DRIESTUIVERSOPERA een illusie hield stand Met de werkloosheid valt het mee in Rotterdam Mikein Kopenhagen weet van alles wat In voorjaar in sommige beroepen tekorten aan vakkrachten verwacht Magiër Crochet gaat zichzelf in de bloemetjes zetten s ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Gene Kelly in de „Zwarte Hand" een sterke thriller Welke kant? W< OOK IN ONGUNSTIG WINTERSEIZOEN: Surinamers met uitstekende voordrach t en toneel R.PR.O. gaf onder Van Kempen romantische werken J Zaterdag 29 November 1952 [TOE VAAK niet betekent het weerzien van een vooroorlogse, des- H tijds zo vung bewonderde filra een lichte (of zelfs zware) des illusie? Zij doet ons verouderd aan, de idealen van schoonheid, de spelopvattingen zijn veranderd, enfin et zijn talloze bezwaren, waarop zo'n filmlegende voor ons critisch oog strandt. De reprise van de ruim 20 jaar oudeberoemde Driestuiversopera vormt een weldadige uitzondering op die ervaring. De*film van Pabst near het zangspel van Bert Brecht met de prachtige, suggestieve *nu- ziek van Kurt Weill hééft ,£chónheitsfehler", die ons nu opvallen en een sociale tend enz, die nu misschien overleefd is. Huwelijksmakelaar ster Mae S-wa- zey Theltna Ritte r) tracht de knappe Jeanne Crain aan een man te koppelen, doch dreigt zelf het slachtoffer van haur intriges te worden. Ze trekt dan een ver baasd gezicht. Uit: ,tfuwrhjka- bureau. Succes". (PRINSES). Maar die gebreken vallen m het niet by de intense kracht, waarmee de film in uiterst sarcastische beelden en met de bijtende, niet loslatende muzikale motieven, van Weill de wrange geschie denis van de bendeleider Mackie Mes- ser en Polly Peachum. de dochter van de koning der Londense bedelaars ver haalt. Die geschiedenis wil ons leren, dat de grenzen tussen misdaad en maat schappelijk. „fatsoen" maar heel betrek kelijk zijn. Nadat Mackie Messer zich met behulp van z'n bendeleden en vele corrupte relaties njk gestolen heeft, kan hu zich als hooggeeerd bankdirecteur ongeveer dezelfde praktijken veroorloven, thans echter binnen de grenzen der wet. „Erst kommt das Pressen und dann die Moralzingt de grote zanger Ernst Eusch, wiens prachtige navrante chan sons voor velen de herinnering aan De Driestuiversopera hebben levend ge houden. Sterke overtuiging Wat ons thans vooral bekoort, zelfs meesleept in deze film. is de vaste greep, die de maker op z'n stof gehad heeft. Men behoeft het er niet mee eens te zijn maar de sterke overtuiging, van waaruit deze Duitse, maar in diep ste wezen zeer internationaal ingestelde film ontstaan is, zal men bij de filmers van thans tevergeefs zoeken. Vele oude bekenden uit de acteurs- wereld vóör Hitier ziet men terug: Rudolf Foster. Hermann TJiimig, Caroia Neher, Lotte LenJa, Fritz Rasp. We dan ken dit weerzien aan het importbureau Actueel Film, dat na langdurig speuren, en veel onderhandelen een verrassend gave copie, afkomstig uit Oost-Duits- land, wist te bemachtigen- De enige copie in Nederland Is in IS4<J door de Sicheriieltsdlenst in beslag genomen en later vernietigd. Bij Wijze van inleiding van deze ge restaureerde versie ziet en hoort men Ernst Buscli en. Fritz Rasp, gezeten in de loge van een Duits theater, wat mijmeren over het ontstaan van de film. De bedoeling van dit verwarrend begin is niet duidelijk. Van harte hopen we, dat er ook in Rotterdam een traditie grceifc van jaar- lykse reprises van deze zo ongemeen boeiende film (in CINEAC). Prinses Eenzame vrijgezellen, hoedt u voor Mae-Swazey. Deze geboren huweluks- makelaarster houdt ervan mannen met verlegenheidscomplexen een duwtje in. de goede richting té geven cn meisjes van veertig aan een echtgenoot met of zonder kaal kruintje te helpen. Haar „Huwelijksbureau Succes" is «tan ook een. succes en het gebeurt zelfs, dat Mae een smeulend