GEEN TALENT VOOR GELUK Heinrich Kuff Bram Bogart K. van Zwieten WOONHUIS OP STUTTEN OM UITZICHT OP VOORPLAS NIET TE MISSEN... Memento-moment C-C.C.-Schiedam AVANTGARDIST IN.EEN FRONTGEBIED Tachisme Ifn'ri Film en vrouw: Schilderij? LITTERAIRE KRONIEK wandelt 50 km. per dag nu warm in zijn atelier lot in burcht van Artis Zatcrnag 24 november 1936 www** •WJÖSSPS! v**rLT~:üiö'w!ï HET Cultured Contact Centrum in Scbfedam, dat in de afge lopen jaren niet heeft geaarzeld meer of minder belangrijke verte genwoordigers van dc non-figura tieve stromingen in de beeldende kunst in de gelegenheid te stellen te exposeren, zet deze traditie met taaie, vasthoudendheid- voort. Het plaatst zich. daarmede als avantgar- dist in een frontgebied, dat door Rotterdamse kunsthandels om voor de hand liggende redenen wordt ge. schuwd. Thans is;, het de Uit Delft'afkom stige en sinds een zestal jaren in Parijs werkende kunstschilder Bram Bogart, die de intieme ruimte vult met olieverfschilderijen. Bogart heeft slechts korte tijd' de Haagse academie bezocht, n.l. in 1944, toen hij'deze instelling als een soort on- derduikadres beschouwde. Hij werk te daarna afwisselend in Den Haag, Keeuwjjk en Parijs, om zich ten siotte voor. goed in de lichtstad te vestigen, waar hij vermoedelijk hét geëigende klimaat vond om zich in de non-figuratieve richting te ont wikkelen. In vroeger jaren moet hij in de trant der Vlaamse expressio nisten gewerkt hebben; het >s aan één kant te betreuren, dat wij van dit oude werk geen kennis hebben kunnen nemen, omdat hij ons dan «en oordeel hadden kunnen vormen ©ver zijn schilderkunstige prestaties ■Is ni et-abstract schilder. WIJ zijn bepaald geen tegen stander van de non-figuratieve stromingen en een Appel of een Coriteille, om enkele in Parijs wer kende Nederlanders te noemen, kunnen wij, wat hun kunst betreft tot op zekere hoogte waarderen. Wel staan we met Kandinsky op het standpunt,dat het beslissende cri terium is „of. de vorm uit innerlijke noodzaak is gegroeid of niet". Met Bogart is dit een moeilijke zaak. Hij erke.i~« geen zelfstandige voorstelling, de consequentie van het mn-figuratïsme, maar ook geen vorm, Het ritme en de lijn vindt hij belangrijker dan de vorm. Hij is een fervent aanhanger van het tachisme, afgeleid van Ja tache", de vlek. De tachisten scheppen, een spon tane. als het ware .„automatisch" ontstaand, uit vlekken en verf stip jes opgebouwd schilderij- Het is een begrip, dat omstreeks 1950 voor de eerste keer werd gebruikt door de Franse kunstcriticus Michel Seu- phor. Een andere Fransman, Tapié, sprak later in zijn boek .,Dh art autre" van abstract expressionisme. Een automatisch begonnen schilde ren wordt gedurende het arbeids proces onder controle gebracht en bewust verder gevoerd. Door de schilderachtige structuur worden, dank zij een meer of minder toe vallige verwijzing, naar het motief, natuurassociaties gewekt. BOGART Is zo'n abstracte ex pressionist en daarbij soms bij- zonder duister en onsamenhangend. Met gips, cement, stopverf en wie weet wat voor andere ingrediënten zet hij zijn verf aan om deze daar na met forse streken- op het doek te metselen. Hij bedient zich overwe gend van doffe aardkleuren met nier en daar een zwaarder accenten hij geeft zijn doeken poëtische na men 'mee. Hetkan van alles zijn, maar of het resultaat nog iets met een schilderij