Prof. Bart Bok uit Hoorn brengt Melkweg in kaart Gebedsgenezing groot vraagstuk voor christelijke kerken Rome spreekt mee in modestrijd maar Parijs blijft overwinnen Voor onze bridgers Nederlandse astronoom greep kans in VS MOEILIJKHEDEN? In welke gevallen bestaat er onderhoudsplicht? Leider opwekkings- beweging komt naar Nederland - .èSSggggQ Wii seven raad I> KERK' EN WERELD O Zaterdag IS October 1952' (Van een onzer redacteuren) CAMBRIDGE (Massachus- setts „Er bestaat 'n uit drukking in het Nederlands, die ik nimmer zal vergeten: „door de bomen het bos niet meer zien''." Professor Bart J, Bok, in 1906 geboren in een Hoorns pakhuis van Jan Pie- tersz. Coen, doch Amerikaans staatsburger sedert 1938, tracht al meer dan twintig jaar door de sterren de Melkweg te zien. „Je voelt je zo weinig op je gemak, als je het huis waarin je woont niet eens kent." „Met de eerste de beste telescoop kunnen we handenvol melkweg- j Systemen zien; maar van onze eigen Melkweg weten we maar een heel beetje. We zitten er teveel midden in. We kunnen er nu eenmaal niet Uitwandelen om op een afstandje tens te kijken, wat voor vorm onze Melkweg heeft, waar onze Aarde precies zit, en naar welke kant we draaien. Vergeef ons, astronomen, dat we zo nieuwsgierig zijn. Dat ts het gevolg van de inspiratie die we hebben gekregen van Nederlandse geleerden die al tientallen jaren, zo fascinerend in de astronomie doce ren, dat Nederland veel meer astro nomen voortbrengt, dan ons kleine land een plaats kan bieden" DEZE Nederlanders nemen in de Amerikaanse observatoria bij het onderzoek naar de toestanden in het heelal een vooraanstaande plaats in. Bart Bok, mag als hun voornaamste representant worden beschouwd. Hij was het, die twee jaar gele den aan het hoofd van een groep astronomen, met een nieuwe tele scoop bij Bloemfontein in Zuid- Afrika neerstreek om de Melkweg opnieuw in kaart te brengen. De theorieën over de Melkweg hebben zich in de loop der jaren fundamenteel gewijzigd. Het is met zo lang geleden, dat de astronomen van oordeel waren, dat de Zon en de Aarde ongeveer in het centrum van ons Melkweg-systeem lagen. Die opvatting is nu definitief los gelaten. Met steeds sterker telesco pen is men steeds dieper doorge drongen in de donkere hemel en thans mag wel als vaststaand wor den aangenomen, dat als de Melk weg er inderdaad uitziet als een discus met een middellijn van EEN BIJZONDER geslaagde op name die werd gemaakt van de schitterende Eta Carirnae-nevel aan de zuidelijke hemel, met ontelbare sterren en heldere gaswolken. Deze nevel bevindt zich op ongeveer 4000 licht jaren van de aarde. De donkere plekken moeten worden be schouwd als plaatsen waar nieuwe sterren worden geboren. Het nieuwe hemelkanon waar mee de Melkweg boven het Zui delijk halfrond in kaart wordt gebracht. Deze telescoop heeft een ongekend doordringingsver mogen en een volledige beeld scherpte. 100.000 lichtjaren en een dikte bijverschijnselen helder wit-blauwe het midden, van naar schatting 10.000 lichtjaren Zon (en Aarde) vrij dicht by de rand moeten lig gen. Vele Melkweg-systemen I K heb al gezegd, we kunnen J)1 _tt, we moeilijk door" dit Melkweg systeem heenkijken." herhaalt prof. Bok, „Maar al kunnen we onze eigen Melkweg niet door schouwen, er zijn ontelbaar vele andere Melkweg-systemen, waarvan we een aantal goed kunnen waar nemen. Er zijn verschijnselen die voor een aantal Melkweg-systemen hetzelfde zijn. Een aantal heeft een spiraal-vorm. Een kern met armen, die om zijn as draait. We hebben kunnen waar nemen, dat in zulke spiraal-syste men, de wit-blauwe reuzen sterren gemeenlijk in de armen zijn terwijl in het midden oudere rode sterren liggen, die veel van hun warmte hebben verloren. In de 3rmen be vindt zich bovendien een enorme hoeveelheid kosmische stof en fluo rescerend gas. En deze wetenschap heeft ons bij onze onderzoekingen in Zuid-Afrika