RUBROEKSTRAAT 41 43 45 SAMENWERKING EN CONCENTRATIE IS TIJD- EN GELDBESPARING KARWEI, Het „Artistenpension" van Wim Soimeveld Vergiftigd sinaasappelsap in boordevolle glazen Ni Uit het gehele land worden bezoekers verwacht Half Mei gaat voor dak lozen open dat veel vreugde schonk Voor Uw Bloementuin ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Groothandelsgebouw, trots van Rotterdam (5) "N iaterdag 9 Februari 1952 De gevels van de panden 41—43—45 in de Rubroek straat trachten 't grote werk, dat daarachter wordt verncht, geheim, te houden. Omstreeks half Mei zal de strakke, grauwe lijn van de hui- zengevels in de Rubroekstraat 1 i -J gebroken worden door vrolijke TADIf^lC Vnnr n O Lrwapperende vlaggen en wim- V U.C*JV pHpt accerit v(Ln de ver siering zal «allen op de vanden 414345, die voor kort nog dienst deden als normale woon- hutten, maar dan door vele nij vere handen omgetoverd zullen zijn tot een klein paleis. Trots en dankbaarheid rullen het gelaat van dominee Van Krimpen tekenen, wanneer de opening van ryn „paleis" dat onderdak ral Verschaffen aan ongeveer 100 dafctosen, plaats vindt. Het zal list alleen- staan als resultaat van de grote hoeveelheid werk en energie welke onder zijn bezielende leiding werd cpgebracnt, maar bovenal als een symbool van samenwerking en offervaardigheid die door zovelcn bij het tot stand komen van dit jeugdhuis werd betracht. Een symbool dat getuigt van waarach tige gemeenschapszin en dat naar wij hopen gedurende lange jaren zijn warmte moge uitstralen irt dit zo dicht bevolkte deel van onze i stad. Kalk, cement, zand en puin hebben vette sporen achterge laten op het trottoir voor de panden 41-43-45 van de Ru broekstraat en het wat morsig gemaakt. Zij en de grote vrachtwagens, die in ijl-tempo van hun lading worden ont- nsVan TC Tim TIP Tl ^aan* verraden wat de gevel hier en daar gepleisterd A i-VI1111 jJCll tracht geheim te houden. Hier is men bezig aan een groot Brand aan Ringdijk in kiem gesmoord Vermoedelijk door oververhitting van een kachel ontstond gisteravond omstreeks halfnegen brand in het carrosserie- en wagenbouwbedriji van J. van der Kraan aan de Ring dijk 98, Het vuur ontstond nabij het dak waar de pijp van de kachel langs liep. Omwonenden zagen plot seling vlammen uit dit dak slaan. De ijlings gealarmeerde brandweer rukte aanvankelijk met de slangen- wagens 104 on 102 en de G 2 uit Brandmeester A. Blonk achtte het in verband met het gevaar voor uit breiding echter beter middclalarm te geven waarop nog volgden de au tospuit 12 en de slangenwagens 103 en 101. In korte tyd had men de brand met é*en straal volledig onder de knie, waarmede ernstig gevaar was geweken. Advertentie (LUS.) Speciale reel.-aanbieding voor klan tenwerving. 25 pracht. Bntfbloem- planten in 5 verseh. srtn., onmisbaar in Uw tuin en 10 schitterend gem. Dahlia's. Bovendien Tuinchvia gratis. Voor slechts 3.75, Dubb. pakket f 7.Pr. kw. Toezending na stor ting op postrekening 459404, p. post wissel of onder rembours. Handelskwekerij A. J. v. d. Reep, Leidsestraat 38, Hiliegom, Tel. 5056. De kachelpijp werd door brand weerpersoneel gesloopt. De schade viel nogal mee. Een vrachtwagen, die zich in het bedrijf bevond, bleef voor het vuur gespaard. De leiding van de blussing werd van brand meester Blonk overgenomen door hoofdbrandmeester A. W. Cossee en hoofdman A. 1. Boone. Gerenommeerd adres: Wim Sonneveld