Msr
J|
The Mountain: alpinistisch
epos van Spencer Tracy
Gene Kelly's nieuwe
balletfilmexperiment
Anouilh voer wèl bij
Pim Dikkers' regie
auto's in dichte
mist in botsing
^Rotterdams' regiment
gaat reünie houden
o1
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
M|:ion
ïf' rde,nr 4"«ss* K&üSS&itt r."
Natuurlijk...
een nieuwe
;-r£ÏÏ." c - -P
De Wals van de Toreadors
Bob de Lange:
virtuoos spel
SIEBEL jj
MUSEUMCONCERT
Schiedammers musiceren
voor Schiedammers5
Slechts één
geivonde
Voor f 1600 aan
metaal gestolen
Mej. de Jongh 40
jaar telefoniste
Na ongeval
overleden
Burgemeester opent
winkelgalerij
Voormalig ,22ste'
in augustus
naar Ede
AGENDA
In „Don't knock the rock" Is de ge
ringste aanleiding voldoende om in
dansen los te barsten (LUMIERE)
In „UITNODIGING TOT DE vondsten als het gebruik-i
tekenfilm
?nen. Ditmaal is h\) behfliue als plaatst ln de kleurige sfeer van een
Choreograaf en danser ook als regis- oud-Italiaanse kermlsvertoning. Maar
seur opgetreden. jVa rijn voortref- Kelly is geen Barrault en zijn ctowns-
felijfee en verrassende prestaties in pantomime heeft geen enkel tragisch
„An American in Paris'', waar hij "ei,jJSÏV-if;
nicut.,. „"r haal van StnDaa de zeeman, voert Kelly
mnftofmS met z^n helPend ..geestje" ln een fan-
tnggelijkheden voor de dans in de tastlsch land van monsters en harems.
film wist te openen, valt deze „In
vitation to the dance" nogal tegen.
De film bestaat uit drie onderling
maar opvallend Is het gebrek aan varia-
tie in de dans en de oplossing der si
tuaties.
„Vinger in de hoed" is een moderne
«JÏÏSS. ÏÏT=JÏ KaSSSS
oaueuen, cue wei een (Gescheiden) ver-
(bescheiden) ver
halend karakter hebben, maar niet ge
plaatst zijn in het kader van een In
trige. Het gaat hier dus niet om een
ln dans vertaalde actie; louter om
dat hier 'n quasie-navrante inhoud heeft
gekregen. Een kostbare armband vol
brengt zijn kringloop langs 'n keten van
ontrouwe liefdesparen. Ook hier ziet
weer fantastische decors, die ge-
W.
21*
het
lieflijke film-
sprookje van Elisabeth en
Franz Joseph van Oostenrijk kon,
nee móest wel een vervolg komen.
Het publiek is in drommen'komen
opdagen voor deze, aan de histori
sche toerfceltjfcheid totaal vreemde
zeer weldadige en kleurige oorsten-
romantiek. Nu dus: „SISSI, DE
JONGE KEIZERIN", behelzende
wederom een charmant en bijzonder
sterk geretoucheerd beeld van de
eerste huwelijksjaren van de Beier
se wildzang.
Door de kassuccessen verleidt.zal
Ernst MariscHka, de handige en vlotte
regisseur, die precies weet wat voor
fantasieën het moede, onder wereldpro
blemen zuchtende bioscooppubliek ver
langt, wellicht nu al weer peinzen
over voortzetting van de cyclus. Dat
■wordt dan wel een beetje precair. Want
al valt er met de beginperiode van dit
vorstenhuwelijk nog wel wat roman
tisch te hanselen, het is vrij spoedig
zo ongelukkig geworden en heeft na het
Mayerïing-drama vanElisabeth's enige
zoon, de kroonprins Rudolf, zo'n tra
gisch einde gevonden in Elisabeth's ver
moording door een Italiaanse anarchist,
dat men zich niet goed kan voorstellen
hoe de blijde fanfares van deze eerste
twee Aims zich met de treurmuziek van
eventueel volgende zouden- moeten la
ten rijmen.
Zó ver is het echter nog niet: in deze
Sissi lï zien we de jonge actrice Romy
Schneider met haar aanvallige en onbe
duidende snoetje weer even stralend,
hups en charmant terug. Al zijn daar
dan de moeilijkheden, met de strenge
hofetiquette, de strijd met de schoon
mama (gespeeld door Romy's Moeder
Magda Schneider), die zich de opvoe
ding van Sissi's baby toeeigent, de
conflicten met "hadï jonge' echtgenoot
zelf, die teveel door de staatszaken
wordt beziggehouden. Sissl vlucht zelfs
naar haar ouders terug, maar er komt
•weer een verzoening en na een nieuwe
ruzie legt ze zich tenslotte neer bij de
plichten, die de keizerinne-staat haar
oplegt. Dit ten voordele van de Hon
garen. wie Sissi immer een warm hart
heeft toegedragen en die haar aan het
sljt van de weeldrig gekostumeerde en
gedecoreerde film juichend als koningin
van hun land binnenhalen.
