ïktsfr Friese gemoedelijkheid aan dekanf in strijd voor taal en cultuur Selskf/Cp Grote mensen die met poppen spelen Kunstmanifestatie onder grote belangstelling begonnen Arme Ann Todd slachtoffer van snode schilder r Ontvangers i j éaM* Zaterdag 1 December 195 L „De zes van buiten Qeen Abe of Fedde als president, doch recht op eigen volkskarakter Skotse Tri je Om eigen .taal Beier? Nee! V. <f. MOANNEBLED <§oud en tSuloer - Gezond beslaan „DE SCHANDEKRABBERS" Niet alleen materiële opbouw nodig, ook culturele! Uit samenwerking geboren Zestig kunstenaars ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Capitol Cineac Reorganisatie brandweer is gedeeltelijk ingevoerd (Van een onzer verslaggevers) „Ljeaver dea as slaef" stond als laatste zin op de pamfletten, die tijdens de roerige Vrijdag in Leeuwarden door de Friese studenten onder het publiek werden uitgedeeld, „Liever dood als slaaf". Wanneer men een dergelijke bewering helemaal au sérieux neemt, doch er is gelukkig in Friesland zelf ook maar een heel klein groepje, dat zich niet bewust is van het vrij over dreven karakter van een dergelijke uitdrukking, dan zou het er in Nederland naar toe gaan dat we binnenkort troepen moes ten zenden naar het Noorden om met harde hand een opstan dige provincie tot de orde te roepen. En dan zouden we thans in Rotterdam met argwaan dienen te letten op de gedragingen van de „Friso"-leden, die, al jaren lang in eigen Fries milieu bijeenkomend, natuurlijk in wezen wegbereiders zouden zijn van een staatsgreep in het hart van Holland om de landgenoten wat meer armslag te bezorgen. Welk een fanf -ïie1 Want als we de laatste groep van „De Zes van Buiten" de revue laten passeren, dan is het toch steker onnodig te zeggen.' dat de Friezen in Rotter dam zeker geen aanhangers zijn van de groep extremisten ia hun ge boorteland en dat zij in geen. ge- geval ook maar het geringste ge voel hebben, dat Friesland „onder drukt" wordt of de Friese eer door Holland met voeten getreden. Dat zijn propaganda 1cuzen, die geen hout snijden. Die alleen maar goed ge noeg zijn om onkundigen van de ■werkelijke feiten, de dood in te ja gen _en eonfereneiei* en grappige- stukjes-schrijvers een malse hap tc bezorgen, waar zij maar al te graag op af vliegen. En dan lachen hon derdduizenden in het Westen om dat wonderlijke volkje aan de an dere kant van de streep afsluitdijk, dat toch zo heerlijk over zijn lucht- kasteeltjes kan kolderen. groep is van een stuk of dertig he ren, die een kaatsverenigmg vor men en het land in gaan om aan grote wedstrijden deel te nemen. De zangers van Fnso staan momen teel min of meer op non-actici doordat een leider mankeert. Hi) zal, terwüle van de juiste uitspraak, een Fries moeteu zijn en deze taai- kundige-muzikale combinatie in een persoon heeft men tot nu toe nog niet gevonden. En wat „Friso" op de gecombi neerde streekavonden voor het voetlicht brengt? Geen toneelstuk je, want dat kan memand verstaan dan de Friezen alleen, en ook geen zang, want de dirigent ontbreekt. Nee, Friso, dat is bij deze gelegen heid Friesland, zal de Skotse Tnje laten zien, de beroemde dans vol ingewikkelde figuren, hoogstwaar schijnlijk in Fries costuum uitge voerd, zodat men ook in dat op zicht een mooie kans heeft een facet van de Friese cultuur te be wonderen, dat dreigde te verdwij- Toch is er strijd. Maar het is geen strijd, die tegen „Holland" is ge richt omdat de Friezen baas in eigen huis willen zijn met een eigen par lement, eigen douane, bankbiljet ten cn misschien Fedde Schurer of Abe Lenstra als president. Het Frie se volk in zijn geheel (en dat het een zaak is, die meer en meer door alle Friezen van iedere rang en stand wordt gevoeld kan nog niet genoeg worden