Twee films naar sombere verhalen
van Ernest Heming
;way
JJanf/avin
Rotterdam-Zuidzingt
Die Jahreszeiten
Uitgelezen collectie Kunstnijverheid
in de Kunstkring
Close Up van
Gloria de Haven
WILLEM OE JONG
MAGDA JANSSENS, EEUWIGE
jeugd van de oude garde
7
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Een dag in Parijs met Duvivier
Vioolavond in
Muziek Lyceum
- Tien jaar „Constigh Werch"
Brahms' Haydn-variaties op de
variabele micro-groefplaat
r~
Rapt. De Jonge gezagvoerder
op de Waterman
50 JAAR ACTRICE
„Comedie spelen was gemakkelijker
Zaterdag 10 November 1951
Twee verhalen van de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway
leverden het gegeven voor de films „The Killers" en „Moord
CAPITOL ênmSES.1 r my SkinK. deze week te zien-in resp.
De kernachtige, „economische" schrijftrant leent ztch iifstöcénü
.voor een filmscenario, Opwekkende films zijn hel geert van beide, "e
bewegen Zich aan de telfkant van het leven, hoogstens met dit era-
duele verschil dat The Killers geheel doortrokken is van. onderwereld-
sfeer, waarbij vuist -in revolver liét laatste woord hebben; terwijl zich
m de andere frijn- persoonlijke gevoelsoverwegingen nog in~ vrij sterke
mate- laten gelden. -ï-
„The Killers" Is. hoe hard en -koud leden van het mensonterend feit dat
ook, daarom als film, gaver en/Sterker. J- -
Burt Lancaster is hier;de bokjcr(die de
xing vaarwel moet zeggen Wf in één van
die super-crimiriele gangs' belandt, die
„aan de overkani/'-vtoch blijkbaar-niet
i ,i!
bende zijn door/Robert: Siodmak»w-
xaffoncerd gefilmd; dat. een maximale
spanning wordt gehandhaafd- Het pro-'
cédé om'het verhaal' dat begint met de
moord cy) de ex-bokser, in episoden uit
de mqnd van derden te latenrecon
strueren door een. verzeker ingsdetectlve,
is natuurlijk allesbehalve nieuw, maar
dt fllmgeefteen waarlijk verbijsterend
fflee van het regiem, de: filosofie- en de
totale ontaarding van de onderwereld.
Ava Gardner is. ook hier weer een
Bcbone. maar. zeer doortrapte Sirene.
„Moord op de racebaan" is.de wel zéér
verschrikkelijke Nederlandse versie van
„Under my skin". „Liefde aan de Seine",
zoals de film bli de Nederlandse ver
toningen eerst heette sloeg blijkbaar
toch niet genoeg in. John Garfield slaagt
er niet in van de jockey met twijfel
achtige reputatie meer dan een gehan
dicapte oplichter te maken. In het ver
haal VRn Hemingway ligt in deze figuur
veel rr.cer opgesloten: Zo wordt dc veer-
houding tot het zoontje en de wouw
ook niet begrijpelijk. Anderzijds geeft
.deze ftlrr. impressies van de paarden-
„sportdie niet gemakkelijk overtroffen
zullen worden. De eerste eerlijke race,
die de ongelukkige jockey ut zijn leven
rijdt, wordt tevens z'n laatste. Maar In
de ogen van zijn zoontje is hH een held
en als hij sterft in het ziekenhuis, staat
aan z'n* bed Micheline Fresle. En die
uuDole. voorname, ietwat tragische actrice
zien we altijd graag, al zweeft ze nu
dan ook 'n beetje doelloos door deze
droevige geschiedenis rond. Ze zingt
bovendien enkele fraaie chansons.
Cineac
Het Idee van Julien Duvlviér óm zö-
ïïiaar op een willekeurige dag de be
levenissen van een-aantal willekeurige
mensen al te zonderen, die te belichten
en door een. soort raam-commentaar te.
verbinden, is wel meer' toegepast. Toch
heeft de „toevallige" opzet van „Onder de
hemel van Parijs", haar bekoring omdat
zy op zo'n bijzondere, manier de sug
gestie geeft, dat al die kléine en grote
menselijke geschiedenissen ztch kunnen
-afspelen zonder dat de eeuwen oude,
.eeuwige oude. stad er zich ook maar iets
van aantrekt. Parijs blijft in de film
voor- en achtergrond, die speciale ge-
beurfeniasen zijn miniem kléine spelden-
- knopjes in het' stralend beeld van' de
metropool. Be mensenschuws beeldhou
wer, die - vrouwen neet-steekt, de.;, oude
-kindse vrouw, die uit bedelen gaat voor,
haar dozijn katten; de stakende arbeider,",
de driemaal; gezakte medische student,;
het meisje dat met zoveel -illusiés uit dé;
provincie maar de hoofdstad: kwarrir-zlj-
en nog, vele.- andoren.v wier.,- lotgevallen'
op deze dag doop de caméra gevolgd
—worden,'; léven'-in .'Parijs.;JEn'-zondébvde-
vwijdlopige -en" soms zelfs storende com-,
- Jfnentaar (in het/Nederlands 'door Wim
Povel gegeven, ,waarom7J zegt dat si:
.genoeg.
