Zwaar gewapend fort tegen
microben van bederf
Charlie Kurtz
De eeuwige rondedans der liefde
Metaaldiefstallen nemen af
in Rotterdam
Hollywood steekt de hand
in eigen boezem
All about Eve
U
Boomtown" ging yrijdag
om half twee open
KOEL- EN VRIESHUIS „MERWEÊA VEN"
Onmisbaar in
moderne haven
Dodelijk ongeval
in Schiedam
.Engiebert'
die is goed i,
Sinds December is de klad in het
oud-metaalbedrijf gekomen
r
Close Up van
V.
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Wonderlijke film van Max Ophuls
naar Schnitzler's „Reigen"
1 "ff;ta
m
ADVOCAAT
Zaterdag 22 Maart 1952
ROTTEPDAM. Mocht U hinder hebben
van een onuitstaanbaar hard met deuren
gooiende huisgenoot, dan raden wij U aan
eens eei proef te nemen met deuren van rub
ber, zo? ls wij die vonden in het grote koel- en
vrieshui "an Blaufries aan de Merwehaven.
Je kunt er zonder mtc* tegenop botsen of met
een wagen doorheen rijden; de deuren zwie
pen open en even geruisloos, wippen ze weer
Wfi waren nok een poosje in een
vriescel. Twintig graden onder nul!
Eerlijk gezegd vonden we het er
edit 20 koud niet, maar onze bege
leiders maakten ons er even op at
tent, dat op dat moment de grote
ventilatoren niet draaiden. Zouden
die wel werken, dan. zou er een
weinig mals vrieswindje om je oren
waaien. Aan een bikkelhard voetje
vlees konden we voelen hoe we
zouden zijn als we per ongeluk een
naclitje in de cel achtergelaten wer
den; als een plank zo hard. O ja,
het is eens gebeurd in het 014de
vrieshuis, dat een poelier bij vergis
sing, opgesloten werd al 'n heel on
aangename ervaring, maar zo iets
kan hier niet gebeuren, want in
elke ral zit een alarmsignaal, waar
mee je de machinehal op stelten
zetten kan.
Maar nu even over het gebouw
zelf, prachtig gelegen aan diep wa
ter, waar de grootste zeeschepen
kunnen, meren en met spoorwegver
bindingen zowel aan de waterzijde
als aan de kant van het land, welke
laatste verbinding tezamen met een
laadkistenstation hopelijk de vol
gende maand gereed zullen komen.
Van buiten gezien is de enorme
steenkolos helemaal gereed. Er zijn
nergens ramen, alleen vinden we
die op de parterre, waar de mo
derne kantoren en andere ruimten
voor het personeel en ook voor de
douane te vinden zijn. Met het op
trekken van het enorme en kostbare
gebouw is men al jaren geleder» be
gonnen, doch eerst nu is men zover,
dat in de loop van de komende
maend de eerste etage in gebruik
T&. worden genomen, hetgeen al-
■nsis tevoren was geschied met de
parterre en de kelderruimten. Bo
ven de eerste verdieping bevinden
ziü drie etages, waarvan dc af
werking nog ter hand moet worden
genomen. Het plan is in deze ruim
ten o.m. een vriesinrichting voor
groenten onder te brengen.
Wereld zonder koeling?
Het zou aardig zijn na te gaan,
hoe onze moderne wereld er uit
zou zien, wanneer het niet moge
lijk zou zijn de aan bederf onder
hevige artikelen door koeling van
rotting te vrijwaren. Geen banaan
tjes zou U meer op tafel zien, geen
vers fruit in de winter, geen ap
peltjes uit Californië, geen zuiver
vers vle»*s en 20 door. Overal vin
den we koelmachines, in de huls
houdingen, op schepen, in hotels, in
fabrieken en de grootste wel in de
vemen. Nog belangrijker wordt de
functie van een koelhuis in een mo
derne haven als die vdh Rotterdam.
Immers nu is het mogelijk de be
derfelijke goederen als vlees, boter,
wild en gevogelte, vers fruit, groen
ten, vis, eieren, eiproducten. enz. bij
de Iten- en afvoer op te slaan of
het juiste moment van afvoer te
kiezen wanneer de markt voor een
bepaald artikel vraag heeft.