te maken heelt waag ik ernstig te betwijfelen. Misschien bedoelt hij het goed. Fond en. teken wil hij tot een eenheid brengen. Wij bevinden, ons dan in de sfeer van de individuele, emotionele beleving, wat een gevaarlijk terrein is, wan neer daarop kortsluiting van de beschouwer op volgt. Alles blijft even vaag en onklaar en de toeval ligheden liggen voor het grijpen, In Parjjs denkt men daar anders over. Enkele kunsthandelaren zeker. Het is alleen de vraag, ïn hoeverre commerciële belangen een rol spe len, want non-figuratieve kunst is tegenwoordig een gewild handelsar tikel. Ik ben niet bane voor extra vaganties. ïk ben wel bevreesd voor een neiging om het steeds doller te maken en daardoor aan de markt te komen. Er is in dit frontgebied een slag aan de gang. die ons met enige zorg kan vervïillen- Een boeiend medeboek, wat uiter lijk, opzet en inhoud betreft, is het kort geleden verschenen Duitse mo de tijdschrift „Film und Frau", uit gegeven by „Jahreszeiten-Verlag", Hamburg. Tal van modieuze bijzonderheden voor deze winter, kleuradviezen, reeksen modellen zówet van con fectie als van de haute couture, pa tronen voor kinderkleding en voor dameskleding, belangrijke tips voor de vrouw, haar huishouding, haar huidverzorging, haar juwelen, haar kleding voor de verschillende tij den van de dag en voor speciale gelegenheden en de confrontatie met tal van. filmsterren en toneel speelsters volgen etkaar in bonte verscheidenheid, op. Bijzonder goede kleurenfoto's en markante tekenin gen wisselen de eveneens kleurige advertenties en de artikelen af. De toets van de foto's is een tikje romantisch; kleuren en. lijnen laten niet na te boeien, al wie ze bekykt Aan de -kleding voor moeder en kind is eveneens veel aandacht besteed. Niet storend voor de in houd en dikwijls zeer knap 'zijn de vele advertenties, die bijna een voorlichtende in plaats van een op de verkoop gerichte inhoud hebben. Een blad, waarin de weelde kwistig is verweven en dat nadrukkelijk wijst op de buitengewone distinctie en de originele charme, die de Duitse couture onmiskenbaar heeft. T.TJML. i Zo nu en dan wordt er ook nog weieens een particulier huis gebouwd in stede van een pakhuiskazerneblok in dertien woon lagen met dertien maal drie woondozen Ziet men zo'n apart gebouwd woonhuis" dan vraagt men zich af waarom het ge bouwd werd zoals het daar staat.-Het hierbij afgebeelde opent een open woonrij aan het Prinses Beatrixplantsoen achter de Strek- vaart in Hülegersberg. Het lijkt wel of het woongedeelte op stutten is neergezet omdat de bewoners het uitzicht op de Voorpias (waar gaat tussen 2 haakjes de zon mooier onder dan in de diagonaal Terbregse molen- Lommerrijk?!) geen dag en geen nacht wil de missenwant tegen de glooiing van de Strekvaart opzien en de Plas daarachter niet te zien, dat was geen doenEn 't Zijfci ook wel of de holte binnen die stutten handig benut kon wordenom er een garagedoos onder weg te zetten. Om van de begane veengrond in het veilige betonnen woonschip te ge raken werd een ruime valreep in een slinger neergeworpen Van Prins Alexanderpolderse veendam- pen en van een ondergelopen Hillegers- bergse landhuiskelder heeft de bewoner be slist geen lastEn artistiek verantwoord zijn het exterieur eh het interieur ook nog. Zo dat'men zich afvraagt waarom worden alle nieuwe bouwblokken niet op Le