i
Er is geen harder leven dan
een circusleven
Waardevolle nieuwe fff
uitgaven
Twee solisten
bij R.Ph. O.
We aten eieI
in de Peperstraat
HARTJE STAD
Charmante Lubitsch-filih
GEEN ROMANTIEK, NUCHTERE FEITEN
Glimlach, van artist
verbergt vaak zorgen
Het meest en
liet hartelijkst
AW -' I
ara ir. ssri iSSUtilS
Vijf-koren-concert
mmsim
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN^*
Gelezen
en
gewogen
Van belletrie tot wetenschap
Per la Musica
KERKNIEUWS
Sï Zaterdag 24 November 1951
OMvcrUmtit L
DAMESTASSEN
ds ntenwsie modellen
eq ktesren
StrdótWpij £3. C?cl'tm(j(;l At ('oPr/kr:. o
(Van een onzer redacteuren) :"t
Er is geen harder leven dan een circusleven en'
er is ook geen gebondèner leven. Aan de buiten
kant is dat niet te zien. Ket publiek ziet slechts
de romantiek, de bontheid, de overdadige schit
tering, het buitenissige karakter, maar niet de
hardheid, waardoor dit leven, wordt bepaald. De
axtisten maken hun adembenemende toeren,
komen w »tr heelhuids op hun beide benen te
recht en danken met een glimlach voor het
stormachtig applaus. Maar hun glimlach ver
bergt vaak grote zorgen, het risico van humwerk,
de Onverwachte moeilijkheden waarvoor zij
ieder ogenblik worden geplaatst en de nervositeit
om direct een oplossing f- vinden. Want hei cir
cus moet doordraaien. Lj wie eenmaal ir. het
circus is opgenomen, komt er niet ineer van los.
Hij' bezit- niét het circus, maar het circus bezit
hem. Hij houdt op een eigen leven te leiden. Zo
groot is de ban van het circus dat de artist die
op een zéker ogenblik in zijn leven het circus
wil vaarwel zeggen, er eenvoudig niét toe komt.
Duizend banden verbinden heni met dat vreem
de, jachtige en rusteloze leven. Zijn besluit om te vertrekken
moge vast staan, steeds stelt hij de dat-. - uit. Het circus houdt
hem vast. Semantiek? Och kom, in elk leven) in eik beroep
steekt voor hem die er zelf'niet in zit, een beetje romantiek.
Men kan romantiek ontdekken in het leven van een tramcon-
ducteur en in dat van een putjesschepper. Maar wordt het zelf
eens.' Opeens is die romantiek verdwenen. En zo is het ook met
een circus, Voila-
Jo van Dover en, perschef van
circus Strassburger, onderbreekt een
ogenblik zjjrr betoog om «en nieuwe
Sigaret op te steken. Wij zitten in
de Ahoy'-hal op het-terras'en.'.kun
nen hier een groot deel van het
circus overzien. Plotseling klettert
het applaus. Het trapeze-duo
Jeanette Groot heeft juist zijn
nummer beëindigd. De muziek valt
schetterend in.
„Kijk eens naar al die gezichten,**
zegt van Dover en.- „Er is geen
mooier amusement dan een ciréus.
Er is geen betere gelegenheid om
zich te ontspannen en zorgeloos toe
te-kijken. Het "circus is internatio
naal, In het. circus wordt het meest
fco het hartelijkst gelachen."
„Hoe ben. je eigenlijk bij het cir
cus gekomen?" vragen we.
Hij zuigt, peinzend aan zijn siga
ret.
„Dan zou Ik Je mijn. levensge
schiedenis moeten vertellen.' zegt
.Daar is geen enkel bezwaar te
gen," moedigen wij aah. „Als pers
chef en man op de achtergrond Van
circus Strassburger ben je door je
boeken en artikelen over het cir
cusleven toch al bekend geworden.
Het moet een interessante geschie
denis zijn."
Hy schudt het hoofd.
„Allemaal romantiek. jDe feiten
zijn nuchter. Ergens in.'mijn familie
sit een aanknopingspunt dat myn
liefde voor het circus Verklaart/ Van
moederskant is daar de kunstschil-
dersfamilie Slager. Mijn. tante Was
bogeschoolrydster. Zij draaide haar
naam om en noemde zich in het
circusleven Begals. Toen haar man.
een Italiaanse officier stierf, ging
«j verder met de paarden. Misschien
beeft deze zijtak me beïnvloed, je
weet niet Het is in ieder geval een.
feit, dat ik van iongsaf circus- en
kermiszlck was. En op een stoom-
caroussel was ik bezeten. Het
vreemde is, dat Ik ongelooflijk bang
voor clowns. Wanneer men mil
weecam naar het circus in Den
Bwch en de .clowns traden op, be
ffen ifc altijd te huilen; dan brach
ten ze my naar buiten om op te
knappen.
