Geert Elïfericli speelde en sprak
voor de „Uitsaaikorporasie"
'11 Meisje ontsppört door onbegrip
van haar omgeving
Braiiclscherm
in Luxor
CLOSE UP van
Indonesische dansen door
Indra Kamadjojo
JF
Eerst een cadeautje voor
Siam - toen korvetten
naar Hamburg
OP VERKENNING IN ZUID-AFRIKA
Europa: maatstaf en toverwoord
„Toch wil ik in
werken"
Twee beweegbare
delen
,Nuwe benadering
van moderne
1 musiek' I
Doris Day
mmmmrn
S#ÜHi
t
Mendelssohn's
ESCALE
1
I
„ZWARTE ZEE" TERUG
„Met Vet op de brug kun je gerust zijn"
De kaptein
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Som bere Franse film over
een vrouwengevangenis
Boze Bette Davis
Spijkerhard
Bogart rekent af
Verlept en stoffig
Zaterdag 13 October 1951
(Van een onzer verslaggevers)
lyjOGgeen drie dagen nadat hij in Kaapstad vóél aan wal, had,
gezet, stond de Rotterdamse pianist-componist Geert Elfferich
voor de 'microfoor. van de J*uid-Afrikaanse „Uitsaaikorporasie". Hij
sprak over de invloed van de dans- en jazzmuziek op hel Europese,
Speciaal ook het Nederlandse muziekleven.
Dat was in April van dit Jaar en
liet betekende bepaald een bijzon-
dere gebeurtenis.' Voor' een Neder-1
lander: om zonder machtige krui
wagen (sj, maar met sléchts de
kracht vaneen redelijke hoeveel
heid moed en- ondernemingszin zó
snel het grootste publieke forum te
bereiken, - v
"Voor - Zuid-Afrika, omdat de
scheidslijn blank-zwart de jazz- eri.'
- verwante muzieken eigenlijk toch
in .één tamelijk 'obscuur hoekje
drukt en een dergelijke.,causerie..als
Elfferichmet muzikalevoorbeelden
voor de radio hield, daareen vrü
ongewoon feit is.
De wind bleef gunstig voor de
Róttèrdamse musicus. De kranten
toonden concrete belangstelling
Elfferich werd voor meer lezingen
uitgenodigd; Hij ;trad nog eens voor
dé radio óp en werkte in Pretoria
mee aam een. „verskeidénheitskon-
- sert".van, Mel'otoon Goiwe. Daar in
troduceerde hij een nieuwigheid,
die het énthousiaste publiek bij
zonder apprecieerde: zijn toehoor
ders mochten tonen op de piano
aanslaan, die hij in een improvisatie
uitwerkte.
Niet genoeg stimulansen
Ondanks al die goede ervarin
gen de mensen zijn zonder uit
zondering heel gastvrij en hartelijk
voor me geweest, vertelt hij ons
ondanks een aanstelling als vaste
medewerker van Johannesburg ra
dio, ondanks een.- schóól, waar hij
muzieklessen V -gaf en ondanks .een
opdracht tot hét-componeren, van
een Zuid-Arikaanse musical, Is Elf-
ferich verleden week: in Rotterdam
teruggekeerd om "de leiding van
zijn muziekschool pp de schilder-
achtigé Aelbrechtskolk te hervatten.
Nu was zijn reis, die dus bijna
een half jaar geduurd heeft cn die
hem niet aLleen in ce grote steden,
maar ook in de zeer verafgelegen
streken van het immense land heeft
gebracht, qua opzet niet anders dan
een verkenning. Een verkenning,
kort gezegd, van de mogelijkheden
in Zuid-Airika voor een. Europese
artist. Mogelijkheden: financieel en
cultureel.
