i IDEE EN OVERTUIGING, FUNDAMENTEN VAN GIGANTISCH OBJECT Bright Victory: 5n ooriogsblinde bouwt een nieuw leven op Is het niet te fantastisch? Het Boek WimKan en zijn bijzonder gerechtshof ROTTERDAMSE BIOSCOPEN The Rocking Horse Winner" van IJ. II. Lawrence als film 't Venster rN m Prinses Muziek voor Dams Prins Carnaval bij „Munt" De Moordzaak-A.B.C. in Luxor Strassburger komt terug in Ahoy-hal Sprookjesland in Museum voor O. en O. Grote belangstelling voor demonstratie Bergmann La Traviata door de Nederlandsche Opera Groothandelsgebouw, trots van Rotterdam (2) Onbegrensd vertrouwen1 Nicola Sauvlet overleden fli ill Zaterdag 19 Januari 1952 Dezelfde oorlog, die als zuiver militair bedrijf de Amerikaanse filmers tót met weinig fikse flaters verleidde, blijkt hen in kaar sociale en individuele gevolgen tot een aantal werken te inspirerendie het grootste respect afdwingen. Af en zeg dal aan „De Beste Jaren", aan (beter nog) „Mannen" en nu is daar ,J3right Victory" (Hel licht, dat verdween) om aan ie tonen hoe diep de oorlog kan ingrijpen in een persoonlijk bestaan, hoe lang en hoe moeilijk de weg is naar herstel van een schijnbaar verwoest leven. Al weer een oorlogs- of oorlogs-probleem- film? zal een deel van het op dit gebied oververzadigde publiek vragen. Niet uitslui tend. Want het verhaal van Baynard Kendrich „Lights Out" behan delt een onderwerp, dat zich ook in de nor male maatschappij kan voordoen: een gezond cn volwassen mens verliest het gezichts vermogen. Hier is het sergeant Larry Nevins, die voorgoed blind werd toen Duitse scherpschutters hem in het voorhoofd troffen. Hij komt in 'n hospi taal, waar hij de trai ning doorloopt, die hem een nieuw „ge zicht" zal teruggeven. Vooral in dit eerste deel heeft de regisseur Mark Robson de sfeer van de invalïdenwereld zó reëel, tegelijk schokkend en koud-nuch ter benaderd, dat de geboeide toe schouwer onbewust met deze blin de mannen mee loop te tasten in. de duistenis, met hen de on bekende ruimte gaat verkennen en herkennen, obstakels leren te ver mijden, orientatiegevoej ontwikke len. De Amerikaanse zakelijkheid in taal en optreden blijkt bij de be handeling van dit zo uiterst deli cate probleem een belangrijk voor deel. Ontroerend, zonder sentimen taliteit, is" de verhouding van 'Larry tot het kranige meisje Judy getekend; na het mislukte weerzien met zijn verloofde, die het gehate medelijden in 't spel brengt, vindt hij in Judy de trouwe kameraad voor 't nieuwe leven. Robson heeft met Bright Vic tory' (in Arena) een boeiende, in structieve, ontroerende en vooral waarachtige film gemaakt, die alle sympathie verdient. Daarbij zijn Arthur Kennedy (Larry) cn Peggy Dow (Judy) uitstekende spelers, die metr-de, „overige voortreffelijk gekozen medewerkers iets van het beste deel van de Amerikaanse mentaliteit openbaren. Arena vertoont in 't voorprogramma deze week een korte documentaire over de haringvisserij, waarmee de nationale filmkunst alle eer inlegt. „Het schot is te boord", door Herman, v. d. Horst vervaardigd met steun van wijlen de J5.C.A.. Is een. schot m de roos. Het geelt ondanks alle beknopt heid en zonder volledig te willen 20". een uitermate srterke indruk van het zware werk der vissers. Het beold spreekt voor zichzelf zodat commen- taar (die bijv. m de Rotterdamse ha- venfilm van Brurse zo storend over dadig aangewend werd) vrijwel achter wege kon blijven. V- d. Horst heeft de geest van de zee begrepen en toont dat in elke sequentie; maar luj vervalt