Hergroepering der partijen «iiiiii bpmi MAPRÖ !P fiMOR^ Vanavond kijken naar de jaren '11 en 12 CAROL Misslag 1 MOSTERD LBTGKS OPGEVANGE óierqmin teói/tèn! SPROETJE, SPARKS door-FRANK~GODWIN pgvfeowwkspa. KORTS BHON „De witte villa" 'n suggestief spel GORDIJNSPIRAAL Twee dagen Euiro-feest Populair klassiek' brengt vanavond Anton Webern en morgen V BE DOCHTERS VAR MEVROUW PEACOCK Zaterdag 18 april 1959 Advertentie l.M.) Wswgsc^7? - .--vï-yv--.t vv. .^v-'-ï nvyr^wj; -j; saBieaaafejs**. V?^ I ER is, geloven wijT wel iets voor te zeggen om jn de huidige ka binet svoxming en de daarbij optredende moeilijkheden ook een fase te zien in de hergroepering der partijen in Nederland- Voor een deel heeft deze hergroepering reeds haar beslag gekregen. De F.v.d.A. is een samentrekking van drie vroegere politieke partijen en de tegenwoordige V.V.D. is de eenheidsgroepering, die de plaats inneemt van het voormalige samenstel van liberale partijen. "Wie meent, dat het tot zover klopt, maar verder niet, vergist zich- Hij vergeet het verschijnsel van de politieke doorbraak, dat aanzienlijke vorderingen heeft gemaakt en op zijn wijze op de huidige toestand zijn stempel drukt. De opmerking, dat de politieke doorbraak rigenlijk in haar aanvang is blijven steken, wordt op het ogenblik niet meer gemaakt. De A.R. Partij, om daarmee te beginnen, is er door in haar grondvesten geschokt. Dit uit zich in. een verlies aan aanhang, maar het uit zich ook in een verminde ring van de inwendige samenhang en het zelfvertrouwen. De tegenstelling ZijWra-Bruing Slot gaat veel 3crder dan persoonlijke animositeit, die men altijd en overal vindt en zal vinden; ze is va.i wezenlijk structurele aard- De moderne sociale en practisch-politieke richting staat hier tegenover het oude pathos en de oude strafheid van de antithése. Bruins Slot staat op een verloren posL omdat de geest van Kuyper en zijn Deputaten tot de jongere generatie weinig meer zegt. Maar dit bete kent allerminst, dat Zijlstra winnaar is. Want zijn praktische en rationele aanpak der dingen is voor degenen, die op politiek gebied zich losmaken van de traditionele ïedachtenwereld eigenlijk de proef op de som, dat een A.R. partij nu juist niet zo strikt nodig is. OP het ogenblik is het streven van Bruins Slot en zijn medestanders er op gericht, via een sterke poritie in het kabinet *ot de verbeel ding van de natie te spreken. Het is echter een beetje te veel ge vraagd van .een zwakke partij, een sterke positie in te nemen. Er bestaat wel een geneigdheid in de K.V.P. om de A.R. Partij als een goede bondgenoot te beschouwen; maar het is niet zo'n belangrijke bondgenoot. De tijden van Kuyper en Colijn zijn nu eenmaal voorhij. Wat de K.V.P. betreft, uiterlijk heeft die haar positie we! gehandhaafd. Doch het is geen geringe zaak, dat in deze tijd openlijk rooms-katholieken tot andere partijen behoren. De K.V.P. is verplicht, zeer behendig te manoeuvreren. Eigenlijk fs haar streven hetzelfde als dat van de A.R. Par tij: met een eigen sociaal geheten program het volk voor zich winnen en van haar bestaansrecht overtuigen. Dit vereist een zich losmaken van de P.v.d.A. Nu dat laatste is geschied, komen echter de moeilijkheden als ge volg van de innerlijke tegenstellingen. De kleine K.V.P.