hT NE\^ YOR.KER
r
Een
kwart
eeuw
TUSSEN SCHA TER- EN GLIMLACH
echte THE
Kruiswoordraadsel met n wens
Nederland viert
OUD en NIEUW
5 uur 38 m. 15 s.
TE LAAT
EEN DEÜR GAAT RADIO-PROGRAMMA
DICHT
Hoe snel gaat de
tijd
Plotseling overleden
Televisie-programma
Eén meisje
en
vele mannenü
MaanJag 31 December 1951
HET OUDE JAAR '1951
21
„Het begon me zo 'te vèrvelen altijd in jacquet
te lopen
Toen ruim begin De-
cember de kranten hei
overlijden van Harold Wal
lace Ross meldden hcd de
Amerikaanse jour}ia!isi ip.k
een zeer oorspronkelijke
geest verloren. Rcss ices
namelijk oprichter en
hoofdredacteur van „The
Mew Yorkereen der beste
weekbladen ter wereld, dat
in zijn cartoons een nieuwe
humoristische stijl crceerde.
Zijn monument kreeg
,.that fabulous editor" al
kort voor zijn dooc. want
teen verscheen, ter ere
van het jubileum van zijn
blad, „The New Yorker
25th anniversary album."
(f 18.90) dat de duizend-
beste getekende- grappen
uit al die jaargangen se
lecteerde tot een sublieme
collectie spirituele humor,
waaraan wij véle, goede
uren danken.
Ross, over wiens jour
nalistieke carrière Frits
van der Molen in „Man
dril" een interessant arti
kel schreef, behoorde in de
twintiger jaren tot de*
kring van Rover Benchley,
Dorothy Parker en George
S. Kaufman. In dit geavan
ceerde milieu rijpte het
plan een Amerikaanse
„Punch" op te richten. Met
financiële steun, van Baoul
Fleischmann, de zoon van
een rijke gistmagnaat werd
gestart en in de eerste
twee jaar vrat de onder
neming alleen maar geld.
„The New Yorker" ver
loor 8000 dollar per week,
zodat hef niemand hoeft
te verbazen dat er in 192?
•al drie kwart millioen van
Fleischmann inzat. Toen
kwam echter het succes!
Eind 1949 bedroeg de op- -■
laag volgens van der Mo
len, 328.000. „The New
Yorker", is een der in
vloedrijkste bladen, van
Amerika geworden.
DE humoristische stijl
van de getekende
grappen in het tijdschrift
wordt door sommige men
sen met het woord „waan
zin" afgedaan. Zij kent
echter vele nuancen, die
men in liet album allemaal £en wonnerltjke combma- leert het boekje, dat over
voortreffelijk vertegen- tle van het griezelige, het het nut van reclame gaat.
_.e_ ju. „.i ahsurrie p.n het Ictein-mpn- ViPrrfp. ntaotip- Ho Tnnn
-jtdP
>A" hebben jouw ogen, )naar het haar hebben ze
van hun vader,u
ftEn nu volgt het
weerbericht,u
uMeneer,. zoudt U
alstublieft op de
grond willen gaan
staan?"
woordïgd vindt. Het ah
nwiui J1V, absurde en het klein-men- Vierde plaatjerde man
surde spe^t;indérdaad Ghas Adams,staat _w®er naast zijn stal-
belangrijke rol."Een zuiver dl€ :21ch byvoorbeeld ijve- letje, maar hetrhord meldt
voorbeeld van een alleen ngbezighoudt met het nu: „Zéér warme kastan-
op de shock van het vol- huiselijk leven van enige jes". Is hier het begrip
strekt onmogelijke geba- vampiers m een spookhuis; „publiciteit" niet precies in
seerde mop vindt men in ee.n afgrijselijke juffrouw de kern geraakt?
