Men behoeft geen Dior, Fath of Schiaparelli te zijn om te slag en MANDY: een klein meisje in een grote stille wereld ljng^; Brengen van t ideale model doel van elke creatie MODE ONTWERPEN: VAK MET TOEKOMST 2n 7* SST"I00r *e n°ttsrdams* c°- Wilhelm Teil door Zanglust Koren ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Mackendrick toont zijn talent ook in 't ernstige genre Lola Bobesco speelt met R.Ph.O. Barber's vioolconcert Él Overschiese Wijkraad over demping Schie-gedeelte Hart en verstand V.J Zaterdag 13 December 1952 5 DE tijd, dat jongelui van de academie voor excentriek werden aangezien en dat rijke papa's hun zoon of dochter naar de aca demie stuurden, omdat zij toch iéts moesten leren, ligt ver achter ons. Het „gekke kind" van vroeger is nu een heel normaal meisje, wier vader net zo goed havenarbeider als bankdirecteur kan zijn. Er is niets buitenis sigs aan de leerlingen en mocht men (wat de mode-afdeling betreft) iets bijzonders aan hen zien, dan kan dit alleen een met eigen fanta sie ontworpen en zelf gemaakte jurk, blouse, rok of jasje zijn, die nu een maal afwijken van de bare, in elk modemagazij krijgbare, modellen. Per slot van rekening zijn zij niet voor niets bezig aan een opleiding voor mode-ontwerper (ster) en wie kan er beter als proefko nijn dienen, dan wie de creatie heeft bedacht. WJ11* men later in de mode- branche slagen, dan dient mei) ze er f antasierjj k te zij n Dat heb- je of je-hebt-het-met, maar als-je- het hebt, dan dient dat ontwikkeld te worden. Het abstracte, (hetgeen men denkt) moet men ook concreet (tot iets tastbaars) kunnen maken. Om die gedachten inpens goed op papier weer te geven zijn slagvaar digheid en routine met de teken- stift onontbeerlijk. Daarom zijn de eerste twee cursus-jaren volledig op de techniek van het mode-vak afgestemd. Lijntekenen, letterteke nen, natuurtekenen, kostummteke- nen, tekenen van model naar het leven en decoratieftebenen nemen de meeste lesuren in beslag. Daarnaast prijken op het lesroos ter beschrijvende meetkunde, kunst- gesciedenis (het kosuum door de eeuwen heen), ontleedkunde en practisch werken. Het is volkomen duidelijk, dat iemand die een arm of een been of een meisjesfiguur moet tekenen, ook precies dient te weien hoe de juiste proporties zijn. En dat er pracltseh gewerkt moet worden laat zich begrijpen, want hoe zou men later een model kun nen ontwerpen, wanneer hij of zij zelf niet in staat zou zijn het te UU cell- f~\ M Zonder behulr? van potlood lijntjes, wordt de leerlin gen direct geleerd een mode-ontwerp t« plakkaat verf op napier te brengen. Marijke Seelen was zo ver diept in haar werkdat zij niet eens bemerkte, dat on ze fotograaf haar „knipte". Tot de practische lessen behoort vervaardigen. Vandaar, dat zowel o.a. wevenOnder het critisch nog de meisjes als de jongens enkele vcm de lerares, mevrouw E. J. uren per week achter de naaïma- Kaf/, werkt Kieck Heetman aan chine plaats nemen. het weefgetouw Haar klas-genote In de derde en. de vierde klas Jaeqeïine van Riet is bezig met wordt de artistieke zijde van het mecrame-werk. dat iets weg heeft ■vak meer onder de loupe genomen. van kantklossen. Met deze mecra- Het tekenen van historische kos- me-methode kunnen vlotte wollen tuums het ontwerpen (de fantasie mutsjes en aardige handtasjes wor- wordt de vrije loop gelaten) en het den- gemaaktCostunm-versiering geheugentekenen zijn de voornaam- w* belangrijk onderdeel van de ste facetten om de leerling „rond" mode-cursus. Oud-leerlingen van te maken