PIGASSO: EEN WERELD IN SCHERVEN Cyrano, een gave verfilming door June Haver Figuur die hele moderne kunst domineert Rotterdams Opera Koor in de Rivièrahal Jeugdige solisten spelen Tschaikowsky Cyrano lapt het aan zijn laarzen .Het meisje van buiten' van binnenuit gespeeld Close up van ,S Radicale afrekening met het humanisme Strassburger komt Maandagnacht ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Raimu en Fresnay bewijzen in het kleine hun grootheid Vraag IVQROL dan hebt U de beste tandpasta! Youreneff een formidabele zanger ,,'t Schot is te boord" Haagsche Comedie in de Schouwburg Zaterdag 27 October 1951 a LS MEN DE ONTWIKKELING van de beeldende kunsten J\ in de eerste helft van de twintigste eeuw zou willen type ren door één naam, door het oeuvre van één kunstenaar, dan doemt onmiddellijk de naam: Picasso, in de geest op. Voor de ingewijde, zowel als voor de leek, is hij het, die alle stromingen, alle radicale omwentelingen van de moderne kunst domineert, eri die als het ware het symbool is geworden voor alles wat de kunst van deze eeuw onderscheidt van die van de vorige (en dat is heel wat). Als men-zoekt naar een verklaring voor deze dominerende positie en zich afvraagt op Picasso zoveel be gaafder is dan zijn tijdgenoten, dan is in de eerste plaats, be halve natuurlijk, de inderdaad geniale persoonlijkheid van de kunstenaar, toch vooral ook zijn enorme veelzijdigheid, de oorzaak dat in tal van stromingen hij de kern is geweest' die aller ogen tot zich trok. Doch het belang van Picasso' activiteit ligt .niet inde spectacu laire gedaanteverwisselingen die zijn kunst onderging. Picasso heeft het eerst en het meest radicaal afgere kend met het Humanisme, dat sedert de Renaissance het geestelijk leven van Europa had beheerst. De Griekse beschaving had in. de oudheid, de mens, bevrijd uit de sla vernij, waarin de vrees voor mee dogenloze godheden hem gekluisterd hield. De Griekse mensbra.öt zijn goden terug tot menselijke schaal en won er zijn zelfbewustzijn, zfjn. vreugde in het leven mee. Deze glim lachende vreugde, de harmonie, de schoonheid, de beweging kenmerken de Griekse kunst tegenover de ont zagwekkende, roerloze 'grootsheid van de Egyptische, Babylonisch-As- syrische en Perzische culturen. Toen in het Romeinse Rijk het Christendom tot staatsgodsdienst werd verheven, hernam de uit het Oosten stammende opvatting van de in naam van God gevoerde absolute heerschappij, zijn rechten. De mens verloor zijn individuele vrijheid en zou die pas omstreeks 1500, in de Renaissance, herwinnen. Het her wonnen zelfbewustzijn gaf Europa de kracht om een wereldheerschap pij te veroveren. Kentering De negentiende eeuw bracht een culminatie in deze machtspositie, doch leidde tevens tot zelfgenoeg zaamheid en zelfoverschatting. In de twintigste eeuw kwam de kentering. Reeds lang voordat de eerste slagen aan de politieke en economische po sitie van Europa werden toegebracht, was een geestelijke crisis Ingetreden. Ptcasso heeft het eerst in zijn kunst duidelijk gemaakt welke, verande ring zich aan het voltrekken was. De Europese mens had het bewuEt- zijn van zijn souvereiniteit verloren, met door de erkenning, van Hogere, Machten, doch door de twijfel aan zijn eigen macht. Vrees voor de irra tionele krachten van zijn "eigen in nerlijk, voor de fatale loop van om standigheden, die hij niet meer beheerste, vernietigden zijn zelfvoldaanheid. De weerspiegeling van deze ontwikkeling vindt men in Picas so's kunst in al zijn facetten. Eerst is het nog de