gezegd) wenst de vrijheid om in de ruimste zin des woords het Fries te gebruiken, de eigen taal ook in school, op de kansel en eveneens in de rechtzalen te spreken, en niet belemmerd te worden in de talrijke acties en ini- tiatpeven om de Friese cultuur te bewaren cn te stimuleren. Men verzet zich in. Friesland nu eenmaal met hand en tand tegen de vervlakking, die van Europa een eenheidszaakje dreigt te maken met overal dezelfde muziek, dezelfde kïapkamvgom, dezelfde smaak, de zelfde be-bop, dezelfde colbertjes, dezelfde pin-up-beauties en zazou- jongetjes, zonder andere rugge steun dan een vleugje Amerikanis me en een massa nolle bombarie, w-aar de lommerd au fond geen rooie cent op uitkeert. Is het dan zo, dat de Friezen zich beter voelen dan de rest? Ook dèt niet Ik geloof eerder, dat het door de jongeren hier' en daar ge weldig overdreven, spektakel waar bij het Westen des lands telkenmale als de boeman wordt afgeschilderd, soms meer voortkomt uit can ge voel van ongerechtvaardigde, maar wel begrijpelijke, minderwaardig heid, dan uit een idee, dat het Frie se volk werkelijk zó superieur zou Alie Fcenstra (IS jaar) kwam op vijfjarige leeftijd uit Bolsward naar Rotterdam. Toch heeft ze haar Fries in geen enkel opzicht verleerd, leder jaar brengt te een deel van de vacantia in het Noor- den door. Tijdens de pauze van een Fries toneelstuk op een avond van „Friso" waarin Alie meespeel de, poseerde ze even met een exemplaar van de Irt het Fries vertaalde Bijbel. ,Blbel. Dai is de Hiele Hillige Sfcrift. Bifetsjende al de fccnouike boeken fen it aide en nije Testamind'. De vertaling ge beurde in 1946 onder auspiciën van het Bijbelgenootschap. zijn. Fen Fries is niet zo vlot als een bewoner van de grote stad. hij kan er niet tegen op, is, als telg van een uitgesproken volk van boeren, te stug en te verlegen om in te gaan op de luchthartigheid, waar mee een welbespraakt „Westerling" door het leven gaat, trekt zich te- ^ug en kiest als enig verweer dan het gevoel van (misplaatst) mar telaarschap, dat dan natuurlijk recht geeft op, bijvoorbeeld, het uitgeven van pamfletten met „Liever dóód als slaaf Dit doen de jongeren. Het uiterste. Maar hoeveel maal zij de plank ook misslaan en een averechtse se rie reacties ontketenen, toch hebben zij de reclame gemaakt, die nodig is om de aandacht van anderen bui ten Friesland te vestigen op de voortdurend sterker wordende onwil van het gehele volk in deze pro vincie nog langer beiemmörd te worden in de uitvoering van als rechtvaardig gevoelde verlangens betreffende het voeren van de eigen taal. En de zeer grote groep, die dat onderwerp als doel van een gêfun- XTeBN, wij denken nu niet aan de ambtenaren, die uit hoofde van futn beroep soms tod gedwongen zyn. ons een aanma ning te zenden, omdat zij nog het een cn ander «an ons te vorderen hebben. Overigens zijn wij wel eens ten onrechte ge prikkeld tegen de ontvangers. Zij handelen, via de Regering, uiteindelijk in opdracht van ons zelf. Of leven unj met meer in ee» democratie? Ook denken wij nu niet aan de velen, die tegen 5 December op de één of andere manier, iets geestigs, ondeugends of gezelligs ontvangen; en hoe aanstekelijk is popelende kinderpret! Wy denken nu even aan de eigenlijke betekenis van het feit dat unj alten ontvangerszijn. Dat niemand van ons hoe eenzaam ook wordt overgesla gen. Dat niemand is uergeten. Dat mat u>tj ontvangen, wordt gegeven, nog voordat wij er aan denken, laat staan erover gaan aanmanen. Jesaja (in hoofdstuk 40) zegt: „al wat leeft zal het zien." Wat - zullen toy zien? Dat 10ij „uit des Heren hand ontvan gen": vergeving, vernieuwing, eeuwig leven. Dat is de inzet van advent. F. OBERMAN 99 UD MM FT FBYS< BOUM OM UTEN5 FOAT ROTTERDAM EN