niet in het „stoere Jongens, ruige bonken" gedoe, dat bij dit onderwerp zo vaak te pas komt. Ook de voorbereiding van de visvangst. het gal eedmaken van de netten, de tonnen, de schepen, heeft zijn aandacht gehad en ook in die meer rustige bedrijvigheid blijkt zijn kdk op en gevoel voor beweging, lichtwerking en vooral: geluid- ,Het schot is te boord' is Nederlandse documentaire op haar bert. Van de Engelse schrijver D, H. Lawrence (auteur van o-a. Lady Chatterley's Lover) is gezegd: hij "ziet meer dan een mens mag zien: dat is misschien de reden, dat hij 't mensdom zo grondig haatte.' Menselijke verschijnselen, karak ters. verhoudingen, daden ontmas kerde en analyseerde Lawrence en zo vindt min in z'n werk ook dc verhouding moeder-kind blootge legd; in zijn eigen leven heeft hij de wurgende -greep die moeders op hun kinderen kunnen hebben, maar ai te* goed leren kennen. Penguin Books gaf in ,The Lovely Walter Scott lag op zyn. sterf- bed. Om hem heen stonden zijn zonen, H\j wist dat zijn einde naderde, Jongengeef my het boe'c", zei hij. „Welk boek, va der?" (De grate schrijver bezat duizenden boeken.) „Het Boek, dat is de Bijbel". Met woorden uit dat boek wilde Walter Seott zïjn laatste reis aanvaarden. U kende dat verhaal. V Jan Grcshaff, een tijdgenoot- dichter, wiens scherp critisch vermogen niet gering is, schreef en het werd óók gedrukt: „Al 't drukwerk is verprf.bedrop: koopt u alleen 't is hoogste een spoorboekje en de bijbel nog voor aile zekerheid!" Het is duidelijk dat Jan Gres- hoff in het genot van een goede gezondheid verkeerde, toen hij dit schreef. AIS hij op sternen had gelegen, zou het spoorboek je (met of zonder supplement) hem minder noodzakelijk hebben geleken. Want voor de laatste reis, dat wist ook Walter Scott, is andere zekerheid nodig. Het Boek, of: „de Schriften, die zyn het. die van Mij getuigen", zegt Christus. Deze week Woensdag werd de Nieuwe Vertaling aan volk en kerken aangeboden. Wat Augustiuus IS eeuwen geleden al vernam, kunt u nu nieuw ver staan; neetn en lees? F. OBERMAN. De blinde sergeant Larry ontmoet bij een „dance" voor de hospitaal patiënten Judy, die hem. in de moeilijke tü<4 voor zijn. „herscho ling" trouw terzijde staat. Arthur Kennedy en Peggy Daw in „Bright Victory". (ARENA) Lady" een collectie korte verhalen van Lawrence, waarin dit thema buitengewoon duideliik verwerkt is. Eén van dc beste hiervan: The Rocking Horse Winner, heeft thans het gegpven geleverd voor een film, m 't Nederlands Noodlottige begaafdheid' geheten. Het is het wonderlijke, koel vertelde, maar zeer schokkende verhaal van het jongetje Paul, dat slachtoffer wordt van de weeldezucht van. de hyper-egoïstische, harde koude moeder, voor wie social standing', geld en luxe de voornaamste le vensmotieven. zijn. ,Ep moet meer gsld zyn, meer geld' schijnt het hele huis te flutsteren en 't gevoe lige jongetje dat z'n moeder zo graag gelukkig wil zien, gaat sa men met de huisknecht wedden bij de paardenraces. Hier is dan een parapsychologi sche' Lawrence aan 't wor-d, die het jongetje in een soor trance zyn grote hobbelpaard laar bery- den, net zolang tot hij de naam van het winnende paard weet. Met het geld, dat Paul via een geïnte resseerde oom laat overmaken, is z'n moeder nauwelijks tevreden. ,Er moet méér geld zyn, naöér geld'. Het wordt een obsessie voor Paul. Met de Derby hoopt hij ae grote slag te slaan. Hij voorspelt: Malabar en .Malabar3 wint de Derby. 