voor de maatschappij. academie hebben in de praktijk al verrassende resultaten bereikt Ivr on® Een van hen is Carl GclHnps, die vwscMnïiWe mode ki-ssenvan °nd" de naam Car^eIli costimms nomen (daarbij deskundig voorge licht door mejuffrouw E. Lamaker, een van de leraressen) voelden we geschakeerde artistieke milieu niet de gezellige sfeer en zagen we de abnormaal, wanneer er plotselm; toewijding, waarmee de leerlingen iemand opstaat, achter de piano gaat hun werk doen. zitten en er een klankrijke boogie- Van het eerste tekenklasje van de woogie uitrammelt of de accoordcn heer Seelen tot de hoogste afde- van Beethovens onsterfelijke muziek lmgen, waar mejuffrouw G. Steen- door het hoog-gewelfde gebouw laat beek de kunst van het mouleren trillen. Op gezette tijden ztin er (het draperen van de kleding rond zelfs gramofoonptatcn-concertcn. een model) of mevrouw E. J. Kalff waarin uiteraard de meest uiteenlo- de versiering van de-kostuums on- pende rhythmen zijn vcrtcgcnwoor- derwezen, was men een en al con- d:gd. centratic om „iets nieuws" te beden ken of om een werkstuk uit handen te geven, dat de toets van de zeer scherpe critiek van de leerkrachten kan doorstaan HPrUDI Skala (lift en Jan Post x (21) zijn twee leerlingen van de hoogste mode-klas. Twee leerlingen met een precies tegenovergestelde Dat het ook hier „na gedane arbeid, interesse. Trudi. die behalve öntwer- goed rusten" is, blijkt wel tijdens de pen ook het vervaardigen zeer ter middagpauze, wanneer alle leerlm- harte gaat en Jan, die alleen maar gen zich in de grote hal verzamelen ontwerpen en illustreren wil. I™ Vaüh4et Waarom zij het toch niet alle- pfü f 1, f .br°?,d *e daagse beroep van mode-ontwer- verorbeien. En dan is het in dit rijk per (ster) hebben gekozen? Tekenen is het voornaamste vak tijdens de eerste cursusjaren voor de leerlingen, die later viode-ont- werperfster) trillen worden. Op de Rotterdamse Academie vnor Beel dende Kunsten houdt men geen jongelui die „interessant" trillen- doen en hun studie als bijzaak be schouwen. Integendeel, men moet er hard aanpakken, zodat later de gemeenschap de vruchten kan pluk ken van de cursisten, die dank zij de subsidie van de overheid, deze „De leraar op de HBS adviseerde me .omdat ik zo verdraaid aardig kon tekenen, naar de academie te gaan," vertelt Trudi tussen twee hap pen brood door. „Maar als ik had geweten, dat het zo zwaar zou zijn, was ik er nooit zo jong aan begon nen. Pas op m'n achttiende. O, nee, ik heb er geen spijt van, want het is bijzonder prettig hier. We gaan zo nu cn dan naar mode-shows en dan is het zaak goed op te letten, want op de volgende les is meesteal ("anders onbetaalbare) studie kun- een opgave, een getoond model uit tien volgen. het hoofd ng te tekenen. Daarom zijn DE mode komt uit Parijs. Maar waarom? Omdat Parijs toeval lig langs de oevers van de Seine in „la douce France" ligt? Of om dat de mensen daar artistieker zijn dan in Nederland? Onzin. Allemaal onzin. Ons land herbergt een ar tistiek gevoelig volk en al heeft Nederland geen madame Schiape- relli, geen Christian. Dior en geen Jacques Fath voortgebracht, de in Parijs op gelijke hoogte staande mode-ontwerper Charles Montag ue is een rasechte Nederlander, die volgens de burgerlijke stand Karei van den Berg heet en bij een van de vooraanstaande modehuizen in Rome is de leiding in handen van •enNederlander. Natuurlijk is de volksaard in Ne- 'erland een ietsje anders dan in Frankrijk. Daar is men romanti scher aangelegd. Wij Hollanders bekijken de