OMKRITEN prest forsli»«t ge«.i ^Icrloazjea FY15EN T kavw ïlt oar o m s eemeene »t - - <,r* „a ra O- Wiersma Co. - W by tl Jan afds biLentJe adres deerd en intelligent gevoerd stre ven heeft, telt mensen, als Fedde Schurer, die thans de typische Frie se, soms wat trage, gemoedelijkheid hebben laten varen en de koppigheid demonstreren, waarmee de Friezen veel te vaak behept worden geacht. Want een Fries is niet stijfkoppig tegen heug en meug in, hetgeen zou wijzen op een gebrek aan gezond verstand, dat zeker bij de grote mas sa van de bevolking in voldoende mate aanwezig is. Hij is daarentegen, zeer bewust van een eigen aard, een eigen geschiedenis en een aparte cul turele plaats onder de groepen van de Nederlandse populatie, die hij on der geen beding prijs wil geven. In wezen zijn Friezen vrij sentimenteel, waarvan hun liederen en hun litte ratuur bewijzen te over geven, en zijn f zij halsstarrig trouw aan de ideeën, waarmee zij menen het aan het rechte eind te hebben. En dit zelfbewuste gevoel botst wel eens met het onbegrip van „Hollanders", wier kennis omtrent het Friese volk uiteraard te gering is om zich in al deze speciale problemen van het Noorden in te leven. De ruim vijf honderd twintig le den van „Friso" volgen de ontwik keling van de gebeurtenissen, die Friesland in de afgelopen weken opeens op de voorgrond hebben gebracht, natuurlijk met aandacht. Velen werden in „It Heitlean" ge boren, anderen zagen in Rotterdam het levenslicht, maar hebben een Friese vader en moeder, die thuis de taal nog spreken en de banden met het dorp of de stad waar van daan zij komen, nog niet hebben verbroken, In deze Rotterdams- Friese gezinnen leest men Friese boeken, volgt men de nieuwtjes van de week uit hét Noorden wel licht ook in het Friese weekblad „Frysk en Fry" en "mogelijk zijn er jongeren, die zich zelfs in een stad, ver van het gebied waar rij hun kennis ten nutte kunnen ma ken. interesseren voor het leren schrijven van de moedertaal, een onderdeel in de Friese Beweging, dat buitengewoon veeL jongeren tot zich trekt. „Friso", dat in 1914 te Rotterdam werd opgericht, heeft steeds een gezand bestaan geleid omdat er voortdurend Friezen naar het "Wes ten trokken om in de steden hun geluk te beproeven en zich dan meestal heel gauw aansloten bij een Friese vereniging. Nu het to verwoord „emigratie" zijn intrede hèeft gedaan maakt men dikwijls een grotere stap en verdwijnen veel Friezen naar andere werelddelen, hetgèen „Friso" kan merken aan een kleine vertraging in de toeloop van nieuwe leden. Zij, die komen en hun plaatsje opzoeken in 't gelid van „Friso" tonen een grote mate van mede-1 werking en genegenheid voor hun I vereniging. Met liefde en begnp voor de stukken, die allen van de hand van Friese auteurs zijn, wordt op verantwoorde wijze toneel ge speeld, de cursussen in het Fries genieten veèl belangstelling en tal rijke Friso-lederi tonen aandacht voor dé studieweekends, waarvan de vereniging van Friese vereni gingen buiten de provincie (het Frysk Boun am Uteris) de organi satie heeft. Verscheidene malen per jaar komen auteurs en leiders van de Friese Beweging naar Rotter dam om voor de „Friso'Meoen een onderwerp te behandelen, dat meestal tot diepgaande discussies aanleiding geeft, terwijl er ook een Hef maandblad van -„Friso"' ricf er welverzorgd uit, Dat het redac tionele gedeelte in het Fries wordt gesteld ligt voor de hand. Boven dien zijn er verschillende adver teerders, die in dezelfde taal hun aanbiedingen plaatsen. Met wat goede wil kan een niet-Fries ze best lezen. ,J$ije Binnenwei" doet, als letterlijke vertaling, natuurlijk een beetje grappig aan. nen, maar thans in Friesland weer nieuw leven in wordt geblazen. Niet omdat een kleine