ROTTERDAMMERS
maken een boek
Alec Guinness als een bedeesde
sympathieke millioenenrover
Muziek en Toneel bij het
zesde R.S.G.-lustrum
„De Stad van Erasmus
Pijper s le
symphonic
1
I
I
3
hmêu
afcr'
Inplaats van studentikoze exclusiviteit: -
contact met de burgerij
mi:
WAT DE MAKERS ERVAN ZEGGEN
E. Ph. O. speelt
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Het rassenprobleem gesteld in
een aandoenlijke film
Morgen ben ik rijk
5 1
;3
-i
*11
Sj
v,
k
'-.j! i
■Ai
'Kifi
- If
M
Zaterdag 20 October 1951
m?'i-ï
a&»
yTa&6i£eièi
W'ïf
-vy^l
mmm.
EB EEL in overeenstemming met de uiterlijk onopvallende plaats,
die de Nederlandse Hogeschool m het Rotterdamse stadsmilieu
inneemt, gaat het studentenleven rustig en bescheiden zijn eigen weg.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, waarbij dat speciale soort
,M udevMkoziteit" wordt gedemonstreerd, dat in een nuchtere en nijvere
stad als Rotterdam wel helemaal niet aanslaat
Het Rotterdamsch Studenten Gezelschap heeft zich van zijn ont
staan af voor die exclusiviteit, die de afstand tot de burgerij slechts
vergrootwillen hoeden en de vereniging is daar ook altijd uitstekend
in geslaagd. Op gepaste ogenblikken en op gebieden, waar raakpunten
aanwezig zijntracht het R.S.G. het contact met de burgermaat
schappijte verstevigen.
burg, zijn voor bet publiek toe
gankelijk. Vrijdagmiddag wordt
"^-ad-
Dafc blijkt wel uit het program
ma van de viermg van het zesde
lustrum van het R.S.G., dat Don
derdag 1 November zal worden
ingeluid. Zowel de opvoering van
het toneelstuk „Mijnheer Bolfry",
door James Bridie als het iustrum_
concert door het R.Ph.O. met en-
pianist Henk Lagendaal als solist,
resp, Donderdagavond 1 Novem
ber en Zaterdagmiddag 3 Novem
ber in de Rotterdamsche Schouw-
V iffÜMliiillOliiEiMMttHMS
jDe nieuwe sky-line van Rotter-
dam, gezien uit de wachzaat der
passagiers van de Holland
Amerika Lijn. Duidelijk vallen
nu de vele nieuwe gebouwen
opj die in het centrum verrijzen.
(Uit: De Stad van Erasmus
1 Er wordt Op het Ogenblik vooral kernachtig en ter zake de
j meest op de voorgrond tredende
hard gewerkt aan een nieuw ïacetten te belichten. Dus behalve
boek over Rotterdam, dat ver- „Het huis waarin wij wonen" zo-
Itichf ral wnrHWi mof pon rfrnnf als z,j bet hoofdstuk over het wonen
ment zat worden met een groot hebben gcnoemd cn i(0ns dagelijks
aantal foto s. De titel van het brood", waarin de haven wordt be-
boek luidt: De Stad van Eras- ook Jebloedsomloop van
TT een grote stad" (Het verkeer),
mus. Het is m de eerste plaats ,,Kerk en cultuur" dat voor zich-
een fotoboek, waarvoor het zelf spreekt en tenslotte „Wij trek-
monn ken de deur' achter ons dicht"
materiaal, ongeveer 300 foto S (Ontspanning en recreatie).
