Nederlandse postzegel viert
lÖO-jarig jubileum
Schone opnamen op
platen van Philips
WILLEM DE JONG
ROTTERDAMS TONEEL
Nieuwjaar ingeluid met een
stuk uit d'oude doos
Toen... voeren we met het Delftse bootje
Tv'oeEsaag 2 Januari 1952
Lily Bouwmeester als Madame Sans Gêne
Fèike Asm a
Afscheid ds Mantz
Op 1 Januari 1852 moest eerste
brief gefrankeerd zijn
^HARTJE STAD
te.
NEBERLAND
5 GULDEN
„Leien we maar gaan slapen, want dat hebben we wel verdiend," advi
seert de Hertogin van Dantzig aan het slot van „Madame Sans Gêne",
maar de totaal gevulde Schouwburg Icon die raad op Nieuwjaarsavond
beslist niet opvolgen, al was het dan reeds hall twaalf geworden. Na de
wel heel late pauze moest immers nog een zeer lijvig Spel met de Bruiloft
vap. Kloris en Roosje volgen en zo werd het dan bij Rotterdams Toneel
een soort Marathon-voorstellingdie in totaal bijna vijf uur vergde.
Voor de feestelijk gestemde toe
schouwers scheen dit overigens geen
bezwaar want het sterk verouderde,
pompeuze, romantische en tamelijk
oppervlakkige kijkspel van de to
neel-timmerlieden Sardou en Mo
res u, „Madame Sans Gêne" dééd 't
ook nu wel weer, zoals dat in de
afgelopen halve eeuw steeds het ge
val is geweest. De bezxvaren, die de
verlichte Rotterdammers anno 3952
tegen dit zo sterk daterende blijspel
inbrengen, waren immers ook al aan
een vorige generatie bekend, die
niettemin in grote drommen naar
Theo Mann-Bouwmeester, Marie van
Eysden-Vink. Magda Janssens (bij j
Roynards, 1922) of Annie van Ees
'het laatst met Het Nederlandsch
Torneel in 1939) stroomde om de glo
rie van. de kordate cx-marketcns ter
en -wasvrouw Sans Gêne mee te
vieren.
De herinnering aan die grote ver
tolkingen zal vooral dc ouderen nog
parten gespeeld hebben bij de beoor
deling van Ltiy Bouwmeester, die
van de titelrol een vooral kluchtige,
komieke figuur maakte, met een on
dergrond van innige goedheid, rond
borstigheid en spontaneïteit, maar
steeds volkomen zeker van zichzelf
en van haar gelijk, zonder één mo
ment van aarzeling of bedeesdheid
die de nieuwbakken adellijke staat
bij de voormalige hemdenstrijkster
toch zo gemakkelijk teweeg zou kun
nen brengen.
Ontroerend, zoals Madame S.G.
kan zijn, was zij slechts zelden, sym
pathiek steeds, niet alleen in haar
zuivere, trouwe liefde voor de ser
geant, later maarschalk Lefèhvre,
haar .hertogelijke gemaal" en de
oprechte vriendschap voor dc graaf
van Neipperg, die zij tweemaal het
leven redt, maar vooral ook in haar
cer-gezonde humor die zij met rijke
variatie in gebaar en beweging uit
beeldde. Soms overdreef ze dat wel
in een soort moderne vaudeville-
trant, die een beetje erg aan Pyg
malion deed denken, maar de scènes
met Napoleon cn de prachtige pero
ratie tegen diens intrigerende zus
ters brachten dan weer het even
wicht met zeer zuiver cn zeer over
tuigend spel.
Ko van Dijk was Lefcbvre, over
tuigender dan dc woeste soldaat en
jaloerse minnaar in het voorspel dan
in de uitbeelding van de maarschalk
arrivé die z'n ongeremde hertogin
netje in toom tracht te houden. Van
de talloze Napoleons, die toneel en
film in de loop der tijden te zien
hebben gegeven, maakte Frits van
Dijk wei bet meest kort aangebon
den. bitse en nerveuze dictatortje; de
reden daarvan bleef duister.
