) aaromniet tegenop datmen in Italië niet gauw uitgekeken raakt. In een gids voor Rome staan 150- kerken, die'aan de toerist ter bezichtiging •worden aanbevolen. Wie. er vijf per dag bezoekt, heeft alleen voor deze Romeinse kerken dus al een maand Zo was Milaan indexdaad de stad met en sublieme Dom (In de bron- i zen azuren zitten een paar gaten: oorlogsgevolgen), maar het is ook de plaats, waar v al is het dan maar oen fabrieksstad de seinhuisjes van de spoorwegen met wijnranken zjjn overdekt. In Rome. stad van parken, bloemen, beelden en fon-. teinen., warende krekels overal- hoorbaar, een. geluid alsof het- tril-: len 'van de wanne lucht in klank werd omgezet. BARTAL1 ONDER BOTTICELLI In Florence zag ik een foto-zaak. waarvan de eigenaar Dante heette.. Bij het zoeken naar de bronzen plaat in' het, plaveisel, die, deplaats aangeeft, waar SavonaroJa' werd; verbrand, vond ik er eerst een stuk of vyf. rdie 'vermeldden dat daéron-; der een.telefoonleiding kep. En aan de voet van één van Botticelli's hemelse'"schilderijen zat een bcwa ker met intense aandacht over. Bar tellen Coppi te lezen. Venetië blijft de .dichterlijkste «tad ter:wereld; zij biedt daarnaast; een iunfeke gelegenheid, trams te zien met twintig reddingsboeien op; ■hst', dak. Terugdenkend aan' Italië; zie ik vooral ook veel Amerikanen.: Denman, die véór hij in Naprfs aan 'f' ^00. 'iïvS? wal ging zijn broekzakken voor'alle zekerheid met groten veiligheidsspel den afsloot.: pe;.blonde schoonheid, dié in', de bus, naar Assisi, „De .Fun damentele Gedachten dér "Wijsgeren." zat te lezen, 's morgens om half negen. Haar landgenootuit: San Francisco, die twee minuten - voor het. binnenrijden van Assisi vroeg:' „Wat voor story zit er ook al weer vast aan die Franciscus?" Ja, op de tegels van het .ecuwen- oude, ongelofelyk-mooie Dogcn.pa- leïs in Venetië 'speelde de jeugd roulette met Coca Cola-dopjes. Maar gelukkig is daarmee -weinig gezegd noch over het Dogen-paleis,noch over de jeugd, noch over Italië zelf. Ik struikelde er over deze kleine hinderlijkheden, juist omdat de schoonheid en de grandioze kracht van het verleden in-dit land zó croot zijn, dat de daden van de moderne' mens ex vaak klein en lachwekkend bij worden. En dat is dan Italië geweest. Om alle mogelijke misverstanden over mijn materiële welvaart weg te ne men. doe ik er waarschijnlijk goed aan, hier nog eens te vermelden, clat het een. reisbeurs van het mi- BIJ DEZE SCHOONHEID en kracht van het verleden, \corden de daden ran de moderne mens' vaak. klein en lachwekkend nisterie van O., K. en W. was. 'die dit mogelijk maakte. Van huis uit ben ik scepticus, maar mijn erva ring is geweest, ;;dat deze ^.reisbeur zen een prachtige instelling zijn- die veelvuldiger dan nu gebeurt zouden moeten worden toegekend vooral aan werkelijk jonge letterkundi gen, tot wie ik- mij - sinds jaren niet meer reken. Ik kan toevallig een vergelijking maken, omdat ik lang geleden, toen ik wèl jong en zo iets als een let terkundige was, ook Rome. Floren ce 'en Venetië bezocht, voor 2.50 per dag, de reis meegerekend. Het Sl 1.— I—i a— —4 11- lS helaas niet voor te stellen, hoe veel meer men ziet, hoeveel juiste re,- rijker geschakeerde indrukken" men krijgt, als men niet elke lire tien keer behoeft om te keren. Hoe dan ook, het volgend jaar ga ik weer. naar Bergen. (N.H.) of naar Nunspeet. want wie één keer een reisbeurs heeft gekregen, komt er nooit meer voor:in aanmerking.... Luisteraars- logboek Bij de bekendmaking van haar plannen voor het nieuwe seizoen heeft de directie van de VARA' een bitter woord gesproken, het woord,- dat de Nedériandse intellectuelen dikwijls bij voorbaat buitenlandse programma's beter vinden dan de binnenlandse. De Nederlandse intel lectuelen zijn dus dikwijls doodgewone snobs wat hun instelling tegen over de radio betreft. De di rectie van de VARA moge zich troosten met de zekerheid, dat snobs nooit de ware- intellectuelen rijn. 