Corbusier- poten gezetOmdat er altijd ïets te vragen moet overblijven. p^EN schilder, die klaagt over gebrek aan. talent nee, niet aan talent ■*-* voor schilderen, maar over Geen talent voor geluk" moet merkwaardig geval zijn. Een talent, immers, is een gave, dus een uit gesproken positief element in een mensenleven, waar tegenover weliswaar velerlei tekortkomingen kunnen staan, maar dat toch altijd een innerlijk houvast heeft te bieden, waarop men in klagelijke omstandigheden terug kan en terug zou moeten vallenHet bezit van een talent is dan ook, naar ik meen, op zichzelf al een vorm van. geluk, hoe miserabel de ge lukkige bezitter ervan zich onder bepaalde omstandigheden ook moge voelen. zijn eerste prozawerk „Geen ta lent voor geluk" het woord gegeven aan een schilder, de Neder lander Frans Wolters, die allereerst gepreoccupeerd is met deze jacht op geluk, buiten zijn gegeven talent om, In het begin van dit kleine boek je vertelt de man al: „het is alsof ik aan een ander denk als ik me de ogenblikken voorstel dat ik gelukkig geweest moet zijn." En tegen het einde besluit hij zijn bespiegelingen over dit thema, dat telkens als een refrein weerkeert, met de opmerking: „Ik weet niet of ik gelukkig was De aanleiding tot deze repeterende vraag is een vrouw, Elisabeth, die de schilder in de jaren, vóór de oorlog in Parijs heeft leren kennen en heeft leren liefhebben. Zij heeft een voor echtelijk dochtertje Olga, van een Duitser die weer uit haar leven ver dwenen is, Frans Wolters heeft in Parijs eerst een vaste verhouding met haar. Dan trouwen ze. De oor log en het illegale werk komen zeg maar letterlijk tussenbeide. Het kleine gezin gaat naar Holland, maar de andere omgeving en de ille gale werkzaamheden van Frans Wol ters leiden er toe, dat Elisabeth en Olga terug gaan naar Parijs, waar zij meer steun hoopt te hebben aan haar ouders dan aan de haast voort durend afwezige man. Frans Wolters heeft in Parijs con tact opgenomen met een Duitse of ficier. Heinz W., een communist, die hij op een kwade dag moet gaan waarschuwen dat de Hollandse or ganisatie is opgerold. Na zijn gesprek met Heinz gaat de Hollander in Pa rijs zijn vrouw opzoeken waar prompt na hem ook de Duitse com munistische officier binnenstapt: zonder veel woorden blijkt dat Heinz W. de vader van Olga is en dat hij bij Elisabeth nu de plaats van huis vader heeft ingenomen. MET deze ontdekking begint de catastrofe in het leven van Frans Wolters. Hij is begrijpelijkerwijze, gans ontdaan en wordt bovendien nog bij zijn terugkomst in Nederland prompt opgepakt. Na de oorlog keert de schilder uit het concentratie kamp terug als een menselijk wrak. Kort na zijn arrestatie zijn ook Eli sabeth en Heinz opgepakt Heeft hij, Frans Wolters, bij zijn verhoren soms hun adres verraden? Is dat een bewuste of onbewuste wraakneming geweest? Het wordt een rechtszaak, in een tijd waarin de .verdachte is opgenomen in een kliniek. Elisabeth is In een concentratiekamp bij Ham burg gestorven. Heinz W. is onvind baar. Frans Wolters wordt vrijge sproken, maar blijft geobsedeerd Nochtans heeft Max Nord, de dich- h. W. SCHMIDT ter van een paar verzenbundels, in Een moment om te gedenken. Een jaar stroomt snel maar lang duurt deze november. Een zesjarig meisje had sinds ze kon pratenop de vraag wat ze later wou worden, steeds geantwoord: ik word een