Gebrek aan cinema's in Rotterdam
geeft wilde bioscopen een kans
Filmruzie vindt haar oorzaak
in onderlinge vete
I Toen werd bij de Poppenb rug gefloten
„Waren we er maar nooit an
onnen", zeiden Horken
De Maniaknieuwe aanwinst voor
Hitchcocks thriHer-arsenaal
Heengaan
OOK DE JEUGD WENST FILMAMUSEMENT
Gevecht om de
klandizie
Dón Kozakkenkoor in
Konihginnèkerk
HARTJE STAD
R.G. begint actie
voor materiaal
R.Ph.O. excelleerde in werken
van Stravinsky en Strauss
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Marx Bros terug „in de opera" (Wc, victoria
H&üiieeezhtec
r
■I-
Zaterdag 17 November 195Ï
(Van een onzer verslaggevers)
Het bruist in Rotterdam opeens van de „filmruzie", een ruzie, welke zich voor een belangrijk
gedeelte afspeelt op het niveau van filmvoorstellingen voor de jeugd. Dit is een merkwaardig
gevolg van hèt feit, dat Rotterdam arm is aan bioscopen, waar de jeugd in de grote steden
filmamusant pleegt te zoeken Voor de oorlog waren er veel van dergelijke theaters in de
Maasstad, bijvoorbeeld de Asta-cinema en het Ooster-theater op de Hoogstraat en Olympia eri
Centraal op de Oude Binnenweg. Al deze theaters zijn verdwenen, doch de vraag yan. de jeugd
naar filmamusement is blijven bestaan. Daardoor krijgen de „wilde bioseoopjes" in Rotterdam
een kans, doch hef zijn niet alleen de wilde bioscopen die de gunst van de jeugd trachten
te verwerven. •;;;/•-• /;;/-. 'T.i;'-:.
Op :.het' 'ogenblikisde situatie in
onze stad .Zo,' dat 'de ouderen in de
bestaande theaters voldoende gele
genheid vinden om. hun behoefte
aan filmamusement te bevredigen
aarden. gehalte der films buiten be-
schouwing gelaten. Ook de jeugd
.wil echter filmamusement en -ont
spanning. liefst tegen minimale" en
treeprijzen, Eris dus vraag naar
goedkope jeugdprogramma's, een.
vraag,, waar aan de bioscopen, ener
zijds door het gebrek aan theaters
in Rotterdam; anderzijds door de
hoge vermakelijkheidsbelasting, in/
het algemeen niet-' kunnen voldoen;
„Er -. is een „markt" vrij en van
/deze markt hebben zowel de „wil
de bioscopen" als enkele jeugdver
enigingen zich; - meester gemaakt.
Meer dan dat, er is in sommige .ge
vallen een onverkwikkelijk gevecht
om de jeugdklandizie begonnen, een
gevecht,dat met een waakzaam oog
door de Nederlandse Bioscoopbond
wordt gadegeslagen.
wordt benut en zich niet op het
terrein van de bioscopen begeeft
Dat de verantwoordelijke leiders
en leidsters bij het kiezen van
füms voor kun. verenigingen zich
deskundig later, voorlichten, lijkt
ons een eerste vereiste en het h
vooral de Rotterdamse Gemeen
schap, die hierbij een belangrijke
rol zou kunnen spelen. Wrijvingen
met de Bioscoopbond zouden hier
door misschien kunnen worden
vermeden, ongezonde concurrentie
tussen de verenigingen onderling
om de „klandizie" van het kina
te verkrijgen zou uit de wereld
zijn en. wat het belangrijkste is,
door een verantwoorde keus der
films zou veel onheil voor de kin
derziel kunnen worrier, voorkomen.
En wat de wilde bioseoopjes be
treft. wellicht zal de overheid een
middel kunnen vinden om aan dit
euvel een einde te maken. - Het
Rotterdamse/kind. 20U er wel -bij
varen. /:/.''-/
W ilde bioscoop toont
wilde taferelen'
Wat er in de "wilde bioscoopjes
wordt .vertoond, is yrijwel altfjci be
neden peil. ;Het kind' wordt Kier als;
een object gezien, waar aanwat
valt. te verdienen en alles;wórdt ge
daan om de kinderen -geld; uit .de
zak tekloppen, o.a. door de ver
koop van snoepgoed. .--
De programma's, die. niet- van bij.
de Nederlandse Bioscoopbond aan-
- gesloten, verhuurkantoren maar op
de vrije markt/ worden betrokken,
itaan veelaltut knokfilms van.
hv-i. grofste' kaliber. ContrÓle wordt"
er niét altijd uitgeoefend omdat
men.nu eenmaal niet voor elk zaal
tje in Rotterdam een, ambtenaar
kan zetten. Daardoor, is hét 'moge
lijk, 'dat er ook weleens eèh film
van „boven de -18 jaar" -iri "dezé
„jeugdfilmprogramma's" 'wordt .aan-,
getroffen.
