La bella Simonetta, idool van haar tijd lip? 3 VOOR UI VOOR 'I Naar olie boren is een riskante onderneming hooi dii Weioeiu ALPHEN Aanbeden schoonheid in wereld van louter feestvreugde f BRIEF VAN ZOONLIEF, DE SOLDAAT ,En als ze niet renden, dan telefoneerden ze... Beestenhotel Muziek uit de Oude Doos KANS OP SUCCES écN OP TIEN Mammie, waar kom ik vandaan?' Plastic Masker Lya Murns „beauty culture Flanel Bedlakens f 1.90 mm KELiM VEILIG ACADEMIE DC BEAUTÉ - - 1'- -X m - iVrijdag 19 Octolier 1951 Hvan afbeeldingen en reproducties de schilderijen van AAST iedereen kent zo niet van het origineel, dan toch Sandro Botticelli en vooral die twee die men „De geboorte van Venus'" en „Primavcra" noemt. Telkens duiken ze weer op in een plaatwerk, op een kunstkalcnder, op een museumbrief kaart, of, voorzien van een vergulde imitatie-antieke lijst, in de afdeling „oude meesters" van een schilderijenzaak of boekhan del.-Betoverende, sprookjesachtige voorstellingen: De prille Venus, die op een St. Jacobs-schelp over de doorschijnende gol ven van de zee komt drijven en de lente die uit de plooien van haar kleed bloemen schudt op de weide, waar de drie gratiën dansen. Wie die liefelijke figuurtjes nauwkeurig gaat bekijken, doet een -ontdekking: ze lijken allemaal sprekend óp elkaar, Vënüs, de Gratiën,-.'de.; Lente, ze zouden.: zus- ters kunnen zijn, dubbelgangsters, spiegelbeelden,Het is gebruik geworden om te spreken van „het Botticellitype": een 'smal 'gezichtje met een spitse kin, een fijne wip neus en grote glanzende ogen. Los waaiend; korenblond haar, een rank. sierlijk lichaam dat een uiterst broze indruk maakt,tel*' kens weer; heeft Botticélli die ken merken verenigd tot een vrpuwen- figuur, een madonna.- een godin, een allegorische^gestalte; nu ieëns' en face, dan weer van op zij ge zien. dansend, zittend, of staande in een roerloos peinzende houding. Wie is zijn model geweest? Wel ke vrouwwelk meisje heeft de schilder zó geboeid, dat hij geen andere schoonheid meer kon weer geven dan de hare? Met zekerheid weten wij: niéts, helaas. Maar als wjj do uitspraken vanbevoegde kunstkenners en historici mogen geloven, dan zou die tere lieflijke jonge vrouw op Botticelli's schil derijen niemand anders zijn dan la bella Simonetta, het idool van haar tijd. Wie was Simonetta?Zij wérd geboren in 1453 in de omstreken van Genua en, ze behoorde tot' het rijke machtige koopmansgeslacht der Cattanel. Toen ze zestien jaar was' trouwde ze met een jonge man uit Florence. Hij heette Mar co Vespucci, en hij was eenneef en studievriend van die beroemde Vespucci Amerigo, de zeevaar der, naar wie later de Nieuwe We reld „Amerika" .is genoemd. i Uit een winterslaap Florence omstreeks 1470 dat Is het stralende hoogtepunt van de Renaissance. Lorenzo dei .Medici, „II /nagpifico'I.^n. ztjn.broer. .G.iu-- liano. zijn de ongekroonde' konin gen -van deze stad, v/aari kunst 'en wetenschap bloeien als nooit tevo ren.. De litteratuuren de beeld houwkunst der antieken staan in het 'middelpunt van de belangstel ling.