-er vertrouwt het niet. Hij heeft opvattipgen over sociale rechtvaardigheid waarvan hij weet, dat een behoudende stroming in de eigen partij die niet deelt; en hij weet. dat die stroming de wind in de zeilen krijgt, wanneer het komt tot samen werking roet de V.V.D. Hier ligt het zwakke punt. Het kan niet zonder de V.V.D., wanneer de P.v.d.A. er buiten blijft. Want al heeft de K.V.P zich dan ook gehand haafd. de andere confessionele partijen zijn teruggelopen; in die mate dat voor datgene wat christelijksociale politiek wordt genoemd, 'n behoorlijke meerderheid in het parlement ontbreekt. Deze meerderheid zou aanwezig zijn, wanneer niet van alle honderd rooms-katholieken in Nederland twintig hun stem uitbrachten op een andere partij dan de K.V.P, Het betekent de afhankelijkheid van andere partijen dan de confessionele en de onmoge lijkheid, het overtuigend bewijs te" leveren van de eigen onmisbaarheid. OVER de C.H.U. hebben wij het nog niet gehad. In het geheel van het confessionele partijwezen is deze groepering nog een zwak on derdeel, omdat ze eigenlijk niet confessioneel 'wenst te zijn en bo vendien niet geneigd is, zich al te zeer aan de rooms-katholieken te onderschikken. Er is wel eens verondersteld, dat het traditiona lisme en het sociëteitskarakter van de C.H.U. deze partij minder vatbaar maakt voor de doorbraak dan de A.R. Partij. Maar de na-oorlogse verkie zingsresultaten bieden aan deze opvatting weinig steun. Het ligt echter in de lijn van de C.H.U. om de teruggang toe te schrijven aan andere oor- zaken dan de doorbraak, waarvan ze het bestaan ongaarne wil erkennen. Zoals de toestand zich heeft ontwikkeld in Nederland, is het heel dui delijk dat het voeren van een politiek, die Het etiket christelijk-sociaal zou dragen, niet mogelijk is. Daardoor is de kans voor de confessionele partijen, om -door middel van deze politiek een stuk van de vesloren aanhang terug te winnen, verkeken, Wij weten niet of deze kans reëel zou zijn en of Romme en Bruins Slot er niet meer in zien dan gerechtvaardigd is; maar dit punt i? in de gegeven omstandigheden niet bijzonder interessant. Aan de anders kant lijdt het geen twijfel of het gemis aan deze moge lijkheid moet de stemming in de K.V.P. en A.R.P. ongunstig bcïmloeden. Wat. zich afspeelt, is een rechtstreeks gevolg van de politieke doorbraak; en ongeacht boe de poging van de heer .De Quay afloopt, kan naar onze mening bet resultaat op langere termijn alleen maar zijn dat de doorbraak- tendens zich verder voortzet. T-T ET woordje Anno, aangevuld 11 met een steeds wisselend jaar tal. zal de titel zijn van een. nieuw TV-programma van een kwartier waarmee de KRO vanavond een be gin maakt. Deze omroep heeft beslag weten te ,4 leggen op film- journalen van het Londensc filiaal - van de Pathé-films van 1911 tot en met 1942. „Uit de enor me hoeveelheid materiaal, die me vijf dagen lang in Londen, in de film- showroom heeft vastgehouden, al dus KRO-mede- werker Fred Bred- schneyder, heb ik een keuze gemaakt voor 26 afleverin gen die elk een kwartier zullen duren. De eerste zal betrekking heb ben op de jaren 1911 en 1912 en de laatste zal gaan over 1042." Het wordt een programma, dat zich misschien