I
Bijenkorf-monument is 't
werk van een optimist
ZWIT
Mooiste opdracht die
een kunstenaar ten
deel kan vallen
EEN BEZOEK AAN
Dr. J. Daniskas herdacht:
het unicum Mozart
sirraat -
NEGEN DAGEN UIT in Rotterdam
St. Franciscus-
speelde „Burger-Edelman55
Tt:
Oud-bedrijfsleider
van ,De Merwede'
overleden
Zandstraler
steelt accu
Huldigingsavond
van RDZ en RZC
Vrijdag 27 januari 1956
3
Een detail van Cabo's monument
een web van meialen veren,' rus
tend op een geraamtewaarin de
tiet Klein
(Van onze correspondent)
NEW YORK. NAUM GABO is een gevestigde naam In het
hedendaagse kunstleven. Het is vele jaren geleden dat ik zijn
werk het eerst hoorde noemen en ik zag het sindsdien nu en
dan afgebeeld in tijdschriften of handboeken. Ik herinner me
vaag dat hij omstreeks 1929 op initiatief van Charley Toorop
een aantal lezingen hield in enige steden in ons land. Hier
in de V.S. zag ik werk van hem in diverse musea en werd ik
bovenal getroffen door de drie abstracte beelden in plastiek
en metaal, welke hij ontwierp voor de „Esso-buiiding"', het
laatst voltooide in de reeks imposante bouwwerken die tezamen
het „Rockefel ler-center" vormen. Maar ik kende de man zelf
niet. Het monument dat hij in opdracht van de directie der
Bijenkorf ontwierp en binnenkort zijn p'.aats aan de Coolsingel
te Rotterdam zal krijgen, was een goede aanleiding voor een
bezoek.
Israels, en een bloemenstilleven en
straatgezicht in Parijs, aan de wan
den in de huiskamer, vertonen op
vallende affiniteit met het werk van
Isaac Israels. t
Huis en atelier slaan midden in'
de bossen, uitziend op een vallei. De
geriefelijke en artistieke woning was
eertijds de garage van een nabij «e-
legen buitengoed, dat met kimste-
naarshand en vaardigheid werd om- I
getoverd in een artiesten-milieu en
-werkplaats. Gabo heeft in zijn i
A AN de' vooravond van Mozarts
1 geboortedag 200 jaar geleden
heeft 'dr. John Daniskas in de aula
(Advertentie Ijyl.J
EEN SM-A ftS
D/€ ALLES ZAL
Email Ie kopen is een ver-
trouwens zaak-en een partij
emaüle van een of andere
onbekende fabriek, die zijn
spullen niet kan garanderen,
willen wij beslist niet ver
kópen.
Maar „Opbouw'* keukens,
met het fabrieksmerk op de
originele verpakking, dat is
wat anders.
Foutloze „Opbouw" keukens
met een jarenlange reputatie,
die in welke zaak ook voor
de vastgestelde prijs van pre
cies 116.- gulden te vinden
zijndat is een aanbie
ding voor deze Opruiming
„die alles zal overtreffen
Diezelfde „Opbouw" keu
kens van extra zware stoot
vaste email!e, twlntïgdefig,'
bestaande uit: 5 pannen
16/24 cm, vergiet, afwasbak,
iepelrek met 4 lepels, zeep
bakje, 2 emmers, melkkoker,
fluitketel, goocsteenvergiet,
kcekepan en steelpan, koopt
U nu voor minder dan de
de halve prijs.
Zaterdagmorgen om 9 uur
begint de verkoop van deze
complete,,Opbouw" keukens,
parelgrijs,
goudgebiesd
en wit vart
binnen, voor
Sten tel, «S i-Jirilltiiik® bestelling**.
WMKELCEHTRUM BINWEWWEQ, Tg), g&tgp
Gabo woont in Middlebury (Con
necticut), een 140 km benoorden
New York in een streek, waar vele
kunstenaars zich gevestigd hebben.
Hij kwam in 1947 naar de V.S., na
een leven van veel omzwervingen.