- Het is ofmenselijk dcckcn, menselijk voelen, wakker worden uit een winterslaap. De mooie jon de personificatie van de schoon heid, de -vreugde, het voorjaar van een nieuwe grootse tijd. „De on vergelijkelijke" wordt zij genoemd, heel Florence ligt aan haar vocteu, op haar verjaardag geeft Gy'iano dei Medici te harer ere een schit terend "steekspel waarin hijzelf op treedt als' haar Kampioen op zijn banier is haar portret geschil derd. Hoe zag de mooie Simonetta er uit in die tijd? Op Botticelli's schilderijen verschijnt zij nu eens als nimf, dan weer als Godin, in doorschijnende, tunieken, met los- hangend haar*, blootsvoets, met bloemen getooid. Er is één officieel portret van haar. dat wordt toege schreven aan de. schilder Polla- juois. We zien Simonetta en profil; ze is niet wat wHj mooi .zouden noemer, ze heeft een jong, vrien delijk gezicht, een hoog voorhoofd, lange, tengere hals. haar lip pen krullen even omhoog in een glimlach,- haar glanzende blonde haar-Visopgemaakt .tot 'een-' aller vreemdst kapsel van.tin elkaar ge draaide vlechten en strengen, met parelsnoerenen gespen ''.versierd, ti Zeven jaar -hééft de triomf van ia bella Simonetta geduurd. Op: .het hoogtepunt - 'van haar roem, haar geluk, wordt -ze ziek. Er'- was/ in die dagen tegen de tuberculose nog geenkruid gewassen. De gebrui kelijke kuur-aan-zee (in Piombino, mét uitzicht op het eiland Elba) brengt geen genezing. In April .1476 sterft ze, drie en twintig jaar En Botticelli, die nooit een an dere vrouw schilderde dan haar;' naar het. leven of "int zijn herinne ring, vroeg later, als oude, man om de gunst begraven te mogen wor den.tin- de. kapel van de familie Vespucci, waar vier en dertig jaar tevoren la bella Simonetta een laatste rustplaats had gevonden. ge Simonetta stapt -een. wereld binnen van louter feestvreugde:' dans, muziek en spel,' optochten, maskerades, banketten en vrolijke jachtpartijen wisselen elkaar af. Temidden van al dat onbezorgde: vermaak, .die geestdrift van nieu we bloeiende dingen, voelt ze zich in haar element. Méér dan jdat: in de ogen van haar tijdgenoten is zij fAdvertentie LM.) En éarrnog dit ,AUt het. over wol gaat, kan iEchfalon alles, behalve f Echfalon alles, behalve één ding: het kan eenmaal bedorven wol niet weer her stellen. Was due vanaf de 'eerste keer regelmatig, in Echjalon. Echfalon doet het f vprecies goed, wavt Echfalon .ie speciaal alkali vrtf voor Ywol. •- Lieve Moeder, met eert fijn gevoel voor spier- Recreatie en Algemene Ontmartelingen uitgevonden cxer- wikkeling (R.A.O.) normen een teren, essentieel onderdeel van de Daarnaast zien we inderdaad maanden die men ten gerieve ook films, die de bioscopen van het vaderland in militaire reeds enige tijd van het reper- dienst doorbrengt. Het ryr. ra-ïoire hebben a/gevoerd en door ken, die i>lozende affiche-solda- goedwillende mensen vervaar- ten je van peperbussen en re- digde cabaret-voorstellinkjes, clameborden toelachen. Deson- die met Sonneveld of lbo alleen danks is de wijze waarop ze (de die Bühne-sec gemeen hebben. y eerste weker, althans) in leepas- /fc betrap me erop, dat m'n- sing worden gebracht wat zwcar md-ame „tevredenheid" van vo- verteerbaar. De eerste twee we- T\gc wceoverschaduwd wordt ken hebben we namelijk gevuld door een bitterheid, die zich met het zo karakter- en disci- waarschijnlijk tijdens hei koper pline vormende koper poetsen. poetsen va.n een frontplaats De militaire uitrusting bevat heeft voorzien. Ik kan het niet een schier ongelofelijke hoe- helpen. Er zijn jongens, ate zich veelheid koper, dis in volstrekt tegelijk met het uniform een onbevattelijke gespen en haken fermsoldateske houding heb- is verwerkt en die een verbUn- 0en aangemeten en die het alle- 'dende gloed dient op te leveren, wa0{ wcl leuk en optoinaend -ten'einde inspecterende officie- vinden. Die 's avonds, na het - ren en. sergeants ervan ie over- poetsen, opgetogen, in de loop tuigen, det de ernst en nood- van ^un geweer kijken en op zaakvan dit bedrijf geheel tot afwezige duiven of vijanden ons is doorgedrongen. richten, hoewel cle