HET ZUIDEN eeuwig Italiaans probleem Arbeiders oogsten voordelen van Engelse staatskerk bepaalt de Niet zeker of men met 2.4 procent premie zal uitkomen Gereformeerde zeden voor ons land omschreven Moet Ueens hóren! Verwaarloosd land keert zich tot fascisten en communisten Voorzitter Algemeen Werkloosheidsfonds: Pr RK EN WERELD Stemmen van in- outsiders Zaterdag 28 Juni 1952 (Van onze reisred acteur) WE hebben Napels verla ten en beklimmen de heuvels die naar het Zuiden voeren. Het gekrioel van men sen, dat zo typerend is voor Napels, zet zich nog geruime tijd voort in lintbebouwing. Dan, na een uur, wordt het stil. De laatste groene heuvels, verrukkelijk als oasen, bren gen ons naar Eboli. En daarna wordt het grauw. Hier begint inderdaad een ander land. Aan de kale heuvelwanden, don kerbruin van erosie, hangt bier en daar, maar op grote afstanden van elkaar, een dorpje als een vies geworden klompje suiker. Eenzaamheid. Een herder; weer een dorpje; en wederom eenzaamheid. Een hut, waarvoor een paar kinde ren, in styf geworden lompen, de hand in de mond, ons na gapen; een vrouw in lange zwarte rok, die een zwaar hou weel met fanatieke beweging omhoog-omlaag, omhoog-om laag rukt. En steeds weer die dorbruine aarde, met wreve lige struiken overdekt Christus is nooit verder geko men dan Eboli, zegt het spreek woord. waaraan Carlo Levi de titel ontleende- van zijn roman, - Dit is de streek waar de commu nisten en fascisten de democrati sche partijen opzij gedrongen heb ben, de streek van de ergste Ita liaanse armoede, uitbuiting en land- honger. Hiervandaan komen de honderdduizenden die naar Ameri ka emigreerden; hier ontstonden de boerenopstanden, hier hebben de landarbeiders en pachters met ge weld het land der grootgrondbezit ters in bezit genomen, gewelddaden die de staat slechts gedeeltelijk on gedaan heeft durven maken. Dit is het Zuiden, het eeuwig knagende probleem van Italië. Mezzadria, Fito en absenteïsme HIER is het klassieke viand van de Mezzadria, de Fito en het absenteïsme. De grondeigenaar woont onbereikbaar ver id. de grote stad, maar de pachtwordt geïnd; ze bestaat uit-een deel, en meestal de helft, van de opbrengst, maar dan ook van. alles wat die -grond direct of indirect opbrengt: de helft van het graan, de helft van. de melk, de helft van de eieren. Niet dat de eigenaar ook maar een stuk vee, een schepel zaaigraan of .een Stuk - gereedschap verschaft; dat doet de boer. En indien deze boer er in slaagt een geit of een kip er bij te fokken, dan wel te kopen,, gaat automatisch .de .helft ook. van hun melk of hun eierem naar de „eigenaar". Voor de landeigenaar, is debelegging safe, want de op brengst heeft een zo laag peil be reikt, dat ze naiiwelrjks nog aan seizoeninvloeden bloot staat. Ze is ook gemakkelijk, want ze vergt van de eigenaar niets dan het zenden van de bode; voor het innen der mezzadria (in goederen) of fito (in geld). Van hem gaat dan ook geen enkele prikkel uit tot bedrij fsver- betering, een gecompliceerde, zaak. die hem slechts zorgen zou schep pen. De boer heeft geen gelegen heid tot enige kapitaalvorming, dat, in zijn bedrijf belegd, trouwens slechts halve rente zou opleveren; -want de andere helft gaat'naar de eigenaar. Hij komt niet tot sparen en bok dat is een. veilig aspect voor de eigenaar: de armoede werkt grondiger dan een slavenwet kon doeri- De situatie is nog feodaal FEITELIJK is de situatie liog in hoge mate 'feodaal. De psycho- - -logische afstand' tussen dè klas sen, is éven groot als de economi sche, Er zü'n boeren, wier contract behelst dat ze „iedere dag de heer en eigenaar een vers ei moeten