Een merkwaardige bijzonderheid van
de produktie van deze film, waarin
Karl-Heuiz Böhm wederom Franz Jo«
vrij willekeurige combinatie van ballet- 5?i™Sn »!i« rnjff _n
nummers, die wat het decor en de
ruimte betreft, natuurlijk wel van de rttr,o
iitamogeHlkhedm hrttan. -™W»"58
Dit zijn echter slechts technische voor- dit onderdeel weinig verrassingen,
delen. Aan balletkunst valt er, ondanks Op het Berlijnse filmfestival heeft
de medewerking van beroemdheden als ..Uitnodiging tot de dans" de hoogste
Youskewitch, Toumanova en Kelly zelf, onderscheiding gekregen: de motieven
weinig te beleven. De choreografieën van de Jury zijn ons na het zien van
van Kelly zijn niet sterk, herhalen zich deze film (in 't VENSTER) een raadsel
vaak, in weerwil van sommige originele gebleven.
Cineac en Victoria:
De Simpele titel „Gaby" doet niet
vermoeden dat het hier om een nieuwe
verfilming van het vooroorlogse toneel
stuk „Waterloo Bridge" gaat. De inhoud
van de film doet er trouwens evenmin
aan denken.
Slechts het grondpatroon van het
oorspronkelijke verhaal is bewaard ge
bleven: het niet ondenkbeeldige geval
van de soldaat, die net niet de kans
krijgt met een tijdens zijn verlof ont
moet meisje te trouwen en later bij
vergissing als gesneuveld wordt opge
geven. Waarop het geschokte meisje
de morele remmen los gooit
De geschiedenis speelt zich. ook in de
nieuwste verfilmingvan Curtis Bern
hardt in Londen af, maar de tijd van
de handeling is van de eerste naar de
tweede wereldoorlog verplaatst Daar
mee veranderde ook het karakter van
de. film volledig. De statige brug over
de Theems, met haar gaslantaarn, is
vervangen door het Londen van kort
na de invasie, dat door vliegende bom
men wordt geteisterd.
Vivien Leigh en Robert Taylor speel
den in de film „Waterloo Bridge", die
we hier kort na J945 te zien kregen,
de hoofdrollen. Nu zijn. het de ditmaal
nauwelijks dansende Leslie Caron en
John Kerr.
Als we de vroegere en de nieuwe
film nog één keer mogen vergelijken,
dan zouden we willen zeggen dat „Ga
by" zo mogelijk nög oppervlakkiger is
gemaakt dan „Waterloo Bridge". Het
gemoderniseerde verhaal bevat tal van
storende onvolkomenheden en de nogal
vlot wisselende stemmingen van de
hoofdrolspeelster overtuigen niet erg.
Toch geloven we dat wie voor dit
soort gemakkelijk aansprekende film
romantiek gevoelig is. door „Gaby" ze
ker zal worden geboeid. En om 't nog
wat aantrekkelijker te maken: kleuren
en Cinemascope.
SPENCER TRACT, onver
saagde klimmer in „The
Mountain" (THALIA)
VAN HENRI TROYAT'S roman 'La neige en deuil' is maar
een zwak aftreksel overgebleven in The- Mountain
(Schaduwen over de sneeuw), een Alpen-drama, dat haar
voornaamste betekenis 'ontleent aan de ijzingwekkende, prach
tige opnamen van bergbeklimmmg en aan de wederverschij
ning na geruime tijd van de acteur Spencer Tracy.
Hü heeft een witte kop gekregen, be
weegt zich wat trager, maar de regis
seur Edward Dmytryk heeft ondanks
het gebruik van een .stand-in* atle
tische krachtsprestaties van hem ge
vergd, waarvoor men bewondering kan
hebben,
CH'erigens gaat het hi.er om een film
en niet om een Olympiade-nummer.
Tracy blijkt als filmspeler toch nog
steeds over grote potenties te beschik
ken. Ook at kreeg hij hier een vrij
zwakke dialoog te interpreteren. hij
weet ln zijn optreden steeds een merk
waardige visuele spanning te brengen,
zijn zwijgen en zijn in deze film op
vallende traagheid suggereren meer
dan de onmachtige intrige uitdrukt.