Hij werd in 1890 in Briansk (in Cen
traal Rusland) geboren in een ar
tistiek begaafd milieu. Hij liep het
gymnasium af en. werd naar Müti-
chen gestuurd om daar medicijnen
te studeren, maar zwenkte na ander
half jaar om tot do studie van civiel-
ingenieur. Tezamen met zijn broer j uiterlijk niets van de matter-of-
(als schilder en beeldhouwer bekend j factness van de moderne kunstenaar,
geworden onder de naam Antoine Hij is in zijn verschijning de artiest
Pevsner) ging hij in 1914 naar floor- j op en top.' gevoelig, nerveus, bewe-
wegen, waar hij voor de eerste maal gelijk. Ook zijn geest is bewegelijk,
begon te beeldhouwen. Zijn werken;Hij heeft een brede interesse, een
uit die tijd, opgebouwd in de geo- t grote algemene kennis, een filosofi-
metrische vlakken, toonden onimd-.sche wijze van beschouwen van het
dellijk de neiging tot abstractie wel-leven en de kunst, waarvan hij de
ke iet de constructivistische vorm-drang, de uiting cn verschijnings-
I geving zou leiden, waaraan hij ver- vormen onafscheidelijk verbonden
der trouw gebleven is. j ziet.
In 19J7 naar Rusland teruggekeerd I
- werkte hij in hechte samenwerking! A X'DFRH A 1 V A ifi
Kt met een groep jonge kunstenaars. L»nrurLïLr JAAH
\an Museum Boy mans eeni he.die spoedig in verzei kwamen tegen.
kmgsrede uitgesproken, waarby de. de knel!ende banden, welke de do«- ,>c opdracht, die hem van de zyde
betekenis van deze bijzondere com-matische ontwikkeling in het land der Bijenkorf-directie gewerd en
ponistenfiguur m het licht, der sym-j aan het artistieke denken van boven aan welks ""voering hy anderhalf
boiiek werd geplaatst, terwijl m af opieggen. Tezamen met zijn jaar .gewerkt heeft. acht.hU een der
---* mooiste die een kunstenaar ten deel j
kan vallen. Ze kwam, naar by ver- i
sen compromis,
door de architecten van het i
gebouw, de heren Breuer en Elzas, I
en de Rotterdamse stadsarchitect
Van Traa. Het stedebomvkundige
plan vroeg om een bepaalde onder
breking van de gevellijn, die de ar- i
chifecten. van de nieuwe Bijenkorf
hadden ontworpen. Het compromis
bestond uit een monument dat vóór,
maar los van de gevel geplaatst, aan
zon kun-
meer concrete zin de voorwaar- j broer publicSrde hij in 1920
den werden besproken, waaraan„Realistisch Manifest" waarin 7ü-
alle uiterlijke omstandigheden moes-hun artl-stieke ciedo neerlegden. Dattel(ï<v tot stand door een compromis.
SPtTÜSwSt whSLf fu'Sn'S!! ïxt-Jïende tevens «n afscheid voor 1
De meialen .Jukken'' vat Gabo's
„boom" vinden elkaar 26 m boven
de grond.
ar. Daniskas beschouwtals een se-jj0ed van ,1ljn vari.rl.nri
beurtenis. die eenmalig in iedere \s°~.a mm vacterianct-
kunst leidttot de i klassieke ver- i r vo-ee.n periode van circa
volmaking) te kunnen doen ge-I 'ien Jaar Duitslartd, waar Gabo in
sc bieden,. .nauw contact stond met diverse le-
in®de Yigitur van Mozart culmi- ^en Xa9 6e Bauhaus-groep en in
'neért de" Europese muziek in haar welke tijd ó.a. een artistieke vriend-
klassieke -verschijningsvormen. Aanschap ontstond met architect Oud,
geest en materie wórdt een derde Parijs vormde voor de daaropvol-, ins n|P
zelfstandig element toegevoegd tos- i Sends vijf jaar een nieuwe etappe ïi?1
sen deze beide rijken in, zodat men en_m 1^37 vestigde hy_ zich f „en voldoen
niet van wederzijdse, beïnvloeding!.6sn, waar hij met verschillende ar
doch van klassieke vervolmaking! ehitecten samenwerkte en tezamen
oet spreken. Tot de voorwaarden,met Ben Nicholson en J. L. Martin
Uitvoering te geven
dachte, in dat compromis belichaamd.