moeder. Nu verzuchtte zij: ik wou dat ik gauw groot was. Op moeders vraag: waarom? zei ze: anders kan ik geen moeder meer worden als ze alle mannetjes weghalen, U vindt dat misschien heel onkinderlijk gedacht Hoe komt zo'n kleuter erbij? Dacht u dat mensenroof onopgemerkt bleef? Dat de ge weldenarij van mannentransporten in verzegelde treinen uit Hongarije geen iveerslag had? Tot in kinderzieltjes toe. Wij hebben velen te gedenkenTe velen. Wie kan 2icft indenken in leed en nood van de verslagenen, van de van vrijheid beroofden, van de vluchtelingendie gissender- wijs met ronde getallen uan tienduizenden tuoTden geteld? Wij kunnen geven aan de hulpactie. Wij kunnen bidden. Nog bidden, of nu juist niet meer. Of nu pas echt. Van mensen valt bitter weinig te verwachten. Het oude Valeriuslied valt ons in: Daar is geen hulp voorhanden Voorhanden dan van God Van God, die s werelds landen houdt onder Zijn gebod. Wie gedenkt en nadenkt komt terecht bij God. In protest, dat kan. In machteloosheid en wanhoop, dat kan óók. En dat is ook nog mogelijk: in vertrouwenin hoop, in geloof. Morgen, 25 november, is het de laatste zondag van het jaar. Van hét kerkelijk jaar, de adventstijd begint op 2 de cember. Nu past het ons te gedenken de velen, die ons voorgingen. Waarheen? In de dood? Of dóór de dood Heen ten leven? Wie dat zeggen en dus denken.kan, heeft alweer met God te maken. Hier raken wij de ge heimenissen van dood en leven, van mens en God. Op een hek rond een kerkhof in Friesland staat: memento mori: gedenk te sterven. Omdat het rond de kérk is zon er moeten staan: memento vivere. Gedenk te levert. Dat te gedenken is niet van één dag (de 25e novem ber) maar van elke dag, die God ons geeft. Geen moment maar een léven. F. OBERMAN Halbo C. Kool over: GEEN TALENT VOOK GELUK door Max Nord Uitg, Querido Amsterdam 1958 Prijs ƒ4.90 door de vraag naar zijn eigen schuld. Later komt de kleine Olga, inmid dels al een meisje van veertien jaar, haar pleegvader troosten, echter met een uiterst matig succes. Dit is in grove lijnen het verhaal, dat Max Nord voor de schilder Frans Wol ters heeft opgeschreven met een aantal een aantal, ja, moet ik ze onvergefelijke slordigheden noemen, of mislukte slimmigheidjes? Om de theatereffecten in dit verhaal te red den, heeft de schrijver op een aantal punten 2ijn ik-figuur namelijk onbe kendheid laten veinzen met essen tiële gegevens. Met name wordt het feit, dat Heinz W, de vader van Olga is, door de verteller telkens weer verdoezeld tot het onthullend mo ment van beider ontmoeting In de woning van Elisabeth. De lezer voelt zich door deze onhandige slimmig heidjes terecht! genomen. Die zijn overigens slechts de meest spre kende trekjes voor een veel algeme ner eigenschap van dit boekje na melijk dat geen van de figuren, be halve Frans Wolters zelf, uit de verf komt, dat zij niet eens zijn gezien met een schildersaog. Zelfs waar Frans Wolters het heeft over zijn eigen kunst, krijgt de lezer geen beeld voor zijn geestesoog. De passa ges daarover klinken veeleer air die van een belangstellende toeschouwer, dan ook slechts enigszins autentiek. Toch heeft dit boekje wel degelijk kwaliteiten in zijn beschouwende gedeelten, en een enkele maal in een beeld uit de illegaliteit of wanneer de verteller na de oorlog meent één ogenblik Elisabeth weer te zien: 'een vrouw, in Den