Zo heeft Duvivier aan .het bestaande
arsenaal een eigen, heel prettig aanspre
kende en artistiek verantwoorde visie
gegeven op het oeroude raadsel: Parijs.
Victoria
Jan de Hartog, de kenner-.ventref
fende effecten die;het 'm bij ieder
publiek „doen", .heeft enkele'jaren ge
reeds in 1938 een schip vol Verdreven
Joden 'nergens kon landen eèn drama
„Schipper naast God" geschreven, dat
in het buitenland veel langer repertoire
heeft gehouden dan-te onzent. Hij ge
bruikte de ellende waaraan de Joden
onderworpen werden, om licht te doen
vallen op het rujg-eerljjke en kinder
lijke hart van een.HoLlands snorrevaar-
der. Jan Kuipers. Hèt buitenland, heeft
er; een film van gemaakt mét niemand
mmder dan Pierre' Brasseur in de hoofd
rol. Pierre de inhalige, Pierre de waar
achtige kindervriend,'- Pierre Handje-
gauw, Pierre Vliegende KoUaijüèr der
XXste eeuw, Pierre;: rots van Godsbe-
trouwen Het is een en al Pierre Bras
seur wat dé filmklok-slaat.,
Geen oog bleef droog,maar, daarin
niet alleen ligt de verdienste van deze
film. Men. mag hetgeen de Jodèa is aan
gedaan nimmer vergeten.
Twee „Onder de hemel van
Parijs" (CINEAC)
■Lutu:
Vergil en sadisme spelen, de hoofd
rollen in de Franse thriller,„Moord aan
de;Seine". Het is de geschiedenis van de
vermissing van .een aantal vrouwen, in
Parijs,; die allen voor het laatst zijn
gezien in. gezelschap van een man met
een" snor. die hen meevoerde in een
zwarte Cltroën. De politie beschikt
slechts over summiere aanwijzingen en
moet.het onderzoek aanvangen jnet wel
minimale bewijsstukken: wat blonde
haren op de zakborstel van een der ver
miste vrouwen. Bijna op de voet volgt
de camera bet politic-onddrzoek. Aan
vankelijk doet de film hierdoor wat
traag aan, doch wanneer men tenslotte
de dader in de val heeft; volgt een sen
sationele j acht. die „thirdman-achtig"
aandoet, zij het dan. dat de misdadiger
niet in riolen, maar in pakhuizen wordt
nagezet. Jean Debucourt (van de Comé-
die Frangaise) ala mr, Bertbet en;Bay-
mond Souplex als commissaris Basauier
géassistéerd door. de lieftallige Danielle
Godet, ziet men In de bezetting.
Rex
Boy Rogers en zijn paard („Tij# Smar
test Horse Of The Movies") geven weer
een klinkend staaltje van mannenmoed
en durf weg in de aardige Western
„Verraad op de prairie". De smiecht met
het- snorretje wordt neergeschoten cn
Roy gehuldigd door een groep dankbare
farmers. Vooraf draait een niet minder
spannende gangster-geschiedenis, die een.
geraffineerde', beroving van eén goud
transport-trein tot onderwerp heeft. Er
zitten verschillende goede opnamen in
en het zou verfilmd zijn aan de hand
van een werkelijke gebeurtenis in de
Amerikaanse mistadigersgeschiedenis.
De violist Cor de la BIje en ue
pianistAclri Slootmaker zijn uitste
ken de xnust cl, die een gedegen tech
niek paren aan een. ontwikkelde;
muzikaliteit/Toch was, hun musice
ren in de Sonate'van' Senaillé die'
waarmee zij' hun programma in de
gehoorzaal van het Muziek Lyceum
opendén. belangwekkender dan m
de eerste sonate vanBeethoven, en
wel daarom,- omdat Het eerst ge
noemde wérkzuiver tot de „speel-'
muziek" behoort; technisch gaaf ert
met warme toon gespeeld, spreekt
deze muziek voor zichzelf. Voor; een
boeiende Beethoven-interpretatie is
dit niet voldoende. Zelfs de-'eerste
Sonate, die toch nog vrij van Beet-
hoveniaanse onstuimigheden is. eist
meer eenheid- .meer gesloten samen
spel, meer subjectieve accenten ook.
En dit voelde men, hoezeer men. de
instrumentale hoedanigheden der
beidespelers kon appreciëren, min
of. meer; als een. gemis.