UTJJII5JIEIIU1
1 Het moet al raar lopen toil er
met de in de vriescellen opgesla
gen goederen iets mis gaan. Deze
tafel vol met instrumenten is als
een alziend oop, dat de kleinste
onregelmatigheden onmiddellijk
ontdekt en rapporteert aan de
dag en nacht dienstdoende ma
chinisten.
Toen de heer Kooning 46 zegge
en schrijve zes en veertig! jaar
geleden in. het Rotterdamse veem-
bedrijf kwam, had hij zelfs niet
kunnen dromen chef te worden van
een bedrijf, dat zo'n omvangrijke
en hypermoderne machine en tech
nische installatie ryk zou zyn als
dit! Om hiervan iets te vertellen
zjjn een paar cijfers nodig en hier
zijn ze dan. In de kelder bevinden
zich neeen vriescellen tezampn met
een belegbare inhoud van 3750 ku
bieke meier {ong. 1000 ton goede
ren). Op de parterre zijn er vijf
met 2000 kub. meter inhoud en op
de eerste, tweede, en derde etage
komen er telkens negen met een
inhoud van 4500 kub. meter. Om de
koude binnen te houden zijn de
wanden van hel gehele pand ge-
dicht! Dit deurtype, dat nu eens niet dient om
de warmte binnen te houden, maar juist om
zo zuinig mogelijk met de kou te zijn, is
slechts een van de vele technische listigheid-
jes waarvan ons de heren 33. R. Kooning en T.
Mulder, resp. chef van het veem 'en chef van
de technische dienst van Blaufries, hebben
verteld en de werking getoond.
isoleerd met een laag van dertig
centimeter kurk, terwyl de muren
tussen de cellen zijn bedekt met
een kurkiaag van 24 centimeter.
Voor de tot dusver ingerichte cellen
heeft men dertig kilometer pijp
leiding nodig gehad. De plek waar
al die vrieskou wordt geproduceerd
vonden we in de op de parterre
gelegen grote machinehal, van
waaruit de gehele technische in
stallatie wordt bediend en gecon
troleerd en dus met recht het me
chanisch hart van het pand kan
worden genoemd. Hier staan o.m.
opgesteld zeven grote Grasso-com-
pressors met een gezamenlijk koel
vermogen van 1.200 000 calorieën
Dit cijfers zegt U vermoedelijk niet
veel. Beter begrijpt U het als we
vaststellen, dat dit koelvermogen
gelijk is aan dat van drie duizend
flinke hulshoudkoelkasten tezamen!
Een buitenstaander krijgt het be
slist benauwd by de gedachte uit
de honderden afsluiters, die hij er
ziet wijs te moeten worden. Ze zijn
allemaal in de machinehal gemon
teerd, omdat deze kranen wel eens
de neiging hebben wat ammoniak
gas door te laten en op deze manier
kan men er nauwkeurig het oog op
houden. Naast een grote schakel
kast staat al een even omvangrijke
contróle-tafel. Met een draai aan
en een drukje op een knop kan men
onmiddellijk de temperatuur van
elke vriescel aflezen. Tevens kan
men er de temperaturen regelen,
want voor het koelen zijn uiteen
lopende temperaturen nodig. Van
hieruit kunnen de cellen ook wor
den doorspoeld met verse lucht en
Een batterij van zeven zware
Grassocompressors in de machi
ne-hal, Koude-opbrenpst gelijk
aan drie duizend flinke huis-
houdkoelkasten
Vier zware voeten vlees tegelijk
aan een stang. Een vorkwagen
pikt ze op en brengt ze linea
recta ndar de vriescel waar ze
in speciale stellingen twee of drie
hoog tvorden opgehangen. Het is
een idee van de heer T. Mulder
chef van de technische dienst
van Blaufriesde meest prak
tische en -meest hygiënische me
thode.
wordt het vochtigheidsgehalte gere
geld. Onnodig te zeggen, dat even
eens met de modernste middelen is
gezorgd de brandveiligheid tot een
Op de Overschieseweg te Schie
dam is Vrijdagmiddag ora kwart
over vijf de electrisch lasser 3.
Blom, Landzichtstraat 19, Rotter
dam door een vrachtauto van de
Gemeentereiniging overreden en
op slag gedood.
Waarschijnlijk had het slachtof
fer naast zijn fiets gelopen en
wilde hij juist weer opstappen,
toen de auto passeerde. Hierbij
moet hjj met zijn been tegen een
pak hout zijn gestoten, dat ach
terop de fiets was bevestigd.