Richard Flink trok de aandacht
met een goed opgezette vertolking
van de listige opportunist Foucbé,
Adolf Rijkens was de graaf van
Neipperg, Ellen de Thouars Caroli
nemaar het zij ons vergund de
opsomming van de zo talrijke schare
medewerkenden hierbij te staken,
Als regisseur heeft Frits van Dijk
zijn kwaliteiten overtuigend bewe
zen. Het voorspel met de aonder der
kanonnen cn de naar de Tuilerieën
optrekkende soldaten en rcvolution-
nairen. met het levendig bedrijf der
blanchisseuses en de entree van Ma
dame Sans G«ne, was wel één van
de sterkste voorbeelden van zijn (ge
slaagde) streven naar beweeglijk
heid en kleur en vulling van het
toneelbeeld waar dit nodig was.
Er was bijna altijd veel te zién en
de rijke costumenng had daarbij
niet het geringste aandeel. Het pu
bliek heeft dan ook duideliïk geno
ten en daarvan herhaaldelijk met
luid applaus bhjk gegeven.
DE WENS
Het spel met de Bruiloft van Klo
ris en Roosje wgs ook dit jaar weer
geschreven door P. J. Dorreboom en
G. Zalsman. De B.V.D. was het eer
ste „slachtoffer" van Pieternel en
Thomasvaer, die met een loupe op
zichtig vloer en gordijnen liep te on
derzoeken en verklaarde:
We moeten onze aandacht schenken
Aan kauwgummi cn lucifers,
Aan tramhuisjes en, schoenveters
Zó gek kan je het niet verzinnen,
Of 't schiet de B.V.D. te binnen.
De eerste, die voor „het laatst" in
de wens betrokken werd, was burge
meester Oud, die met zijn echtgeno
te de voorstelling bijwoonde en een
ovatie in ontvangst te nemen had.
Benelux, exportbeiemmering, Uncle
Sam, die aan de touwtjes trekt, het
onttakelde Europa, Fryslan Boppe en
vele andere gebeurtenissen, proble
men en figuren uit het afgelopen
jaar kwamen ter sprake. Van. de
Argentijnse „first lady" zei Thomas
vaer:
Adam werd, zoals wij leerden
Uit zijn rib een vrouw vergund,
Argentijnen opereerden
Eva... als verkiezingsstunt.
Geestdriftig was het paar over de
activiteit m de Rotterdamse haven
en toen nodigde Thomasvaer Pieter
nel uit voor een „televisie-show",
die de bruiloft van Kloris en Roosje
zou tonen ln de stijl van Kaat Mos-
sel's tijd, die dan ook met haar mos-
selenkar en grote mond present was.
De beroemde Centje Duikelaar had
ondertussen nog gelegenheid gehad
om allerlei herinneringen, die Piet
De vrolijke wasvrouw Catharine
Madame Sans Géne (Lily
Bouwmeester) drinkt een glas .met
haar beminde sergeant Lefèbrc
(Ko van Dijk). Uit het voorspel
(anno 1792) van Madame' Sans
Gêne".
en Nel vergeten hadden, op te rake
len en Ad Noyons oogstte hier te
recht veel succes mee. De Video
show wisselde het „historische" ta
fercel van Kloris en Roosje a ia
Kaat Mossel af met een scène van
een modern gezelschap in een bar
met lady-crooner en geroep om
whiskey en „coke". Jetty van Dïjk-
Rjecker (FieterneD en Jan van der
Linden (Thomasvaer) -brachten bun
tekst goed over, Wim Hoddes was
een aardig zingende en dansende
Krelis en Eva Kauck Elsje.
H. F. REEDIJK
Jubileum
C. G. v. d. Zanden
Op 31 December j.l. was het 25
jaar geleden dat de bekende Rot
terdamse dansleraar C. G v. d.
Zanden tot secretaris van het Ne
derlands Genootschap van Beroeps-
dartsleraren werd benoemd. Na
drie jaar werd de heer v. d. Zan
den voorzitter, welke functie tot
op heden nog door hem wordt
waargenomen, terwijl het secreta
riaat vanaf 1945 ook onder zijn be
rusting is. De intieme huldiging,
welke jl. Maandag m de boven
zaal van ,,Du Nord" plaats vond.
ging o.m, gepaard met het aanbie
den van fraaie geschenken.