onschatbare dienster» bewezen. Bij Bloemfontein hebben we een kleine 30.000 lichtjaren tus sen de aarde en het midden van de Melkweg geëxploreerd en vele „maagdelijke" landschappen m kaart kunnen brengen. Gaswolken in heelal HET voorlopige resultaat van deze onderzoekingen is, dat we met groter stelligheid dan tevoren kunnen aannemen, dat er tus sen ons en het centrum van onze Melkweg stof en gaswolken drij ven. die ons het uitzicht op dat cen trum voor een groot deel ontne men. Dat stof en gas is waarschijn lijk alleen maar te verklaren als zich tussen ons en dat centrum een deel van een spiraal-arm uitstrekt. Mijn tweede belangrijke teriem van sb-difc strekte zich uit tot de sterrenzwerim van Eta Carinae, een sterrenlandschap van ongelooflijk" schoonheid. Tussen ons en Eta Ca rinae vindt men nu precies al die MEN is onderhoudsplichtig voor zijn bloedverwanten in de rechtp lijn. Ouders, grootouders enz., zijn dus onderhoudsplichtig voor kinderen, klein kinderen, enz. en omgekeerd. Men is ook onderhoudsplichtig voor zijn schoonfamilie, maar deze plicht wordt beperkt tot de schoonouders. Na het einde van het huwelijk blijft deze plicht bestaan, tenminste, wanneer er kinderen uit dat huwelijk in leven zjjn. Ook voor dat laatste geval zijn er nog een paar uitzonderingen. reuzensterren, geweldige gaswol ken en wervelende massa's kosmisch stof die je in een spiraalarm schijnt te moeten aantreffen. We hebben een sterk idee, dat de arm die ens met het centrale deel van de Melkweg verbindt van de Zon over Eta Carinae loopt. Leerzame foto's Dat zijn een paar dingen die wij in Bloemfontein hebben, opgedaan, We hebben ook schitterend mate riaal verzameld over de geboorte van sterren. Wij hadnen iltijd dc indruk, dat een ster geboren wordt op een rustig plekje. Op de foto's van de Eta Carinae Nevel, waar het niet bepaald rustig Is, 2fjn een paar donkere vlekken, die er wei nig twijfel aan laten bestaan, dat daar sterren worden geboren. Dat gaat vrij snel. Men rekent het heelal ongeveer 3000 milUoen jaren oud is. De geboorte van een ster duurt naar schatting niet veel lan ger dan tien milhoen jaren. Ih die periode begint zich het kosmisch stol onder tal van invloeden te con centreren. Als de massa meer com pact wordt, beginnen de stof del en in het centrum sneller te bewegen. Zo snel dat bij de botsingen de ato men gaan breken. Als de atomen zich gaan splitsen is de geboorte van de ster vrij spoedig een feit.'' Aïdus het fantastisch relaas van een va n Nederlands kvndigstc zo nen, al is zijn naam dan ook toei- nigen in Nederland bekend. Een man met een nog altijd zeer hoge belangstelling voor Nederland. Een man met zijn open vaar de sterren gericht, maar die met zijn voeten stevig in het aardse leven staat. In het jongste nummer van „De Hervormde Kerk" prijkt een indrukwekkende adver tentie, waarin de komst naar Nederland wordt aangekon digd van de Duitser Her mann Zaiss, fa brikant èn leider van de opwekkingsbe weging in het Wup- perdal. Zijn faam is hem reeds vooruit gegaan: duizenden komen in Duits land luisteren als hij spreekt en veel indruk maken de genezingen die onder invloed van het door hem ge wekte ..réveil" tot stand kwamen en nog komen. Daan.m pelgrimeren oit Nederland t -Hozen naa.* hrt Wupperdal om, teruggekeerd, geest driftig te getuigen van het geeste lijk en lichamelijk r»uJ dat hua da-ar wer'ervoe**. Nu komt de heer Zaiss zelf naai' ons land. Onder het motto „Het woord Gods is levend en kracht'g" zal hij evangelisatie-bijeenkomstt-.il leiden in Rotterdam <27 October, Komnginnekerk) en Amsterdam «23 October, Apollohal) en op de daar op volgende dagen in Arnhem, Den Haag, Goes, Den Heider. Zeist, Gro ningen (in de Martinikerk!), Leeu warden, Hattem. De bijeenkomsten in Zeist en Hattem zijn besloten. De Duitse beweging en soortgelijke invloeden tut Engeland hebben in de Nederlandse protestantse