Als een gewonde reus ligt de Willem Ruys in het grote dok van Wilton Raad voor de Scheepvaart prijst kapitein Wensing Een dichter stierf Vertrek eerder dan was verwacht Fantasie en menselijkheid in een modern filmsprookje 5 DE RAMP VAN DE LUCTOR Herstel in snel tempo -- Kyi Sober, maar aangrijpend, relaas over tocht in reddingboot Alfred Mozer bij Debating-Club: Dubbele taak voor West- (-Rest-) Europa ■s,J PAS BIJ BOTSING BLEEK HOE STERK DE „WILLEM BUYS" IS GEBOUWD Materiaal was klaar voordat het schip arriveerde ROTTERDAMSE BIOSCOPEN „Het wonder van Milaan door Vittorio de Sica Zaterdag 31 Januari 1953 A LS een gewonde reus ligt de Willem Ruys'" in het grote dok ran Wilton-Fijenooi d te Schiedam. Dag en nacht wordt er in koortsachtige haast gewerkt om de schade te her- stellen. Aan stuurboordzijde is van het voorschip, waar vlak achter de steven de neus van de „Oranje'1 binnendrong, de scheepswand in een T-vorm verwijderd. Het horizontale gat j|ï onder de reeling langs de bo- venste twee dekken is circa 20 meter lang en zes meter breed. Verticaal vertoont de huid een gaping van vijf bij vijftien me- ter, In de midscheeps zit vlak onder de waterlijn een horizon taal gat van dertig bij zeven me ter. Men is reeds zover met de reparatie gevorderd, dat de nieuwe spanten konden worden aangebracht. (Van «en onzer versla gevers) AMSTERDAM. „De kapitein van de „Luctor" beeft zich gedragen, zoals het een goed zeeman betaamt. Ik heb grote bewondering voor de wijze, waarop hij is opgetreden, toen zijn schip ntet meer te redden was en waarop hij leiding heeft gegeven aan de overige leden van de bemanning. Ik wil ook mijn lof niet onthouden aan de Franse vissers, die schipbreuke lingen tenslotte hebben opgepikt en myn deelneming gaat uit naar de nabestaanden van de drie slachtoffers van deze ramp." Er is voor West-Europa een dub bele taak, herstel naar binnen, en beveiliging naar buiten, en m dit West-Europa tof liever: Rest-Euro- paï moet Duitsland dezelfde rech ten en plichten hebben ais alle an dere landen nm zich heen Zo con cludeerde gisteravond m de boven zaal van café-restaurant Eden de heer Alfred Morer. hoofd van de afdeling „buitenland" van de Partij van de Arbeid, tijdens een avond ...'n minuut of tien, dot ifc daar lap in 't gras, mtm thee gedronken myn hoofd vol van het land schap wijd en 2U(i laat mij daar midden uit d' oneindigheid een stem vernemen dat mijn oren klonken. Het tras een rrouu?. Het schip dat 21) bevoer kwam langzaam stroomaf door de brva gevaren. Zij was alleen aan dek, Zij stond by 't roer en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren. O, dacht ik, 0, dat daar mijn moeder voer. „Prijs God." zong zo. Zijn hand zal u bewaren." Zo zong Nijhoff. Nu is hij, die zich in beper king een meester toonde, voor- poe d paan znujpen. Ztjn verzen zingen in ons voort. In zijn kinderkntistocht hadden de kinderen „een stem uit het licht vernomenlaat de kinderen tot Af2? komen". Ook Nijhofj heeft nu die stem vernomen. Een dichter stierf. 