VOOR HEDEN
MUZIEK:
Rotterdamse Schouwburg, 3 uur:
Concert door het -Rotterdams Phil-
harmomsch Orkest. Schouwburg de
Lantaren, 12.45 uur: Lunch-coneert
door het Conservatorium-orkest.
TONEEL:
Groote Schouwburg, 8 uur; Ne
derlandse Comedie met „De kop
pelaarsters".
DIVERSEN:
Luxor, 8 uur: One-man-show door
Toon Hermans, Beurs, zaal 3, 8 uur:
Fonim1 ..Studieloon". Blauwe Zaal,
Cebuto-reisbureau, [Italië-avond.
Odeon, 8 uur: feestavond Ned, Ta
len Instituut.
FGLMS
Arena. 2. 7, 9.30 uur; Don Camillo
contra Peppone. Capitol. 2, 7. 9.15
uur; Kiss me deadly. Centraal, 2. 7,
9.15 uur Ontspoorde vrouwen. Ci-
i»eac. 5.30, 7.45. 10 uur: Razzia.
Colosseum, 2, T, 9.15 uur; Terug uit
de het. Harmonie, 2.- 7. 9.15 uur
Moeder, Luniière, 2.15, 7. 9.30 uur:
i De helden zijn vermoeid.. Lratusca,
'2.15, 7. 9.30 uur: Helena van Troje.
j Metro, 2. 7. 9.15 uur; La Strada.
Passage, 2. 7. 9.15 uur; Het moeder-
I hart spreekt. Prinses. 2.15. 7. 9.30
j uur: De onkwetsbareMr. Moto.
Kex. 2. 7. 9.15 uur; Knockout in
kruitdamp. Thalla, 2.15. 7, 9.30 uur:
i Summer madness, 't Venster, 2, 7.
9.15 uur: Havenkwartier.Victoria,
f2, 7, 9J5 uur; Razzia.
TENTOONSTELLINGEN;
Museum Boymans. Mathénesser-
1 laait 18—20.1017 uur: Oude en mo-
t derne schilderijen, grafische kunsten.
[beeldhouwwerken, ceramiek, glas-I
werk, zilver, kant en meubelen. Bi-'
bliotheek werk van Albert Mar-
cjuet ^Prentenkabinet: Het nieuwe
testament in de prentkunst. Histo
risch Museum, Korte Hoogstraat 31,
1017 uur: Bodemvondsten en alles
wat de geschiedenis van Rotterdam
verduidelijkt Bibliotheek. Museum
voor Land- en Volkenkunde, Wil-
lemskade 25. 10—17 uun Verzame
ling op volkenkundig gebied van de
buiten-Europese gebieden en volken,
hun kunsten en technieken. Biblio
theek. Maritiem Museum „Prins
Hendrik", Burg s' Jacobplein 8, 10—
17 uur: Geschiedenis van de zee-
wart oud en nieuw. Bibliotheek
Vlooiherstel 1945—1955. Instituut
voor - Scheepvaart en Luchtvaart,
Burg. s' Jacobplein 10. 1016
uur: Permanente tentoonstel
ling op maritiem en eronautisch
technisch gebied. Bibliotheek. Mu
seum voor Ouders en Opvoeders,
"s-Gravendijkwal 60, 10—17 uur:
Aanschouwelijke voorlichting voor
verzorgers en opvoeders van het
jonge kind tot zijn volwassenheid.
Bibliotheek. Bezigheden voor her
stellende en bedlegerige kinderen.
Sted. Museum. Schiedam, rloogs::*.
112. 1317 uur: O tide cn moderne
schilderijen, beeldhouwwerken, cera
miek. meubelen en plaatselijke ge
schiedenis. Bibliotheek. 'W.-rken
var. jonge Nederlandse schilders
..Start" cn werken van "Karei
Appel. Natuurhistorisch Museum.
Mathenesserlaan 7. Fauna en
Geologie van Nederland,, tropi
sche insecten en schelpen. Brand
weermuseum, Geb. Gemeentelijke
Vervoer- en klotord Lenst. Blij-
dorpplein, 1016 uur: Brandweerwe
zen van oude tijden tot heden. Belas
tingmuseum, Parklaan 14, 917 uur:
Staatsfinanciën en burgerij in onder
linge verhouding. Bibliotheek. Atlas
van Stolk, Groene Wetering 11: Gra
fische documenten op historisch en
geografisch gebied. Bibliotheek. Rol-
terdamsse Kunststichting. K, Lijn
baan 18, 10-17 u.: SchjIderijenv.J.A.