strijkt dit keer met z'n bent in het „j* rtistenpen- sion" neer, dat gedreven wordt door Bmmy Arbous, die hij aan het slot van de avond als de ver loren zoon om de armen valt. Echt verloren, want de voormalige operette-zangeres raakte haar Wil lem I als heel klein knaapje in de kleedkamer van de schouwburg kwijt; hij werd gestolen, moet u weten. Nu, van die tussentijd heeft hij gebruik gemaakt om een artist van formaat te worden. Dat weet ove rigens iedereen zo langzamerhand wel en waarschijnlijk ook Sonne veld zelf, maar hij heeft nu juist die sterke benen, die een reputa tie kunnen dragen, hetgeen maar van heel weinigen op kleinkunst- gebied gezegd kan worden. Sonne veld, ondanks rijn meesterschap, Zelfs de tuin sneuvelde. Hier ziet men de douche-cellen irt aan bouw. Aanvankelijk doet htj wat achter dochtig. Immers hy weet dat de bouwondernemingen, die dit karwei op zich hebben genomen en het vol ledig zullen financieren, beslist niet waar loost hy de preek met Inte gendeel, hij vindt deze een van de hoogtepunten uit het kerkelijke leven en van zijn werk onder de jeugd Om de uit balans geraakte jongeren.^ die veelal :n de volks wijken niet meer tot een kerk be horen. op te vangen, zijn jeugd huizen nodig. Het clubhuis-'oge- ment dat m de Rubroekstraat komt, is niet het eerste Stichting „Clubhuizen, de JeuBdhaven"' be zit. over de gehele stad verspreid, kleinere en grotere nederzettingen. Direct na de oorlog ving dominee Van Krimpen aan met het herstel van de schade die tijdens de oor log werd aangebracht. Daarnaast ontwierp hij vele nieuwe plannen. Het gebouw in de Van Speyck- straat vormde het eerste hoogte punt. Daarna volgde de verbou- belijdt z'n geloof in daden FJOMIKEE VAN KRIMPEN. Ge- J-^reformeerd predikant, belast met de zorg voor de buitenkerke lijken. is een energiek meifs. die Kjl'8". °m Selocf m «.u,g Iuum we. Ze,l: «wr publicatie. Zij willen dit object niet zien als een reclame stunt, maar hebben hun. steentje bij willen dragen m het lenigen van de grote nood die er nog steeds in onze dichtstbevolkte stadswijken bestaat. Hun namen zuilen dan ook voorlo pig onbekend blijven. Het noemen van onze relatie stemt Van Winden wat milder en nu blijkt de aanvankelijke hinder nis een goede leadsman. Vlot no. oigt hjj cms uit om met hem bet nieuwe trappenhuis te beklim men en de vierde verdieping, waar eens duffe, nare zolders lagen, te bezichtigen. Onder het- trappen- klimmen door vindt hij gelegen heid om ons te vertellen wat er allemaal moest gebeuren voordat men tot het uitwerken van de bouwplannen, die architect Hoefc- veen gratis leverde, kon overgaan. Fractasch alles moest worden ge sloopt. Honderden wagens puin leverde oat op. Men hield alleen een geraamte van bouwmuren en gevels over. Eerst toen kon men pas echt aan de slag. Op de vierde verdieping aan gekomen kunnen we er ons van overtuigen dat die eerste slag raak is geweest. Er zijn brede, luchtige slaapzalen gekomen van •vier bij tien meter. Ruime ven sters geven uitzicht op Schutters veld en de singel die Exercitie, straat en R.K. Begraafplaats scheidt. Radiatoren zorgen voor de verwarm mg Het geheel ziet er solide uit. De wanden zijn van beton. „Dat moet wel", zegt Van Winden, „want zij moeten tegen een stootje kunnen". Aan de mu ren zijn frisse stevige wastafels bevestigd, met koud- en warm waterkranen. Het werk is hier bijna gedaan, evenais op de derde