2 (in stem zin ui uoort, op dat wij hem vervemen. Prijs God," zingt hij, „Zijn hand zal u bewaren". F. OBEKMAN. van de Debating-Club „Rotterdam" De beer Mozer sprak over „West Europa tussen Oost en West". De avond was een vervolg op een in October gehouden bijeenkomst van de Debating-Club. waar de heei Morer eveneens het woord voerde. De spreker noemde als essentie van de toestand 111 Europa de be sliste weigering der burgers om te leven in de wereld van 1953. De Europeanen leven nog in 1900 en denken dat hun werelddeel nog im mer de boventoon m de wereld voert. Wij zijn nu echter slechts „steuntrekkers" van Amerika Europa, niet Duitsland alleen, heeft beide wereldoorlogen tn alle opzichten verloren Enig middel om weer een potentie van enige bete kenis te worden is volgens de heer Mozer aaneensluiting Duitsland kan daarbij als aardrijkskundig middel punt niet worden gemist. Alfred Mozer verdeelde de zeven na-oorlogse jaren in drie fazen: 1945—1946. het Westen wacht op samenwerking met de USSR om pen global* oplossing te vinden tot handhaving van de vrede, 1947— 1950. de Marshall-faze. waann Ame rika deze oplossing tracht te vinden door steun, die echter niet werd aangenomen voor Weet-Rus land. Polen en Tsj echo-Si owakije, en fa ze drie: de Koreaanse agressie, die misschien door Euiopese eenheid had kunnen worden voorkomen. „Morgen kan zo'n agressie aan onze kant gebpuren". De heer Mozer debatteerde na de pauze met de aanwezigen over zijn betoog. Cabaretavond in de, Rivièra-Hal Ten bate van het Comité Aanbie ding Gala-uniformen Luchtmacht- kapel werd gisteravond in de Rivièra-Hal een cabarpt-avond ge- 01 ganiseercl. Achtereenvolg"1* tna den op de LuchtmachtkappJ. Sylvain Poons als conférencier, de Anna bei- la's, Gerv en Co. de Dutch Rolling Stars, het dansorkest The Ramblers en de Luchtmacht-korporaal .Toop de Knegt, die de zaal tot hysterie bracht met Amerikaanse songs. Woensdag 4 Maart, drie dagen eerder dan men had verwacht, vertrekt de „Willem Ruys", genezen van zijn wenden, die de botsing met de „Oranje" heeft veroorzaakt, weer naar Indonesië. Onder commando van zijn gezagvoerder, commodore C. C. Goedewaagen, kiest het vlaggeschip van. de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd zee. nadat in record-tempo bij de scheepswerf Wilton-Fijenoord te Schiedam de schade, die bij nader in zien nogal meeviel, was verricht. „In de tweede week van Februari hoopt men het schip uit het dok te kunnen halen. Daarna is het slechts een kwestie van aankleding van de beschadigde hutten van het civiele perso neel en het aanbrengen van de Isolatie rond de vries- en koelkamers aan stuurboordzijde van 't voorschip om de Ruys vaarklaar te maken." vertelde ons ir P. van Overbeek, inspecteur van de technische dienst van de Lloyd. Direct na de aanvaring in de Rode Zee is ir Van Overbeek naar Port Said gegaan, waar de „Wil lem Ruys" met gapende tvonden in zijn. lichaam lag. „We hadden alle maal de alarmerende berichten van de buitenlandse persbureaux gelezen, die van erge schade spra ken. cloch toen ik de Ruys zag, viel dit me allemaal heel erg mee. We hadden kort voor Wn vertrek in Rotterdam al een technisch tele gram ontvangen en daaruit konden we al enigszins opmaken, dat de schade met zo groot was (technisch bezien) dan men in eerste instantie aannam", zei ons de heer Van Over beek. „Voor ons was de voornaamste vraag, hoe het schip in zijn geheel zich zou hebben gehouden. De Ruys" en de „Oranje" zijn in hun volle lengte tegen elkaar geklutst en het zou niet denkbeeldig zijn ge weest. wanneer het schip daardoor ontzet zou zyn, Maar dat is beslist niet zo. Het is nu sjebleken. dat het zeer solide is gebouwd (by „De Schelde" in Vllssingen) en oer sterk is". Ir Van Overbeek vergeleek de aanvaring mei een botsing tussen twee auto's, waarvan