.Wat het eerste betreft, Elfferich
heeft, .zoals - - uit 'het voorgaande
blijkt, genoeg perspectieven be
speurd, Maar het tweede en voor
eenkunstenaar 'toch''allèrbelahg-
';ryT^el
♦jKök" zegt Geert Elfferich, -
„Ik wil toch. in. Europa,, ia Ne-
derlanü werken en leve®. Om
dat het klimaat en de achter-
grond van de Europese, cultuur
de stimulansen bezitten, die ik
nodig heb om niet Ia de routine
I - van het bereikte en bekende te
l verzanden. Én dat mis je op het
ogenblik 'nog totaal in 'Zuid-;
Afrilcri"7 !;7§-:7
Het-, isook niet toevallig, dat de
Zuid-Afrikaanse kunstenaar en ook
de intellectueel zo vurig naar Eu
ropa, naar Parijs en de andere cul
turele centra verlangt. Europa is
maatstaf én toverwoord in Zuid-
a tan nu «miiiiiram in mi mncminnuBig
1'
g Geert Elfferich verkeer tans
I- in die land. En. as u nog nie
gi van hom Gehoord het ;nie,
m sal dit spoedig hope lik die
geval wees. Hij is èen van die
H begaafdste Nederlandse pia-
M-niste, wat óns' nog besoek het
J Ek word versekèr. dathij
H meesteris vanalleswat. met
3 die klauier te doen Het. Eh
g waaróm, nie? 'Maar op
g besoek hier en sal verslag
'dóen aan dieHollandse pers
over ons muslekaangeleent- S
m hede. Sy nuwe benadering M
,S van modernemusiek maak g
Ij hom veral van belang en ons g
ff Hoop om spoedig: weer vaTi
m hom te hoor. ,.m
§f Vit: „Rooi Rose" Juli 1951,
een Z. Afrikaans algemeen
g maandblad. t
aui9i jnminiw rn mm\ runni iwircihï e rr.
Afrika, waar nog te weinig con
currentie op artistiek gobied. be
staat om topprestaties te mógen
verwachten'.
„Laten- de adspirant-emigranten;
die niet alleen van de bankreke-
ning-mponden, van dé autó en ;het
aardige bungalówtje buiten de stad.
dromen, zich nog even realiseren',
wat het culturele, klimaat van het'
moederland voor hen betekent.
"Want dat is in Z.A. heel anders,
in aar ook stellig veel minder, mild.".
[iel probleem
Gedeeltelijk komt dit ook door dc
grote afstand, die er tussen de
blanken onderling bestaat. Afri-
kaanders en .Engelsen, Duitsers en
Joden, leven in ^sferen, .die opvat
lend weinig raakpunten hebben.
Dit staat het vinden van een
dag 20 moorden of roofovervallen
'melden. En de „apartheidspolitiek"
rekt deze toestand alleen maar.
Door de verdeeldheid geschiedt er
eigenlijk niets.
Maar dan neemt het gesprek weer
een luchtiger'''wending. Enthousiast,
vertelt Elfferich over de prachtige
tochten die/bijl gemaakt heeft, óver
'dé£':-. wondermooie'; Kaapprovincie,
over'; de ongelooflijke afstanden.
over.-het enorme, tempo van de in
dustrialisatie. Over dc Zuid-Afri-
kuanse musical show, waarin hij
invloeden van alle bevolkingsgroe
pen, van Afrikaans en Engels-spre
kenden, van de negers wil verwer
ken cnbreken met de traditionele
Sarie-Marais-stijl. Over bet contact
tussenZuid-Afrikaen Nederland,
waar hij zijn bijdrage aan w;i leve
ren. En tenslotte weer over de vlot
te. gulle gastvrijheid, waarmee de
bewoners vnn dit zorgen-land hem
steeds en overal ontvangen hebben.
r.Tentg in- Rotterdam
,'A
ibi
Het gezelschap van
de Franchon en Mar-,
co-revue was j in; de
grote 'tóünng-car,
die Hen naar HaniH-\
ton-:zóubrengen, in
een zeer geanimeerd
gesprek gewikkeld,
toeneen. zware truck
degenoeglijkheid
wreed kwam versto
ren. bRTi
Door een "defect
aan de remmen bot
ste de vrachiióage h
met een enorme klap
tegen de autobus en
frommelde de mooie
glanzende touring
car als 'n oud kaak-
jesblik in elkaar.
Bij de vele gewon
den, die naar het
ziekenhuis toerden
gebracht was cok 't
16-jarige danseresje
Doris Kappcthof. Zij
had Haar rechterbeen,
op verscheidene
plaatsen gebroken.
