-EXPOSITIE - 260 tekeningen in Boymans - «DIRK SCHAFER Anna Magnani «WORDT HERDACHT de kracht van een persoonlijkheid Rotterdams pianist en componist door A. Koolhaas door L. W Schmidt Zelfkritiek Saterdag 19 mei 1956 2 De gevangenneming van B Christus (detail) 1 Voorgesteld Is bet ogenblik dat 1 de „schare met zwaarden en stokken gebonden vanwege de S overprlesters en de schriftge- 1 leerden en de oudsten" Christus H gevangen neemt, n NIET minder dan 260 teke ningen bevat de tentoon stelling, die van 18 mei tot 5 augustus in Museum Boymans wordt gehouden ter herden king van de geboorte van Rem brandt op 15 juli 1606. Een overrompelend aantal, dat in dit genre elke voordien gehouden Rem brand t-tentoonsteiling verre in de schaduw stelt; overrompelend ook in die zin, dat al dit werk in zyn veelheid en verscheidenheid zulk een machtige indruk geeft van het scheppende genie, dat Rem brandt is geweest. Deze boeiende en volmaakt unie ke expositie is. evenals die van schil derijen en grafiek in Amsterdam, tot stand kunnen komen dank zy de medewerking van vele particulieren, verzamelaars en musea in binnen- en buitenland. Er kwamen inzendin gen uit Australië, Canada, Duitsland, frankrijk, Engeland, Italië, Oosten- Tijk, Amerika, Zweden, Zwitserland, wel een bewijs, hoe verspreid Rem- brandts werk in de loop der jaren is geraakt. Grote zeldzaamheid MAAR dank zij die mede werking ontstond er dan ook een nagenoeg compleet beeld van het tekenkundig oeuvre van de kunstenaar, bovendien een beeld, dat in zijn soort wel tot de grote zeldzaamheden zal. gaan beho ren. V Uit het voorgaande bipkt reecSs, dat deze tentoonstelling niet kinder achtig van' opzet is. Anders dan Rembrandts tijdgenoten heeft men eens flink willen uitpakken en dus kosten noch moeiten gespaard om er een herdenking van te maken, die internationale allure heeft en aan trekkelijk genoeg om vele vreemde lingen aan zich te binden en te ver plichten. Er is, als te doen gebrui kelijk, een uitstekend verzorgde ca talogus-met vele reprodukties en in de zalen en kabinetten heeft men een vernuftige installatie met TL-buizen laten aanbrengen, die een rustig licht werpen op de geëxposeerde te keningen. Weergaloos talent Tekeningen dus van Kem brandt. Men verglsse zich niet in de beperktheid van dit begrip, want al zijn tekeningen geen schil derijen {die we in augustus in Boy- mans te zien zullen krijgen), ze hoe ven er niet in het minst voor onder te doen en ze geven dikwijls, door TIBSIIBBHSIttHilHBdaBUWiaiiiUBiaSCKrsSKSSrütTOPISESSBSsnSISSfllSI de spontaneïteit, een vollediger en raker indruk van het scheppend vermogen van dit weergaloos talent dan men oppervlakkig beschouwd zou willen geloven. Of het nu slechts een krabbel is, een haastig neergeworpen notitie, dan wel een meer uitgewerkte prent, waarin hij met verdunde inkt de plastiek van een gestalte heeft verstrekt, of de voorgrond of de lucht met enkele vegen heeft aan gezet om een bepaalde sfeer te sug gereren, altijd weer trèft de zorg vuldigheid, waarmee hn is te werk gegaan om het beeld, dat hij wilde geven, ook al kende hij het geheim van het weglaten, afgerond te maken zodat er. tot in de simpelste essen tie van een gegeven, niets meer aan viel toe te voegen. IN zijn voorstellingen is het voor bijgaand moment niet tot stilstand gebracht, of het lokale geval afge perkt. Kembrandt heeft dat zekere combinatievermogen, dat eigen is aan de zéér enkele vernuften en scheppingsmachtigen, zowel van de uitvoerende kunstenaars, als ..van de meesters der rede. Hjj tekent de portretten van Hol landse burgers, schutters, magistra ten, huisvrouwen, bedelaars, ratten vangers en heiligen maar ziet hen daarbjj buiten de alledaagse ver- kcerskring, ln de menselijke alzijdig heid. Zijn