Beelden uit een roerige periode van de Franse kunst In Crooswijk ivordt een zeer oude schuld afgelost PLEIDOOI VOOR HET LEVEN: „Morgen begint een nieuwe dag" r Oorlogsweduwen bieden de Garoet een Kerstkist aan VEEL SCHOONS TE ZIEN IN BOYMANS Harald Kreutzberg in de Schouwburg Laatste Zondag COURBET: wegbereider van impression n ism e Na Holland Festival Giraudoux' Ondine in Rotterdam Kleuter maakte val van vijf meter r~ v_. ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Robert Taylor importeert 150 vrouwen in een mannenvallei Fietsende schaatser 25 jaar in zaken Weerzien met G. A. Stahl Aanwinst voor Boymans: Zaterdag 22 November 1952 5 D TENTOONSTELLING van een eeuw Franse kunst, die in Boymans wordt ge houden, is de weerspiegeling van een grote verzameling uit het Parijse Petit Palais, die haar ontstaan dankt aan een particuliere col lectie. Legaten en schenkingen hebben er toe bijgedragen, dat dit Museum van Schone Kun sten van de stad Parijs op de duur een verza meling kon aanleggen, waarin, het systema tisch karakter het ging winnen van de toeval lige verrijkingen. De ongelijkheid blijft ook op deze tentoonstelling niet verborgen, maar daar tegenover staat een zo grote verscheidenheid van waardevol werk, dat men enkele leemten beroemde PABLO PICASSO ,JDe Dwaas Onder de dansers van thans neemt Harald Kreutzberg een volstrekt aparte plaats in, gelijk hij vroeger steeds een zeer individualistische verschijning is geweest. Daarbij speelt de overweging, dat hij dit jaar de 5 kruisjes passeerde en zich desondanks beweegt met de vitaliteit en de lenigheid van een jonge man, bepaald een veel min der belangrijke rol dan het feit, dat hij één van de zeer zeldzame dans kunstenaars is, die de toorts van Laban's „moderne, vrije dans" uit handen van Mary Wigman overge nomen nog steeds brandende houdt. Het mag dan zijn, dat dit vuur isu niet meer die helle weerschijn ontmoet als in. de vooroorlogse bloeiperiode van de expressionisti sche dans, toch biedt een optreden van Kreutzberg ook nu nog de al leszins interessante ontmoeting met een sterke artistieke persoonlijkheid In de Schouwburg bracht hy gis teren een programma, dat thans ook nieuwe nummers bevatte ■waarin de danser zijn virtuositeit in het gebruik van tal van decora tieve attributen als makers, wijde gewaden en zelfs in het geraffi neerde Divertimento a la commedia dell' arte een theatergordijn-cri- noline wederom op geraffineerde wijze bewees. Kreutzberg is ook een meester met zijn handen, uiterst subtiele ex pressiemiddelen, waarmee hij vaak veel meer bereikt dan met de ge hele rest van zijn bewegingselemen ten. Tot de nieuwe dansen behoorden o.a, ook de twee puntige Japanse gedichten, Boze Droom en een fan tastische wals. geïnspireerd op E. Th. A, Hoffmann. In de eerste „jaarcyclus" na de pauze trof de boeiende uitbeelding van de zich bevrijdende mens en de dierlijke oer-verschbning van Pan. Het licht-humoristische slotnum mer „Uit een oude kalender" oogst te natuurlijk weer veel succes bij het niet zeer talrijke, maar uiterst dankbare publiek, dat ook hulde kon brenger» aan Kreuteberg's trou we begeleider aan de vleugel en componist Frïedrich Wilckens. H. F. REEDIJK. Be Bond van Verenigde Begrafe nisondernemers te Rotterdam heeft zich tot de minister van Sociale Zaken ge wend met het verzoek de vakgroep be grafeniswezen op te heffen. Voorts heeft deze bond zich tot de minister \'an Financiën gewend met het verzoek het te bewerkstelligen, dat van begrafenis sen tot een bedrag van ƒ200.geen om zetbelasting behoeft te worden betaald. Het kerkjaar eindigt. De laat ste Zondag van het kerkelijk jaar. Dag van inkeer en stilte. Dag uan gedachtenis dergenen die ons voorgingen. Waar zijn zij gebleven„Bevorderd tot heerlijkheid," zegi het Leger