groep dat als een uitdagend propagandagrap- je etaleert, maar, integendeel, om dat de liefde voor het onde, eigen costuum b|j de Friezen zo groot blijkt te zijn, dat men er gaarne allerwegen aan mee wil helpen dit tastbare bewüs van een eigen ge aardheid in volle luister te helva ren. (Advertentie l.M.) r Theebeurzen ln alle prijzen Straatweg 63 r Ccolsingel A1 (tB.PwtkjMoofli Resultaten van de vogel tentoonstelling De uitslag van de vogeltentoon- slellmg luidt: Exotische vogels: le prijs F. Houwchng, 2e prys H. G. V. Oorschot, 3e prys N. V. Leeuwen, 4e prijs'H. H. Huitema, 5e prijs P. Houwehng. Kleurkanaries: le prijs J. C Muet- geert, 2e prys A. v. Oorschot, 3e prijs De Veth. Meesterzanger: J, Schenk. Dc fraaiste sierduif was een raadsheer van de heer L. van Heus- dens uit Delft. Bij de konijnen was het fraaiste exemplaar een Gouwe naar van de heer Drcesman uit Groningen. OUDERKERK AD. IJSSEL INENTING TEGEN D-IFKTHBHIE In de voormalige OX. school a. d. Dorpsstraat zal op Dinsdag 18 December a.s. te 3 uur nm. een kosteloze inen ting of her-menüng plaats hebben te gen diphthene voor Kinderen van maanden t.m. 14 jaar. Wie hiervan ge' bruik wil maken, dient hiervan voor 8 December ten gemeentel)uize kemus te geven, Kunst is openbaring van levensgevoel, ze kan antwoord geven op inner lijke vragen en bovendien is ze diep-menselijk. Het leven is niet compleet met eten, slapen en werken; het is de kunst, die inhoud aan ons leven schenkt. De Rotterdamse kunstenaars willen hun stadgenoten deelgenoot maken van wat in hen leeft en dat gestalte krijgt in de scheppende arbeid. Er ontstond samenwerking toen de gedachte begon te leven een driedaagse tentoonstelling te houden. Die samenwerking was niet altijd even gemakke lijk, maar hier is dan toch een resultaat waarover wij ons niét behoeven te schamen. Het Rotterdams Blaas quintet (leden van het R.Ph.O.) heeft een vierdelig quintet van "Willem. Pij per uit 1929 ten gehore gebracht; vervolgens een quintet van Max Vredenhurg, getiteld „Uit het land van de wijn" en een drietal stukjes van Jacq. Ibert. De heer P. W. J. Steins heeft een korte causerie gehouden over het probleem en het mysterie in Met deze woorden leidde Anna BI am an de openingsavond in van de driedaagse tentoonstelling in het Schielandshuis, die door een. groot aantal genodigden, onder wie wethouder A. Hogeweg na mens het gemeentebestuur en. vele belangstellenden werd bijgewoond. Mej. Blaman wees er vervolgens op, dat de Rotterdammers nog on langs, bij de kunstmanifestatie op ne Beuistrappen, van hun belang stelling voor culturele aangelegen heden hadden doen blijken, dat Rotterdammers wel zakelijk en nuchter zijn, maar toch ook ge schikt om culturele belangstelling te tonen. Thans is op deze drie daagse tentoonstelling de heelden- de kunst zeer voldoende verte genwoordigd. Zij, memoreerde) de medewerking van de Rotterdamse Kunststichting, die het streven daadwerkelijk heeft gesteund en noemde in het bijzondis: het aan deel van de organisator Joop van Hoorn en dat van de hangcorn- missie, bestaande uit Louis van Roode, Bas v. d. Smit en Jaap Visser. Een afzonderlijk woord van dank kwam toe aan mej. Raayer en de heer Wjtzel van de Kunststichting zonder wier arbeid men nooit zo ver zou zijn geko men. de kunst, waarbij de causeur zich bepaalde tot een schetsmatig aangeven van wat wij onder kunst verstaan, de flits die een ogen blik ons leven doorlicht om ons te laten zien waar wij staan en waar wij zijn. Daarna heeft Anna Blaman de tentoonstelling voor geopend verklaard. Anders dan anders, dit is de indruk die men meeneemt na een bezoek aan de driedaagse tentoon stelling, die op de eerste verdie ping van het Schielandshuis in drie zalen is ingericht. En