The mountain, de berg. die (toeval
lig?) heel erg lijkt op het handelsmerk
van Paramount, die de film heeft ge
produceerd. >s een reus in de Franse
Alpen de opnamen zijn ook ter plaat
se gemaakt. Een passagiersvliegtuig is
neergestort, reddtngploegen moeten on-
verrlchterzakc terugkeren. Spencer
Tracy, de vroeger bekende alpinist
Zac.hary Teller, houdt zich eerst afzij
dig. Hjj kent de gevaarlijke berg. voelt
zich lichamelijk met meer tot een be
klimming ln staat. Maar zijn jongere
broer, die bij na de dood van hun moe
der, heeft grootgebracht, een bar boos
kereltje, dat van Immoraliteit niet weet
wat ny moet doen. weet hem te pres
sen samen met hem naar boven te
gaan. Het verdorven broertje (Robert
Wagner) wil het vliegtuig en de lijken binatie genoemd met Dietrich en Lcllo- „machtig" journaliste en een ouderwet-
plunderen, Zachary komt allengt onder brigtda-atlures. Met enige fantasie kan se burgemeester de jeugd niet van hun
de ban van de berg: de bestijging is men dit alles In haar zien. omdat ze muzikaie rijkdommen kunnen laten ge.
voor hem een soort persoonlijke afreke- enerzijds de vamp voorwendt, ander- nieten. Maar tenslotte weten de zanger
ning de film maakt dit overigens zijds het meisje met het goede hart. r.u Alan Dale, de rock' n' roll-organisator De kroonprins" van"dë°zigcuners"(Cor-
nauwelijks duidelijk. eens hartstochtelijk en, opwindend doet. Alan Freed, BUI Haley and his Comets nel Wilde) werd tot het huwelijk ge-
Een verschrikkelijke tocht tussen dan weer ingetogen en bezorgd. 2e e.t.q. de ouderen te winnen voor het dwongen door zijn oudere broer, de ko-
hemel en. aarde begint dan. Zelden heb- speelt de vrouw die van een man wil (ooit bedreigde?) bestaansrecht van de ping. Wanneer de bruid de tegenzin van
ben we zulke adembenemende en pre- houden zonder hem te trouwen. Aleko, roll. Het muzikale gedeelte is ditmaal haar a.s, bemerkt, vertelt zij hem dat
cleze opnamen gezien van klasse-alpi- de zoon van nette familie, die haar uit niet slecht, al gaat het ritme op de zij helemaal niet het plan heeft zijn
nisme. Na de trage aanloop van de film, de nachtclub wil halen, probeert het te- duur. nogal vervelen en valt de stijve, vrouw te worden: Zodra de bruidsschat,
gevuld met nutteloze dialogen, blijkt vergeefs. Zijn dood hij -sterft na een ouderwetse presentatie vooral bij de vo- binnen is en het huwelijk moet worden
Juist bij de bestrijding dit tempo zijn auto-ongeluk vormt de aanleiding tot calisten op. De kleine Tndiaanse oer- - gesloten, zal zij flauwvallen om daarna
beklemmende kracht uit te oefenen. De een reeks droevige gebeurtenissen. De woud-schreeuwer Little Richard is van met haar familie te verdwijnen,
toeschouwer maakt deze tocht bijna voetballer Miito lukt het bijna, maar op alle rock' specialisten in dit filmpje "-lj- -•
lijfelijk mee. Wat erna gebeurt, is van het beslissende ogenblik in de kerk laat nog de minst onnatuurlijke, zijn optre-
weinig.belang. Het broertje gaat zjjn Stella verstek gaan. Beiden maken er, den is beslist wel vermakelijk en niet
gang bij het vliegtuig, rooft links en hoewel ieder afzonderlijk, een losbandi- zo stompzinnig als het overige,
rechts en vindt tot zijn spijt nog een ge avond van en als zij elkaar toevallig «.,ck- hp«4
overlevende. Dat stuurt het plan m de in de vroege ochtend ontmoeten, wordt blieftzonde^v'alserecl^aSdirinc^i
war. Stella door Milto al kussend vermoord. VaJSe rechtvaardiging en
Zachary zeult haar het is een Attractief zijn de opnamen, in Athene gön s
Indiase vrouw op een geïmproviseer- met aardige straattoneeltjes en de mu-
de slee de sneeuwberg af. Broertje valt ziek van bouzoukia's.
tot onze opluchting ln een flink
diepe kloof. Om zijn nagedachtenis r
hoog te houden, neemt Zachary bene- LtUTtllGTGZ-
den in het dal alle schuld op zich.