- Bestaat het dan, dat zulke „wilde
bioseoopjes" ,in Rotterdam kunnen,
worden toegelaten, zal róen zich af
vragen? Inderdaad is dat mogelijk.
Wie toevallig beschikt over bijvoor
beeld een café-zaaltje waar wel
eens bruiloften e.d. worden ge
houden en dit zaaltje voldoet aan
de nodige veiligheidsvoorschriften,
kan daar films draaien r.et zoveel
als men wil, mils deze films maar
worden betrokken van de vrije
markt, dus* buiten de Nederlandse
Bioscoopbond om. Onnodig te zeg
gen. dat, wat er in de wilde bios
eoopjes in Rotterdam wordt ver
toond, schade doet aan de kinder
ziel.
Kinderfilm-clubs
Hierboven vermeldden wij, dat
behalve de wilde bioseoopjes ook
een aantal jeugdverenigingen zich
meester hebben ..gemaakt yan:de
„jeugdklandizie", Soms zijn. ':r; het
buurtverenigingen, soms speeltuin-
verenigingen, volkshuizenof. '.Ver-;
enigingeu op'kerkelijk gebied,. Men"
str.eeft hiermee verschillende doel-;
einden na. Vaak is het doel, de
jeugd van de straat te houden, veel
al zoekt tr.en op deze manier (voor
al bij kerkelijke verenigingen) oen
eerste contact met ce jeugd. Soms
wordt er aan deze voorstellingen;
waarvoor de entrée's ongeveer va
riëren van een kwartje tot veertig
cent, nog iets verdiend en het geld
gebruikt voor nuttig clubwerk.
Wat wordt er op deze soort
jeugdvoorstellingen vertoond? soms
zijn het min of meer verantwoorde
films, soms zijn het uitsluitend
films, die bedoeld" zijn als ontspan
ningsfilms (Laurel en Hardy), soms
zijn het cowboyfilms. Deze films
worden betrokken zowel op dc vrije
markt als van de erkende filmver
huurkantoren. .Dit laatste is moge
lijk, wanneer de Nederlandse Bios
coopbond toestemming geeft en de
desbetreffende vereniging plaatst
op de lijst 'van „geen bezwaar".
Doorgaans zijn het films, die in de
gewone theaters geen of weinig be
langstelling meer. trekken.
De toeloop naar deze filmvoor
stellingen is echter zo overrompe
lend groot, dat de Nederlandse
Bioscoopbond, opgeschrikt door een
rapport van een Rotterdamse bios
coop-exploitant, plotseling een ver
eniging van de lijst van „geen be
zwaar" schraote. waardoor geen er
kend filmverhuurkantoor meer een
film zal leveren aan deze vereni
ging. die nu dus is aangewezen op
dé vrije markt. De Bioscoopbond
schrapte bovenbedoelde vereniging
op grond van het feit. dat deze
„bioscoopje was gaan spelen":
Het merkwaardige van deze
hele affaire is, dat zij haar oor
sprong vindt in een vete tussen
pvee verenigingen, die jeugdfilm-
voorstellingen geven, te weten
eon Volkshuis en een vereniging
op kerkelijk gebied, die een aan
grenzende zaal bezat. Men becon
curreerde elkaar min of meer met
de jeugdfilmvoorstollingen, een
concurrentie, dia zover werd
doorgevoerd, dat de ene vereni
ging overtredingen van de andere
bij een lid van dé Bioscoopbond
aangaf. Dit Is-het begin' geweest
van het plotseling opgelaaide
filmgevecht in Rotterdam,
Scène uit een film, zoals deze in
de „wilde bioscopen" te Rotterdam
in- jeugdvoorstellingen wordt ver
toond. De film is afkomstig van
eenfilmverhuurkantoor uit
Enschede.