hef desvuurtje zo weet aan te wakkeren, dat zy zich plotseling voor een ware prairiebrand ziet gesteld. Mae gaat van het standpunt uit, dat er twee soorten mannen zijn: dooie dienders en kerels, die al te vlot van stapel lopen. De eerste laat ze rozen naar cancii- daat-egaas zenden en de tweede soort smijt ze de deur uit. Tot op een dag haar wegen worden gekruist door een lieftallige mannequin, die in. de netten van een te vlot exemplaar van het sterkte geslacht verstrikt dreigt te raken. Voor dit meisje gaat ze zonder com missie op jacht naar een. man. George Ctikor heeft op bijzonder geestige wijze met dit verhaal de goede zijde van de bonafide huwelijksbureau*, weten te be lichten. Zijn typen van naar een beetje huwelijksgeluk verlangende eenzame mannen on oudere meisjes zjjn, bij alle lachbuien die in- de bioscoop opklinken, soms ontroerend tragisch. Jeanne Cram vertolkt de rol van de mannequin. Met alle respect voor haar bekoorlijkheden, Thelma Ritter als de zakelijke, nuchtere en toch gevoelige Mae Swazey ie DE actrice van deze optnerkelok goede filmcomedie. Colosseum en Victoria Een verrassend goede thriller verbergt zich achter de weinig verwachtingen wekkende titel „De Zwarte Hand". Het verhaal van deze film. gaat over de ter reur, die een Italiaanse afpersersorga nisatie uitoefent op landgenoten in New York. Het )s echter niet in de eerste plaats de geschiedenis van bomaanslagen en gangsterpractijkcn, die deze rolprent ze ongemeen spannend maakt. Veel meer draagt daartoe bij de wijze, waar op de makers een ruim gebruik van filmische middelen hebben weten te maken. Close-ups van een brandend sigarettenpeukje en de lont van een- bom doen als het ware op het gezicht van een gevangene de gedachte groeien de lont met het peukje aan te steken. Het fel oplichten van een venster m een donkere straat, waar een man wordt achtervolgd, de schaduwen van komen de figuren op het matglas van een ver gaderlokaaltje. het sluipen op een trap, letter luk op de voet gevolgd door de camera, het is alles heel knap verfilmd. Liefhebbers van spanning zullen van deze film genieten, doch ook zij, die van een film houden omdat deze met de specifieke middelen van de film is ge maakt zullen ,De Zwarte Hand" kunnen waarderen. Gene Kelly, bekend uit vele dansfilms, speelt in deze film de rol van een soort particulier bestrijder van de gangsters. Capitol Terwijl Amerika door de burgeroorlog in (technicolor-)vlammen staat, sluiten vijf vechtlustige, onbezonnen jongelin gen zich aan bij de vermeende held Quantnll, leider van een guenllatroep. Al spoedig echter blijkt, dat Quantnll met meer is dan een meedogenloze moordenaar en zijn troep een bijzonder onvriendelijke roversbende. Dan komen natuurlijk de conflicten, want de leider van de vyf, Jesse James. ïs niet teer hartig, maar de slachtpartijen van Quan tnll c.s. zijn hem toch te boud. Het blijkt evenwel, dat ook reeds m die tijd het kwaad zichzelf strafte: de schurk Quantnll krijgt zijn trekken degelijk thtus: desertie van bijna al zijn mannen en een verwonding aan zijn ogen. waar door hij blind wordt. Als Jesse zijn vroegere hoogvereerde kolonel zó ziet. kan hij zijn edele gevoelens niet be dwingen en tracht Quantrill te redden. Die op zijn beurt echter voelt het buzonder minieme blanke pitje, dat nog m zijn als van gewapend betonnen bol ster zit, ontkiemen en offert zich op voor Jesse, zodat „Vlammen over Kan sas" zuti toeschouwers bevredigd doet vertrekken. Rex In. het Damascus van de twintiger jaren was het niet prettig leven. Hum phrey Bogart woont er in de film „Sirocco": hij is een Amenkaanie avon- turier-annex-wapenhandelaar, die de Syrische illegalen van middelen voorziet ]\f egentig jaar geleden teisterde 3e burgeroorlog de Verenig de Staten van Noord-Amerika. Het