bij de een de radiator naar achteren is gedrukt en de ander een zwaar beschadigd spatbord cn een deuk in een por tier heeft. Dit laatste was bij de „Willem Ruys" het gpvaL Er is al leen wat schade aan het casco, die door vervanging van scheepsplaten zeer gemakkelijk te herstellen is. Voor een leek, die voor het eerst van zijn leven een gehavend schip ziet en dan door de opengereten scheepswand „naar binnen" kijkt, is het, alsof de schade onherstel baar is. „Van groot belang voor ons was, dat het materiaal, waarvan de „Ruys" is gebouwd, zo degelijk en van prima kwaliteit was. Ondanks de flinke klap. die het schip heeft gehad, is er geen scheurtje in een van de dekken te bekennen; de wandplaten zyn slechts verbogen of in elkaar gefrommeld". De heer Van Overbeek had alle lof voor de snelle wijze, waarop "Wilton-Feijen- oord het schip repareert. De werf is hier volledig op „In geschoten", want de- technici van Wilton hebben de nodige ervaring met deze reparaties. Oa. de grote Franse stomer Paris" werd destijds in ijltempo hersteld, hetgeen voor deze Schiedamse scheepswerf een grote reclamestunt was, waarmee men naam heeft gemaakt, want in oe kringen van scheepstechnici spreekt men er nu nog over. Telegrafisch contact De tijdsduur van de reparatie is aanzienlijk bekort kunnen worden door het telegrafisch contact dat ir Van Overbeek vanuit Port Said met de w*rf in Schiedam heeft gehad. Zowel op de Ruys als bij Wilton had men de bouwtekeningen, zodat slechts de nummers van de spantpn en de hm dpi a ten behoefden te wor den opgegeven om de reparateurs te doen weten, wat er precies kapot was Topq de Ruys in Holland te rugkeerde lagen de nieuwe spanten en platen reéds te wachten, die op de werf al waren klaar gemaakt terwijl het schip met zijn. in Egyp te aangebrachte, noodverband door de Middellandse Zee voer. Blindedarm-operatie Nu de Ruys toch noodzakelijk moe<=t dokken, heeft men van de nood pen deugd gemaakt, door aan de bakboord-zijde een gat van twee by twee meter in de huid te ma ken ter hoogte van de machine kamer. „Een van de vier motoren sukkelde met een slechte krukas, maar het is een heidens karwei deze door de luchtsehacht naar bo ven te halen", zei ir Van Overbeek. „De beste manier was een gaatje in de wand te maken en daar de as door naar buiten te brengen. Wy zien deze reparatie als een blinde darm-operatie, want het leed is ook hier snel geleden". Aldus de Inspecteur van de Scheepvaart vanmorgen in de zit ting van de Raad voor de Scheep vaart te Amsterdam, die de ramp met de kustvaarder „Luctor" van 1 October 1952 behandelde. De „Luctor", een kustvaarder van 336 ton, vervoerde gemalen graniet van St Samson (Guernsey) naar Dover en de kapitein had deze tocht al vele malen gemaakt Op 30 Sep tember van het vorig jaar was hij weer vertrokken met een dergelij ke lading. Het weer was goed maar toen hu kapitein Jacob Wensmg uit Haarlem op 1 October om twaalf uur 's nachts de honden wacht wilde betrekken, was het weer bepaald slecht. Er stond een hoge zee en de wind was tot storm kracht aangewakkerd. Na ongeveer een half uur bemerkte hij, dat het schip enige slagzij over bakboord maakte. Hij liet toen de machinist, de 21-jange J. Visser uit Vlaardm- gen. boven komen en samen met hem ging hy in het ruim, want hy vreesde, dat de lading was gaan werken. De motor liet hy op halve kracht draaien. Een paar uur lang werkte de ka pitein