80.000 Pond. Maar voor Paul was' t de laatste rit op het hobbelpaard. Doodziek van psychi sche overspanning sterft bet jon getje. John Mills, de producer hij speelt tevens voortreffelijk de rol van de huisknecht Bassett heeft met de regisseur Anthony Pellsser een merkwaardige, zeer beheerste film gemaakt, die afgezien van 't wat melodramatische, aangebreide einde, de vreemde, nuchtere en toch dramatische sfeer van het oorspronkelijk verhaal boeiend en verantwoord weergeeft. Voor 'n groot deel was het wei- Slagen van de film natuurlijk af hankelijk van het spel: John Ho ward Da vies ('t jongetje uit Oliver Twist) is volkomen aannemelijk als Paul, de schone koude Valerie Kobson geschapen voor de moe derrol. ,Ty' Power en Micheline Presle (in 't Amerikaans gespeld: Prelle) als hoofdpersonen in 'n oorlogs- probleexn, het tekent de roman- tisch-heroische vlag, waaronder Amerikaanse guerilla op de Fhi- lippjjnen' vaart, wèl voldoende. Gelukkig zijn zij spelers, die hun maat weten en gelukkig was Fritz Lang de regisseur van deze kleur rijke sensatie-oorlogsepisode; er is menig fraai en sterk stukje film te beleven. Wel moet men even wennen ?an de wonderbaarlijke omstandighe den waaronder deze gueriila^ ge voerd werd. Amerikanen, die In 't ene deel van de uitgestrekte en militair niet te bezetten archipel als oerwoud-paria's rondzwerven, richten in 'n ander gebied 'n soort eigen militair rijkje in, compleet met zendstations, oorlogsfabriekjes en GJLQ.'s. 't Doet ook politiek en com mercieel wat inconsequent aan, dat deze film weer een aantal beestachtige, dierlijk gillende zo nen van 't zelfde Nippon presen teert, waarmee na enkele jaren van enthousiaste fraternisatie in San Francisco de vrede gesloten werd. En deze film (in technicolor) dateert van 19491 Lutusca Phyllis Calvert openbaart TJ de grie zels van het geheugenverliest m de film „Het geschonden huwelijk" {The u-oman with no name). Bij een bom bardement gewond, blijkt zij haar ver leden tota.il vergeten te zyn. Dat is wel eng, maar toch met za om niet binnen veertien dagen met een Noorse piloot te trouwen. Nog met genoeg sensatie, want nadat de vlieger de dag volgend op de bruiloft gesneuveld is. woidt Phyllis in verwachting en wel door de oorspronkelijke, maar geheel vergeten echtgenoot opgespoord en naar het echtelijk landhuis terugge voerd. Hier heerst een sfeer, die het midden houdt tussen do onguurste om standigheden welke men In de films .GasLighf en .Rcb^cca' ten voeten mt getekend lieert gezien. Hoe Phyllis in dit naargeestige milieu haar nevelig verleden gaat ontwarren en tot welke bevredigende oplossing zij raadsel, dat de regisseur Ladislas Vajda hier opgeeft Edward Underdown draagt z'n naam met ere; hij is de mis kende cn gehandicapte man van Phyl lis. Het gemene ïoiletje van de half zuster wordt door Helen Cherry zeer natuurgetrouw vervuld: zij is in bur ger de vrouw van de acteur Trevor Howard. In het voorprogramma een opbou wend productiviteits- en huizennood- filmpje van Henry James en Piet Out, vervaardigd voor de Regeringsvoorlich tingsdienst. Cineac en Victoria Het succes van „De vader" van de bruid" dreef de producers naar een vervolg van <ht genre vrolijkheid, dat thans te zien is m Vader plukt de vruchten". Opnieuw allerlei fanulie- problcmen van Spencer Tracy (als Stanley Banks), dis zijn grootse va- cantiepUumen ploty doorkruist ziet door de aankondiging van de komst van een kleinzoon. Bit begin van eep. serie grappige, genoeglijke verwikke lingen, brengt ..vader" tot wanhoop. Hoe hij zich