brengen". Het éi wordt niet altijd géïnd de boer de afstand in te scherpen die hem van de eigenaar scheidt. De eigenaar, vertelt onze tolk, een secretaris van ie provinciale vakbeweging, doet absoluut niets: hij weigerde zelfs een wateraanleg te betalen. Tenslotte heeft de socia listische partij-afdeling van Poten- za, het dichtstbïj gelegen stadje, hier een fontein laten maken. Dit is nog een bevoorrechte streek; hier hebben de boeren af en toe een paard. In Catabrië leven families met hun vee nog in rots holen bij elkaar. Het succes van de communisten is goed te begrijpen. De C.P. is in Italië plooibaarder dan waar ook; ze smelt volkomen met de locale kleur en dg locale bijgeloven sa men.. Communisten gaven vaak de stoot tot de gewelddadige inbezit neming van grond. Daar waar een pacifïeke traditie en een herinne ring aan het vooroorlogse socialis me voorhanden was, heeft de so ciaal-democratie de overhand be houden, Maar in de streek die vroe ger ook het banditisme-uit-nood geboren zag worden, daar waar men het meest geduld heeft, maar ook het heftigst is in zijn explosie, heeft nu het communisme de overhand. Tenslotte hebben deze boeren geen ervaring met het communis me, Maar ze hebben twintig jaar fascisme achter de rugt Accoord, antwoordt me de secretaris, maar wat betekent dat voor hen. De oor log heeft het Zuiden nauwelijks be roerd; de nederlaag ook niet. En het fascisme heeft dit gebiedvol strekt verwaarloosd. In deze stre ken hebben trouwens niet de fas cisten de eerste plaats veroverd, maar de monarchisten. Het is het oude feodale verzet van het volk tegen de eigen landheren; het be roep op de grote heer die boven hun eigen heer staat, ver, in Home, waar nog een andere Heer woont, in soortgelijke glans en in wiens aanbidding ze al waren opgevoed. Nu bestaat er een plan en een fonds (Van onze redactrice voor Sociale Zaken) DE invoering van de Wachtgeld- en Werkloosheidswet, is één van de voordelen van de geleide loonpolitiek, die wij thans oogsten. De Nederlandse vakbeweging heeft na de oorlog niet.gestreefd naar loonsverhoging, die inflatoir en prijs verhogend zou kunnen werken, maar naar vergroting van de sociale zekerheid. De sociale winst van de vakbeweging is i: e- haald in de vorm van invoering van pensioenregelingen en thans door de werkloosheidsverzekering." Dit zeide ons de heer E. K u. p e r s, voorzitter van het Algemeen Werkloosheids fonds en oud-voorzitter van het NVV, die wij vroegen wat zijn gevoelens waren'bij de in werking treding van deze wet. Js nu een enorm plan ge maakt, dat tot doel heeft de hele landbouwende stand op te heffen. En er is een apart fonds gesticht tot verheffing van het Zui den, de „Cas&a del Mezzogiomo". Het plan omvat allereerst een land bouwhervorming, met onteigening van bet. grootgrondbezit; maar het «li uct iiunigiuuuucMi; iiuat nrfc omvat ook grondverbetering, droogt f~""*öenr maar de bepaling leggingen, bosaanplant, irrigatie^ werken,opbouw" vair een vooriicli- tingssysfceem, ruilverkaveling en kapitaalverschaffing, zodat moder ner "methoden kunnen worden toe gepast. Het wordt Voor een be langrijk deel uit Marshallhulp gefi nancierd. Landverdeling zonder kapitaal- verschaffing en zonder grondverbe tering geeft geen oplossing: het verdeelt de armoede over een gro ter aantal,, dat. is alles. Daar waar de grond verdeeld is zonder meer, heeft men alleen een nieuwe groep allerkleinstebezit ters geschapen, die niet van ;hun aanwinst kunnen profiteren, als ze niet verder geholpen worden, maar door hüh eerste succes zelfbewust geworden zijn. Hun. eerste succes beeft hen echter zelfbewust ge maakt; ze zijn