des Heils in blijmoedig geloof. „Tot hun cade ren verzameld", meldt het Oude Testament. .Aarde tot aarde, asse tot asse, stof tot stof", klinkt de stem der kerk by het open graf. Daar blijft het niet by. Want dat is alleen maar het constateren van een ervaringsfeit. Wie dezer dagen in onze Sint Laurens de mannen bezig zag met het opgraven der graven heeft rrt de honderden schedels en ontel bare beenderen de waarheid turn onze menselijke vergankelijkheid aanschouwd. Twee gave gouden oorringetjes accentueerden dat nog ten overvloede. Toch, er ts meer: „in die vaste en zekere hoop der opstanding tot eeuwig leven door onzen Heer Jezus Christus." Daaraan denken uiy, nu het kerk jaar eindigt. Laatste Zondag. Het klinkt zo weemoedig. Maar dat ts het «iet. Zondag u>tl zeggen; Dag van de opstanding. Van het eeuwig leven. „Die in Mij gelooft, zal leven, al ware hij ook gestor ven," Dat zegt Christus. Ook op Dw laatste Zondag. F, OBERMAN van. namen nauwe lijks merkt. Er is in deze wer ken van Franse meesters uit de negentiende en twintigste eeuw bijzonder veel schoons te zien. En wie er oog voor heeft, kan in deze en de^volgende maand in Boymans enkele uren rus tig genieten van schilderijen en sculpturen, die men in het gunstigste geval slechts uit re producties heeft leren kennen. OURBET is op deze expositie J een hoogtepunt. Van hem •zijn de meeste schilderijen aanwezig, wat wel voornamelijk te danken is aan de schenkingen van 2ijn doch ter. Hij is niet alleen hoogtepunt, maar ook middelpunt, want om hem heen groeperen zich andere, beroem de tijdgenoten, die beslist niet altijd rijn mindere zijn geweest. Integen deel! Maar Courbet is, èn door zijn revolutlonnair élan èn door zijn luidruchtige levenswandel, toch wel de meest spectaculaire onder hen. Zijn realisme betekent een mijlpaal van. de revolutie in de kunst zijner dagen, Courbet was tot geen com promis bereid en hij verzette zich met alle kracht tegen de conventies van zijn tijd. Wat hy wilde, klinkt ons nu nogal simpel in de oren: de wereld zo weergeven als hy haar zag! Hij wenste, om z»jn eigen woor den te gebruiken, van niemand an ders een leerling zijn dan van de natuur zelf. Het ging bij hem niet om de schoonheid, maar om de waarheid. Dat was revolutionnair, het ruiste lijnrecht in tegen de schoonheids opvattingen van zijn tijd, de officiële kunst van de academies. Delacroix was de eerste rebel, die daartegen storm had gelopen: Courbet zou de tweede zijn Wij bekijken deze ont wikkeling thans uiteraard op een ander niveau. Wij herkennen in Courbet nu een begenadigd en tem- {leramentvol kunstenaar, wiens pa- et ons nog steeds boeit. De zware en donkere kleuren en de afwijken de composities in het magistrale doek „Dames aan de oever van de Seine" bezitten een bekoring, die ver uitstijgt boven een alleen maar harmonieuze iangschikking. Cour bet houdt van grote formaten. In de prachtige ruimte van ..Siesta" is zijn toets vrij en ontspannen. Als por tretschilder kunnen wp hem bewon deren :n een voortreffelijk zelfpor tret met zwarte hond en een teder portret van Juliette Courbet. D AU MIER: altijd menselijk pEN ONMISBARE schakel als -1—Delacroix ontbreekt hier jam mer genoeg. Het wordt enigermate vergoed door een aantal karakteris tieke Daumiers, olieverf en aquarel. Daumier is een van die heerlijke fi- luren, van wie men nimmer genoeg :an krijgen. Hoe genadeloos ook zijn spot is. hy büjft menselijk. In het halfduister van zijn schilderijen gloeit altijd weer dat vreemde licht, waarin mens en dier tot schimmen vervagen. Er zijn trouwens meer voorbeelden van de werkwijze en de artistieke opvat ting van grote kunstenaars uit die periode. Ingres b v. en Constantin Guvs. beiden met tekeningen. Maar op Courbet valt men steeds weer terug. Hij is de