Na de pauze kwamen o.a. nog
composities vanWieniansky en de
Sarasate tot uitvoering.
HERMAN VAN BQKN
Sint per helicoptère naar
Overschie
Et, Nicölaas zal natuurlijk, ook
Overschie bezoeken en daar op
Zaterdagmiddag 1: December lan
den. per,helicoptère. Deze lan
ding zal 'geschieden nabij het cen
trum -van het dorp. St, Nicolaas
zal hierna in een gereedstaande
landauer stappen waarna; hij, ver
gezeld van zes zwarte pieten,'een
rondgang door het winkelcentrum
zal maken. De zwarte pieten zul
len pepernoten Strooien en. waarde-
b onnen uitdelen. Waarschij nlijk
zal de aankomst van de Sint wor
den gefilmd.
OVERSCHIE
De Vrijzinnig Hervormden te Over-
scbie zullen 9 December het twintig ja
rig bestaan van de afdeling kerkelijk
herdenken.
■yin „de zaal van de Rotterdamse
Kunstkring heeft de kunsthandel
Int ConstighWe rek ter gelegen-
Meid van haar 10-jarig bestaan .een
buitengewoon mooie, zeer..uitgebrei
de collectie Nederlandse'-Kunstnij
verheid bijeengebracht. Niet- alleen.;
kostbare vazen en juwelen, maar
ook kleine Zakjes van porselein- of
aardewerk, bedruktekleedjes, kun
stige corsages' van leer bewonderen
we op deze tentoonstelling en -dit
doet ons afvragen, waarom 'nog zo-
.üelen genoegen nemen mét, ja zélfs
vragen om prullen,die overal- le
kust en te keur te koop 'zijn, terwijl
ook zij, die niet over een al te rui-,
me beurs beschikken, daar waarlijk
geen genoegen mee behoeven te'tie-
men, maar zich een werkelijk kunst-:
uoorioerp kunnen aanschaffen. En al
zou XJ er een paar gulden meer voor
betalen: V beleeft er oneindig veel
meer plezier aan.
De aardewerk-inzending" is .be
langrijk: naast werk. van Thera Hof
stede Cruil, Anno Smith en Jos
Smith het bekende grijsachtigwit.
en. zwart-wit van de vazen van
Meindert Zaalberg en zijn bakjes
in donkerrood of diepgroen, dik ge
glazuurd, wat een heel bijzonder ef
fect geeft. Bijzonder opvallend is
het aardewerk van Dick,, Hubers: Op
zijn komjnen en vazen, vaak in twee
kleuren uitgevoerd," wit-zwart, wit-
donkerbruin of een -prachtig -onde
finieerbaar lila met, groen, past hij
veel versieringen toe met primitief
aandoende abstractie en 'cubistische
voorstellingen.
Op het gebied van been- en hout
bewerking is er een collectie, ge
bruiksvoorwerpen, die zeer de moei
te waard is. Piéter van Gelder, over
dekt zijn. grote houden- kommen en
kleine bakjes met ontelbare inker
vingen, een decoratie, die ons aan
het primivïtieve houtsnijwerk van
Oosterse volken doet denken of hij
Op hèt jaar;af, ishet precies an
derhalve- eéuw geleden; 'dat voor.
het eerst „Die Jahreszeiten" van
Joseph. -:Haydn werd- uitgeyoerd;
Slndsdien, kreeg dit oratorium, een
internationale populariteit. ^En '-hog-
5téedsbezit het - dodr lzijn ihatura-;
listische schilderingen,- zijn zonnig
licht en sierlijk melodisch-karakter,
grote aantrekkelijkheid voor' uitvoe
renden en toehoorders. I*
Ook gisteravond luisterde een. vol-
N
ijk-stop'er mee. dóen-stijgen. Daarna
Ik voel'er-niets voor -.vertolkte- 'zij - hoofd-:
onbetekenende rollen." rallenih, o.a.' „Bc-
te ij:e lén. A!s jullie tweén*iivo 'women",
-- Hollywood 'niets ;>Stêp:'--Lively" (met-
Frank Sinatra),
(met - Mickey Roo>,
riey), l j,The' -1yellow
derfilm - „Tom SaZi
wyer" te spelen. (In
dé Ver. Staten is - de
figuur-. Tom 'Sawyèr
in kinderboeken :te(
„vergelijken: met'(Dik
T.roms-in :ipns:gl<md)
Toen Davidn Gloria"
had .gezien,'koos hijw
cab man" -(met;'Réd-'; haar direct. Gloria's
Skelton)
uiordsVj éii.onder
Fooi-contract urU-;setr
'prachtig. 'Zul
-dpOBtemming,
gaven-
onder:
anders npbr me. heb
ben,dimdgE ik weg.