Vermeldenswaardig is nog het
Xe:t, dat een der inspirerende figu
ren van de „filmruzie" zelfs het
plan heeft normaaliilm-voorstellin-
gen te gaan geven. Klaarblijkelijk
is de toeloop van de jeugd zo
groot, dat men .niet.voldoende:. .16
;m.mtiilms /.(de.; films;die gewoonlijk:
door dé verenigingen warden, ge-
draaid; en -waarvanin -Nederland
slechts Kérenbeperkt/aantal; aanwe-.
zlghTis)"'meer'kart /"kfcygenN eii.zijn
toevlucht,.-wil 'nemeri/é/tofc K-de ,32
in "/deZ/gewbrie bios
copen worden vertoond. Uiteraard
zal men hiervoor; de - medewerking
van een bioscoop-exploitant of
althans iemand,-, dié de- beschikking
heeft...oypc .een bioscoop-vergun
ning óf een vergunning voor een:
filmdienst,, die hier en, daar' hor-;
maalfilm-voorstellingen verzorgt,-
moeten hebben;r-Dit wanneer men
althans .films,, van ..de Nederlandse
Bioscoopbond in roulatie wil bren
gen.
Film-visvijver
Uit de hele zaak blijkt, dat de
„fiimruzie*' niet uitsluitend het ge
volg fs van het valler. over de aard
van de films,,'die .dé,.verenigingen,
vertonen. - Velé anders -"facetten,
spelen trouwens:, nog.:eea.v rol mee..-
Zo krijgen bepaalde verenigingen
op jeugdgebicd een subsidie, 'die is
gebaseerd op het aar.tal kinderen
dat zij bereiken. De „bioscoop"
dient nu als een soort visvHver,
waarin grote' aantallen kinderen
worden gevangen en waardcor de
subsidie, welke men voor ander
jeugdwerk kan besteden, niet on
aanzienlijk wordt vermeerderd.
In elk g£val blijkt dat andere
motieven dan de zorg voor h?t
kifid- een. rol spelen -.bij het. film-,
gevecht.', In' de onderlinaë. concux-.
rentie-mogèlijkhedenschuilt. hét j
grote gevaar, dat -.men,-.om," maar.'
meerenlmeerv kinderen'tetrekken:
om'-'^wélk'ë^rcdërieh'' dan jV-pok,-?:het
peü van de te vertonen films meer
en meer zal-worden aangepast aan
de wens naar sensatie- en actie
films;'die blijkeris de. practijk nu
eenmaal bij het kind aanwezig is.-
Daarom is het wellicht goed. dat
de ;,fllmruzie" is ontstaan, omdat
nu misschien demogelijkheid kan
worden gevonden; ordenend op het
ge,bied van. jeugdfilm-voorstellin
gen in Rotterdam op.'r te treden.'
De Rotterdamse Gemeenschap, die
het-vertrouwen van' de burgerij
zowel als van de overheid geniet,
kan hierbij een ".belangrijke en
vooral een adviserende taak ver
vuilen.-
Vrije- markt
Is nu de veelbesproken vrije
markt de voornaamste schuldige
De tennisspeler (Farley Granger)
bedreigd 'door de maniak Robert
Walker?, "wiens .vader Mj niet wou
doden. Uit „Da Maniak".
(LUTUSCA)
aan het jn vertoning brengen van
films, die op de kinderziel een
funeste invloed, hebben? Voorzover
het de wilde bioseoopjes" betreft
natuurlijk wel. - Wat betreft het. ge
ven v'an jeugdfilmvoorstellingen... in.
clubverband hangt het al dan niet
vertonen van verantwoorde" 'jeugd
films echter geheel af van. het In
zicht'én. de keus der jeugdleiders.
Het verkrijgenvan: verantwoorde
jeugdfilms "is'i-, ópfcró'op de vrije
markt, .mogelijk.:::; Het;ia; zelfs-, dé
.vrije markt, .'die vooral pledoor--dé.
..verenigingen gewenste'. .16 V.- m.m.-
films (smalfilms)'goedkoop en zon
der al. te 'veel - rompslomp kan; le
veren. Een voor deel van "deze smal-;
•films; is,, dat; ze, onbrandbaar zijn
en dat men met de kléine- projec
tors, dié -men: vóór. 'de vertoning
van smalfilms gebruikt. - ih,de
kleinste zaaltjes'kan komen,
In zeker opzicht kan de smal
film een taak'vervullen, mits; :zQj
uitsluitend s inverenigingsverband''
Hét Is nauwelijks denkbaar, eek
béter, medium, te vinden tussen het
Russische'lied als zodanig enerzijds
en .hét'' auditorium anderzijds-dan. het
Don Kozakkenkoor, dat o.Lv. Serge
Jaroff gisteravond: in eeri overvolle
Koninginnekerk optrad. Zo sugges
tief. is dit.'zingen, dat het publiek
reeds na het eerste, lied volkomen
gebiologeerd luistert enreageert.