WOrdt geleverd door de beken- Op de keper beschouwd zijn het
de Rotterdamse -nersfnWraaf n£et, drie Rotterdammers, maar vele
ae rtoiteraamse persrotograar Rotterdammers, die dit boek ma-
Hees Molkenboer. Een weer- ken. Zij ontvangen medewerking
smeuelïne" hiervar vindt' men 0p schier elk gebied van ambtena-
bpiegeuag niervan vmat men reU( van db.ecteurei> VBn bedrijven,
m de tekst, die wordt geschre- van havenautoriteiten, van de ge-
,ven door de journalist L. W. peentepolitie. van de arbeiders, van
„„jhetr publiek, zodat met recht kan
Schmidt, als chef-red acte LUT worden gezegd: Rotterdammers ma-
verbonden aan „Het Rotter- ^en ©en boek. Onder dergelijke om-
damsch Parnnl" T)p heer T A standigheden is er alle reden voor
QamsLü irarooi ne iieer J. J\. om te verwachten dat er iets goeds
Lebbink, chef de bureau van uit de bus komt. Hopelijk stellen zij
de afdeling Voorlichting en televtr in onze- verwach"
Publiciteit van het Raadhuis
verzorgt de samenstelling.
De uitgeverij De Bezige Bij te
Amsterdam heeft het boek in haar
fonds opgenomen. Het ligt in de
bedoeling „De Stad van Erasmus"
te laten verschijnen op het tijdstip
van de boekenweek in 1952, dat is
eind Februari. Deze mededelingen,
die iedere Rotterdammer uit de aard
der zaak zullen interesseren, wer
den ons op een gistermiddag gehou
den persconferentie verstrekt.
Rotterdam-NU
De makers van- ,JDe Stad van
Erasmus" hebben zich voorgeno
men het scheppen van een tijdbeeld
van hun stad. De titel die zij kozen
Is zeker geen toevallige. Rotterdam
voelt zich innig verbonden met de
Erasmiaanse geest, 'die "er een is
van vrijheidszin, verdraagzaamheid
en vrede. Het beeld' van de grote
humanist staat reeds eeuwen lang
in het hart van de stad; het heeft
daar het bombardement getrotseerd.
Ditzelfde beeld, dat zo lang tegen
de huizen van het oude Rotterdam
heeft aangekeken, zal nu, door de
plaats die het heeft gekregen, ge
tuige zijn van de wederopbouw van
een geheel nieuwe stad, die in geen
enkel opzicht meer herinneringen
zal wekken aan wat eenmaal is ge
weest.
Toen de heren Molkenboer,
Schmidt en Lebbink het plan op
vatten een boek te maken van Rot-
terdam-Nu, hebben zij zich hiervan
scherp rekenschap gegeven, In zo'n
boek. zo redeneerden zij, is geen
plaats voor foto's''van het verdwe
nen Rotterdam, in zo'n boek is al
leen plaats voor de resultaten, die
uit de worsteling met de wederop
bouw worden geboren. Wij, zo 'gin
gen zij verder, zullen de wereld
tonen, dat. deze worsteling niet ver
geefs zal zijn.
Havenstad
Maar het Rotterdam van nu heeft
niet alleen betrekking op de wê-
der opbouw, hoe belangrijk deze
overigens is. Rotterdam is een ha
ven met een stad, heeft Rotterdams
burgemeester, mr. P. J. Oud, eens
Opgemerkt. Anders dan Amsterdam,
dat een. stad met een haven is. Dé
haven van RpUerdam beheerst de
stad fot in al haar geledingen. De
haven heeft van Rotterdam een
stoere stad gemaakt. "Welke noden
en moeilijkheden Rotterdam ook ge
had moge hebben, de haven ging
altijd voor.