Omdat het genezings dans-carriéra meer in „scouts" uit Holly-
proces van haar ver- de weg stond, zij er wood hacr in het vi~
wondinger. niet zo toch- de voorkeur aan zier kregen. Een
voorspoedig ging, aU gof zich op zang te filmcontract volgde
de doktoren wel wen- gaan specialiseren. eri „Romance on the
- sten,begon de2kleine Aangemoedigd door hïgli seas" was de
Doris er' ernstig' aan haar vrienden .vroeg eerste eelltiloidband,
te twijfelen of haar Doris een radio-audi- waarop Doris werd
ideaal; óebn'gevierde tie aan. èn Barney véreéuwigd. Daarna
danseres te worden, Bapp, een lid van de kwamen o,a. nog
ooit verwezenlijkt beoordelings-commis- My dream is yours"
zou worden. Aahge- sie, engageerde liaar en „Young man with
zien de,}*-tempera- meteen voor zijn the horn". In „Tea
mentvolle':Doris he- band. 1Alleen,, de for two", toonde zij
lemaal/ geen meisje naam Dóris Kappek naast de zang voor
was, dat-bij de pak- hof. beviel hem niet. het eerst haar dans-
ken neer/gmg zuten; ple veranderde hij talenten. In 't Kerst-
zacht ze een andere, in Doris Day} omdat programma van de
weg, die haar naar de blauwogige en grote Nederlandse
succes zou kunnen cn blondhar.igecroo- theatersr kunnen we
leiden. Zc nam zang- nette zo heel teder Doris zien in- Haar
les, kreeg-, daar za'n „P'ay after Day" laatste .musicalshow
plezier in- eh maakte zong. Na dc band Lullaby of Broad-
zulke goede vorde- vanBarney. Rapp way", terwijl zij, sa
ringen,, dat zij, toen was Doris geruime men met Gordon
ze nd 14 maanden tijd uerbonden aan- Mac. Rae, alweer aan:
geheel genezen uit't het orkest vanBob haar nieuwste film
ziekenhuis, werd ont- (broer van Bing) ,f,On moonlight Bay"
slagen-en niets haar Crosby, totdat de wérkt.
In Luxor is thans het brand-
schérrh, /dat/ zovéél aanleiding tot
discussie heeft gegeven,; aangebracht..
Het scherm bestaat uit\ twee be
weegbare delen, elk/4 bij 13- meter.
groot. De delen/wegen per stuk niet
.minder dart2000 kg: Door middel
.van een vol-automatische electro
motor van 3 pkkunnen de beide
delen in. zéér. kprte fijd worden ge-
geopend of gesloten. De bediening; ge-
se hied l door een. drukknop-systeem.
De kust bij Kaapstad is prachtig.
Maar zusemmers moeten duchtig
oppassen voor grote- - haaien-/'
scholen.
gemeenschappelijke houding tegen
over het allesbcheersende.prbbleem:
■de verboudinng tot de gekleurde
bevolking, die in de allermiserabei
ste omstandigheden ïèeft, In de weg.
De "criminaliteit binnen en buiten
de „locations'', dat zijn de stadswij
ken der kleurlingen,die feitelijk
taboe zijn voor de blanken, is ont
stellend. De zwarte bevolking, aan
gelokt door hogere lonen, blijft
maar naar de grote steden trekken.
Van een menswaardige behuizing
is geen sprake. Het is dan ook helftr,
maal;geen. zeldzaamheid 'als de
kranten van Johannesburg op één
Kortelings van een Amerikaanse
tournee Nederland terugge
keerd, trad de Indonesische dan
ser Indra Kamadjojo Vrijdagavond
met zijn gezelschap in de Rotter
damse Schouwburg op. Dat bezoek
aan „over there" wordt hier niet
zonder bedoeling vermeid. Want
dc indruk, dat Indra zijn danspro-
jjramma nog niet voldoer.de gezui
verd had van een aantal aankleef-
seLs. die een goede ontvangst ginds,
misschien - moesten waarborgen,
bleef ons de .hele avond rbij.