mens, die in Pi casso's jeugdwerk, overheerst Welis waar, een verslagen, verdrukt, diep-me- lancholische mens. zoals deze in de ver beeldingen van uit gemergelde, armzali ge circus-acrobaten en kermisklanten wordt gesymboli seerd, maar d:e toch nog altijd in zijn tragisch noodlot groots is. Dan. plot seling, in 1906 en 1907, verandert Pi casso's visie. De met de ogen waarneem bare wereld valt in scherven, het gezond beeld van verstand maakt ivvprliikp plaats voor onbere- deneerbare, instinc- verscheurde tieve krachten. wereld (2937) Demonische machten Het is niet toevallig dat de neger- kunst de aanleiding was voor deze ommekeer. Het is ook niet toevallig datdeze negerplastiek juist in Pi casso's kunst zo sterk weerklank vond. terwijl toch Maillot en Matisse reeds vóór hem deze kunst kenden en bewonderden. De kunst van de Alrikaanse Negers (en van alle pri mitieve volken) drukt in de eerste plaats uit, de ondergeschiktheid van de mens aan onzienlijke, demonische machten. Oorspronkelijk hebben op Picasso slechts de uiterlijke kenmer ken van de negersculptuur, een in vloed. Deze en. de in een zelfde rich ting gaande onderzoekingen van Cé- zanne, leidden tot het kubisme, het stuk slaan van een wereld, om deze uit de brokken weer op te bouwen. Langzamerhand en vooral tijdens de eerste wereldoorlog, ging de die pere betekenis, het demonisch ka rakter, een steeds meer bewuste rol in Picasso's kunst spelen. Een ogen blik leek het. of de oude, klassieke mens zijn plaats zou herwinnen. Doch hoever zijn. de kolossale, mas sieve figüren uit de jaren 1917 tot 1924 verwijderd van het Griekse ideaal! De in. panische schrik weg hollende reuzinnen van 1923 druk ken heel iets anders uit dan levens vreugde en harmonie. Innerlijke verscheurdheid Innerlijke verscheurdheid, angst, wreedheid, geweld, zijn de motieven die meer en meer Picasso's kunst gingen beheersen. De historische ge beurtenissen gaven er alle aanlei ding toe. Het grote doek ..Guernica" is niet alleen de illustratie van één incident uit een nietsontziende bur geroorlog, doch het beeld van het innerlijk verscheurde Europa. Picasso is een Spanjaard en hij heeft met een typisch Spaanse zin voor het extreme, de problemen van zijn tijd in schilder- en beeldhouw werk op de spits gedreven. Dat hij ook als mens, radicaleoplossingen zoekt en. van het communisme het heil voor de mensheid verwacht, duidt-eveneens op de anti-humanis tische tendenz die ik hierboven heb getracht'te definiëren. Donderdag is PicasSD zeventig jaar Ptcasso, zoels hij zichzelf op 19- jarige leef tijd zag, (Pentekening uit 1900) geworden. Een halve eeuw heeft hij de kunst van Europa beheerst en er een onuitwisbaar stempel op ge drukt. Het hangt niet van aestheti- sche factoren af, hoe de kunst in de tweede helft van deze eeuw zich zal ontwikkelen.., R. E. PENNING Zpndagavond geeft het Neder landse circus Strassburger zijn laatste tourneevoorstelling op de Ossenmarkt te -Groningen. Maan dagavond wordt afgebroken en Maandagnacht arriveert de zeer lange extra-trein met het rollend materieel en. de levende have. van het circus te Rotterdam, waar Dinsdagmorgen om zeven uur de opbouw In de hal van het Ahoy- gebouw begint. Een nieuwe aanwinst is een zes tal. Arabische volbloedhengsten die een paardenballet uitvoeren. Er is een kozakkennummer met een jong kozakje, dat de harten van alle Rotterdammers moet ver overen en er is een man, die recht op één vinger kan staan. Het programma begint met een rooï- öierennumm er.