Centraal:
Capitol:
Niet, dat wij ooit het Intieme leven
van een Zigeunerfamilie hebben mee
gemaakt. maar de manier waarop de
Amerikanen dit voorstellen, wtl er bij
ons toch niet helemaal ln. In leder
geval, voor het nodige temperament Is
gezorgd en alleen al de naam van Jane
Russel geeft hier een stevige garantie
De film „Hot Blood" (Onstuimig
bloed) draait om 'n bruiloft, die tegen
de wil van de bruidegom is gesloten.
spelletje, dat zij al meer-gespeeld heeft.
Maar o wee, wanneer het grote mo
ment is aangebroken! Jane valt niet
flauw en haar echtgenoot voelt zich
méér dan genomen. Tal van verwikke
lingen volgen en de zigeuners hebben
alle gelegenheid om hun „hot blood"
te demonstreren. Wat de hoofdpersonen
betreft, er moet eerst een echtscheiding
aan te pas komen voor zij beseffen, dat
zij eigenlijk altijd dol op elkaar zijn ge
weest.
(Advertentie IJWJ
i. HlN O EltVl VL K l T 6 H OOESSCHATC - Z W O t l
MET zijn regie van Anouilh's De
Wals van de Toreadors heeft
Pim Dikkers bU Rotterdams Toneel
een debuut gemaakt, dat niet anders
dan gelukkig genoemd kan worden.
Heterogene elementen van klucht en
bespiegeling, van poezie en cynisme,
nonchalante zinnelijkheid en roman
tische illusie, heeft hij weten samen
te vatten tot de essentie van dit
merkwaardige spel: waarheid door
caricaturisering, menselijkheid door
vernietiging van dromen.
Daarbij werd Anouilh's camouflage
stijl met waarlijk Franse losheid ge
hanteerd: een speelse vertoning met
als virtuoos middelpunt Bob de Lan
ge, die als de zwaar bezochte gene
raal een nieuwe belangrijke creatie
aan zijn snel groeiend lijstje heeft
toegevoegd.
Over het stuk zelf behoeft na de
voorbeschouwing, die we er een
week geleden aan gewijd hebben,
niet veel meer gezegd te worden.
Slechts dit nog, dat Anouilh misschien
geen. briljante, maar wel uiterst ge
vatte en technisch bijzonder knappe
dialogen heeft geschreven, die een
enkele maal bijvoorbeeld bjj de
echtelijke afrekening in IV wat
wijdlopig worden, maar zelfs dan
nog de aandacht opeisen. De auteur
neemt geen blad voor zijn mond, be
handelt met Rabelaisiaanse graagte
de belangrijkste lichamelijke praktij
ken en die soms wel gewaagde vrij
moedigheden zijn in de goede verta
ling door Adriaan Morriën meestal
gehandhaafd.
Bob de Lange had dus de hoofdrol
van de mémoires schrijvende gene
raal het stuk speelt in een Frans
provincieplaatsje omstreeks het be
gin van deze eeuw die tenslotte
de amoureuze bus mist bij de vrouw
die hy zeventien jaar lang ln tedere
liefde, maar moederziel alleen op
hem heeft laten wachten. Bob de
Lange gaf deze tragikomische figuur
alle nuances.en stemmingen, die ver
eist waren: niet alleen de erotische
pocher, de ijdele haan, maar even
goed de autoritaire officier, de cyni
sche grappenmaker, de romantische
illusionist, die echter ook weer z'n
momenten van zelfkennis, z'n gevoe
lens van mislukking en eenzaamheid
heeft. Men ziet dus: een bijzonder
gecompliceerde en rijk geschakeerde
persoonlijkheid, die Anouilh boven
dien nog met de nodige spot en over
drijving behandeld heeft, Het knappe
van Bob de Lange's creatie lag hier
in, dat hij al die facetten niet alleen
wist te combineren, maar ook nog
(Advertentie LM
ZWITSERSE HORLOGES
Voor étt moe lila collect!*
in «tV* pri]»H*ii» naar
STADHUISPLEIN 24-26 I
NIEUWE BINNENWEG 227 J
Ontelbare Amerikaanse parachutisten
RC1UU1, „CiU. r rr
tri,,,* it Men ziet, geen bar sterk verhaal. Aan .>Dont knock the rock goed hebben tX0Pen omgekomen, doordat zij bil hun
king, ale het Hongeaise reslera van camerawerk; Vista Vision dat In dit grepen, dan moest nc geknechte D1J
voor de recente opstand met een. schat Alpenland uiteraard schitterend tot zijn ieijfd van JVl?etlk3' 'J1 ee£J vreugdeloos vai uit de koers dreven, in het water
..L_S r— - 1 - hPCtaah Ttll-hTOtl H dTl rl ül* flfl Irt, Aal „fin ,1, t Imi.Mne nw den».
aan gegevens en authentieke kledij
leend heeft. (Arena).
recht komt; evenals de heldere Techni
color, heeft The Mountain (in TH ALIA)
echter genoeg te bieden.
bestaan, zuchtend onder de knoet van terecht kwamen en daar door haaien
werd verslonden.