nog luidruchtiger eisers geworden, dat wil zeggen communisten. De verkiezingscijfers wijzen het exact uit. Maar op het gebied van grond verbetering zijn er nog heel wat mogelijkheden. De dorre Streek die ik bezocht bevatte water genoeg; het moest alleen gekanaliseerd worden. De moeilijkheid is dat by een z0 sterke en zo primitieve land- honger als ge vindt in het overbe volkte Italië, de eerste, fase der be vrediging van die honger leidt tot toeneming van het individualisme.. Maar men komt er alleen els mo derne methoden ingang vinden en die kan men op de keuterv.eldjes niet toepassen. De landbewerkmg moet georganiseerd worden, d.w.z. coöperatief geschieden. Opvoeding tot coöperatie: is een even dringen de ets als landverdeling. Ander merkwaardig feit; waar de coöpe ratie vaste voet gekregen heeft, hebben de sociaal-democraten de De fontein nabij het stadje Poten- za, aangelegd door de socialisti sche -partij, is de trots van heel de streekAls er een foto wordt gemaaktwit men er bij zijn, paard nog wet. communisten overvleugeld; waar de communisten sterk gewonnen hebben, is de grond verdeeld en de coöperatie mislukt. Bij Lavello- hebben we een rege ringsproject bezocht: het heette Gaudiano en aan de ingang stond het trotse opschrift: „Bewijs van de scheppingskracht der demo cratie". Een brandschoon dorpje, volgens-plan aangelegd rondom een coquet pleintje, met gladgestreken, cirkelvormige loggia's en een pijl vormige kerktoren, alles in zeer moderne stijL. Een aantal grond eigenaren was hier onteigend en hun grond, over vele complexen, verspreid, meteen verkaveld. Alles was verdeeld in stukken van vijf ha. Twee aan twee stonden de gloednieuwe huisjes aan de wegen, die kaarsrecht het land doorsneden; een maximum aan efficiency en Landhesparing was bereikt. Op het plein van het dorpscentrum ston den de landbouwmachines in een rij opgesteld. Boven de galerij woonde het technisch 7" personeel, dat .de machines bediende, volgens een werkplan, dat door de inge nieur, met behulp van werkteke ningen, werd vastgesteld. - Na. de urenlange tochtdoor het water-., en werktuigarme land, gaf deze batterij van machines en motoren, me een schok. Maar wat een schok meet ze die voormalige landarbeiders die eigen, boeren werden, gegeven hebben. Ik her innerde me de woorden van. de politicus in Rome: met enthou siasme kan hier alles bereikt wor den. Elk- 7.0'n project moet dui zend anderen hoop .gegeven heb- Maar 'de landbouwljprvo'rmïng. groots opgezet, is .op" enorme tegen werking gestuit. De-gehele rechter zijde kwam er tegen in opstand. Sommige betrokkenen,.-^ zoals de prins Torloiiia, de eigenaar ,van de Hele streek van Fucino, begon- hen een proces tegen de'staat. An deren verdeelden pro forma na tuurlijk hun grond onder hun familieleden, zodat elk stuk bene den, de omvang kwam dié de wet eist voor grondgebied dat" onteigend kan worden. De rechtervleugel van de Christelijke Democraten kwam in oppositie. Ze diende een eigen hervormingsprogram in, dat vooral het privaat initiatief stimuleerde „Waarom 20 weinig ramen?" vroeg ik door middel van de tolk aan .de vrouw, die met haar grote gezin dit huis bewoont. Het ant woord: „De eigenaar eist per raam een extra pacht van 90 kg graan. De eigenaar siste zij, „deca pitate"„Kop afhakken", zei de tolk. We hadden het al begre pen, uit de toon. niet dat van de boeren die land. kregen maar het initiatief van de eigenaar die in Rome leefde. Deze eigenaars zien hun veilig grondbezit, dat geen enkele arbeid van hun kant vergde en dat de eeuwen getrotseerd had, veranderd in staatsobligaties, die vjjf procent geven. Dat is een voor