De chauffeur van de reinigings
auto, de Schiedammer S., zag ten
minste bij het passeren, dat de
fietser begon te slingeren. Toen
hij bemerkte, dat het achterwiel
van ziju auto ergens over heen
reed, stopte hij onmiddellijk.
Een passerende arts uit Den
Haag kon bij de wielrijder slechts
de dood constateren. De bestuur
der van de auto, die met een snel
heid van 25 km reed. treft m de
ze geen enkele schuld.
maximum op te voeren. Drie snelle
goederenliften zullen verder be
schikbaar Komen, die gemakkelijk
een electnsche wagen plus lading
kunnen tillen.
Tot voor enkele maanden waren diefstallen van metaal !n. Rotterdam
aan de orde van de dag. Lood, koper en 2ink waren gewilde artikelen voor
allerlei kruimeldiefjes, die op ongeoorloofde wijze trachtten een flinke
bijverdienste In de wacht te slepen. Zij werden aangelokt door de hoge
prijzen, die opkopers veelal voor oude metalen boden. Sinds in December
door nieuwe export-bepalingen echter de prjjzen van oude metalen snel
teruglopen neemt ook het aantal diefstallen zienderogen af.
Door de thans minderende rage
naar oude metalen zijn intussen
meerdere mensen, die wat bijver
dienste best konden gebruiken, op
het hellende vlak geraakt. H.* is
Rotterdam voorgekomen, dat
magazijnbedienden, die jarenlang
het vertrouwen van hun patroon
genoten, begonnen enkele kilo's
metaal weg te nemen. Later aam
men dan grotere hoeveelheden tot
soms wel 40 of 50 k.g. weg. Ont
dekking bleef doorgaans niet uit
en dan zag zo'n bediende, in édn
geval zelfs na twintig jaar dienst
in hetzelfde bedrijf, zich plotseling
voor de rechter en daarna op
straat geplaatst.
Brutaler was het slag der „puin-
schuimers", die op bouwwerken
e.d. hun praktijken uitoefenden.
Lood was voor hen een gewild ar
tikel. Wanneer het op bouwwerken
door versterkte bewaking moei
lijker werd de roverijtjes voort te
zetten ontzag men zich niet
's-nachts koperen naamborden van
huizen of kantoren los te rukken.
Er zyn zelfs metaaldie ven ge
weest, die brutaalweg aanbelden
bij huizen en de bewoners mede
deelden, dat zij loodgieters waren
en voor de huisbaas de dakgoot
moesten nazien. Wanneer zij na
dit smoesje dan werden toegelaten
en in de dakgoot hun „werkzaam
heden" begonnen, sleurden zij het
lood uit de goot en verdwenen
snel met de buit.
In constructiewerkplaatsen op
fabrieken hebben onbetrouwbare
elementen ook soms getracht van
de. vraag naar metalen te profite
ren. Soms werden nieuwe platen
metaal „gekreukt" om ze als oud
metaal te kunnen verkopen.
Nu de prijs van b v. roodkoper
van f 3,75 is teruggelopen tot cir
ca f 1.75 per k.g. en van lood van
1,50 tot 0,80 per k.g schrikken
velen voor me ia al diefstallen terug.
En dat is voor hun gemoedsrust
toch maar het beste, want de
steeds durende dreiging van plot
selinge ontdekking als een zwaard
van Damocles boven het hoofd te
hebben hangen is geen prettige
gewaarwording.
(Advertentie T.M.}
Hoewel Charlie
Kunz steeds meer op
de achtergrond raakt
zijn de ontelbare pla
ten, waarop Charlie
zijn bekende med
leys'heeft vastge
legd,nog steeds dis-
co-troeven. In een
speciale stijl (die de
pianist Peter Kreu-
der heeft overgeno
men en deze nog
duidelijker accen
tueert), heeft hij een
aparte, eigen sfeer
geschapen.