Warm en koud
Het circus maakte mij warm en
koud. Verder was ik een gewone
jongen, niets bijzonders. Een beetje
wüd. een beetje' ongedurig, eöfin.
je kent dat wel. Et had een sterke
neiging om te doen wat ik wilde.
Ik bezocht de H.B.S. maar had geen
San 'om daar geregeld'te zijn. Vader
was directeur van de Nutsscholen
in Den Bosch. Hij liet me gelukkig
vrij en vond, dat ik iets moest gaan
doen waar ikzelf zin In had. We
komen eigenlijk uit Doeveren, een
gehucht in de buurt van Wijk bij
Heusden, maar ik ben geboren in
Den Bosch, om precies to zijn op
14 Mei 1001.' Muziek trok mij aan;,
lx wilde violist worden, kreeg les
sen bij Roentgen in Amsterdam en
van Jopie de' Hoog—Veerman in
utrecht. Als ik een circus zag, kreeg
Ik heimwee. Ik verzamelde allerlei
literatuur over -het circus en wist
ér al veel van. -
.In 1929 hoorde Ik van de heer
Wanting, een redacteur van de
NEC. dat het circus Hagenbeek
een perschef 2ocht. Ik ben cr Op af
legaan en hoewel Ik mij nergens
kon laten voorstaan, werd ik
«neet aangenomen. Het- duurde
atar één seizoen, toen kwam !k in
Q«ost bij circus Sarrasani. Daar
oen ik vier jaren geweest en ik
5 sr, bijzonder veel geleerd. Die
m* Sarrasani was een reus op
circusgebiedf Na een poosje bij cir-
cus^van Bever gewerkt tehebben,
jWanv.'fli by Karl Strassburger. Met
onderbreking van. dén seizoen
oy. het drcus Knie, ben ik bij
ffebleven. Lief en leed
w»rv öc.met dit circus gedeeld; trou-
weet zelf wel wat een
hebben"* WÜ achter de rug
Eigen karakter
-1' er v„l veranderd eindt Je bij
«et cirnu kwam?"
-rif*ul®Ter' ,eder circus heeft zifn
h?, u karakt®r. Hagenbeek legde
«Li** accent op de roofdleren-
5»^cn®ra» Saraaaani hield meer van
Su e *h(W met veel mensen en
Sf"? 5° ?éer gevarieerd; Strass-
f' ket oude paardenspel
Hier heb 1* 81 drie
'Maw soms is men genood-
SSfu «WW*» te doen aan de
«Affak van het publiek.' Dat publiek
verwend geraakt met films en
revues, het vindt niet zoveel vol
doening meer inde traditionele
circusprogramma's. Het circus moet
dan noodgedwongen met detijd
meegaan. Vooral in* de jaren '30—
J34 kwam het vervaL De concur
rentie was enorm. Het publiek was
niet warm te krygen, applaudisseer
de nauwelijks meer. Bij Strassbur
ger, waar de paarden altyd het
hoofdnummer vormen, zochten wtf
naar een „trekker', iets waarover
men spreekt. Het vorig-jaar -was
dit het nummer van Borra, nu is dit
het waterballet Je moet-niet den
ken dat zo'n waterballet 'iets' nieuws
is. Het werd in de tweede helft vbh".
de vorige penw geboren en was
toen natuurlijk veel primitiever^
men werkte met sloten. "Wij hebben
het waterballet gemoderniseerd cn
aangepast aan de behoeften van de
ze tijd.
Niet alleen zakelijk
Als circusdirecteur -moei hnèh niet
alleen t zakelijk zijn, maar ook fan
tasierijk. Hagenbeek, stond b.v. te
ver .van.de realiteit en is er aan te
gronde gegaan. Sarassani is altijd
een reus geweest in 'de circus-
wereld', een man die overborreide
van fantasie, maar ook een*man die
de grenzen weieens uit het oog ver
loor. Het is een moeilijk "vak.