Nergens ig de bevolking ao nauw
betrokken bij zeevaart en binnen
vaart als in de Maasstad. Nergens
wordt ook zo intens meegeleefd met
Blle gebeurlijkheden diè zich op het
water afspelen, De makers van het
boek zyn er zich daarom ook sterk
van bewust dat ec*ï hoofdstuk over
de haven n;et mag ontbreken. We
deropbouw en. woningbouw mogen
belangrijk zyn, de havén is het niet
minder
Kort en kernachtig
T)e, makers hebben jeen vijftal
hoofdstukken ontworpen, waardoor
het mogelijk "wordt kort en. toch
ook weer niet te beknopt, maar
L. WSchmidtKees J, A. Lebbink:
Eenmaal mee te Molkenboer: >De uitgever u?as 'n
mogen werken aan Amsterdammer, die,
een boek. over Kotter- Jk loop al jaren aangestoken door het
aam, neeft my altyd met de gedachte rond enthousiasme van on
bijzonder cangetrok- om een fotoboek te ze fotograaf, ging be
ken. WaaromOch, je maken over Rotter- grijpen hoe springle-
houdt van de stad, je dam, d.w.z. een boek vend Rotterdam is. Hij
bent er een deel van, zoals voorheen nog begreep ook dat hij
je hebt die stad in nifnmer is verschenen, zich, wanneer hij de-
haar goede en kwade Na de oorlog heeft die finitief besloot het
dagen gekend en bo- gedachte me niet los- boek uit te geven, zou
uenaten: als journalist gelaten. Omstreeks moeten aanpassen aan
zie je en hoor je zo- half Juli kreeg ik het tempo van de
veel, dat je het er al- contact met de direc- Rotterdammer. Toen
iemaal weieens een he van „De Bezige de kogel door de kerk
keer zoit wiuen uit« By"; een maand later was, nam de uitgever
gooien Aftjn bezwaar volgde de opdracht Zelf het tempo over.
is vaak,- dat m mijn om, een boek te ma-
vak over allerlei on- ken zoals ik dit mij Het boek moest reeds
derwerpen te haastig, voorstelde. Een sug- verschijnen in de
te weinig doordacht gestie om ook foto's Boekenweek van 1952
moet geschreven wor- van de oude stad op endit betekende dat
denomdat de krant te nemen heb ik van verplicht waren
niet kan wachtenAan de hand gewezen. De J°t0's en tekst plus
dit journaltstennoodlQt mentaliteit is hier an- éen uitgewerkte lap-
ontkom ik nu alweer ders dan .in Amster- out bij Ae drukker af
nietwant het foto- dam, toant al'zyn wij te leueren. Het was
boek van Molkenboer de oude stad niet ver- dus werken - geblazen,
moet in een zeer snel geten, ons denken ew 'Vacanties. werden op-
tempo worden vol- ons hendelen richt geofferd, hele avonden
tooid. Natuurlijk dit zich geheel op het en halve nachten werd
heeft ook zijn goede nieuwe dat wordt ge- gewerkt. Tertstjl de
kanten. Zo^ontstaat er boren. - makers ontelbare kop-
een soort spaItnlnft Ua een inzkM te pen koffie verzwolgen
die het werken ande
hoge druk meebrengt w ieesrookfen, ontstond
en die spanning ver- i„1 Jï% „z5 ecn hoek, waarin zij
wekt 'in de meeste ILfflb de pols-ïor. van hun
gevallen een spontaan g1a.\Zuie bèwonde- s""1 hebben feeree-
reageren op de stof. ^/Zor deZZtte
Sortis is liet net een van £;e Bezige Bij, die De titeï toerd gebo-
gekkenhuis ofschoon aj$ Amsterdamse uit- ren toen we 't stand-
de uitgever beweert, gev&rs in deze tijd de beeld van Erasmus
dat onder die omstan- moed hebben gevon- bekeken in verband
aipheden. de oeste ^Alt een ^oek uit te met de stofomslag.
boek.cn is orden ge- neuen zonder 'een en-, Wat ik persoonlijk be-
maaktEn hij kan het keje garantie van wie langrijk vind Cs, dat
weten.- Hoe hetwordt? 00f- y - -«-*—
Ik geloof dat het, wel
goed gaat, ik weet al
leen dat ae foto's, die
ik tot nu toe van Mol
kenboer heb gezien,
voortreffelijk zijn. Ge
loof me, die zijn het
belangrijkste uan het
hele boek."
en dozen sigaretten
de ontwikkeling van
het boek zich hoofd
zakelijk Op straat,
midden in het jach
tige leven van de stad
heeft voltrokken en
niet achter de schrijf
tafel. Daar draagt het
dan ook het stempel
van."
De rivierakker van ons dagelijks brood, steeds vol leven en druk
verkeer van grote en kleine schepen. Dit is het moment, waarop dc
Nieuw-Amsterdam" gtjn reis aanvangt naar New Tork. De kraan
machinist pikt even een blaasje en geniet van het altijd weer boeiende
rivierbeeld, (Uit: De Stad van Erasmus)
het 30-jarige R.S.G, op het Raat
huis ontvangen en Zondagmiddag
is er een puzzlerit voor automobi
listen, waaraan ook niet-leden
kunnen deelnemen, mits zij een
R.S.G.-passagier meenemen.