Van zijn tiende tot
zijn zestiende jaar
kreeg Charlie piano
les, maar toen. kon
den zijn ouders de
dure lessen op de
muziekschool in
Charlie's geboorte- briek, doch 's avonds gelse hoofdstad niet
stad Allentown Pen- speelde hij als pianist moe werd -naar hem
nar (USA) niet meer in de bar van het te luisteren, bewijst
betalen en moest hij Traylor Hotel. En dat wel het feit, dat hij
geld gaan wr dienen. was het werk, waar- acht en een half jaar
Zo kwam, Charlie in can. hij zijn hart had aan één stuk lit de-
een boekwinkel te- verpandEen. .werk. pelfde nachtclub
recht, waar hij het dat hij eerst in 1922 werkte. Toen hij na
helemaal niet naar ais ..full job" sou b<>- dit langdurige ver-
zijr< zin had. Hi; oefenen, toen hij de blijf bi; ,.Chez Hen-
stapte aver on een Atlantische Oceaan ri" In J933 orerstap-
wpverij. Ook dat be- overstak en zich in te naar de „Casain
viel hem niet. Dan Engeland vestigde, club", betekende dit
maar geprobeerd tn Hy speelde daar in tevens het begin van
schoen fabriek. Ook de band van Paul zijn talloze radio-
dit werd aen misluk- Specht tn het Lon- uitzendingen, die in
"T~ zijn dense Trocadero- zeer grote mate tot
restaurant. de populariteit van
Sinds die tijd de Charlie Kunz bij-
king, euenals
vierk in een autobe
drijf, waar hij mee
hielp zioare Macks maakte Charlie naam droegen. Gedurende
monterenals solo-pianist. Er de laatste oorlog trok
In de oorlogsjaren toerden gramofoon- Charlie uan de ene
1914-—''IS werkte platen van hem ge- legerpost naar de an-
Charlie overdag by maakt, die al spoedig
de Bethlehem staal- hun weg over de ge-
fabriek en later bij hele wereld vonden.
Traylors machinefa- Dat men in de En-
dere om daar de sol
daten te amuseren
met zijn bTillante
pianospel-
Met „Reigen" schreef Arthur Schnitzler een voor zijn tijd zeer ge
durfd werkdat het fin-de-siècle Wenen wel zeer moest choqueren door
de openhartige onthullingen over „liefde", huioelukstroum, moraal
of liever omtrent de devaluatie turn deze. begrippen in de toen toeï
danig decadente stad van de pessimistische auteur.
vprfilmd. maar superb toneel, dat welis
waar enige ei3en stelt »nn 't bevatting?.
Femand
(Arena)
In tien dialogen tussen liefdesparen,
waarvan eet» partner (of partner»n)
telkens weet* tn de andere „combinatie"
van de volgende scène verschijnt, wordt
cynisch en schijnbaar achteloos de nood
lottigheid van meestal oppervlakkige
liefdesbetrekkingen geschetst; dat van
deze „rondedans der liefde" de eerste
en laatste schakel wordt gevormd door
de straatdeerne Leokadia. Is méér dan
een pikant detail. werkelijk „ln film beleefd, dat men Danielle Darnetix en
Bö de toneelopvoeringen van „Reigen" deze episodes gerust een onbedoeld staal Gravey in „La Ronde",
beeft men begrijpelijk grote van haven-documentaire mag noemen,
vermogen van net puuie«. iu« icksikh i..„
Hjn „eer op de local* ttlsuteï- en toneel, kende, met meesterhand geschreven kan nemen.
1.finmiTTiRnt en hef. is niet verwonderlijk Mam-
voorbeeld aan
t« verbloemen. Alles draait om Eva,
„de vrouw" en dus ook
«m „de vrouw" in de P5**'
toneelspeelster; zijzelf is
ÏS, bron tot geld- i
rSÏÏ^Mnvoordetoneel-
swtBvets de regisseurs
ÏL (Amerikaanse»} i
gewetenloos laat 1
sterren ver- -
«gieten opdat nieuwe
«terren des te schitte-
Wh<f?r «talen,
v.,®.*;,?!' hpg veel meer, f
3os- L, Man- f
«ewicz in >iAU about 1
5.1? «et z'n talloze f
"jPjwe. prachtig gesehre- F
»™yew«.JLbvo]
Prinses
velen een oer-waarheld Dat bet vooral door dere ruim'twee uur durende Dim dat nu uit Frankrijk de film „La. Koude", meer: een volledige en ongewoon span- bovendien als vertegenwoordiger
voorde kunstwereld geldt, tracht Kolly- geboeid worden vooral als men probeert gebaseerd op „Reigen" komt. De Franse nende smokkelintrlge, die nog extra- het Westen ut vermoeiende debatten
vond in een productie van Darrvl F. de Amerikaanse dialogen te volgen, mentaliteit sluit wellicht het best aan inhoud krijgt door de bijzonder gevoe- moet meten met de zonen van het
^<t ,.e,veJn onverbloemd «an te tonen Bette Daxis heeft V. schitterend* creatie ae sfeer vart dit galante, losse uSe en waarachtige schets van de Nieuwe China.