Chemici stelden alles ln het werk om
een vergif te produceren, dat de men»
in het water tegen de haai kon be
schermen.
een conservatieve oudere generatie.
haar onderdrukte levenslust wel een
u:ï -veg vinden in die gezonde, heilzame,
r vcJlge rock 'n roll! Ook deze „quickie"
Butlisca: met haastige spoed gemaakt om van de
gunstige rock* wind te profiteren, pro-
„Stella, de nachtclubzangeres", de beert weer een schijnheilige rechtvaar-
eerste Griekse film in Duitse versie, diging te vinden voor een dansrage, die
moet een succes zijn geweest op het niets meer is dan dat. maar dank zij de
filmfestival te Cannes. Het is niet hele- inmenging van geestelijke herders, hoog-
maal duidelijk waarom. Ze behandelt geleerde heren en uitgekookte amuse- tein van de Amerikaanse marine zou
een vrij simpel en doorzichtig gegeven ments-zakenlui opgeblazen werd tot een ,1r5» hlerhii zeer verdienstelük hebben
op een even simpele manier; ze blinkt „sociaal verschijnsel" van de eerste or- zicA ,®roy zeer vermensienjic neoo«i
bepaald niet uit door spel of fotografie, de. gemaakt en aan hem is dan ook de film
ze schokt en ontroert nauwelijks, 2e is In dit amateuristische filmpje, door „De haaiendoder" opgedragen,
zelfs in vele opzichten een beetje ouder- Fred. S. Sears in elkaar getimmerd, vistor Mature sneelt er de hoofdrol
wets. wordt ons meelüden opgewekt voor een - Victor Mature speelt er de hootarol
Melina Mercouri. de verlokster van troepje gefrustreerde rock* n* roll-arties- in en hyvervult die weinig benydl-
Stella wordt een Bergman-Garbo-com- ten die door de tegenwerking van een genswaardlge taak voortreffelijk.
In de wateren rond Cuba zouden ln
1943 proeven zijn genomen. Een kapl-
SCHIEDAMMERS musiceren
voor Schiedammers" was het
motto waaronder in het kader der
Museumconcerten een goed samenge
steld en loffelijk uitgevoerd program
ma door amateurs, wier prestaties e«n
ROMY SCHNEIDER, 18 jaar
oud, speelt „Sissi, de jonge
keizerin" (ARENA)
Prolongatie en reprise:
Prolongaties zijn er deze In het ge
heel niet. Een reprise Is de circusfilm
„Trapeze" (met Gina Lollobrigida, Burt
Lancaster, Tony Curtis) in COLOS
SEUM: HARMONIE brengt „Tralies van
bamboe" terug en METRO „Michael
Strogoff", REX heeft „De tyran van
California", een kwasi-historische avon
turenfilm over de strijd om de Ameri
kaanse staat, die door Cornel Wilde met
hulp van Tereaa Wright bevrijd en ge
pacificeerd wordt.
Op de Vondelingenweg bij
de Poortugaalstraat vond gis
teren een gecompliceerde
aanrijding plaats, waarbij een
autobus van de R.E.T. (Iyn 36),
twee vrachtauto's, een perso
nenauto en een bestelauto wa
ren betrokken. Bij dit ongeval
werd de buschauffeur, de 32-
jarige N. van Bree uit de Her-
kingenstraat, gewond. Het
slachtoffer werd met een ge
kneusde linkerpols, schaaf
wonden en een pijnlijke lin
kervoet naar het Zuiderzie
kenhuis vervoerd.
De oorzaak van het ongeluk was
de dikke mist. die 's ochtends bo
ven de Maasstad hing. Hierdoor
merkte de bestuurder van een. per
sonenauto, de 24-jarige kantoorbe
diende H. C. W. Versteeg uit de
Streefkerkstraat, te laat de bus op,
die aan een halte pp de Vonde
lingenweg stopte. Zijn wagen bot
ste tegen de achterzijde van de bus.
Beide bestuurders stapten uit om
de schade op te nemen, toen met
gierende remmen een bestelauto
achter de personenauto stopte. De
bestuurder van een vrachtauto, die
achter de bestelauto reed, kon zijn
voertuig niet op tijd tot stilstand
brengen, zodat een botsing tussen
de vrachtauto en de bestelauto on
vermijdelijk was.