verdieping, vvaap dezelfde slaapzalen zijn. Daar raken we er van overtuigd dat dit logement een unicum wordt Men is op alles berekend. Een der zalen »al worden inge richt als ziekenzaal en geeft nu rpEtis indruk van een compleet Ziekenhuisje, Aangeland op de tweede ver dieping worden onze gevoelens, ge wekt door de prettige en pittige verteltrant van onze begeleider, bevestigd 't Is hier niet een ge woon karwei Daar op die tweede verdieping waar het werk nog in volle gang is klinkt de streek van de zaag. de klop van de ha- mer, het snerpen van de boor en hel schim-on van het plamuur- ir.es anders dan op andere bouw v. erken Reziélder. Deze bouwvak- ai beiders. meest eerste klas vak lieden, weten dat het object zo spoedig mogelijk moet worden op geleverd en dat het „af" moet zijn. Daarom vinden zij weinig tijd voor de fotograaf of voor een lang gesprek met Uw verslagge ver. De korte antwoorden die zu geven drukken echter een prima stemming uit en bewijzen, dat ril meecetiokken zijn m dc sfeer. waar. in de gezamenlijke werk gé verf du karwei zien Zij vinden daar vreugde in. Bij één voert die vreug de een strijd met de weemoed. By mevrouw Peters. Zy bewoonde een van de huizen en moet zich nu met een deel van de zotder tevreden stellen. Dat is maar tijdelyk, want hoogsiAvaarschnnlijk zat haar man concierge worden Het echtpaar Pe ters zal dan de vertrekken toege wezen krijgen die er voor de zé functionaris" worden gereserveerd. We zijn nog lane met uitgekeken De verdiepingen die wij te zien kry. Ben tonen onduidelijke vormen, om dat er nog heel wat werk moet worden verricht. Het ligt in de be doeling om daar ruime zalen te mft- ken, waarin de jeugd van de Ru broekstraat cn omgeving zich zal kunnen verpozen. Deskundige jeugdleider(sters) zullen daarbij de helpende hand bieden Niets is on gebruikt gelaten. Zelfs de tuin sneu velde. Daar komen- de douche-cel len. De bouw daarvan Is reeds ver gevorderd. object. Dat is duidelijk. Het wordt nog duidelijker wanneer we door de opening in de muur, waar straks de hoofdingang zal komen, binnen treden. Onze zucht naar nieuws stuit al heel; spoedig op de eerste hindernis: uitvoerder Van Winden. Ruim 2x/z kilometer filmcdluloid is er nodig vooraleer 3fDe GifbekerM tot op de bodem is leeggedronken en er een einde is gekomen aan de huiveringwekkende geschiedenis van Alan Spender en Victoria Ko- tvelska. U de finesses van dit verhaal, dat deels in een kamp in Bergen- Belscn, deels tn een geheimzinnig huis op een heuvel nabij San Francisco speelt, te onthullen zou onaardig zijn. Daarom zij bet genoeg hier te verklappen, dat de rolprent veel griezeligs bevat als listig verborgen valputten boven een afgrondknoeierijtjes aan auto-remmen waardoor luxe sleeën in tomeloze vaart de helling afsuizen en vele glazen boordevol vergiftigd sinaasappelsap. Richard Basthart en Valentina Cortese spelen de hoofdrolten. heeft niets van die geslaagd-doe- nerij, die zelfs de grootsten. op de duur omiitstaanhatir maakt en mis schien is hij daardoor juist zo ge slaagd. Ook weer met dit program, waar in men naast het gebruikelijke ve le goede enkele zeer bijzondere stunts ontmoet, waarvan de merk waardige Willie the Weeper-scène er één is. 