- Vrijdagavond is de gala-pre mière; „Les trois masqueshoogtepunt uit Picasso's cubistische periode. Menigeen zal het, bij de aankondiging dat Cyrano de Bergerac" thans'ook i« de bioscoop te zien zou zijn, vergaan zijn als ons: moest ook deze toneelklassiek. voor de „filmbijl"? Kan de camera dan werke lijk niets met de rust laten, want Edmond Rostand's onsterfelijke „Cy rano", hoeveel facetten het stuk ook mag hebben, ontleent zijn waarde toch wel in bijzonder sterke mate aan de prachtige taal, de verbhif- fende woordenrijkdom, aan het flitsende spel in mono- en dialoog. En kat zyn nu juist aUemaal dingendie strijden met het filmbeginsel. Men houdt zijn hart vast bii dé gedachte dat onder de vele pro ducers, die met plannen voor de verfilming van .Cyrano* rondlie pen. Alexander Kor da was, van wie maar al teveel staaltjes van oppervlakkige praalzucht bekend zijn. Maar gelukkig, Korda deed zijn rechten, die hij reeds in 1935 gekocht had, twee jaar geleden aan de Amerikaan Stanley Kra mer over, die man die met bij voorbeeld ,The men' een geheel nieuwe^en zeer persoonlijke visie op het type oorlogsfilm demon streerde. Bij de verfilming van .Cyrano* heeft Kramer wel een heel ge slaagd compromis want dat blijft het uiteraard weten te vinden tüssen film en Rostand. Hij kreeg in José Ferrer, die in deze rol reeds op Broadway geschit terd had, een acteur. die geen kant van Cyrano's veelzijdige per soonlijkheid verwaarloosde. Sol daat, dichter, dramaturg, filosoof, idealist, duellist en nog veel meer. En bij dit alles de gevoeligheid van de tedere minnaar, die door de natuur zo verschrikkelijk ge handicapt is met zijn ontstellend lange neus. Ferrer is een machtige Cyrano en Stanley Kramer vond in hem genoeg inspiratie om gaaf de sfeer van dit door en door Franse stuk weer te geven. Nu is de Engelse vertaling van Brian Hooker oök wel een taal kundig meesterstuk. Roxane wordt gespeeld door de jonge, nog onbe kende actrice Mala Powers. Wil- (Advertentie I. MJ U/ELK een diepe indruk de me- lodie op. het rnustkate ae- moed teweeg kan brengen, kon men in de Rivièrahal weer eens constateren^: toenhet Rotterdams Opera Koor en enige solisten de propvolle zaal telkens tot laaiende „Guernica", f Picasso's ge- j tuigenis van de Spaanse burgeroorlog: Een meesterlijke film van Herman v. <1. Horst Tn een filmpje van ongeveer twintig minuten, dat hij in op- dracht van de E.C.A. het adnai- nistratiebureaif voor dé Marshall hulp maakte, heeft de cineast Herman van der Horst een beeld gegeven van de bedrijvigheid ter haringvangst; ,,'t Schot is.te boord". Het 'is eën. documentaire gewor den, die tot het beste behoort van wat er op filmgebied ooit in Ne derland is gepresteerd. De vele facetten van de haringvangst be lichtte hij in kort flitsen.die in een groot en duidelijk verband sa mengevoegd werden tot een kern achtig relaas. Zó suggestief en zó fraai tevens, dat het een Mem epos werd van onze visserij. Reeds het begin van de film, welke opgenomen werd in en om de Scheveningse haven, doet een beeldende kracht blijken, die veel verder dringt danhet. gewone filmverslag. De beelden 'zijn niet alleen .fraai van fotograf e maar .ook met zorg zo gekozen, dat een enkel beeld steeds als de essentie van een stuk werkelijkheid op de toeschouwer wexdt overgedragen, pit houdt Van der Horst vól, de hele film door. De rolprent heeft opmerkelijk weinig, doch door Ger Lugtenburg goed gesproken com mentaar- Op de festivals te Edin burgh en Salzburg verwierf deze documentaire reeds grote lof. Deze week von'd in