patronen Nu is het zo, dat deze hinder- ontbreken. Die de scnuti- Üjke uitrustingsstukken jemet £ers plaats van de burger- klagelijk dof koper, worden ver- 'iyke kromming een geforceerd- strekt, zodat je, met behulp van vferkant aanschijn geven en de 'poetswatten.de avonden naar tong a\s een fluwelen wapen ge- een spoedig einde helpt. reed houden om korporaals en Voorts bestaan enkele stuk- sergeants van hun ijver te over. - ken en koppelriem uit' een vaal- xuigen. Ik vind het nogal zielig, groen linnen, dat met een poets- jj- ben niet in staat om in een blok egaal groen gemaakt moet sergeant die de strepen, doch worden, Ook dat neemt, geruime gCQU dag méér voor heeft op tijd'in beslag, waarmede dc re- mijt een absoluut gehoorzaam- he id afdwingende meerdere te zién, omdat, hy toevallig meer van een geweer of cenmitratl- leurslinie afweet dan ik, maar daarentegen een Van Gogh als ,.eeu prentje" of een bock van Mailer als een „vies en onwaar oorlogsromannetje" zal zien. En al zal ik twintig maanden lang een eenvoudig soldaat blyven, dan nóg zal ik me moeten be- dtóingeu m'n mond te houden.. Want de petoet is uiteraard een creatie zijn toppunt-van vol- instituut dat alle-bekoring mist. maaktheid echter nog niet heeft En om je de- lust te ontnemen bereikt, want ook het ons deze dadelijk na je diensttijd een week uitgereikte vraagt om olie verafschuwd sergeant met drtf- en reinigende middelen. Ik tig vuistwerk van zijn ongelijk hoop, dat het nu duidelijk is, dat te verzekeren, bevat het Regie— de avonden geen ledige uren ment Krijgstucht een paragraaf bevaiteiu En de algemene Ont- die inhoudt, dat je een jaarna wikkeling? Die bestaat tothet ,jn f zwaaien" nog onder deze nu toe uit' .het maken van op Krijgstucht valt en dus alsnog het oog onbegrijpelijke tests, in de gevangenis draait voor net die de intelligentie, accuratesse handtastelijk bewerken van een en waarschijnlijk de liefde voor meerdere. ons nieuwe vak moeten bèproe- Men rekent er dus.op, üau je ven; het opnemen van aanvan- na dat raar: afgekoeld bent. in kelijk. langzaam, vervolgens met preventieve maatregelen is net mitrailleur-snelheid; afgevuurde morseseinen en het door lieden leger altijd sterk Impressies vaneen simpele ziel /~\MDAT het kleine engeltje zo heel stout op da wolkenbank stond te springen en er kraaiende grote vlokken walkenkapok uit- -trofc, zei'de,grote zuster-engel eindelyk: Nou 'is 't genoeg, doe iets anders, haal je bazuin- ,,-tje of "liever, ga,'een poosje.naar de aarde en vertel vanavond', niaar wat je.cr gezien hebt. Kunnen we weer eens lachen, voegde ze er aan toe. Ja tante, zei hét kleintje, sloeg zijn wiekjes uit en vloogHij nam een scfruivert langs de melkweg, dat gleed zo lekker van roetsj.... Je moet ze weten bezig te houden, dacht de zuster-engel, deed het gordijn dicht en ging terug naar haar harpklasje. Het werd al later en later.cn de grote engel werd ongerust en beet op haar nagels, van angst: zo'n kleirr engeltje helemaal aUeen en je weet nooit wat voor vreemd volk er in de sferen zwerft. Maar net, toen ze van plan was alarm te blazen, zag ze het kleintje zit- ten, op dczcude wolkenbank, een beetje slaperig zat het in de kus sens. En.zei de zuster-engel, wat heb je allemaal gedaan, dat je zo laat bent, bengel? Ik heb naar een reiger staan kij ken, zei het engeltje. Hij stond daar zomaar op één poot in de herfslnevel, naast het blauwe wa ter. heel lar.g stond hij daar, uren en uren op één poot. En heb je verder niks gezien, de hele dag? Alleen maar die ene rei ger? Nee wacht 's, zei het