't Is een soort blues- achtige ballade, waarin Albert Mol een nieuw gezicht in dit en semble (en. een aanwinst) danst en de anderen ongeveer alle vormen van kleinkunst demonstreren. Een tweede ,.hit'\ schoon meer in het pantomimisch-plastlsche genre, dat we van Sonneveld ken nen. is zijn waarlijk onbetaalbare éénraansvoorstelling van wat hij alzo op de toneelschool geleerd heeft. Lopen (voor- en achteruit), talrijke soorten van gezichten trek ken, diverse methoden van schou- cerophalen. en tenslotte „het be danken voor applaus", verwekten asme in de zaal, die de gang van zaken in het begm enigszins afwachtend, hoewel ge amuseerd had gevolgd. Het is natuurlijk ondoenlijk zelfs maar een opsomming van de vele nummers en talrijke voortreffelijke liedjes te geven. Maar „Mijn eigen krant" was toch wel heel navrant bij Lia Dora na en Conny Stuart maakte van „Neem je vos terug" cn „Santa Maro" bijzonder zotte j episodes. Guus Verstraete en Em my Arbous zijn ook van die ver trouwde krachten, die men in dit ensemble niet zou willen missen, evenmin als de bekwame pianist Han Beuker, die de muzikale lei ding heeft (we hopen dat hij zich Capitol Dat het begrip „oorlog" voor niemand enige prettige herinnering oproept zul len we niet in discussie brengen. Tcch is de regisseur Nicholas Ray sr ondanks 't pure oorlogsgegeven van zijn ..Lucbt- dulvels boven de Pacific" m geslaagd een zeer zuiver denkbeeld te geven van de noodzakelijk harde geest onder man nen, die noodgedwongen een walgelijke strijd moeten voeren, omdat hun levens die van anderen kunnen sparen. Men heeft met geschroomd de bruutste lucht, gevechten, inclusief delen van uiterst realistische journaal-opnamen, ra deze, ietwat stoer getitelde, film te introdu ceren, maar op voorbeeldige wljre heeft men er óók tegen gewaakt de schaal naar het zo gemakkelijk hanteerbare rook-vuur-lawaai genre te laten door slaan. Zelfs de tegenstelling tussen de ellende van de gevechten tegen een onmeedogende vijand en het vaak be proefde. sentimentele „menselijke trekje" van de mannen, die men dan weekhartig „jongens" noemt 3s, gelukkig, niet uit gebuit. John Wayne speelt een uitste kende rol evenals Robert Ryan, „Love nu niet ergert'.). Dini de Neef is and kisses" blijven, afgezien van' enkele van Cor Ruys overgestapt, ze heeft onbelangrijke episoden, absent. En dat talent voor cabaret, maar een dui- is volkomen m overeenstemming met rJAtïlk Kppld -var, tiaar canaHtdten i het gegeven, dat ssn de „Wildcat, -jagers wT Jf 1 van de vliegdekschepen geheel, en zon- kon men nog met krijgen. Deder tw,jfe] terecht, h» H«m meeste teksten zijn vanAnnie hoofdrol schonk. dominerende Schmidt, enkele van Ina Fhllippo en Wüly van Hemert. J. J. van Mechelen en Wim Hora Adema leverden, er leder één. Bij al dit aangenaams en voor treffelijks moet men nog optellen de uitstekend gevonden costuums en décors naar het ontwerp van Colosseum Cineac en Victoria Daverende lachsalvo's ontketenen drie Engelse infanteristen, die bu het begm van de vorige wereldoorlog er een goede „Drie van de infanterie" (CINEAC. COLOSSEUM en VICTORIA) kampement brengen, terwtjl rij, toen hun kleding verloren ging, met in allerijl geeonfisceerde zijden dames-négligéa de strijd tot de overwinning voortzetten.. Dat hierbij een goedhartige kolonel tot wanhoop wordt gebracht, laat zich. be grijpen, Het driemanschap wordt ge scheiden, maar dan komt de ware vriendschap naar voren. Deze kostelijke geschiedenis, „Drie van de infanterie", gebaseerd op de novelle van Rudiard. Kxpimg wordt voortreffe lijk gebracht door Stewart Granger. Walter Fidgeon, David