fliïï-ö om de nationale een heid van de Unie en om de afscha/iins van de slavernij. Abraham Lincoln was de vast beraden President, die om zijn onbaatzuchtigheid en oprecht heid de bijnaam „honest Abe" kreeg. Midden in de verwoede strijd tussen Noord en Zuidwaarbij de Zuidelijken de negers als sla ven wilden behouden, vroeg óèn der Noordelijken, overtuigd van eipen edele inzet, aan Lincoln: „Waf denkt U. President, God staal toch aan onze kant?" Waarop Ltncoln anttooordde: „Dat weet Ik niet. Ik weet al leen, dat toü moeten zorgen aan Gods kant te staan." Bier wordt de kern geraakt. Ais m 10 dokter U een recept heeft gegeven en U gooit het m de prullemandclan hoeft V «iet te denken dat de dokter aan uw kant staat. God heeft ons, men sen uan allerlei slag, een recept, Voor een gezonde samenleving gegeven: „Heb nu> naaste lief.'" Maar als tou het blauw-blauw laten? Morgen begint de Adventstijd Ai sof God ons toil laten zoeten' „Als gij nie.t aan mijn kant kunt konten, dan kom ik bij IJ Is er soms het een en ander te regelen poor Ztjn ontvangst? Doe het dan. F. OBERMAN. V Ernst Buseft, de onvergetelijke Straatzanger uit De Driestuivers opera.. (CINEAC). om gewapende tegenstand te bieden. Hij krugt nog te maken met Violette (Marta Toren), die hu voor zich wint. Zij is het gewezen (knappe) vriendinnetje van de Franse kolonel Feroud, dat almaar met Humphrey naar Kairo wil. De kolo nel weet in een vlaag van vredelievend heid de Emir en zijn opstandige Syners voor een wapenstilstandsbespreking te bepraten, maar Humphrey krijgt een handgranaat voor de voeten geworpen, wat hem het leven en Violette kost. Wie Bogart's „Tokyo Joe" zag, hoeft met meer te gaan,' veel verschil tussen beide producten is er niet. Nieuw RAVERO-bedrijf wordt Maandag geopend Net nog in Rotterdam, tegen de grens van Schiedam, in de Nieuw Ma thenesserstraat, opent de R A.V.E. Tl.O. Maandag een technische afde- I hng van haar bedrijf, die hoofd- 1 zakelijk zal dienen om de eigen wa- 1 gen 5 te repareren, hoewel raeo ook particulieren uiteraard geen service zal weigeren. In het geheel heeft de K.A.V.E.TtO. de beschikking gekregen over een opper vlak van 4000 m2„ waarop drie werk- haïlen zijn gebouwd met samen 2200 m2. Oppervlakte, De twee grootsten zijn 50 X 20 meter, vrij overspannen, zodat zij vooral als stallmgruimte uitstekende I diensten kunnen bewijzen. Er in en I rondom bevinden zich dc plaatwerkerij, I de bekledmfisafdehng, de dooremeer- plaats, hei magazijn en nog enkele 1 speciale afdelingen zodat men zoveel 1 mogelijk de meest voorkomende onder- I houdsbeurten aan de automobielen van het taxibedrijf, dat als vanouds zijn 1 centrum houdt tn de Beurs door eigen mensen kan laten uitvoeren. De aan winst aan de Nieuwe Mathenesserstraat zal natuurlijk wel een zgn. valpost zijn I voor de taxi's. /w. Uit. Scandinaviëteruggekeerde zeelieden lieten ons handige folder tjes zien die zij in de voornaamste havens ontvangen hadden en wel ker inhoud zó practisch was bevonden, dat zij ons zeiden: „Is zoiets in Rotterdam nu ook niet mogelijk? Schrijf er eens over!" Wij nemen een der Seafarer's Guide to Copenhagen" tot voorbeeld, omdat ach terin, op de rugzijde van een duidelijk plattegrond je der voornaamste haven- en ontspanningskwartieren bij een grappig prentje staat: „Willen jullie naar een bioscoop, agenten bezet, dan. te altijd Mike er schouwburg of sportgebeurtenis?,nog." bel met je naam en toenaam de con- „En nu gaan we het eenfe hebben tact-man Bórge Mikkelsen op en hij over zgn, lekker Deens eten, echt zorgt ervoor, dat a lies bij hem klaar- I Deens drinken, winkelen, fooien, ligt. Je kunt hem aanspreken met kiosken, sluitings-uren, uitstapjes „Mike". Zijn nummer is PAlae 8341 en anders SUndby 2491 y. Mike ar rangeert ook voor jullie wedstrijden met