het Sein posttheater te Scheveningen in tegenwoordigheid van tal van autoriteiten de Nederlandse pre- mière plaats. ./..'y"-- y' Het begon zo goed en het klonk zo goed, het begin van. het eerste pianoconcert van Tschaikowsky. Fors, krachtig spel in rhythme en aanslag en een sterke spanning in de muzikale uitdrukkingswijze. En zo dacht men dan, dat het debuut van de jeugdige John- Pennink iets sensationeels ging worden te meer, omdat naar verluidt deze jongeman pas zes jaar studeert. En dan had hij, om het nu eens in een sportterm te zeggen, een re^ cord geslagen. Maar het bleef helaas niet zo. Naarmate het eerste deel zich ver der. ontwikkelde, traden technische onzekerheden, vergissingen en ge- heugenstoringen op en in het laat_ ste deel werd het zelfs een. knoei boel, waarbij nog kwam, dat de. pianist zich blijkbaar in het minst niet realiseerde, dat hij met orkest speelde. Dat er nog geen erger dingen gebeurden, had hij te dan ken aan de grote slagvaardigheid van Flipse en zijn musici. Maakt deze jonge musicus een kans, eenmaal met volledig succes het podium te betreden? Zeer ze ker; Want er waren vele momen ten, die er op wezen, dat hier een volbloed pianist aan het woord was, die echterte; vroeg bet con- 'cert-podium had betreden. Men mag dan ook van hem verwachten dat hü na enige jaren van studie en muzikale verdieping,dit werk op een geheel andere manier zal spelen. De bijval, die de stamp volle Koninginnekerk hem schonk, moge een aansporing zijn, op de ingeslagen weg. voort te gaan, want pianistisch talent is in rui me mate aanwezig. De andere solist van de avond was de cellist Joop Klemann, Hij speelde de Rococo-variaties, qua inhoud een minder sprekend werk van de Russische meester maar ef fectvol en virtuoos voor het in- 1 strument geschreven. Klemann. deed er zijn voordeel mee en putte er muzikaal en technisch uit.wat er inzit. Conclusie; uitstekend cel lo-spel met een kleine, doch wet- luidende toon vorming. - Het orkest opende dit Tschai- kewsky-programma met een niet geheel feilloze, doch geladen uit- vo#ring van de ouverture Romeo et Juliette. HERMAN' VAN BORN geestdrift wisten te brengen met kaorfreegmenten en soli uit geliefde opera's. Men werd niet moede te luiste ren naar een Vorm van kunst, die toch in de-grond van de zaak het zonder orchestral e achtergrond niet kan stellen. Maar dit gemis bleek de melomanie, die geduren de drie uur de zaal beheerste, in het minst niet te beïnvloeden. Men genoot intens: de melodie, het meest primaire element in de muziek, sprak tot het hart. Tenminste: voor een-zeer. groot gedeelte wat dan het prlmair-me- lodische element betreft, want de scène uit de opera Boris Gcdou- nou van Moussorgsky, de dood die ,ma!r tra woord van lot toekomt voor dische uitdruldtmgsmjre als dia zjin ktiaoiie beeelaidina van da van bijvoorbeeld de Italiaanse broken. Daar was Greet .Koeman, die weer met. fraaie stem o.a. aria's uit Der 'Freischiitz. .en. La Bohème zong enLidy van 'der Veen, die vooral met de Habane ra uit Carmen, bijzonder boeide. De tenor Ferdinand Erdimann liet gemengde indrukken na.