wegbereider van de derde omwentelingsgolf in Frankrijk, die van het impressionms- me, Edouard Man et en zJJn vrienden ontwikkelden het proces, dat een maal op gang was gebracht, verder. Deze fase in de schilderkunstige ontwikkeling wordt op deze ten toonstelling vertegenwoordigd door belangrijke figuren als de reeds eer der genoemde Manet, maar ook door Monet. Pisarro. Sisley. Renoir. Co- rot. Degas en Toulouse Lautrec. Het is misschien niet ondienstig in her innering te roepen, wat een criticus in 1876 over een expositie van de impressionnisten schreef: ,J?e Rue le Peletier is een door rampen bezochte straat. Na de brand in de Opéra is daar nu alweer een andere catastrophe. Er is een ten toonstelling geopend bij Durand- Rueï, die naar men beweert, schil derijen beu at. Ik ging er binnen en mtfn verschrikt oog aanschouw de iets a/schuuieiyks. Vijf of zes gekken, onder wie een vrouw, heb ben zich bij elkaar aangesloten en s te tien hun werk ten toon. Ik heb mensen voor deze schilderyen zien schudden van het lachen, maar mijn hart bloedde, toen ik de stukken zag. Deze guasi-artisten noemen zich revolutionnaire .Impressionnis ten". Zij nemen een kwast, verf en een stuk doek, smeren daar op goed geluk een paar klodders kleur op, en ondertekenen dan het héle ding met hun naamHet is een be goocheling van dezelfde soort alsof de inwoners van een krankzinni gengesticht stenen opraapten aan de kant van de weg en zich verbeel den diamanten gevonden te hebben." HONORÉ DAUMIER „De prentenverzamolaar" VUILLARD: verrassend resultaat \\J IJ LACHEN daar nu om, maar toch kan deze critiek tot lering strekken. Tijd en opvattingen ver anderen sneller dan wy denken. Worden onze tegenwoordige ab stract en voorstellingloos werkende kunstenaars ook niet voor gek ver sleten?, Het werk der impressionnis ten heeft ontegenzeggelijk zijn fris heid en spontaniëteit behouden. Er is een gehele reeks bijzonder fraaie landschappen van de reeds genoem den, onder wie ook onze landgenoot Jongkind niet ontbreekt. Aparte fi guren als Cézanne en Gauguin, die hun eigen richting zochten, comple teren het beeld van deze roerige pe riode, waarbij van de eerste het Dortret van de kunsthandelaar Am- broise opvalt. Op deze man hebben trouwens ook Renoir en "Ronnard hun krachten beproefd. Van Bon- nard zijn voorts een aantal uitste kende schilderiien aanwezig, waar onder „De Tuin", een wemeling van. kleuren en neigend naar het ab stracte. Een opmerkelijk werkstuk van Vuillard is een viertal decoratieve panelen voor het huis van dr Va- quez. Met de ietwat stugge en droge lijmverf bereikte hij een verrassend resultaat Maar wij nadeTen nu al een latere periode, die wordt be heerst door namen aI's Rouault, Cha gall. Utrillo. Matisse en Picasso, kun stenaars. die. met de winst van het impress!onnisme. naar nieuwe wegen zochten Een spectaculair doek is .De Droom" van Chagall. Van Ma tisse zijn er fijne, trefzekere pen tekeningen; van Picasso een bron zen buste „De Dwaas" uit 1905. Van de plastieken moet het forse beeld ..Penelope" genoemd worden van Bourdelle; een rustige buste van Despiau en torso's van Malfray en Rodm. Er zou over deze tentoonstelling, waarover men zich oprecht mag verheugen, nog htcl veel te zeggen zijn, doch wjj moeten het hierbij la ten. Een gelegenheid om haar te be zoeken. zal men in elk geval moeten benutten. L. W. S. Van „Ondine", het toneelsprook je in 3 bedrijven van Jean Girau doux naar de vertelling van F. de la Motte Fouqué geeft de Haagsche Comedie een enkele voorstelling in de Rotterdamsche Schouwburg, Woensdag 26 November. De première van dit stuk, waar van de montering zeer omvangrijK en tijdrovend is, ging op 14 Juni j.1. t.g.v. het Holland Festival m Den Haag. Heieen Pimentd en Paul Steen bergen spelen de hoofdrollen