Felke Asma vond voor zijn orgel
bespeling, ^'gistermiddag in dc wil
helm inakerk een zeer groot gehoor;
velen moesten Zelfs,'met een staan
plaats genoegen hemen.
.Ook nu. weer, kon bét spel van.
deze organist ten zeerste voldoen.
Het bezat vaart, rhythmiscbe kracht,
vele technische kwaliteiten en een
gespannen muzikaliteit. De registra
tie-mogelijkheden, die het instru
ment hem in ruime mate bood,* wist
hij bovendien met veel vakman
schap uit te buiten, hoewel hieraari
virtuoos vertoon niet vreemd was.
Naast werken van Bach, Handel,
Widor, Franck en Zwart bevatte
het programma de Toccata van W.
Ralph Drifill, Deze laatste compo
sitie had zeker vervangen kunnen
worden door muziek van gtotere
importantie, want behalve dan, dat
het met een zekere vakmanschap
bleek geschreven te zijn, was de
muzikale inhoud maar zeer pover.
Het voorspel en orgelkorasl „Be
veel gerust Uw wegen" van de hand
van. de solist zelf, completeerde het
programma,
H. v. B.
Zondagavond heeft ds. Mantz,
dc welbekende predikant uit de
wykgemeonte Bloemhof in Rotter
dam Zuid zijn afscheidspreek ge
houden in de Nieuwe Kerk aan
het Zuidpiein. Ds. Mantz die mper
dan 42 jaar domine is" geweest cn
hiervan 22" jaar= in Chariots is
thans met emeritaat.
In deze laatste kerkdienst, waar
behalve vele ouderlingen, diake
nen en kerkvoogden ook 25 col
lega dominee's aanwezig waren-
ging ds. r Mantz met jeugdig
enthousiasme voor. Ds. Mulder van
wijkgemeente „Blankenburg", ds.
De Leeuw uit Boskoop, namens de
Provinciale Commissie van Kerk-
visitatoren, waarvan ds. Mantz
praescs was. ouderling Den Dool
van dc classis Rotterdam Zuid en
ouderling De Vos van de wijkge-
rneente ,';Bloemhof" voerden liet
woord.
Namens B, en W. was aanwezig
wethouder A. Hogeweg. Naast zïjn
ambt als predikant zat ds Mantz
in tal van commissies- o,a. Schip-
persraad Nijverheidsonderwijs.
Als hulppredikant in de wijk-
gemeente „Camisse" zal ds Mantz
nog in het kerkelijk werk werk
zaam blijven.
Eerste brandje in het
nieuwe jaar
Zes en twintig minuten nadat het
nieuwe jaar w?.s Ingeluid moest de
Rotterdamse Brandweer reeds uit
rukken voor het blussen van een
vreugdevuurtje dat een schutting op
het Koningin Emma plein had aange
tast. Nog met een halve oliebol in de
mond ijlden de brandweerlieden van
gereedschapswagen 3 en slangenwa
gen 38 naar het brandje dat met em
mers water onder leiding van onder-
brandmeester K. J. A. Schel tekens
werd geblust. In precies 24 minuien
waren de vlammen gedoofd,
(Van onze verkeersredacteur)
Het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie, ons
zo goed bekend onder de naam Post, gaat in 1952 het lÖO-jarig
jubileum vieren van de Nederlandse postzegel. In een Konink
lijk Besluit van 12 November 1851 leest men immers, dat de
dag der invoering van het gebruik van de postzegel bepaald
wordt op 1 Januari 1852. Honderd jaar geleden waren onze
voorouders dus in de gelegenheid voor het eerst een postzegel
op een brief te plakken.
Die postzegel, voor Nederland i Men meende dat er dan een gro-
een bijzondere primeur, was in het tere zekerheid zou zijn dat brie-
geheel geen nieuwtje meer. ïnte- ven bezorgd werden omdat de bc-
gendeel. Vele landen waren ons v<i
m dit opzicht ver vooruit geweest.
Het eerst Groot-Brittarmie, waar
de eerste postzegels van de we
reld reeds uitkwamen in 3840;
daarna volgden in 1843 enkele
kantons uit Zwitserland cn toen
Brazilië. Van de verdere grote
landen noemen we dan achtereen
volgens dc Verenigde Staten (1847),
België en Frankrijk (1849), Oos
tenrijk, Spanje en Zwitserland
(1850). en Denemarken en Ca
nada (1351). Vóór .ons land had
den Trinidad,Reunion en Hawaii
zelfs al postzegels! Nederland stond
hier dus zeker niet voorop.