Gaat men nu' na, of een dergelijk
'enthousiasme gemotiveerd is, dan
dient ondanks;' allegoeds gezegd te
worden; heen. Men zou de'geest van'
:deze koorzang als volgt kunnen for
muleren: hét -sentimentkomt niet
ven binnen uit, maar is geheel en.
al op uiterlijkheden gericht, terwijl
iedere nuance niet doorvoeld, doch
berekend is; Metstrike, onwrik
bare discipline dirigeert-. <of moet
men zeggen; regeert?) Serge Jaroff
zijn-mannen én hun prachtige na
tuurstemmen -.brengen inderdaad een
ongekend kleurenschema voort. Dat.
hierbij vaak zeer onzuivere intona
ties-voorkomen is in hoge mate sto
rend. Het meest' boeiende van dit
concert -was, dus het specifiek Rus
sische, dat dan ook niet heeft naga-,
laten, zoveel indruk te maken, dat
op - het..ovationele applaus twee. toe
giften .- moesten, volgen.
.v..:":"-''elly salomó..
Het echip van de week
V - In het - programma van" „Hét-
schip T yah;de';'week" is voor Zon
dagavond opgenomen de „Bantam"
van de Kon. Rotterdamse Lloyd.
Verantwoorde jeugdfilms zijn in
Rotterdam. ook (c krijgen. Boven
staande scène is uit een Engelse
■jeugdfilm. ;die door het filmver
huurkantoor Uilenbroek in roula
tie/ wordt gebracht.
WIJ" hebbek "ons wat aangehaald
met Hartje Stad; Niet: alleen
wij.' zelT hebben: herinneringen aan
die goede oude' tijd van. vóór 1940
en van'' vóór 1014, maar met ze.
neer te:; schrijven;: brengen wij
allerlei pennen en gemoederen in
beweging; .Zie~4e wel/, zeggen wij
dan. tot onszelf,.,onze. grootmoeder
had::..gelijk- -toen,/ ze ons als kind
reeds ileerdé; „ëèh échté Rotter
dammer is als een fijne juttepeer;
van buiteneenvoudig, ruw en
hard, maar. van binnen eel en
teer!"; want" alle opbellers én schrij
vers,. opbelsters eri schrijfsters 'be
leven. een moment van geluk als
zij ook weer in Hartje Stad 'een
gerede aanleiding vinden om ont
roerd van hun- diepe genegenheid
vopr: onze voor ecuwig verleren
gegane oude stad gewagen.Onze
speciale erkentelijkheid voor. me
vrouw. ^NiT-yao. de,.' Bergsihgel, die
op de Franse schoor is geweest bij
de oude heer Cocheret in de Lange
Torenstraat en met wié, .wij ,een
waardevolle uitwisseling hadden
van: ^.Weet-u nog wel, op het
Grote Kerkplein/,'cn „wcet-u ping vari architect Oud. die nu Het'Haringvliet? /.(zié foto) wist
nóg van jJait; Lroerd bij de Franse voór het wrak van de. Sint Lau- er van mee/te- prater.; .Het'Haring-
Kerk nr) de Hoocstraat?.Zil rens een rrinnf- nlan heeft vliet'.'-wiét' sehevéf' SK'Marv's
Kerk/'op/de. Hoogstraat?- Zij
en wij vergaten bijna onze' dage
lijkse taak, zo sleepten onze her
inneringen "ónsmee.