van Ondine en de ridder. Tot de 20 me dewerkenden behoren verder: Jan Retei. Marie Meunier, Bob de Lan ge, Elisabeth Andersen, Willy Haak, Ann Hasekamp. Cees Laseur regisseerde het spel, waarvoor Nicolaas Wijnberg décors en costuums ontwierp en Jurnaan Andriessen muziek schreef. De ver taling is van J. W, F. "Werumeus Buning. De vierjarige Bob W. die in de Meerkoetstraat woont, is gistermid dag om halfzes in het trappenhuis van zijn ouderlijke woning van de 2e étage op de vyf meter lager liggende vloer gevallen. Hij was tij dens zijn spel over het voor de ra men aangebrachte rasterwerk ge klommen. Bob werd met vermoe delijk oen beenbreuk naar het Zui derziekenhuis vervoerd. Trampassagiers werden doorelkaar geschud Remmen moest vanmorgen om kwart voor negen de bestuurder van een tramsteï van lijn 4 om een aanrijding te voorkomen. De passa giers werden door elkaar geschud. De 20-jarige typiste Meta V., wo nende Mathenesserdijk. viel en brak haar sleutelbeen. In het Coolsmgel- ziekenhuis is het meisje opgenomen. M ver Rotterdams meest be- schreven en besproken stadsdeel, Crooswijk, bgt op nieuw een rapport op onze schrijftafel. Al is het bedoeld als jaarverslag van de Her- vormd-kerkelyke activiteiten onder onvermoeide leiding van ds G. van Veldhuizen, net is meer. Vijfentwintig dichtbe- typte ellen bevatten een be langwekkende sociografische schets van verleden, heden en toekomst van de wyk met heel veel bekende, maar ook nieuwe gegevens en conclusies. Crooswijk is een probleem en het is dat geworden door een ge meenschappelijke schuld van overheid, burgerij en kerken. Ds Van Veldhuizen laat hei met by het poneren van deze stelling: hy toont het aan. Het kerken*erk was er nooit impo nerend; wereldoorlog, goldrush. vermaak, crisis en malaise heeft velen doen vervreemden. De weinig royale bebouwing, de invasie van binnenstadsge zinnen in Mex 1940, mobilisatie en hongerwinter hebben net noodlottige proces voltooid. Nu is er nood in Crooswijk, nood door schuld. Het is meer een schuld van nalatigheden dan van wandaden maar niettemin een schuld die afgelost moet worden. LP n met dat aflossen is ds Van L-' Veldhuizen dan nu vyf jaar bezig; hy overigens met alleen. Van samenwerking met sociale diensten. Volkshuis, jeugdwerk, vormen van bejaardenzorg en andere organisaties maakt het rapport dankbaar gewag, al pleit het warm voor samenspel tussen alle groepen om de doublures en het doorkruisen van eikaars werk te voorko men. Veel geschiedt nog te in cidenteel, te weinig vakkundig; tijdsbesteding in zinvolle vorm wordt te weinig aangepakt. Ideaal is, aldus het rapport, een. contact tussen alle gequahfi- ceerde organisaties: humanis tische, protestantse en rooms katholieke, waarbij het vrije verenigingsleven zich zou kun nen aansluiten en in ieder ge val gebruik zou kunnen maken van de service Op zaalgebied, welke een tweede Hervormd centrum plan Spiegelnisser- straat en een gerestaureerd Volkshuis zouden kunnen leve ren. Zo zouden alle positieve activiteiten kunnen worden ge bundeld en dit zou de gezamen lijke arbeid zeer ten goede ko men. I1 alloze ogenschijnlijk droge cijfers geven een duidelijk beeld van de Crooswyker en zyn wijk. Het is vaak bemoedi gend voor zover het de menta liteit van de Crooswyker be treft, ontmoedigend als het gaat over de gevolgen van oorlog en woningnood. Niet alleen de jeugd, ook de ouderen hebben die gevolgen te torsen. Wie wil helpen met effect, moet daarom de gehele gezinnen betrekken in zijn activiteiten, niet alleen een of twee leeftijdsgroepen. Dit vereist een njk geschakeerd verenigingswerk met sociaal maatschappelijke takken. Dit verklaart waarom het kerke- werk van ds Van Veldhuizen zich met werkloosheidsbestry ding bezig houdt, met boks clubs en autobustochten, met