Dan maar -géèri film
ster," ■-,.- aldus. deelde
Gloria ,dédHaven, dé:
M.GMZdirectie: op frC:
dag heel openhartig
mee. Mddri dAe ((ö£féc?.-.w-.; -
tie, die-wel wat zag by" tezamen met?'voorwaarde,;dat'haar
in/ de bruin-harige June Haver en Harry lessen-er met onder
en blauw-ogige 'Glo- James- zouden'.lijden. \Dat
ria,' liet haar niet -Het acteren zatv pebeurde ook niet en
gaan. Nuihaar sue- Gloria in het bloedj -Gloria-'deed' Vrolijk
cesvolle bi in wan zv c doch- met d andere t
,",Broadway Rhythm", "ter van het,in vree- 'jes' mee'.' Zij ging
gaven:(zij y hetd'chdr-ygeryjcitfen injAmerika: zwémmén (won ;t?er-
Tnantemeisje, --K'dat';:-'zoy.jbéroemde - duo scheidens prijzen),
over:1 yuitzonderlijkéy^Flbpa^jPaTkeryendCafmiysjjeelde badminton,
acteertalenten' y be--Iter, de Haven.' Nadat ging dansen en speel*.
schikrnetëen^ieèrid zljde - meisjesschool de piano,Op scliool
hadZdoorlópen) liet bleek, zij tijdens Ji,de.
zijzich inschrijvcn étóiglëésèh! over '"eèn-
alastttdenië 5,b.u Ecl-- lief--stemmetje iebé-
;früord, iClarJc'so Little
Theater. Jn- die tijd
zocht de filmprodu
cer. David Selznick
héél'Amerika idf naar
'eèh# m'éisjejdat' ge
schikt was om de-rol
hoofdrol inv,„Two
girIa;and;a sailor?'v„-„
T e n- d ézefi lm. nif-
kwam: -yjistiedereèn^
wieGl'ória de Havën
was/(en] de;-grootst
óp gezette reclame-,
(campagne (had) -haar
naam -;niet:3vSiiëUey
aan (net fHmste^ren
dat
firmament kunnen vanr Be'cky. in de kin-
schikken. (En
stemmetje was :de
■aanleiding,dat Bob
Crosby, haar? enga-i;
geerde^ als'A^refrein-
/zangeres- bij. (zijn dr-i
kèstToen zij in de
jnvzikdle slü)wBest
footyi-fo rtaar;!-;a Her-
aardigst zong.danste
én:;"acteerde,was dit
voor --dé.[ontdekkers*
uit'Hollywood aan-'
leiding-haarA binnen
(de - ,muTen\ van de,
'jilmstad aan Miafni-
bèdch.'te halen,
(In Februari 1945
trouwde 'zij .met --dec
fi linacteur. John Pay-;
tic, werdin;'1946
moed$r,va:h Kaïhléén
TI óp é- "éti:. im(1948ivan.;
Thomas. John 'hen
scheidde., {tv„;3950j Tn-
mi&dèls is :jzü„7ier-.
'tróuwd met. Dick
Powell.
- Vraagt (then Gloria,
■waaraan r'zij' haar
succes:.:toeschrijft
dan is het. dntwoord:
•vjOmdat-ik:(m'h baas
toen een. grote mond,
heb gegeven. Je móet
niet bang zijn: Laat:
mev keniC'^xtt-jé:-j. er,\
ookbent, dan hou-
----v «-"• v------' -v-v-v-,. .„den ze/wel rekening
Gloria de Haven (links) .met June Hayer^?a;dc v met -;ffc-vbsn'/yfret'-
-:.;band!döér Harry James in baar laatefe film i.ey_end bewijs van
Kd by" deze stelregel
■■■-:■ V - - - j
leKoningrnnekcrk - geboefd naar de
uitvoering die 'de. Christelijke Ora
torium Vereniging „Rotterdam-Zuid"
van.--'dit;.- werk- gaf, Een- uitvoering,
'dié - er zijn mocht,! want het 'koor
onder/leiding van -rijn dirigent Piet;
van.dén. Kerkhoff zong uitstekend..
De klank muntteuit door goedh.
nuancering, 'zuiverheid en warmte.!
l'-De sopraan Dora van Doom-Liii-
dècnan zong .haar partij-heel 'goed,,
al- had de voordracht .van de.;;grote
ariaériogwelmeer.vrijheid-ehuit-
drukking kunnen verdragen:» Reiiif
hardt!van Randwijk toonde zich een
zanger met" een goedontwikkelde
tenorstem,dieechter nog in,'dé ho--
ge .tonen,* vooral als .deze elkaar /snel;
opvolgen,- voor grotere /buigzaam
heid-vatbaar! is.iiEen goede; indruk,
maakte ook de bas Jah „van. Ree;,
wiens „.steni aan;krachten warmte'
bleek te-:, hebben gewonnen. Zijn
yóordrachtdaarentegen was'; :'ncg!
niet'vrij "van een zékere schoolsheid.