een tekening van George n een morbide vertrek
Price die een lift voor- te lezen en zegt tegen een historisch is dit al-
stelt waarin één passagier monster van Frankenstein \J .{jUm een belangrijk
niet op de vloer maar op r"9> hen document. De tekeningen
de zolder loopt, een onef- LU net.^je net me schnk- zyn naar jaar van ver-
fenheid die de liftman dan ken,... schyning gerangschikt. Het
ook doet opmerken: „wilt Dat humor in één flits wezenlijke van de „New heeft „The New Yorker" <^e over een "niet al te
U .alstublieftop./de grond enorm veel openbaren kan, Yorker"-stijI was 25 jaar later eén heel andere, be-stroef gevoel voor humor
gaan. staan?" bewijst dit kostelijke al- geleden al aanwezig, al- ter bij zijn karakter pas-beschikt een heerlijk be-
Ook de; geraffineerd-on- buin op welhaast elke pa- le.en drukten de tekenaars sende vorm gegeven. Min- Zeifgenoej^ame Euro-
beholpen tekeningetjes van gina. Wat denkt U van. zich toen nog wel eens wat stens even wrang, maar peanen zullen, by het
James Thurber bewegen deze strip: Eerste plaatje: koddig en daardoor min- meer op zijn plaats, was doorbladeren er vanmoe-
zich meestal in deze hoge een man met een straat- dér raak uit dan nu. In de bijvoorbeeld nog kort ge- ten bekennen, dat wij, aan
sferen: een echtpaar ligt stalletje waarop een' bord- crisisjaren draagt .Reginald leden het plaatje,van Per- deze kant van de Oceaan
in bed, op de rand waar- je, dat luidt „warme kas- Marsh verscheidene .zeer ry Barlow: een man komt' een zo voortreffelijke col
van een rob zit en. ...de tanjes". Tweede plaatje: sombere, felle platen bij. thuis -en leest een papier lsctie genuanceerde, ear-
vrouw zegt nijdig tegen de een voorbijganger passeert Eén daarvan stelt een gre- dat zijn. vrouw hem ver- toons niet zouden kunnen
.man: „Goed, goed .jij en laat .een boekje vallen, tig kijkende menigte voor, slagen overhandigt, terwijl opbrengen,
hoorde een rob blaffen.Derdë plaatjer de man waarin een moeder een op de voorgrond drie klei- srn/rnw
■klein meisje optilt en tot ne meisjes ronddansen en
haar buurvrouw zegt: „'t zingen: „Pappie is weer
Is haar eerste lynchpar- soldaat, pappie is weer
tij". soldaat".
Dit album is voor ieder
die over een niet
Die -zwartgallige critiek
SIMON CARMIGCELT
Wij vieren Qud-
en-Nieuw óm
twaalf uur des
nachtsMoor de
L ondenaars heb
ben het op dat
- ogenblik pas elf
uur in de avond
'en in Praag heeft
men middernacht
al een uur achter
de mgIn Florida
zlt.,Tnen op hef-
zélfde moment
aan de avond
maaltijd van de
3 f ste December
terwijl op Java
de eerste Januari
al zeven uren oud
lis
- -Wie van al die
Oud-en-Nieuw-
vterders heeft nu
eigenlijk gelijk?.
.Bestaat er ter we-
reld zoiets als het
„absolute nulpunt
in de tijd"? In het
hierbij afgedrukte
artikel vertelt een
onzer redacteuren
jets. over het ge
heimzinnige ver
schijnsel „tijd",'
ONHOORBAAR sluipt de tijd over de aarde.
Met geen zintuig kunnen wtf hem waarnemen en
toch probéren, wij hem te meten met klokken en
horloges. En speciaal op Oudejaarsavond willen
wfj precies kunnen zeggenr nü is het nog 1951....
en nu 3952.
Waar komt zo'n jaar vandaan, waar begint zo'n
dag eigenlijk? Omdat nérgens op onze aardbol een
bordje „Hier" staat hebben wij mensen maar ergens
een lijn getrokken. Om practische redenen loopt, die
over water, namelijk over 'de Stille Oceaan,' van
Noord- tot Zuidpool. Het la een denkbeeldige lijn,
maar toch zó reëel dat zelfs Amerikanen zeggen
dat Japan'in het Verre Oosten ligt, hoewel men
van de Verenigde Staten naar Japan in Westelijke
richting reist.
Die lijn heet „datumgrerrs". Schepelingen kunnen.
U vertellen dat zij, varend over de Stille Oceaan,
in hun logboeken óf tiveemaal dezelfde datum-no
teren (nl. als zy in Oostelijke .richting die grens
passeren) óf een datum overslaan cals zij naar het
Westen varen).
Déér laten wy dus de tijd „Oöt-
springen". .Hij. snelt de aarde over
dn' Westelijke- richting, na 24 uur
heeft hij de haie aarde omspannen.