het best laat vergelij ken met de onvol prezen radio-log boeken van Jan van Herpen en drs. van Dijk. Elke uit zending zal het panorama geven van de wereld in dat jaar. Zo komen, in de eerste aflevering opnamen voor van de ondergang van de „Titanic", van de militante strijd sters voor vrou wen: echten in En geland. de suffra gettes en van de onthulling van een monument voor koningin Victoria waarbij zowel rde Britse koning als keizer Wilhelm van Duitsland aan wezig waren. De kwaliteit van deze journaals is redelijk goed. Zij 2yn reeds eerder, met veel succes vertoond voor de Britse televisie met commentaar van. sir Michael Redgrave. De Neder landse commentaar wordt gesproken door Joop Reinboud. Nederlands nieuws komt slechts betrekkelijk sporadisch voor in deze jaaroverzichten. Wel zullen we op nieuw de- Duitse keizer (in 1918) Nederland zien binnen komen en zullen we beelden zien van de ver loving van prinses Juliana met prins Bernhard. Hopelijk gaan ook de Nederlandse filmarchieven op een dag open voor de televisie. Een van de meert opwindende episodes uit de Jaren voor de eerste wereldoor log; de strijd van de Britse vrouwen, de suffragettes, voor het vrouwenkies recht. ClECHTS de bewustwording y scheidt de egoïst in ons van de misdadiger. Dat is de beklemmende strekking van ..De witte villa", een hoorspel van Friedrich Dürrenmatt, dat de VPRO gisteravond in een sterke bezetting voor de microfoon bracht. Drie gepensioneerde juristen rechter, officier van justitie en ad vocaatspelen voor tijdverdrijf een spelletje met een onverwachte logé: ze spelen „reehtzaakje" en brengen deze logé langs de weg van „kom kom iedereen heeft wel wat op zijn kerfstok" tot het inzicht, dat hij (Advertentie l.M.) ctive eufs SLUITINGSTIJD Ut ZAL NOG EBNS GAAN KUKEN, MISSCHIEN 15 DIE ELLENDELING van 'n Broer van ME INMIDDELS NEE, GEEN CHAMPAGNE MEER. JOHN IEKLAAT HET kLOON JE RAAKT ACHTER &'J ME, LIE VEUNG. VEETJE, IK HOEF ER NIET OP TE REKENEN DAT HET VAN AVOND WEER GAAT ONWEREN, MAAR IK ZIE NIET IN WAAROM J6 TOCH NIET HIER tOl> BLUVEN. LATEN WE DAN IN 6LK GEVAL NO& HET &EKUKEN. MAAR Hot. rtUNNmwilOmEWtfyrietN WliDVgefM- NU DE KA to KRil&tH ZOlLTl S7~~D£H 1 IK DEN ft ABN fLOOtN?' yOitKtECiS 0!£Hi£ft w/tRK&VUCKEN ÖlrtGO! HÉT KUNNEN WÉL £ÉN!> Ptltlf DC KÉREL5 ZUN OlE Ot ZAD£LRlÉf* VBN HBPPy TOM HÉ&BE/S DOOR6ÖNÉ0É.N ZOCWT HU VIÊL! PftC.. AlAflR |K HÉB NOüttfO NflfiEPACHr ÉIS IK HL& tt.rt WAT KAN 0N5 NOU OCrtÊLÊn WIE Dt KOtU H.É&0ÉN AAN ÓÉHOUDLN7 Z.É HEb&ENTTDCH Nter.5 kunnen yrtteN WJk^MT VIEL UTTER EAj 7BSEN T>AAR. IN NmyORK UJHELAN 20FGÜE WEL mitK W BAANTJE MN flN "GYM" XKEE&j N4AB. IK WAS nietwaar DE STATES GEKOMEN OM VLOSRBV TE BOENEN &)2aJ... Op VU 6QE/E DAê WAS IK DE GROTE BoKSRfNO AAN HET SCHOONMAKEN TOEN 'TM1GOK/LLA', DE PRIMA DONNA VAN WN&AN'S HJOkSTELCIRCL/S My (ai sn ome bel tegen wer z/twak IK WERD OPEENS TOCH Zo G/E7/G, VA T IK OPSPRONG EN WEM OP EEN Pt TT/GE KOPSTOOT TPAeTEPRDE. (Advertentie l.M.) MAPRO-spiraot Is sterk en soepel en overol in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de was. Uw garderobe enz. Enorm praeiisch, eenvoudig te ba- vestïgen en te verwijderen. meer mogelijkheden met ned. octrooi 74341 Let op de gele bus dateert uit 1908 en toont Webern