zaak van een meer nuchtere kant. Daarom zullen de mode-snufjes uit de Lichtstad bier weinig opgang maken. Die moeten worden „vertaald". Toegepast aan de meer degelijke HoUandse.smaak. Daarom deed de heer H. J. M. Ba- sart, directeur van de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten na de bevrijding alle mogelijke met succes bekroonde moeite om op deze Maasstedelijke onder- wijs-instelling het mode-ontwerpen als leervak in te voeren. Daarme de verrichtte hij pionierswerk, want nergens in ons land bestond toen zo'n opleiding. „Ieder, die een behoorlijke schoolopleiding heeft (minstens MULQ-diploma) en blijk geeft van artistieke aanleg, kan op de Aca demie komen," vertelt de heer Ba- sart, wanneer we hem in zijn werkkamer in het schoolgebouw aan de G- J- de Jonghweg opzoe ken. „Zowel de technische (het ma ken van kledingstukken) als de artistieke (het ontwerpen) zijde van. het mode-vak trachten we de leerling m vier jaar bij te brengen. Voordat de leerlingen op school komen worden zy getest (hetgeen zij overigens niet eens mer ken). ïn de'loop van. de cursusjaren valt er circa 10 15% van het aantal leerlingen af. En dat zijn meest meisjes, die trouwplannen hebben. Er wordt van de leerlingen verwacht, dat zij doorzetting- en uithou dingsvermogen hebben, want de cursus is niet gemak kelijk. Maar, wanneer ttlen eenmaal gediplomeerd ïs, ligt een goede toekomst open. Het bedrijfsleven ziet halsreikend uit naar afgestudeerde mode-ontwerpers (sters), maar men kan ook doorstuderen voor de akte N XI. die onderwijsbevoegdheid geeft. Dit laatste dient men niet te onderschatten, omdat door de grote bevol- kings-aanwas behoefte ontstaat aan goede leerkrachten. Ook op het terrein van de mode y de lessen in geheu gentekenen zo be langrijk. Een vorm van huis werk is om op Zater dagmiddag de étala ges van twintig door de lerares aan te geven modemagazij nen le gaan bekijken en daaruit bijvoor- heeld de kragen van de mantels in teke ning te brengen. Je moet -alle modellen goed onthouden en eventueel voor de winkelruit op een bloc-nota een paar krabbels maken." Jan Post, die juist van de borduur- les komt, wilde van jongsaf al naar de academie. „Als kind was ik gek op sprookjes. Nu beu ik dat nog. Op de figuren tenminste. Ik ben dol op illustreren en probeer later een baan te krijgen als illustrator bij een mode-tijdschrift." Excursies naar textielfabrieken, (om op de academie geleerde waren kennis aan de praktijk te kunnen toetsen), het tegen een geredu ceerde prijs bijwonen van toneel stukken en voorstellingen als b.v. die van het Joego-Slavische dans theater (om een zo uitgebreid mo gelijk eind ruk te krijgen van toneel- historische en folkloristische kos tuums). het bestuderen van verant woorde mode-bladen en het organi- seren van een eigen mode-show tij- papier een zelf door tiaar en Rudolf dens de jaarlijkse bazar (ten behoe- Ebeiinp ontworpen avond-japon ve van het excursietond? voor een rD„d ec„ pop te raou!erm. De kor. buitenlandse reis voor leerlingen van _„__j de hoogste klasse), dit alles dient ie avond-japon <.a.l in de toekomst ervoor om de leerling zoveel ken- de lange robe fel beconcurreren. nis van de mode bti te brenaen, dat Avondkleding met aen korre rok later, in de practijk. een technisch (tuaarbij men toch de indruk van en artisriek verantwoorde poging de luchtigheid en de elegance van -n «-orden gedaan „het ideale mo- de lange japon heeftbtedt meer del te brengen." ttitgaansmogelukkeden. Een oplos- Want dat i$ toch het doel van