De zon is punt van uitgang bij
het noteren van de in het- dagelijk
se leven gébruikte tijd. Maar alle
landen ter wereld zien niet tegelijk'
de zon, hebben niet dezelfde „tijd"
en vieren dus Oud-en-Nieuw niet
op hetzelfde moment.- in Moskou is
het eerder Nieuwjaar dan in Am
sterdam, m Amsterdam eerder dan
in Washington. Sterker: stel- u voor.
dat ;«r twee schepen in de StillW
Oceaan varen,-; het ene een .kilo
meter ten Oosten, het andere één?
kilometer, ten Westen vam, de
datumgrens; Van. het -moment af
dat de..;opvarenden van' - het-, eerste
vaartuig huncollega's op het-ati-;
dere ;.Oud-en-NIenw horen,: (of zelfs
zieE^f'vieren,moeten r-jfjviSÏHnóff'
bijna 24/uur wachten alvorens el
kaar „Gelukkig Nieuwjaar'1 te kun
nen wensen.
Maar èrgens hindert ons dat be
trekkelijke: wij zijn op Oudejaars
avond immers universeler gestemd
dan op andere dagen. Het moest,
vinden wij, 26 zijn dat op heel deze
planeet in één en dezelfde seconde
alle mensen van hun stoelen rezen
en konden zeggen: „Nu - begint'- het'
Nieuwe Jaar...."
Welnu dèt kan. Er is name
lijk nog een ander soort tijd dan
die, welke wjj, georiënteerd op de
-zon, dagelijks gebruiken. Sterren
kundigen rekenen met de zgn»
sterretijd en die Is voor onze
hele planeet: dezelfde.
Het 'verschil tussen zonne- en
sterretijd bedraagt per etmaal drie
minuten en 58 seconden. Zóveel is
een „sterredag". korter dan een
Dat de tijd snel gaat is zo
vaak opgemerkt dat de uit
drukking een gemeenplaats is
geworden. Maar hoe snel gaat
de tijd eigenlijk? Het hangt er
van af, waar op aarde men
zich bevindtAan Noord- en
Zuidpool staat de tijd stil: daar
komen alle lengtegradendie
onze aardbol in tijdzones ver
delen, bijeen en elk horloge,
zelfs als het sül staat, wyst
daar de juists tijd aan. Maar
aan de evenaar, waar de om
trek van de'aarde 40.000 kilo
meter bedraagt, gaat de tijd
eerbiedwekkend snel: nl1666
fc.m. per uur. Op onze breedte
(52 graden) is die an.eth.eid al
aanzienlijk minder, al ligt zij
nog vrij dicht btf die van een
supersonische straaljager, na
melijk bijna 1100 kilometer per
uur.'
„middelbare zonnedag"; zij duurt
23 uur 56 minuten ep 4 seconden.
Nu wijzen op SI December 1951
om 24.00 uur Westeuropese Zomer
tijd de sterreklokken 5 uur SS mi
nuten en 15 -seconden aan; Zij zijn
dus op dat ogenblik het tijdstip
00.00 uur al meer dan vijf en een
half uur voorbij, Willen wij dus
„nul ,uur" volgens sterretijd vieren
dan moet het ogenblik van het
plechtige opstaan hier ongeveer vijf
en een half uur vóór middernacht
vallen. Voor ons land betekent dit
dat wij het glas moeten'heffen wan
neer onze klok 18.22 uur wijst.
Ergens op aarde moet de klok
echter dan ongeveer twaalf uur
's nachts wijzen.
Dit gebied ligt tussen 90 en 105
graden Oosterlengte. d.w.z. West-
Indonerië (Sumatra c.a) Birma,
Westelijk China, Mongolië en Sibe
rië. Dó4r heeft men dus gelijk
wanneer men Oud-en-Nieuw te
middernacht vierti
Gistermiddag toen hij met zijn
zoon op weg waE naar een voetbal
wedstrijd is de B2-jarige sigarenwin
kelier N. Leupe uit de Kerkhof laan
hij de Boezembarakken in elkaar ge
zakt. Per brancard werd de man
naar het hulpziekenhuls aan de Ba
rakken vervoerd waar hij bij aan-
ckmst bleek te zyn overleden.
'Nu vanavond iedereen aan ieder
een zijn beste wgnsen aanbiedt wil
onze puzzie-redactie niet achter
blijven. Maar,zü zou géén
puzzie-redactie zijn als zij zo maar
zei: „Nou dan, het beste voor 1952,
hè!" Natuurlijk heeft zij haar wens
gecamoufleerd in .een kruiswoord
raadsel, dat U op deze laatste dag
van het jaar nog wel enige hoofd
brekens zal kosten.Maar, laat tl
niet kennen! Na een juiste oplos
sing kunt TI op de nummers 12. 22.