velen ho gere rente dan hun grond gaf maar voor het eerst gaat het be heer. van htm kapitaal hun pro blemen scheppen. De boeren kun nen de staat in termijnen afbeta len die zich over dertig jaar uit strekken. Werkgelegenheid voor 400.000? DE wet, die van 32'Mei 3950 da teert, stelt voor onteigening een omvang van minimaal 300 ha. Maar niet omvang alleen, ook grondopbrengst telt mee bij de be paling van de norm. Alleen al het project, voor onteigening van land dat extensief bebouwd wordt,' .om vat al 700.000 ha. Indien alle projecten uitgevoerd werden, zou de opbrengst met 130 milliard Lire kunnen stijgen en de werkgelegenheid met 90 millioen werkdagen. Dat wil zeggen dat 40€,000 arbeiders werkgelegenheid zouden vinden. Van dat alles is tot nu toe 70.000 ha. onteigend;een deel daarvan is 'hérvérkaveld 'én. voorzien van modeldorpecu Het is een bescheiden begin en de reactie daartegen, tot zelfs in de regeringskringen is zo' heftig geweest, dat een groot deel van de symbolische betekenis en de propagandis tische waarde die het had kun nen hebben ook nog te niet is gedaan. Het resultaat ervan vindt ge in de verkiezingscij fers van Zondag 25 Mei j.L „Vroeger betekende werkloosheid voor de arbeiders honger. De vak beweging heeft de werkloosheids verzekering al vroeg ter hand geno men. Sinds 1917 werden door rijk en gemeenten toeslagen verleend op de uitkeringen van de werkloos- heidskassen. Thans dragen voor het eerst ook de werkgevers bij in deze verzekering." „Wij schatten het aantal arbeiders dat door deze wet verzekerd zal worden op twee millioen. De pre mie-inkomsten zijn geraamd op 260 millioen, waarvan 60 mil lioen door het rijk bijgedragen. (Deze schatting dateert van voor de vermindering van de werkloos- heidspremie van 2.8 "op 2.4 In 1939 bedroeg het aantal vrijwillig ver zekerde arbeiders 609.000, Tussen 1917 en 1940 is in de kassen 294 millioen gestort, waarvan 120 mil lioen door de arbeidersen 174 millioen door rijk ert gemeenten. Vergelijkt men dit met de jaarlijkse premie-opbrengst van thans dan springt het verschil wel in het oog." Vroeger was het werkloosheids risico ook niet over het gehele be drijfsleven verdeeld,-zodat b.v. de bouwarbeiders meer moeien beta len en minder rechten hadden dan het kantoorpersoneel, voor wie het werkloosheidsrisico veel geringer was. Voor de wachtgeldregeling is dit systeem gehandhaafd, aangezien men het gewenst achtte dat bij werkloosheid van korte duur de band tussen, werknemer en bedrijf bleef gehandhaafd. Dit voordeel weegt op tegen het nadeel van het verschil in wachtgeldpremie, die overigens alleen voor de bouwnij verheid en de landbouw sterk af wijkend is). Het risico voor werk loosheid van lange duur is gespreid over het gehele bedrijfsleven. De werkloosheidspremie van 2.8 was afgestemd op een gemiddelde werkloosheid van 6 over een aantal jaren, .en bood ruimte voor fondsvorming. Het zal de vraag zijn of de maatregelen van de regering ter bestrijding van de werkloosheid voldoende zijn om deze zo terug te dringen, dat men met de nieuwe premie zal uitkomen. De mogelijk heid van fondsvorming wordt op zijn minst twijfelachtig. Het Algemeen Werkloosheids- fonds, bestuurd door vertegenwoor digers van werkgevers, werknemers en overheid, houdt toezicht op de vakbedrijfsverenigingen, die met de uitvoering van wachtgeld en" werk loosheidsverzekering zijn belast vvDe meeste bedrijfsverenigingen zijn al begonnen met het heffen van voorschotten, ten einde de werklo ze arbeiders zo snel mogelijk; aan iiitkering te helpen. De bedrijfsverenigingen zullen, ook moeten beslissen,, in welke vorm gecontroleerd zal worden