nog in de ban van zijn voorgangers Brahms, Mahler, Strauss. Meerdere tekenen wijzen echter al in de rich ting waarin hij zich later zal ontwik kelen; voor alles een uitzonderlijk verfijnd klankgevocl. precieze delicate wijze van expressie, afkeer van rhetoriek, voorkeur voor contra- puntisehe en variatietechnieken. Het volgende jaar reeds heeft hij zijn eigen stijl, waarin hij zijn tijd tien tallen jaren vooruit was. gevonden. Een waardering van zijn oeuvre in bredere kring dateert pas van de laatste jaren en zijn invloed op de jonge ccunponïstengeneratie is moei lijk te overschatten. Het is aardig om in hetzelfde pro gramma Webern als bewerker van een Ricercare uit „Das Musikalische Qpfer" van J. S. Bach voor orkest te ontmoeten. w. A, eigenlijk op geraffineerde wijze de hartaanval heeft teweeg gebracht, die aan zijn voormalige chef het le ven heeft gekost. Dit suggestieve spel deed sterk denken aan de vlotte Paryse boule- vard-toneelstukken waarin zoveel onwaarschijnlijks aannemelijk wordt gemaakt, Veel overtuigingskracht ging daarbij uit van verdachte (Guus Hermus) «en aanklager (Johan Fio- let). Dolf Verschoor tekende voor een goede vertaling en Coos Mulder voor een op snelheid gerichte regie, Ad. Int OP G en 7 juni vieren de twaalf landen, die btf de Eurovisie zijn aangesloten feest. Het is dan vijf jaar geleden dat de eerste Eurovisie- uitzending de ether in ging. Op zaterdagavond 6 juni presen teren de twaalf landen een gemeen schappelijk amusementsprogramma waar voor Nederland Tom Manders bijdraagt (Regie Gijs Stappershoef). j Zondagmiddag 7 juni zuilen de kij kers vanuit hun huiskamers een tocht door Europa kunnen maken, via directe reportages door de 12 Eurovisie-landen Hierin zal de Nederlandse bijdrage een reportage zijn van het vertier op en om het Brasemermeer (Camera- regie; Eimert Kruidhof), AT de samenstellers van het pro- f-'gramma „Populaire klassieken" hun taak gelukkig zeer ruim opvatten, wordt zaterdagavond dui delijk geïllustreerd door het feit dat men hierin de naam van Anton Webern tweemaal aantreft. Want het is wel heel optimistisch om Webern als populair componist te beschou wen en ook de kans dat hij dit ooit zal worden is uiterst klein. Hetgeen niet wegneemt dat hij tot de origi neelste muziekvinders en de aller belangrijkste componisten van de eerste helft van deze eeuw behoort, of juister; behoorde in september 1945 maakte onder nog altyd niet opgehelderde omstandigheden een kogel een voortijdig einde aan het leven van de grote componist wiens laatste levensjaren op bijna onver draaglijke wijze door het nazi-regime in zijn Oostenrijke vaderland waren vergald. De Passacaglia op. 1 voor orkest "Vanavond Radio ERNSTIGE MUZIEK 7.40-8.35 KRO. Het Limburgs Symfo nie Orkest olv. André Rleu met Syl via Rosenberg, viool, voeren uit wer ken van Bach, Webern en Mendels sohn. OPERA 6,20-7.00 VARA, Gram. plabencdncert met fragmenten uit opera's van Mas- cagnl. LICHTE MUZIEK 10.05-10^5 KRO. Concert door Cascade oi.v. Johnny Ombach. HOORSPELEN 10-35-11.05 VARA. „Het spel van de toeschouwer", een kort hoorspel van Ethcl waters onder regie van S. de Vries jr. DIVERSEN 8,05-0,30 VARA. Amusementsprogram ma, 8.35-9.55 KRO. Amusementsprogram ma. 