Ook mevrouw c. J. van D.-L.
uit dc St. Marinstraat drukt bij
ons niet vergeefs op- de knop van waarmee
„gevoel voor 'Oud Rotterdam". Zij
wijst ons de preciese plaats van
Stalhouderij Linse bij de Cool-
singelse molen De Hoop, zij ver
haalt van het dempen en het weer
vollopen van de Vest. zij en wij
hebben het Catarina Maria van
Doorengestieht zien verrijzen naast
het Gymnasium Erasmianum. Mis
schien hebben zij en wij wel te
gelijkertijd ons „rijdwiel" .wegge
zet in dc tuin van Vaillant.. waar
thans de; kolos, van' C-: en/A, "de
hoogte inklimt.Wié zal het zég
gen?.. '/Zij en wij hebben won
derlijk opgekeken van de ..vier
kante mosselentent" van Willy
den Ouden haar vader, een schep-
rens een mooi plan/heeft. vliét ./met' "zijn." scheve SL' Mary.'s
Mevrouw N;riep ...een naam. in church .(rechts)/, én' befaamd oord
ons wakker, die wij waarlijk zelf van „stil genoegen voor oude he
niet meer .wisten, :n.l. .dé haam van ren"_ waar m'en:' laier bijv. eert
de gewone straat-en-brugachtige gerenommeerd verbeterhuis voor
overwelving boven de modder maagdolynen van maakte.
het Grcenendaal haaks
Midden-in het Haringvliet liet
debootsman-roer ganger ',zo'n oefen
sloep wèL eens uitdrijven, en dan
gingen- alle riemen de hoogte:, in
als.-hulde, .voor de koningin der
Rotterdamse schoonheden; als zij
frisse 'lucht toeliet; - tot haar rood
pluchen dróomvextrek 'eritotrich-
zelve. Stille, begrijpende hulde,
in de Nieuwe Haven overliep, nL Drie tellen later weerklonken weer
de Poppenbrug. 't Ts waar ook: de onverbiddelijke commando's
daar heette de Nieuwe Haven waarmede Ulysses zijn mannen liet
noordzijde; Poppenbrug! wegroeien van de verlokkelijke
Daar bij die Poppenbrug heb- Scylla van het Haringvliet. En de
ben heel'wat marioniers r.aar hun zi<h luchtende Scylla oogde hen
geliefden gefloten in de dubbele na lot zij in het Boprengat ver
zin des woords. Ah! die tnari- dwenen waren, en.zij zuchtte. Maar
niers! A'-s zij oefenden, stonden ja, dienst was dienst, en dat was
de binnenhavenkaden zwart. Zelfs maar goed ook. -
De Rotterdamse Gemeenschap is
een actie begonnen om materialen
te verkrijgen voor enkele honderden
Rotterdamse verenigingen, die dul-
zénriën kinderen eeri paar nor per
week bezighouden op zaag- en knut
selclubs. v'
Een betoëp. wordt gedaanopde"
bedrijven -om 'materiaal' als. hout en
triplex, -carton; :papier, kunsüeder,
plastic... linoleum,-/wol- en eventueel
lapjes'beschikbaar té willen stellen'
aan de Rotterdamse Gemeenschap,
Mathenesserlaan 408.teL 35175. Het
secretariaat van de R.G. beschikt
óver alle gegevens van de vereni
gingen. zodat voor een billijke dis
tributie 7org kan wórden gedragen.
Het gebéurt niet vaak, dat na het
spelen van een „moderne" composi
tie, het publiek spontaan opstaat en
staande en .langdurig applaudisseert.
Toch was dit het geval op het Phil-
harmonlsch concert, toen het orkest
jjnder Flipse Stravinsky's Diverti
mento From ,,The Fairy's Kiss" in
'een eerste uitvoering bad uitge
voerd.
Mhet met dat „moderne" liep het
inmiddels nogal los. Het was veel
eer eer. gezellig geval van een soort,
operette-melodieën, echter toch ook
weer veel meer. Want Stravinsky
mocht zich dan door gTote bewon
dering voor Tschaikowsky's melo-
diek sterk hebben laten inspireren/
gebroeders Hork hadden, zo-
J-ylang als ze elkaar kenden en
dat wasnu al- een dertig jaar, vóar
de een wat minder, voor de ander
meer/—i nooit- dat op elkaar aan- te
merken gehad.
Toen, ze nog op straat speelden,
stonden de mensen soms stil en zei
den:-„een aardig, spam die twee. Al
tijd samen, nooit ruzie!". Zo was het
ook. Hein, de oudste, ham het altijd
voor, z'n broertje op, als er geknokt
moest worden. En Jaap vergpedde
die defensiehulp. door Hein, die meeir
in zijn handen; dan in zijn. hoofd
had, trouw eti onvermoeid z'n lessen
te overhoren.'