^Het'-PhilharmonischOrkest-,bege-'.
leidde- volgzaam !eh - bok'wel:„accü-
HERMANVAN: BORN;
De laatste jaren heeft de gra-
mofoonplatenproductie in technisch
'opzicht zich enorm ontv'ückeld. en 'i
geperfectionüeerd. Waarlijk, noch
de Italiaanse natuurkundige Jo-
hann'. Baptist Porta, die in 1589
poogde het gesproken, woord, ap. lo
den pijpen., vast te leggen, noch. de
Duitse physiciis Johannes Kepler,
die Ziehen 1612 bezighield, met' 't
construeren van een „spreekma
chine" .zal hebben vermoed, dat
dank zij de uitvin
ding .van Edison
(wien het in 1Ö78
gelukte het geluid
mechanisch op een
cylinder vast te.
leggen) ruim drie
eeuwen later op
verschillende wijze
het;geluid „perfect
i„.'zó^.kurihen "--.wör.^
dén' 'gbgnft- op /de zwarte schijf ën
dat men ongestoord 'zou kunnen
genieten van 'een schone tot in de
perfectie afgewerkte klank.
In deze rubriek heb ik u steeds
gesproken over werken, gegrift op
de „gewone" plaat,die 78 toeren,
per minuut maakt'eh de langspéel-
Advertentie (1. M.)
Rations Üw V
discotheek verzorgen
Gramoph o n e-Speci alisteh
sinds 1906
tVytemaweg a./ö IVlathen.laan
kruispunt Rochussenstraat
Tclef. 28098 V Rotterdam
plaat, die door de vinding van-de
microgroef slechts 331/3 t p m.
draait. Tussen deze beide soorten
in; nu, ligt de - plaat met de z.g.
variabele Kiïcrogroef. Deze maakt
eveneens 78 t.p.m., maar in tegen
stelling tot'de standaardplaats, die
414 minuut muziek por kant kan
bevatten, brengt de variabele mi-
crogroefplaat het tot 10 minuten
per plaatzijde.
En zo is het den mogelijk, om
bijvoorbeeld de Haydn-variaties
van Brahrr.s, die het Deutsche
Grammophon GcscHsehaft ons ter
recensie zond, op één plaat vast
te leggen, terwijl bij 'n: standaard
opname hiervoor drie platen,' dus
6 kanten nodig zouden zijn ge
weest.,'
Inmiddels laat deze ook, „tech
nisch,. zeer geslaagde vastlegging
..(72033; LVMj niets» te - wensen
over. In alle schoonheid .komt dit
meesterlijke werk. van Brahms tot
klinken, dank zij ook de-.suggestie-'
ye vertolking, die,.hèt. Württember-
gisch Staatsorchester onder Ferdi
nand Leitner ervan geeft.
- Veel genoegen kan de discophïel
beleven aan het symphonisch ge
dicht "Don Juan» van Richard
Strauss. In dit wérk, dat deze" laat-
romanticus op .24-jarige leeftijd
componeerde,; wordt naar het ge
dicht van' Lenau: op- geniale ma
nier de erotische extase van Don
Juan en 'de grote afkeer waarin
zijn. lief deleven. ten onder gaat, tot
uitdrukking gebracht:
,Een compositie dus, die men
mede .o'th.de virtuose instrumenta-
tie nog altijd gaarne hoort.. m.
HetConcertgebouworkest onder
Herbert Kara jan speelt/het „voor. U-
in een meeslepende vertolking op
LM 68l27/29e, eveneens een. opna
me van de Deutsche Grammophon..
HERMAN VAN BORN
bewerkt ze met fijn metaaldraad en
minuscule, kopspijkertjes. --!
Een bakje van H. Andringa be-,
hoeft maar heel .simpel van .model;
te 'zijn. 'omdat- het prachtige gepo
lijste, coromandelhout, reeds „alles"
is: -Dat zo'n sierlijke-lepel of vouw
been van Bertus :H^lkema. hèt- re
sultaat is van: het" snijden en polijs
ten van.een: gewoon hot, doet.
ons werkelijk versteld staan.-
Forseleinwerk is vertegenwoor
digd door Sint Maarten met enkele
serviesjes van sobere, bijzonder sier
lijke vorm in het geliefd romig
wit of in prachtig donkerrood of
heeldonkerbruin. Do Kreykamp-
Hermans, bij velen bekend om haar;
kettingen van porseleine kralen,
komt nu ook .met andere gebruiks-;
voorwerpen;'een vluchtige krabbel
of een vlakversièring in sterk con-
trasterende kleuren vormen, de de
coratie van haar bakjes met bijpas-
sénde /lépel van-porselein.