In 1849, negen jaar na het ver
schijnen van de eerste Engelse
postzegel, diende de toenmalige
minister 'van Financiën, mr P. P-
van Bosse,"een wetsontwerp in tot
vaststelling van het briefport cn
tot regeling van de aangelegen
heden bij de brievenposterij.Maar
de minister nam m dit ontwerp
géén postzegels op; het was een
postwet zonder postzegels.
Volgens het ontwerp was aan
het Rijk voorbehouden de uit
sluitende bevoegdheid ..om brie
ven of pakketten, papieren bevat
tend, van de csne plaats naar de
andere tegen het genot van vracht
te doen overbrengen". Het brief
port was verschuldigd naar mate
afstand en „gewigt". Merkwaardig
was de bepaling, dat inzake de
framkering der brieven het publiek
vrij was in de keuze, <Lw.z, zon
der extra verhoging kon de vol
doening der frankeerkosten wor
den overgelatcrt aan de geadres
seerde. De Memorie van Toelich
ting zegt daar o.a. over; „Maar wat
m het oog der Regeering aan veel
meer bedenking onderhevig is, ja.
wat zij schier acht onbestaanbaar
te zijn met het belang, de gewoonte
en de wensehen van het grootste
deel van ons publiek is de ver-
pligting die elders wordt opgelegd,
om alle brieven bij afzending te
frankeeren."
OVER welke voortreffelijke vo
calisten de Nederlandsche
Opera beschikt, blykt weer eens
uit dc opname die Philips uitste
kend grifte op de 17.5 cm plaat.
Met de onvolprezen zangeres Gré
Brouwenstijn aan het hoofd, die
auLtiek op de voet gevolgd wordt
door Lidy van
der Veen en.
Frans Vroons,
krijgt men een
fraaie uitvoering
te horen van de
Barcarolle uit
Offenbach's Hoff
manns Vertellin
gen cn het Mise
rere uit de Trou
badour van Verdi. Hierbij zorgen
het koor van de Nederlandsche
Opera en het Radio Philharmo-
nisch Orkest (Hilversum) onder
Paul van Kempen voor een prach
tig klankvol reliëf (N 09007 S)
De Philips standaard-opname
LA 11156 G) verklankt voor u de
Slavische Mars van Tschaikowsky,
een werk ondanks zijn luidruchtig
heid, niettemin ln hoge mate aan
trekkelijk door de muzikale spon
taneïteit, stoere rhythmiek cn vir
tuoze instrumentatie. Onnodig
eigenlijk eraan toe te voegen, dat
het subliem spelend Concert ge
bouworkest onder Paul %'an Kem
pen, hiertoe in staat gesteld door
een technisch knappe vastlegging
dit Stuk zo gaaf en muzikantesk
uitvoert, als men maar wensen
kan.
In het kader van de virtuoze
sfeer, noem ik u nog een tweetal
opnamen van Decca. n.l. het eerste
deel uit Paganini's Vioolconcert in
D. gr. t. en dc Mephisio-wals (plus
de vierde kantzijde als „toegift" de
Licbestraum no. 3) van Liszt.
Deze laatstgenoemde vastlegging
(AK 1723) boet, hoewel door de
pianist Clifford Curzan meesterlijk
gespeeld, door naaldgeruis min ot
meer aan waarde in. Maar vol-
maaxt in. alle opzichten is de weer
gave van Paganini's muziek, die
door Campoli, (hij woi'dt door het
Nationale Symphony Orchestra on
der Victor Olof, verheugend goed
gesecondeerd) met een bewonde
renswaardige violistische 1 flair ge
speeld wordt (AK 1823).
HERMAN VAN "BORN
Advertentie (l.M.)
Laat ons Uw
discotheek verzorgen
Gramophone-Specialisten
sinds 1906
Wytemaweg a/d Mathen.laan
kruispunt Rochussenstraat
Telef 28098 - Rotterdam.