met de machinist en de ma troos AL J. Aarnoutse, in het ruim, proberend, zoveel mogelyk graniet van bakboord naar stuurboord te werken. „Toen ik weer boven kwam." vertelde hy vanmorgen op de zitting van de Raad voor de Scheepvaart, „schrok ik, omdat de slagzij veel erger was geworden en ook het achterschip diep ui het water lag. Op handen en voeten ben ik naar de brug gekropen. Hoe erg het was bleek pas. toen de kok koffi<- wilde gaan zetten en merk te, dat de salon op het achter schip al helemaal onder water stond. De kapitein ging toen de ma chinekamer inspecteren, maar die was nog helemaal droog. Vermoe delijk was er een lek geslagen in het achterschip en hy zag geen kans meer het water uit de salon te krijgen. „Ik heb nog geprobeerd in radio contact te komen met Guernsey, maar dat 1$ met gelukt," zei hy. „De radiozender werkte nog, maar toen ik een paar maal Guernsey had opgeroepen, was het afgelopen: het toestel deed het met meer. Bij de vuurpijlen kon ik ook niet ko men, want die lagen al onder wa ter." Tegen zeven uur in de och- lend besloot hy het schip te ver laten. Alle opvarenden gingen m de boot, maar het zou twaalf uur duren, voor zij werden opgepikt. „Ik heb met twee man laten roeien, maar de jongenswaren verschrik kelijk moe", zo vertelde hy verder, „en bovendien was er bijna geen ruimte in de boot om te zitten. Tenslotte heb tk een dryfanker uit gezet. Er passeerde ons een Amerikaans schip, maar wy werden met opge merkt en twee maal sagen ivy een vliegtuig overkomen. De jongens zater onder een zeil en ze hebben zeekaak gegeten, die helemaal doorweekt was Ik zei nog: doe het nou met, jongens maar het hielp niet. Na een paar uur merkte ik opeens dat stuurman R. Datema, naar iets wees. Hy had blijkbaar weer een vliegtuig gezien. Toen ik vroeg, wat hy wilde, merkte ik, dat hy dood was. Vermoedelijk is hy door uitputting gestorven". Korte tyd later sloeg de boot om. De mannen klampten er zich aan vast en slaagden er in de boot weer recht te krijgen. Dit herhaalde zich nog eenmaal en na de tweede keer merkte de kapitein dat ook de tweede machinist, J. J. van Oosten ov'erieden was En ook de matroos Aarnoutse bezweek, uitgeput door koude en uitputting. Tegen de avond kwamen cr twee Franse vis sersschepen m het zicht, die de schipbreukelingen aan boord na men en goed verzorgden. „U kunt de oorzaak van de dood van die drie niet verder verklaren?" vroeg de voorzitter, mr Dirkzwager. „Nee, meneer, de stuurman was dood. voor jk het wisfe En de twee de machinist was niet sterk. Hy had altijd veel last van zeeziekte en in de reddingboot lag hy maar met zyn hoofd op de armen, 't Was een erg goeie jongen... en die jonge matroos Aarnoutse vond die storm eigenlijk wel mooi. Hij had my ge holpen m het ruim en toen zei hy nog: „Zo'n beetje storm mag ik wel, kapitein". Ook de machinist Visser werd nog sehoord en de raad complimen teerde ook hem. met zyn kalm en juist optreden. De inspecteur van de Scheep vaart, 'e heer Metz. vond alle han deling* 1 van de kapitein zeer be grijpelijk. Natuurlijk dacht by het eerst aan de lading, toen hij merk te. dat het schip slagzij maakte. Die lading is echter niet de oorzaak van de ramp geweest, maar zeer waaischynlyk is er m het achter schip een schot bezweken, dat ruet goed onderhouden was. Wat de red dingboot betreft. Het is met uit gesloten, dat onze zin voor perfec tie eert beetje te ver gaat. door voor