el- sinp uoor de werkende vrouw met ke mode-creatie, of die nu ge- een klem budget is de. uit Ameri- schiedt door madame Schiaparelli. ka afkomstige, basic-dress. Dif is Christian Dior, Jacques Fath. Cbar- een eenvoudige japon. die. omdat les Montagne of door een onbekende er een blouse, bolero, kon jasje, leerling van de Rotterdamse Acade- gedragen kan worden, veel variaties mie voor Beeldende Kunsten.... biedt,- ;w. i Trudi Skala Li druk bezig van MANDYhèt kleine hoofdpersoontje toond wordt. In werkelijkheid heet uit de ontroerende film van de- idtf Engelse „actrieelje" ook Mandy zelfde naam, die in Arena ver- I (Miller). Anton van Deursen cn zijn damd en mannenkoor Zanglust hebben, met de uitvoering in concertvorm van Rossini's opera Wilhelm Teil wel heel veel pech gehad. Waren twee der be langrijke solistische partijen alreeds op het laatste ogenblik door vervan gers bezet, Jaap de Vries, die de titel rol bezette, liet na slechts enkele no ten gezongen te hebben ook wegens keelontsteking verstek gaan, zodat er voor v. Deursen niets anders op zat. dan zélf dez-j partij verder te zingen! „Symphoma" heeft zich dapper ge weerd, maar dit was toch wel wat teveel gevergd. Toch willen wij n.et nalaten. Van Deursen's streven met waardering te beschrijven. De koren klonken uitstekend en bet brengen van een „geheel" is als principe al leen maar te roemen. De solisten Corry Bijster. Come Daniskas, An nie Hans, Frank Berger. Jos. Schee pers en Gernt Vermeulen mochten evenals de dirigent een schat van bloemen m ontvangst nemen tijdens het hartelijk eindapplaus Het con cert werd in Luxor gegeven ten bate van „Moveo-Fifo". E. S alles komt weer goed, zrj bet na span nende scenes bij de Vazun-stan» die de diamanten met goedschiks afstaat Krankzinnige medicynheden, woeste rituelen en klopjachten komen er aan te pas. voordat het gespuis dood :s. Tarzan wordt ditmaal vergezeld van een t verjongde uitgaaf van. zichzelf, de tienjarige Joey (Tommy Carïton), die zich best amuseert met Cheta de chim pansee. In het voorprogramma een aller aardigste Walt Disney-tekenfilm en. een pseudo-muzikaal cowboy-filmpje. ALEXANDER MACKENDRICK, die onder de Britse cineasten van de laatste jaren sterk de, aandacht heeft getrokken door humoristische mees terstukjes als „Whisky Galore" en „De man in het witte pak", heeft zich thans met een ernstiger gegeven bezig gehouden: Mandy, de filmbewer king van Hilda Lewis' The day is ours, een roman over een klein meisje, dat van haar geboorte af doofstom is. Zonder voorbehoud mag vastgesteld worden, dat Mackendrick ook in dit zo geheet andere genre zijn meester schap tenvolle bewijst. MANDY is een ontroerende film, maar die ontroering wordt nimmer geforceerd met sentimentele cliche-middelen, On danks het moeihjke, soms pijnlijke ge geven, heeft de regisseur door zijn per fecte vakmanschap, zijn beheerstheid en in bet bijzonder dank zq een zeer fijn ontwikkeld gevoel voor sfeer en stijl, het probleem van bet doofstomme kind weten te behandelen op een niveau als hierbij wel nooit bereikt is. Toch zijn de eisen van filmkunst allerminst m het gedrang geraakt. Wat Mackendrick weet te bereiken met het afwegen van geluid t»gen stilte, hoe hij de isolatie van het meisje Mandy in de voor haar geluidloze wereld suggereert, zoals hij steeds weer ongezochte, maar uiterstveelzeggende détails opspoort, het getuigt alles van een zeer zuiver ont wikkeld filmtalent. Prinses ECn concessie Het verhaal van Mandy behelst in het kort het conflict, dat tussen