Hiermee zij J niet de toelichting
bedoeld, die de', danser bij de mees
te nummers gaf. Hoewel i dit bij
een dansavond,, in het algemeen
zeer ongewoon Is,komt Indra het
publiek; hiermee stellig tegemoet
in. de terra incognita, die de Oos-
terse danskunst voor. het Westen
toch nog steeds is. En deed de fa
meuze - Hindoe-danseres Hiraa ;Ké-
sarcadi, die deze zomer in Neder
landoptrad, niet preeies hetzelfde?
Nee, onze bezwaren gelden veeleer
de- onevenwichtigheid' van het
programma, dat ons 'van de voor
name hoogten van Mahabharata-
eri -Ramayanalegénden 'meesleurde
naar de'moerassen van krontjongs
een muzikale ontwikkelingsvorm,
die onder andere omstandigheden
natuurlijk ook weer haar eigen
charme kan hebben, maar in dit
milieu - en bovendien zo uiterst
zwak gebracht imisstond.
Toch heeft Kamadjojo velen op
hefspoorgebracht ..van de zo
moeilijk te benaderen vreemde
schoonheid van de Javaan
se, Balinese en andere dansen
van de Indonesische archipel. Men
verwondert rich dan altijd even
over het schijnbaar statische ka
rakter - van de dans, dat zozeer
strijdt--'met1" onze opvattingen van
bewegingskunst.'.Maaral gauwont
dekt men de geraffineerde ;zcer
subtiele cn altijd buitengewóón' be
vallige, middelen,/waardoor de dans
zyn eigen waarde- en betekenis
Jcrügt en dus -DANS "Wordt!
Met Dewl kartini .voerde" Ka
madjojo, die bij het begin het to
neel op symbolische wijze met
wierook en bloemen aan de dans
gewijd had, o.a. de bekeride offer-
dans voor de Godin van de rijst
uit. Zijn partner trad ook alleen
In enkeledansen- op. Ronduit
prachtig waren de eostuums en: de
ahdere attributen (bijv.sjerpen).
Een gamelan, die iets; teveel in
het gezichtsveld geplaatst was,
verzorgde de muziek. Er vras vaak
-hartelijk applaus!
V.,.: ïfz-g.f F, REEDIJK
OUDERKERK AJ), IJSSEL
Op de. hoek ."Wilhelminastraat—Julia-
nastraat zal op Woensdag 17,;October te
10-30"uur de door: het gemeentebestuur
bij de fa. Bikker, te- Rotterdam aange
kochte nieuwe auto-motorspuit.: In te
genwoordigheid van het gemeentebe
stuur en brandweer-autoriteiten offici
eel in gebruik worden genomen.
sa;, 55-
Het oratorium „Elias" - van Men
delssohn is voor onze oren wat de
muzikale inhoud en uitdrukkingswijs
ze betreft, wel wat erg verbleekt.,Het-
bezit echter een -sterk romantische,
gemakkelijk aansprekende melodiek
is voor de stemmen uitstekend ge
schreven cn natuurlijk met groot
vakmanschap geïnstrumenteerd.
Hieruit valt dan ook te verklaren,
dat dit werk nog steeds bij ce grote
koren in trek is,
De, Christelijke Oratorium Vereni
ging „Halleluja", die dit oratorium
reeds enige malen .uitvoerde; had het;
weer èens te voorschijn gehaald en
gaf er gisteravond pndér zeer „grote
belangstelling, een herhaling vanin
de Koninginnekerk. -v;'-V:
Op zeer gedegen 'wijze .hebben de
uitvoerenden onder, leiding van Plet
van den Kerkhoff dit werk gereali
seerd. Het koor zong beheerst en be
houdens zo nu en dan een ruwe pas
sage bij "de 'mannenstemmen en een
wat mat klinkend inleidingskoor,
muntte de klank uit door goede
nuancering, warmte en uitstekende
intonatie.
Van de solisten komt in de eerste
plaats de bas Herman Schey een
woord van lof toe die zowel in vocaal
ais artistiek opzicht zynpartij een
prachtige vertolking gaf. OokAhrüe
Hermes zong voortreffelijk. De so-,
pra&n Corry Bijster had vele fraaie
momenten, maar ook enige, waarin
ze met de intonatie te kampen had,
én de tenor Ham Ie JTevre mag. af
gezien dah van het feit; dat sommige
hoge tonen een enkele maal'gekne
pen en flakkerend klonken, overi
gens met ere genoemd worden.