te schrijven, dat er van alles en nog wat m 20'n boot moet worder meegenomen, waardoor zoals in dit geval de ruimte te klem wordt om allen behoorlyk te ber gen. In elk geval treft de kapitein geen enkele blaam. Integendeel: hi heeft zich uitstekend gedragen er alles gedaan, wat er van hem ver wacht mocht worden. De raad zal later zijn uitspraak schriftelijk bekend maken. A F EN TOE. eigenlijk veel te zelden, verschijnt zo'n film, waarbij ■f-men de bioscoopbezoeker een boodschap zou tatiïen meegeven: vergeet de logica van de toerïeeJyfcfipid en wapen u met de fantasie van het kind om te kunnen geloven in de waarheid van het sprookje'. Wanneer dit sprookje dan nog verteld wordt met zoveel gevoel voor humor en op die warm-menselyke tonn als „Het wonder van Milaan", kan men zich van anderhalf uur zeer apart filmgenot verzekerd weten. 't VENSTER vertoont dit moderne filmsprookje met sociale inslag, van Vittorio de Sica. de Italiaanse cineast, die zich vooral door zyn „Fietsendieven" voorgoed bij de grootmeesters der film kunst geplaatst heeft De geschiedenis speeJt zich vrij we] zonder onderbreking af in een onvoor stelbaar armoedig bedelaarskairip ouder de rook van Milaan. Het zyn werkelijk „de verworpenen der aarde", die zich hier m hun kin tien, Lnutsehveiken \an petroleumblikicen en smaasappelkisten. 111 rioolbuizen of onder een paar lappen, met gering succes tegen koude en regen trarhten te beschermen Om deze denmnstralie van troost einze armoe en mensclnke degradatie ?<~u men de Sica misschien van macabere overdrijving willen verdenken, maar wie wél eens m Italië cew*est ic, kent deze onbeschrijflijke ellende, die totale verpaupering en vooral de ontstellende verschillen tussen de klassen Onder een kool geboren De komst van Toto betekent een ware weldaad voor het kamp Toto ook zo'n wonderlijk trekje' werd geboren onder een koolstruik in de moestuin van een oude dame Na haar dood werd hy in een weeshuis opgevoed en als hij dat verlaat, is hij een volwassen jongeman, een aardige, vriendelijke knaap met verstand en bovenal: een erg goed hart. Onder Toto's leiding wordt het kamp De doktei* (Fernandel) en het lichte meisjetn de deuropening een toeschouwster; zyn vrouw. Uit „De verboden vrucht". (CINEAC en VICTORIA) zo goed mogelijk opgekalefaterd, er wordt een echt stadje van gemaakt met straatbordjes, die behalve een naam ook rekensommetjes bevatten ter lering Dit tweedehands maatschappijtje wordt echter plotseling met de ondergang be dreigd wanneer men petroleum ontdekt op het terrein. D- nieuwe eigenaar van de grond roept de hulp van de politie m. als de bedelaars zich tegen de be volen evacuatie verzetten. Door traangas cn gevechtswagens dreigt hun lot bezegeld te worden, maar dan grijpt de geest van Toto's pleeg moeder in. Zy schenkt een witte duif. die hem toverkracht verleent. Op dit punt bereikt de film haar komische hoogtepunt Niet alleen kiezen de poll- tietroepen op koddige wijze het hazen pad, nadat hun aanvoerders door Toto en zijn duif in belachelijke operette figuren zijn veranderd, maar weldra is ook de hele bedelaarskolonie voorzien van de duurste bontjassen, staatsiege waden. piek up-installahes en monster dressoirs. die groter zijn dan de wrakke stulpjes. Het originele slot van de film mag een surprise blijven voor de toe schouwer zelf. Simplistisch? Men heeft de Sica venveten, dat hi3 't probleem van de „underdog" Ie sim