„Een prettig stel", .vonden later
de vrienden van de voetbalclub. „Een
reuzenduo; om mee uit vissen te
gaan. Zulke broers heb je niet vaak
meer tegenwoordig.'
„Echt fijne jongens", zuchtten Mies
en Mane, weer vijf jaar later op. op
de dans/es. En ze kregen hevige
ruzie over wie nou her aardigst
leek. Maar tenslotte slaagden ze er
Z5?
cA Colosseum
Als de jpetfecte jnisddail'zo. safe én iv lot: gepleegd:zokkunitértK'UJor-
den.als De -Maniak' dat stelt/- is :er vbor a.s. H.H. moordenaars een- Marx Brethm" S?
gouden tyd aangebroken:Wat verraadt de dader steeds?.', vraagt de Jegenheld deze uit i93S stammendc tol-
innerlijk: gestoorde, BrunoAnthony aan de tennisspelen Gugj-'Haines, derfilm, thans nog eens te.gaan beleven,
Öie hif in 'n.trein ontmoet. .Zijn motief, tot het mlsdryf?Ik ?ieh eeri las- "J®*" ®tlfebruiktïTet,ls,
tipe. strenge vader en M een vrouw, die niet van je Wit scheiden. WV. voil» talp-Sksï m.n'ijS'en t'evêns
kennen eikaar met en dus bied ik je aan je vrouw te vermoorden op één van de beste. Er. voor hen. die hun
voorwaarde, dat jij m'n vader uit de weg ruimt. Geen van ons beiden waanzinnige verrichtingen in de opera
heeft enig motief tot zijn misdaad, dat de po Hf ie op het spoor kan kennen, is cr alle aanleiding om
zich enkele uren in hun rijk van onge-
nrengen. -w breidelde, spontane dwaasheid te laten
MOT Tiet. voor oen non als Alftotf don. Dot op 'n v.rlo.on oliondlo "orttwlkkond «vontOOT.
Hitchcock,, een pasklaar gegeven om zijn bij de „Llefdestunnel" £n een lunapark.
passie voor de thriller ln uit te leven. Een beetje cynisch, maar typisch Hitch- rriflSCS
Met dat „wederzijds hulpbetoon door cock, tie man, die zijn kracht immers
ruilmoord" loopt het al onmiddellijk vindt in het samenbrengen van de meest acu i, van nnV
mts. omdat de.tennisspeler er geen ogen- schokkende, hevige effecten met (vaak PanS Albers natuurJilk niet anhtprweoe
blik aan denkt als partner ln het mis- zogenaamde) bijkomstige zeer onschu;- bluven ln Vom Xeufel KeJaet" - 7elfs
dnariverdrag op te treden. dlge. soms zelfs .vermakelijke gebeurtc- ae Duitse titel bltjft ons niet bespaard
Maar tot za verbijstering heeftde nissen. verwijlt hij ln de griezelige sfeer var.
vreemde Rmno rjjn helft van de voor- Hnrhcock heeft Ir» dit verhaal riat geesteszieken en misdadigers. Dokter
gestelde operatie prompt verricht door ,ve teru-Ule van de nieuwsgierige bezoe- Albers heeft een serum tegen krank-
sncl en genusloos de v.ouw te \crrr.oor- Ker vaj. i.utusCA nu maar het verhaat zinnigheid gevonden, dat hij op zichzelf
zullen laten ztjn zeer persoonlijke, gaat toepassen om de gereserveerde
scherp -observerende, :geen "detail ver- medische wereld vrn de ongevaarlijk-
waarlozende styi weer'op een ongewoon -held ervan te overtuigen. Jammer ge-
böelendé. vvfjze getoond. Hetslot, met nöeg wordtde armé man bij vlagen
het gevecht tussen...de, nianiak en/zijn .totaal wilIóoÉ.'en gaat:dan liet.pad van
onwillige medewerker in de waanzinnig één krankzinnige misdadiger op: Voor
snel rohdmalénde draaimolen, is niet de regie dus genoeg gelegenheid om met
alleen./dë climax,/ maar- tevens 'één van veel "pathos .allerlei sinistere filmeffecten
de .sterkste stuJrjes fJlm uit het rijke toe te passen.
Naast--'Albers spelen Willy Blrgel en
Lil Dagover de hoofdrollen.
Prettiger is het voorprogramma met
een nieuwe, bijzondere tekenfilm-ver
schijning: de bljzier.de mr. Magoo.