Niven. Robert Newton en Cyril Cusack. Volkstoneel voor buurtverenigingen DS VAiV KRIMPEN man van daden Ving van een winkel in de Sint Mariastraat tot clubhuis, waarin ook de buurtverenigingen hun by- eenkomsten hielden. Het werk nam. een grote vlucht Zo groot zelfs dat het aantal vaste medewerkers van dominee Van Krimpen uit groeide tot vijftien, permanent aan gevuld met vijf volontaires meestal leerlingen van de school voor maatschappelijk werk. die bij hem bun practhkjaar vervullen. Hij heeft er slag van om de mensen voor het goede doel te interesse ren, Dat moge blijken uit de wijze waarop hij een groot deel van de bouwondernemingen uit Rotterdam en ook daarbuiten tot dit grote offer bracht. „De som, die ons werd geschonken, is zeer aanzienlijk," aldus dommee Van Krimpen, „maar niet voldoende, we zijn er nog lang niet Het gebouw in de Rubroekstraat moet nog worden ingericht. We hebben boel veel nodig: o.a meubilair, bedden, dekens eri lakens. Zoudt u dat vooral in de krant willen zetten en noemt u dan ook even ons giro nummer. Het luidt: 515700." We doen dit gaarne omdat we dé overtuiging hebben dat domi nee Van Krimpen de grootste be langstelling voor zijn werk ver dient. ALF Maart gaat de firma F. L. Vollemans onenin parfumerieën, toiletartikelen en kappersinstallatiesover naar haar nieuwe bekuizing in het Grootkandelsgebouiv. Dat zal een opluchting gevent In het pand Schiekade 114-118, waar de firma na het bombardement een tijdelijk anderdak heeft gevonden, moet men zich heel erg behelpen. Daar zitten, de ver schillende afdelingen boven op elkaar; er ij niet eens een spreekkamer om de clientèle te ontvangen. Na twaalf jaren zal het leed dan eindelijk geleden zijn. Het Groothandelsgebouw heeft wifA'omjf gebracht. Vele Zuiderlingen waren gister avond naar het R-K. Gebouw in de Stampioenstraat getrokken om de eigenaars van stemmen, jiie vaak via de radio in de huiska mers klinken, eens met eigen ogen te aanschouwen. Het gezelschap van Maarten Kapteyn met Jetty Cantor, Joop Doderer en Jan Le~ maire voerde daar namelijk het votkstoneelstuk „De Schippers- dochter'*, door Jan Lemeire, op. Met medewerking van de Rot terdamse Gemeenschap was deze avond georganiseerd door de buurtvereniging Oranjedam en Zinkerstraat. Ondanks een zeer korte tijd van voorbereiding was de zaal nagenoeg vol. De heer H. Binnendijk, voorzitter van de Oranjedam, sprak het welkomst woord uit. Na hem beklom de heer J, M. de Heer, secretaris van de Rotterdamse Gemeenschap, het spreekgestoelte om een gloedvolle speech af te steken over doel en middelen van de Rotterdamse Gemeenschap. Het toneelstuk, dat zich afspeelt felijk 'A-erkende stal van Grcothandelsgeboim-en ff** ff tvu nnH» rio otvf*v,*** i ooeiQe de aanwezigen zeer. voor- t- I,», azitten. In die periode, toen men het met avondje logeren in het „Altisten- de krijgstucht blhkbaar niet zo heel erg pension is ?en gebeurtenis om I nauw nam, beleefden de2e mannen de niet over te slaan (Tot nader order j ene klucht na de andere. Als maharadja's in Luxor). H, F. REEDIJK lieten zy zich m een. draagstoel naar hun Mevrouw Beters wijst met een beetje weemoedige blik de plaats (tan uiacr eens haar keuken was. Met de heer F. L. VoEemans Jr hebben wü een. lang gesprek gevoerd over het Groothandelsge- bduw. Hij is een van de mensen, die ogenblikke lijk door het idee werd gegrepen en èr zich achter heeft