'want de intellec tualiteit houdt o.m. in. het laten do mineren der verstandelijke facultei-" ten. Iemand, die .zijn verstandelijke faculteiten gebruikt, zal niet bij voorbaat het buitenlandse beter ach ten dan het binnenlandse, omdat hij eerst beide wil vergelijken. Van snobisme overigens behoeft niemand zich ooit iets aan te trek ken. Men kan er om glimlachen zo als om vele andere menselijke dwaasheden te glimlachen is. Waarvan men zich in de radio wel iets zal kunnen aantrekken is 'van-1 de uitkomsten ener vergelijking tus sen binnen- er* buitenlandse radio programma's. Er is b.v. reden voor Nederland om verheugd te zijn over een- vergelijking -tussen de Neder landse muziekprogramma's en die van' talrijke andere landen. Niet voor niets bevat het BBC-rndiobla'd „Ra dio Times" in zijn keuze van buiten landse radio-uitzendingen steeds een voorkeur voor de beide Hilversum- se stations. Wat echter nodig is, is, dat de Ne-, derlanöse radio rich er ook eens iets van 3antrckt als in andere pro grammasectoren; dan de muziek bui tenlandse radiostations vaak beter, blijken te zijn. Bijvoorbeeld ten'aan- Advertentie (I. M.) Geneesmiddel tegen I huidaandoeningen. I Zuivert .de poriën," doet I de Jeuk bedaren,1 verfrist, I en sterktde hu ld weefsels. I zien van leringen, nieuws, reportage en de methodiek in de vormgeving dezer genres. Men ontkomt niet aan de indruk, dat de Nederlandse radio directies hier altijd ietwat korzelig de achterstand bij voorbaat ontken nen, Is «iat zo. dan 'is dat niet min der een vorm van snobisme, PIET BEISHiriZEN DE parapsychologische onderzoekingen he- treffende de helderziendheid in de tóe-, komst, hebben nu wel met zekerheid vastge-.. steld, dat de toekomst voor ons even goed ken baar is als het verleden. Hoe bevreemdend dit onsook in de oren moge klinken, debe wij' zen daartoe zijn er te oven Iedere dag dromen men sen even vaak over hetgeen in hun leven reeds is geschied, als over hetgeen: zij in hun toekom stig leven nogzullen ervaren. In dé droom schijnt de tijd te vervluchtigen, en verleden en toekomst vermengen zich tot één geheel, zódat zij zich beide voor de dromer voordoen als een en hetzelfde heden. Helderziende toekomstvoorspellingen In de droom be hoeven geenszins alleen jr.aar betrekking te hebben op voor de dromer belangrijke'gebeurtenissen, al": worden dergelijke dromen vanzelfsprekend het gemakkelijkst onthouden, daar zij de meeste indruk plegen te maken. De z.g. voorschouw in de droom kan zich evengoed voor doen in verband mot allerlei alledaagse futiliteiten; b.v. het omgooien van een flesje inkt. het uitglijden in een plasje olie, een onbelangrijke ontmoeting, gesprek, het tevoren kennisnemen van een of ander kranten-artikel, film, enz. Een en ander doet zich menigmaal voor in sym bolische vorm, zoals wij zulks, in een droom wel meer zien gebeuren. Menigmaal vermengen zich ook helder ziende indrukken.'op de toekomst betrekking hebbend, met wensvoorstelUngen van de dromer. In dit opzicht onderscheidt de voorspellende droom zich veelal van de visioenen, gezichten, indrukken betreffende de toekomst, die zich