kerken het vraagstuk van de gebedsgenezing weer eens aan de orde gesteld. Er tekent, zich een beweging af. die door de kerken met veronachtzaamd mag worden. Men kan zich natuurlijk gemakkelijk van zo'n verschijnsel afmaken door het als een typisch na-oorlogsversehtjnsel aan te merken; misschien zelfs als de reactionnaire reactie van de „gewone man" op de huidige medische speciali satie en dus als een triomf van geeste lijke kwakzalverij. Maar daarmee ii men er niet. Er ts in het christendom telkens weer een heimwee naar het leven van de eerste christelijke ge meenten. waarin de „gave der gene zing" een feit was. Onder de indruk van Zaiss* bewe ging heeft de Arbeidsgemeenschap van artsen en zielzorgers der Evan gelische kerk in het Rijnland zich met de kwestie der wonder genezing bezig gehouden. Over het resultaat der besprekingen schrijft prot. G. Brillenburg Wurth in het „Gerefor meerde Weekblad": „Naar lichaam en ziel heeft ons Christus verlost. Daarom wie een mens tot het geloof leidt, kan hem ook aan lichame lijk en psychisch herstel van zijn ziekte helpenZulke ge nezing op het geloof mag feite lijk niet eens een ioonder-gene- zmg keten. Een. wonder is het slechts uoor onze rationalistische beschouwing, L—Deze treek Van medische zijde wen ander geluid gehoord: „Ook Christus was zi van het grote gevaar van sensatie die de genezingswonde ren bij het volk zouden wekken. Vandaar Zijn Woord: zeg het niemand! Genezing mag ook vol gens Hem vooral nooit doel in zich zelf worden. Voor wat onze tijd betreft dienen wij ons uit liefde vóór de medische weten schap en tegen de wondergenezing uit te spreken, willen wij niet opnieuw in religieuze magie ver vallen. Soortgelijk beraad als jn Duitsland heeft m Nederland b.v. ook onder öe Hervormde predikanten plaats gehad Namens hen heeft ds A. Hijmans een uitvoerig stuk m „Hervormd Amster dam" geschreven. Hy wijst het verwijt van de hand. dat de kerk „uit zekere onaandoenlijkheid of zelfs doodsheid" niet met deze dingen bezig zou zijn. Men wil echter naar de medici blyven luisteren: „Juist om dat wij de moderne genees kunde beschouwen als een geschenk van God waarvoor we niet genoeg dankbaar kunnen zijn." De Amsterdamse predikanten ach ten de mvloed der gebedsgenezings beweging blijkbaar zo ernstig, dat zij een aantal „voorbede-diensten" in een der kerkgebouwen aankondi gen. (Advertentie i. M.) De beste mondhygiëne 1 Men is n.l. niet onderhouds plichtig voor een hertrouwde schoonmoeder of schoondochter en evenmin voor een behuwdkind tegen wie een vonnis tot echt scheiding of scheiding van tafel en bed is gewezen of dat ontzet is uit dc ouderlijke macht over zijn kinderen. De heer G. schrijft het vol gende: Ik heb eens gelezen dat men niet onderhoudsplichtig is voor zijn schoon-grootouders.Toch "ben ik veroordeeld om voor }y"r bij te dragen. Hoe zit dat? Antwoord: Men is inderdaad Biet onderhoudsplichtig voor schoon-grootouders. Maar tijdens bet huwelijk maakt dit weinig verschil uit. De echtgenoten zijn B.I.. althans wanneer zij in ge meenschap van goederen zijn ge trouwd, aansprakelijk voor ei kaars schulden. Uw vrouw is ver plicht bij te dragen voor haar grootouders en als echtgenoot bent ET voor deze verplichting aanspra kelijk. Wordt echter Uw huwelijk ontbonden, dan houdt Uw aan sprakelijkheid op, en kunt U dus niet meer voor een bijdrage voor Uw schoon-grootouders worden veroordeeld. De beer M. schrijft: Ik moet bij dragen in de ondersteuning van mijn schoon-grootouders. Mijn vrouw Is dus alleen onderhoudsplichtig. Waar slechts een der echtgenoten onderhoudsplich tig Is meen ik dat het billijk is. dat voor het bepalen, van de bijdrage wordt uitgegaan van het halve inko men. Is dit juist» Antwoord; De Hoge Raad heeft beslist, dat als de echtgenoten in ge meenschap van goederen gehuwd zijn. In zo'n. geval niettemin het gehele in komen als basis voor