bemanningen van andere sche pen. Mike kan alles en Mike doet alles voor Jan de Zeeman, want daar is hij voor." „Neem een dagblad. Bestudeer de advertenties. Doe je keuze en bel Mike op." „Wil-je naar een polykliniek? daar en daar bevinden zij zich en dat zijn hun uren."' „Wil-je gewoonweg wat rondslen teren en toch nog wat opsteken?, neemt dan die-en-die route en ga daar-en-daar maar eens pleisteren." „Wil-je thuis kunnen vertellen, dat je Kopenhagen kent als je zak, nestel-je dan daar-en-daar, of volg Mike's wenken op." „Alle sporten worden bedreven in deze stad, maar er is misschien nog wel iets bij, waar je nog geen kaas van hebt gegeten. Heb-je bijvoor beeld weieens aan tonijnenvangst gedaan? Praat met Mike en het komt voor mekaar." „Laat-je niet in de nek kijken met geld en geld wisselen: ziehier de gangbare waarden en tegenwaar den" (volgt een hele lijst). „In Denemarken houden wij rechts, nemen ons hoofddeksel af als wij iemand groeten en wij schud den graag iemand de hand. Als wy iemand toedrinken, zeggen wij ,.skaal*\ dat je ongeveer uitspreekt als het Engelse skawl," „Als je iets verliest, moet-je daar- en-daar naar toe en als je naar de kerk wilt: ziehier een hele lijst. Iedere politie-agent kan je alles ver tellen van de vertegenwoordiging van je land. te onzent en als alle I N dit voor de werkgelegen- held ongunstige wintersei zoen staat Rotterdam er in ver gelijking met sommige andere delen van Nederland goed voor. De scheepswerven heb ben voor enkele jaren orders; in de wederopbouw zullen nog lang veel arbeidskrachten no dig zijn. Naar het zich laat aan zien zal deze gunstige situatie nog zeker enkele jaren voort duren. Aan het einde van October telde Rotterdam 7297 werklozen. Daar zijn de minder validen bij en ook de ouderen, die altijd moeilijk in het arbeidsproces kunnen worden opgenomen. Het aantal voor de bouwnijverheid is groter dan vorig jaar omdat toen een 2eer aanzien lijk aantal schilders die in deze sector thuishoren, werk vonden op i Ook aan kantoorbedienden is geen de Nieuw Amsterdam, die destijdsgebrek, maar dit is een probleem in restauratie was Nu Iaat het apart. Wel wordt het werkloosheids cijfer in de metaalsector sterk beïnvloed door de toevloed van oud-leerlmgen van de ambachts scholen, die niet onmiddellijk een plaats hebben gevonden. Boven dien zijn er met-specifieke metaal- beroepen onder gerangschikt als stokers, donkeyheden, classificeer der®, m bet algemeen sterk op de 'naven geonenteerde beroepen. Bijna de helft van het aantal werklozen is ongeschoold. Velen van hen zullen alleen werk vinden b:j een abnormaal grote vraag naar arbeidskrachten. Een deel zal m het voorjaar tewerk kunnen wor den gesteld als de seizoeninvloed voorbij is en meer geschoolden worden ingeschakeld. In de regel blijft de verhouding tussen de aan tallen geschoolden en ongeschoolden in een bedrijf vrij constant. In tal xran sectoren blijft het moeilijk. Voor de Horeca-bedrijven is de winter ongunstig. Meubelma kers en maatklëermakers zijn er nog altijd teveel: de oorzaken hier van zijn niet moeilijk te vinden. normale seizoenverschijnsel zich gelden. Statistische cijfers zijn zonder toelichting gevaarlijk. Wie leest dat er in de metaalsector 1000 werk lozen zijn mag daar niet uit aflei den dat het in Rotterdam met de metaalnijverheid niet goed 20U gaan. Integendeel, de metaalindus trie beeft een tekort aan vakkrach ten en het ziet er niet naar uit dat dit m afzienbare tijd zal zijn op geheven. Welkom hulpmiddel T NTUSSEN zoekt men naarstig ■•■naar middelen om het werkloos heidscijfer zo laag mogelijk te houden. Vraag naar en aanbod, van arbeidskrachten kan men niet ge heel va de hand houden; de inter nationale economische situatie heeft op de nationale verhoudingen, on der andere op de