H ET Delftse bootje ach! wat
al_ herinneringen komen bo
ven bij het doodnuchtere berichtje
dat Maandag 31 December 1951
voor 25 jaar het Delftse bootje
voor het laatst voer
Dat Delftse bootje voer met kal
me hengelfamilies cn met hen die
over het heengaan van de trek
schuit bleven rouwen van bij de
Delftse Poortbrug (thans ongeveer
ter hoogte van de halte van lim 3,
lijn 5 en lijn 1 noord-noordwest-
waarts, Hofplein) onder de Spoor
brug door, toette voor het pontje
van de Zomerhof straat, opdat de
Gverhaalketting neergelaten werd,
toette voor het pontje van St.
Franciscus, toette ter hoogte van
Kuyl's Fundatie voor de Heulbrug
en repte zich daarna met fier weer
opgerichte pijp langs de molens de
Schic af naar de Overschiese
Schans, langs de Tempel, naar de
Zweth en verder naar Delft. Ging
de pjjp omlaag, dan werden allen
in de kuip bij de roerganger onder
roet en smook en vonken gesto
ven.
Ook had het bootje een bel,
waarmee zo martiaal geluid werd
dat de paardentrammen naar«Hil-
legersberg en Oversclue er vroe
ger jaloers van werden.
Voor vissers, theetuinfijnproc-
vers, familiebezoekers, gemoede
lijke uitgaanders die zich niet ver
van hun stad af waagden en voor
klein vrachtvervoer was het Delft
se bootje een ideaal vervoermiddel.
Je zat aan dek, op banken, en je
zong het hoogste lied, aangevuurd
door accordeonnisten of oempa-
blazers. Je brulde naar voorhisto
rische voetgangers aan de wat, je
bedierf hengelaars hun stil genoe
gen en je filosofeerde van de ene
aanlegplaats naar dc andere over
de achterklap om je heen cn over
de vergankelijkheden des levens
En kwam je terug, zon-doorbak-
ketr of doorwatematv dan sprak je
de lof van N.V. Reederij De Schie
van C, Maatje, die al van 1866 af
dit vervoer onderhield met twee
schepen die net zo lang waren
als de Schie breed. Want na te
rugkeer moest het bootje gekeerd
worden en dat was een toer apart:
.j
stond het water maar 5 centimeter
te laag, dan woelde het Delftse
bootje voor en achter zoveel mod
der op, dat de Schie begon te „ro
ken".
Hazardspel en fooien-geven wa
ren streng verboden aan boord;
vandaar dat men z'n kinders graag
mee-gaf met de kapitein. Voor
dertig centen was je in Delft; een
„hond met adreskaart" voor 15 ct.
Bij slecht weer in de kajuit,
En nog kon het Delftse bootje
het niet houden. De heer P. Tege
laar was de laatste exploitant. Zo
nu en dan trokken er padvinders
mee weg of een enkel paartje dat
van een landelijke vrijage hield-
Maar 31 December 1926 luidde de
gezellige bel voor 't laatst.
En wij, die de Schie als een
moderne verkeersboulevard ken-
nnen, wij denken: „dat hier voor
25 jaar nog een pleizier-vracht-
bootje voer!"
steller bij de geadresseerde port
moest innen, en men vond het in
die tijd bijzonder onbeleefd als
een brief gefrankeerd werd. zoiets
of de geadresseerde het niet kon
betalen!
Dat dc postzegel er toch geko
men is, is te danken aan dc volks
vertegenwoordiging. In het ver
slag van de commissie van rap
porteurs. word', de regering name- j
lijk voorzichtig in overweging ge-
geven „of de verbetering in de 1
inrigting der brievenposterij itfct I
eene wezenlijke uitbreiding zou er- j
langen, indien het frankeeren van
brieven door middel van post ze- I
gels of poststempels niet verplig- i
tend gesteld, maar toegelaten
wierd". Daarmee zou toch het ge-
rief der ingezetenen worden bevor-
öerd; „zij zouden ten allen tijde,
onverschillig of het postkantoor al
dan niet geopend is, den gefran-
keerden brief in de bus kunnen
werpen. Het publiek zou aan het
gebruik van postzegels gewoon
worden en de latere algemeene in
voering daarvan zou dien ten. ge
volge gemakkelijker worden ge
maakt".