De vrachtauto draaide na de aan
rijding een slag om en kwam In bot
sing met een tegenligger, eveneens
een vrachtauto.
De bestuurder van de personen
auto en de buschauffeur, die met el
kaar op de weg stonden te praten,
werden door de over de weg draai
ende vrachtauto (die eerst tegen de
bestelauto was opgebotst, weggeslin
gerd.
De buschauffeur kwam onder de
bestelauto terecht, de bestuurder van
de personenauto werd in een sloot
geworpen. De laatste kwam met de
schrik vrij. Omstanders hielpen hem
weer op het droge.
In de nacht van woensdag op don
derdag jongstleden hebben inbrekers
een bezoek gebracht aan de koper-
gieterij van W. aan de Gustoweg. Zij
stalen voor een waarde van 1,600,—
aan metaal, bronsdraaisel, messing-
draaisel en ander metaaldraaisel.
Het .zal a.s. dinsdag veertig jaar
geleden zijn, dat mejuffrouw p, A.
de Jongh. telefoniste van het stad
huis, in gèroeentedxenst trad.
De jubilaresse zal op die dag om
vier uur worden gehuldigd in dé
kantine van het stadhuis.
De 26-jarige bulldozerbestuurder
J. H. Ramakers van de Hilledijk
die in de nacht van woensdag op
donderdag jongstleden in het ruim
van het Nederlandse kustvaartuig
Rose Marie in de Waalhaven be
kneld raakte tussen een bulldozer én
de zijkant van het schip is donderdag
in het Havenziekenhuis aan de be
komen verwondingen bezweken.
De winkelgalerij Bermweg. die
sinds kort de naam „De Luifel" is toe
gedacht, zal op woensdag 27 februari
officieel worden opengesteld. Deze
winkelgalerij bevat 18 winkels, waar
van er reeds tien zijn geopend. Burge
meester J. van Dijk heeft de uitnodi
ging aanvaard, de symbolische han
deling te verrichten.
(Van een onzer verslaggevers)
Oudgedienden van het voormali
ge, voornamelijk uit Rotterdammers
bestaande 22ste regiment Infanterie
gaan deze zomer een reünie houden
in Ede. DU Veluwse plaatsje ia voor
velen van hen namelyk de garni
zoensplaats geweest, voor sommigen
reeds in 1906, toen het elfde regi
ment infanterie, waaruit het 23ste
in 1913 geformeerd werd, er zijn
intocht hield.
Vorig jaar, toen het garnizoen
Ede vijftig jaar bestond, is daar
ook een reünie voor militairen ge
houden. Een aantal Rotterdammers
is naar aanleiding daarvan op het
idee gekomen om deze zomer tij
dens de Heideweek, en wel woens
dag 21 augustus, zo veel mogelijk
oud-militairen, maar nu alleen van
het 22ste r.i. naar Ede te laten ko
men. Er heeft zich een comité ge
vormd, dat ook op zich heeft ge
nomen oudgedienden en eventueel
hun nabestaanden met raad. en daad
terzijde te staan, indien dit nodig is.
Voorlopig bepaalt men zich eenter
tot het organiseren van de reünie,
waarvoor men tweeduizend uitnodi
gingen denkt te versturen, o.a, aan
minister Staf, die eens' korporaal bij
het „22ste" is geweest
Het programma voor de 21ste aug,
vermeldt behalve enkele ontvang
sten ook de opvoering van een open
luchtspel, een rondgang en demon
straties in de kazernes, een instuif
in diverse etablissementen, die vroe
ger gefrequenteerd werden, een ge
meenschappelijke maaltijd, 'n taptoe
en een boerenbruiloft. Het staat nu
al vast, dat zelfs van delichting
1906 oud-gedienden naar Ede komen.
Ook velen, die in 1940 de strijd bij
het vliegveldValkenburg én bij de
Grebbé meemaakten, hebben toege
zegd te zullen komen.
Het dagelijks bèstuur van het co
mité bestaat uit de herèn; C. M. v. d.