de berekening van de bijdrage in aanmerking moet worden genomen. De heet H. M. schrijft: Mijn moe der is opgenomen in een inrichting voor rekening van de Gemeente Mijn vader heelt een behoorlijk inkomen. De Gemeente wil nu, dat wij bijdragen m de verpleegkosten. wij staan op bet standpunt, dat mijn vader dat moet doen. Hoe zit dat? Antwoord: Uw vader zal zeker ook moeten bijdragen en vermoedelijk wel het meest, want de Hoge Raad heeft beslist, dat de echtgenoot bij de onderhoudsplicht voor gaat en de kin deren pas aan de beurt komen, wan neer de echtgenoot net bedrag niet of niet geheel kan opbrengen. Dus ook wanneer de echtgenoot maar een ge deelte van het bedrag kan betalen, moeten de kinderen reeds bijdragen. Men moet er rekening mee houden, dat de vader ook moet leven en dus niet zijn gehele inkomen voor de v er plee e- kosten kan afstaan. Bh betrekkelijk lage inkomens zullen de-kinderen dus meestal ee» steentje moeten bijdragen, De heerK. Z. schrijft: Toen ik ge boren werd. leefden mijn ouders ge scheiden. Miin wettige vader fs niet mijn werkelijke vader. Ben ik nu toch onderhoudsplichtig voor hem? Antwoord; Ja de verwantschap, zoals die is voor de wet, ig beslissend voor de onderhoudsplicht en niet de feitelijke. Aals u een keus moest ma ken tussen deze twee groepen schetsen, waar zou dan txu; uoor- keur naar uit gaan? Naar de Parijse of naar de Romeinse mode? Bovenaan ziet u een aantal ma- dellen uit de col lectie van Mada me Carven, bene den zijn wat im pressies weerge geven van de shoto die de jeug dige Italiaan Ca pucci in Am ster dam hield. Waar bij toy u wel wil len verklappen, dat wij uit zijn collectie de rus tigste modellen, hebben uitgeko zen Van Carven ziet u hier twee ty pisch Franse tail leurs, uiterst ver fijnd Tii et hun strakke tailles, nauwe rechte rok ken en onopval lende schouderlijn. Daarnaast twee japonnen (de stuk onder de taille oyer in een Parijs gekekenzoals u ziet aan de rechtse was een deux-pièces) met wijde soepele rok. japon met wijde rok rechts, de wijde rokken en de lange lijfjes Wat Capucci bracht? Japonnen. waar Parijs deze winter zo ver- met stola's, jasjes, shaiols. Drie- K bordje erbij was niets dan zot op is. De sweater-lijn en de delige pakjes, bestaande uit een een driehoekig shawltje, dat ook hals van het meest rechtse model tailleur met nauwsluitend jasie, kon worden gebruikt als garnering werden nog geaccentueerd door waarover heen nog een kort wij- °!ri ^haïs van de japon. En ten een randje zwart bont, De avond- der manteltje werd gedragen: slotte ziet u nog een strakke avond japon hoort tot dezelfde familie: soms van hetzelfde materiaal als 3aP°n met een heupdraperie van het zijden met kraaltjes gebor- het pak, soms ook van andere tint Georgette. Wy kunnen ons v?or- duurde bovenstuk gaat pas een en stof. Ook Capucci had naar stellen, dat het aan de navel van deze tekenin gen alleen niet zo gemakkelijk is keus te maken. Wij willen u daar om wel verklap pen, dat onze voorkeur uitging naar Carven. ai was het alleen maar, omdat de Franse coupe on vergelijkelijk veel beter was dan de Italiaanse. waar ondanks een veel vuldig werken met kleine naad jes niet was be reikt, dat de kle ren de manne quins ook werke lijk pasten Overigens i' de keus tussen Car ven en Capucci alleen vm acade mische betekenis. omdat zij geen van beid«*n voor de Nederlandse vrouw behoren tot het terrein der reële mogelijkhe- 'den. Westerlings memoires Bij de bespreking van Wester- lings memoires gebruikte uw me dewerker het woord „vod". Ik meen, dat een recensent, die zijn taak serieus opvat, zich bij zijn oordeelvelling niet behoort te la ten beïnvloeden door politieke antipathieën. Waarom kunnen ook zij. die het met deze man niet eens zijn, hem niet het respect betuigen, dat past tegenover een goed vaderlander, die nooit geaar zeld heeft eigen leven, gezondheid en materiele welstand op het spel te zetten als de Nederlandse zaak riep? Dit ook aan het adres van inzender H. H.