Strassburger is een 'man-die-*nim
mer de realiteit vergeef .Wat-zijn.
werkindeling betreft, heeft" hij iets
van een ambtenaar en. wat zyn za
kelijk instinct aangaat, iets van een;
bankdirecteur. Maar. in de piste
wordt hjj artist, dan vallen alle
zakelijkheid enalle zorgen van hem
af., Dit.:(leven wordt bepaald door
grote tegenstellingen. Enerzijds za
kenman, anderzijds artist- Het is
een gespletenheid waarvan hij nim
mer vrij komt. Ik sprak je toch al
Advertentie (1M.J
DAMES- EN HERENHORLOGES
57AAL - DOUBLE GOUD
Jo. vark; .Doveren. de perschef
van drain Sirassburger. Vroe
ger tros hl; bang voor leeuwen.
over de grote gebondenheid van ons
leven? Welnu, ik kan je op ieder
uur. van de dag-vertellen waarmede
Karl Strassburger be rig is. Je kunt
er'je horloge op' gelijk zetten!''
„Nu nog één vraag, kun- je een
gebeurtenis in je circusloopbaan,
noemen die je meer dan iete anders
heeft getroffen?"
Van Doveren moet even nadenken.
Anecdote
,-„Jk-,zal je. geen anecdote - ver
tellen," zegt hy. „tenslotte .is dit
een ernstig gesprek. Trouwens, aan
welke anecdote zou ik voorrang
moeten geven? Dus wat me 'bijzon
der. heeft getroffen. Ik was pas bij
Strassburger, in 1936. We zijn. toen
twee keer ia één seizoen omge
waaid,' de eerste keer inr Heemstede,
"de tweede keer in Sneek. 'Sneek
was het meest dramatisch. De tent
ging er aan toen het kindermatinée
ongeveer een half uur,achter de rug
was. Als het vroeger was gebeurd,
waren er ongelukken gebeurd. -Het
is de enige keèr geweest dat ik de
baas heb .zien huilen; het sneed me
door mijn zleL Het eerste, wat hy
deed was zijn vader opbellen in
Krefeld, Die zond hem nog diezelf
de dag een koffertje metnaai-
gereedschap-.- - Om de tent weer
op te-lappen. Kun je je voorstellen
wat een. tent betekent voor een
circus?" - •-*
Hij rwij gt. Zijn hand en zoeken
gretig naar een nieuwe sigaret .Dan
Staat hij op..
„Je hebt zo wel genoeg; niet
waar?"
JJen...handdruk en van Doveren
stapt weg. -Zijn aanwezigheid is
.weer ergens in het circus vereist
Als wij buiten de Ahoyteal staan,
horen wij de mensen- enthousiast
applaudisseren. Heeft van Doveren
niet gezegd dat er geen mooier
amusement'is dan het drcus?
Examens
Aan de Nederlandse Economi
sche Hogeschool slaagden voor
hét candidaatsexamen m de eco
nomische. wetenschappen de he
ren J. O- Smit te Delft; F. H.
Trouwborst te Schiedam; G„ J. M-
Sonnema'ns té Schiedam; K. F.
Mallée té 's Gravenhage en G. de
Gelder te Vlaardingen. -
Voor het doctoraal examen ha
de economische wetenschappen de
heer- K. ZJjlstra te Leeuwarden.
Wellicht was het niet geheel ver-1
trouwd zijn met het instrument en
de onevenwichtige acoustlek der Ko-
ninginnekerk oorzaak, dat'-.de vér-?
tolking van Handel's vierde orgel
concert in P, waarmee de Franse
erganiste Marthe .Braquemond dc
Philharmonische avond opende, niet
geheel en al aan de Verwachtingen
voldeed. Wel viel duidelijk te onder
kennen, dat hier een musicienne aan
het woord was, die over bijzondere
instrumentale èn artistieke eigen
schappen beschikte, maar een enkele
maai klonk haar spel iets aarzelend
en rhythmiscb onvast, hetgeen dan
ongelijkheden tussen de solo-partij
en de begeleiding van het orkest: ten
gevolge had. En dit deed enige af
breuk aan deze overigens knappe:
prestatie,
In Moussorgsky's „Trcpak" en drie
liederen van Mahler, (waarvan voor
al „Wo die Schonen Trompeten bla- j
sen" ed ^Lob des hoben Verstandsi
grote aantrekkelijkheid bezitten) 11
wist de zangeres Akke de Vries
sterk te, overtuigen. Haar stem is niet
groot, maar heeft de nodige warmte
en buigzaamheid en doordat ze ook 1
de inhoud van het lied weet te pei-
len en artistiek te realiseren werd
het een boeiende weergave, die haar
terecht veel bijval bezorgde.