-Soms had hij momenten waarin zijn stem. groot en uitstekend klonk, vooral als hij deze kon uitzetten. Maar in het piano en mezza voce klonken. Verschillende tonen niet; vrij en miste men ook,;, 'wel de' eg^ateitA'"/ 'Tf Het koor onder leiding wan Ni co /Ringels - zong de verschillende fragmenten met overgave, veelal klankvol en goed van nuance. Toch zal de dirigent er goed aan doen, de klank-expansie niet de grens der welluidendheid te laten' overschrijden, want soms gebeur de, het,' dat vooral de. mannen stemmen in de fortissimo' zeer aan de ruwe kant waren. En dit deed de overigens zo verdienste lijke koorzang onnodig afbreuk. Herman van Roon, die een ex- opera's. Het zijn muzikaal-psy- chisch beschouwd volstrekt 'anti poden. Dat de „Boris" niettemin de toehoorders buiten zichzelf bracht,, ligt aan de muzikaal-dra- matische kant, die uit dit werk spreekt en die de formidabele bas Georges Youreneff volkomen realiseerde en wel zo groots, dat niet alleen zij, die voor het voet licht zaten, geheel en al in 'de greep van deze meesterlijke ver tolking geraakten, doch. ook zij, die er achter deel aan öhmen, hl. het koor, dat zichzelf overtrof In klankexpressie en bewogenheid. Doch. ook met een'aria uit Prince Igor van Borodin en het lied La Puce van Moussorgsky toonde Youreneff zich een groot zanger, een 2anger, die zowel artistiek als technisch voor niets staat. Overigens heeft het de andere solisten ook niet aan bijval ont- liam Princë draagt door zijn .neu trale vertolking van de moeilijke Christian-rol sterk bij tot het evenwicht in de subtiele verhou dingen. De film, die in Amsterdam vertoond wordt, ter opluistering van het 30-jarig. bestaan van bet Tuscbinski-theater,. draait. in Arena, - - Luxor De film „Marius" dateert uit de Jaren, dat regisseur Alexander Korda het riag niet. zocht in protserige, al te citbuadjge ensceneringen, maar zich gewillig kon schikken-naar de Franse opvatting van filmen, die in uiterst sobere middelen baar kracht vindt; Al weet Korda knap gebruik temaken van de mogelijkheden, die een schilderachtige havenwijk' van Marseille hem biedt: straattafereeltjes, driemasters en -water, hoogtepunten zijn toch de scènes binnenshuis, de <ïiiet eens geraffineerd opgenomen) gesprek ken. die zonder een zweem van uiterlijk vertoon én naar het schijnt volkomen natuurlijk worden gevoerd. Inderdaad is dit maar schijn: zo'n werkwijze vraagt om groot acteertalent, om. spelers die. simpele, zeer menselijke emoties zó tot uitdrukking kunnen brengen, dat het' boeit en overtuigt. Pierre Fresnay (als Marius) en Haimu (als zrin vader César) zijn daar volledig in. geekagd. Een eigenlijk vrij alledaags gegeven wordt dank zij hun spel de neerslag van een stuk je èebt leven. Industrie heeft reeds meermalen «a dankbaar gebruik gemaakt van 'de rea listische stof die het gangsterwezen heeft opgebracht om daaraan de. moraal te verbinden van crime does not pay", misdaad loont niet. Zo ook nu. Deze ff lm doet in vele opzichten denken aan het bekende boek Orchids foT Mi sa Blandish'"; dezelfde brute,'-voor geen moord terugdeinzende gangsters, dezelf de wraaklust om getuigen, dfe gevaarlijk kunnen worden, uit de;weg te ruiram, dezelfde kort afgebeten, taal. Daarbij' een adembenemende filmin.de letter lijke betekenis van dit woord. Een bank overval volgen»' de regelen der-kmist, een overval op een. auto met bankpapier# eén meisje dat. tegen wil en dank ge tuige wordt en slechts op het nippertje aan de woedenderbendeleider ontsnapt en als apotheose een weergaloze Bchiet- partci ln een. ziekenhuis. Het Is allemaal weinig verheffend, doch karakteristiek voor het terrorisme der gangsters. Ten slotte: uitstekende rollen;- van Steve Cochran, Virginia Grey en Gaby André. Prinses De film „De onsterfelijke sergeant* is eigenlijk geen oorlogsfilm in de gewone zin van het woord. Het is meer de geschiedenis van een jongeman (Henry Fonda), die zich in het gewone leven steeds in