engeltje, ik ben ook bij de mensen geweest. Er-waren er teveel, vooral in dat land. Veel te veel. Wat deden ze, vroeg de grote engel. Rennen, 2ei het engeltje. En waar naartoe? Ik geloof naar 't postkantoor en weer terug. En als ze niet renden, waren ze aan ti telefoneren. Met wie? Met het postkantoor, geloofik, zei het engeltje. Ach jij. zei de grote, die mensen rennen omdat ze eten moeten ver dienen en niet alleen naar het nostkantoor, maar naar allerlei kantoren Heus. zei het engeltje, het ging niet alieraaal om etert. Ik héb een juffrouw gezien, die rende naar haar psychiater en toen r.aar de kapper en toen naar een schilde rijententoonstelling en toen naar de pedicure en ook daar moest ze rennen om weer ergens anders op de klok te gaan kijken. Voor 't eten? Welnee, ze at vitamines; ze at rooit eten. En ik heb er een heleboel ia een groot, krantenge- bomv zien rennen,' zevenentwintig mensen rennen en telefoneren, om dat er iemand gestorven was; dat moest nog in de krant voor elf uur; dat moest, terwijl die man morgen toch nóg wcl dood zal zijn. Over 't algemeen, zuchtte het engeltje, rennen.ze allemaal, hoe meer eten ze hebben, hoe harder ze rennen, geloof ik. 't Gekste wat ik gezien heb, was een juffrouw die een stukje,,over een reiger moest schrijven'. Zerende eerst naar een bibliotheek, en toen r.aar een museum en toen naar de. die rentuin cn toen ging ze met ieder een telefoneren om te weten te komen, wat een reiger deed. Hou op, zei de. grote engel. Ik word er zo moe van. En toen? Toen ben ik r.aar die reiger terugge gaan. Hij stond er nog net zo. Op één poot, bij het blauwe water. De hele dag had hij daar al ge staan, op die ene p. -het engel tje sliep en de zuster-engel dekte het toe met een slip wolk. ANNIE'M. G. SCHMIDT LTONDERD meter ven ottj huis staat een oud hotel. Het is he lemaal stuk. e- -woont allang nie mand meer in. De ramen en de deu ren zijn dicht gespijkerd. Zo staat het maar en wacnt tot er ov een dag toch nog iets mee gebeurt. On dertussen glippen door een zyluik de jochies uit da buurt naar binnen, vooral als het schemerig wordt. Ze keren terug met wilde verhalen. ,J5r zijn ratten, zo groot als een hond." roept zoontje, „en er is een groene lift en die tlt vol spinnen." „Als je maar-weet, dat je er niet tn mag dreigik .Met is gevaarlijk en streng verboden." - „Bram en. -Henkie tn ogen wel," knikt zoontje,- en dié zeggen dat er stenen zijn. :met honderd torren er onder.; Gele.' torren en bruine en ook van zulke beesten,: die.-in" ie oren gaan": Hy bekijkt." me 'met zuiarte, opgewonden ogen aan. „Bram zegt, die'maken een gat in je .trommel vlies en kruipen in je hoofd." Dikke zusje, die al die tyd stil heeft zitten luisteren, glipt van haar stoel en gaat dicht naast me staan. AZc wordt bang," zeg ik, „hou op met die enge verhalen". „Toch is hét zo," praat zoontje, „toch zit het daar stikvol. Mam, en dat blijft zo. zegt Henkies moeder, totdat de re gering is komen kyk-en. Misschien wordt het wel een hoe heet het, misschien, wordt het tnei een plaag". Voldaan va deze zware zinnen;' gaat Mi naar school. De middag is zo zonnig, dat dikke zusje ai haar spullen op het stoepje sleept en met de in eer herstelde oude Pietje, de pop met de puntmuts, in het grint gaat zitten. Ze zingt erbij van „Mek. mek schaapjevan „Poesje mauu>" en van Daantje, die naar school toe zou...., alle drie dc versjes door elkaar, maar oude Pietje vindt hel mooi en dan mag het niet hinderen. Opeens 'echter springt ze overeind cn begint luid en hoog te piepen. Daar steekt een kwiek, klein beest op snelle, bruine pootjes het stoep je over. Doelbevrust in de richting van-het speelgoed. Voor het blauwe winkeltje houdt het Halt, klimt' langs het deurtje naaxboven en nes telt zich iii-, het laatje, waarin vol gens. het opschrift, .alleen maar sui ker hoort. 