Wéér overleg
De regering was tegemoetko
mend. want zij vulde net wets- i
ontwerp aan met een. nader arti
kel. waarbij het gebruik van post
zegels op een nader te bepalen,
tijdstip zou worden ingevoerd.
Weer overleg, weer nieuwe be
sprekingen. weer nieuwe mede
delingen van de minister in de
Kamer. Het gevolg was dat uit
eindelijk in de Postwet ven 1850
een artikel kwam. dat na 1 Janu
ari.... 1851 de vooruitbetaling van
het port ook zou kunnen geschie
den door het aanhechten van post
zegels. Maar het lukte niet op die
datum en tenslotte is dan op 1
Januari 1852 de eerste postzegel
m Nederland verschenen.
Niemand wist precies, hoe die
postzegels gebruikt moesten wor
den en daarom gaven de gebroe
ders Giunta d'Albani in Den Kaag
op last van. de minister van Finan
ciën tegen de prijs vaa tien cents,
een beknopte bandleiding uit om-
trent de bestemming en het ge
bruik van postzegels. In de eerste
paragraaf wordt meegedeeld/ dat
de postzegels een middel zijn om
brieven te frankeren. „Zij dietien
inzonderheid voor de briefwisse
ling, die naar plaatsen binnen *s
lands is bestemd". Zoals uit de
Postwet blfjkt. wij bespraken dit
punt boven reeds, was het gebruik
van de postzegels toen nog vrij.
En wij lezen dan ook in het oude
boekje: „Het gebruik van postzegels
in geen geval verpligteni Men
kan des verkiezende, zijne brieven
met geld blijven frankeeren." Aan
de kopers van het boekje werd
ook precies verteld, hoe zij die
postzegels moesten gebruiken. Hier
zijn. de voorschriften: „De postze
gels zyn op de keerzijde voorzien
van eene klevende sterf, waarmede
zjj doof middel van een weinig
tocht op de brieven, worden vast
gehecht. Het is voor de afzenders
van belang ze goed te bevestigen,
om het afvallen voor te komen. Zij
worden geplaatst in den bovensten
hoek, aan de linkerzijde van het
adres."
Die eerste postzegel is wel be
kend. Het is de kop van koning
Willem III. Hoe is die postzegel
ontstaan? Wie is de ontwerper?
Laten we beginnen te vertellen,
dat eerst betrekkelijk kort gele
den ontdekt is, dat een Hollander,
J. W. Kaiser, indertijd directeur
van de graveerscbool der Konink
lijke Academie en later professor
aan de Rijksacademie voor Beel
dende kunsten, en directeur van
bet Rijksmuseum te Amsterdam
deze eerste pcJtzegels gegraveerd
heeft. Voordien werd aangenomen
dat het een Belg was. de heer
Wiener, die ook in België de post
zegels na 1849 cn 3850 ontworpen
had.
Op 1 Janu
ari IS52 ver
schenen in ons
land de eerste
postzegels. De
ze. zomer zal in
Utrecht een
grote Interna
tionale Ten
toonstelling
Eeuwfeest
Postzegel, de
ITEP worden
gehouden. Er
zal daar hecZ
wat te zien.
zijn over de
postzegel, ett er
zul in het jubi
leumjaar 1952
nog heel wat
geschreven
worden over ds
postzegel.
In dit artikel
geven wij reeds
antwoord op
een paar vra
gen. Hoe zag
de eerste post
zegel eruit?
Wie ontwierp
deze postzegel?
Hoe moesten
jze gebruikt
'f. poerden?
—Tenslotte doen
«lij nop enkele -
mededelingen
..over de feeste
lijkheden. -van
deze zomer.
Veel duisters
Er is trouwens vrij' veel duisters
over het begin van de Nederlandse
postzegels, Het schijnt in. 1851 be
gonnen. te zijn met een nu ver
dwenen ontwerp van een in vier
kant omlijste Mercurïuskop met
gevleugelde helm, maar daar is
niets meer van overgebleven. Men
wenste de beeltenis des Koning op
o'e postzegels te hebben. De brief,
waarbij aan de Koning verdocht
werd om zijn beeltenis op de v post
zegel te mogen-plaatseru ie nog be
waard; „Vermits de postzegels ia
sommige opzigten dekplaats eener
munt vervangen, heeft ymen op
het voetspoor van Engeland in.
bijna alle landen, het borstbeeld,
van den Souverein of in republie
ken, zooals in Amerika"- in
Frankrijk, eene andere' beeltenis
tot type gekozen. Het zij 4 my ge
oorloofd mitsdien Uwer Majesteit's
vergunning te vragen om ook hier
te lande Hoogstderzelveg beelte
nis op de bedoelde zegels te mo
gen doen plaatsen."