in hoofdzaak bepalen tot belangrijke aange legenheden, zoals geboorte, huwelijk, dood e.d. men zich ook wendt of keert, men dan'zfuSf juiste toe! zijn lot, aan elkeen opgelegd, niet komstschouw onmogelijk 'zijn en kan ontgaan. alles zou dan een loterij worden met bijkans een oneindig aantal nieten. Immers, als feit staat het vast, dat Als alles werkelijk van te voren de mens in droomgezicht, visioen e.d. reeds vaststaat, gedetermineerd is, toekomstige gebeurtenissen vaak ge- zoals de voorschouw schijnt aan te noeg in alle bijzonderheden vermag tonen, dan kunnen hieruit onover- te schouwen. Wat zo wordt „gezien" zienbare consequenties worden ge- moet toch wel.reeds vaststaan, want trokken. Al onze begrippen van goed hoe zou het anders met alle details en kwaad, 's mensen verantwoorde- waarneembaar rijn. Indien verder lijkheid enz. komen daarbij in het een bepaalde gebeurtenis van ogen- geding. Maar ookis mogelijk, dat blik tot ogenblik aan veranderingen gans ons'begrip van de „tijd" ver- onderhevig zou zyn, omdat ieder in- keerd is, en dat er feitelijk geon tijd dlvidu haar naar vrije keuze nu eens is. Wat dan wel? Ons voorstelings- Voorschouw futiliteiten met symbolische zin Al deze verschijnselen, die in .ver band met de helderziende toekomst- schouw vallen op te merken, hebben de vraag doen rijzen, of wjj de zaak zo moeten uitleggen, dat het lot der mensen van meet af aan vaststaat en dat het individu daarop persoonlijk geen invloed meer kan uitoefenen. M.a.w., dat het lot van ieder mens onherroepelijk vaststaat en dat, hoe zo en dan weer eens zus zou'kunnen vermogeniaat ons hier in de steek. rechter Feil en zijn vrouw Max- Driehonderd jaar geleden, in door het „innerlijke licht" liet lei- - gareth, die Fox bij zich opnamen, de zompr van 1652 kwam de-den: bij non een opvallende gods- staat er nog steeds.. Het is als rondreizende Drediker Geor- dienstijver, een begeerte tot op- historisch „heiligdom" der Qua- ronoreizenae preaiKer recl5te reinheid van levenswandel kers gerestaureerd. De pelgrims- ge Fox op zijn tochten door En- en een fel protest tegen over- tochten zullen zich niet tot be- geland in Swarthmoor in het heidsdwang en'kerkelijk instituti- zoek aan Swarthmoor beperken;. Lake District M>n kan xecven onalisme, waarbij zij zelfs voor men bezoekt ook Wales, waar voor J District. Men kan zeggen geen marteiaarschap terugschrik- de Quakers eveneens vael histori- dat hier het C^uakerisme toen ten. Bovenal: een daadwerkelijk sdm herinneringen liggen. Daar gestalte kreeg meer dan waar Christendom, dat zijn kracht niet zal men de gast zijn van het Ge- ook vond hier de virinnnair- in dogma en sacrament, maar in nootschap der Vrienden van Wa- ook vond nier de vizionnair h£t wetóadjg liefdewerk zocht en les, of zoals het In het Welsh mystieke boodschap van Fox vond. Daardoor zijn zij rich in de heet: Cymdeithas Grefyddol.,y gehoor onder de Children of i°°P der eeuwen blijven onder- Cyfeillion y- Crynwyr Cyfardod Licht dp Kindprpn dec T icht<; scheiden, n°g altoos met name Cyffredmol Cymru. Ligni, ae ivmaeren aes incnts, door de innerli3ke Christus" ge- /j zoals zijn aanhangers zich aan- ïnspireerd. Denk ann het relief- Het dorp Agape vankelijk noemden. De Society werk, door hen in en na de eerste Een Italiaan, een Zwitser, een nf hM en tweede wereldoorlog verricht, Fransman, een Duitser, een En- oi rrienas, nei uenooiscnap donk nan de hardnekkigheid waar gelsman en een Amerikaan voer der Vrienden, zo werd later mee zij hun jongste bezoek aan den ieder