HERMAN VAN BORN!
fAduerfentie L.M.)
ROTTERDAM'S MEEST LUXE BAR
'S-GRAVENDÏJKWAD 1161».
H B p E N 13 OCTOBER 5 ITÜK HERO pJÉ NI NG met optreden.van de muzikale artisten
-.'F R,E p DG'OR18;G A R Y G:R„A'N!T WVTbSj. R D A N
GEOPEND van 5—l :.uur Zaterdags van S^-1.30 uur
(Van een onzer verslaggevers)
Omstreeks een uur schoof 's werelds' grootste zeesleper, de
Zwarte Zee" van L. Smit Co. gistermiddag langs de walkant
van Maassluis' haven, na op stroom de vloed te hebben, afge
wacht. Een reis van zeven maanden zat er op. Op de ka ston
den de vrouwen en kinderen in het Octoberzonnetje en-riepen
naar de mannen, die aan de meertrossen sjorden. Af en toe
'groette ër een terug;mét; een vette, smoezelige hand; Het zoon
tje van de tweede;stuurman kwam de hut binnen stappen: „Dag
vader," zei hij. „Ha, die Wim, hoe is 't: er mee, jongen," zei. de
stuurman. Zeven maanden was hij weggeweest, maar dat weg
gaan en terugkomen zijn ze gewend en veel sentimentaliteit
is er ogenschijnlijk niet bij. „Ha, die Wim!" meer niet'voor; het
ogenblik.
Voor) een" landrot is
zoiets slecht te vatten.
Hij \vil sterke verha-
len horen en géschie-;
denissen van huzaren
stukjes. Liefst een'
paar gebroken trossen
onderweg, een dozyn-
tje typhoons en een
mud op. het nippertje
geredde drenkelingen:
Dan daarbij een mooie,
kiek van de kapitein,
met een kloeke hand
op de bnigreling en de
ander in de zij. De
Held.
Niks .geetr held;.
„Heeft u dat hoek ge
lezen over Hollands
Glorie?" vraagt de
tweede stuur Rooden-r
burg, me. Ik veer op.
■^Natuurlijk- stuurman,
wat dacht Zoiets..
„Ik kwijl óp,", zegt
hij verachtelijk. „Hoop
flauwekul, allemaal".
Ach, dat vind ik jam
mer. Maarmisschien
Is er toch deze reis wel
iets gebeurd nietwaar,
dat het vermelden
waard.is.) Wanneer
bént u' vertrokken,
stuurman?
Daarvoor haalt hij
het journaal er bij,;
want al die data van zeven maanden
varen, is zelfs vporizijn precies func-
tionnérexid geheugen; een beetje -te
veel van hét. goede. ,-jNou, dat was
negentien Maart. Leeg van Maassluis
naar Philadelphia om de höpperzui-
ger. .„Manhattan" te halen, die. een
cadeautje is van de Verenigde Sta
ten aan Siam. Het ding moest naar
Bangkok, Ook "wat; dat ze voor'zoiets
geen Amerikaanse:.: sleepboot uit
zochten! Nee, - dat werd .Li Smit uit
Maassluis-Holland. meneer. De
„Zwarte Zee" met kapitein Vet!
Het was een. grote kast die „Man
hattan", maar we hebben' er geen
last mee gehad. Achttien man zaten
er aan. boord. Na 13800 mijl kwamen
we in Bangkok. Onderweg natuurlijk
het. nodige beroerde weer gehad,
maar dat is er nu eenmaal altijd bij.
In Siam waren ze net de peultjes aan
het opscheppen. - -
Drie en twintig Juni kwamen we
aan, een paar dagen later verdwenen
we weer, nu naar Vancouver. Zonder
sleep. De achttiende Juli legen we
er voor dc wal en hoorden,-dat we,
mét drie korvetten liefst, naar Ham
burg; móesten.) Het waren de vroe
gere Canadese Marineschepen Nar
naimo; Moncton en Shediac: uit de
Flowerclass, die omgebouwd; zouden
worden tot catchers voor de walvis
vaart. Nou; dat was een kolfje naar.
de hand van die reporters daar. Ze
zaten, al heel gauw aan boord, lees
maar eens: Ik lees onder een .drie-
koloms foto „World's Largest Tug.