arbeidsmarkt, grote invloed en als die invloed maken en ontspanning waar iets -,in' zit, en hoe wij dat alles het een voudigst en goedkoopst combineren. Blijf niet in Nybavn omhangen al is het er nóg zo gezellig, want Ny- havn is per slot een internationaal onderdeel van de Kopenhaagse ha ven, maar luister rustig naar de uit nodiging van Mike, als hij u uitno digt uw Deense ervaringen uit te breiden, vijf, tien minuten verder, midden in het echte, gastvrije Deen se leven." Welke instantie in Rotterdam werkt deze materie eens gezellig-en- gewoon nader uit ten bate van de zeevaarders en van onze zich ver nieuwende stad? Bestaan of niet bestaan „Biste an of net bistean", een spel in vier bedrijven van Barend van der Veen was de niet gemakkelijke opgave, voor de toneelgroep van de Friese vereniging ..Friso"', die zich er, afgezien van enige zwakke plek ken in de mis en scène gisteravond in Odeon mans genoeg voor toonde. Het verhaal behandelt de houding van twee broers, Inte en Wouter, ten opzich te van het leven, dat door de eerste vrij cynisch cn spottend beschouwend, door de ander rustiger en terughoudender bekeken wordt. Zij botsen als beiden verliefd worden op dezelfde vrouw, doch al kiest zij Inte, toch treffen de omstandigheden hem later met het noodlot van de consequenties van zijn levenshouding De figuur van Inte werd aanvaardbaar gespeeld door Abe Kol dijk: nerveus bruusk en onberekenbaar. Dc regie werd gevoerd door K. Feen- stra. Het in grote getale aanwezige pu bliek uitt terecht grote appreciatie voor deze geslaagde demonstratie van Fnso's kunnen op toneelgeoied. TM/ AT jammer, dat Emporium gisteravond niet tot de laatste plaats rr bezet was. Het programma verdiende dat dubbel en dwars, even zo het doel. De avond immers werd met toneel en uoordracht verzorgd door de vereniging „Ons Suriname", terwijl de baten van een er< ander ten goede kwamen aan de Stichting „Actie voor het Asthmatischc Kind". Tot ieders verrassing werd na de de opening van de avond de zaal plotseling in een diepe duisternis gehuld Des te groter was daardoor het effect vao de opeens aanflitsen de schijnwerper, die in. een verblin dend-lichte cirkel op het toneel een donkere gestalte iit wit kleed bescheen. Die gestalte was Otto Sterman, vertelier. Fascinerend en heftig-bewogen drogg hy een drie tal West-Indische negersprookjes en een Congolese vertelling voor. Ge grepen door de sfeer van die oude verhalen, waarin de dieren Kees- Kesie de aap, Anansi, de slimme spin leven, spreken en denken als mensen, hoorde het publiek toe. E. Gessel vervolgens hield een toespraak over de Surinaamse volks kunst. Hij bescbeef de bittere, harde ondergrond van de Surinaamse lie deren en toneelkunst: de slavernij. Hy wees er nadrukkelijk op dat hoewel de Stirinamers in 1863 de lichamelijke vrijheid kregen, zij nog geen geestelijke vrijheid hebben, en daarvoor zullen strijden. Zij willen hun eigen taal niet achtergesteld zien bij het Nederlands, en wensen erkenning van hun eigen geschie denis. Na een korte uiteenzetting over de A.V.A.K. door het hoofdbestuurs lid dr. «T. A. v. d. Hoeven, werd het tweedelige stuk van E. Bruma. ,.De| Het was Vrijdagavond geboorte van Boni" ten tonele ge- i Schouwburg al romantiek bracht. Boni is een der grote voor vechters voor de vrijheid van de negers geweest; hij wordt geeerd als de grootste strijder. In het stuk wordt verhaald van Boxu's geboor te. in de 18e eeuw. toen het Slaven juk nog onmenselijk zwaar drukte op duizenden donkere schouders. Een groepje jonge Surinamers gaf een beklemmend-reéïe op sering van het eerste, sombere deel: de vreugde, uitgedrukt m zang en dans. na de geboorte van Boni. bracht ook in de zaal een vrijer ademen. Een bal besloot deze waardevolle avond. nadelig is, kan geen Nederlander die keren. Wel