een hoekje laat,drukken door valse bescheidenheid, doch in de oorlog dank, zij de morele steurt van een sergeant van. zich af leert bijten. De film laat treffende episoden zien uit de strijd in de Lybische woestijn, waarbij Thomas Mitchell als de onsterfelijke sergeant zich toch wel een aanmerkelijk betere acteur toont dan.Henry Fonda. Boeiend wordt de rolprent doordat beelden uit hun vroegere burgerleven van. de be scheiden jonceman de oorlogstaferelen afwisselen. De happy "ending blijft 'niet uit;«n de film wordt besloten met ;een machtige Him zoen. van Henry Fonda en Maureen OHara, waarbij de stem van de onsterfelijke sergeant nog een kort bevel laat horen: „Kalm aan, korporaall" Capitol .Ia„Gun Crazy" wordt de misdaad be licht vanuit het oogpunt der gangsters zelf. Dit betekent, dat we minder zien van de perfecte organisatie van de Amerikaanse pplitie, maar, een uit gebreider inzicht krijgen in de beweeg redenen. de vrees en de verschrikkelijke spanningen die het leven van een mis dadiger beheersen. Annie Starr (Peggy Gummfns] en Bart' Tale- (John Dall) Nonchalant geleund nietige 'José Ferrer als Cyrano de Bergerac in de gelykramige film,, die .ARENA vertoont. Het - ls waar' datde modemè Franse films wat minder breedsprakig zijn inaar men' vraagt zich. na het zien van deze .Marius" af, of dit niet een concessie is aan een publiek, dat zicb ln het alge meen. toch liever laat epateren.door vlotte shows en klatergoud. Wie meer prijs Stelt op gewoon-maar een weer- gave van de gevoelens van kleine mens jes door acteurs, die hun grootheid be wijzen doordat zy dit ogenschijnlijk eenvoudige zo meesterlijk, doen. die ga deze week naar Luxer. Cineac en Victoria Maryland, Virginia en Noord-Carolina worden geterroriseerd door do drie stalen-ben èe. Drie gouverneurs vertellen u in grove trekken wat op hun grond- gebied heeft plaats gevonden. Het is zijn knappe begeleiding van de solisten, en Cor van der Hulst— Ringels toonden zich weer aan de l misschien al jaren geleden, maar in vleugels betrouwbare begeleiders, jÏS.«SmS5 w HERMAN VAN- BORN de werkelijkheid. De Amerikaanse film- Het heeft er veel van dat Clif ford Odets bij het schrijven van „Country Girl" (Het meisje van Êuiten) één oog gericht hield op ■roadway, terwijl het andere misschien onbewust een beetje naar Broadway lonkte. Men verge ve ons dit loenzende beeld van de auteur van o.a, „Golden Boy", maar de plotselinge gunstige keer, die deze sombere geschiedenis van menselijke ontreddering onmiddel lijk voor het slot neemt, is een happy ending, als geknipt voor de film, Het is dan ook beslist niet het sterkste deel, dat laatste tafereel met het aanzwellend applaus- voor de verlopen acteur, die zijn laatste kans kreeg, op dé achtergrond. Daarvóór, dat wil zeggen twee en tweederde bedrijf lang heeft Odets geen middel onbeproefd gelaten <sm de volledige hopeloosheid en hulpeloosheid van deze figuur ia al haar varianten te schilderen. Het stuk speelt in de theaterwe reld en dat is al dadelijkeen inte ressant milieu, vooral wanneer zo als hier het publiek in de zaal door de omgekeerde opstelling van de décors duidelijk net merkwaardige gevoel kreeg „achter de coulissen*' te zitten. Het is geen nieuwe vondst, maar bekwaam gehanteerd door schrijver regisseur (Paul,.. Steenbergen) bleek het effect toch weer groot. De aan de drank ge raakte acteur, een willoze, maar tegelijk zo heel sympathieke fan tast, die zelfs niet eens meer steu nen kan op de herinnering aan zijn grote carrière en zich met huid en