landschappen zyn door trokken van een lyrische gestemd heid, als by de tijdgenoten, maar. zijn toch weer, boven het pittoreske plaatselijke geval uit, gezien en ge droomd als delen, van dc aarde. Zijn voorstellingen uit de bijbel zijn afgerond op de realiteit der ver schijningen om hem heen. maar achter het gemeenzame en uiterlijk herkenbare van voorwerpen en. men sentypen, zocht hij te benaderen het levenswezen, dat in alle tijden en onder alle omstandigheden zich ge lijk blijft. ByRembrandt is er ge stadige wisselwerking tussen werke lijkheidszin en verbeeldingsvlucht "wederkerig elkander voedend of aanwakkerend. DAAR is verder een natuurge trouwe plastische uitbeelding een waarschijnlijkheid voor het oog maar tevens in hoge mate een suggestieve werking door de muziek van lijnen en tonen. Het is een we zenlijkheid in toverachtige schijn, of wel: het is doorzichtig en massief tegelijk. Zo werd het stemmings beeld in de kunst van onze zeven tiende eeuwers bij Rembrandt tot een visioen. De stille vredigheid van huiska mers als van het buiten, werd door hem eveneens aangevoeld, doch ge heven in een mystieke sfeer, waar verre geluiden ruisen, als in een zeeschelp. Maar ook nu verbeeldde hij zich de verhalen uit het Oude Testament binnen de vertrouwelijke intimiteit van de buiskamer. Het zogenaamde elair obscur, ook In z|jn tekeningen, aanwezig, kan be grepen worden als uitdrukking van onderbewuste verlangens naar het oneindige, van een reiken naar het ongenaakbare. Kembrandt is in zijn kunstenaarswezen bovenal emotio neel aangelegd, maar zijn vatbaar heid voor de ontroering is zoveel wyder vertakt en ryker bewerktuigd. Van de gemoedsgesteldheid uit kwam hij tot geestesverheffing. Menselijker dan hij. heeft geen de Verloren Zoon, weer kerend tot zijn vader, voorgesteld, of zo bovenaards, glanzend* in een schichtig licht de Emmaüsgangers. Kenmerkend voor het emotionele element in. Rembrandts kunst, is ZVVU'V\/'VVVVVVVVVV-ini'*V/VVV\AWVvA#'V\^VV<A/V'VVVV/AA^V/'VV\fl/'VV'VVVVVVV\/*k/V'VV^A''\/V^/VV^ WIE was Dirk Schafer? Vraag het de pianis ten, die aan hem hun opleiding danken. Zij zullen zich uitputten in het zoeken van termen, die bij be nadering de pedagogische in zichten van een grote muzikale geest weergeven. Vraag het de concertdirectïes en erkestbesturen van een vijftig tot dertig jaar geleden. Hun voorhoofd zal zich rimpelen in misprijzen over de eigengereidheid van een kunste naar, wiens vastomlijnde meningen geen concessies in enigerlei vorm duldden. Vraag het tenslotte het con certpubliek uit diezelfde tijd. De ze- lecte groep bewonderaars, die al lengs groeide tot een over de gehele muziekminnendewereld verspreide menigte. Zij zal vergeelde kranten knipsels tevoorschijn halen, be waard om de herinnering aan het schoonste spel, dat ooit een Neder lands pianist aan de toetsen ontlok te in enigszins tastbare vorm te blij ven bezitten. DIRK Schafer... Er zijn en kele grammofoonplaten van hem. die zijn pianospel nog heden ten dage 1» de huls- kamen kunnen brengen v*a hen, die ze wisten te bemachti gen. Er zfjn de composities, die de toet# van de bijna, martelende zelf kritiek hebben doorslaan. Misschien is het een derde, wel licht nog minder van wat Schhfer schiep. Van de vele jeugdwerken heeft hij alles vernietigd; van wat later ontstond veel. En dan zijn er nog zijn aantekeningen, na zyn dood nu vijfentwintig jaar geleden door zijn vroüw verzameld en onder de naam „Het Klavier" in boekvorm uitgegeven. Dirk Schkfer wend geboren in het Rotterdam van 1873, in een straat tegenover het toenmalige Museum Boymans. Volgens zijn leermeesters had hij evenveel aanleg "voor viool als voor pianospelen. Dat het ten slotte toch de piano geworden is dankt hij meer aan zijn compositie