Ket orkest onder Flipse, dat het
programma besloot met Brahms'
tweede symphonie. begeleidde beide
solisten op uitstekende wij2e,
HERMAN VAN BORN
- -J^óokVtoea-kwam het wel voor, ^<5p*^zttlke middagen wier-je rijp Kruger, met Joubert, met Botha en
dat4e.moeder tegen je zei; ,Hè. ik ,oan:^ar zee te gaan, voorgoed. Je de la Rey en al die anderen die
'vind"Séi IasUje.' Hier heb je een paar/*^5»®srs tei dat je? lastig was en de met hun; geweer op"300: metw* af-
centen/Jfaal -jiBar een eierkoek biwM^binaenffttd'-was met .zichzelf, stand;een Rooinek kauwgom.tussjn
de een of ^andér. of 'een krentenbdSPwKÜSi Dan maar Uever naar zee. de lippen wegschoten, was er tel-
of een lepeli borsthonlng; als je aï^^gbMjohgen of dekjongen. Ze kens wat anders te beleven,tolJctp-
i&WMtimmiihar niet langer vdiuï- zaten oüR(i je te springen pp zee. De pententoonsteiling&- en handboog-
dé voeten-zanikt Allé:'" mee"sterv.had het zelf1 gezegd blj het wedstrijden toe. Meneer Klein had
Dan had je die paar centen. '"^A«-JtndE? jubüéeV'van: het jonge ko- wel eris een net hulpie nodi^, wtt
En het was toevallig net gecu* 'nrngiOOBtje, dat Zy een periode de stoeien buiten in orde van tWe
vaat voorspoed inluidde, waarin om de bomen neer te poten. „Ha,
die meneer Klein!" „Zo Plet Hein,
markt.
.En jervoelde*jé illeeQ-
Maar daarom niet getreurd.
Op de Melkmarkt vielen mis
schien wel honden stil te houën.
want van* dat Verwilderde geblèr
van de melkhoiideri kregen de me-
vrpuws van 't CooLsïngel scheurings
achterhootdzenuwe. r--.jv:■---.?ir----
Of misschien wat te doen iedere-HdtterdamBB* jongen met een Nïet
hij een van de schuilkerken tussen admiraalsstaf iü z'n sansel liep..,.
Hoogstraat en Korte Wagenstraat....
kom maar door m'n hek; stoelen
d'r ;uit, want vanavond smijten ze
weer met kroketten, legen de muur
en dan ié/h«t '■^veér' alebesseiale-
besset" Mst' dubbeltjebfj meneer
Klein- was, gsuiw.. yejtlien|i w-
En pas 'dim incht-je;je .eierkoek.
van moèdersT maar" in de Peper-
«-■'** A. ""j kJL t straat.».:-Daar. waren -ze .veel,lek-
Voor fe die admiraalsstaf echter >erdOT
Of er was trouwerij op het Grots uhnaktp voor de verbaasde c£Cn 1.
Kerkplein !ipar,)Tan der Wonderlijk, en niet. om te gel°_-
»w#»riAn minnm«»n »wifiric 'L -0'
.«(fiwR, jjui uur Jkuj v»n'i je-maats rn fiet£"l<*oiE5i *en voor ry z~
.twepen masstensgiri zwierig vet-'.fè broeders oen ket iwarte koor,
sierd wreniale die ven Luae.
iedereen uit-
op de ban-
^fcÜhihet trouwen, üi h^dtafeaftTa^^DEtfe^afflihet huii is^ en over de bumenhof waar
het echte trouwen - --
mtet.
vodrop en erorvejiriachterop kwam
een vent
nergens meer1 een centje; bij te ver
dienen, terwijl^ zeg - nouzelf. als je
temISneaneeti. .weer OD het 1*n
eertijds ln de Peperstraat ook
n»i^or\a me,*-aqp. rdntlp Kii Ie Merb. TP PST tl I ds In dfl PeDefStraat OOk
terrarium zit).
uuu d.eiA. o.» niet. Nee"— en tóch was het er
uit bent, Heb-je .liever twee cier- Sedert ze in die Doele omgesold vlot raet.de Halve Maanstraal op
koeken dan één
hadden met die goede, oude Paul de achtergrond kijk maar.
Op initiatief van het Rotter-
d am sch. Gemengd Koor „Onder
Ons" wordt-op. 2S November a.s.
een Kerkconcert gegeven in de
Mathenesserkerk te Rotterdam
(W). waaraan een vijftal Rotter
damse koren medewerking verle
nen tw.: Dameskoor „Het Noor
den", dirigente Jeanne Verboom,
Delfshavens Gemengd Koor. diri-
fent J. J. v. d. Bos, Gemengd,
[oor ,L>e Stem-Vreewijk", diri
gent J. Mackenzie, Mannenkoor.