haar overgeleverd heeft aan de genade van zijn begrijpen de, duldende, meelijdende vrouw kreeg een meesterlijk doorvoelde vertolking bij Paul Steenbergen. Met Myra Ward als de vrouw, die haar bijna onmenselijke taak met een vreemd laconiek, verbeten soort opofferingsgezindheid ver vult en samen met de regisseur de alcoholistische twijfelaar weer naar zijn plaats op de planken toe dwingt, zette hij een zeer mense lijk drama zó voor ons neer. Dit was toneel van formaat. Kees Bru^e was de besliste jon ge regisseur, die de ondergangs- figuui* tracht te redden, wat hem pas lukt als hij tot het inzicht ge komen is, dat de vrouw van de acteur geen parasiet is. maar haar leven eigenlijk slijt als reclasse- ringsambtenare5Se van haar eigen man. Kathenka v. d. Werff zagen we als een grappige ingeque. Bob van Leersum als een platte produ cer; Luc Lutz maakte van de klei ne rol van toneelschrijver toch iets heel persoonlijks en Gerard Hart kamp was een toneelmeester. De leden van de V.U-, die de voorstel ling door de Haagsche Comedie Vrijdagavond in de Rotterdaipsche Schouwburg kregen, dankten met zeer enthousiast applaus. H, F. REEDUK. Op 't toneeltje ran 'n klein café in Rock Is land stond een acht jarig meisje, dat ver bazend grappig Mae West, Greta Garbo en Katherine Hepburn imiteerde. Het kind had een enorm succes en er waren direct enkele lieden, die haar in hun reizende va riété-groep toilden op nemen. Gelukkig had het meisje (June Han sen SteoettGur teas haar naam) verstandi ge ouders, die er heel anders over dachten. June moest euenals andere kinderen een normale opuoedmg he&ben. Dus ging de kleine June naar school. Op haar vrije middagen mocht zij zang- en pianoles ne men. June bleek zo'n goed muzikaal geuoel te hebben, dat zij al bp haar negende jaar de piano-solopartij speel- als croonette aan een tin. Toen ook dit con- de in de syntphonie uitvoering meetewer- tract afliep, maakte ze „Surprise" van Jos. ken. Voor het eerst met Ted Fio Rito's Haydn met een or- zong June moderne Jazz Band een grote kest, dat onder leiding amusementssongs. Dit tourneedie eindigde stond van de beromn- beviel haar zo goed, in Hollpioooci. Daar de dirigent Eugene dat zij op haar beurt werd zij al heel spoe- Goossens. Een jaar Ia- bjj Dick soebatte, re- dig door „scouts", nan ter zong zij enkele freinzangereg bij zijn de 20th Century Fox klassieke werken voor orkest te mogen blij- Film ontdekt, In ne- Ae plaafsetyfce radio ven. Dick had geen gen films .speelde zij van Rock Island. Een beztuaar en nadat ook een hoo/drol. Voor 20- ryke industrieel had June's moeder, onder ver het drukke film- zoveel plezier in het voorwaarde, dat zij werk het toelaat com- muzikale meisje, dat haar dochter op elke poneert (de ntt 25-ja- haar uroeg, ae lei- tournee mocht uerpe- rigej June moderne ding op rtch te nemen zeilen, toestemming songs of zij speelt pia- uan een jongenskoor- gaf., was dit het begin no in een sympho- tje. Dat vond June 'van de snelle succes- nisch )a2z-orkest. Maar prachtig. Spoedig trad «olie carrière uan de. ook stenografie en ook het koortje op zich vanaf dit moment machineschrijven voor de radio. noemende, June Ha- houdt zij t>ü, „want," June was dertien ver. zo redeneert June, „er jaar, toen zij Dtck Na haar engagement is niets uergankefiiker Jurgens ontmoette, die bjj Dick Jurgens was dan roem en wellicht net zo lang bij haat zij .geruime tijd ver- moet ik later als ste- soebatte,tot zij toe- bonden aan het or- no-typtsfe nog eens «temde op een auond kest