Volgens de steeds :meér^toegepaste
werkwijze van het bedrukken ..van
.textiel' met linoleum- of-houtsneden
met. gestyleerdè bloemmotieven.;"! én
dierenfiguurtjes in goed gekozen
kleurencombinaties, worden kleed
jes. onderleggers en lopers vervaar
digd door A. Schuller en E.- Schul-
ler-Herbold .atelier 't. Seghel en an
deren. -...
Wat een kunstzinnig oog en han
digheid, met de naald vermógen,
toont onze stadgenote, J. Rosenburg-
Goudriaan. Van enkele stukjes kant,
een lapje-.Stof'en een paar. lovertjes
tovert zij. iets in elkaar wat nog
geen dubbeltje kost aan materiaal,
maar wat achter glas en „met lijst"
een schilderijtje vandrie danseres
sen wordt, om te stelen. Evenzo :is
wat kurk. enkele lapjes fluweel en
wat ijzerdrahd voor Dick Overbosch
genoeg om een „echte"! Mephisto te
scheppen en een. slangenbezweerder,
die zo uit een sprookje van 1001
Nacht is weggelopen.'!(y
.Dan is er -.op deté geslaagde ten-,
toonstelling nég een bijzonder mooie
collectieLeerdams glaswerk," '.er - zijn
prachtige staaltjes van... leerbewer-
feing én.emaille, gobelins en weef
werk. onder meer van. de ateliers
De Knipschccr enE," de Cneudt.
Toch bleven ;cr, wanneer wé op deze
inzendingen 'uitvoerig ingingen, .nog
een! aantal deelnemers onvermeld,
die we zekér niet vergeten, maar
die we onmogelijk allemaal kunnen
noemen, tyfoar dé moeite waard zijü
ze! Daarom moet zelf naar deze
expositie, die nog tot 17 November
duurt, gaan kijken.
Bij de zeer bijzondere collectie
edelsmeedwerk ran uerfchiliende
kunstencars heeft het Atelier Mar-
tinshoj.in Eejde gebruik gemaakt
van door Piet Sleegers speciaal
('voor het uitstallen van 1 sieraden
■ontwerpen gipsfiguren. Bij deze
gèheel nieuwe wijze van expose
ren. trekken vorm en lijn van de
figuur dc aandacht 0-h.w. naar de
sieraden toe, waarvan dit atelier
ontwerpen van Archibald Dumbar
en Maud Smit toont, waarbij edel
metaal en -steen tot ideale com
posities zijn verwerkt.
Advertentie 1. M.)
Beschenfltj
;te{errv
ROTTERDAM, - Het. voorma-!
lige troepentransportschip „Wa
terman",: dat sinds - 3 Januari op.
de' werf van' de .Ned. Dole- en
Scheepsbouw Maatschappij te Am
sterdam, voor rekening - van de
Ncdeflandse regering, wier eigen
dom het schip is, werd verbouwd
tot emigrantenschip,, zal Woensdag:
14 November voor zijn eerste reis
innieuwgedaante van Rotterdam
naar Australië vertrekken.
Tot .gezagvoerder wérd aangewe
zen kapt. Frits de Jóngedie; grote
bekendheid verwierf als;, gezag
voerder .van het voormalige troe-.
gentransportschip van', de Koiiiiik-
jlcè Rotterdamcche /Lloyd, ,:;"de'
„Kóta. Inten". IVIr -J, J. 'Oyevaar/de
Directeur-Géneraal van .Scheeps
vaart, heeft er tijdens;., een.-, bijeéh-
-kómst,- 'waarop' .hij namens :'de'',xe-
/Xi OEN: de 15-jarige Magda -comedie ging spelen,, vonden papa en mama Janssöns
JU dat maar zo zo. Toneelspelers? Slecht volk en-dochterlief mocht dus alleen maar
óplrcdehypooT een.liefdadigheidsvereniging. Z°'n schoon doel was in heel wat gevallen,
daf Magda/de planken beklomj ver te zoeken en daarom/eiste zij als honorarium (cn
alibustëêds een bouquet bloemen om dat thüis als' een gehoorzaam, meisje aan de.
bezorgde ouders.te tonen. fj;* ■((y/'E-'y 'E -(('E/'iE'j (EE'-
-■Nu) 50: jaar later, stadt Magda Jahssens nog op liet toneel met op haar naam ruim
gpO.gt^kkeTis rZjji?jndakt een jubileumtourhéedöor hei hele land met' dé toneelgroep
Ccmedia. Om een bouquet hoeft ze [niet mèer te vragen, het regent bloemen in deze
h uldigingswekcn. En een vals alibi heeft z# niet nodig: „Kinderen zijn kinderen" heet
de NapoUtaanse comediè waarin zij de hoofdrol vér,vult cn dis titel drukt precies uit
(waa/Ehei jiier .om gaptde opbrengst van haar- feest is voor de kinderbescherming.