Burgerhout- 't Venster, Gouvernestr.
133, 1022 u.: Schilderijen van Jaap
Wagenmaker. Kunstcentrum Groot-
(Advertenttê tM.i -
Hiermede verdient
De koudste
tijd komt nog'J
Neem daarom het zekere voer het
onzékere en koop iets waims - maar
dók.: gncd en voordelig, U zult"
het nodig hebbent
kwaliteit
keperfianel.
Leuk model met staand boordje,
losse ceintuur en 2 zakken, in bleu,-,
zalm, oud roser geel cn groen mef
contrasterende garnering ia ster*
motsefl Maten 40-48
Normale Thans Q
prijs slechts '7
<halte yoor
linajrazijoeui, ''in -
(hitlie WaSenbürserwep'
B tltVOW
laurme partteergelegenh^lfl}
HARDINXVELD Nog vrij on
verwacht is alhier, in de leeftijd
van 63 jaar overleden de heer J. G.
Btisé, oud-bedrijfsleider en procura
tiehouder van de N,V. scheepswerf
en machinefabriek „De Merwede". - t
De overledene kwam in juni 1906 handelsgebouw. Groothanrielsge-
als jongen in dienst van de toen j Sebouw,. 917 uur; Schilderijen
daartoe behSort allereerst de tijd-i" bet bekend geworden overzicht i zei de heer Gabo. dus een mono- nog zeel- bescheiden werf en beeft ;Wim Heïnecke. De Stroom. Voor-
geest, die in de tweede helft vanover constructivistische kunst „Cir-
de 18de eeuw neigt naar het uni-ï de" uitgaf,
versele (herleving, van de Griekse!
geesteswereld e.d.) maar ook het DP VA- THP 4"RTTITCrr
feit. dat Mozart in .Wenen werkte i-v/r All 11LO i
filflf l G,bo is nu Amerikaan. Zijn vrouw
Las_ als een beschikking, omdat deze Werd in de VS ceboren maar ï-
stad. waaraan men steeds muziek trot«r nr> haar Wnlianrice.^ vsl
~~c.-- -----—* i Josef Israels, van wie een krachtige 1 uc joust* ««uucuem» uw ucue
Spreker schetste daarna het 3?-poüoodstudie (typerend voor 2ïfn i daagse beeldhouwkunst nog nooit
jarige leven van Mozart, dat humiL in° verstrekt eu het bood een unie
ment te ontwerpen van 26 meter
hoogte met een grondoppervlak van
6 bij 11, dat het gezicht op het ge- met pensioen,
bouw vrij Iaat en er esthetisch mee
in harmonie is en tegelijk voldoet
aan het stcdebouwkundig concept
van de heer Van Traa, was even
veeleisend als aanlokkelijk. Het was
een opdracht in een omvang als in De heer J. J. H. Evers heeft gis-
de jonge geschiedenis der heden-leren zijn muziekhandel, de „Wes-
vcët bijgedragen tot de ontwikkeling haven 30. 1018 uur; Schilderijen,
van het bedrijf. In mei jJ. ging hij I a?_ua,re cUrVan 01111
Muziekhandel geopend
in Portugesestraat
Mankes. Kunsthandel „Int Constlgh
j Werck", Oudedijk 159, 9—18 uur;
Werken v. Hernandez Mom po. Ga-
j Ierie Marcelle, Nieuwe Markt 44,
:rken v. Herman van der Avaort,
Scheveningse tijd) een der wanden
•tt.om te besluiten met de uiter- h.aa!' sierb' Mevrouw
een vijfvoud van zeven jaren split-
persoonlijke mening, dat in
Mozarts muziek geen speciale stijl-
Gabo is 2elf kunstenares en groter
tegenstelling tussen haar werk en
kenmerken aanwezig zouden zijn.! •1^an. -s nauv^e.l'iJts
tijdgenoten
men niet ook bij
aantreft, maar dat het wonder
zijn muziek ligt in het opgaan in i
het objectieve, het absolute, hot1
volmaakte.