haar jonge vader en moeder uitbreekt, wanneer dezen tot de verbijsterende ontdekking komen, dat hun dochtertje kan spreken, noch horen. De moeder wal Mandy toe vertrouwen aan een speciale school, waar zy temidden van haar lotgenootjes volgens modern-wetenschappelijke me thoden het spreken leert. Mandy's vader is echter huiverig voor dit experiment, dat het meisje buiten de veilige beslo tenheid van het gezinsleven 'voert. In eén opzicht is nu echter wel een concessie gedaan aan de smaak van de bioscoopbezoeker. De moeilijkheden, die tEiisIotte natuurlijk worden ovenvannen, zijn teveel uitgesponnen en de aandacht wordt door een extra-intrige om deze ouders heen soms teveel van bet eigen lijke onderwerp afgeleid. Maar dit is dan een secundaire be denking, die weinig af kan doen aan een interessante, gevoelige, mooie film. met in de hoofdrollen Phyllis Calvert, Jack Hawkins en Terence Morgan en Mandy Miller, een schattig klem meisje, wier onbevangen gedrag m deze film. dat nauwelijks spel mag heten, alléén reeds een bezoek naar ARENA tot een ontroerende ervaring maakt. Lutusca .Achter gesloten gordijnen" geurt niet de poel van zonde, die de veel tof weinig) belovende titel zou doen ver moeden. Sandra, een hecht verloofd meisje, heeft een zuster, die het slechte I pad is opgegaan, die haar belt wanneer ze aan 't ene van haar latijn jc. doch onvindbaar blijft als de goede, mooie, moedige Sandra de opsporing van het J verdwaalde meisje begint Zo knjgt men j wel een kijkje achter de schermen van Italiaans amusemcntslcven, maar het panorama is tamelijk droevig en somber en bovendien wat ingewikkeld door de j verbintenis van Sandra met de tamelyk passieve man, die after all toch {213 het met pobtie-assistenue) te hulp schiet. I Geheel m Latijnse stijl is de tragiek van deze geschiedenis „de terugkeer ener verloren dochter" breed en luguber Oorspronkelijkheid in uitdruk kingswijze treft men bij Ameri kaanse componisten zelden of nooit aan. Wei hebben zn soms inventies, die een persoonlijk accent eigen zijn, maar een componist met een geheel eigen geluid heeft de Amerikaanse toonkunst voorzover we weten nog niet voortgebracht. Dit geldt even- eens de componist Samuel Barber, wiens naam thans ook buiten Ame rika een vertrouwde klank heeft ge kregen. Lola Bobesco speelde gisteravond op het Phtlharmonisch concert diens vioolconcert in eerste uitvoering voor Nederland. En waarlijk: de kennismaking met dit werk is van hoogst aangename aard geweest. In dit stuk heeft Barber niet ge schroomd naar illustere voorbeelden te werken (men treft er invloeden der late romantiek en ook wel van het impressionisme aan) maar er spreekt anderzijds eon musicus uit, die iets eigens he.eft te zeggen, en i wat deze muziek een boeiend ka rakter geeft, is het eerlijke en warm kloppend muzïkantpnhart, waarmee ze is neergeschreven. En: deze componist kan nog een brede, zuivere en welluidende melodie schrijven, hetsoen in de hedendaag se scheppende toonkunst zo lang- 1 zamerhand een uitzonderlijk geval gaat worden: de slaafse volgelingen 1 van het twaalftonen-svgteem bij- 1 voorbeeld, bevestigen dit maar al te f zeer. 1 In een vioolconcert dient het ks- j rakter van het solo-instrument tot uitdrukking te komen en ook dit is Barber in dit werk volkomen ge- lukt. De melodische aard ervan l wordt geen geweld aangedaan en de I vertolker krijgt, toch alle gelegen- heid tot een brillant spel, Lola Bobesco, die zich reeds voor de pauze als een musicienne van uit zonderlijk formaat had