in hun eigen taal het hun officiële naam. ua Onder de naam Qua kers echter zijn de aanhangers van Ge orge Fox het meèst _IK bekend geworden. Het ging er ^"sccS0es? "Jj1* w^tdtraihténUtó trum is verrezen. Leidende Jign- mee als met de naam der geu- oveibruseen. VoLgend jaar dun ^n uit tal uan prntesUntse ker- zen, van scheMnaam werd hij S erenaarn" hoSden^ Quakers hvf fantal ^VltnS^^ehlill Zo zeer plaeht George Fox, en bedraagt op de wereld 176.999 nïifM protestanten, AcliUle met hem zijn gehoor, in zijn pre- hun derde wereldconferentie. De V0""1"- diking op te gaan, dat het lichaam eerste werd in 1920 te Londen, de /begon te sidderen en beven, to tweede in 1937 zowel in het histo- quake, vandaar tot op vandaag de rische Swartmoor als In Haverford naam. Quakers. Collége in Pennsylvania gehouden. De zeventiende eeuw was, in Deze derde wereldconferentie Engeland gelijk elders de eeuw vindt te Oxford plaats. Men ver- zieren m ae gemeenscnap aer ai- van bijna talloze godsdienstige be- wacht er 150 afgevaardigden uit geménechristelijke kerk, opdat wegingen waarin zich de bijna Europa, Afrika en Azië, 300 uit het een tempel zM van de liefde even talloze aspecten van hetGroot-Brlttannië, en 450 uit da die in .het kruis van Christus- is protestantisme verbizonderden.Bij. Verenigde Staten, waar de Quaker openbaar geworden, .-.-De sleu- de Quakers stond op de voorgrondWilliam Fenn met'de zijnen im- tel van het dorp werd ^overhan- de rêliglëuze V^eest-'drift" die .zich mers Pennsylvania stichtte. Van digd aan Reverend Robert Tobias als vertegenwoordiger van de "We reldraad der kerken. Jongeren uit vele lenden hebben de wegen naar het hoge dorp aangelegd. Voor wie het interesseert Is hier het adres:: de congresgangers zullen velen Federarione Unione Valdensi Aga- naar het Lake District pelgrimeren pe, Praly di Perrero (Torino), om daar Swarthmoor te bezoeken. Italië. woord bij de/„opening* van héte dorp' -Agaije (het nieuw testamenti- sche woord voor liefde) dat in de'bergen van het Italiaanse Piemont als oecumenisch een- Het dorp werd aldus géwijd;, „In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest'wijden wij dit dorp aan de dienst; des Heren in de gemeenschap der al- T\E koning slaapt. Hij glim- lacht in zijn slaap. Wel licht zag hy in zijn droom z'n jongen, zoals die vroeger was, nog klein. Z'n trots en vreugde. Dartel in jijn speh ■De koning wordt wakker. Moeizaam, als met tegenzin, keert hij tot de werkelijkheid terug. Nog vóór dat zijn be wustzijn terugkeerde, was er at het wrede besef, dat de- dag, die hem wachtte, nieuwe te leurstelling en vernedering zou brengen. Hy weet niet te schei den tussen zijn schuld en de schuld van zijn kind Absalom, voor wie hij op de vlucht is. Bitterheid van het leven. Maar wakker geworden, dankt hy God, dat hy nog sla pen mocht vannacht. Hij noemt God: Gij, die'mijn hoofd - op heft! Hij spreekt over zijn vlucht en vertwijfeling.' Maar aan dié nieuwe .morgen wordt dit alles weggevaagd door het sterke besef, dat God bij hem is. Dan valt ook de vrees weg en de moedeloosheid. Zijn' klacht wordt een gebed. Kent ge dit wakker worden als een mens op de vlucht, die eerlyk bang. is voor de nieuiue dag, voor de mensen, voor zich zelf? En kent ge God? Niet hei Opperwezen, 'dat wijals sluit stuk hebben gedacht, maar ale levende' God,- die. een .mens z'n hoofd opbeurt, dat-hij liet han- gen? Dan wordt ge, als de dich- van Psalm 3, zingende wakker. - v. E. Un Ballo in Maschera „Milllonnairsbal in Venetië, 600 gasten, 200.000 