-B., die Westerling geen „held" vindt en hem durft vergelijken met de kampbeulen uit de bezettingstijd. Vermoedelijk heeft, deze anonyme „held" (of „heldin"?) weinig ervaring kun nen. opdoen met kampbeulen. A. A. van BIJS TER VELD (Onze recensent tekent bij het bovenstaande aan, dat hij zich bü het bespreken van Westerling's memoires door geen enkele poli tieke overweging heeft laten be ïnvloeden. Naar zijn mening is de publicatie van dit boek de slecht ste dienst, die Westerling aan de zaak-Westerling heeft kunnen be wijzen. Wat inzender H. H.-B. be treft: het is onze redactie bekend, dat zijn ervaring met kampbeulen groter is, dan in het bovenstaan de wordt verondersteld. RedJ. Waxtrom verdeeldheid? Hoewel zelf katholiek zijnde, kan ik mij toch met neerleggen bij de bestaande scheiding tussen de Ned. Padvinders Verenigingen de Katholieke Verkenners. Waar om deze scheiding? Waarom bet vermyden van contacten van de kant der K.V.? Waarom moet deze tegenstelling worden verscherpt, inplaats van te trachten haar weg te nemen in één organisatie, die zich verbroedering ten doel stelt? Is katholiek zijn dan zoiets bui tengewoons, dat wij zoveel moge lijk buiten de algemene organisa ties moeten worden gehouden? In de practijk van het leven zullen wij toch ook met niet-Katholieken moeten samenleven? Dit meet worden geleerd! Waarom onthoudt men ons dan deze leerschool? (Advertentie LM.) Dat opstijgend brandend zuur, van Uw maag tut hoog in de heel kunt U blussen in een paar minuten, met een of twee Renmes. Deze smake lijke tabletten werken onfeilbaar, ook bij U, Koop een pak bu Uw apotheker oi drogist en zorg er voor altijd een paar bij de hand te hebben. Zij zjjn hygiënisch verpakt, één voor éen; zo practisch. En onopvallend in te nemen - zonder water of wat ook. Buitenlandse namen en onze taal Gaarne betuig ik adhaesie met het hoofdartikel waarin een ians werd gebroken voor het gebruik van Nederlandse equivalenten voor buitenlandse aardrijkskun dige (en andere) namen. Als le raar kom ik herhaalde malen in aanraking met de onder onze jonge mensen heersende liefde voor Engelse termen. Zij kan soms zulke vormen aannemen, dat be paalde termen hun vertrouwder worden dan de bestaande Neder landse. Zonder enige twijfel heeft de radio-nieuwsdienst in deze een belangrijke invloed. Mijn collega voor Frans overkwam dezer da gen het volgende: een leerling moest „Ia mer paciftque" vertalen en deed dat goed met „Stille Zuidzee". Een andere leerling merkte als vanzelfsprekend op, dat „de Pacific" toch ook een goede vertaling was. Van deze ontstellende gedachte is de oor zaak duidelijk genoeg, U wees op margarine-fabrikanten, die geen Engels handelsmerk schuwen. Het verwondert me. dat u niet in één adem daarmee onze sigaretten- fabrikanten noemde. R. J. B. SCHIJF ,,M ens-ontereniT' scholter een klap toedient. Wij be treuren het, hoewel wij dat nog kunnen begrijpen. Wat de hoofd onderwijzer in Alkmaar heeft ge daan is naar onze mening een grof schandaal. Het heeft weinig met de Duitse school, meer met een. Duits concentratiekamp te maken. Wij kunnen dat onmogelijk zien- als pogingen „er iets goeds van te maken". Het tegendeel is het ge val. En een rechtszaakwaarin die methoden aan de kaak worden ge steld, verdient o.i. ouél een be hoorlijke plaatsruimte. - Eed.). Bijvullen van. automaten Welk belang is er gediend met een verbod tot het bijvullen van automaten? Ik kan in deze maat regel mets anders zien dan een bevordering van de werkloosheid. Honderden hebben in de verkoop en het onderhoud van automaten, een bestaan. Deze mensen zullen overbodig raken. De houders van automaten hebben in deze appa raten enige millioenen geïnves teerd- Nu worden deze waarde loos. Welk belang is hiermee ge diend? Welke sociale verbetering brengt