9.45-10.10 VARA. Radiospel „Het hangt aan de muur en het ökt'" (Advertentie- l.M. Alvorens ie beslissen eerst nog even een prospectus aan vragen bij de bekende Schriftelijke Cursus RESA HILVERSUM Praktijkdu Boekh. Fr. D. en Eng. M.B.A. Televisie Na het journaal en weeroverzicht (8,00) Is de beurt aan. de KRO. Deze opent het programma (8.20) met een sportrevue door Jan Cottaar. Vervolgens Is cr een oude Jouxnaalfilm uit de Jaren 1911 en 1912 (8.40). Van 8-55 tot 9.55 is er een licht muzikaal programma getiteld „Capriolen", hierna een film van HitchcojUc getiteld „Huis te koop" (9.55-10.10)7- De dagsluiting wordt uitgesproken door pater Leopold Verhagen (10.10). Radio ERNSTtGE MUZIEK 10.00-10.35 VARA. Solisten, koor en orkest voeren twee cantates uit van j. S. Bach. 2.20-3,20 AVRO. Het Radio Kameror kest o.l.v. André Rleu Iaat werk horen van Haydn, Nussto en Ravel. 10.30-11.00 AVRO. In de reeks muzikale coryfeeen een keuze uit het reper toire van de onlangs overleden pia niste Marcelle Moyer. Ii.l5-I2.00 KRO. Paul Ilupperts met het Utrechts Stedelijk Orkest spelen werken van Jurriaan Andrfessen en Darius Milhaud. LICHTE MUZIEK 3.45-4.30 AVRO. Dansmuziek door de Sky masters. 8.05-8.45 AVRO. Het Theaterorkest en solisten oJ-v. Gerard van Krevelen voeren een operettepragramma uit. 11.20-12.00 AVRO, Ben Levi laat nieu we Franse plaatjes horen. OPERA 8.45-9.20 KRO. Gram. piatenconcert met fragmenten uit Russische opera's. HOORSPELEN 1.10-1.30 KRO. „De Wadders". 5.30-5.50 VARA. „De helpende hand". 8.45-9.20 AVRO. Vierde gedeelte van het seriehoorspcl „De Maansteen". 9.30-10.15 KRO. Derde gedeelte van het experimentele hoorspel van Leon Po- vel „Wie gaat er mee naar Engeland varen SPORT 2.00-5.00 KRO. Reportage van de voet balwedstrijd Ned eiland-België. Ver slaggever Leo Pagano. GESPROKEN WOORD 3.20-3.35 AVRO. Eerste ln een reeks van vijf lezingen over „Het Jodendom in de laatste twee eeuwen". DIVERSEN 8.15-8.45 KRO. Cabaret „Wegwijs". Televisie EEN programma van de AVRO, dat opent met een commentaar van. mr. Hiitermann bij een documentair programma ovpr Berlijn. (8.00) Vervol gens een film over bergbeklimmen (8.25). "Van 8.45 tot 9.45 is er de eerste aflevering van een gevarieerd serie programma vau Thijs Chanowski onder de titel „A tot Z", in deze eerste editie medewerkenden wier namen beginnen met A of B. Te weten o,a, Elisabeth Andersen, Willem Andrlessen, Annette de la Bije, Arjen Blanken, Adèle Bloe- mendaal, Hetty Bïok en Kees en Jan Brusse. Van 10.00-10.30 is er de gemeenschap, peiijke sportrevue. ROME. Italië en Nederland heb ben een overeenkomst gesloten, waardoor voortaan juridische uit spraken in civiele zaken op handels gebied in een van de twee landen dok in het andere land erkend zul len worden. AN DAAG sta ik deze ruimte deemoedig af aan het noorden des lands. Want ik blijk weer lelijk op mijn duim geslagen te hebben toen ik onlangs hier verhaalde hoe in de trein te Leeuwarden, een oaii buitenlucht blozende man mij een klein meisje, dat alleen naar Am sterdam reisde, toevertrouwde met de simpele -moorden: „Ze moet er uit op het Centraal Station," doch zon der begeleidend glimlachje. Enige in Friesland gedomicilieerde lezers heb ben hier 'n belediging van hun