Haag die voor een etalage staat, met de rug naar hem toe en wanneer zij zich omwendt, is de zinsbegoocheling ook meteen verdwenen, TA EZE tegenstrijdigheid tussen een -*-* volkomen onwaarachtig aan doend. dramatisch verhaal, en de schrijnende overpeinzingen van de ik-figuur, een enkele maal onder streept door bijtend scherpe beelden die volkomen levensecht aandoen, dringen de conclusie op, dat Max Nord, als zo menig debutant, getracht heeft, subjectieve ervaringen te gie ten in een verstandelijk bedacht mo tiefje, als nieuwe wijn in oude zak ken. Dat hem dit zo slechtis afge gaan, pleit ergens, op een verdraai de manier, voor zijn bezetenheid door de probleemstelling, die door de slordige aankleding ervan uitsteekt als naakte menselijkheid. Frans Wolters is noch als schilder, noch als minnaar, noch als bedrogen echtgenoot een aangrijpende figuur hij wordt dat pas, waar hij ons tegemoet treedt als een representant van de intellectualistische jeugd, die in de oorlogsjaren en door de illega liteit is gerijpt. Reeds in haar onrij pe tijd had deze jeugd vele handi caps, met name een soort van lite- rair-essayistische instelling, die door de oorlog kapot gereten is als een vitrage, waarvan toch de flarden en de rafels tot vandaag de dag zijn blijven hangen. Om het anders te zeggen: „Geen talent voorge- luk" maakt de indruk het werk te zijn van een pre-existentjalist, die de boot van Jean Paul Sartre heeft gemist ik zou willen zeggen: ge lukkig maar! Na de kanttekeningen die ik tot dusver heb gemaakt, blijft de vraag over, welke weg Max Nord en zijn generatiegenoten verder zullen kie zen: die van het vluchtig aangeklede essay, zoals dit debuut er een is, of die van de ware verhalenverteller, waartoe dit boekje een mislukte po ging lijkt Uiteraard, de toekomst zal dat moeten leren, maar daarom hoeft nog de opmerking niet achterwege te blijven, dat ervaring en traditie hebben geleerd, hoe het talent zijn geluk pleegt te vinden door het pro bleem van de verbeelding voorop te stellen de beelden plegen dan, op schier wonderdadige wijze, van zelf vol te lopen met de innerlijke problemen van de begaafde, dat is: talentvolle, kunstenaar. ...onbekende Fransman Is i alles.,. E ZESTIGJARIGE handels bediende Heinrich Kuff. uit Krefeld is bezeten van een nieuw wereldrecord dat hij wil vestigen. Einen Welt- rekord im Zu-Fusz-Gchen, mem Lie- ber! Hij zette eer. enorme met vlag getjes: versierde rugzak neer en keek ons monter aan. Zijn blauwe ogen glinsterden. Dat hadden we vast niet gedacht, zeiden ze- Maar hij had be-, wijzen. Hij was géén bedrieger die de goegemeente iets op de mouw wilde spelden. Daar lag zijn' reisjournaal reeds op tafel met stempels van de politie, van burgemeesters en van ge-, meentelbke instellingen, waaruit bleek dat hij, Heinrich Kuff, op die 'en die dag ergens in Zwitserland, Ita lië/Spanje. Frankrijk, België en Hol land "was geweest. Sinds 1954 had hy aiet'meer in een tram, een auto of een_ trein gezeten. Wel had hij zeven paar schoenen aan flarden gelopen. Na elke 2000 km levert een schoenen- fabrikant hem gratis een paar rueuwe schoenen Waarom doe je dat? vroegen we. Kuff lachte geamuseerd. „Ik ben zestig jaar en niet getrouwd. Ik heb eigenlijk maar weinig om, handen. Nu wil ik eens tonen, wat ik kan. Ik wil een voetreis maken van 40.000 kilometer." Waarom 40.000 kilometer? Kuff