Iets nieuws brengt het besluit
van het voetbaltoumooi voor leer
lingen van de hoogste klassen der
middelbare scholen. Om hen al
vast een indruk te geven van het
studentenleven, waar zij het vol
gend jaar wellicht zelf hun in
trede zullen doen, zullen zij na
afloop van de voorwedstrijden op
de sociëteit „Asker" ontvangen
worden en aan een maaltijd deel
nemen. Dat is op Woensdag SI
October, 's Avonds vieren de
R.S.G.-ers dan in eigen kring de
traditionele Oudejaarsavond met
oliebollen, pijp en punch en om 12
uur luidt de gong de officiële vie
ring van het lustrum in, ook voor
de reünisten, die om 11 uur hun
intocht hebben gedaan.
Stuk van James Bridie
Aangezien de overige program
mapunten een besloten karakter
dragen, blijven deze hier onver
meld. Maar over de voorstelling
door de Rotterdamsche 5tudenten
Toneelvereniging kan de opvat
ting van de regisseur Gerara
Waar aangehaald worden:
.Mijnheer Boliry' een. stuk,
typisch voor het studententoneel
geschikt."
James Bridie, van wie het A.T.
G. onlangs ,Lady Pitts" opvoerde
was medicus en hoogleraar in ae
geneeskunde. Als toneelschrijver
kon deze Schot op een omvang
rijke productie wijzen, In tMr.
Boliry', één van zyn laatste stui
ken voor zijn dood (29 Januari
van dit jaar), komt de duivel op
het toneel, opgeroepen door jonge
mensen en geconfronteerd met een
dominee. Het speelt in Schotland,
tijdens de laatste oorlog. De ver
taling is van dr. G. W. Huygens,
bet décor ontwierp ir. A. Vierge
ver, beiden oud-leden van het R.
S. G.
Het lustrum-concert brengt niet
Het .progressieve" programma, dat
de Rotterdamsche Studenten Mu-
I ziekvereniging gewoonlijk -presen-
teert. Men wil immers een> zo
groot mogelijk publiek bereiken.
Met de Akadermsehe Feestouver-
ture van Brahms, het le pianocon
cert van Tsjaikowsky (solist Henk
Lagendaal) en Franek's sympho-
r.ie in d kl. t. door het R.Ph.O.
onder directie van Eduard Flipse
zal dit wel gelukken. Ook Henk
Lagendaal is oud-R.S.G.-er. Het te
de tweede maal, dat hij voor de
R.S.M. met het R,Ph.Q. optreedt.
Hij behoorde ook tot de acht bes
te pianisten van het concours, dat
pas in Genève gehouden is.
Meesterlijk vioolspel
Hyper's eerste symphonïe wijst
nog geenszins op de grote midden
periode van. zyn compositorische
ontwikkeling; waarin hij tot een.
harmonische uitdrukkingswijze
kwam, die men wed pluri-tonaal
noemt en die velen, niet konden
volgen. Toch zou Pijper nooit die
belangrijke plaats in de geschie
denis der toonkunst hebben Inge
nomen, wanneer hij niet tot deze
zogenaamde moderne componeer-
trant zou zijn. overgegaan. Want
de eerste symphonic ontstond in
een tijd, waarin de meester nog
sterk onder de invloed van Mah
ler en iets later ook onder die van
Debussy stond. De melodiek van
dit werk en de instrumentatie to
nen dan. ook In sterke mate over
eenkomst met Mahler, maar reeds
kondigt zich toch ook al de latere
Ryper aan.
Flipse had er goed aan gedaan,
dit welluidende spontaan, klinken
de werk een plaats op het pro
gramma te geven. En hopelijk blijft
dit niet bij een enkele maal, want
juist, omdat de componist in zfjn
laatste werken hoe langer hoe
meer tot het karakter van zijn
Eerste terugkeerde {vooral zyn
laatste, onvoltooide strijkkwartet
is hier een sprekend voorbeeld
van) zal deze syraphonie altijd een.
merkwaardig en aantrekkelijke
specimen zijn van Pijper's oeuvre.