stam ingezien en zijn in de pen geklom men. De heer WH. Kuipers te Leeu. warden, wiens reactie naar mijn per soonlijke smaak tuel' de pittigste ia schrijft: „Wij in het noorden des lands be klagen ons menigmaal over het ge brek aan belangstelling, dat in hei mekten voor dit landsdeel bestaat. Wordt er echter uit Amsterdam of daarbeneden wel belangstelling voor Friesland getoonddan stemmen de (journalistieke) resultaten ons, zo mo gelijk, dikwijls tot nog grotere droe fenis dan bij het ontbreken van deze interesse het geval is. Af en toe fco. men Amsterdamse journalisten hier opdraven, om in sappige taal gewag te maken van de vredige dorpjes met de lage huisjes rondom het voor al schilderachtige kerkje, waar het leven zo vredig..., zie verder Poot in zy'n „Geruste landman." De werke lijkheid is, dat het leven in zo'n dorp aan precies dezelfde emoties en span ningen onderhevig is, als dat in de Amsterdamse Eerste van der Helst- straat, al kan het mi lieu verschil de uiterlijkheden beïnvloeden. Nu geeft deze zoetelijke romantiek nog niet zo'n kwaad idee omtrent ons platte landsleven; moet men schijn voor merkelykheid nemen, dan is de scho ne schyn nog het verkieselijkst. An ders wordt het, wanneer men zich in de psyche der Friezen gaat ver diepen en daarover dingen zegt, die heten te steunen op een gedegen ervaring in de omgang met deze men sen. ,,Maar ik ben nu vaak genoeg in het noorden geweest om te weten, dat daar het flikflooien onbekend is en het gelaat zich niet gaarne laat dwingen tot onnodige grim' /ossen." Dit schrijft u. Nu is het heel wel mo gelijk, dat in Leeuwarden (gelijk overal elders, inclusief Amsterdam) een boerse botterik bestaat, die zon der een daartoe strekkend verzoek een kind aan een willekeurige trein reiziger opdringt. Maar de in uw verhaal paraderende oom, wordt niet voorgesteld als een uitzondering op de algemene regel. Hij vertegenwaor. digt de Friezen, die door hun tradi- tionele lompheid een uitzondering vormen op de (Amsterdamse) regel: ..Bij ons zou je denken: nou, als die man wil dat ik op zijn kind pas, kon hij wel wat vriendelijker wezen." Ziedaar de man in zijn natuurlijke milieu, gelijk het roofdier in het oer woud„Bij ons" staat zo ongeveer gelijk met de beschaafde wereld, waarin geen leeuwen, tijgers en botte boeren voorkomen. ,j)i] ons" is in geen geval Friesland, want wat men in Nederland bij wijze van traditie nationaal noemt, is in wezen niets anders dan westelijk regionalisme," Tot zover de heer Kuipers. Groggy in de touwen hangend, speel ik het nog klaar te stamelen- „Maar ik bedoelde het helemaal niet critisch, want eigenlijk heb ile 'een zeker voorkeur voor de van jlikjlooiery -verschoonde levensstijl van het noorden, die heus herlees utv brief wat koeler is dan die van het westen en het zuiden Maar de heer Kuipers vervolgt (en als beledigde partij komt hem het laatste woord ioe): „Mocht u nog eens langskomen in Leeuwarden, dan wil ik 11 graag de gelegenheid bieden iets te u-eten te komen over het karakter der Frie zen, dat inderdaad wel enige sub tiele afwijkingen vertoont van dat der zogenaamde Hollanders. De2e manifesteren zich echter niet zozeer in het betrachten der beleefdheids vormen. Of een exacte bepaling van de