Ook- naar België- hoopt ze met Werd door Royaards overgenomen.sens .nu -nog.. „Ik was snip-verkou- Vijf jaar bracht Magda Janssehs
haarjubileumvoorstellingen .te gaan. Het stuk beleefde. 1000 opvoeringen den, lag in bed, toén Royaards me vervolgens door bij „Het Masker" en
naar Antwerpen, waar ze geboren is en brachtde- N.V. Het Nederlands kwam vertellen - dat- er me ar één zé vindt dat die tijd met Ko Arnoldi
en waar haar carrière bpgon. Haar Tonéel eindelijk weèr financieel op week was voor repetitie: M'n ver-: erg gezellig, org prettig was.-Weor
vader had 't anders gewild. Hij was de been. koudheid,verdween, van angst. denk vijf jaar^nu.bij GorivJd. Lugt/'Mei-
zanger" en^dus, zou Magda ook maar Twaalf jaar isMagda Janssens bij ik!.. De J voorstelling, kwam. .nog een. sert, volgden. Een/Këél mooi reper-
.zange^es..;worden, ,-,lk: was ,een grote RÓyaards gebléven,; twaalf schitte- dag "eerder.; Er was geen souffleur, toire.; En. thans is-, ze dan al weer
i n mran rèade jaren, waarin ze zich teil voile. De hele .nacht repeteren met Ko.,van drie, jaar bij Comedia,
heeft kunnen ontplooien;^ Over die!'Dijk. Ik had bovendien nog .de op-
tijd, dié zoveel voor haar betekend dracht gekregen aanyhet eind, van
heeft, réakt de' actrice niet -uitge-'- de-week'heel dik te 'zijn. Dus heb-ik
flinkemeid voor m'n jsarèn/Vyertèlt
zé nu, „en ik zong al gauw op con
certen. Maar de opleiding duurdè
;iné, .té' lang 'en comediespelen was.
-makkelijker." Magda moest Tiaar'!
■zwager, die bij ..'t .toneel was, over
horen; ze kénde de rollen veel snel
ler dan Tiijvfriti't hoofd. Toen gin g -*t
vanzelf,"'! zé. moest ergens een. .klein
rolletje opnemen en prompt volgde
een ,gr,ote foL,Dat was in „De mairé
van -Antwerpen". Ha ar sterkèi-.veel
zijdige kunst schonk- - haarval 'gauw
Van „Kinderen rijn kinderen": dat
door een) moderne Italiaanse regis
seur, Ettore Cella, 'geregisseerd
wordt,; zegt'-zer.i„geen; groot litterair...
maar een effeet-stuk. Iedereen"ismult
ervan." - T -
v Rotterdam krjjgt "f'de jübiléüm--
j/. voorstelling -op ;Maandag IB Novem
ber in de Schoüwburg.: Mr. Oud is
.faam bij .de Koninklijke Schouwburg praat". Aart; haar Belgische afkomst maar erg veel gegeten. Dé!prémière,; ere-voórzittèr tyan het plaatselijke
in Antwerpen. ze is nu al weer 26 jaar Neder- werd een ongelooflijk succes, zoiets Comité, waarvan het secretariaat;
De bezetting van»de stad dóór de landsë dankt ze misschien^aar.-:'lièb\3k;,;h^ltTniiéér.m'èèéeniaakK^700^(Koh'^Emmbpl€fh^:2),T?4jdiagèh:i vobr:
Duitsers in. 1914, maakte aan deze anecdo.tische verteltrant;: -Zo hórenfMaal ging;dat?^k:M'..;T.<i''";!T'/!L:TrvKêt'hiudebüjkcaan dë;actric^ d.w.z..
tijd vaii :rich i ontwikkelen een- eind. wc'in geurén-.en kleuren het,verhaal Daarna kwam de tijd met. Vérkade aan de misdeelde jeugd;: gaarne dn-
Magda Janssens week uit naar Ne- vah l,,DéiÈDüivel. in::de; .yrouw", ;dat cn Verbeek, met Saalbom, wiens ge- wacht (men kan ;!ook storten op» post-
derland, trok: met een voordrachts- ze bij; Royaards speeldè. Na „La;Pa- zeischap /zich weer oploste' in dé rekcning 49035; van H:;G;' J. de Mon-
avónd in Scheveningen dé aandacht risienne".was ze. de;dramatische boer,. Koninklijke Vereniging.-:Daar warenchy). /Magda, Janssens, zegt het. zo:
;Ficntje BeulemanKM,t- dat ;zij;! ón- - Royaards ;.op. de gedachte, van» „De! teerd werd er. nooit..^Failliet;.na; viéri^tevdóeh vóorxhét-Tand, ^at mij
dertussèn met';, enkele., uitgeweken Duivel in,de Vrouw". „Ah, Wat"'n.' maanden, met een tekort van 590.000 zoveel"anderenin mijn1''jeugd'^zo!
collega's met-groot succes opvoerde, sterk;, stuk," verzucht - Magda Jaris- gulden„Dat was in .die tydhééF veel.gastvrij heeft opgenomEh."