Here For Big Tow; Holland's Zwar
te Zee arrived here Saturday far a
three-ship tow to Hamburg, Germa
ny. The 200-foot vessel, flagship-of
the L.V. Smit and Company, will
tow three former Royal Canadian
Navy corvettes to the German pórt
where they will be refittedi-V- -
Boos weer
Een en dertig Juli; vertrok het ge
zelschap naar Hamburg, een tocht
van 9700 mijl door boos weer af en
toé, hoewel' stuurman Roodenburg
met de. beste wil van de wereld ook
over deze étappe geen haren te ber
ge rijzende geschiedenissen kan. ver
tellen. „Het is natuurlijk de grote
kunst om met' drie schepen achter
je steeds in de goeie koers ie blij
ven en we stonden natuurlijk voort
durend door middel van de sein-,
lamp in contact met de korvetten,
want naar u begrijpt sleepten we ze
niet in. één lijn achter, elkaar. Dat
§7517;!
s v'VrU-
Zwarte Zee thuis
.World's Largest Tug.
zou niet gaan. De trossen zouden
doorslijten met alle narigheid van
dien. Daarom gaat het zo, dat elk
korvet zijn eigen tros had. De ver
spreide formatiemoét dan stipt: be
waard wórden en het ligt aan de
samenwerking tussen sleepboot eri
roergangers op dé gesleepte schepen
of;dat goed verloopt,"
„En het is go'ed verlopen?" -
„Natuurlijk is hef goed gegaan.' In
Het Kanaal nam de:. SjO-tonner
„Schelde", ook;van;Smit,' een korvet
yanóns over. Omdat het achterste
korvet vierhonderdmeter ver. van
ons af zat, begrijptim dat. de sleep
tros gemakkelijk in een grote boog
kan gaan hangen, die diep onder wa
ter verdwijnt. De Noordzee is daar
voor te ondiep en 'vooral de Duitse
Bocht4 kan gevaren, opleveren, want
daar zitten heel wat wrakken op da
bodem. Elf October waren we in Kiel
en leverden dc korvetten af. Op de
terugweg kwamen we de Schelde"
tegen. Dae yaart niet.-zo snél als..wij."
Zo, dat was de hele historie. Zon
der al die hocus-pocus waar. ik me
min of meer ..op- gespitst had, eeri
serip; vrome wensenJ die-de zeeman
mé maar moet vergeven, want ver-
d er 'dan de p ier in Hoek ben'ik ook
nóóit geweest". De „Zwarte Zee" heeft
het weer gedaan.
„En zet het nou maar in Je krant,"
zegt tweede stuurman Roodenburg»
„en Heg er niet te vèel by."
Of tk dat ooit doeI
De Fransen hebben al menig -keer
bijzóndere interesse getoond voor een
bepaalde kant van: wat men de „sociale
film" zou willen noemen. Hét is het
gevangenis-, en tüehtschoolwezén.dat
maar al te vaak nog uitstekend geschikt
blijkt - voor dramatisering. Al beginnen
de nieuwe opvattingen van straf in
plaats-van vergelding: opvoeding'
langzamerhand wél overal opgeld te
doen, ér zijn ook tin Frankrijk natuur
lijk. nog genoeg Instellingen te: vinden;
waar een verouderd systeem meer kwade
dah goede invloed, uitoefent op de delin
quenten. Da film „Dé vrouwenkooi" (La
cage 'aux fUleB), die. CAPITOL, deze
•week laat zien, zicht zich niet in de
eerste plaats tegen de misstanden in dé
vrouwengevangenis',- waar het meisje
Michellne belandt.Maurice Cloche, dae
reeds door zijn ,J.Ionsieur Vincent" be
wees,met welk warm hart hij het lot
van de „underdog", kan schilderen, moet
bij het lezen van de. krantenreportage
over jeugdmisdadighÈid in .Frankrijk
vooral gegrepen zijn door het'menselijk
onbegrip, dat nooit ophoudt slachtoffers
te maken. Hetis dit onbegrip dat een'
in wezen goed en gevoelig en begaafd
meisje als deze Micheline het:pad der.