geplaatst. Voor hem is eén van dë belang rijkste aspecten de samenwerking. Daarvan geeft hij een bondige samenvatting. „Toen ik," zegt hij, „betrekkelijk kort na de ramp van Mei 1940. pogingen in het werk stelde om tot herbouw van onze bedrijfspanden te ge raken, besefte ik al spoedig, dat samenwerking met andere firma's noodzakelijk was. Ik 20cht daarom contact met een zestal bekende Rotter damse groothandelaren en opende besprekingen om tot de bouw van een groot pand voor zes tot tien firma's te komen. Men was toen echter nog niet rijp voor het idee van „gezamenlijk bouwen". Iedt.r wilde de beste parterreruimte en zijn eigen voordeur hebben. Daar dit zonder meer niet mogelijk was. liet ik de plannen los, totdat ik bij toeval hoorde dat de heer F. Pot ook met dergelijke plannen rondliep. Later bleek dat de heer Pot er precies zo over dacht als ik, met dit verschil dat zijn plannen een huisvesting omvatten van zestig tot 100 groot- handelaren in écn gebouw. Dat was dus tien maal zoveel. Hoe dat allemaal is verder gegaan heeft de heer Pot u verteld. (In nr 2 van deze serie). Stellig geloof ik dat slechts onvoorstel bare omstandigheden zoals het bombardement de mensen er toe brengen kunnen een samen werking te creeren als die. welke tot de tot- standkoming van dit grootste gebouw van "West- Europa heeft geleid. Het beschikbaar stellen van enkele mlllioencn guldens als grondkapitaal voor een verzamelgebouw is werkelijk geen kleinig heid, maar dat is dan toch maar door een betrek kelijk kleine groep Rotterdamse groothandelaren gedaan. De architect, de heer Maaskant, werd spoedig geheel opgenomen in die sfeer van samenwer king en hij weet thans heel wat af van de wensen en noden welke de groothandelaren beheersen. Typerend is een uitspraak van dc heer Maaskant dat hij nog nooit zo'n gemakkelijke principaal heeft gehad als de N.V. Groothandelsgebouwen. terwijl het toch het grootste bouwwerk is dat hij ooit heeft gemaakt en wellicht ooit zal maken. Dat zit met in een „laisser aller" politiek van het bestuur, maar veel meer in de geweldige bundeling van belangen van de meer dan hon derd groothandelaren, waardoor de taak langs grote lijnen kan worden verricht, Wat nu de samenwerking betreft, die zal na het gereed komen van het gebouw niet ophouden, integen deel, Iedere groothandelaar Üëeft er belang bij dat zijn klanten uit het gehele land van tijd tot tijd zyn magazijnen en monsterkamers bezoeken. Dank zij de aantrekkelijkheid van de verschil lende collecties in een assortiment, dat men elders in Europa tevergeefs onder eén dak zal zoêken, zal de detaillist of ambachtsman, die het goed met zijn zaak meent, de noodzakelykheid inzien van enkele malen per jaar het Groothandelsge bouw te bezoeken. Om het de2g mensen gemakkelijk te maken zullen uiteenlopende groepen uit alle delen van het land in de gelegenheid worden gesteld per autobus (gratis) een bezoek aan het Groothan delsgebouw en de zich daarin bevindende talloze monsterkamers en speciale shows te bréngen. Een en ander wordt gearrangeerd door de voortref- N.V. onder de enthousiaste leiding van haar directeur, de heer Thurmer. Nooit tevoren zijn de Nederlandse detaillisten en ambachtsbeoefenaren in de gelegenheid ge weest zovele groothandelaren en derhalve een ongekend groot aantal collecties op één dag af te doen. Ook hier weer: samenwerking en con centratie is tijd en geldbesparing voor de