„Tediro" (Techin Dienst Gemeen
te Rotterdam) en RottercUmsch.
Gemengd Koor „Onder Ons".
(Totaal ongeveer. 225 zangeressen
en. zangers)
Beide laatstgenoemde koren
o.Lv, de heer W. J. van Santwijk
Jr. Solisten zijn de altzahgeres
Annie Hennes en de organist Ai-
bert de Klerk.
Uitgevoerd worden koorwerken
van J. Gallus, Fr. Gasparini,1 Fr.
Schubert, L. von Beethoven. E.
Grieg, Isr. J. Olm an, H. Andries-
sen.
liederen en orgelcomposities
van H. Sehütz, C. Pranck. en H-
Andri essen.
Door de gezamenlijke koren
zullen onder leiding van de heer
W. J. van Santwijk Jr. worden
uitgevoerd: Domlne Salvam Fac
van A Giesen (k capella) en tJ3ie
Ehre Gottes aus der Natur** van
L.von Beethoven (met orgelbege
leiding^ ■-
Wt--
Voor Emrt liubttscn Tnoét.: de verfil- tige. fthtt. met niet weinig persiflage op
maatst vertolkt' door 'de Trmnae actrice
van de lSe
klokspijs ztjn voor liefhebber* van ste
ge seniel
OVERSCHIE
De voorzitter van dé wijkraad
stelt aan dit college voor een be-
bedrag dit de kas te bestemmen
voor hét doen maken van een per-
msnente verlichting die bij. even
tuele gebeurtenissen in de wijk aan
de hulpsecrCtarie kanworden aan
gebracht.
Donderdag 22 November heb
ben de leden van de hervormde
jongenseïub Timotheus te OvcrschJe
het dertigjarig bestaan - van hun
vereniging gevierd.
mtng van Marscry Sharpbijzonder
aardige boek .Clunjr, Brown' een kolfje
naar zijn humoristische hand geweest
zijn.De lezer zal. met. een gevoel van
g^ote vertedering terugdenken aan. die
moedige, .onbedorven auny. die door
baar strenge oom uit tiet verdorven
Londen weggestuurd wordt naar de pro
vincie om zich hi aLe eer «n deugd te
bekwamen in het vak'van dienstbode
bij een rijke familie. Heel ver brengt,ze
het niet In de huishoudelijke kunsten,
want er Is een vreemd soort professor,
een voor de nazi's gevluchte Tsjech, in
mus. die wel als een goede engel over
haar waakt maar tenslotte zeer .mense
lijk' ingrijpt: als het brave meisje ge
heel dreigt op te gaap in. de sfeer van 't
plaatselijke burgerdom. Hét is trouwens
een heel vréémd soort geloerde, bepaald
niet van practfsche ste gespeend en de
manier waarop de berooide Vreemdeling
deb de hulpvaardigheid van zijtt .onder-
duik'-gastheren laat aanleunen, is niet
de minst kostelijke grap in deze werke-
lijlc veroverende eomedie.i- -
Lubitsch handhaaft la .Cluny Brown*
ten volle <4e reputatie va* de man,"die
o^. Nlnotchka, The shop around the
corner. maaXter het-le een eig mpe-
thiekc, venederende en tegelyk gces-
feestdagen
.m zicht) i.
rtEN voortreffelijk en- boeiend overzicht 'van) de litteratuur uïe het
Ui Nederlandse taalgebied vande oud-Germaanse poerie af uit
de eerste eeuwen onzer jaartelling lot en met 1950 btedt .^Kcftter-
schap en .werkelijkheid". Dit ondér redactie van W. U M. E. van
Leeuwen tot stand gekomen taerk, waarvan thans ac derde druk ts
verschenenricht zich tot de belangstellende leek: het ds
aeschreven, maar daarbij wetenschappelijk degelijk, verantwoord. Het
leeft een inzicht in de ontujikkelingsgcschiedenis der «(«nituu^ban
Noord- en Zuid-Nederland en Zuid-Afrika en tnedt kprté jcarakte-
óSeringen van alle auteurs die maar in enigerlei mate tot die diue-
ratutor hebbett- bööedroöeTfe«*-*:;' !«Ji----"
Waar hiér honderden schrU^s
In kort bestek behandeld, werden,
moest een oordeel:én een waarde-
bepaÜnfi slechts, .vluchtig en al-
geméen., blijven: een literair-cnti-
schê studie bedoelt -dit wérk nu
'eeiüïióaT niétW, stljb," maar a!é
oriëntatie op hetbréde terrein
onzer letteren en als naslagwerk
beantwoordt het valkomen aan
alle in dat opzicht—te- stellen
el^nö8 de eerste uitgave van 1938 is
.nich««achan en werkeiijtrheici 'aan
zienlijk uitgebreid, net overzicht werd
op to £t*te bijgewerkt, evenals de wn-
vSngrlJke bibliografie, en de.kenaehets
der Zuid-Afrikaanse, letterkunde werd
herschreven door ör Rob, Antoniemen,
Aan deze lijvige IftteratuurgCschied-
KChrtjvlng werkten verder nog mee dr,
H W. Moller, dr J Kareemeyér.