talent dan aan de eerste leraar, wiens onbarmhartige maatslagen op de schouder van het tengere kind niet bepaald geschikt waren, de lief- Dirk Schafer de voor dit instrument aan te wak keren. Met de dood van zijn vader begonnen de zorgen, die hem eigen lijk nooit geheel hebben losgelaten. Dirk Schafer stierf in fe bruari 1931, Op 9 juni zal hij, in aansluiting op de jaarver gadering van de vakgroep con. certerende instrumentalisten der Koninklijke Nederlandsche Toonkunstenaars-V ereensging, die ditmaal in Den Haag wordt gehouden, worden herdacht met een causerie over deze merkwaardige figuur door TVillem Noske en de uitvoe ring van verschillende zijner werken door Paul Kurpers- hoek en Bram Boeïee, piano, Willem Noske, viool en Anne Bijlsma, cello. «mean zich dat zelf ten volle bewust te zijn. ELLY SALOMÉ Gesloten deuren Serafma WIE St,hafera boek leest, kan zich voorstellen, waarom er in die ttfd vooral altyd deuren zUn geweest, die voor hem gesloten bleven, hardnekkig en hermetisch, zelfs na wat een wan hoopsdaad zou kunnen worden ge noemd. doch Is geworden tot een artistiek evenement van ongehoorde Importantie: de zogenaamde histo rische cyclus van elf piano-avonden, waarin Schafer belangrijke specimen nit de gehele planollteratuur (van Byrd tot Schönberg) ten gehore heeft gebracht. Wat dit aan voorbereiding heelt gekost voor iemand, die soms stuk ken Leven jaren achtereen in studie nam. vóór ze rijp voor het podium werden geacht, laat zich niet be schrijven. Waarbij nog kwam, dat de cyclus in verschillende plaatsen werd gegeven, zodat Schafer soms in enkele avonden meer dan 40 stukken moest spelen. Het matte hem ontzettend af. maar.zijn roem als pianist was gevestigd. Hoewel hij er later zelf van zei: „Ik heb mijn roem voor du re prijs gekochtvoor een tè dure prijs," De tirannieke zelfkritiek heeft hem het hoogste doen bereiken zonder della Rosa (Magnani) keert min oj meer tot leven terug als chauffeur Alvaro Mangiaca- vallo (B. Lancaster) haar onJian- dig maar overtuigend zijn liefde komt bewijzerw rijn voorkeur voor de menselijk-ont- roerende onderwerpen uit de bijbel. Het gebaren der handen veruiterlijkt de trillingen van. het gemoeds- en zielsleven. Er is geen genre, dat door hem niet behandeld werd, en bij het figuur, geen onderwerp dat hij niet binnen zijn ver beelding, als een situatie van het leven betrok, van mytho logische en bijbelse voorstel lingen af tot aan de nederigste uit zijn dagelijkse omgeving. IN deze tekeningen getuigt de Ne derlander, die tevens een kosmo poliet was. Hy stond voor niets. Men loopt van tekening naar tekening en houdt de adem in. Men wordt niet slechts toeschou wer, maar ook deelgenoot van de zeventiende eeuvse samenleving, die h|j zo scherp observeerde en op papier vastlegde. Ontroerend van eenvoud zijn de serie tekeningen, die hij van Sas- kia in bed maakte, grandioos van compositie en verbeeldingen van bij belse taferelen, van een enorme ruimtelijke werking de vele land schappen in de omgeving van Am sterdam en de zeldzamere van Wind sor, superbe en karakteristiek de mannen en vrouwen uit het volk, realistisch de leeuwen. Geen onderwerp, of hij kon het aan, maar hoezeer zijn zienswijze ook naturalistisch- realistisch was, nergens is zijn kunst alleen maar afbeelding, altijd en overal is het meer, m.a.w. heeft het geestelijke inhoud. In The rose tattoo' MEN tan filmsterren in weerwil van hun eendere beroemdheid, uiteraard in allerlei categorieën onder brengen. En de ene soort staat wat hoger genoteerd op de artistieke markt dan de andere. Het minste soort is dat der cur ven. Dat wil zeggen, dat der da mes, die om derwille van het op zienbarend karakter hunner vormen en lijnen voor -de camera gezet worden, en wier artistieke presta