Stel, Slaghekstraat 26a, Rotterdam,
voorzitter A. A. van Arnhem, Flak-
kesestraat 130b Rotterdam, secretaris
G. J. Boehlé, Bèrgselaan 3?2d, Rot
terdam, penningmeester postreke
ning no. 322.738 t.n.v. penningmees
tér Reünie-Comissie-22 RL
respectabele hoogte hebben bereikt,
werd gebracht Had men aanvanke
lijk het echtpaar Adèr mede ingescha
keld omdat dit met de heer en me
vrouw Meyer een strijkkwartet heeft
gevormd, dat men de bezoekers niet
wilde onthouden, verhindering van
beide laatstgenoemden heeft op bet
laatste moment Mr. A. J. Adèr voor
een solistische taak gesteld. Zodat ook
Rotterdam een steentje tot dit concert
heeft bijgedragen en wel één, dat men
niet graag zou hebben gemist Nog
zeer onlangs heeft de heer Adèr als
cellosellst bij „Symphonla" succes
geoogst en allicht was het nog gun
stiger, zijn spel in deze kleine ruimte
te beluisteren. De toon is namelijk
niet groot, doch byzonder mooi en
ook de technische weergave van
Beethovens variaties over „Bei Man
ner welche Liebe fühlen" (uit „Die
Zauberflöte" van Mozart) en een ten
dele authentiek, voor het overige
door E. Lewicki naar gegevens uit an
dere werken van de componist ge
construeerd' Andantino van Mozart
heeft recht op grote waardering. Het
samenspel met ir. W. P. H. Schreu-
ders was uitstekend, al zou de pianist
aan zijn fijnzinnig toucher vooral in
Beethoven wat meer kracht hebben
kunnen toevoegen.
A S. R A. Blaisse ontbreekt het
aan die kracht zeker niet Zijn'
Brahms- en Chopinvertolkingen ge
tuigden opnieuw van de grote muzi
kaliteit en de niet geringe mate van
technische gevorderdheid, waarover
deze amateurpianist beschikt. Trou
wens, notaris Blaisse's muzikale be
gaafdheden .zyn. de Schiedammers
welbekend. Zijn optreden met het
R.Ph.O. ligt nog vers in het geheugen.
Een kleine opmerking: in Brahms'
eerste Rhapsodie opus 79 waren de
tempowisselingen iets te groot en in
het coda ligt het hoofdthema ln de
bas. Logisch, dat zulke dingen
iemand, wiens minuten achter het
klavier kunnen worden geteld, ont
gaan.
De zangsoliste van deze avond, me
vrouw C. M. Huysmans-Muskens,
heeft al evenzeer verrast Haar dra
matische mezzo-sopraan is nog niet
geheel „vrij", doch bijzonder mooi van
timbre en de voordracht is bovendien
zeer emotioneel en intelligent Me
vrouw A. C. Kamstxa—-Glasz stond
haar goed terzijde door met flair de
pianobegeleidingen uit te voeren.
En tenslotte was er dan nog de heer
S. W. J. Schade van Westrum, die het
mooie orgel in de Aula op lofwaardige
wyze tot klinken bracht Een concert,
dat er zijn mocht en de vele toehoor
ders grote voldoening heeft geschon
ken. ELLY SALOMÉ.
de sympathie wist te wekken, die
deze trieste figuur after all toekomt
JAN TEULINGS was als de dokter
en huisvriend op een rustige en
heel natuurlijke manier de nuchtere
gids in het labyrint van des gene
raals problematiek; goed klonk zijn
slot-moraal: we moeten nooit probe
ren onze vijanden of onze vrou
wen te begrijpen, dat is een fatale
fout.
Caro van Eyck als de pseudo-zieke
echtgenote, die zich ten doel heeft
gesteld haar man het leven zo veel
mogelijk te vergallen, maakte veel.
te veel zelfs van haar enige grote
scène in de slaapkamer. Zij was meer
een klassieke furie dan een neuroti
sche feeks, nam haar rol te serieus
op. Zij was toen beter verstaanbaar
dan in de allereerste passages, waar
mee het stuk opent: zélf onzichtbaar
in haar 6alet. slingert ze de kwaad-
aardigste opmerkingen naar de gene
raal in zijn werkkamer. Acoustisch
levert deze situatie natuurlijk wel
een probleem op. maar nu viel de
rauwe introductie door volkomen
onverstaanbaarheid totaal in het wa
ter.
EEN alleraardigste jonge secreta
ris speelde Hans Croiset, welge
manierd en na zijn verovering van
de vriendin van de generaal amusant
zelfverzekerd. Lia Dorana gaf deze
lichtelijk caricaturaal getekende da
me behalve vastbeslotenheid ook Iets
van bekoorlijke gevoeligheid mee. In
de kleinere rollen zag men Ina van
Faassen en Marianne Rector vrese
lijk toegetakeld als het mislukte
dochterpaar; Joekie Broedelet, dia
als gast een tot in de puntjes ver
zorgde huishoudstersrol speelde;
voorts Trees van der Donck als een
van flirt niet afkerige costumière.
Peter Holland, de pastoor en Ria
Vroemen. het nieuwe dienstmeisje,
waarmee de generaal zich een beetje
zal kunnen troosten. Wim Vesseur
had do décors ontworpen, waarvan
vooral de soldatesk ingerichte werk
kamer heel geslaagd was; de hoofd
toon van zijn palet, een paarsachtig
rood, vonden we niet zo gelukkig.