36 en 52 van links naar rechts die
welgemeende wens lézen.
Horizontaal; 1. grote bijl 4,
reclamelicht 8. vaartuigje 15. zeer
harde steensoort 16. schutsluis 37.
loofboom IS. reeds. 19. oude maat
28. ontwikkelingsvorm bij insecten
en "kikkers 29. laxvaai 30. walkanten
31. bron 32. voorzetsel 33- nobel 35.
deel van de mast 39. perceel grond
40. lijst (meervoud) 42. insect 44.
rivier in Duitsland 46. walvisachtig
dier 49. gedoofd 51. soort verpak
king 56- steekspel 57. gast 58. één
enkele keer 59. spraak.
Verticaal: 2. weekdier 3.
zangvogel 4. meisjesnaam 5. aan
klampen 6. zoogdier 7. plaats op
Ameland 8. liefkozing 9. ad exem-
plum (afkort.) 10. ontkenning 11.
gewicht 13. gebrek aap regel, on
geregelde toestand 14. iemands
woorden nabootsen 15. dansfeest
20, aanhef van een circulaire 21-
mondwater 22. afwas 23. blijven
slapen, de nacht doorbrengen 24.
poste restante 25. larve van de
langpootmug 26. dat is (Lat. a%
korting) 27. gewas 28. maanstand^
33. zoogdier 34- Jn parten scheiden
35. zangnoof 37. wild zwijn 38. het
zelfde (Lat. afkort.) 41. in de buurt
2
3'
A
6 1
7
S
9
10
1)
1?
13
14
16
16
1?
18
:.v#
19
21
22
25
28
29
3o
32
33
33
36
>7
}6
W
40
4 i
42
4>
45
Lb
47
4&
39
5'
52
ÏG
«36
b7
58
$9
42. hekwerken 43. dun (van lucht)
44. ruw maken 45. me Ikkl ieren 47.
losgeraakte draad 48. eenheid van
electrische arbeid 50. bundel, streng
52." gesloten 53. en omgekeerd 54.
langs, over 55. gewicht 56. voor
zetsel.
Oplossing beroepen-raad
sel: apotheker, rangeerder, boek
binder, electricien, ingenieur, dia
cones, aanspreker, directeur, expe
diteur, landbouwer, tandarts.
De spreuk, gevormd door de be
ginletters. luidt: Arbeid adelt.
Met de laatste slag van twaal
ven. hoe ook overstemd door de
schelle stoomfluiten van de sleep
boten en het donker-dreunend
loeien van de oceaatireuzen in de
haven, met die laatste klokslag of
misschien w'ei met het nerveus ver
springen van de minutemvijzer op
uw electrische klok in uw stil
vertrek, is het jaar 1951 voorgoed
voorbij.
Onherroepelijk verleden gewor
den: „Voltooid verleden tijd leer
den wij op de Lagere School. De
deur van het jaar, door de lente
naar de zomer toe opengezwaaid, is
via een zachte herfst, in vochtig-
koude winterdagen krakend op een
smalle kier gekomen en nu dicht.
Vreemd, dat wij daarvan in een
stemming kunnen raken van wee
moed vermengd met verontrusting.
Het is voorbij en er bleef zoveel
liggenHet is voorbij volgens
dé chronometer, volgens de kalen
derbladen, maar het is niet voorbij
in het archief van onze herinne
ring. Wie hebben wij moeten ach
terlaten? Als een tweede afscheid
kan de oudejaarsdag gaan schrij
nen. "Welk graf werd er gedolven?
Hoe machteloos zwichtten wij voor
de dood? Er is meer dan weemoed.
Gemis en leed zitten in 't zwart
gehuld onder onze lamp. Zij zijn
jasten, die geen dichte deur weer-
loudt.
En verontrust worden wjj ook.
De laatste kans in het eigen jaar
een misstap te herstellen, schuld te
vereffenen, nalatigheid op te heffen
is voorbij. Wij zijn niet zo tevreden
over onszelf, wij kunnen het ver
staan als iemand walgen gaat. Wij
vinden dit onprettige gedachten.