boog zich naar ons toe. Hij liet zijn stem dalen. „Er moet een Fransman zijn van een jaar of veertig, ik weet niet hoe hij heet. maar hij wil een voetreis van 27.000 kilometer maken. Kijk, dat kan ik niet op me laten zitten. Ik wil eens laten ziv.., waartoe een Rijnlander in staat is, ik heb er n*: voor mezelf 40.000 van gemaakt Hy had er 20.000 op zitten, toen hij van die Fransman hoorde. Toen is hfj opnieuw begonnen. Hij wandelt door België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Joego-Slavië en. Griekenland om in Istanboel te eindigen. Dan terug door de Balkan op Wenen aan en voorts naar Hamburg. Het kan twee jaar duren, misschien langer, maar hoe het ook is, hij zal zijn wereldrecord halen Zijn belevenissen hebben reeds in 150 kranten gestaan. Dit is dus zijn 151ste. Hy slaapt daar, waar het goedkoop is, bij voorkeur in het Leger des Heils. Hij leeft vannou ja, er zyn fabrieken en personen die hem iets toestoppen. Nee. briefkaarten verkoopt hij niet. Wel verzamelt hij foto's om ze in een boek te plakken. En de radio heeft hem ook aï een paar keer ontdekt Dan houdt hij een praatje voor de microfoon over zijn wandeltocht. Zoiets horen de mensen graag. We mochten vooral niet den ken, dat hij wel eens stiekem een lift neemt. Dat doet hij uit principe niet. Hy voelt zich de koning van de weg. Elke dag loopt hij trouw zijn 50 km. Het i? helemaal niet moeilijk. Morgenging hy naarAntwerpen, dan naar Brussel enz. Het gaat vanzelf. Alleen zijn schoenen slijten. Verder ge beurt er niets. En het leven is schoon. ...schilderde met jas en sjaal en wanten aan OP NR. 20 IN de Rue San- teuil te Parijs woont de Delftse kunstschilder Bram Bogart op een enorme zol der, die hem ook tot atelier dient. De straat ligt in de buurt van de Rue Mouffetard, dicht bij de nvi- denhallen- Als Bram Bogart naar be neden kijkt, ziet hij in de goot het bloed stromen. Er hangen altijd kwa lijke geuren, die de bezoeker op zijn tocht lang3 een stikdonkere trap naar het prachtige, lichte atelier blijft rui ken. Men moet er even aan wennen en dat gaat vrij vlug. Bram weet al lang niet beter. Hij zou dit atelier niet eens voor een ander willen ruilen. Trouwens, de andere schilders dïe_ in hetzelfde huis wonen, ook niet. Karei Appel. Kees van Bohemen en Lotti v. d. Gaag, de Nederlanders, kunnen u dat bevestigen. Toen Bram Bogart (35) een jaar of vijf geleden in dit Parijse huis zijn bivak opsloeg, kende niemand hem. Hij kwam kersvers uit Zuid-Frankrijk, waar hij in Menton, Cannes en Antibes had gewerkt. Hoe hij er leefde? Op de bonnefooi, zegt hij met een glimlach. In Parijs bleef hij hangen. Zonder een cent Twee jaren lang leefde hij in de Rue Santeuil van de hand in de tand. 's "Winters was het er zo koud, dat de waterverf stond te bevriezen. Met een dikke jas aan, een shawl om, en wanten probeerde hij te schilderen. Maar op een keer stapte de kunsthandelaar Creuze het atelier binnen. Creuze snuffelde als een hond langs de doeken, kneep de ogen half dicht en gromde nu en dan iets in zijn baard. De meeste kunstenaars houden niet van Creuze. Het is een uitzuiger, zeggen ze. AH ze wel waardering voor hem hebben, dan komt dat, omdat hij durft te kopen. Het is verder algemeen 'bekend, dat hij schilders, die iets in hun mars hebben, weet te ontdekken. Als Creuze eenmaal iets in zijn vingers-heeft, tien