Over de uitvoering niets dan
goeds." Flipse had de partituur in
hoofd en hart, zyn musici rea
geerde met overgave en accura
tesse, zodat deze sprankelende
muzikanteske, krachtige en stra
lende muziek prachtig tot haar
recht kwam. Trouwens ons Fhil-
harmonisch had een wel zeer ge
lukkige avond, want de weergave
van „Een nacht op de Kale berg"
van Moussorgsky, muntte al even
zeer uit.
De violist Bronislaw Gimpel had
een. groot aandeel in het program-
„ma. Voor de pauze speelde hiJ
Chausson's Foème en direct al
toonde hij zich een kunstenaar
van de allerhoogste klasse. Met
wanne toon, beheerste muzikali
teit en een minutieus afgewerkte
techniek, speelde hij dit nog altijd
aantrekkelijke stuk op uiterst
boeiende wijze. In het vioolcon
cert van Glazouuow, een wat
zwaar geïnstrumenteerd, soms iet
wat leeg, dochvirtuoos geschre
ven werk waarmee het concert
werd besloten, traden opnieuw
meesterlijke violistischeeigen.
Schappen van Gimpel verheugend
fraai op de voorgrond.
De volle Schouwburg heeft hem
langdurig by val, waarin hij ..te
recht Flipse en de zijnen, betrok,
geschonken.
ÜteRMAN VAN.BORN
'3JÜc Stad van Erasmusheeft zijn ontstaan te danken aan hecht
team-work. Van l.n.r. de heren L. W. Schmidt, Kees Molkenboer,
j. Af Lebbink. Het beeld op de achtergrond is het gips-ontwerp
van Erasmus,vervaardigd door'de Rotterdammer Hüib Noor ladder
IBMMiSifÜ
De pijnlijke nauwgezette medische
controle, waaraan reizigers zich bij het
Het ogenblik, mam-op de Engelse acteur Alec Guinness lijn toneel- ïeK?Jfn,ï4'l ïït®?1
ervaring ging aanvullen met het werk vóór de camera, is voor de 5Ï5%, pmluSHv
Britse film wel heel gelukkig geweest. Na zijn uercnujjéitae optreaen Zfekten. die dit „gezonde" land minstens
tn Kind hearts and coronets' als de man, die zijn gehele aristocratische evenzeer ducht als de import -van niet
familie (gerpeeld door hemzelf) op Wuchttpe wijze liquideerde, na zijn 100 „WestElUR-'-seorimtóerde vreem-
tnMi-comisclie presiatie van ,Zijn laatste vacantle' verschyrct Hy thans "SMS!-
tn. een humoristischemisdaadfilm Moreen ben ik rijk (The Da-
vender HUI mób).
wachten, er zijn genoeg fantastische
beelden, die de aandacht wakker kunnen
houden.
Stad in angst
Blond negertje
Een pijnlijk, maar zeer menselijk na-
De film „Parasieten der wereldstad"
(Frightened City) komt uit diezelfde
mentaliteit voort. Een knappe jónge
vrouw smokkelt tilt Cuba behalve een
pakje diamanten tevens de gevreesde
pokken New York binnen. In uiterst
sensationele beelden beschrijft deze film
van Earl Mc Evoy de alarmtoestand.
diende van da Bank of.Ehgland,ai ^Angelo" (II mulatto) aan de orde. Wan- van de eerste vcrspreidingsverschijnselen
10 millioen pond aan ongémunt go neer een man, die vijf jaar ingevangen- van de ziekte komt te verkeren.