van'Freddie Mar- m'n brood verdienen"» vormen het echtpaar, "dat door. «en bij kans onnatuurlijke liefdevoor vuur wapenen al te lichtvaardig overgaat'tot geweld om zich vt/t een betrekkelijk luxueus bestaan te verzekeren. Het be- gintmet een serie berovingen, het loopt uit op moord met als resultaat beider einde: door revolverschoten'. Hoéwei het slat van de film vrij hevig is. vormt het! toch niet het meest ontroerende-en. aan-- nemelijke deel. De regie van Joseph 'H.: Lewis speelt baar .hoogste troeven, uit: in de opnamen van de overvallen, - die* „Gun Crazy" ongetwijfeld boven de mid delmaat doen uitsteken. Rex De Bex-isten hunnen déze week te-', nieten van een jungle-film, waarin ook;- Buster Grabbe weer eens opduikt.';- Dtó' film .„Gorilla", omvat de geschiedenis"f van een meisje, dat de enig averlevendft$. van een vliegtuigramp in -het oerwouo is. Ze sluit vriendschap met eenxn.on—£, sterachtige gorilla die haar. beschermtV. tegen iedereen, die maar een vinger naar haar uitsteekt,Daardoor krijgt de naam van heks van de jungle, maarj;' natuurlijk weet Buster Grabbe wei de''- weg naar haar hart te vinden. Ia. befejï? voorprogramma een - cowboyfilm metv veelrevolver-geknal en geroffel van, v- paardehoeven. N; Lutusca .Vlucht in de nacht" wil er- nog eens"j aan herinneren, dat niemand zijn kan ontlopen. James Maaon als de ontrA spoorde arts. ontleent aan deze wijsheid--. een bijna naargeestige rust, die hem)., veilig langs.de gevaarlijkste klippen vanf- de onderwereld loodst- Met medeneming* van een jonge vrouw; (Marts Toren) en een valies (inhoudende 200.000) pt»t- snapt hjj naar Mexico om een nieuw' leven te beginnen. De vredige sfeer van bet primitieve dorpje, waar het paar belandt, herinnert de arts aan z'n roeping, die hij dan in alle eer en deugd en tot groot nut van mens en dier volgt. Maar er is nog een rekening te vereffenen met de mis- dadigers-boss, wien h*t de buit ontfut- eelde. Terug dus naar New York, waar alles naar genoegen geregeld wordt alleen de laatste rmsdadlger .van de „gang", die zojuist zijn chef geliquideerd heeft, moet Mason nog wel «ven dood schieten, En op straat komt hijzelf voor de ogen van zijn (waarschijnlijk) h.s. vrouw onder.een ordinaire auto... Men ziet: heel veel spanning en genoeg tragiek om een film boeiend te maken. Dan Dureya is weer een prachtige fielt. Richard Ahne„ muziekcriticus van het Steirerblatt te Graz is "tot 500 schilling subs, een week hech tenis veroordeeld, 48 koorleden van de Opera te Graz hadden hem aangeklaagd omdat hij hun zang in „Rigoletto" had. vergeleken met het geluid van een troep dwerg- pinchers. De rechter achtte zulks een belediging, ondanks het ver weer van de criticus en een zoö loog, die hij als getuige meebracht,, dat pinchers een zeer edel hon denras vormen Jan de Hartog hgeft een to neelstuk geschreven „The fourpos- ter" over de geschiedenis van een echtpaar van hun huwelijksdag in. 1897 af tot ongeveer 1945. Slechts twee figuren treden erin op. 24 October gaathet stuk in New York op Broadway in pTemière met Jessica Tandy en Hume Cro-'ï nin. Het 5tuk wordt ook verfilmd, door Stanley Kramer met als. eni ge spelers het echtpaar Rex Har risonLüli Palmer, Voor de hele film zijn verder slechts twee dé cors nodig en het is ln» de geschie- denis van de film de enige rolprent, waarin met slechts twee spelers wordt volstaan. Het minimum- record had tot dusver V de Duitse film „Eifersucht" uit1928, waarin drie personen optraden,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 5