2 Dikke zusje pakt ötide Pietje om z'n middel en mept mei z?n slappe benen. Doch dat beest verroert zich niet - Nu neemt ze een kegel en roffelt ermee tegen het laatje, tot het win keltje dreunt Doch dat dier is meer gewend. Waarop dikke zusje, de handjes op de rug. rich het middel herin nert dat bij ruziè's met zoontje wel eens heipen reeg. Ze gaat tieren als een nfjdig wijfje: „Ga naar jouw eigen moeder, oorbeest," raast ze. „Ganaar jouw eigen enge moeder in het hotel." BIBEB Die. pianist Gerard Hengeveld had voor.-het 'Lunchconcert eens wat. muziek uit de oude doos gehaald. „Salonmuziek, die men niet meer op de programma's aantreft", zoals hij terecht zeide, Maar consequent voerde hij de samenstelling van het programma niet door. want zijn recital besloot hij met de Nocturne cn de tweede Ballade van Chopin. En dit zijn werken die men om zo te zeggen dag In, dag uit te horen krijgt, cn waarnaar het publiek niet moede wordt te luisteren. Overigens klopte de zaak. want dc twee Lyrische Stückc van Grieg. „La Fileuse" van Joachim Raff en de twee jeugd composities van Rach maninoff (Melodie cn Polichinellc) moeten inderdaad onder de salon muziek gerubriceerd worden. Veel inhoud bezitten deze mu- zjeken. niet maar ze zijn probleem loos, melodieus en zeker geschikt om de toehoorder enige ogenblik ken van ontspanning te bezorgen. Bovendien boden ze Hengeveld de gelegenheid zijn fijnzinnige pianis- tiék te demonstreren, die zoals im mer v/eer uitmuntte door technische accuratesse en muzikale intelligen tie. De geheelbgzette Schouwburg hééft hem dan ook terecht warme bijval geschonken. '.HERMAN VAN 30RN. Caltex-sfeer in Palace In Palace heerste Donderdag:; de rechte sfeer van personeelscontact, toen de personeelsvereniging „Cal- téx Pernis" daar haar eerste avond in het nieuwe seizoen gaf voor het personeel van de raffinaderij. Door leden van tiet personeel werd daar. namelijk een alleraardigste revue ten tonele .gevoerd, die onder het motto ,,'t Gaat rbeter met 'een/lach" de avonturen van peter Olie en Ben Zine .uitbeeldden- Het program ma bestond uit sketches, zang, dans en hawaiian-klanken en het was, mede door dat het in Caltex sfeer was gehouden,v.een volledig succes. De regie berustte bij de heer C. Labohm, die /tévens de' tekst ..had geschreven.;v :-7 De avond werd. geopend door de heer A.. J, Broer, voorzitter van de vereniging,: dié oi'a. de leden van dé directie /met/ hun dames welkom heette. Spreker moest zijn wel komstwoord in het Engels zowel als in het Nederlands houden. Na afloop van het programma was er een gezellig bal m.m.v. The Ballroom Aces. DE OLÏEINDUSTIirE is als bün».g««n andere een hard en zakelijk be drijf. Er wordt goed voor de mensen gezorgd, doch veel werk wordt geëlst.-Die zakelijkheid moest er wel zyn, wil de onderneming, die in korte spanne fljds een hoofdpeiler van de menselijke samenleving werd, tóeffi cient werken, dat ook werkelijk alle denkbaar uit te buiten voordelen van het natuurproduct, dat aardolie beet, aan de moderne wereldhuishonding ten goedé komen. Ondanks die zakelijkheid, schuilt toch in zo'n giganti sche werkgemeenschap alsde aardolieindastris in deloop der jaren is geworden, in niet geringe mate een sfeer van avontuur en romantiek, die in het bijzonder tot de buitenstaander