Deze bijeenkomst werd belegd
door het Rotterdams Toonkunst
Conservatorium in samenwerking
met de Kon. Nederlandsche Toon- i
kunstenaars Vereniging, en bijge-
woond door een z°er aandachtig
publiek.
ELLY SALOMé
Zij tekent haar schilde
rijen met haar meisjesnaam, Mirjam
Eis 1 jaar en 6 maanden
Een gevangenisstraf van één jaar
en zes maanden, door te brengen
in een jeugdgevangenis, eiste de
officier van justitie bij de Rotter-
danise rechtbank gistermiddag tegen
de 23-jarige zandstraler J- A. R> die
een auto-accu heeft gestolen en bo- f
vendien in Limburg verscheidene
malen oplichting heeft gepleegd.
De verdachte, die reeds enige ma
len werd veroordeeld, zei zich
gaarne bij een verblijf in de jeugd
gevangenis n< er tc leggen. Uitspraak
over 14 dagen.
Naurn Gabo
.liet leven is goed,..
- termuziekhandel Oud Ma then esse",
verstrekt en het bood een unieke in de Portugesestraat, officieel ge-
De heer Evers specialiseert zich
in guitaars cn harmonika's. In zijn i
nieuwe zaak zijn vele fraaie exem- i
plaren tentoongesteld. Het inte
rieur is in licht groen en licht ma- j
honie uitgevoerd. 1
(Advertentie IM.J
in elk huisgezin:
gelegenheid om het constructieve opend,
principe der beeldhouwkunst ten
volle in praktijk te brengen en óaar-
mee het bewijs te leveren» dat het
1 een levende waarde vertegeinvoor-
digt als integraal deel van de he-
j dendaagse architectuur, in niet min-
dere xnate dan de beeldhouwkunst
zulks deed i:i vroegpic stijlperioden.
Het moest aan bepaalde fundamen
tele principes voldoen: het moest
vrij komen tc staan cn licht zijn van
materiaal, maar door zijn afmetingen
tegelijkertijd sterk van constructie.
Deze keuze van het materiaal was
dus in grote mate afhankeiijk van piE enige toiieelprcmiere is ,,Het proces om Jezus", van
ï&te'U Dies° Fabbri door de "aagsche Comedie onder regie van
zijn beurt van beide. Cees Lascur (a.s. dinsdagavond in de Rotterdamse Schouw
burg). Het Ballet der Lage Landen danst donderdag in de
OKU.IKK.IGF, Groote Schouwburg Zuid. Vrijwel alle concerten staan deze
FRVARIXQ week in het teken van de Mozart-herdenking. In Luxor Toon
hermans met zijn éénmansprogramma van tien jaar liedjes
..Hot werken aan dit monument ft/m 2 februari). En 4 februari begint daar de nieuwe Snip en
brhoort lot de gelukkigste ervarin- Show
De RDZ en de RZC ga»n zondag
avond tijdens eert gemeenschappelij
ke feestelijke bijenkomstin. ge
bouw Odepn de' clubkampioenen
huldigen. Zij. die deze huldiging
willen, bijwonen kunnen zich .van
een plaatsbewijs verzekeren door
zich in ve^ïinding te stellen'met de
presidente van dé' RDZ. mevrouw
Vossen. Schiedamseweg 33, telefoon
36431.
t>e Commissie voor litterkerkeUike
SamrnwerkiiiK Kralingen organiseert
morgenavond in de Hoflaaakerk een
samenkomst waaraan meewerken dl I-
L, Ruitenberg, ds H. C. Leep, Mimi van
der Loo cn een koperorkeat. Algehele
leiding: de heer K. Catsburg. Aanvang
De opbrengst van de kinderpwt-
zeget-actie te Rotterdam is weer hoger
dan vorig jaar. De totale opbrengst
voor Rotterdam, bedraagt f 243.926,30.
Aan giften werd 283,91 ontvangen.
gen van rr.ijn gehele leven. Ik heb
in mijn nnrirachtgcwrs. de archit.ee-
ten. de stadsingenieurs en a Jen. die
j er op enigerlei wijze bij betrokken
zijn, liodr.n ontmoet met een zeld-
zaam begrip voor het werk var. dc
kunstenaar cn een ver vooruitziende ^r,c var;
blik. Het heeft mijn overtuiging be- Hermans, alleen,
vested da*, constructieve kunst zijn
plaats te vervullen heeft, niet alleen
als museum-kunst, maar als kunst
voor dc massa cn ais deel der he
dendaagse architectuur.