Alles kwam in orde en. op 2
Juli 1851 'schreef dé muntmeester
de postzegels zouden immers
aangemaakt worden, "aan *s Rijks
Munt_ te Utrecht een brief aan
de minister van Financiën waaruit
bleek, dat h(j een.v tekening ont
vangen had. die hij de minister
nu'toestuurde en in die brief wordt
nu de naam verraden van de man
die de postzegel ontwierp en van
het voorbeeld dat hij navolgde,
want de muntmeester schrijft: J3e
heer Kaiser heeft voor de gelijke
nis een boetseersel gevolgd.-ver-
vaardigd door den heer NT piene-
man, waarmede Zijne .Majesteit»
naar men verzekert zeer-moet in
genomen zijn".
De muntmeester schrijft dan
allerlei over het -ontwerp en „op
grond van dit een en ander meen
ik Uwe Excellentie in bedenking
te mogen geven, den heer Kaiser
toe te staan, de ingevingen van
zijn kunsttalent te volgen," De heer
Kaïser heeft zijn kunsttalenten ge
volgd en op 2 Januari 1855 konden
de eerste Nederlanders dit kunst
product in een postkantoor kopen
en als zij bet nodig vonden, kon
den zij het op een brief plakken.
Deze zomer wordt nu dit jubileum
herdacht met een grote ïnteraatio-
nale Postzegel Tentoonstelling im
Utrecht van 28 Juni tot e'Jult^Er
zullen daar vele zeldzame verzame
lingen van postzegels te zien zijn,
maar men zal ook een-beeld krijgen
van de postale ontwikkeling,in het
algemeen. TS,
Ter gelegenheid van deze TFEP
wordt een medaille uitgegeven, waar
aan een bijzondere geschiedenis ia
verbonden. Deze medaille werd na
melijk in11940 ontworpen als herin
nering voor P.T.T.-personeel. dat ge
wond of gedood was in de Mei-dagen.
Toen Dirk Wolbers zijn ontwerp ge
reed had, was de leiding hij de P.T.T.
reeds in zulke handen gekomen, dat
van een uitgave van een medaille
niets meer kon komen. Dit ontwerp
nu zal gebruikt worden voor do
ITEP.
De posterijen laten het niet blf
dez^ ene tentoonstelling. In 1952 za?.
het ook 100 jaar geleden zijn, dat da
Rijkstelegraaf werd geopend. In het
Postmuseum in Den Haag zal nu een
overzichtstentoonstelling worden in
gericht van „100 jaar Rijkstelegraaf',
beginnend bij het oudste telegraaf
toestel in Nederland gebruikt, en.
eindigend met de meest moderne ap
paratuur.
Met die tentoonstelling wordt dai*
het Postmuseum, dat een tijdlang ge
sloten is geweest, heropend.
Loudi Nïjhoff naar het
Rotterdams Toneel t
AMSTERDAM. De' èctrica
Loudi Nijhoff is met ingang van
1 Januari verbonden aan het Rot
terdams Toneel, Haar afscheid,vaa
het Amsterdams Toneelgezelschap
heeft xot gevolg, dat voor haar rol-'
len in „Het Mannetje in de Maan",-
„Een hart vol sintels" en „De in-,
geheelde zieke" 'n plaatsvervang
ster moet worden gevonden.
Sparta-combinatie te sterlc
voor HOV J
De Sparta-combinatie waarin OW*
Landman, v. cL Engel en Benaings»'1
hof meededen en verder "spelers, uit
het tweede cn derde elftal» bleek Jtf&
sterk voor HOV dat op Nieuwjaar*-/
dag naar Spangen trok. De roodwit'*
ten schoten erg graag en troffen vhT
keer doeL Daartegenover .^ist;,HOv
geen enkele treffer "te.plaatsét£-' v&e