Daar houden wij niet van. Wij wil
len er onder uit. Wij helpen er
elkaar overheen. Wij maken er een
feest van. Drink, dans en flirt! De
Januari-kater is nog ver en het
nieuwe jaar begint kil en kleurloos
genoeg. Maar ergens schreit uw
zieL
In een hotel in Singapore zag ik
jaren geleden twee Engelsen aan
een tafeltje in diep gesprek. 21}
waren niet dronken. 21] hadden
zich aan de omgeving aangepast.
Zij zaten daar met door de Direc
tie verstrekte feestartikelen. Maar
schertsneus en fuiimuts waren ver
geten in een ernstig gesprek: zij
zagen dieper dan de buitenkant.
/Bij deze zoveelste jaarwisseling
in uw leven, kom Ik u even vra
gen: ziet u ook dieper dan de bui
tenkant? Ziet u ook, dat er eigen
lijk elke dag, elk ogenblik een deur
dichtslaat: onherroepelijk? Dat oud
en nieuw eigenlijk niets bijzonders
zijn? Dat wij mensen met z'n allen
een groteske tragi-comedie opvoe-
DINSDAG 1 JANUARI 1S52
HILVERSUM I, 402 m
AVRO: a oc Nieuws. 3.15 Gramofooo-
muziek. 3.43 Orgelconcert. 9.00 Morgen
wijding. 940 Voordracht met muziek.
10.00 Kamerorkest. 10.45 „Vandaag be
gint het leven ophieuw", causerie. 11.00
Gevarieerde muziek. 12.00 PolitiekapeL
12.30 Groeten van zeevarenden en gra-
iTiofoonm.uz.Jek:. 13.00 Nieuws en weerbe
richten. 13.05 Mededelingen of gramo-
foonimiziek. 13.10 Metropols-orkest.
13.45 Buitenlands overzicht. 14.00 Om
roeporkest en solisten. 15.05 „Wat ge
beurde er met de smeden?", klankbeeld.
15.30 Gr&mofoonmuziek. 16.00 Reportage
van Amsterdam op Nieuwjaarsmiddag,
17,00 Dansmuziek. 17.39 Sportrevue. 17.45
Groeten van zeevarenden, en grama-
foonmuziek. 10.00 Nieuws. 18.15 Dans
muziek. 18,55 Voor de kinderen. 19.00
Pianospel. 19.15 ..Paris vous parle". 19.20
Fanfare-orkest. 19.45 Nieuwjaarswensen.
20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20-15
Gevarieerde muziek. 21.13 „De ring",
hoorspel. 22.15 Amusementsmuziek. 22.45
Groeten van zeevarenden en gramo-
foonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Gramofooninuziek.
HILVERSUM II, 298 m
KRO: 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.13 Gewijde muziek. B.Z5 Hoogmis.
NCRV8.30 Nieuws en waterstanden.
0.45 Harmonie orkest. 10.00 Gerefor
meerde kerkdienst. 11.30 Gramofoonmu-
zick. 12.00 Koorzang. KRO; 12-15 Lunch
concert, 12.45 „Een nieuw jaar, een be
langrijk jaar", causerie. 13.00 Nieuws
en katholiek nieuws. 13.10 Gramofoon
inuziek. 13,45 Omroepkoor, kamerorkest
en solisten. 16.10 Nieuwjaarsviering uit
oude töden. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Pia
norecital. 37,30 Nieuwjaarsgroeten van
zeevarenden en van militairen in Oost
en west. is.Oö Nieuws. 18.15 Actualitei
ten. 18.20 Gramofoonmuziek. 10.00
Nieuwjaarsgroeten van emigranten.
19.30 Gramofoonmuziek, 19.40 „Dit is
leven", causerie. 1B40 Gramofoonmu
ziek. 20.00 Nieuws en weerberichten.
S De gewone man zegt «r 't zijne
van. 20.15 De bruiloft van Kloris en
Roosje. 21,30 Viool, cello en piano. 22.10
Kamerorkesten, solist. 22.45 Avondgebed
en Liturgische kalender. 23-00 Nieuws.
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
ENGELAND
BBC LIGHT PROGRAMME 3300 - 247 m
12,00 „Mrs. Dale's dagboek". 12,15 Va
ren en dat wij zulka dodeUjk-era-
stig doen. zelfa als wij aan het
feesten slaén?
Ziet _u misschien cok, dat er ach
ter dit alles een andere, d e
eigenlijke werkelijkheid
ligt? Dat deze Realiteit wel iets
bijzonders is?