spreekt. Mogelijk is dat een oorzaak, dat voor een lezing met films, welke Het Rotterdamsch Parool in samen werking met de N".V. De Bataafsche Donderdagavond «r de Schouwburgzaal van Gebouw Odeoh had belegd, een vier honderd belangstellenden bijeen, waren. Zij hebben zonder écn uitzondering met genoegen en vol aandacht geluisterd naar de causerie over opsporing en winning van aardolie door de heer C.. Margadant, bij de bezoekers van vorigeBti^AL-avonden wel bekend als een vlot en prettig spreker. Men hoorde hoe de Ontzaglijke .aardoliereservoirs in de loop van roiUioenen/jaren in de natuur, zyb ontstaan en. hoe ïij tenslotte door de mens werden, opgespoord -en. dienstbaar gemaakt aan de maat schappij. Men. hoorde ook van de risicö's verbonden san het zoeken Eenvoudig en goed boek over sexuele voorlichting WEER een nieuw boek over .sexuele voorlichting. Het aantal geschriften' over dit onderwerp, zowel vertaald als oorspronkelijk, is noginooit zo groot'geweest,: Dat is geen wónder, want sexuele voorlichting is niet een voudig. "Wanneer mén eens nagaat bij kinderen,'.die de medisch-opvoed-: kundige bureaux bezoeken, dan blijkt hoe betrekkelijk weinigen er zijn, die een goede en volledige sexuele voorlichting hebben gekregen, Toch blijkt duidelijk, uit de vele moeilijkheden bij kinderen, hoe.noodzakelijk hier voorlichting is. .- v-v- Waarom geschiedt de 'sexuele voor- Uchtlng.zo onvoldoende of In het geheel niet? Daargelaten het feit. dat nog vele ouders het een penibel onderwerp vin den. ligt de oorzaak voor het grootste deel daarin, dat er zo -weinig goede boeken zijn, die dit onderwerp op een eenvoudige wijze behandelen. Uit het grote aantal boeken over de sexuele voorlichting fclllkt wel. dat het schrijven van een eenvoudige uitleg verre van gemakkelijk is. Sprekers op ouderavonden van scholen, onderwij zers. leraren, paedagogen cn zenuwart sen weten over deze mocHykheden mee te praten. Voet boeken zijn te ingewik keld. te ondidactbsch ofte uitvoerig. Dit nieuwe bock over do fcxucJo voor lichting van kinderen van 3 tot 10 jaar verrchilt echter zeer van allo andere. Geen wonder, dat de zenuwarts Storm, die velen bekend is door zijn voordrach ten voor de radio over het „Huwelijk van A tot Z", er eer. inleiding bö heeft geschreven. Hij zegt o.m.: „Weldra zat geen enkel ouderpaai de sexuele voor-. lichting zijner kinderen overlaten aan hetgeen hun grote oortjes opvangen, of :w'at zij elkaar', toefluisteren". Door.-het pelijk bewaarheid worden. want Sten penlijk bewaarheid worden, want St en. Hegeier heeft het de ouders, -in „Mammie, waar kom ik vandaan?-zeer gemakkelijk gemaakt. Er is weinig tekst welke op eenvoudige wijze geschreven, is, cn da Plaatjes verduidelijken een én ander/ uitstekend. Van de leeftijdsgroe pen 1—3 jaar, 3—8 en 810 jaar laat het boek precies/lezen en zien, -hoe 'dé ouders moeten handelen. Hoe gering het aantal woorden ook is, er is geen woord te weinig. Dit boek behoort eigenlijk in/elk ge- zin. met kleine kinderen aanwezig te. zijn;'Het is er op. gebaseerd,-dat moe der voorlicht, maar dat kan oDk heel goed beneden detiO-jarige leeftijd: A] met al een uitstekend boekje over een belangrijk onderwerp, dat'dringend' aanbevolen kan worden. De vertaling van dra Amy var. Marken lijkt ons uit stekend. In de pauze.. de. heer Marga- - dant legt aan de jiand, van een model de werking vahyeenRmo- - deme boorinstallatie iiifw.,- naar het „vloeibare goüd',':: Riskant is het bedrijf zeker, als .men weet, dat ten behoeve van tietopsporen, van aardolie in Equador door de Shell het