misdaad opdrijft,: esn weg, 1 die haar
eigenlijk volkomen vreemd is, maardie
ze door. allerlei by-omstandfgheden. ge-,
dwongen wordt te gaan. De grootste
waarde van; de .fllm is, dat zij de wan
hopige Ontreddering van eèn mens, die
njet meer in4 vrijheid raag leven, in een
ontstellend daglicht
Wel brengt het optreden van. een
nieuwe leidster met moderne ideeën een
ommekeer in de uitzïchteloze straf
periode van het verharde meisje teweeg
cn heel ongewoon voor'een Franse
film is ér zelfs eén zonnige happy
ending. -
Maar dit neemt niet weg, ;dat4 „De;
vrouwenkooi" een echt-droevlge ge
schiedenis is, een sombere en aangrij
pende film. Daniele Delorme, die in:
„Taxi 65 rijdt voor" reeds voorbestemd,
scheen voor „dupe"-rollen, is het. ont
spoorde meisje Micheline, dat tenslotte
toch wel goed terecht zal komen. En-let
u eens op demuziek van -Van Hoore-
-beeke, die zo treffend de sfeer'van deze.
film aanduidt,
Bette- Daviswerd door Hollywood
weer. eens veroordeeld tot een heel,on-
Bympathieke roL In. „Huwelijkstragédie":.
(Payment ondemand) is zij een eer
zuchtige echtgenote van een door
haar zucht naar. geld en succes opge
dreven geslaagd zakenman (Barry
Sullivan). Debeklagenswaardige echt
genoot heeft .ruim 25 jaar nodig om tot
de ontstellende wetenschap te komen,
dat rijn vrouw materialist e door dik en
door dunJe, De rbreuk en de: voor
bereidingen tot. de scheiding laten haar 1
nog eens van haar minderwaardigste en
hebzuchtigste zijde zien. Maar de ken
tering in haar leven wordt filmisch;
ondertussen reeds voorbereid door een
aantal flitsen uit haar herinnering, die.
dan wel bijzonder objectief4 de werke
lijke gang van zaken observeert. Er ,was
waarschijnlijk hierna nog minstens een
even lang stuk film nodig geweest om
aannemelijk te maken hoe deze trotse,
harde vrouw tot inkeer komt. Maar
regisseur4Curtis Bernhardt heeft op dit,
ogenblik reeds meéx dan driekwart, van
de beschikbare, meters celluloid ver-
Bij de achtervolging .van:-dc laatst
overgebleven ganster, wordt in-'
specteur Calhöun /getroff en. {Een
scène/tiit /Meisje ontvoerd".
bruikt 'en de oplossing: een; soort ver-
zoening tussen - man en vrouw, na het
huwelijk van de jongste dochter, is dan.
ook'weinig overtuigend. De film draalt
in LUTUSCA. -
'Z CINEAC en COLOSSEUM draaien deze
week weer eenE een onvervalste spijker
harde maar zeer aantrekkelijke Ameri
kaanse politiefilm, die u deze maal van
begin tot eind het taaie,on -nauwgezette
opsporingswerk laat"zien, :öat per.: slot
(maar wel verschrikkelijk op;hét nip-
pertle) eèn f.ontvöerd. meiBje bij haar
familie terugbrengt.: Dat het zo zou af-
lopen was te verwachten. De verschil
lende flitsende cn kilspannende eituatfes
komen echter immer 'lel cn zander enige
aankondiging aan. Sirenegchuil van
politiewagens, het drogo knallen van
pistolen en- een lichte afspiegeling: van
een „third degree" zorgen voor de sfeer,
Wflliam Holden, als de koude echter
niet- voor vrouwelijke bekoorlijkheden..;
ongevoelige, inspecteur Calhoun;-Nancy
Olson, als dappere helpster en Barry
Fitzgerald, de gangster, tonen knap'spel,
op en top made 'ln' U.S.A. De regie had
Hudolph Mate. -
-Wie van dit, min of meer brute doch
realistische 'en opwindende genre houdt
sla „Meisje ontvoerd" niet over.