bezoe kers. Meer en meer wendt de detaillist zicli tot de groothandel, waar hij talloze producten in één hand verenigd vindt; het betekent voor hem tijd en geld winst. Overtuigd van deze, in het huidige tijdsgewricht met te verwaarlozen factor, hebben de groothandelaren welbewust hun belangen en die van hun afnemers onder één dak verzameld. Naast het begrip: Rotterdam - Havenstad, ont staat een nieuw, namelijk: Rotterdam - Groot handelsstad. Immers, vrywel alles wat goed en courant is_ kan men in het Groothandelsgebouw kopen: en'wat men straks als detaillist daar met kan virtden is misschien de moeite om het afzon derlijk in te kopen, niet meer waard. Zo'n artikel heeft zich dus aan de samenwerking onttrokken en het is te tijdrovend, dus te duur, om het af zonderlijk te gaan behandelen. Het is m i. volkomen juist wat dr W. F, Lich- tenauer schreef in het winternummer van het periodiek „Groothandelsgebouw": het laat zich, naar menselijke berekening, niet inzien, wel ke factor de machtige beweging zou kunnan tegenhouden waarmede het zwaartepunt van dit gedeelte der wereld zich ook op groothartdels- gebied naar Rotterdam zal gaan verplaatsen." Zo zag de heer F. Pot in het voorjaar tan 1945 het Groothandelsgebouw. Hoewel het architectonisch een andere oplossing kreeg, Zijn de principes volkomen bewaard ge bleven. al het sterke en meeslepende spel van Jan Lemaire als de schipper was knap, terwijl ook de andere spelers bun vakmanschap bewe zen, Jetty Cantor in de moeilijke rol van Netty, Maarten Kapteyn als Ar ie en Joop Doderer als Ba rend. Deze prémière van het op treden van een volkstoneel-gezel schap voor leden van buurtver enigingen is geslaagd en verdient alleszins navolging! Pianorecital Lilly van Spengen het tweede studiefonds-con- van het Rotterdams Toon kunst Conservatorium in de Aula van het Museum Boymans treedt de pianiste Lilly van Spengen Woensdagavond 13 Februari op. Op eert ui :tx'_ GTf ssvCSExr ro: v.m ars m mum". ra ra ssssim. "E rr-a - 'k tsuHi. - u) rr-m Uiteengedreven Het bootje naar het Prinsen- hoofd uaarj niet meer. Behalve aan de soms stampende en slin gerende öutewaterspattende over tochten over onze brede rtvier behoud ifc nog een herinnering aan dat heen-en-weert je. Wy la gen aan hét Prinsenhoo/d, De loopplank was al weggetrokken. De ratling nog met toegeklapt. de tros wel los. Waarom rinkelde de mackinekamertelegraaf niet? Waarom, voeren wij niet door? Daar kwam nog iemand aange rend. De kapitein gaf hem nog een kans. Met een sprong tras het te halen. JVog voel ite de sta gende spanning. Van dé helling rende de man. En langzaam langzaam dreef het bootje af. Wind en stroom speelden er zoetjes mee. Breder, steeds bre der werd de streep water. Wat een sprong moest dat worden! Toen hij vlak bij was hield de laatkomer zijn vaart in, Hy durf de niet. Het bootje voer weg. Het onverbiddelijke van uit eendrijven heb ik toen als kind intens beleefd. Later zag Ik het te'kens: een moeder en een doch ter, een man en een vrouw. Uit één zo stil cn nauiuélyïcs merkbaar. Zo smal de spleet in 't eerst. Tot het opeens te ver is en met geen sprong te halen. Een mens en God. Uitéén. God- wordt een vraag en de mens ook voor zichzelf probleem. Kan het oöit goedkomenVan ons uit: neen. Van God uit: ja. Want de tual komt naar hét schip. God tuil de scheiding niet. F. OBERMAN.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5