dr Vf H. Stavermari en dr J A. Gons
(dé schrijver. Manilx Gij sen). Het re
sultaat van hun samenwerking lég-tn.
een prachtig verzorgde en rijk geïuus-
treerde thtgave het licht bii uitg. De
Haan. Utrecht. 1/13^0).
rt* hand van Manuél Van Lof-
,tm"£«n «I -lnl,Mmt tot.na
toneel", kundig en met hefde geKhre-
ven Vfte min of meer d«
schouwburg bezoekt moet dit boekje
ïeker leien; ln slechtakorte hoofdftuk-
de achrtlver bijzonder veel
•es* UWi r:f -
Ven van de béste werken vnn Grahitn
rtreené is zön ..The end of the affair
thans verschenen in Nederlandse ver
taling: ,3ét «inde van het epel". HU
bereikt tn dit knap gecomponeerde werk
«en bijzonder scherp* zialsontledinjz én
karakterbeschrijving. Aan da andere
kant echter blijft ook üler zijn pro-
bleemstfllllng iets geforceerd behouden,
wanneer hli Uit een beschrtjvirtg van
een moreel weinig gefundeerde lleMe
stichtelijke lessen gaat trekken. Hfl ver
haalt hier hoe «en vrouw midden in
een gepassionneerd en cynisch-bewust
overspel door het geloof overvallen
wordt als door een ziekte. Zoaïs. in
meer. werk.^rérblndt Green? aldus een
getuigenis fan rijn katholicisme aan
èen speculatie op morbide sensatie. Dit
maakt dat men zijn hoek, hoe briljant,
soms ook geschreven, toch met gemeng
de gevoelens leest. (Uitg. Contact, Am
sterdam. adM).
Vorig Jair verschenen de eerste Ne
derlandse. vertalingen van a werk van
Frani Kafka en tïUti^ heeft ook een
grotëNedérland-
sestudleo verdeze
auteur het. licht
gezien: „Astnoflai
In Praag". -De
auteur, «fan Mén-
tor, ontleedt bier
èp bfjzoUder,
scherpzinnige
wijzen de figuur
,van Kafka nern
belichtend ln
elgea-,ntili«u en
tlja. Daarin vindt
.hij dan de vor-
ktarbig voor veel
wav .te Kafka's
werk voor. duister
symboUame. ge
houden wordt,-
hetgeen hetp tot.;:
a, uiucrwk FRAXZ KAFKA
schrijft"' niet moeilijki" iüitg*vè 'De
Driehoek, Graveland; Patrla-reeks.
t 350). w,
Het artistieke ca
baret van Mont-
martre. Een teke
ning aan Steinlen,
ontleend aan ,Pa-
rijs, 'negentiende
eeuw" door mr.
ir.) M. M. van'
Praag.
Arthur Koestier'» nieuwe roman „Th*
age of longing", waarover we enkele
maanden geleden een uitvoerige be
schouwing publiceerden, la thans ook-in
het Nederland* verschenen: „Ds Jaren
van verlangen ia dit buck, dat.hl]
omstreeks i960 te PariJ* laat^ spelen,
geeft Koestier een visie op de dreigen
de ondergang van Europa cn „een breed
panorama van de atuiptrekkinH«t van
intelleotueei en politiek Jeven, dat op
«et punt staat onder te gaan m het
„Gemenabest van Vrijheidslievende
Men Mn", met weike
Unio wordt aangeduid. Het is céh „boe
delbeschrijving zonder toekomstver
wachting" van het oude .Europa. Bril
jant geschreven en vol dodelijke spot
is dit «ombere boek; de Nederlandse
„bewerking" van H, P. van den Aardweg
doet overigens Koestier s taal lang niet
altijd recht. (Ultg.: strcagbolt, A'dzm.