WUjk het doorgaans z'n best deed het geleverd Ann Baxter doet weinig voor w een se wereldje op het eind *wan de vriendschap tussen een blanke zeeman Enfin, aan t slot is er van de aan-
- -onder Celeste Holm. GeDrgc San. vorige eeuw. en zijh donkere maat van Jamatcn. vankelljke rotberetting nog slechts een
De oud-Wener Mnx Ophuls, de regis- Het is ook weer typerend voor de gering deel in leven, maar de dokter en
kijft— --f.geur. heeft die sfeer prachtig getroffen huidige Engelse filmstijl, dat dit smok- het lichte meisje rijzen als 'n stralend
t! en het oorspronkelijk verhaal ook nau- keidrama niet uitsluitend" wordt gezien liefdespaar op uit de bloederige resten
I wclijks aangetast. Maar het feit, dat m de sfeer van de super-crimlnalitelt, van deze Amerikaans-Chinese draak.
deze zedenschildering van een voorbije van alleen rnaar schurken, helden, scho- .'ammcr, dat een regisseur als William
periode de moderne mens met zfjn tntaal ten en kussen fal gaat "t aan het slot Dielerle zich zó kon vergalopperen,
gewijzigde opvattingen van sexuele en wel heel spannend toe>, maar dat ook
j erotische problemen, eigenlijk nauwe- de kleine sehnabbeltjes van horloges en
l«ks kan opwinden, plaatste hem voor nylons smokkelende schepelingen in het
een zeer grote moeilijkheid. verschijnsel van de contrabande-handel
Zijn oplossing heeft Ophuls trachten zijn begrepen. De regisseur Henry Hathaway heeft
f -e Yln?er\ door.aan, „rondedans" een Tegelijk krijgt men weer een bijzon- reeds meermalen getoond 'n suggestieve
I ceremoniemeester-conferencier, die in square, beierende klokken, zingende in öe vfoestijn" bewust nu opnieuw zijn
allerlei vermommingen, steeds weer als Heitoidaten, bedoek aan een museum talenten op dit gebied, Hathaway schijnt
I optr«eirynTn^^^ maar ook én dat is1 dan hoofdzakelijk een voorliefde te hebben voor het schep-
precies de wat decadente figuur, die zonnig%n"frls beeld van Londen. P*n van lugubere types: ook hier laat
onnavolgbaar elegant en stijlvol de Bonar Colleano speelt de sympathieke hij een soort beestmens optreden, die
S.ide amoureuze" avont0urenC OPKeRVO ^'rd^S^rltag^ohnny'feen6 mo^e pub"ek J
Een bijzonder belangrijke rol speelt roi V{m Cameron) opoffert en ook dingen bezorgt. De geschiedenis zelf is
ook de muziek van Oscar Straus met van de bezetting in fleze film. ook al om van te rillen: een erhtpaar en
dg meeslepende wals uit Berlioz „La boordevol goede vondsten en markante j,ahv worden in pen eenzamp nnit
Damnation de Faust" als weerkerende trtkjas, is uitstekend gekozen. een baby worden in een eenzame post-
climax, koets-nederzetting bedreigd door vier
Wel zelden zag men zo'n keur van r ontsnante schurken Tvrone Power en
Franse filmacteurs en -actrices b«een; LutUSCd ontsnapte scnurKen. xyrone rov er en
Simene Signoret, Slmone Simon, Danielle Susan Haywara spelen de hoofdrollen
Darrieux, Odette Joyeux, Isa Miranda, Niet om na te vertellen le de film en -ack mam is <te zwaar geschminkte
Serge Regglanl, Gérard Philipe. Jean- „Peking Express", en die onmacht spruit beestmers
Loma Barrault. Fcrnand Gravey. Met met voort uit een adembenemende
zijn (haast onvermijdelijke) tekort- inhoud, virtuoze regie of machtig spel.