plistisch gesteld, de tegenstelling tussen arm cn ruk en goed en kwaad te zeer in zwart-wit heeft getekend. Men ver geet dan. dat deze film een (.milde) sociale sa tyre is in een fantastische vorm, waarvoor nu eenmaal andere wetten gelden. Trouwens, al staat de Sica met zijn sympathie duidelijk aan de kant van de bedelaars, op hun be lachelijke gedragingen richt hu zhn spot evengoed als op de laffe mentaliteit van de „bezittende klasse". Eïi dan is er nog zoiets als „film". Nu, dat biedt „Het wonder van Milaan" in wel zeer pure vorm en In een over vloed, die zonder meer zeldzaam is. Luxor en Prinses De film „Operatie Cicero" van. Joseph Mankiewicz is veel mooier dan het boek van dezelfde naam, rijker, bonter en navranter; zij begint en eindigt met de achtergronds-figuur van de Poolse gra vin Anna Staviska (Danielle Darrieux) sterk naar voren te halen, omdat het heimelijke by-doel van de hele bedrie gerij van de knecht Diello (James Mason) geldzucht is. Want zonder geld ?al hij zi]n vroegere meesteres, gravin Anna. niet kunnen kopen en omkopen, nu zij even als hij arm en berooid in Ankara is beland. Ankara is in Wereld oorlog II neutraal gebied, dus besluipen en omsluipen Duitsers en Engelsen elkaar met een glimlach, die hun felle onrlogshaat moet camoufleren, zij bc- spienneren elkaar als nergens anders Nu ie de domheid der Duil«er« dal zo er ogenschijnlijk wél kapitalen voer over hebben om achter de waarheid der geallieerde oorlogsbedochnsen te komen, maar de plannen niet geloven, als 2e die in handen krijgen Zij zyn de slaven van onderlinge na ijver. zoals Anna en Diello slaven ziin van het geld en allen b(j elkaar de slaven van de oorlogsgod Mars. De toeschouwer ziet juist voldoende van Ankara cn Istanboel om te weten, dat geloofwaardige buitenopnamen aan deze op feiten berustende film een geur van betrouwbaarheid verlenen Want wat nu „Operatie Cicero" heet. bevat inderdaad het uitgelekte geheim van de operatie „Overlord", waarin de landing m Normandlè op D-day in 1944 was vervat. Een opmerking moet ons van het hart: naar Nederlandse smaak Is am bassadeur Frsnz von Papen er te sym pathiek afgekomen in deze overigens ongemeen boeiende film. waarin voort durend het grote duidelijke beeld treft cn met een spannende intrige, die ge het best zelf kunt gaan ontwarren. Cineac en Victoria Tn „De verboden vrucht" ziet men Fernandel bijna steeds ernstig en fataal- vertiefd op een geraffineerd „uitgaand meisie". dat volgen* haar leeftijd ge makkelijk z'n dochter had kunnen zijn Fernandel is de geziene arts tn het provinciaalse Artes, waar bij het huwe lijksjuk torst met zijn Armande, een trotse, ordelievende en alles bestierende dame. die alleen maar aan zijn carrier» en haar maatschappelijke standing denkt Het meisje Marline, dat de brave, maar lang niet domme dokter Pellegrtn in Marseille ontmoet,, roept heel andere gevoelens in hem wakker. Er ontstaat een hopeloze verhouding tussen ,.de dokter en het lichte meisje" en de film spint de details hiervan nu juist een beetje te lane uit om ons In de tragiek van dit «oort geschiedenissen te doen gelovpn Het verhaal van de jaloerse uit barstingen van de overspelige medicus de smoesjes, die hij thuis verzint, het wordt met de nodige pikanterie, doch ook met onnodig realisme utt de doeken gedaan. Het avontuur eindigt in heilzame ont goocheling Frangoise Arnoul is de appetijtelijke „verboden vrucht". Een