tie overwegend bestaat Uit het te rechter tüd behendig naar vore» draaien van haar voordeligste kant of kanten. Ook bij de. mannelijke sterren zyn er wel geweest welker schoon heid. of wat men daarvoor door liet gaan, de voornaamste attractie van hun optreden vormde; doch het schijnt dat de laatste oorlog al te grote zoetelijkheden in dit opzicht heeft weggevaagd. Tegenwoordig is het minste wbt van een ster ver langd wordt, dat een, hoge mate van f welgeschapenheid samengaat met een duidelijke en karakteris tieke persoonlijkheid. Er zijn echter sterren, die daar nog weer ver bovenuit komen en die men de geweldenaren van het spel zou kunnen noemen. Emil Jen nings was er indertijd zo een en voor hem bleek de overgang van de zwijgende film naar de geluids film een winst, want hij kon nu zijn heftigheid van optreden, com bineren met het op gezette tijden tragisch schreeuwen of brullen. Wallace Beery was ook zo Iemand; Conrad Veidt; Mary Dressier; Jean Gabin; Pierre Renoir. Nu is er weer een nieuwe verschijning: Anna Mag nani, al bekend uit een groot aan tal Italiaanse films en thans de ster van een Amerikaanse produk- tie: The rose tattoo. Maar Anna Magnani betekent eigenlijk méér dan alleen maar een nieuwe ver schijning; zij is een nieuw soort! En wel omdat zij veel minder ge speeld is en veel meer waar is. Het is, wanneer men een film in. zijn voltooide staat ziet, altijd lastig om. zich in te denken hoe de af zonderlijke scènes telkens uitvoerig rwwwv-vvvwvA/wuvu'VWWx en zorgvuldig zijn. gerepeteerd en hoe de omstandigheden rond een filmopneming bijzonder weinig tot ongekunsteldheid leiden. Daar staat tegenover, dat gedurende die paar minuten dat één opname duurt, tel kens een concentratie mogelijk is bij alle belangrijke medewerkenden, die bepaald uniek is. Dat is een gevolg van de omstandigheid dat de duur van die concentratie zeer begrensd en bekend is en omdat de noodzakelijke psychische gela denheid, die met name door de spe lers dient te worden bereikt, aver .een bekende termijn is uit te sprei den. op dat punt dan ook al heel wat in de mars zal moeten hebben, wil men niet in de eerste plaats als een aansteller of een aanstelster te kijk staan. Zelfs Jannings is dat in verscheidene films overkomen. Maar bU Anna Magnani is dat anders, Ztf heeft van allebei in overvloed. Persoonlijkheid, doodge wone menselijkheid en een verba zingwekkende spelvirtuositelt Bei den zijn van een vulkanische kracht ln haar en die maakt haar tot een verbazingwekkende verschijning voor de camera. ïn de beste gevallen gebruikt Magnani die spel virtuositeit als een versiering van de kracht van haar persoonlijkheid, omdat zij wel weet, dat hoe dan ook, de grond van haar filmbestaan ligt in die mense lijke persoonlijkheid. ZICHZELF ZIJN DIE psychische geladenheid helpt de meeste filmspelers om met nadruk zich zelf te zijn en sommigen, om met de middelen van dit zich zelf zijn, nog iemand anders uit te beelden. De fllmspelers die het meest duurzame succes hebben gehad In de geschiedenis van de film, z(jn altijd ztf geweest die ln Iedere rol duidelijk zich zelf zijn. Spencer Tracy is daar een geschikt voorbeeld van. Filmspelers die niet zichzelf wa ren om de eenvoudige reden, dat ze onvoldoende persoonlijkheid had den om een „zélf" waar te maken, of omdat ze te duidelijk alleen maar acteur of actrice waren, heb ben het nooit tot een duurzaam succes kunnen brengen. In filmspel is altijd een basis van uiterste een voud nodig. Mensen met een kolos sale spelerspotentie, gelijk Emil Jan nings bezat, schijnen daarmee in tegenspraak, omdat zij altijd bij zonder weinig zich zelf waren en omdat de eenvoud niet in hun woordenboek voorkwam, maar de duurzaamheid van hun succes lag in de spelvirtuositeit, die