Zondagschoolwerk en verple ging van ouden van dagen. Een zo groot mogelijke staf van des kundige medewerkers, liefst specialisten, goede lokaliteiten en bereidheid tot dienstbetoon zyn. de voorwaarden voor het slagen van dit werk. Om over de financiële zyde ervan maar te zwijgen, Volslagen leken als wij zijn op het gebied van maatschap- pehjk werk en sociale zorg zul len wij ons niet wagen aan een beoordeling van bet werk van ds Van Veldhuizen en zyn elf medewerksters (-kers). Trou wens. Crooswijk is in zekere zin experimenteel gebied en de toekomst zal nog moeten Ieren of deze gespecialiseerde arbeid meer resultaat zal hebben dan het werk in andere wijken, die speciale aandacht evenzeer be hoeven, Jaffa, Zwaanshals, Knuskadekwartier, Oud Delfs- havec, Katendrecht, Zuidplem. Het enige wat wij kunnen zeggen is: hoed af voor deze dominee die over voldoende moed en fantasie beschikt om met tra ditionele middelen te breken, een eigen weg durft gaan al eist die weg veel opoffering, veel geduld, veel geld. Hij delft een schuld, waar de ge meenschap verantwoordelijk voor is. Hij en alle anderen, humanisten, gereformeerden, rooms katholieken, die in Crooswijk: werken, verdienen respect ,maar bovenal steun. Het meisje Pier Angeli in „Mor gen begint een nieuwe dag". ET'EN FILM met een moraal is „Morgen begint een nieuwe dag". Met -Fs zuidelijke welsprekendheid getuigt „Domain «n altro giorno" tégen de zelfmoord, vóór het leven. Het leveit, dat, zo betoogt men. <zl- t,jd waard is om geleefd te worden, zelfs op z'n meest tragische diep tepunten. De ernstige, soms toanrschuurande toon tuin het icydiopipc verhaal herinnert aan die andere Italiaanse probleem-film met soort gelijke titel: Morgen is te laat", waarin het falen der scxuele jougd- voorlichting behandeld werd. Nog een andere overeenkomst: ook in deze film treedt de jonge actrice Piere An ge li op, wier frisse, natuur lijke spel men naderhand nog in „Teresa" heeft kunnen betoon deren. DITMAAL vormt Haar geschiedenis ech ter slechts eén var. de epsioden. waar uit de film is opgebouwd, een van de schrijnende voorbeelden, waarmee een dokter de wanhopige jonge vrouw Lmda confronteert. De dokter „betrapte" haar juist, toen zij radeloos een einde aan haar leien wilde maken door in de Tiber te springen. Om Linda van die fatale dwanggedachte te genezen, neemt de dokter haar mee op z'n nachtelijke ronde langs een aantal zelfmoordge vallen Telkens krygt men dan in een „flash back" dc tragische geschiedenis te zien, die tot de fatale daad geleid heeft een oude trouw, die zich bet leven benam, omdat buien haar enige kameraad in haar eenzame bestaan, vergiftigd had den; een long meisje dat uit het raam sprong, toen een louche kerel haar in 't nauw bracht, een ander jong meisje, dat een zelfmoordpoging deed nadat men haar pasgeboren kindje had ont voerd Het is een dramatische les. die de verbijsterde Linda op deze „excursie" krijgt, maar ccn, die heilzaam werkt. Zij put er mouwe kracht uit om het teven iveer te aanvaarden. De manier, waarop de regisseur van de film, Leonide Moguy. zijn idee uit gewerkt heeft (vooral in de breedte, weinig in de diepte) is wat langdradig en bedacht Maar hy wint onze sympa thie door zijn bescheiden nawoord: „als deze film er heeft toe mogen bijdragen, dat slechts een mensenleven gered wordt, is zij alle moeite en zorg ten- volle waard geweest!" In CAPITOL. Cineac, Colosseum en Victoria Ongekende mogelijkheden voor huwe- Itjksbureaux zouden er in Ï&51 in een vruchtbare vallei ergens in Califormè hebben gelegen. Een dikke honderd man Waren daar bezig kostelijk koren, te ver bouwen, doch voor henzelf ontbraken de „wartels om hen vast te houden", in casu de vrouwen. Helaas bestonden in die tijd klaarblijkelijk geen huwe lijksbureau*., zodat