film van Henrt Vemeuil naar Stmenon's roman „Lellie A mem |uge". Capitol Films als „De grote beslissing" geven de trieste indruk dat sommige Holly wood-producers Korea als een nieuw en Over Toto's jptigd vertelt De Sica toeinig in Wonder in Milaan, maar met een wrang poëtisch beeld als dir zegt hij alles van de eenaeam- heid van die jeugd. zeer bruikbaar soort Wild-West aten Soldaten ui plaats van cowboy*, de paarden vervangen door tanks, rood huiden door Noordkoreanen en daarbij duizend en éen ontploffingen: ziedaar een aardig recept voor twee uur span ning en griezelingen. Het verhaal Is chené. Robert Mitchum slechts een met: zyn bonkige tors pralende Ijzervreter, Ann Blyth een beeldschone, vlekvrjje en snoezige U.N -dame, die per slot Rob in de armen valt en op de achtergrond van hun door oqrlogsgruwelen onder broken idylle duizenden, zielige Korea- rten. Als Korea door de 'Hm gebruikt werd ter waarschuwing tegen verdere ellende: soit. Ms ar met rolprenten als deze is het all»en maar een bizarre studio om centjes aan te verdienen» Rex Het fs een lust te zien met welk een zwier Joan Carroll als musketier „Het zwaard der vergelding" zwaait, hoe htl zich onstuimig In een kolkende zee met hongerige haaien en in een grote liefde stort, en daar tussendoor nog tijd vindt om met een fraaie diepe oas minne liederen te kwelen in de maneschijn. Hij beleeft 7ijn avonturen in gen kei harde. maar romantische tbd. namelyk die waann gouddorstige Spanjaarden naar Amerika trokken en daar ge vreesde to\ erbf-nden vormden, die de bevolking plunderden en vermoordden. De beruchte bendeleider El Mocho neemt, na verslagen te zyn, onder een val«e naam dienst bij de gouverneur en probeert daar oanieuw onheil te stich ten Of hij daarin slaagt, moet u zelf ir.aar gaan zien, hoewel 't met moeilijk te raden zal zyn. Lutnsca Het aantal variaties op het thema „misdaad In een Chinese havenstad" schijnt onbegrensd. Voor de film Hong kong heeft Lewis R. Foster zo'n zueuwe variant gevonden in een vierjarig Chi nees longetje, om wiens kostbaj-e. antieke beeldje het. gebruikelijke sinis tere gedoe met 2eer frequent paffende revolvers is begonnen Het moet hem welkom zijn geweest, want bij de exoti sche sfper, die het nog altijd doet. de louche handelaars en a Res wat een der- Celyke film pleegt op te leveren, kort hy nog een vleugje sentimentaliteit vonr^chotrien Bovendien, spelen Ronald Reagan en Rhonda Fleming sympathiek hun dankbare rollen en \oor wie dit alles nog met genoeg is. de technicolor- tir.ten lenen zich wel voor dit span nende avontuur onder de (in Hollywood altijd stralende) Chinese zon. „Tjihnrah" liep op rif Kapitein gestraft voor achteloosheid AMSTERDAM. De Raad voor de scheepvaart heeft aan de kapi tein de 49-jarige J. C. W. wo nende te Hongkong van het 8633 brt metende m 5 „Tjiluwah", dat op 2 April 1952 voor de haven van Makassar op een rif liep, de be voegdheid om als kapitein te va ren ontnomen voor de tijd van twee weken. De Raad is van oor- deal, dat het aan de grond lopen van het schip eigendom van de N V. Koninklijke Java-Chma-Pa- ketvaart Lynen te Amsterdam veroorzaakt is door de achteloos heid van de kapitein, die voor het gebeurde ten volle aansprakelijk is. De inspecteur voor de scheep vaart had voorgesteld de kapitein te straffen door het uitspreken van een berisping.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1953 | | pagina 4