ZATERDAG. 28 JANUARI: Rot
terdams Toneel geeft in de Rotter
damse Schouwburg Barrie's blijspel
,Het eeuwig misverstand", regie
In Luxor: Toon
ZONDAG, 29 JANUARI: de mati-
:e van het R.Ph.O. staat onder lei
ding van Jean Martjnon en vermeldt
Rotterdams Toneel het blijspel „Het
eeuwig misverstand". Mozart en
zijn tijdgenoten" heet de lezing, die
Marius Flothuis om kwart over 8 in
de Aula van Boymans houdt o.a.v.
de K.N.T.V.
WOENSDAG, 1 FEBRUARI: Lilly
van Spengen geeft het eerste sludic-
fondsconcert van Toonkunst. Di
Het was daarenboven ongemeen
fascinerend het mijne te mogen bij
dragen tot de opbouw van de boeien-
fonie en klarinetconcert in A. Jean
Francaix, symfonie voor striUcorkcst
en Ravel La Valse (R'damse Schouw-
nieuw» stad di» Itull»rdam be.it !"t l3"' b> »«««f<lc theater
Is te warden, een stad die op tehetl sa'onds Rotterdams Toneel me; het
„.-„-.v. kluchtige blysoe! ...Moord en dood-
eigen wijze uitdrukking geeft aan
onze tijd. Ik heb mijn best gedaan
een monument te maken dat in het
kader past van het geheel.
Leraren en leerlingen van het ju
bilerende St, Franciscuscollege heb
ben gistermiddag voor een volle
Rotterdamse Schouwburg een op
voering gegeven van „De Burger-
Edelman" van Molière. De school
heeft wel werk gemaakt van deze
uitvoering. Decors en costuums wa
ren uitstekend verzorgd, en een
klein orkest zorgde voor de muzi
kale omlysting,
Dr. W. van Geldrop, die tevens
de regie voerde, had de rol van
Jourdan. de brave lakenkoopman
met wat grootheidswaan, op zich ge
nomen. Zijn spel waa over het^lge-
mëêu lévendig, een juist mengsel
van bravouri pronkzucht en ydel-
heid. Helemaal trefzeker was het
echter niet* Dat bleek het duide-
MAANDAG. 30 JANUARI: de Ne-
Het naburige beeld van Zadkine. i «iertondse Opera herdenkt Mozart
het beste dat ik ooit van hem heb - ""voering van de opera
gezien, gaat van heel andere princi- i. .-"1 G'ovann' jd de RoUeidamsc
PCS uit dan het mijne. Ik apprecieer j fehomvburg. Dingen» Alexander
het omdat het op voortreffelijke iSSfSTÏS11fül rSf
wijze de herinnering vastlegt aan ~s!y k t V t' Glaf.
een tijd. die men gaarne zou willen SojwOfteg*»- S?»
vergeten, maar waarvan het goed is ?°hlïïl' \w. Z,S,J
dat ze levendig wordt gehouden. j k^k Sncertïen om rfur Anny
iool en Thcrèse Cochet. pia-
als solist Herman Wester, klarinet, i recital is tegelijkertijd een voortzet-
Programmer: Mozart, Haftner-sym- I ,j!)B von dp MÏzart-hcrdonking door
a .1»,» hc[ conservatorium (Boymans 8 u.j.
Toon Hermans »n Luxor.