Humphrey Bogart heeft zo langzamer
hand een respectabel aantal thrillers op
rijn naam staan. Ze kenmerken zich
door een speciale-.sfeer van spanning*
gekruid met een soort, ruwe ridderlijk-
neld tegenover - het zwakkegeslacht.
Deze wéék draait in-REX4 zo'n Bpect-
fieke Humphrey Bogart-film, getiteld
„Afrekening", Het Is een alleszins span
nend verhaal van een man, die de haam
van zijn van moord beschuldigde vriend
wil zuiveren. Het gaat hard, tegen hferd
In ;een opwindende strijd met gangster*
en de sensatie wordt óók ln aeze film
afgewisseld met romantiek, verpersoon
lijkt in de mooie Lizabeth Scott. Voor
de llefiiebbers Is deze actie-film de
moeite waard. U -•
Misschien heeft de. Italiaans-Ameri
kaanse Jongen Mario Lanza weieens ge
droomd dat hij een. tweede Caruso zou.
kunnen worden. Dan móet hij daar be-
Elist.mee doorgaan, mogelijk:bereikt hfj
dat pi an van -. zij n grote voorganger nog
weieens. ;Hlj moet zijn vrije tljd. echter
niet. verknoeien aan filmpje, spelen. Het
zou hem: en vele anderen scliade kunnen
berokkenen, EerlUkheidshalvé dient ge
zegd dat-ie niet heeft geboft met 'dit
filmwerk. Normen Taurog, de maruvan1
de regie moet wel erg4'in rijn sas zijn
Ssweeat .toen hem dit verlepte en stof-'
ge verhaal van. de: arme-jongen dié
veel stenj heeft, maar niet de kans krflgt
om 'op; te treden, "in de vfügerg .werd
gedrukt. Natuurlijk is «r nog-wél wat te
gealeten- De duetten-en soli van Ksthryn
Grayson en Mario Irfinzo zijn. voor lief
hebbers van opera alleen - al de:, moeite
■waard. Als zij daarDhvmochteh:beBlulten:;
„That Midnight. Kiss'.': ln „VICTORIA te
gaan zien, kunnen.zfj zich er tegelijker-
tijd van' overtuigen* dat de -beroemde
-pianist "José' Iturbir toch'eigenlijk-"ëen-
gewoon fjdelmannetje is Jdlei apeBlt1.
w anneer er o p 'n knopj e gedrukt w ordt
tonder, enig artistiek gevoel, (t-gl xij
Tweede stuurman" Roodenburg
vertelt het verbaal van; de; dui
zenden mijlen lange sleepreis met.
de punctuele zakelijkheid van een.
tramconducteur,' die 's avonds -:
verslag;zbu doen in :dé';rèmiseV
"Wat;, voor buitenstaanders; aalt?
sensatie. grenst --is' voordéze
„Zwarte .Zeé''-bemanning volko
men normaal. Met kapitein-Theun!
Vet kun je geruEt rijn.; Niet alleen
bewonderen ze hém orn zijn zee-
manschap, maar ook als .mens
wordt, hij hogelijk geapprecieerd,
Volgend jaar zal hij dé pensioen-
gerechtigde leeftijd bereiken.
Mpar of h|j weg zal gaan ;is .de
vraag nog. „Zet-toch vooral in de
krant, dat zijn naam vorig jaar
geheel ten onrechte oneer is aan-?
gédaan,". verzoekt Roodenburg.
„Er is toen een bericht geweest,?
dat; de kapitein van de? „Zwarte
Zee", doorde :Raad vanScheep-
vaart is gestraft Julsi toen had'"
Vet het commando aan'- eèri ander:;
overgegeven gedurende de pério-?
:.:ac,-4 dat :hij ziek 4 was;;Vèt; w hóg.
nooit .gestraft- gewëdst??-Het;'is:eéii'
reu2é kereL; D e? besté zeema n; on-?
der wie, ikooit gevaren heb."