dollar kostenLa gere klassen" kregen 2 flessen wijn, 1 salami en 2 stokvissen.... Bij mij is er maar één klasse, nL van MEN SEN.... Eén der. gasten arriveerde in een lijkkist en stapte er uit, in een lijkwade gehuld!.... Bah!" Abonaé P. H. N. (De News Chronicle schreef: „een achttiende eevics feest voor acht- tiende-eeuwse mensen uit de twintig ste eeuirS' Van de 3000 genodig den hadden (gelukkig nog) 2400 be dankt, maar dat er nog 600 deelna men!...., inderdaad: dit.wekt torax- ge gevoelens; Red.). Anderhalf uur uiinst p. d. „Om. 7 uur des avonds is het al donker! Waarom voert de regering niet onmiddellijk een nieuwe dag indeling In. waardoor wij anderhalf uur zonnelicht winnen? en (binnen kort) brandstof uitsparen '6 avonds? Laat de tijd van Boer Braat voorbij rijn. Regerings-dènken mag wel eens wat moderner worden." j. n. L. Blanke en bruine gasten „Kunnen wij de politiek van „kom maar binnen en eet mee" volhou den? Men vraagt toch geen logees ais men. geen dak, geen bed of len) geen eten voor hen heeft? 1. En moet men toch gaster, in zijn huis nemen, is' het dan teveel gevraagd van hen alle vormen van rust en kalmte te verwachten? ZU die Indo nesië verlieten en ons land verko zen, kunnen en moeten toch mede werken aan- de ;wederopbouw van ons intens-verarmde vaderland met z'n vele problemen (o.m. emigratie- noodzaak, defensie,e.d.) Waterver- troebclaars, om daarna in ons troe bel water, te vissen, kunnen wij niet gebruiken. Laat ons noch'blank noch bruin de kans geven 'zo'n rol bij ons te spelen! en'laat alle blank alle bruin kunnen loven, en omgekeerd." CHR.-V. Meer zakgeld voor 4 militairen Met vreugde heb ik kennis geno men van het voorstel, de militairen' wat meer zakgeld te geven. Aanvaar ding daarvan kan het leven tijdens de dienst wat aangenamer maker.. Maar waar blijft het besluit, de jon gemannen van wat middelen te voorzien, wanneer zij de dienst ver laten en zich alles nieuw moeten aanschaffen? C. VOETS. Woningnood en bewapening De bewapening kost ons land per par 1,5 milliard gulden of 150 gul- en per hoofd der bevolking. Met dit kapitaal zouden jaarlijks 150.000 woningen van 10.000 gulden elk kunnen worden gebouwd. Naar myn mening schieten vele voorstanders van de bewapening hun doel voor bij. Want ;zomiii als men- dé ;zeé dempt met water, kan men: het com- munisme afwenden met .woningmi sère ven: andere maatschappelijke ellénden.: EEN LEZER, Hangen" liter ■bromfietsen Als vertegenwoordiger ben ik da delijks met mijn „bromfiets" op pad. rlierbij valt het mij op, dat gewone fietsers dikwijls, trachten mij bij te houden en dan aan mijn-achterwiel gaan „hangen". Voor beide soorten weggebruikers kuancn daaruit ge vaarlijke situaties ontstaan: 1. Doordat er meer op de „race" dan op het" verkeer wordt -gelet; 2. doordat bij .plotseling remmen van de „bromfietsen" of weigeren van de motor de achtervolger prompt, bovenop de „gangmaker" vliegt. Het schijnt mij nuttig dit eens onder.de aandacht te brengen. A. PAALMAN. Advertentie (I.M.) IT, *ult morgans .kiplekker" olt bod springen. Elke «l&B moet unr lever eon liter gal ln uw Ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsel met, het bederft. U raakt verstopt, wordt humonrig- en- loom. Neem de plantaardige CARTER'S Ljs v ER PILLETJES em die liter gal' op te wekken, en uw spijsvertering en «toelgang op natuurlijke wüze te regelen. Een plantaardig zachtmiddel, onover troffen om 'de gal te doen -stromen. Eist Carteria Leverpllletjes.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 4