dan be doelen wij in het bijzonder de schilderijen-expositie, waarvoor trouwens de meeste aandacht wordt gevraagd en die een beeld geeft van de vele facetten der beeldende kunst in Rotterdam. Namen noemen van de zeer velen, ongeveer 60 kunstenaars hebben werk ingezonden, is vrijwel on doenlijk, By elkaar moet hun (Van een onzer ver slaggevers) Op een zolder van een flat aan -de Oostzeedijk bevindt zich het enige mario netten-theater in Rot terdam. Niet dat or voorstellingen worden gegeven, daar is de ruimte te klein voor. Wol wordt-er druk ge repeteerd. Ook op het moment, toen wij de zoldertrap besteen. „Hoe ik er toe ge komen ben het mario nettenspel te gaan be oefenen? Dat is eigen lijk een toevalligheid," zegt de 57-jarige sein- hmswachter van de Nederlandse Spoorwe gen. Herman Hoebem die via een trapleertje van de theater-brug daalt. „Een jaar of twintig geleden kreeg ik het boekje ..Hand leiding tot bet zelf vervaardigen en ver tonen van marionet ten" in mijn handen en ik dacht: Joh, Her man, dat is nou net iets voor jou. Ik was een knutselaar en had al meer in de richting van een poppenspel gezocht Dus bouwde ik een theater en sneed zelf mijn poppen (die tuss ende 50 gr en de 3 kg wegen). Ik deed het voor royn genoegen en had er helemaal geen idee van, daar voorstellingen mee te gaan geven. Op aansporing van kennissen kwam het er op 3 December 1935 toch van. Het was "n kinderfuifje in Woerden. Ik kreeg er toen zelf ook zo'n plezier m. dat ik me er nog meer op toe ging leg gen. Ik ging zelf stukken schrijven, met Jan Klaassen als centrale figuur, en ik componeerde zelf de muziek. Via Guido van Deth in Den Haag, de oprichter van het Theater der Ver enigde Poppenspelers, kwam ik in contact met Don Vermeire, die o.a. les in poppenspelen op öe_ Vrjje School aan de Waaldorperweg in Den. Haag gaf. Omdat hy wist, dat ik een assistente zocht, nodigde hij my dit jaar uit het afscheidsfeest van die Vrije School mee te maken. En daar werd ik voorgesteld aan de 18-jarige Nelleke Mooy uit Rotterdam. Ook de ouders van Nelleke vonden het best. dat zij mijn assistente werd. Zij gin gen er zelfs zo in op. dat ze er in toestemden, dat ik mijn hele „bedrijf" overbracht naar de zolder van huize Mooy aan de Oostzeedyk." „We repeteren nu sinds Juli samen, maar het gaat prachtig, hè Herman," zegt Nelleke, die eveneens van de theater-brug is geklommen. „Herman heeft cu een stuk voor grote mensen geschreven. Voorheen waren het steeds verhalen voor kinderen. Daar treden, we nog het meest voor op. Dinsdag 4 December op een school in Overschie en Zaterdag 3 Decem ber m het Industriegebouw aan de Goudsesingel. Ik schryf nu ook stuk ken. Het zijn sprookjes. De poppen hiervoor maak ik zelf, maar ruet van hout, zoals Herman.Ik gebruik lapjes om.hout ledematen.'We treden, nu op onder de naam „De Schandekrab- bers". Het is hard werken tijdens een voorstelling, die twee uur duurt. Je komt soms handen te kort, Gelukkig, dat moeder ons nog helpt Binnen kort gaan we naar de Poesjenellen kelder in Antwerpen en naar Parijs. Misschien krijgen we er een kansje om op te treden. Herman kent Van Campen, de baas van de Poesjenel lenkelder, goed. Maar anders kunnen we van het zien toch heel wat op steken." „Gillen behoef je niet meer te leren," valt Herman zfjn "jeugdige helpster lachend in de rede. „Laatst moest ze tijdens een voorstelling een gil geven. Dat hoorde in het stuk. Zo'n heel beschaafd gilletje hoorde ik naast me. Toen heb ik haar maar eens flink op d'r tenen getrapt U hsd die schreeuw moeten horen, meneer, "t Was net echt. The Underworld story is een thriller, wiano Dan Dureya, éen van de bijna er^laat^iT^^^auwelnt* *hesUrrven Epf51?cn<!e fE1F vatl te Zo is nu doek, nu