Zijn costuumcreaties waren bijzonder
smaakvol.
Het publiek toonde zich heel ont
vankelijk voor dit levendige en soms
zeer humoristische toneel. Aan het
slot: warm applaus en de gebruike
lijke première-bloemenhulde.
H. F. REEDIJK
VOOR HEDEIS7
TONEEL
Rotterdamse Schouwburg, 8 uur»
Rotterdams Toneel ,.De wals van d«
Toreadors".
MUZIEK
Groote Schoawbarg-Zuld, 8 uur:
Internat. Jazz Show.
Wilhelminakerk, 8 uur: Gereform.
gemengd koor „Com nu met Sang",
jubileumconcert t.g.v. 10-jarig be
staan.
Prinsekerk. 8 uur: 5e zang- en or
geluur ra-m.v. Delfsbavens Kerk
koor,
REVUE
Luxor Theater, 8 uur: Snip en
Snap met .Klaar..., Over!"
DIVERSEN
Carnlssehuis. 8 uur: Interkerlijke
Jeugd Evangelisatie, film.
Gebouw Irene, Oudelandstr, 8 u.t
R.T.V. Animato „Per Luchtpost"
(voor Rott. Ouden van Dagen).
Palace, 8 uur: Koninklijk erkende
R.T.V. Kunst na Arbeid „Je moet er
niet mee spélen".
Odeon, 8 uur:Limburgia. carna-
vaL
Malson De Klerk, 8 uur: V.OFA,
camavaL
Gebouw Sarto, Afrikaanderpleln,
uur: Rott. Accordeonver, Linker
Maasoever, cabaret.
Maranathakerk, 8 uur. Youth for
Christ, filmrally.
FILMS
Arena, 2, 4.30, 7, 9.30 uur: Sissi, da
jonge keizerin. Capltol, 2, 4.30, 7, 9.1S
u.: De haaiendoder. Centraal, za. 4,
7, 9.15 en zo. 2, 4.30, 7, 9.15 U.: On
stuimig bloed. Cineac, 95.15 'uurt
Nieuws e.d.; 5.30, 7.45, 10 uur; Gaby;
Colosseum, za. .2, 7, 9.15 en. zo. 2,
,7, 9.15 uur: Trapeze. Harmonie,
3.30, 7, 9.15 en zo. 2, 4.30, 7, 9.15
u.: Tralies van Bamboe. Lumlère,
2, 4.30, 7, 9.30 u.: Don't knock the
rock. Lutusca, 2, 4.30, 7, 9.30 u.: Stel
la, de nachtclubzangeres. Metro,
za. 3,30, 7, 9.15 en zo. 2, 4.30, 7, 9.30
Michael Strogoff. Monopole, 2,5,
7, 9 u.: Instanbul. Passage, 2, 4.15, 7,
9.15 uur: Safari. Prinses, 4.30, 7t
9,30 u.: Don't knock the rock. Rex,:
i, 4, 7, 9.15 en zo. 2» 4.30, 7, 9,15 uu
De tiran van Califomië. Thalia, 2,
4.30,- 7, 9,30 u.: The mountain,
't Venster, za. 2, 7, 9.15 en zo. 1.30,
4.15, 7, 9.15 u:. Invitation, to the
dance. Victoria, 2, 7, 9.15 en zo. 2,
4.30, 7, 9.15 uur: Gaby.
VOOR MÓRGEN
TONEEL
Rotterdamse Schouwburg, 8 uurt
Rotterdams Toneel „De wals van dal'
Toreadors".
Groote Schouwburg-Zuid, 8 tiun
R.K. Zuider Toneelkring ,,'t Is maar
betrekkelijk".
MUZIEK
Rotterdamse Schouwburg, 2.30 n?
Rotterdams Philharmonisch Orkek
Toos Onderdewijngaard, piano.
REVUE
Luxor Theater, 2 en 8 uur: Safe
en Snap met „Klaar.... Over!"
DIVERSEN
Luxor Theater, 10 uur: KP.C.
film en concert.
't Venster. 10.30 uur: Rott. Film
liga „Uit de oude doos" (films ea
journaals vanaf 1900).
Palace, 8.15 uur: RK. Toneelgroep
Het Boeckelsgilde „Boeckelsche Ker
mis"
MAANDAG 18 FEBRUARI
Groote Schouwburg-Zuid, 9 en IS
uur: Nieuw Jeugdtoneel „Het dan.
sende ezeltje" (Gem. Kunst-Com*
missie voor de jeugd).