lieve sommetje van 85 millioen gulden werd neergeteld, zonder dat voor één cent aan aard olie werd gevonden, en dat elders elke tien boringen per stuk een. slordige ton gouds vergend er één resultaat oplevert. Interessant is het ook te weten, dat eer. zestig jaar geleden de olieindustrieéén product, de lampolie, leverde en thans 1200 producten van de aard olie afkomstig- zijn. Tot beter,/be-, grip van technische détails toonde de "heer Margadant. zijn toehoorders verscheidene tin kleuren uitgevoer- de tekeningen. .Het gesprokén woord; werd. nog eens in/beeld gebracht door een tweetal kleurenfilms Op zoek'naar aardolie" en „De geboor te van olieveld". Voortreffelijke bedrijfsfilms' zün dat, welker -.in-ti structievp waarde door een ideale combinatie van beeld cn tekst tot een maximum is opgevoerd. In dc' pauze werd druk gebruik gemaakt van ae gelegenheid tot be zichtiging van demonstratiemate- riaal en van een aantal vliegtuig- modellen en motoren van leden van de Rotterdamsche Luchtvaartclub. De avnnd. die werd geopend met een korte inleidingsspeechdoor de heer A. van Heusden namens Het Rotterdamsoh Parool, werd beslo ten met de vertoning van een fraaie kleurenfilm over - een lsnd, dat een goed deel vati zijn welvaart aan de aardolie dankt: Venezuela. Donderdag 25 October zal het tweede deel van de lezing, hande lend over de verwerking van aard olie. volgen. Iedere vrovw heeft recht op het corset of do,bustehouder van de juiste, maar dau ook volkomen juiste maat.. 'n WA LA! Zo'n corset of buste houder ligt voor U klaar bij het WALAHUIS Noordstngel 39 DE KROON Scfiieiamseweo Zwart janstraat li Seijerlandeelaan 59 C-inwey 1 Meer keus, heiere kizaUfeit en service. Lagere pryse Husqvama, Anker, Ziindapp, Necchie.a. I Betaling in overleg op discrete wijze. I f PAN DAM*8 Naaimachinehandel VierambachUBtraat 67 - Tel. S2U6 - Rotterdam I Bryerlandselaarx 184 Rotterdam - Zuid. - tTvvTl 1 Alles op het gebied van I tafelzilver, in echt.' zilver en pleet OLDEN3ARNEVEIDTSTRAAT 8 h; COOLSINGEL TEL 26552 I DAMES! wy zijn gesi op het gebie j DAMESMODE U kunt keus maken uit I een ongeëvenaarde sor- tering - moderne Zijden en wollen stoffen Garneringen - -;«_**! Naaisterefffurnltuien Handschoenen /.ti' Kousen ',-:® Shawls 'enz.', .enz. I DAMES MODEMAGAZIJN I M. DOORNINK 3« Pijnackerstr, 9, tel, 43523 Plelnweg 222 TeL 79024; DOOR TIJDIGE INKOOP NOG GROTE COLLECTIE B ON TM An T EL Si .zonder- verhoogde -weeldebelasting Alle noodzakelijke verzorging om cr permanent, gesoigneerd uit te zien krijg^ U tn ons Amer. behandelingssysteem Vraagtvrijblijvend inlichtingen SCHOONHEIDSINSTITUUT T 'tij -iti-"' SCHOONHEIDSINSTITUUT Med. ged. schöónhéidsspeëialiEte ■BERGWEG "49 A, TEL. 81871 160 cm, brééd, f In rose 'en blauw 7»98; -Bijzóndere 'aanbieding tot'én met 2 November a.5. /-; J -"f 'fi WOTW VJACOB CATSSTR;85/ ■STADH0U0ERSW.133£ SMYKNAWOL 100 gram ONZE SPECIALITEIT - iMitatie';/ FAUTEUILS, CompL .woninginrichting Walenburgerweg i teL 42390 BIJ van IS UW KLEDING IN ELK GEVAL TELEFOON; 28026 26669 OOSTZEEDIJK 206-208 De komende liaarmoi i<-'kort,/-" - De coupe «1st alle aand: Speciaal aan deze - co aangepast, brengen^ wij nieuw idee ged.' voor de korte coifi slechts 10.— AI.LBEN//BIJ' Wil Westersingel 18 n'dam Tel. 28129 Inlichtingen*over deze [rubriek: .Telefoon 25430 GEDEGENH&2DSAANBIEDING/ti IJZERSTERK BOUCLÉ TAPIJ 190. cm. breed 5.98'per meter gelegd Vraagt stalen t J Hozfiman SUUoru6lncel 34 en Nobelstraat 59. nV*cl"an Blij dorp Telefoon 44518. Wm •- ■I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 7