doen kennen, speelde Barber's werk met grote virtuositeit en gloedvolle toon. Het orkest, dat nu weer door zijn pii'cn dirigent werd geleid en voor *cn geacheveerde, mooi klinkende begeleiding zorgde, werd terecht door c?e soliste in de langdurige bij val betrokken. Een der schoonste werken van Brahms, de Haydn-variaties. opende het Schouwburgconcert. Wel klonk alles met altijd even exact, maar s Flipse wist de zunen tot rouzikan- tesk musiceren op te voeren en ze ker ook in Hary Janos-Suite van Kodaly, die het slotstuk van het programma vormde, 1 HERMAN VAN BORN Als een weemoedig afscheid aan het Wenen van vervlogen dagen 15 de £üm „Servus Wien" bedoeld. Vermoedelijk heeft de maker de oude glorie van onbe zorgde dagen nog eens in volle luister op het witte doek willen doen herleven. Hij is daar in geslaagd, omdat er pog oude Weners als Paul Horbiger zijn, die hij maar tegen decors van vroegere tijden had te zetten. Bewust of onbe wust heeft hu echter ook de minder prettige zijden van oud-Wenen nogal treffend weten te belichten. Het weee gecoquetteer van mollige „Mitzi's", het intrigeren v&n een gedegenereerd vor stendom en het gemampuleer met speel schulden van een beduimelde officiereai- kaste, het as allemaal „echt Weens", doch vermoedelijk in ander opzicht, dan de maker heeft bedoeld. Rijk is de film overgoten met melodieen uit het „ver zinkende" Wenen, melodieen, die brui sen als het vroegere amusementsieven in Wenen en als de champagne, die op spatte int de glazen. Doch wanneer een officier van het type Wolf Albach Eetty ze zingt komt men tot de ontdekking, dat de champagne wat verschaald dreigt te worden En men zoekt troost bij de onvergetelijke Paul Horbiger, gemoede lijk en philosofisch als de echte oude Wener uit een tqd. dat er van „Servus, Wien" nog geen sprake was. Capitol Tarzan is eigenlijk een Lord, een heer van Britse adel. Dat blijkt overduidelijk in „Tarzan en de Wazun Diamanten" Tarzan's Savage Fury). Lex Barker wordt door een tweetal ruige heren opgezocht m zijn oerwoudhut. Zij bren gen hem jn de waan dat Engeland m nood is, diamanten nodig heeft voor de bewapening en dat slechts Tarzan uit komst kan brengen. Tarzan en zqn nra- boevrouwtje Jane trappen er ui, maar Rex Een oud menu: geniepige schurken tegen edele helden, wordt 10 „Wrekers te paard" opgedist met een paar aardige nieuwe garneringen, zoals een heet revolvergevecht m een loeiende storm en een laaghartige moord op het ogen blik. aat een enorme kudde vee zich als een springvloed over de vlakte ver spreidt. Voorts valt er een meesterlijk staaltje messenwerpen door ongure tiamaak-Mexicanen te genieten. Ondanks het feit, dat de draad van het verhaal nogal kronkelig en moeilijk te volgen is: een western, die de liefhebbers volop laat gemeten. Feestavond ,,"t Centrum" De Rotterdamse Jeugdorganisatie ,.T Centrum" beeft gisteravond in do feestzaal „Centrum" een contact- avond gegeven voor de ouders van de kinderen, die bij de jeugdorgani satie zijn aangesloten. De bedoeling van dit feest was nog een laatste steentje bij te dragen aai' het Sint Nicolaasfeest, dat de kin deren Zondag zal -worden aangebo den. Na het openingswoord van de voor zitter, de heer A. J. Nijs, hebben he trio Record Swingers, met hun mond orgels, en Hjalmar als accordeonnis direct de stemming onder de aan wezigen er in gebracht. De klein Paul Kènes oogstte als humorist e pianist een daverend applaus. De con ferencier A. S. N. de Haan knoopt met een. praatje de nummers as elkaar. Alls medewerkenden