dit verbod? Cr. V. <L K. VAAK hoort men op genoeglijke brïdge-avondjes 'n opmerking ma ken in de geest van „ik heb mfjn con tract maar genomen, overtrekken, interesseren me toch niet". Zulks is onjuist. Want het loeren op over slagen scherpt het bridge-verstand. De extraslag. die u er nu uitsleept om een onnozel overslagje te maken, zal een ander maal betekenen het verschil tussen winnen of verliezen, en daardoor misschien het winnen Dezer dagen gaf u m.i wel een iets te grote plaats aan dat flau we kulletje van die hoofdonder wijzer in Hoorn, die een scholier strafte. U had deze kostbare ruim te voor nuttiger stof kunnen be steden. Met grote letters en aan halingstekens: „mensonterende manier...." wel, wel. het is om te gillen. Die rechtbank in Alk maar kan ons nov veel meer ver tellen. Niet dat wji het geloven zullen we ki'kcn wel uit. Die lieve loederties hadden nog wat tne^r moeten hebben, dan een paar schoppen en oorvijgen. Mogen wc u een gratis, maar welgemeend advies «reven: laat d'e Alkmaarse correspondent als hii weer zoiets geweldigs te melden heeft, in zijn *>emd staan en npem bet niet op. Helo liever de onderwijzers n hun krampachti"e iLfnn r>r nog iets van te maken. Als ze nW sis gen, wel dan is dat o.a. te wij ten aan nv^zerige stukjes als het hier bedoelde. JANSEN (WH zijn geen voorstander van de opvoedingsmethoden, die voor de eerst" wereldoorlog op de Duitse scholen toerden fn^oeperst ev die daar door Hitier en Frick weer werden ingevoerd. Wij betreuren het als een onderwijzer een lastig of verliezen van een wedstrijd. Onlangs zag ik bijvoorbeeld dit spel, waarbij' Z, dankzij tijdig en scherp inzicht, winst kon afdwin gen: N a b 9 7 g iöxx -6- a 10 x X X X W O h x A X Ohbxx <j?xxx h b x x x ovxx 4.XX 4. a v b 10 x x Z 4» v 10 x x x x (?av6 O 9 x A hx Bij stand „niemand kwetsbaar" open de O met 3 xn KI., Z volgde met 3 m Sch„ enigszins gevaarlijk, maar toch verantwoord. W. paste en N. annonceerde evenzeer terecht 4 Sch, O en Z deden er het zwijgen toe, maar W doubleerde. Waarna verder werd gepast. W kwam uit met zijn hoogste KI, O nam. Zou O nu H. nagesla gen hebben, ja dan..., maar daar- over straks, trok KL na. Z nam, r_ j sneed in Sch. en bracht met Sch, s daarop N aan slag. Kleine R. uit N dwong O tot het bijspelen van lage R en Z's 9 werd doof W geno men. Deze kon niets anders oï be ters doen dan R. terugspelen, R. a werd genomen, en R. 10 nagespeeld; (zou O niet dekken, dan laat Z lo pen. waardoor W de placing al heeft in H.-vork of in de dubbele renonce;. Nu troefde Z, bracht met troef N aan slag on trox H. na. Daar O toevallig vrij hoge H, gooide, kon Z zijn voornemen om zelf de 6 te leggen niet volvoeren. Maar Z's v werd wej door W genomen, maar daar hij ook dc H. b had (waarop Z had gehoopt;won Z toch nog het spfcl. Laai ons ter wille van de curiosi teit nagaan, wat er gebeurd was, als O wel eens de K, v. had gelegd in dc vijfde slag. bpeelt hij iets an ders dan H„ dan verloopt alles identiek met het zojuist beschreve ne. Bij H. neemt Z (als hij de kaart zo kent of taxeert; met H. a, incas seert zijn troeven (en passant nog KL uit N troevend) en brengt daar door W m ae dwangpositie. Op het moment, dat Z zijn Lafste troef uttspeelt, moet W of B. b of H b afgooien en beide is fnuikend. Én als O in de tweede slag H. had teruggespeeld? Z zal W de b laten maken. Als W dan R. natrekt, komt O met R. v aan stag. Als deze dan geen R. trekt, komt er weer een dwangpositie voor W. waardoor winst wordt afgedwongen. En als W geen R. speelt, maar bv. KL dan is het voor Z mogelijk ook dwang positie te kweken door O met R. v aan slag te laten komen. Trekt deze dan geen R terug, dan is het voor elkaar. Het vereist veel inzicht voor W-0 om goed tegen fe spelen, maar de hivrhoven beschreven door Z toegepaste methode wasgoed doorvoeld.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 4