Midden in deze wereld, waar de
wanhoop om de dichtgevallen deu
ren alleen nog maar met Sartre's
„Huis Clos" weet: „laten we maar
doorgaan met ademhalen", heeft
God een deur opengezet, waardoor
eeuwigheidslicht komt stromen ook
op uw naakt bestaan. Dat begon in
Bethlehem, toen Christus werd ge
boren. Dat ging door lijden en
kruisdood heen en staat sinds
Pasen te stralen. Daar moet U toch
ook van weten? Daar kunt u nog
veel aan doen. Want die deur staat
nog open. Die houdt God open.
Nog open ook voor TJ!
Zo gezien, kan het een. nieuw
jaar worden: werkelijk nieuw en
(waarachtig!) vol heil en zegen.
F. OBERMAN.
riété orkest. 12.45 Voordracht. 13.06
Dansmuziek. 13.30 Orkesteoncert. 14.15
Voor de kinaeren. 14.45 Voor de kleu
ters. 15.00 Voor de vrouw. Jfi.Oö Orkest
concert. ls.30 Voor de soldaten. 16.45
Accordeonorkest. 17.15 .Mrs. Dale's
dagboek". 17.30 Amusementsorkest ea
pianoduo. 18-15 Orgelspel. 1830 Rendez
vous. 19.00 These Christmas Times. 19,45
Hoorspel. 20.00 Nieuws en radiojournaal.
2025 Sport. 20.30 Verzoekprogramma.
21.00 Voordracht en zang. 22.00 Geva
rieerd programma. 22.30 Discussie. 23.00
Nieuws. 23.15 Actualiteiten. 23.20 Dans
muziek. 24.00 Voordracht. 0.15 Lichte
muziek. 0 55—1.00 Nieuws.
DINSDAG 1 JANUARI 1952
Experimenteel televisieprogramma
van de VARA
20.15—21.45 uur:
1. „De bruiloft van Kloris en
Roosje", een Larense boeren
bruiloft.
Pauze
2. Weerkaart.
3. Soiree dansante.
WOENSDAG 2 JANUARI 1952
HILVERSUM 1 402 m.
VAKA: 7.00 Nws 7.15 Ochtendgymnas
tiek 7.30 Zendersluiting 9.00 Nws en
weerber. 9.12 Gram.muz. (9.30—9.35 Wa
terstanden) VPRO; lft.00 Boekbespre
king 10.05 Morgenwijding VARA; 10.20
Voor de hulsvrouw 10.30 Gram.muz.
10.45 Voor de vrouw 11,00 Gram-muz.
SS. Voordracht 12.15 Dansmuziek (12.30
Land- en tulnbouwmed, 12.33—12.38
Voor het -platteland) 12,55 Kalender
13.00 Nws 13.15 Pianotrio 13.40 Orgel en
bariton 14 00 Gesproken portret 14.13
Promenade-orkest 15.00 Kinderkoor
15.20 cello en piano 15.30 Voor de jeugd
16.30 Zendersluiting 18.00 Nws 18,15
VARA-Varia 1S.20 „Scheppend wtrk
voor miltalren". reportage iSJO Act.
of gram-muz, 18,40 Gram.muz. 18.00
„Werkloosheid en werkgelegenheid",
causerie 19.15 Pianoduo VPRO: 19.30
Maandkroniek 19,35 „Van alle dag"
VARA 20.00 Kws 20,05 Politiek commen
taar 20.15 Omroeporkest en solist 20.50
„Sollicitanten", hoorspel 21,40 Volksdan
sen 22.10 „Tussen mens en nevelvlek",
causerie 22.25 Octet 23.00 Nws 23.15—
24,M Litersir-muzlkaal programma.
HILVERSUM 11 298 m.
NCRV7.00 Nws 7.15 Een woord voor
de dag 7.30 Zendersluitlng 9.00 Nws en
weerber. 9.10 Voor de zieken 9.30 Gram.
muz. 10.30 Morgendienst 11.00 Gram.
muz. I2.0o Pianorecital 12.30 Land- en
tuinbouwmed, 12,33 Amusementsmuziek
12.59 Klokgelui 13.00 Nws .13.15 Pro
testants Interkerkelijk Thuisfront 13JZ0
Amusementsmuziek 13.50 Keg.ultz.:: Be
gin a Zwart; „Wij slaan op de totig-
tong" 14.00 Marinterskapel 14.45 Voor da
meisjes 15.00 Kamermuziek 15.30 Gram.