komingen is „De Rondedans" een onge- maar uit "t ullra-verwarde en verwar-
wone film, interessant en origineel ge- rende verhaal voi onopgeloste raadselen
noeg om een bezoek aan ARENA te en geforceerde situaties, waar ook bij „Vrouwen In uniform" getuigen hier
rechtvaardigen. rustige overweging achteraf geen touw van de heldhaftige daden, die de ver-
aan vast te knopen is. Daarbij komt nog pleegsters aan de fronten vervulden, in
t yenster wel heel domme anti-communisti- de jaren lM9 en later. Er speelt een
sche propaganda, dlö in de pauzes van liefdesgcsrhierienis doorheen, die een
Wat ons, inwoners van een havenstad, de veelvuldige schiet-, moord- en folter- divisie dappere meisjes bijna het leven
„W1 xtiem zeiiK ae persooniuKe van «Ro°l of London" (Diamantsmokkel partijen In zwaar politiserende gesprek- kost. Door het onverschrokken optreden
"«trekkingen tussen haar beschermers ders en de andere medewerkenden geven «p Holland] «is herinnering vooral zal ken en slagzinnen wordt gespuid. van de dlrectncB van het hospitaal ech,
^^.«chermsterB verstoort zij met bijna zeer fraai spel. ZIJ maken èn de situatie bijblijven, ia .de ongemeen zuivere en Dit hebben we dan wel begrepen, dat ter, die onbegrijpelijk genoeg, mee de
resultaat. IroniGch is het slot en hef; noodlottige van
s.«. .4. t woordspelin-
t behoeft nfemand
to verbazen, dat er liefst l
Oscars mee veroverd
5rVA"" Baxter speelt I
S®?chJJbhaar bescheiden K
hulpvaardige, maar In
aSof« ke>harde, eer-
Eu? üe' vrouw i
drtrL le ,?,lch w«t to te r
dfoi c'e gevierde
Jrö. Margo channtng
D®vls'- emo-
tEtffe. «tor. wier fan-
v*Vi ?he tenten doen
liW60" _?Bt eigen-
Blltn uUd 15 VOOf ^3ar
De «"welig
""^gerende Eve pene-
in de toneelwereld
en ®aI' dat zij vla een
a** °Plr®tien als Invaller weldra
t be®to staat van een schitterende Ann Ba;Eter o s Eve
wïi e' Nlets is haar heilig b\j deze draait om Eva".
betrekH81" roem- zelfs de Persoonlijke
Voor hoeden en mantels bü de yatent.
Voor kinderkleding btf Carillon.
Voor damesconfectie bij de kunstenaarssociëteit....
Daar kan men nn om lachen, maar tegen het officiële openingsuur van
het nieuwe winkelblok tussen Beurs en Erasmushuis stroomden wjveel
kUkers samen naar het Hart van de oude Stad, dat men met bekken en
toegangsgeulen, met agenten zonder- en agenten mèt paard de duizend
koppige massa in kijkers en kopers trachtte te schelden.
Boomtown: onze Brit Md het
juiste woord gevonden: Atlanta
vlagde, V en D vlagde, de Bijen
korf vlagde, het Rotterdamsch Pa
rool vlagde, heel de omgeving
vlagde; de Beurs stroomde vlug
vol en vlug leeg, rondom de nog
open bouwputten dromde volk sa
men, en bij Voss, Van Os. Damen
Vrolijk en C. en A. was het als
op koninginnedag men kon er
over de hoofden lopen.
Van dat publiek hebben wij ge
noten en een Amerikaan die bij
ons was en die menige gouddel-
versstad (menige boomtown dus)
uit de woestenij beeft zien optrek
ken, legde ons uit, waaróm.
Mannen
„Het is niet een firma,l> zei hy,
die een nieuwe zaak, of een ker-
kerasd die een nieuwe kerk opent,
het is het publiek zei1. Het is
eigenlijk het mannenpubliek. Want
I het is de spraakmakende mannen-
1 gemeente die reeds maanden van
te voren, bij de bouwput staat
en. filosofeert, dat hier vroeger de
Academie, het Gymnasium Eras-
mianum, het Maria Catharina van
Doorngesticht en de Passage heb
ben gestaan", (u ziet: hij kende
Rotterdam!). Het is het mannen-
publiek dat er op hoopt, dat de
draglines en de diepspitters iets
zullen blootleggen dat vergeten is
bij de nasporingen naar Bulger-
steyn, en het is wederom het man
nenpubliek dat 's middags aan ta
fel vertelt, dat men daar tussen
Beurs en Erasmus, of waar men
wil, zo hard opschiet en dat daar
een ware wederopbouw-pantoffel-
parade ontstaat
Vrouwen
En dan komen de vrouwen. Zo
als nu: de vrouwen ruiken het
Nieirwe en de Lente. Zij lopen
rond om portemonnaie-studies te
maken bij de uit het bombarde
ment herrezen klerenwiakels. Ze
vergelijken modellen, kleuren,
prijzen, snit, afwerking, en zij
Advertentie fl. M.)