of iemand werkelijk werkloos is. Van de dagelijkse meldingsplicht (stem pelen!) heeft men echter groten deels afgezien. .Het is van groot be lang, deze zeer belangrijke sociale wet, die zich wat uitkeringsnormea betreft kan meten met de beste wetten inandere landen, op zoda nige wijze uit te voeren dat dit niet tot moeilijkheden aanleiding zal ge ven. Werkgevers en arbeiders nioe- ten de bepalingen op loyale wijza naleven", besloot de heer Kupers. (Advertentie LM.) jsterk elastisch hygiënisch Be Engelse staatskerk, de Anglicaanse „Church af Eng land" moge formeel aan het parlement gehoorzamen, in feite wordt zij geleid door een Nationale Vergadering der kerk, In die Nationale Vergadering kan men drie „huizen" onderscheiden: dat der bisschoppen, dat der gees telijken en dat der leken. Laat men de bisschoppelijke macht buiten be schouwing en vergelijkt men de twee andere „huizen" met onze sy node, dan heeft men met de voor onze begrippen ietwat wonderlijke situatie te maken, dat de Engelse kerk feitelijk over twee synodes be schikte: de ene de kerkvergadering dér geestelijken, de andere die der léken. Onlangs zijn al die kerkvergade ringen weer bijeen geweest. In de „lekensynode" is uitvoerig over de door sommigen te overdadig, te „ka tholiek", geachte kerkelijke gewa den der geestelijken gesproken en de synodes der geestelijken hébben .zich meer .met de kerkelijke plich ten der leken bezig gehouden. Dit geschiedde vooral in die van het aartsbisdom Canterbury. Daar wer den die leken- plichten aldus j omschreven: j 1. Dagelijks ge bed en geregelde bijbellezing; 2. Gerégeld be zoek van de Zondagse kerkdienst; 3.' Geregeld deelnemen aan het Heilig Avondmaal; 4. Speciale „acten'3. van zelfver loochening" op Vrijdag en ih de tijd voor Fasen;. 5. Vrijgevige bijdragen aan de collectes voor het kerkelijke werk en. het zendingswerk; 6. 'Gehoorzaamheid aan de kerke lijke voorschriften op het huwelijk en .de christelijke opvoeding der. kinderen; 7. Persoonlijk dienstbetoon aan de kerk,'de naaste en de.gemeentel „Zal, men," mogen wij ons afvra gen. „op .een zó trouwe gehoorzaam heid aan deze regels mogen reke nen, dat zij op den duur niet meer als „opgelegde" geboden- worden ervaren, doch -tot „natuurlijke" christélij ke. zeden worden?" Merkwaardig is, dat op hetzelfde ogenblik dat men rich in. Engeland bezig houdt met:déze plichten,"zich in Nederland" iemand heeft gezet, aan een formulering van de „ge reformeerde zeden",' dr. M, Kruys-4 wijk. Ziehier zijn lijstje: 1. Terwijl het kerkgaan op zich-, zelf wellicht geen zede kan worden geacht, is het gereformeerdezede, alle door onze kerkeraad gestelde kerkelijke, bij eenkomsten zo getrouw mogelijk bij te wonen; 2. Het "op de Zondag bij voorkeur omgang zoeken met-de huisgenoten des geloofs enhet. op, die dag zo veel mogelijk afzien vanhet - ge wone verkeer met ongelovigen; 3. Het zoeken naar omgang voor onze kinderen in gelijkgezinde fa milies; 4. Het bidden en danken aan tafel en het lezen van de Heilige Schrift op regelmatige wijze en. dikwijls; 5. Het openen en sluiten van ver gaderingen met Schriftlezing, gebed en dankzegging; 6. Het zingen, ook jn de familie kring. van psalmen en geestelijke liederen, bij gepasteregelmatige weerkerende gelegenheden; 7. Ket rich onthouden van het openbare leven in.bioscoop, schouw burg, cabaret en dancing; 8. Distaneiëring van de grootsheid des levens; fl. Het zien van ieder feest als gegrond in het grote; feest vanwege Deze iveé.k. de verlossing, die ons .in Jezus Christus, is bereid; Aan de lezer uit te- maken lil hoeverre hij de Engelse régels.