vCTdonkeremaant enhehmpvan sehap doorgebracht, op zi.in eiland Half New York wordt ingeënt tegen
^.ijn handlangers ^olge^ een m^nieus, (Ischla) terugkeert, komt hii tot de ver- pokken, maar deze actie wordt in de
maar ^eAliJk toch bijsterende ontdekking, dat zijn over- film met zo'n Spaanse Blag behandeld,
eenvoudig en kinderlijk ^st^m. namd- ieöeöVI0UW hem de wettige, maar uiter- dat dé bedoelingen van de makers wel
lijk m de vorm van lclfj ke ElffeltOren aarcj nJet. natuurlijke vat-er heeft ge- zeer in het duister blijven. Jammer,
souvenirs naar Farys smokkelt. maakt van. een Halfbloed, jesultaat van want het onderwerp Jijkt geknipt voor
Guinness* prestatie is daarom zo groot, eon ontmoeting met een geallieerde een werkelijk belangrijk filmwerk. Eve-
omdfit de ganse onderneming staat of negersoldaat. io "H'*r
valt met zijn vermogen, om het vol- Zonder veel omslag, soms zeJfs tame-
komen vertrouwen van zijn superieuren lijk cru, laat de film zién hoe het rassen-
bij de Bank te behouden en tegelfok zijn gevoel ook op dit paradijselijke eilandje
vermetele plan te smeden en uit te [n de Golf van Napels onder de mensen
voeren. Niemand, ook de hóógste leeft en hoe de man, die inderdaad wel
recherche-autoriteit met, vermoedt dat zwaar door het lot getroffen is, aan-
het bedeesde, punctuele ambtenaartje yankelijk zijn felle antipathie tegen dit
met de bolhoed de hand heeft In de kind „van ander ras", dat bovendien Engels filmwerk, „Geen plaats voor
eenaatfoneie diefstal. het zijfie niet is, niet weet te beheersen. Jenny". Het Is bet Engelse actrice-tje
Nu moet bier onmiddellijk aan toe- De film neemt dan een tilnke sentimen- janette Scott, dat de rol van Jenny ver-
gevoegd worden dat het scenario van tele zwaai, zo zelfs, dat de man het klncl jn <je geschiedenis van een meisje,
deze film wel zo origineel, spits én tenslottè slechts na grots innerlijke dat geestelijk het slachtoffer dreigt te
geestig gemaakt is, dat een figuur als strijd aan de brcer van de gesneuvelde worden van de scheiding van haar
Gumness er wel iets voortreffelijks van negervader kan afstaan. De aandoenlijke ouders. Vader en moeder willen elk voor
moest maken. De vindingrijke T. E. B. fhm, die geregisseerd is door Francesco een „home" voor het kind sehep-
Clarke (Passport to Prmltcol) schreef de Robert Is, draalt ln CINEAC. pen, Uiteindelijk loopt Jenny weg en
het en het grappige is dat de hoofd- dan. begint een tocht door jsloppen en
figuur waarvoor hy dit verhaal schreef, FaUSt-lTlt^rnutlOIlClle
oorspronkelijk een bijrolletje was in nwvnwo
eén heel ander draaiboek dat hij in wej Zéér Internationale film ver-
opdracht moest maken, maar Inmiddels t6ünt lüXOR deze week. Een Amerl-
allang vergeten had. kaan se productiemaatschappij brengt
Guinness' partner is de gulle Stanley „Faust en de Dolver* uit, gebaseerd op „Dé wét van het woud", dé film' die
Holloway, de ontwerper van de meest het drama van de Duitse Goethe en de deze week weer vele liefhebbers naar
afgrijselijke souvenirs, wiens handen al opera van de Franse Gounod, gezongen REX zal doen gaan, verhaalt van de
even slecht staan voor een dergelijke en gespeeld door Italianen. grote moeilijkheden die door Arnerl-
record-brekende misdaad. Charles Crich- Het accent heeft de regisseur (Car- kaansa houthakkers gedurende de oor-
ton regisseerde de film; hij liet geen mine Gallone) wel op het opera-element logsjaren ln het Zuidelijk deel van
kans onbenut om met de camera allerlei gelegd. Zijn romantisch-dramatisch ver- Amerika werden ondervonden. Voor.de
grapjes uit te halen en détails te be- naai stemt ln grote trekken overeen met verdediging van het land, aldus luiüt'de
trappen die het nuttig effect van de Gounod's versie en slechte een enkele opdracht- is het noodzakelijk, dat vele
humor slechts vergroten. De manier, maal schijnt men bij Goethe te rade bossen worden omgekapt. Dit Is niet
waarop goedmoedige spot wordt bedre- gegaan te zijn. 1 naar dc zin van de daar gevestigde
ven met de politie, de vondst van de Toch mag men de film niet zonder kolonisten, die met alle middelen pro
achtervolging op de tentoonstelling van meer bij de bekende (en verföéide) cate- beren om de vernietiging van de bossen
het politiewezen met al die vreemde gorie: gefotografeerde opera, onderbren- tegen te gaan,
attributen, zijn maar enkele voorbeelden gen, Het muzikale element speelt wel Daaruit ontstaan vele moeilijke situaties
van zuivere humor, als men maar zeer een grote, maar met alles overheersende die tezamen met de meer dan mooie
zelden, maar dit keer toch in ARENA, roL En al, heeft het geheel niet het natuuropnamen deze rolprent tot een
te zien. krijgt, tempo, dat men van een film mag ver- boeiend geheel maken.