DONDERDAG, 2 FEBRUARI: het
lunchconcert in de Rotterdamse
Schouwburg om 12.45 wordt gege
ven door het trio Marinus Fiipse.
piano. "Herman Krebbers, viool en
Samuel Bril], cello, 's Avonds in
Luxor het laatste optreden van
Toon Hermans, Irt De Lantaren
treden voor de Alliance Francaise
slag", geregisseerd door Bob de Lan
ge. In Luxor Toon Hermans.
iijkst in het vierde bedrijf, de bi
zarre vertoning wanneer Jourdan
wordt verheven tot een imaginaire, -
maar bijzonder hoge Turkse waar- natuur. Ik voel me midden in ise Kunstkring. Het Rotterdamse
digheid. Hef was veel te passief, Toonkunst Conservatorium herdenkt
veel te lijdzaam dan de heer Jour- j het leven staan ert zou ue men- Mozart met een uitvoering in de Am-
dan daar deed. Trouwens, dit be-' „„„--.1 man straat «8 uur). In Luxor:
drijf, dat hogere eisen aan het spelsen Wilon bijbien- Tppp Hermans,
stelt dan de rest van het stuk, had «„n hef
beter iets bekort kunnen worden. gen' dat net Ie en ten510Ue
Meer vaart ware natuurlijk ook goed IS en het goed is te leven,
goed, maar dat is wellicht een te.l,
hoge eis. Dat hoop ik uitgedrukt te heb-
DINSDAG. 31 JANUARI. de
Haagsehe Conedie geeft in de Rot
terdamse Schouwburg een voorstel
ling van Diego Fabbri's „Het proces
cm Jezus", in de regie van Cees
Laseur, met als spelers de regisseur,
Albert van Dalsum, Myra Ward,
Paul Steenbergen, Jan Retftl. Elisa-
---- -- beth Andersen. Coen Flink e.a.
gebracht. Het orkest stond onder -• Luxor: Toon Hermans. In de
leiding van de heer Jacob Elskanip. i ritme van mijn monument.,., i Groote Schouwburg Zuid brengt
Mevrouw Keulen-Wijs speelde de 11,„« - l_i. 'i„n
nuchtere echtgenote van de heer 1 "en m etau van lïlijn Vsr-
Jourdan voortreffelijk, eu ook van 1 tieale limon in heel het (.fi
de overige medespelers kan gezegd, I
dat ?.e het er uitstekend hebben, af- 1 gaande, naar boven strevende
ENNY MEUNIER in het stvk
Proces om Jezus", dat dinsdag-
ireueii vo«m ne miistice rrancüise wut. u«<»uuw~
»p Pierre Viala en Lise Bernard roet i ncoHd door de Haagsehe Comedie
een ..duo-voorstelting" getiteld ..Lc
roman des hérosromantiques" (Lc
Cid. Hamlet. Don Juan en Lorcn-
zaccio.
VRIJDAG. 3 FEBRUARI: de Ka
mermuziek vereniging organiseert in
de Nieuwe Zuiderberk een concert
door het Italiaans Kamerorkest So-
cieta Corel li. (8 uur). In de Rot
terdamse Schouwburg zingt de Kon.
Chr. Oratorium Ver. „Excelsior" on
der leiding van Phons Dusch. Op
het programma staan van Roger Du-
casse „Au jardin de Marguerite"
(eerste uitvoering in Nederland) en
van Mozart „Vesperac SoUmnes de
Confessore"). Solisten zijn Corry
Bijster, Annie Hermes, Reinhardt
van Randwijk en Herman Schey.
Bégelêidiiig door bet R.Ph.ö. (6 u.L
ZATERDAG, 4 FEBRUARI: in
Luxor gaat de Rotterdamse première
van de Snip en Snap revue „Hol
de Rotterdamse Schouwburg!
flespecld urordt.
landse Nieuwe", met (behalve na
tuurlijk WiUy Walden en Het Muy-
seiaar), Teddy Schollen. Aase Ras
mussen, Bert van Dongen. Henk
Seholten, René van Vooren, het So-
nora kwartet. The Kiemander Dan
cers, Billy Stanford's revueorkest en
The 12 Londen Stariets. In de Rot
terdamse Schouwburg geeft Rotter
dams Toneel „Bekentenis" onder re
gie van Bob de Lange.
ZONDAG. 5 FEBRUARI: de Jar
panse gitarist Obata concerteert om
2 uur in de Lantaren (Gouverne*
straat); medewerking verleent P. v.
d. Staak, eveneens gitaar. Tn
Luxor Snip en Snap ('xmiddags, en
's avonds). *s Avonds speelt in do
Rotterdamse Schouwburg Rotter
dams Toneel „Indringers*, de thril
ler van Joseph Hayes, onder regie
vart Jan Tculings.