Rcx
De film Korea is vrij stuitend. Niet
deels dubieus allooi. Het noodlot van de door de opnamen, waarin het brute en
panters is. dat zieh in de halsband van walglijke la weggewerkt om plaats te
één van hen een politiek hoogst belang- maken voor "ürat sportief heldendom,'
rijk.micro-filmpje bevindt/ 't Je meestal maar wel als men zich even-indeukt; dat
niet duidelijk, wiekte grootste roofdieren filmproducers, zich nietontzien derge-
z(Jn, de panters of .de mensen, die elkaar teke onbelangrijke films, louter specu-
;n het verloop van de film zonder égards lerend op de sensatie, aan hun geldver-
blUven liquideren, tot nog élechts de dieners-karrctie te koppelen terwijl de
goede jagers^ overblijven. Dat zijn de rampzalige oorlog nog dagelijks doden
knappe, kordate agente van. de Britse eist. Het filmverhuurkantoor geef; er
geheime dfenst (Marta Toren) en de een belachelijk plechtig tintje aan door
panteroppasecr (Howard Duffj, die met deze Hollywood-dècor schiettent'op te
het filmpje in een tasje en een grote dragen aan de Nederlandse Korea-vrij-
warmte' -in het hart gezamenlijk" naar willigere.
Parijs opstoraen. Onzo vroegere land- Nee, dan is veeleer de alleraardigste
genoot -Philip Dorn is één van de en. van de gebruikelijke stijl afwijkende
onguurste verschoningen in deze 'span- tekenfilm ln het programma hét hoogte-
nende. originele film van. spionnage en punt En de informatieve U.S. documeo-
liefde. „Het panter-mysterle" is geregis- iaire over Korea.-voorafgaande aan 'de
seerd door George Sherman. hoofdfilm, is heel wat eerlijker.
Capitól
Twee ontsnapte zwarte panters dolen
dcor de blar.ke sneeuw van de Zwitserse
Alpen, achtervolgd door een wel zeer
heterogeen jachtgezelschap, van meren-
toch in hun keus te bepalen. Toe
vallig klopte dit vrij aarriifr met de
ideeën vari de Horken, die overigens
nauwelijks aan de verdeling van dc
rollen tepas kwamen. O ja. ze von
den Mies en Marie ook wel aardig,
maar de broers waren nu al zoiang
gewend samen op te trekken, dat
riet Hein eigenlijk helemaal niet kon
fchclen dat Jaap met Mies ging
trouwen en hij met Marie. En Hein
dacht cr net zo over. Had evengoed
andersom kunnen Ionen.
Jaap.met Mies en/Hein met'Marie'
gingen bij pa en ma' Hork .inwonen.'
Ze waren dus zogezegd onderhuur
ders. Dat klinkt wel wat benepen
en dat was bet "ook. Drie echtparen
in één poppenhuisje, -zoiets krin oor
log worden. Dat werd 't ook, hoofd
zakelijk doordat de vrieodinnen
die dat intussen ullang niet meer
waren hun respectievelijke echt
genoten op de veèschrikksiijkstc ma
nier tegen elkaar zaten op te hit
sen.. "War.t diep in hcur onredelijk
gemoed hadden ze innige spijt van
hun fatale rolverdeling. Ze misgun
den elkaar hun medespeler, maar
wilden dat natuurlijk niet weten.
Dus ging Mies haar Jaap'allerlei
lelijke dingen van Hein vertellen
en Marie liet zich ir. haar sector,
niet onbetuigd om Jaap in een allcr-
onguurst daglicht te plaatsen bij
haar Hein. Weldra trilde het ge
meenschappelijk pand van dc vrese
lijkste bekvechterijen, die ooit in
zo'n knus familie-stulpje vernomen
zijn. Toen dan ook Marie haar man
net zolang opgejut had, dat-le naar
de eigenaar van het huis ging en
de koopsom op tafel legde, had je
de poppen aan 't dansen.
Jaap's promotie van onderhuurder j:
tot huisjesmelker was al méér dan
Hein verdragen kon. Maar toen Jaap
de vnlger.de maand met een gefor
ceerd lachje meedeelde, dat-ietotz'n
spijt de huur moest verhogen, ont
stond er een klein Hiroshima. „Uit
m'n kamer, versta je", was 't enige,
dat de ontplofte Hein kon uitbren
gen, maar Jaap verstond het blijk
baar niet. Integendeel, die bood z'n
vuurspuwende broer mèt dc kwitan
tie een fikse muilpeer aan.