lyn Keyes is de zieke jonge vrouw, wier
signalement als de „blonde dood" in alle
kranten verschijnt. (LUTUSCA).
Wonderkind
Uranium,-eend
Als de Amerikaan Donald Drake
(Douglas Fairbanks Jr.) met zijn ietwat
naïef, maar goedhartig «vrouwtje Penn.v
(Yolande Donlan) vredig en, verliefd de
wittebroodsweken op zyn kleine boer
derij in het Engelse Sussex doorbrengt,
althans tracht dat te doen, raakt hij al
gauw in contact met de. bureaucratische
paperassen- en formulieren-machine.
Maar dat is het ergste niet. Het ergste
barst los als Penny per ongeluk éenden.
op een veiling koopt en eén ven die
dieren eieren met uranium blijkt te
leggen, Het leger rukt op met tanks,
pantserwagens en motorrijders om een
onderzoek in te stellen,
Tenslotte vindt men de uranlum-eend
maar zij'sterft bij een opratie door de
lijfarts van de koning. De bezetting van
de boerderij trekt wegvoor een uur
tje! Dan blijkt, dat men de verkeerde
eend uit het hok heeft gehaald en leger,
Juchtmachf en marine arriveren opnieuw;
wat tevens het einde van een onwaar-
scbij'nüjk.'maar grappig cn amusant ver
haal is, dat min of meer een spottemQ
op het ..alles-rogelen-systeem" in Enge
land bevat, „m vreemde eend ln de
bijt", regie Val Guest, zeven dagen in
VICTORIA.
Show en nog eens show
De Duitse regisseur Geza ven Cziffre
heeft zijn camera in de nachtclub „De
gesluierde Maja" speels 'laten zwerven
én alle variété-nummers in een, van.
muziek, zang en dans sprankelende',
revue-film samengebundeld. Hoewel hft
met dit product aanzienlijk beneden het
niveau van. de grote Amerikaanse show*
blijft, heeft hy met ,de opsebtiifbare
glsren dansvloer, die boven een zwem
bassin is gebouwd, een aardig idee toe
gepast. 1
Op het toneel springt de agressieve
Boyd Bachman een half uur lang voor
zijn orkest én. demonstreert in *n koste
lijke parodie op de rumba ;.La Cuca-
racha" nog altijd een ras-poteenmaker
te zijn. Naast veel swing (Trumpet-
blues) en sweet „La vie en rose" (met
zang van Bert van Dongen), laat het
orkest zich in de ouverture „Leichte
Cavalerie" van een serieuze zijde zieh.
Dit allemaal in CAPITOL.
Moeilijkheden in het bos
Mr.'f'Holiand —/"met1 bolhoedt*
(Alec GtiljmeM) ziet toebij het,
gieten van de Eiffeltorens, waar-
.van zijn. partner R«tdïebtirvA
r (Stanley AHplloway) er één met j
artisten-oog inspecteert.1 Uit
„Morgen ben (krijk".
vUt
')M,
J
-n
P
.y4 ,,v