de baas van de vallet op andere middelen znn om echt genoten voor zijn mannen te verkrijgen. Hy haalde Robert Taylor er bij en deze verklaarde zich bereid zo'n 150 vrouwen uit Chicago door woeste gebieden naar de vruchtbare vallei te transporteren Hoe dit merkwaardige transport werd uitgevoerd, kunt u zien in „Opmars der vrouwen", een filmische mengeling van sensaties en gciaren. droefheid (om een beetje te huilen) en humor (om eens flink te lachen). Uiteraard is de humor in deze film het meest ie waarderen Behalve Robert Taylor speelt de vurige Denise Darcel ook een der rollen In de hoofdrollen echter: „De vrouwen.1" Prinses „Sprong In het hellevuur" Is een titel, die mets teteel zegt over deze byzonder pakkende en suggestieve film, waann middenin de z:edcndo baaierd van bos branden in Amerika, het werk van de speciale parachutisten-brandweercorpsen wordt geschilderd. Het gegeven kan met anders dan zeer origineel worden ge noemd en deze opvallende factor, samen met knap spel Richard Widmark heeft de hoofdrol plus een uitsteken de technicolor en ccn, entourage die geen brokje decor nodig had. maken er een rolprent van, die we -u van harte kunnen aanbevelen. Rex Achter titel en aankondiging van „Levend begraven", het verhaal van de rover, die de duivel en het noodlot tartte, zou een laagste klas (Italiaanse) knokfllm vermoed kunen worden. Het is echter een kundig gefilmde en niet slecht vertolkte geschiedenis, die zich voltrekt in het feodaal-revoluticmnalre Italië van Garibaldi. Een jonge graaf (knappe rol van, Paul Muller) perst zyn stiefmoeder geld af, dry ft haar in de dood. begraaf* znn lieftallige stiefzuster (Willy Vitale) in de kelder, waar zy stom wordt en leeft in de hoop de haatdragende gouvernante te trouwen Een jong schilder, dc ge liefde van de stiefzuster Eva, tetens een vurig opstandeling die zich schaart onder dc saan van Garibaldi, weet met zijn troepen juist op het laatste moment een moord op liet meisje te very delen Zij trekt zyn aandacht daar zij stom is doof een melodie van Verdr melodie geliefd by de opstandelingen. Als onderdeel van de landelijke actie van het Comité ..Kerstfeest op Zee" dat reeds enige jaren ernaar streeft aan zoveel mogelijk Neder landse koopvaardijschepen, die tij dens de Kerstdagen buitengaats vertoeven, een zg. Kerstkist te zen den met o a. voor alle opvarenden een eenvoudig geschenk en een persoonlijke groet, hebben de in Schiedam wonende weduwen van in de oorlogsjaren omgekomen zee varenden gezamenlijk de inhoud van een complete kist voor haar rekening genomen. Door het Comité werd deze kist. bestemd voor de ..Garoet" van de Kon. Rotterdam- sche Lloyd die genoemd is naar een vroeger Lloydschip, dat in 1944 Op weg van Goa naar Zuid-Afrika werd getorpedeerd, waarbij 88 van de 98 bemanningsleden, onder wie ook de gezagvoerder kapitein F. de Raadt, om het leven kwamen gistermiddag er.kele uren voor het vertrek naar Indonesië aan de ge zagvoerder van het schip, kapitein P, Olivier uit Den Haag. aan boord aangeboden. Namens het comité Een bekend wielrenner en schaatsenrijder uit vroeger jaren heeft een feit herdacht dat hij vijf entwintig jaar lang een zaak in rijwielen en schaatsen dreef. „Ja nus" van Herpen heeft er nooit aan gedacht deze artikelen na zyn. sportloonbaan aan de wilgen te hangen: „hy ging er in handelen", „Janus" in de maatschappij be kend als de heer Adr. van Her pen kreeg tijdens zyn zaken- jubileum vele handen te schud den, Samen met zyn vrouw ont ving hy zyn vele zaken- en sport- relaties m zyn werkplaats achter de zaak aan de Noordmolenstraat. „Janus" heeft niet alle sport voor goed vaarwel gewuifd. De Rotterdamse schaatsenrijders wor den nog steeds door hem getraind, maar verder houdt hij zich by z'n tubes en Friese