er doorheen sinnt wordt u op al even plezierige. luchtige wijze ge toond als in het eerste deel van va ders handicaps op gezir.sgebied- Joan Bennet en Elisabeth Taylor seconderen Tracy uitstekend. Capitol Wat voor wezens ap Mars zouden kunnen leven, is een vraag, die de mensen al eeuwen heeft bezig gehou den. Howard Hawk heeft zijn fantasie laten gaan en een wezen gecreeerd. dat een menselijke gestalte heeft doch Uit plantaai dige wezens 15 geëvolueerd. Het landt op aarde en verspreidt schrik en ontsteltenis onder een wetenschap pelijke expeditie. Om op aarde te leven heeft het bloed nodig, zodat de leden van de expeditie worden bedreigd. Het wezen kan niet met gewone wa penen worden bestreden, omdat kogels gewoon door zyn"5 „plantaardig" weef sel heen gaan, Emoties kent het met, het heeft geen hart en is dus vrijwel met dodelijk te treffen. Howard Hawk heeft zyn fantasieën op effectvolle .wij ze weten te verfilmen, De manier, waarop het wezen, gespeeld door Jltn Arness. luguber door ae film dwaalt, jaagt menige bioscoopbezoeker de schrik op het lyf. De humor breekt soms de spanning. De titel van de film is: „Het Ding van een andere -we reld". Na afloop draait er een gramo- foonplaatje van „Het ding van Zand- voort". Liefdadigheidsconcert in dc Rivïcrahal Hét toonkunstorkest Schiedam mag zich gelukkig prijzen met een dirigent als M. B. v. SjjII:, dat is Donderdagavond op het concert ten bate van het Nederlands sa natorium te Davos weer duidelijk gebleken. Het is veilig musiceren onder zyn leiding. Welke ontspo ringen ook dreigen, Van Sijll weet ze door gespannen concentratie en een strakke directie, die geen twyfel HaaL tot het minimum te beperken. Zo werd met Beetho- vens Eerste cn Schuberts Vijfde symphome een resultaat bereikt, dat verheugend mag worden ge noemd. Een verrassing tvas het optre den van A. S. H. A. Blaasse, die het Eerste pianoconcert van Beet hoven uitstekend heeft vertolkt. Gevoelig van toon zonder een spoor van weekheid, streng rhyth- misch zonder hoekigheid vond de solist de dirigent in een stijlvolle weergave, die zelfs het orkest in spireerde. De openins van het concert was helaas minder a-eslaagd. Het was met -verstandig het koor van cir ca 300 personen (vele Rotterdam se koren, tot één groot geheel sa mengevoegd) onder leiding van Fennie van DoornKomijn te stellen. Er is een grote dosis di- rcctietechniek en routine voor no dig, een dergelijk apparaat met orkest met succes te leiden, an ders ontstaan onherroepelijk ont sporingen, als in Bachs Koraal „Jesus bleibet meïne Freude". Ook als zangeres bleek mevrouw Van Doorn te weinig techniek te bezitten. Door belangeloze mede werking van de executanten kon den alle baten ten goede komen aan het sympathieke doel. Het ware te wensen geweest, dat meer bezoekers de Rivierahal hadden gevuld. E. S. Commandant van Corps Mariniers naar de West AMSTERDAM. Met de KLM- machine naar Cura$ac is Vrijdag generaal-majoor M. R. de Bruyne naar de Ned. Antillen vertrokken voor een inspectiereis. Hy zal ver moedelijk aan het emd der maand terug zijn. De huisknecht (John Mills) leert Paul (Ja lm Howard Douies) hoe een echte jockey z'n paard be rijdt. Uit„Noodlottige begaafd heid" ft VENSTER) Eenmaal za] dit jaar de Bivièra- hal m het. teken van het carnaval staan Dat is op Zaterdagavond 9 Februari, Dan neemt Prins Car naval met zyn „Raad van elf'' be- ztt van de hal en het zijn de Rot terdamse Mutianen die de eer heb ben deze vrolijke troep op uitbun dige wijze te begroeten, teneinde gezamenlijk een avond vol jolijt te beleven. „Mutia Amicltia" zal voor de zoveelste maal tonen hoe in Rotterdam echt carnaval wordt gevierd. De plannen van „Muut" reiken echter verder dan hossen en fees ten. Op 1? Maait treedt het op in de Rotterdamse Schouwburg onder leiding van Richard Flink. Op 17 April volgt nog een soiree en op 20 Maart wordt in Palace het sei zoen besloten. onder subsidie van het Ministe rie van Justitie heeft Wim Kan's bijzonder gerechtshof Vrijdagavond. 