- en de Nederlandse gereformeerde zeden „te ver", of „niet ver ;gehoeg" -acht te gaan „Dat zij aUen één zijn J' In de Lutherse synode te Am sterdam gehouden, heeft een vaak vurige discussie plaats gevonden over de vraag of de Synodale. Com missie er goed aan. heeft gedaan'om op het verzoek van het moderamën (dagelijks bestuur) Kyafn dè Ned. Hervormde Synode toï het - beginnen van een gesprek in tc gaan en daar voor een commissie te benoemen, zonder daarin eerst de Synode te kennen. Mén waarschuwde .'ér uit drukkelijk voor niet te transigeren met de waarhedender Lutherse belijdenis en het eigen karakter der Lutherse kerk nieCprijs tégeven door een te ver gaande ..samenwer king met andere kerken. - Jf ÉN Juli 1952 wordt een Jzj zeer belangrijke datum in de geschiedenis van de Nederlandse sociale wetge ving. Door de in werking treding van de Wachtgeld en Werkloosheidswet wordt dan opnieuw) een schrede gedaan op de weg naar groter sociale gerechtig- heid. De bestaanszekerheid van grote bevolkingsgroe pen wordt hierdoor aan merkelijk verhoogdHelaos kan men zich soms niet aan de indruk onttrekken, dat de grote betekenis hiervan door velen, ook zelfs door de arbeiders die er het naast bij betrokken -zijn, onvoldoende wordt beseft. Wij hebben aan een aantal mensen bekende en on bekende, leiding gevende en ondergeschikten, man nen en vrouwen, gevraagd ons hun mening te geVen over deze sociale vooruit gang. In de allereerste plaats aan de heer E. K u- pers,; voorzitter van het Algemeen Werkloosheids- fonds'en oud-voorzitter van het I7V7. De heer J. J. A. Berger, secre taris van het NW. speciaal belast met de sociale verzekering: „De" Werkloosheidswet acht ik minstens even belangrijk als de Ziektewet Sinds het begin van deze eeuw zijn pogingen gedaan tot invoering van. een wettelijke werkloosheidsverze kering; eindelijk zijn die dan nu ge slaagd. Vier jaar zijn er verlopen tussen de indiening en de inwer kingtreding van deze wet. Dat js heel wat vlotter dan de Ziektewet. Het ontwerp van minister Talma werd in 1910 ingediend, maar het duurde tot 1930 voor het (gewij zigd) in werking trad. De wet -heeft wel enige technische feilen, maar geen enkele sociale verzekeringswet is ongewijzigd gebleven." Mevr. N. van Kranenburg Klein, voorzitster van de Vrou wenbond van het NVV; „Menige vrouw zal wanneer de Werkloos heidswet in werking treedt denken aan al.het leed, dat door werkloos heid over haar gezin is gebiecht Zeker, de nieuwe wet zal het kwaad, dat werkloosheid in moreel opzicht met zich brengt, slechts in geringe mate kunnen uitbannen," maar financieel bezien zal er een eind komen aan de toestand, waar bij werkloosheid voor de arbeiders vrouw een periode van grote zorg en kommer inluidde." Twee bouwvakarbeiders, die een rol hebben gespeeld in de vakbewe ging: De heer Leus ink (gepensioii- neerd): „Voor de bouwvakarbeiders is 'bestaanszekerheid één van de ernstigste problemen (seizoenswerk loosheid). Mijn vader was al bouw vakarbeider, en als hij werkloos was kon het hele ge2in 48 ct per dag verdienen met touwpluizen. Wat een hemelsbreed verschil met thans!" De heer Van Mullem (nog ac tief): „In'onze stoutste dromen had den wij vroeger'niet gehoopt op een werkloosheidswet in deze vorm." Prof. mr. M. G. Levenbach, hoogleraar in het Arbeidsrecht aan de gemeentelijke universiteit te Am sterdam: „De datum, waarop de Werkloos heidswet in. werking treedt, «al als een zeer belangrijke in de ontwik keling van ons arbeidsrecht geboek staafd blijven.".. -- DEN HAAG. Bij de behandeling van de begroting van Landbouw, ■Visserij en Voedselvoorziening' zijn in het vorig jaar-door enkele Tweede Kamerleden