doorlopers. Met al die sportieve vrienden moest het wel zeer gezellig wor den tijdens de receptie. was hierbij ook aanwezig d< J. W. Schokklng, predikant van de varen de gemeente van de Ned. Hervorm de Kerk, Bij deze gelegenheid heeft kapitein Olivier namens de gehele bemanning zijn bijzondere dank uitgesproken, voor wat "hij noemde het sympathieke gebaar van deze zeemansweduwen, die ofschoon de wrede zee haar het liefste dat zij hadden ontnomen had. niettemin iets hebben willen doen voor de vele zeevarenden, die de Kerst dagen ver van huis in een vreemde haven of ergens op de Oceaan moeten vieren. Robcrr Taylor en Denise Darcel li ebben elkaar reeós gevonden eer de „Opmars der vrouwen" (haar dc mennen'.) te» emde is. In Cineac, Colosseum en Victoria In het begin van de dertiger ren maakten wij voor het eer- kennis met de Duitse kunstschil.de G. A. Stahl Hij had, net op tyc. 2yn biezen gepakt voor de naderen de vloedgolf van het Natiomaal- Socialisme in zijn vaderland en was naar ons land uitgeweken om het lot te ontgaan, dat weldra zo vele van zijn collega's met voor uitstrevende opvattingen over kunst zou treffen. In Rotterdam, waar hy zich vestigde, zette hij zijn werk vry en onbedreigd voort. De kennisma king met dit werk, expressionistisch van aard en kleurgevoelig, was een zeer aangename. Wij waren het ex over eens, dat m Stahl een karak tervol kunstenaar stak, die, als hij zijn mogelijkheden bleef benutten, toe komst had. In kring ït "33 ontmoet te hy daarom veel waardering. Het noodlot achterhaalde hem in '40. toen zyn landgenoten het nodig oordeelden ook in ons land schoon schip te houden. Br volgden moei lijke jaren want de uniform lag voor hem klaar. Heelhuids uit dte oorlogshel gekomen, keerde hy na de bevrijding naar ons land terug als statenloös burger. Nu woont hy in Edam, waar kei hom allerminst makkelijk valt zyn hoofd boven water to houden, temeer, omdat Stahl tezeer in zijn kunst opgaat om een materiele basis te organi seren. Thans exposeert hy dan, dank zij de vlotte medewerking van vele otide vrienden, m hef Scbie- landshuis. Het weerzien met Stahl's werk bevestigt de vroegere indruk ken: Hij kan wat en hy is een per soon lykheid. De kleur m deze com posities van figuur en landschap is nog steeds bepalend voor het gees telijke klimaat waarin hij leeft. Hier vinden wjj een peinzend, so ber gamma van grond kleuren, ontsproten aan een zielenadeL waar van de kenmerkende eigenschappen rust en bezonkenheid zyn- Breitner's ..Oorringetje" Voor de zoveelste maal kan de geschiedschrijving van het museum Boymans er van gewagen, dat het museum waardevolle vrienden be zit die telkens op tastbare wijze blijk geven van hun vriendschap, want thans weer vermeldt de lijst van „ten geschenke ontvangen kunstwerken" een meesterwerk van G. H. Breitner, „Het Oorringetje". Dit schilderij behoort tot de serie zogenaamde Japanse meisjes in kimono, een van Breitner's bekend ste modellen, Geesje Kwak, heeft ervoor geposeerd. Een vriend van jict Museum Boymans heeft het doek, sampn met de Erasraus-stich- ting aan de Stichting Museum Boy- mans aangeboden en zo komt het veilig en waardig binnen Van der Steur'5 wanden te prijken. De schilder had een periode van ernstige ziekte achter de rug toen hy, 2estig jaar geleden, een nieuw atelier betrok aan de Lauriers gracht te Amsterdam. Hij liet zijn voorliefde voor breed-geperuseelde stadsgezichten varen en zette zich aan de vernieuwing van het Haagse impressionisme door nauwgezet kleine doeken op te zetten vol zelf ben wang en bezinning. Van heden af hangt het „Oorringetje" in het aanwinsten zaaltje. Boymans komt steeds beter in zyn „eigen mensen" te zitten, want ook Breitner was van geboorte een Rotterdammer.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5