'in die toneel- treffende weer Save van h«t havenbeeld Joseph Gotten
Rex
Amerikaanse arts vuurlinie is ingegaan, wordt slechts éen
„av, XvoMiuai. iiuniDUZi ia nci. aiu/i. CU II c I. uuuuibuu^p *»I* 1--- -- - -,-"rr.7.-*7-
vffli de film, wanneer een nieuwe, jonge wereld gaat het nu eenmaal zo, en-zo .van de Engelse hoofdstad. De vervaar- werkzaam voor de VJ4. m China op reis der zusters dodelijk gewond. Aan dese
.„T^toeraarster met eezelfde doortas- zal het wel altijd blijven" uiterst geloof- dtger, Basil Dearden. aan wiens politie- gaat naar Peking (n.b. om een „onder- film gaat vooraf „Het grcnslcgioen*' met
Vfln de carrière-vrouw zich waardig en zo is „All about Eve" een film „The Blue Lamp" men in dit ver- gedoken nationalistische generaal tft Roy Rogers, een spinnende «m'boy-rol-
"«Oient bij de nieuwe toneel-rter Eve. film geworden, waar men veel en lang hand vooral denkt, heeft de sfeer van opereren). d»t hij m de trein een oude prent met veel goed geregisseerde knok-
«b«ut Eva"-'ii wol in. hoofdzaak; over kan napraten-(LUXOR). de rivier, de schepen, 't havenkwartier liefde (Corinno Calvet) ontmoet en met partijtjes en overvallen.
spiegelen even haar uiterlijk en
haar winterdos. Zij lopen in de
schaduw jiï lopen ze in de zon,
want als ze die-en-die jurk ne
men dan hebben ze ook nog zo-en-
zo'n tas nodig, en zulke schoe
nen lieve help en dan kan de
nieuwe hoed van voor vijf jaar
ook niet meer mee. Dus man-lief
maar 'ns lief aangekeken en met
een extra-wentelteefje verwend-
Nee, hjj moet mee, bij het open
gaan van de glazen poorten van
het Paradijs.
En manlief gaat mee, om naar
de lichtjes en de luchtverversing
te_ kijken, naar de liften en aller
lei bouwfoefjes. Het zijn ook de
tegenwil en dank meegenomen
mannen geweest die de dakrand
van het nieuwe winkelblok tussen.
Beurs en Erasmushuis het Pijpen-
rek hebben gedoopt, naar ik gele
zen heb."
Vrijdagmiddag, bij de opening,
hing er een Franse sfeer boven
het oude Calandplein gelijk de
Coolvest-zuid gemeenlijk werd
genoemd.
Het grote uur
B. en W. waren er ook.
En de burgemeester begon zijn
rede met bet klassieke woord „Een
nieuwe Lente, een nieuw geluld1.",
om op een ander klassiek woord
over te stappen, nL „Zij die ster
ven gaan, groeten u C. en A."
(voor; Caesar). Met hen die ster
ven gaan bedoelde de burgervader
de noodwinkels die een gïadiato-
rens'riid om het bestaan van de
oude binnenstad hebben gestreden
en die strijd glorieus hebben ge
wonnen.
„Er staan wel net zoveel men
sen buiten als voor de poorten
van het Stadion als er een inter
landwedstrijd zal worden ge
speeld", vervolgde hij en hij wens
te iedereen geluk xnet zo'n middag
en zo'n gebeurtenis. Toen bedank
te de heer Wolfgang Brennink-
meyer en de burgemeester knipte,
terwijl het personeel zich naar z'n
afdelingen haastte, het groenwit-
groene lint door
En binnen banjirden. de menig
ten om de opening een feit te ma
ken.