111 Luxor - de eerste zitting inde Moordzaak A B.C. gehouden ten overstaan van een enthousiast meelevende publieke tribune. Hoewel het slachtoffer» de Klei ne Kunst, onvindbaar bleef, werd de vermoedelijke dader toch voor geleid en verhoord. De Officier van Justitie eiste levensland, maar dank 2ij het vurige pleidooi van mr Kan, die wegens gebrek aan bewijs vrijspraak en onmiddellijke invrijheidstelling vroeg, kwam verdachte er ai met levenslang voorwaardelijk, proeftijd 5 jaar. Zó, in deze gerechtelijke termi nologie, zouden we kunnen door gaan, maar het A.B.C.~cabaret en vooral Wim Kan zegt dat allemaa veel aardiger en spitser. Hoewel, het viel weer op, dat de structuur van ook dit nieuwe cabaret-pro gramma te nadrukkelijk cn artifi cieel was. Na de eerste tien minu ten, waarin op niet geheel overtui gende wyze de moord op de Klei ne Kunst gepleegd heette te zijn, was het dan ook af en toe nodig om de bedoeling van de hele strafprocedure en de inzet daarvan uit te leggen en te commentari ëren. En het eigenlijke (als zoda nig bedoelde hoogtepunt: de open bare behandeling van de zaak, „na de schorsing van de zitting voor 20 minuten (en koffie)", was een beetje een anticlimax. De oorzaak daarvan was even eenvoudig als bekend: Wim Kan had toen niet meer zó lang het rijk (en het woord) alleen, als daarvoor, toen hij vooral in het privé (bad) kantoor met z'n verbazingwekkende humor jong leerde cn dat weer zo ver door dreef dat men hem eizenlijk met meer had. willen zien ophouden. De meester-titel komt hem volko men terecht toe, want geen van zijn collega's zonder vervelend en populairderig te worden presteert, kan Kan alleen. Zijn lenige humor die niets ontziet, maar ook niets krenkt, is onbetaalbaar. Om hem heen de getrouwen Corry Vonk (uitstekend als zuster Spruit op haar fiets!). Pam Hen- ning en Fransje Hart, die voor no dige en onnodige vrolijkheid en ook charme zorgden en voorts bij de dames dan als nieuweling Ted dy Scholten die met haar felle sneers op de radio baar verleden wel wat verloochende, maar zich in enkele liedjes (o.a, met Henk Scholten) en als pin-up advocate verheugend goed in dit milieu bleek te kunnen aanpassen. Joop Vischer, Piet v. d. Meulen en Ge rard Kekers leverden hun bijdra gen in niet al te sterke teksten, maar met groot entrain. Cor Le- maire, verantwoordelijk voor de criminele composities, was als vanouds weer de stut aan de pia no. Veel applaus van een zeer op getogen premiere-publiek. H, F. REEDUK. Naar wij vernemen, zal het circus Strassburger in het najaar van 1952 wederom in de Ahoy-hal terugke ren. Gezien het grote succes van Nov. jl. heeft de directie van Strassburger met die van de Ahoy- hal een overeenkomst gesloten waarbij is Vastgesteld dat het circus Strassburger in. he* najaar weer voorstellingen m deze hal zal geven. Treinen op Zaterdag Ingaande heden. Zaterdag 19 Ja nuari 1952 zijn op het baanvak Rotterdam DP—Den Haag HS twee treinen ingelegd, waarvan wy hieronder de- dienstregeling