eveneens heel boeiende kanten kon hebben. Het is echter wel duidelijk dat men HERKENNING HET is natuurlijk ondenk baar, dat iemand zo'n koel en alleen maar registre rend apparaat als de film camera ondersteboven speelt. Maar bij Anna Magnani krijgt dat registreren van de ca mera een andere inhoud dan bij vrijwel alle andere filmspelers, om dat de waarheid van dit gezicht, de waarheid van dit bewegen, de waarheid van deze kolossale licha melijkheid, nog zo veel reserves heeft, die niet direct geregistreerd worden, niet direct aanwijsbaar zijn, niet direct als middel worden ge bruikt, doch die iedere toeschouwer kan vermoeden. En daardoor ont staat een fluïdum waarin een die pere menselijke herkenning mogelijk is. dan ooit by enige andere film speler mogelijk was- „The rose tattoo", de film die ge maakte is naar het toneelstuk van Tenessee Williams is daar nog niet eens het zuiverste voorbeeld van, hoewel Williams de rol voor Mag nani schreef. „Vele dromen op de grote weg", een Italiaanse film die een jaar of zeven geleden in ons land vertoond werd. was op dat ge bied eigenlijk een gaver voorbeeld. Waarom Rose tattoo minder? Om dat Williams het te dol maakt met dit verhaal en een pathologisch ge val voor een excessieve dramatiek laat zorgen, die de menselijke aan sluiting herhaaldelijk mist; en soms dan ook geen menselijke herken ning toelaat Dat is zeker niet Anna Magnani's schuld, want wat zij van dezg we duwe maakt, die haar gestorven man donker en bezeten blijft veraf goden, tot haar blijkt, dat ze dit ten onrechte doet en dfe het dan aanlegt met een laag soort clown, in deze film, is een wonderbaarlijke prestatie. Maar bet is de schuld van Williams, die in dit werk overtui gender dan ooit blijkt in héj geheel geen dramaturg te zijn en alleen maar een uitnemend dialoogschrlj- V«x «n aituatie-verzlnne*, Een verschrikkelijk moment is het voor Serafina wanneer ze ontdekt, dat haar korset haar niet meer past symbool voor haar verdwenen jeugd. ALLES VERGEVEN AT Anna Magnani ia de WKIm doet; of liever de ge legenheid die haar gebo den wordt, om te doen, lt natuurlijk telkens In de hevigste mate ln strijd met allo esthetische beginselen van de film. Maar zoals gezegd, zy speelt do camera ondersteboven, er is bij haar meer, dan de camera vermag te re gistreren en daardoor ls er op dal gebied ook alles te vergeven. Ze wénst óngegrlmeerd op to treden en ze wenst principieel geen glamour op zich toegepast te ziea- Zy is alleen maar een vrouw, be dreigd, verwaarloosd, verwórden met een herinnering aan haar liefde, waar zy een kathedraal van maakt en waarvoor ze met iedereen op de vuist wil, ieder moment van de dag. Zo beloert 2e haar omgeving, zo legt ze een kle.n op haar bestaan, en op dat van haar dochter, zo huilt ze na over de verrukkingen van haar huwelijk, zo is ze bezeten van een temperament, dat voor ieder lijf te groot en te brandend zou zijn behalve voor het hare. Haar spelersomgeving verdwijnt daar tegenover. Burt Lancaster toch nooit een kleine jongen op films, maar tegenover Anna Mag nani is hl} alleen maar een acteur die geweldig zijn best doet om feno menaal te spelen. Dat maakt hei verzinsel van Tenessee WilHama eigenlijk nog duidelijker lamentabel, maar het zet aan de andere kant de glorie van Anna Magnani's kunai nog aan. Want wat men van do film ont houdt 1» niet het part van Wllllama, is nauwelijks het verhaal en ia alleen maar dat gezicht, dat grote, gegrepen en oneindig menselijke re- zicht, dat aan iedere schaduw die er overeen gaat en aan iedere glans die cr op verschijnt de betekenis vai. verdriet of geluk, dat ons aangaat. Er 1» een eindeloosheid van vermoeden ln deze creatie», en daar-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1956 | | pagina 4