tegen-een dat de an deren zich ook laten zien. En dat gebeurde prompt. Gimpel kwam. en Eignon. Sindsdien brandt de kachel in het atelier van Bram Bogart en kan de waterverf niet meer bevriezen. Hij hoeft ook geen jas of wanten, aan te trekken. Zijn werk hangt op het ogenblik in het Cultureel Contact Centrum te Schiedam. Daar hebben we hem ook ontmoet tijdens een gezellig onder onsje. Hij vertrouwde ons toe, dat 'zestig procent van de zogenaamde voor- stellingsloze kunst in Parijs door Amerikanen wordt gekocht. Hij wist alleen niet, of zijn werk daaronder valt. Het kon hem helemaal niet schelen. VIJF JAREN geleden begor. hij met twee schrijftafels, twee stoelen en een kast ergens in diergaarde Biijdorp bet ge raamte op te zetten van de propaganda-afdellng. Nu staan die nuttige voorwerpen er nog, maar ze hebben gezelschap gekregen van mo dem opbergmeubilair, waaruit men. slechts een lade hoeft te trekken om in een bepaalde rubriek een bepaald adres te vinden. In het vertrek hangt ook een grote kaart van Nederland. Die kaart is bezaaid met kleurige speldjes. De heer Van Zwieten kan daarop precies zien in welke plaatsen reeds propaganda- en film avonden zijn gehouden. Hij komt in de wintermaanden overal. Hij „ver koopt" de tuin aan een publiek dat van die tuin weinig of niets weet. Verleden jaar organiseerde hij in sa menwerking, met nutsdepartementen. lersoneelsverenigingen, verenigingen van plattelandsvrouwen ens. 160 avonden. Van de romer boekte Bliidom de resultaten van d.e toemee. Ongeveer 40 pet van de meSi dte hS gatlle2"" 8 gEtod- vereaieingsverband de dier! De mntertoemee verzorgt de heer Van Zwieten met riln assistent. 7e gaan s maandags de deur uit en komen er 's zaterdags weir in Maar et? I"n daar "f?1" handelingen en toorbereidinS S Jvtl. ?aa?' ^'aanmee reeds in augustus is begonnen Het tl,vet dan meestal heel wat voeten in de aarde, voor de afspraken ktenrSv en hïï programma voor elke week kan worden vastgesteld Ais het eenmaal ro ver is. zet de heer Van Zwieten zich schrap! Dan' £Üt het liïStav™ beginnen, elke avond opnieuw, vandaag in Noo-d-HoUantL moroi? ra Friesland, overmorgen in de Achterhoek aouand, morgen in Hy vertelt de mensen in de zaal hoe Biijdorp aan de dieren komt w er moet worden gevangen, geruild en ingekocht en hoe de rara ra dï' rara wereld contacten heeft. Maar ook wat er allemaal komt kiiketfom óe dra ren te voederen en wat het publiek vooral niet moSToon 25 de mensen mee op een wandeling door de tuin en daiTKA^no'g eGJsK? over vissen, bloemen, reptielen en vogelsoorten. iS? ij "e burcht v» £?.ud-t hij deze avonden. De verenigingen vragen er gezien worden. h'J' Wat dmit ...„Verkoopt" diergaarde overal in Nederland MAX NORD t°;udw ,dGZ® avo"d en' De verenigingen vragen er worden denkt u- Rotterdamse diergaarde mag JSdSuP** me6td Pe lezi^n ln de zelf zijn erg populair en het maandelijks verschijnende Blydorp Geluiden Is een blad Xt aiU HW. bijzonder welkom is. Elke keer staan er 15.000 op stapeL ze worden verzonden naar alle reisbureau'*. V.V.V.'s hm LÏÏÏLVa?? e.r uei bAHet bezoek neemt elk jaar toe ejUh^zS men b °P Prils stelt, dat steeds meer vreemdelingen de weg naar Bliidorn ZtF Jt heC verheuTf^dste is misschien w-el7dat er SS terdamse gezinnen komen. Het is ten slotte hun diergaarde!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1956 | | pagina 4