laten volgen: Trein 1094. Rotterdam DP v 13.30 Schiedam a 13.35, v 13.36; Delft v 13.45: Den Haag HS a 13.52. Trein 1095. Den Haag HS v 13.5S Delft v 14.04; Rotterdam DP a 14.16. Deze treinen rijden alleen des Zaterdags. Rotterdam w een soort zuilengang rijker geworden door het gereed komen van de uitbreiding van het Graansilo aan de Rijnhaven. Door deze uitbreiding is de opslagcapa citeit vermeerderd met niet min der 'dan 20.000 ton. Enkele lokalen van het Museum voor Ouders en Opvoeders aan de 's-Gravendijkwal zijn op het ogen blik herschapen in. een sprookjes land. Er is namelijk een tentoonstel ling ondergebracht, genaamd „Pop pen uit de lappenmand", dis is ont staan uit een wedstrijd in het maken van poppen x an waardeloos mate riaal tussen leerlingen van Utrecht se scholen naar aanleiding van een tentoonstelling van poppen en ma rionetten van Harry van Tussen broek. Het grootste deel der inzen ders is tussen 15 en 20 jaar, terwijl ook enkele ouderen zich niet onbe tuigd lieten. De fantasie en het gevoel, waar mede van lapjes, papiezmaché, Stuk jes tule en kant, kurken, touw, schelpen, pijpuithalers. metaalresten en zelfs groenten, de meest wonder lijke figuren zijn vervaardigd, is ver rassend. Twee inzendingen munten, uit. en wel die van Nelly Mix. bestaande uit o.a. een mythische vogel en een draak van oude traproeden en con* servenbbkjes, en die van H, C. Vèen- stra Jr., omvattende een aantal marionetten. Er is een ware stormloop begon nen om dc toegangskaarten voor de demonstratie welke de tafelten nissers Richard Bergmann en Boros in Rotterdam komen geven- Het aantal aanvragen is zo groot - ge worden dat de organisatoren het besluit hebben moeten nemen de demonstratie niet in de Industrie flat maar in de Rivïèrahal te laten plaats vinden. De Nederlandsche Opera geeft Maandagavond, in de Rotterdamse Schouwburg Verdi's opera La Traviata, onder leiding van de Italiaanse gast dirigent Mario Cordone. De hoofdrollen worden gezongen door- Louise de Vries als Violetta, Chris Scheffer als Alfre do en de Israëlische bariton Pao lo Gordin als Gerrrjont. De andere medewerkenden zijn: Freda Nils- son (Flora) Cora Carmemeyer (Annina) Jos Burcksen (de ba ron) Henk Angenent (de dokter) Gee Smith (de markies) en Chris Taverne (Gastone). 155 55. lift isschien heeft u zich weieens afgevraagd: hoe zijn de grootkandelaren op 't idee gekomen •*- om £0Jn reusachtig gebouw te laten neerzetten? De heer F. Pot, directeur van de y.V, Handelsmaatschappij v/h Pot (2 Van Nes, kan daar alles ^over vertellen. Hij heeft als het ware de geboorte van het plan meegemaakt, is er van, het begin af hij geweest en moet als een van de promotors worden beschouwddie met grote overtuiging voor de verwezenlijking er van heeft geijverd. „Men beweert weieens dat ik de initiatiefnemer ben, maar dat is niet helemaal zo," zegt de heer Pot bescheiden als wij hem op zijn kantoor aan de Schiekade bezoeken, natuurlijk met het doel om iets te weten te komen over de ontwikkeling, die het plan op de duur deed veranderen m een kolos van staal en beton. Voor hem liggen een paar dikke mappen die, zoals later blijkt, brieven, circulaires en schetstekeni.igen bevatten over het te stichten grossiers centrum. De arbeid dfe er aan is voorafgegaan, dat zien wy zo op het eerste gezicht, is met gering geweest; daar zitten heel wat overuren in! Als de heer Pot dan ook eenmaal begint te praten, is hij niet meer te stuiten. Het Groothandelsgebouw, daaraan behoeven wij geen moment te twijfelen, heeft zijn hart gestolen. Hij is er vol van. „Veel van de eer komt toe aan de Kamer van Koophandel, die zeer actief is geweest", vervolgt de heer Pot. „De toenmalige secretaris, mr, W. F. 