is het in zekere mate mogelijk te voorkomen, aat er m de ene sector een tekort heerst en gelijktijdig in de andere sector voor een overschot geert emplooi kan worden gevonden. Met de studie van dit probleem is Nederland verder dan enig ander land. Het Rijksarbeidsbureau heeft alle beroepen, die In Nederland worden beoefend. nauwkeurig geïnventariseerd. Door analyse van de functies werd vervolgens nage daan. welke eisen deze stellen en. aan welke voorwaarden moet wor den voldaan wil de arbeider in een bepaalde functie iets bereiken. Het bleek dat die eisen en voorwaarden voor oppervlakkig beschouwd zaer verschillende be roepen een grote mate van over eenstemming vertoonden. Zo ont stond de beroepenclassificatie, een systeem waarbij do beroepen op basis van de overeenstemmende aanlegeisen. welke zij aan de ar beider stellen, m groepen zijn in gedeeld. Van twee vakken, ingedeeld in dezelfde groep, kan het een een tekort, het ander een overschot aan arbeiders vertonen. De beoefe naar van het ene kan wellicht ook m het andere vak een goede kans maken. Natuurlijk zal hij moeten worden omgeschoold maar het is zeer waarschijnlijk dat hij er de capaciteiten voor heeft. Als is de bestudering van het probleem nog niet voltooid, de be roepenclassificatie is een welkom hulpmiddel bij het adviseren, als het gaat om beroepskeuze, omscho ling. structurele werkloosheid. Wie om welke reden dan ook op latere leeftijd van beroep moet veranda- ren, hoeft niet meer in het wilde weg een keus te doen: op het ar beidsbureau zal men hem kunnen vertellen mede aan de hand van de beroepenclassificatie. in welke richting hij het best kan zoeken. Geen voorspellingen ZO zoekt het arbeidsbureau altijd naar evenwicht, niet alleen het evenwicht van vraag en aanbod, ook het evenwicht van geschoolden en ongeschoolden, van hoofd- en. handarbeiders. Factoren buiten de invloedsfeer van bureaux en depar tementen dreigen telkens deze even wichten te verstoren. Vandaar dat niemand voorspellingen durft doen; het enige wat'meu zeggen kan is; Wij zijn op ons qui vive; we doen. alles wat mogelijk is om de zaken in balans te houden. Nu ten aanzien van bepaalde be roepen in het voorjaar tekorten dreigen, is men nu al bezig, uit andere delen ran het land geschik te arbeidskrachten aan te trekken. Men heeft daarmee vooral succes in de noordelijke provincies, waar nog wel geschoolde arbeider® te vinden zijn die voldoen aan de door de werkgevers ges+eide eisen. Zo mogelijk wordt hun een. woning ter beschikking gesteld. Hun komst betekent dat ook meer ongeschool den aan de slag kunnen. Zo profi teren bet bedrijfsleven en de ar beiders van deze activiteiten. Bij de moeilijk oplosbare arbeids problemen hoort behalve de tewerk stelling van de ouderen en van de minder validen die van de kantoor-, bediende, die het zo graag wil zijn en er eigenlijk de potentie voor mist.' Mulo-jongens van 17 vinden altijd werk maar als zij met dit diploma hun hoogste peil hebben bereikt worden zij meestal na ver loop van thd terzijde geschoven. Zij moeten extra veel weerstand overwinnen om iets heel andert te gaan doen en dsar blijvend geluk kig mee te zijn Het aantal werk loze kantoorbedienden wijst dan ook met op economische neergang Circus Strasburg er, dat met zoveel succes voorstellingen geeft m de Ahoy- hal te Hotterdam. zal zijn laatste voor- J masr 1S nelaas meestal het logische stelling geven op 14 December, waarna j gevolg van een minder gelukkige het naar Amsterdam vertrekt. beroepskeuze. VIJF EN TWINTIG JAAR ARTIST 1\Jzegt Alex de Haas van de goochelaar I ||||*5 d- Crochet„hij is één van de meest ideale mensen in het vak. Hij gaat volkomen in werk op, soms tot in het ergerlijke toe. Er is geen artist in Nederland met zo'* kostbare apparatuur". Maar als het aan vader Haak