trade- belangeloos op. Na de pauze werden nog enke' komische films gedraaid. Het was ee geslaagde avond. De twee zusjes uit .Achter ge sloten gordijnen (Persians cfriu- se), de film, die LUTUSCA vertoont. De Wijkraad voor Overschie stelde zien in syn vergadering van ciezei dagen achter een reeds door de commissie van voorbereiding aan B. en W. verzonden verzoek om de straks waarschijnlijk leegkomende brandweerkazerne geen bestemming te geven voor de Wijkraad daar over is gehoord De raad is namely k van oordeel dat het gebouw met betrekkclyk weinig kosten kan wor den gebruikt voor een sociaal-cul tureel doel. Het stemde de Wijkraad tot blijd schap dat het instituut der stads wachten er kan komen daar er niet in het minst door de publica ties in de pers dertien aanmel dingen zyn binnengekomen. De stadswacht kan dus binnenkort be ginnen: men achtte het echter met geoorloofd dat er pohtieagentje w ordt gespeeld. Een voorstel om de Rotterdamse Schie tussen de Lage Erfbrug en de vroegere fabriek van de Fa. van Ölffcn té dempen, lokte brede dis cussies uit. De heer Klynsmit voel de er met veel voor om de histo risch gegroeide situatie te doen ver- avi ynon. 1 De heer De Ronde zou er een singel van willen laten maken, met dammen; de heer Hartog wns er be slist tegen, omdat vele huiseigena ren zouden worden gedupeerd cn evenzeer de bewoners van de pand jes langs het water die zeker zullen gaan verzakken. De andere leden waren er voor. Het riool aan de Zestienhovense Kade, dat verband houdt met de aft-oer van de Gekro. is verbeterd maar het probleem is nog met ge heel opgelost De heer Hegge nam op zich deze zaak in het oog te houden Klachten over de busdienst T> j werden gegrond verklaard, maar j een oplossing zou teveel kosten 1 meebrengen De Wijkraad zal B en W, ver- J zoeken de Kerksingel een fleuricei aanzien te geven door het aanlei gen. van eeii plantsoentje. rvederlandse zeelui in Genua veroordeeld GENUA. De kapitein en zes matrozen van een Nederlands schip znn Vrijdag door de rechtbank te Genua ieder tot 500 000 lire boete veroordeeld wegens het binnen smokkelen van 23 kilogram tabak in Italië. Zy behoorden tot de be manning van hel 5 799 ton metende Nederlandse schip „Stad Maastricht" uit Rotterdam. „Hcrf en verstandwat een reedsei" zegt Cnlvero de clown, ferayl u aankyfct. Hu Jeukt met near het meisje, dat tuiast hem ztt en dat alleen maar haar hart laat spreken als ry hem zegt, dat 2Ü hem liefheeft. Want hy, de veel oudere cn zo ieuens- uru-e man, weet dat hier wèl het Jiart. maar niet het verstand spreekt En als dat eens aan het woord komt dan heeft de harie taal geen kans meer. Raadsel achtig, zoals het leven m r.\jn raart en terlangen in ztjn vreug den en verdriet, raadselachtig is. Zo stelt Chopltn, rie dichrcr- lufce maker van de film „Linie Light" ons «oor her raadsel. En de oplossing die hy gee ff De oude clou?» offert nch on en het leven danst voort tn de "bloeien de Thereza. Of is dit 9^en op lossing? In raadselen irandeft de mens op aarde. Met ..doe maar wat jc nart je ingeeft" kom je er niet. uit Maar ook niet met uitslui tend reken kamerachtige redelijk heid Tasten u'ü werkduk bltn- dehngs rond? Is er geen itif- s*^gma erboven uit' Ik geloof daj try er bovenuit pertld tror den door Hem iriens k<imsi ;n deze raadselachtige verrld ?j-»i iti dp Ad-en'srüd gedenken Chris tus. rf'c O'Z'vd heeft- Heb lip/ met heel hu* hart èn ocheel nu; rprstand. Heb zó God He* en uw naaste, OBERMAN-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5