'Lichtenauer, js direct met groot enthousiasme achter het idee gaan staan. Verder moet U niet vergeten dat wij reeds in de bezettingstijd had den omgekeken naar een oplossing om in het nij pend tekort aan handeïsruimte voor da grossiers te kunnen voorzien. Bij de brand was een opper vlakte van 388.000 m3 verloren gegaan. Het pro bleem van dit tekort hield ons al geruime tijd bezig. Omstreeks Augustus of September 1944 het was toen duidelijk dat we spoedig bevrijd zou den worden kwam van de Kamer van Koop handel een uitnodiging om te praten. Het pro bleem stond vlak voor de deur; als we geen op lossing vonden, waa het gevaar niet denkbeeldig dat een deel van de grossiers na de oorlog de stad zou verlaten om elders onderdak te zoeken, Rot terdam is dan wel een havenstad, maar dit neemt toch niet weg dat de verzorgende bedrijven, de groothandel en de winkels een zeer vooraanstaan de plaats innemen. Hun vertrek zou een slag voor de stad betekenen. Ik hoef nauwelijks op te merken dat spreiding van groothandelsbedrijven buiten de stad zeer on economisch Zou zijn voor de winkeliers in de stad. Maar goed, toen wij de eerste maal over hei vraagstuk spraken kwamen er allerlei radicale denkbeelden naar voren, o.a. het vorderen van huizen waarin Duitse instanties waren gevestigd geweest, die niet realiseerbaar zouden zijn. Wel begrepen wy dat de schaarse bouwmaterialen na de bevrijding voor andere.doeleinden zouden worden gebruikt en dat het ons niet zou mee vallen eigen plannen te verwerkelijken. Op dat ogenblik Tijpta de gedachte aan iets groots, waar mede velen onzer gebaat zouden zijn en waar voor ook het gemeentebestuur en de regerixjg be langstelling zouden tonen. Ir. Ringers, aan wie wy het oorspronkelijke plan voorlegden, was er dadelijk mee ingenomen. Een dergelijk gebouw moest ongetwijfeld ook aantrekkelijk zijn voor anderen. Maar het vreemde was dat, hoe meer wij er over na begonnen te denken, hoe groter de be zwaren leken. Wij vroegen ons af: kan dat wel? Is het niet te fantastisch? Het idee bleef mij" echter intrigeren; ik kon het eenvoudig niet loslaten. Ik maakte schetsen, zeer onvolkomen natuurlijk, want ik ben tenslotte geen bouwkundige; ik dacht oorspronkelijk aan een centraal pakhuis, omringd door kantoren. In Jan uari 1945 schreef ik een brief aan de Kamer van Koophandel, waarin een zeer voorzichtige ra ming van de kosten was opgenomen. Deze brief werd toegezonden aan alle belanghebbenden en het gevolg was een aantal besprekingen, waar van wij de inhoud in brochurevorm hebben uit gegeven om een ieder inzicht te geven in de opzet van het plan. Deze brochure zonden wij toe aan hen die bij de Schade Enquête Commissie stonden ingeschreven. Er zat nu groei in hat plan. De re acties kwamen los. Steeds meer groothandelaren begonnen er in te geloven. Daarbij kwam dat iedereen hoe langer hoe meer overtuigd werd van de onmogelijkheid om na de oorlog een indivi- dueelpand te herbouwen. Het werd niet makke lijker, wel moeilijker voor ons. Gezamenlijk bouwen had het voordeel dat wij de bebouwing5hoogte in haar geheel en het grond oppervlak beter konden benutten. Ook de kwestie der voorzieningen zou veel eenvoudiger zijn op te lossen en een besparing van materialen bete kenen. Van de verschillende instanties kregen