gelegen had, was Gerrit wellicht een vooraanstaand zakken- handelaar geweest. Want Crochet stamt met z'n 6 broers en 4 zusjes helemaal met uit een a rti sten gezin. Reeds als kind droomde hij van poppenkast en goocheldoos, van de lagere school wilde hij direct al aan het toneel, maar pa en moe zagen hem veel liever in het fami liebedrijf: de zakkenhandeL Een blauwe Maandag is Gerrit nog op kantoor geweest maar om bet iuet te lang te laten duren, schopte hy net genoeg herrie om gedaan te krijgen. Zoiets was dan vroeger een deugdelijk mo tief om het in Amerika te gaan proberen; Gerrit monsterde op het s.s. Amsterdam, maar na 2 reizen, waarop hij uitsluitend het begrip „zeeziekte" tot de grond toe leerde peilen, waren genoeg om hem voorgoed te genezen van dergelijke plannen. De jonge Gerrit. die in het Noorden van de stad. waar hij school ging, al een krantje „De Munt" genaamd, had uitgegeven hij is altijd een ras-Rotterdammer gebleven was onder tussen al eens op de planken ge veest bij een operette-vereniging: als pachtpr Rocco m „La Mascotte", als heer Titori in het opmerkelijke drama „Hondsdolheid" vierde hij grote triom fen. Zijn eerste engagement kreeg hij bij Frits Stappers in de oude Circusschouwburg. Hij zong in een kwartet als een echte Spanjaard, maar at gauw ging hij eigen revues produceren. „Loop naar de duivel (naar de maan)" waren de fraaie titels van z'n eerste revues, waarin hij zanger en komiek was en ontwerper van décors en costuums. Later heeft Crochet zelfs geschitterd als Egmond in het stuk „Willem van Oranje". HAAK WORDT CROCHET Een danser van de destyds bekende Violets bracht hem op het idee van goochelen. Crochet bestelde een paar nummers in het buitenland. Dat is nu ongeveer 23 jaar geleden. Alles leer de hij zichzelf, tenslotte waagde hy zich op de planken. T/EN artist, die zich in de loop der jaren een aparte •x-/ reputatie heeft verworven door de gulle sporrtavet- teit. -uiaarntec hij beianpeloos rijn ontelbare budraqcn heeft geleverd aan liefdadigheids-, jubileum- ett andere nuldiginpsuoorrteiftrigen, wordt nu zelf eens in de bloe metjes gezet, hoewelCROCHET zou peen poocheïaoT tTIn'-S hij dit zelf niet zou doen. Want fn de reeks van jubueum-voorsteUingen. die het theaterbureau Flink van 'terdag t.m. Donderdag 11 December onder het motto: „Feest in. Luxor. Revue van fop-sfars"'' lan ceert, brengt de magiër als het belangrijk ste nummer z'n tweedenieuwe bloemen- shotc pan, naar ons verzekerd werdin alle oprichten. kapitaleomvang. Crochet zal zich dtis zelf ip de bloeme tjes zetten, maar de collega's en beieonde- raars zullen zich ook niet onbetuigd laten bif dit 25-jarig artistenjubileum. 'Voor de speciale hnldiptnpsavond (Maandag S Dec.) is een ere-comirë gevormdwaarin p.m. rit ting heeft genomen de heer J. C. Burgers- dïjk. een zoon van de bekende Shakcspearc- vertaler. die zich als nestor van dc Neder landse cm aten r-oooefce laars vast meer vrienden heeft verworven dan in de uit oefening van rijn fthans neergelegd) ambt van inspecteur der belastingen (combinatie van berigheden, die in tveren. minder vreemd is, dan zij lijkt). Zijn vader deed hem by zijn debuut als goo •heiaar de suggestie aan de hand een artisten- naam te creëren door „Haak" in het Frans dus: Crochet te vertalen. Altijd is Crochet naar eigen dingen blijven zoeken. „Goochelen is niet nieuw, alleen de *tyl kan je varieren en verbeteren." zegt hy. Crochet is een. meesterlijk coochelaar. die we eigenlijk het meest waarderen, wanneer hij in kleine kring bezig is en de omstanders hem 'etterlyk op de vingers kunnen kijken, die hitn toch altijd net iets te snel af zun. Maar het publiek houdt nu eenmaal van „show" en ..mystiek" en zo ontstond zijn eerste grote bloemenshow, een uiterst kostbare geschiedenis, omdat hij daarvoor