f
na JMsderJandse vertaling vh» Irving
tone's „Hatleven van. Vincent., van
Goch" zag reeds een tweede druk. Een
overstelpende hoeveelheid feitenmate
riaal brengt in deze. uit gefantaseerde
dialogen opgebouwde .roman, ntet het
leven van de werkelijkheid. Stone 6
boek boeit echter, voorzaver «t hog 1 Jt»
vaa de tragisch* werkeltflchrid achter
ds reman t» tawpeuren valt., (Uitg. ;*öi-
jaMüt, gunu' y^BJO). a
Hcddrik de.Vries publiceerde „Distels
en aloe's van de^Jbecriéohe volk spofisle",
een bundeltje copla'a van 'een door
gaans grimmig karakter. Typische ole-
bojlscher-pöitrie dl» althans blijkend
d« vertaling vaak In hun kernach
tigheid en trefzekerheid van beeld «en
vitale, wilde schoonheid bezitten, (Ultg.
luimen. Den Haag. 230).
n fT O ^"rr
Een alleraardigst boëkje fs ,JPariJS
negentiende eeuw": ln een aantal leven
dige cn boeiende korte essays beschrijft
mr. Ir. M. M. van Praap verschillende
facetten van hetPartJse -laveq uit het
overgangstijdperk van) de negentiend*.
over een grote feitenkennis en over een
meeslepende verteltrant, waardoor zijn
artikelen tot een prettige en waarde
volle lectuur werden. Talrijke figuren
van baron Haussmann en Yvette GuLl-
bert tot en met André Antcrfne en A. M
Lugn6—Póe passeren hier de kleurige
revue. De schrijver BordewtJk droeg
een inleiding bij tot dit boekje, dat met
talrijke foto's en reproducties werd ge
ïllustreerd (Ultg.: De Tijdstroom, Lo-
chem). f «30. .4%»
'Onder de'titel „Het 9*M ?€er tsihm-.
vlrett" fs thans het tweed* 'Meel Wft
schenen van Raymond Brulez' vler-
deiige romancyclus .Jdljn woningen".
Het eerste deel, „Het huls te Borgen",
bleek reed» een bijzondere verrawin*
door zijn gaafheid, oprechtheid en
warmte, Brulez' peraoonlijkhaid komt
nog sterker naar voren ln dit tweede
deel van de..cyclu».,.,De Vlaamse auteur
beschrijft smer. hoe' de ervactageiii en:
oidrtanfllgnedenoma
óoélog-^-f mei all«|dai^&^r|ópgeioepen|
iefenatellteKai te VlaWeien óp herr^
tewerktenTn iljn oriWlMeTlhii'vatf'jon-^
gelingsehap tot volwassenheid. Eenvou
dig en wijt, vol charme, 'teder^ *aflro-
nlach, warm en navranl Is dit werk.
zeer peraoosMJk e» tegelijk, vatt.een.bor..
wonderenewaardlge objectiviteit. Een
boek dat men.niet ongelezen.fne* I*t«n,
(Ultg. Meulenboff, A'dam. t ?,W),
bepaalde typisch-Engelae karaktereigen
schappen en opvattingen. Jennifer Jones
speelt Clony. naïef en toch. ook- heel
verstandig, Charles Beyer la de profes
sor. wien tiet dMrm»ur*cbap toch beter
ligt tUri debeachouweiykhei d On
LtJXOR). -
Prinses
.Paniek op straat?-; «na men de ever-
treffende trap van de onlang» hier var-
toonde .Frightened City (Parasieten der.
wereldstad) k urmen noemen. Wa» - het
wild, dat de gezondheidsdienst samep
met de pohtie Dp het spoor trachtte te
komen.: ia laatatgenoemde - tam een
vrouw, die met pokken besmet was. hier
gaat het om niets meer of minder dan
een stel mannen die eexrmet builenpest
besmette onbekende vermoord, maar
ook aangeraakt hebben.