wy alle mogelijke medewerking, ook al kostte het weieens moeite de bouwpoliiie te overtuigen dat dit gebouw buiten de normen viel en dat haar voorschriften te kort schoten. Maar het is gelukt! Wij kregen grond toegewezen; de architect kon aan het werk en van af dat ogenblik wisten wij dat ons Groothandelsgebouw er zou komen Thans is 95 pet van de beschikbare ruimte uitgegeven en nog steeds bereiken ons aanvragen van firma's over de gehele wereld, dis zich. daax- met een filiaal zou willen vestigen. Ik geef toe dat onze nieuwe behuizing duur is. Wij hopen echter door vergroting van de omzet de hogere exploitatie kosten goed te maken. Het Groothandelsgebouw, daarvan zijn wjj allen overtuigd, zal een aparte plaats in de stad innemen. Die plaats is niet slechts in het belang van de grossiers, maar van heel Rotterdam. Op deze twee facetten'wordt nog te weinig de aandacht gevestigd. Tenslotte zal de faam -van dit gebouw niet sléchts locaal en na tionaal. maar ook internationaal zijn. Daarom heb ben wij een onbegrensd vertrouwen in zijn suc ces". Gister is op 75-jarige leeftijd d* eertijds bekende Rotterdamse hu morist Nicola Sauvlet aan hartver lamming overleden. Zoals gebrui kelijk ging de heer Sauvlet ook gistermiddag met zijn vrouw bood schappen doen, toen hü, kort nadat hij zijn woning aan de Jonker Fransstraat had verlaten, plotseling in elkaar zakte en overleed. Mcnla Sauvlet was in de jaren tussen de twee wereldoorlogen een reer geziene figuur- in de Neder landse cabaret-wereld. Een van. zyn grootste succesliedjes in di« tijd was Hittepetjt. Jeugdgemeenschap wil meer subsidie? Br "L. J. Pieters, de voorzitter van de Nederlandse Jeugdgemeenschap, afd. Rotterdam, heeft gisteravond in de Gehoorzaal van het Instituut voor Scheepvaart en Luchtvaart, op de jaarswisselingsbij eenkomst van het „Centraal Overleg van Rotterdamse Jeugdorganisaties", een rede gehou den, waarin hy een overzicht gaf van de werkzaamheden, van de N.J.G. over het afgelopen jaar en van de plannen voor ae toekomst. Zo deelde dr Pieters o.a. mee, dat men zal trachten een verhoging van de gemeentesubsidie te verkrijgen. Bovendien zal men aan J3. en W. ver zoeken de regeling van de subsidie- toewijzing te verbeteren. Tot nog toe was het systeem zo, dat een ver eniging pas subsidie kreeg, wanneer er een tekort was. Dit was, volgens spreker, eer ongezonde toestand, omdat de jeugdverenigingen hier zelf de dupe van worden! Als de belangrijkste taak voor de jeugdorganisaties zag dr Pieters, het toepassen van een nieuwe werkme thode om de ongeorganiseerde jeugd, te trekken. Hierover zal een rapport verschijnen. Het programma werd verder ge vuld door de fieer E. Schouten van de gemeentelijke havenbedrijven, die een causerie hield over „De haven, als welvaartsbron van Rotterdam", Het gesproken woord werd geïllu streerd met lichtbeelden en een tweetal films. Programma's van Filmliga 't Venster Voor de filmliga 't Venster wordt Zondagmorgen 20 Januari om half elf \rertoond: jThe Fuge- tive, eèn van. de laatste films van John Ford, in Mexico gemaakt naar Graham Greene's „The po wer and the fflory". Medespelen den zijn: Henry Fonda, Dolores del Rio, J. Carrol Naisfc, Pedro Arraendariz e.a. In het voorprogramma de Zweedse film „Rhythme van een grote stad" door Ame ZuckB- dorf.1 In" een extra-nacht voorstelling op Zaterdag 26 Januari (aanvang 12 uur) gaat „Le chapeau de paille dTtalië" van René Clair. j? it si

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 7