mu-, 15.45 Voor de Jeugd 16.30 Zender-
sluiting 18,00 Nws 18.15 Pianorecital
18.30 Orgelspel 19.00 Spectrum van het
Chr. Organisatie- en Verenigingsleven
19.15 Boekbespreking 19,30 Gram.muz.
19.40 Radiokrant 20,00 Nws en weetber,
20.10 Commentaar famiUecompetttla
20.20 Radjo Phiihsrmonlsch orkest,
koor en kamerkoor 21.30 „Intern. $a
menwerking: Luxe of noodzaak", cau
serie 2I,5[> Pianorecital 22,05 Amuse
mentsmuziek 22.30 Internationaal Evan
gelisch commentaar 22.49 Gram.muz.
22.45 Avon dover denklng 23.09 Nws en
SOS-bcricbten 23.15 Gram.muz. 23.20
„Hoe zit dat met mijn klnd7", cause
rie 23.35—.24.00 Gram.muz.
door EDWARD HOPE
35
„Móéder... geef me die stoei
daar in de hoek... touw... vlug,
vlüg..., wei allemenssneen
knaap met eea revolver... wat ben
ik nou begonnen...1"
Curly zette de stoel naast de so
fa, waarop Mugg Schnitzel nog
steeds buiten westen lag. „Ik zal
je het touw geven waarmee Stan
ley vast zit", zei ze.
„Niks!", brulde Brougfaton ver
schrikt, „niks touw van Stanley....
die blijft vast... je kan zijn stoel
overeind zetten...'
„Maar het Is een vriend van me
uit Vermont", zei Curly verbaasd,
„Kan me niet bommen... geen
fluit. Dat verbergen van jou is de
zoak van Buzz Jones en Paul Lsw-
tcn. Buzz is er niet dus moet Paul
maar zeggen wie los mag en wie
üiet. Ik heb de bibbers van al dte
vriendjes van jou".
Hij voelde langs Mugg Schnit
zel's kleren, Hfj sprong plotseling
achteruit.
„Kijk eens even!", riep hij
opgewonden, Hfj hield een automa
tische revolver in zijn hand die in
een holster onder Mugg's arm zat.
„Zeg. zei ifj niet dat die knapen
er. altijd, twee hebben?"
„Ik zei: .misschien!"
Hink Broughton zocht verder en
vond zowaar nog een tweede wapen:
een grote, zwarte revolver die in.
gangster even later bijkwam vond
-hij zich terug in een ongemakke
lijke stoel, nog ongemakkelijker
vastgebonden.
Toen werd er geklopt. Vrolijk:
boem, boem-ber-de-boem.'
Gus McNeal stapte binnen. Hij
bleef in de ingang staan en wilde
wat zeggen. Hij kreeg de kans niet.
Als een kanonskogel kwam Hink
Broughton door de lucht vliegen.
Hij landde op Gue McNeal en er
was een zware boem tóen de twee
op de Tond vielen. Gus kreunde.
„Hou je bek", Broughton hield
hem aan de grond genaneld, „Touw,
Curly!"
„Nee. zeg hoor nou..." Cuxly zag
haar filmcarrière «1 in lucht ver
dwijnen, „Tou nou, ceg... dat is
meneer McNeal. Hij..."
„Ik heb tabak van die vrienden
van jou. Touw!"
„Curiyhijgde Gus McNeal.
Hink Broughton plantte zijn knie
in Gus' maag. „Hou je bek jij",
zei hij krachtig. „Als je nog wat
zegt draai ik je een poot -uit",
„Maar...." De knie porde bar
der.
Curly bracht het touw. Ze huil
de haast „Hóór nou eens...,!"
„Als hij stevig vast zit mag je
alles vertellen.... als we op de
volgende patiënt wachten.... geef
me nog een stuk overhemd om
een prop in zijn mond te doen".
Curly bracht hem een stuk over
hemd; ze was verdoofd door deze
vreemde gang van zaken.
„Zie zo", zei Hink Broughton
vergenoegd. Hij keek het rijtje ge
vangenen af. „Dat is een knap stuk
werk al zeg ik het zelf. Meer kun
nen we er niet hebben want we
hebben geen stoelen meer".