alleen ganzeveren kan ge bruiken; en iedere gans levert maar 10 bruik bare veren. Als „Crochet, de zingende en transformeren de goochelaar" trad hy met een knappe assi stente m de casino's langs de Belgische kust op en Alex de Haas gaf de naam .7100 Myste riën en 1000 bloemen" aan bet nummer, waar op de oude heer Faveur, hem engageerde- Goede herinneringen bewaart hij aan de vóór-mobilisatietijd, toen hij voor militairen in 1 jaar 295 voorstellingen gaf in varkensstal len. op biljarttafels en in de koude catacomben van een katholieke kerk. Crochet heeft ook gefilmd: „Tante Bet trekt de 100.000", m studio Eureka te Schiedam op genomen en „Tante Bet naar de Olympiade" heetten deze machtige werken. ,.ïk was zo groos. elke a\*oud ging ik mezelf bekijken in Thalia. By de opnamen van „Tante Bet" wac er zo'n hmdertuk koolspits-licht, dat we des avonds het Mas in de winter met donkere brillen op naar huis benen." weet hy nog In een dansshow trapte Crochet in z'n ner vositeit eens een balletdanseres omver. Be leefd als altijd, zei hy: .pardon?" Na de oorlog trad Crochet veel op in het buitenland. Verleden jaar bracht hij een nieu we revue met ballet uit onder de naam „Al- lard". Hij heeft 4 serieuze assistenten, de meis jes Willy en Tiny en de twee jongens Jaap. Z'n bagage weegt 2 ton. [n de Phiiharmomsche klok sloeg Dat de at de j muziekgevoelige mens van deze tyd I zich ook nog geheel thuis voelt m de j romantiek, haar nog even spbjectief -v I £™®rgaat als de vorige geslachten, blees op deze avond weer heel dui- I delijk. En dit zal wel nimmer ver- anderen, want dc romantiek gaat door het ethische en aesthetische heen: ze is de oer-bron van de alge meen menselijke gevoelens, die cui- min eren m een onbestemd nostal- gisch verlangen. 3n de romantische muziek Os er wel muziek tn dc ware izm van het woord, die niet roman- i tisch is?) komt dit alles sterk tot mt- j arukkmg en daarom mist ze haar greep on de toehoorder nimmer. I Het gaat hier natuurlijk om mu- ziek. die door de tyd heen haar kracht en algemene waarde heeft be- houden en daartoe reken ik van de i drie werken die op dit concert tot uitvoering kwamen, in de eerste plaats Tschaikowsky's vyfde sym phonic, een werk met een tragische achtergrond, dat veel meer is dan al- leen maar „mooi" en muzikaal harts- fochtelijk. Want in deze symphonie spreekt een mens zich volkomen uit iin een universele taal een taal die i door een ieder die daarvoor ontvan kelijk is wordt begrepen en verstaan. Het Is dan ook veelzeggend, dat de componist zich na ieder werk diep verlegen en uitgeput voelde. Maar de Russische mens uit die tyd kon niet anders Men denke slechts aan de figuren die Dostojevsky m zyn ro mans tekent Het orkest heeft van dit werk on der Paul cn Kempen een uitvoering van dit werk gegeven, die men 2ic& waarlnk met gespannener kon den ken Die grote spanning werd juist bereikt door de strakheid van hot rhythm e en het verarmden van rubati. Het was een prachtige prestatie die Van Kempen een grote, geestdriftige buval bezorgde waarin hy terecht het orkest betrok, want dit reageerde feilloos op ryn intenties Veel succes viel ook de pianist Adrian Aeschbachcr ten deel die met een gloed en een onstuimige vaart Grieg's concert vertolkte. Uit zijn. weergave sprak zulk eon overrom pelende kracht en veelzijdig dichter- schap, dat men de mistastingen, ge lukkig met groot m aantal, by dit eerlijke geestdriftige spel, graag voor lief nam. FILMEN Het orkest, dat de avond direct al prachtig opende met de ouverture „Kaetchen von Heilbronn" van Hans Pfitznes. een mooi. warmklinkend. stuk. dat echter grote verwantschap vertoont met de werken van Richard Strauss, zorgde ook voor een fraai klinkende begeleiding HERMAN VAN BOR*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5