'gering, de „Waterman" weer in
beheer aan .de Kón. Rotterdamsche
■■■■'('->: :Jet iiame zijn by-,
zendere! voldoening 'óver, uitgespro
ken dat. juist - aan kapitein De
Jonge die!ziefc/yóiidariks eigen .3e-
vensgevaar.;;in de -borlogsjareh- 20
vepdienstehjklJ:heeft;(gemaakt vóór
,.de zeemahspötvTwaaruit ;de ach-
tergebleveii. gezinnen yah* de Ia
dienst der, (geaUieerdeh.;/varende
Ncderlahdse- zeelieden- werden'! ge-
steünd, - en ;dië-::inV'aé/jaren-?,na..',de
oorlog 2orn uitstekende en' - popu
laire „soldatéh-kapitéin?./ .is ge-
weest, thans./'"het!;Lbeyel;i 'over dé
^Waterman"" is) opgedragen.
Dé -rihscheping! der ongeveer: 830,;
emigranten, onder,(wie. vele vrou-
wen'- én-'kindëreri'.'r'dielhun. reèds,
eerder vertrokken/jnan .'en vader
pchtérna;T>eizeh,t:,''Vindt.''plaats .-aan
;de/ lJóydkade,tVtë'-/;Rotterdam pp
..^oensdag/ ais'./van? 9 'tot 15 uur. -
T'-'ih'./ó veiréëhhtëmmingv dè'/ont-
wikkeling.der emigratie'; zijn) er
'vrijwel geengrote gezinnen aan
boord:toch vermeldt - de passa-
gierslijst nag/eenbloemist" die/met -
vrouw^en"-negenkinderen'-.(van 2
tot T3 -.jaar) /eenVrneuw- vaderland
gaat zoeken, alsmede; een.omop-der
diémét 'achtkinderen tussen 0)en
i l'r jaar/: .onder) wie eentweeling,
haar. .man .-achterna.-reist.» .1
Rotterdams rKamerkoor
jubileerde
Metamorphose, in .welke vorm
ook,is/nietvan Tnvloed 'op! de duur
/dér /ex)rientiè.!2b ^was/bet/mógë-
lijk, dat het Róttérdams, Kamer
koor jaren geleden als Span'gens
kóorz/beèonnén;:; gisteravond ónder
grote /belang^eUing./;'. zijn SOrjarig
bestaan heeft kunnen herdenken
/met een concert -in.) dc Congres-
!zaaL -Hèt; exq u is pró gramma, dat;
aèdirigent; Piet .Ketting -met het)
koor tot/" uitvoeringbracht be-'
'stond uit talrykè) korte; wérken;-'
enerzijds: uit: de :T5e)tot :17de eeuw),
anderzijds uit de» periode na 1850,
De vertolking, hiervanwerd ge.).-,
kenmerkt door een merkwaardig.
ëvenwicHt^tussen^^w^^il'éxpóhenT
ten, die tezamen het artistiekege-
hèel 'vormen.
De- 6oIiste >Verat Doniska heèft
met.. Piet/'Ketting aam/de. vleugel
/vol sfeer) 'eriTfragiëlé nUancésV én
kele; liederen-vanviöudë>-.'en -fideu-
iwèrê'/méésters- /-.gezongen, j Naaf
loop van het concert -was er een
geanimeerde-: receptiein Calarid
West.' waar v de "heer Nicolaï ha-
mens "Rotte's Mannenkoor cn de
heer Kurvers namens hét Rótter-
dams Kamerkoor. ;ehkele hartelijke
woorden over. de jubilerende ver
eniging iii )yerleden//heden-'Ten.v.toe7
komst hebben; gespróken. :N'-y
i;/vAahwézlg':,/'; waren ^•/oiai^WeUióuder''
Schil thuis, John/ Daniskss,-directeur
toockunrt.".enva!lgeTaarihgden;'.V9ni:-T',it--.
te's Mannenkoor '..en /het Rotterdarise
Kamerorkeet en van de vereniging ,Ne-
d erinnd—Zwl tserland/;/::-V..'/:.r; v»».-)'■
5-.velly salome.
OUDERKERK A D^JSSÈfö
yïi ontórdag^ 22/ 'November "hoopt
hetechtpaar.:';/Engel /Géhéügèlijk:
en''Magdalena;;;i0^éugêlijk-i--Spek-
"snijileÊ./w onendè''an-Pde Kromma
alhier - de dag te herdénkénf.'Waar-:
op- het" .woofv-5tP jaar'. in "de -"echt
werd verbonden,