„Meneer Broughton, alsublieft,
zei Curly .wanhopig,
,Niks alsjeblieft..,. Ik ga Paul
een heupzak zat,.. Broughton gooi
de ze beidr
zoeken..,, tk verbied j<
van deze knapen los ...te laten voor
dat ik terug ben. Paul 'weet over-
al van. Die zal wel zeggen wat
er moet gebeuren. Pas op die
een la. Toen de kleine daar.misschien heeft hij
nog handgranaten achter zijn kie
zen Weg was hij.
Curly keek naar Stanley. Die
keek recht naar de muur. GuS
McNeal probeerde de aandacht te
trekken. Hij zat er bij of hij zou
barslen. Alleen Mugg Schnitzel
berustte. Zijn hoofd hing omlaag
en zijn blonde haar hing voor zijn
ogen. Curyl zuchtte en ging op de
sofa zitten
HOOFDSTUK VIJFTIEN
Ze houdt niet van me
1
Haley ging voor, de kamer van de
rector binnen. Ma en dochter kwa
men vlak achter hem aan; ze gniffel
den en keken rond alsof ze als toe
risten rondgeleid werden in donker
Parijs. Paul kwam heel achteraan,
traag. Wat idioot, dacht hij, dat-hij
nou voor Frances hier binnen moest
komen, terwijl Curly niet was ont-
dekt En Midge! Stel je nou voordat
Mike Haley was binnengekomen ter
wijl hij alleen met Midge in de ka
mer was! Boeh! Maar toch was bet
een geluk bij .een ongeluk. Alles zou
gemakkelijk utt te leggen zfjn en
Mike zou daarna wel niet meer te
rugkomen.
Het gezelschap was- niet erg geani
meerd. Moeder en dochter bleven
minachtend rondkijken. En zwegen.
Mike Haley keek nog steeds als de
beledigde onschuld. En zweeg.
Paul stond vlak bij da deur en
daarom hoorde hij duideïfjk de hoge
hakjes van Midge door de hall gaan.
„Neem me niet kwalijk," zei hfj
tegen niemand speciaal en glipte de
hal] in. Midge stond onder aan de
trap. Ze bleef abrupt stilstaan toen
ze hem zag
„Zo,"- zei ze koel. ,3en iij daar. Ik
verwachtte, je niét!' l
„Nee, maar Je vader wel.*'
„Nou. Hou Je maar taai dan!" Ze
liep twee treden op. Paul sprong
naar voren.
„Midge!" Zijn stem was smekend.
Ze hield rtil.
„Wat is er?", vroeg ze.
„Midge, ik moet met je praten....
Ik, ik moet mijn excuses maken.
Ik
„Ja," zei ze peinzend, „dat zou je
wel eens kunnen doen, ja!"
„Ik heb het haar gezegd. Ik heb
haar gezegd dat ze zo niet tegen jou
kon 6preken. Dat het geen manier
van doen was...."
„Ze deed het toch maar. Je was
wel wat laat met dat vertellen!"
„Ja maar, ik was zo stomverbaasd
dat ik helemaal in de war was."
„Dat dacht ik al. Ze zal een goede
echtgenoot van je maken als je haar
trouwt."
„Ik trouw niet met haar.. Ikke.,
moet je horen., ik,."
ze is heel mooi.... en....
krachtig en zo. Flinke vrouwl O ja:
wat wi] vader van je?"
„Ach niets.... omdat zij In mijn
kamer was!"
„Wie in jouw kamer wasje
schijnt zoveel vrouwen op je kamer
te krijgen."
„Frances natuurlijk. Het Is...."
Ze lachte alleen maar en liep de
trap verder op. Ze verdween boven.
Hij stond daar met samengevouwen
handen naar boven te kijken toen
de heer Merces in de hall verscheen.
„Ah, Lawton!" Paul schrok en
stotterde wat.
„Komt U binnen, meneer Lawton".
„Na U, meneer"....
2
Midge zat op kamer voor de spie
gel, goochelde met potjes en tubes
zoals vrouwen dat plegen te doen.
Haar handen deden het werk auto
matisch, dus had ze alle tijd om na
te denken....l
Ach, het is een kind.... een.aar
dige sentimentele jongen. En.
Ik ben toch zeker niet verliefd....
ehnee/ ik bèn niet- verliefd. i
het is mijn moederinstinct. Zou ik
we] een moederinstinct hebben? Ik
Vind die pasgeboren babies altijd zo
vreselijkje 2ou. ze zo terugstu
ren om overgebakken te worden.
(Wordt vervolgd.)