êens^optreedt ate^untoépMler, ,X.r£. nauwelyks bestorven ook de atoombom een geweldig aantrek- die door een overhaaste publicatie zun vla Harwond i<ph u kelbk object geworden voor de spion- baantje verliest en. met het geld, dat hij 5 nage-fümers, cue eigenlijk net zovn een bendeleider aftroggelt, zich inkoopt J Jl beet^e aa,tt hti ei2d. van huri LatlJn in een plattelandskrantje. gante, die steelt, chantage pleegt, de waren gekomen. „Splonnage In Lake- Hals over kop valt hij hier in een lgïl view» is daar een goed of liever: heel moordaffaire, waar hij met alle moge- haa?'nas on'"j 6 voorbeeld van. Met film-, gra- lyke en vooral oneerbare methoden geld haar pas op het nippertje van de strop mofoon-, röntgen- en allerlei andere uit tracht te slaan. Hoewel hij ook in rf;tT hLr opna"}e" tr2,c?tc2 dP geheime agenten deze film rukelbk contact onderhoudt n,t «?en vaf 5F b?wfczen tegen de met de onderwereld links en rechts Tspionnen, die het op atoom-formules ge- bedriegt en sjachert, komt hy tenslotte, r.™ behbe.n- Je verzamelen. Zakdoek- zijns ondanks, aan de zijde van het oniuc maakte pmjiaar tot al deze snode jes, geheimzinnige inkten, camouflerende recht te strijden. Behalve Dureva. o.a, handelingen tei drijven Ray Milland. de schilderij en en talloze ongedacht ver- Herbert Marshall en Gale Storm in deze wSkS- ïpêSt A =aSe» te pao- f,lm' d«" Cyril Endtield. zo onsympathiek mogelijk en Ann Todd Natuurlijk ook de liefde, en wel in de T) heeft de onaanvaardbare en ondankbare hoogste regionen van de atoom-onder- t TlïlSeS rol van de vrouw, die onder zyn invloed zo gemakkelijk en zonder merkbaar ^ekers zelf. Louis Hayward en Dennis Eeri bejaarde film lijkt het, deze groot innerliconflict haar noodlots- O Keefe spelen in dit dom anti-Russisch „Vlucht in bet moeras", die het leven in gang in deze m het Victoriaanse Enge- werk, dat ter waarschuwing van het ecp kleine nederzetting van pelsjagers land spelende film (LUXOR). Amerikaan.;® vniir rmo rr,®c cn vissers aan de rand van het Okefeno- Amenkaanse volk nog met een serieus kee.rooera6 m de staat Georgia tot T iitiTsrrt sausje overgoten is. Een aardige instruc- onderwerp heeft. De jonge Bagan (Wal- zjuvuouu tie-film voor onze B.VD. Verrassend is toch altijd weer de - naïveteit, waarmee de Amerikanen ver- sf&cnte schilder (RaV Milland) schynselen van wereld-historische be- enzijn goede prooi (AnnTodd). Vit: tckenis aanpakken om er zo'n lekker De slem van het geweten (LUXOR) ter Huston) ontdekt bij toeval, dat de vermeende moordenaar Tont Keefer (Walter Breiman) zich in de gevaarlijke, zompige wildernis schuil houdt, over tuigd van zyn onschuld, maar niet in staat deze te bewijzen. De 3onge en de oudere man sluiten vriendschap, wat niet onopgemerkt blyft m het dorp. De werkelijke moordenaar probeert op alle mogelijke mameren een spaak in *t wiel te steken, aanvankelijk met succes. Ten slotte overwint, toch nog. het recht en vindt Ragan ook het amoureus geluk, waarmee het in *t begin vrij donker stond gesteld. Geen onaardige film en ook vrij spannend. Dc burgeroorlog in Amerika is reeds vele maJen het onderwerp van Ameri kaanse films geweest. Het i» 't ook van „De dodenrit ln het spookgebergte", een verhaal, dat gaat over een klein groepje soldaten uit het Zuidelijke leger, dat in de onherbergzame Rocky Mountains contact probeert te zoeken met de leider van een rehellen-leger uit Californië. Ze bereiken hun doel, doch dan dreigen indianen een spaak in het wiel te steken en wordt het groepje soldaten met een zeker schijnende dood voor ogen ge dwongen zich in de spookachtige berg kloven terug te trekken. Een film met veel oorlogsromantiek uit de vroegere tijd. Errol Flynn en Patricia Wymore spelen de hoofdrollen. Eén