vragen gesteld over het binnensmokkelen in Nederland van Deense paling. In een brief aan de- Tweede Kamer deelt minister Mans- holt nu mede, dat er van zodanige smokkelarij bij' de door hem ge raadpleegde instanties bekend is. Krenkende catalogus Dezer dagen werd in uw blad melding gemaakt van de opvatting heersend in sommige Christelijke kringen, dat de wijze, waarop dr Anne Bexendsen de tekst van da catalogus „Prisma der Bijbels® kunst" heeft geschreven, krenkend zou zijn voor een gelovig mens. Ik voel mij gedrongen hiertegen krach tig te protesteren. Dr Berends en heeft roi. getracht op wijsgerig® wijze de soms 'zo moeilijk te be grijpen Bijbelse verhalen, te ver klaren en haar werk getuigt van diepe eerbied en liefde voor dit onderwerp. Orthodoxe Christenen, mogen haar opvattingen niet dolen, van „krenkende" uitlatingen van dr Berendsen is naar mijn mening geen sprake. M. .BOpNENBURG Fries .separatisme 'i Kort geleden meen ik in uw blad gelezen te hebben, dat -de z.g. Frie se Beweging geen separatisme voor stond. Ik was zelf in Friesland en heb ondervonden, dat de mensen daar het over het algemeen ver tikken zich als Nederlander tegen over Nederlander verstaanbaar te maken. Het lijkt mij absurd in eigen land'gedwongen te zijn een mengel moes van Engels en Deens te_ moe ten aanhoren vanwege de onzinnige en vergaande eisen der Friese Be weging. Op grond van deze erva ringen beschouw ik: ,baar als een organisatie, die naar separatism® streeft. Als de regering haar nog verder tegemoet zou willen, komen zou ik daar met klem tegen -wülen protesteren.. A. M. MONSTER Nogmaalszomer groeten Met genoegen las ik het Ingezon den stukje van een huisvrouw over de zomergroeten van de vuilnisman. Ik erger me daar ook aan. Zij die bij de gemeentelijke reinigings dienst werkzaam zijn; genieten een vast salaris, een week vacantie, een pensioenregeling en mogelijk nog een Kerstgratificatie. Honderden, ger pensionneerden krijgen nooit een extra'tje. Mijns inziens moest het aanbieden van dergelijke „zomer groeten" van hogerhand worden ver loden. EEN HUISVROUW Krijgsgevangenen I Meermalen lezen wij over onmen selijke behandeling van krijgsge vangenen. Van dit oogpunt uit be keken kan het zijn nut hebben, dat u een foto publiceert zoals aie, welke het vervoer van Koreaanse, krijgsgevangenen in beeld bracht en die onlangs in uw blad voorkwam. Wat mij echter buitengewoon pijn lijk heeft getroffen is, dat van uw kant ieder woord van protest ont breekt over dit beestachtig vervoer van. mensen. A. H.-v, d. K. Krijgsgevangenen II De foto van de wijze, waarop krijgsgevangenen worden vervoerd in met prikkeldraad overdekte trucks heb ik een tijdlang zitten bekijken. Ik heb me afgevraagd hoe men dit soort dingen als „gewoon" aanvaardt. Waar gaat het Christelij ke, het socialistische, het humanis tische Westen naar toe, dat het critiekloos zulke afschuwelijkheden tolereert. Wij wijzen het communis me voor honderd procent af. Maar mogen wij uit het oog verhezen, dat de communisten ook mensen zijn? Hoe ver zijn' we nog ver wijderd van een werkelijke eerbied voor „de rechten van de mens". Na tuurlijk moet dc orde worden her steld na opstanden als die in het kamp Koje, Maar moet dit zo? Wel ke indruk'moeten de Koreanen wel krijgen van onze Westerse „bescha- vingr" J. SCHADE-MULLER (Ook de redactie Is van mening, dat dit krïJgsgevangenenvervoer van weinig eerbied voor de Rechten van de Mena getuigt. Of protesten hier tegen veel 2Utien helpen is een vraag. Dat zij op hun plaats zijn, ÏUdt volgens ons weinig tw(Jfell) AM.-." V.-.i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 4