Elf» Kazan ;;'toent te deze. flhö ïfjn
grote meesterschap door, zich niet alleen
met de eigenlijke" jacht herig te hou
den, doch tevens van elk milieu, waar
heen het verhaal,rich verplaatst, onmid
dellijk de sfeer en .de type» vast te leg»
gen.-zodat het geheel ondanks het wei
nig oorspronkelijke gegeven, de direct
heid fcrtfgt vrii een geheel spontane ont-
wOtkdlna van gebeurtenissen. Richard
Wldraark, als de intelligente, koppige
jonge medicus en P»ul Douglas, de norsa
politieman, vervullen de hoofdrollen ln
deze sterke film. die ook aLdoor de on
verbloemde tekening van de zellkant
van een wereldhaven»tad de aandacht
stellig Verdient.
i ,i Cineac en Victoria
judyriGarland als.'boerin-crooner kin
men met andere show-sterreö het lan
derig landleven: wat rien opvrolfjken te
de.,technicolor musical ,Met' de kippen
op stok'. Voor de afwisseling heeft men
•de'ebow ditmaal gehuisvest in «en boe
renschuur, die W.1 sommige scènes wel
ineens onmerkbaar ultgedHö blijkt "tot
onmetelijke grootte. Maar op zulke;tm-
wadrifchflniylthoden moet rneh natuur-
ihk-niet.te veel letten. Het;gast immer»
aDeen om de zang-, dans- en andere
revuenummers, dl» van Gene Kelly be
paald meer de moeite waard zijn dan
van Judy Garland. De regie heeft Joe
Pasternak. s i -«v-
t duetteerpartijen.
b-utnsca
Capitól
In Itatlë leèft d» legende, van Mlthele
Pezza, «en ruwe, woelige bandiet, dl*
door zijn strfjd tegen de lager» van de
Franse koning te Itali* aan het einde
van de J&e eeuw. door de volksfantasie
ia verheven tot een legendarisch* held:
Fra Dlavolo, ,Ue Zwart* Monnik'. Reeds
in 1830 werd van deze geschiedenis een
opera gemaakt; thans f* ze door. de
'Italiaanse regiaseur: Mario Soldatl, ver
filmd. H«t la een boelende, levendige
rolprent geworden. Amadeo Nazzaxl rit
Fra Dlavolo beent als stoere bendeleider
met veel flalt door de fUm. De röl van
Marietta, zijn geliefde, wordt aHerchar-
Roffelende paardehooven en knette
rend* reyotvrrsch oten rfjn-de voornaam
ste intrwiitoUm vaa. het filmmena, dat
d«* week tn Lutusea onder de titelJ3e
stwi der-verechrikkteg** 'WOntt*'*'opgè-
diend. Gary Cooper Is ala een ohvar-
schrokken vechter de hartige h*p th bet
geluml en Ruth Roman zorgt; dat er nog
een «iet te versmadea toetje: eaa'.worüt
toegevoegd. Al deze bestand delen bft
elkaar vormen de geschledoiis van een
achildorachtige kerel.'dié na de .Ameri
kaanse burgeroorlog een soort, guerrilla-
atrfid te zijn eeutje poogt voert ta let
ten teneinde een paar aertzvljandca .t®
treffen, i die cön. hul* in bxandhebben
«MtokexL.De film i» ln tecimfcolor nog
schilderachügar dan de historie, zelf.
De Werkgemeeruichap vóor muzielc
Per La Musics had gisteravond' la
Ons Huis onder leiding van de direc
teur COrn. M." Lunbtrrg eeit leerllii-
genavond"'"georganiseerd/ 'waarvoor
veel belangstelling .bestond.
Het wel uitgebreide, .doch afwis
selende prograronaatoonde zowel
wat de samenstelling als" de' tth-riye-
rinff ervan betreft, dat er onder, kun
dige leiding, serieus gestudeerd
wordt Zowel het zelfstandig rn,uai-
céreh,als het ensemblespel -legden'
hiervan dikwijls getuigenis trf, het
geen ook op vocaal gebied het;geVat
was. Dat het hier niet kwam tot hët
uitvoeren van de gebruikelijke kin
derliedjes en -cantates, maar volle
aandacht werd besteed aan koor-
werkjer met muzikaal-pnedHgogiiKihè
éigenschapben is op zichielf een ver
melding waard.
Het publiek toonde met het schen
ken van^harteUjkft- bijval;" het'"*ge-
bodene op prüsjt«.;»telten£^' «-f i
HWL'Hénr.:,K«rk'is:'i-.
Bedankt voor Glessend&nt X S. Cupe-
rua te Doornspijk; voor Genemulden B.
G. A. v. d. wiel te Tholen.
Bedankt voor Neerlangbroek G. B. A.
d. Wiel te Tholen- voor Gardeien
A. J. Wijnmalen, te Oidebroefc.
Cluny Broton., het dtensfmeisje
(Venni/er Jones) en de ptofestor
(Charles Boyer) In de rozen
tuin van het landgoed. Dit.'
.Cluny Broton' (LUXOR) 1