Een duur. soort blijkbaar, want de
politierechter, taxeert dit fruit thans
op 20 gulden boete. Daar komt r.og
een week voorwaardelijk bij voor
de schending van het huisrecht „We
zijn altijd zo goed met elkaar ge
weest", zegt Hein. „Waren wc er
maar nooit au begonnen", vult Jaap
treurig aan. Dat dit laatste n 1 e t
op de onderhavige ruzies slaat, we
ten allen, die de Horken met een
moedeloze trek op hetzorglijk ge
laat naar hun wachtende wraak
godinnen'-'óp de gang zien''sloffen.
Want dat is- bepaald géén -aardig
steL
Stravinsky zou de echte Stravinsky
niet zijn, als hij niet met groot
raffinement, zelfs op het cynische
af. juist genoeg zichzelf bleef om
een compositie met een sterk per
soonlijk. accent te-;schrijven.
Flipse en de .zijnen speelden het
werk kennelijk met .genoegen al zal
er nog wel menig zweetdruppeltje
gevallen zijn, voor het zover was,
want deze schijnbaar muzikaal non
chalant neergeschreven partituur
bevat heel wat voetangels en klem
men. Maar het orkest vermeed z©
rs/et opvallende zekerheid en ont
wikkelde bij voortduring een. war
me levendige;klank.
Het ging. er trouwens het gehelo
gedeelte na de .pauze Tnuzikantesk
aan< toe, want in -de suite uit..de
..Rosenkavalicr" van Richard Strauss
excelleerde ons orkest opnieuw. En
hoe kon het bijna-anders in deza
moesiepende echt-Wcense rcuziek,
gestoken in een schitterend?' rijk,
orkestraal- gewaad, muziek dus.
waarvoor elk muzikantenhart wel
sneller moet. gaan kloppen? -
Hei'eerste aeel van liet program
ma. werd op'fraaie' wijzo geopend
met de weergave van de Sinfonia
voer aubbelorkest van Johann
Christian Bach. Dit nog altijd aan
trekkelijke werk/ging vooraf aan
Mozart's innig klinkend vioolconcert
in A. Janine.-'Andradp speelde hefc
gped gesecondeerd dooc. het orkest
geheel jn stijl, met 'warme, toon en
technisch met een' zekerheid, die
veel bewondering afdwong. Een har
telijke langdurige bijval had ze voor
deze fraaie vioiistische prestatie ia
ontvangst te nemen.
HERMAN VAN BORN
De Boterdpmse zangkanarlekwe-
kersveren.cing „Feljenoord zal dit jaar
haar 25-jarig bcBtaan vieren met een
jbileum-zangwedstrljd die op 5 en 6
lecember en een kBnerletërxtoonstelljr.g
die op 8 en 9 December zal worden ge-
houiit*n.
Over de week van 4 tot <*n met
10 November werden ln. Rotterdam
31 gevallen van roodvonk -
(Advertentie LM.)
J NZE laatste daad is sterven.
Wie gezond is en bezig,
denkt daar niet aan. Of de
dond moet ons al te na komen.
Dan is er plotseling het besef:
ik moet-er óók oen geloven.
Hoe groot was het verzet, van
ae eerste die stierf in ons Ja.
pans interneringskamp. -Boom
uan een kerel, door tropen-
kwaai gesloopt. Twee nachten
bridde zijn stem door t kamp:
ifc wil niet dood!
Onweerhoudbaar moest hij
heengaan.
Twee jaar later. Honderden
waren nl - gestorven, ver pan
hun gezin en zonder bericht..
Vóór de handwagen met de
dode liep dan, iemand en riep:
attentie.Zo gewocn was het ge-
loorden; daar ging cr weer één.
In het slinkend zaaltje, weids
„hospitaal" genoemd,lag de
jonge student. Hij was bezig
met zijn laatste daad. Hij lag .te
sterver,. Zonder verzet. Ook
zonder lijdelijkheid. Hij deed
het in vrede. Zijn gezicht ver
geet ik niet jicht. -
„De" vrede, die uw heengaan
heeft geleid
zal om mij zijn iri-'t ruuiste
.van de tijd.''
De Bijbel meet van die vre
de „die alle verstond te boven
gaat/'.In uw kerk is-Mj fc*.vin
den. Christus geeft die. Daar-
mee kunnen ook wij heengaan
-N O&EffMAW