der expositiezalen. werlc wel anders dan anders zyn, reeds door óe omstandigheid dat het van zo uiteenlopende richting is, onderling soms zeer sterk van kwaliteit verschilt en aan de an dere kant weer zwakheden en on effenheden wegneemt door de le vendigheid der rangschikking. Juist door die levendigheid en fleurigheid is het een genoegen door de zalen te wandelen en enkele ogenblikken voor schilde rijen te toeven. De maquette van het Rotterdamse teken is uiter aard ook. geplaatst, een niet hele maal origineel idee naar wij me nen, sterk verwant aan het ont werp voor een monument op de Dam in Amsterdam van architect J, J. P, Oud. Dit is jammer, om dat wij in Rotterdam vooral be hoefte hebben aan iets oorspron kelijks. De boekenstands, waar voor de heer Izaak, directeur van ,,De Bijenkorf" een compliment in ontvangst had te nemen, zien. er keurig verzorgd uit. Men vindt er een zorgvuldige keuze uit de Ne derlandse romanliteratuur, boe ken over kunst en jeugdlectuur. Voor het geval u het nog niet weet, dc tentoonstelling is iedere dag, tot en met Maandag geopend van 2 tot 5 uur en 's avonds van 8 tot 10 uur. Wel of niet onder drankinvloed? Begin dezer week berichtten wij, dat de 26-jarige autobestuurder. D. Hultinga uit de Bovenstraat op'de Strevelsweg een. vrouw zou hebben aangereden, terwijl hij dronken was. Van bevoegde zijde wordt ons thans medegedeeld dat het niet vast staat dat de heer Hulsinga drenken is ge weest, Weliswaar had hij sterke drank gedronken, doch volgens ons verstrekte verklaringen zou hij niqi onaer drankinvlaed hebben ver keerd. Het bloedmonster, dat de po litie heeft genomen, zal uitwijzen of deze verklaringen juist zijn. Tot zo lang trekken wij onze bestempeling „dronken" in als een voorbarige conclusie. Classificeerder maakt dodelijke val SCHIEDAM Tijdens werkzaam heden aan boord van het schip „Mei- dam" dat op het ogenblik op d« werf Wilton-Feijenoord in Schiedam ligt, is Vrijdag de classificeerder J. J. Brokx, Chasséestr. 28, Den Haag, van een zes meter hoge stelling ge vallen. Hij werd door de ambulance van de werf naar het Gemeentezie kenhuis overgebracht, waar hij kort na aankomst aan inwendige kneu zingen en een. schedelbasisfractuur is overleden. Hoofdlieden van de brandweer hebben gemeend dc reorganisatie van de Vrijwillige Brandweer in enkele buitenwyken van de stad reeds in te moeten voeren, gedeeltelijk als proefneming. Zoals wy in September reeds meldden, zon door de reorganisatie het uitrukken met slangenwagens of baby-motorspmten komen te vervallen. Het brandweerpersoneel zou. na alarmering zich rechtstreeks naar de .plaats Van de brand moeten begeven, waarheen dan tegelükcrtyd het gemotoriseerde brandweer- materieel zou worden gedirigeerd. Dit systeem nu wordt sinds korte tijd reeds gevolgd in enkele wijken van de stad, In Overschie bijvoor beeld wordt personeel van slangen- wagen 118 gealarmeerd om direct naar de brand te gaan, terwijl ge lijktijdig motorspuit A 10, zij het dan bemand, met een ploeg van de bcroepskem, uitrukt. Voor de Spaa nsepolder, waar zich vele industrieën gaan vestigen, is eenzelfde regeling getroffen en wordt het personeel van de blus- eenheden 118 en 44 gealarmeerd, terwijl motorspuit A 10 tegelijkertijd naar de brand wordt gedirigeerd. Ook in IJsselmonde, waar de af standen tamelijk groot zijn en waar de baby-motorspulten log en 112 moeilijk aan tractor-materiaal- kun nen komen geldt eenzelfde regeling voor de bltiseenbeden 109, 110, 111 en 112, Het benodigde gemotoriseer de materiaal wordt van de wacht post Zuid aan de Stadionweg be trokken. Tot dusver werkt volgens de hoofdlieden deze regeling bevre digend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1951 | | pagina 7