Friese flikflooi-coëfficiënt moge lijk zal zijn, weet ik niet. Of een af keer van nodeloze mimiek typisch Fries is, kan ik momenteel bevesti gen noch ontkennen. Wel stel ik voor bij een dergelijke gelegen heid i-n, kennis te brengen met de plaatselijke tongval. „Zoet_ blijven zilt'n hoor, zoals u schryjt, riekt naar Gronings. Een plat sprekende Leeu warder zou zeggen: „Soet sitten blie- ve, hur." - Waarvan gaarne acte. Ik kom eens aan, als de wond geheeld is. KRONKEL ioot GEBALD fiULLETT zal wel een hele opschudding geven. Wanneer vertel je het?" „Niet vóór papa thuis komt. Het la nog een geheim, hoor! Vertel me nu over Robert." „Ik denk dat hij aanstaande zon dag komt, maar ik ben er niet 2eker van. Papa zei zo tets. Vind je 't met gek dat hij niet geschreven heeft?" „Ik denk dat hij dat niet verstan dig vond. Ben je erg op hem gesteld, Kitty" „Ach ja," zei Catherine, „als Wi zei Sara en glim- cies eender, Vergeleken met alles wat zij had beleefd, was het moei- „rtr",::" iV 'wrnn. lijk te geloven dat mama, Catherine Niet erg en Julia. Alice. Jenny en de keuken- demitel Jat drtn«pt 1 meid, Harry Dawkins en de oude ^eel. En dan die vrouw. H j „Het spijt me dat ik je zoveel last Figgott één minuut ouder waren dan Am at ï*n kunnen geei. Het lijkt wei oi je boos op me toeri zij, een mensenleeftijd geleden, *°Jbe ,f[ ^vat Sot jij dat' js bent." afscheid van hen had genomen. Eén hebtt ïk ïni er naar om „Het spijt me,' lachte onzeker, „Spijt het je?" „Heus? Geen wonder.". Hy keek haar doordringend aan, half glim lachend, maar nog met iets strengs ken. Ze verlangde er, om meer dan en wanhopigs. „Vind je me eigenlijk één reden naar, hem te tisn en ze el aardig, Sara?" „Ik vind je héél erg aardig, Ed ward." „Dank je," zei hij op eigenaardige toon. „Zou je dan met me willen trouwen?" „Is het niet nog wat vroeg, om daar al over te praten?" „Wil je?" Ze zuchtte en liet zich door hem omhelzen. „Het ziet er naar uit dat ik wel zal moeten, als jij daartoe besloten hebt." VI CATHERINE EN ROBERT Toen ze weer in Lutterfield terug was, smaakte Sara het heerlijke ge noegen, zoals altijd bij zulke gele genheden, om haar huis opnieuw te ontdekken en alles onveranderd te- wist niet boe ze zolang op zijn te rugkomst zou kunnen wachten. „Er is iets met je gebeurd, Sara," zei Catherine, toen ze na een lange drukke familie-avond de vertrouw- „Ja, hij is bepaald niet onaan trekkelijk." Catherine moest, daar om lachen. „Zei je dat tegen hem toen hij vroeg? Dat zal hem buitengewoon aangenaam zijn geweest, zou papa zeggen." - ,Ik weet niet hoe hij het vond. de toevlucht van hun slaapkamer be- maar ik heb geen klachten gehoord. reikten. Sara glimlachte niets-zeggend. „Het is erg prettig om weer thuis te zijn." „Ja, maar er is iets gebeurd," hield Catherine vol. „Is 't niet?" „Ik hoop dat papa gauw terug komt," zei Sara, terwijl ze haar nachtjapon aantrok. ,,'t Is zo prettig dat je er weer bent, SahyTrouw met al te gauw, alsjeblieft!" „Daar is niet veel kans op, z® Sara, wat somber. „Hij is nog hele maal niet in een positie om te trou- v/en. Bovendien „Wat bovendien?" ,\Ve zouden een dubbele bruiloft V< C AVUUwfi CCU UUUUC.,V ,1 Catherine was al m bed en zat, in kunnen hebben. Dat zou enig zijn. ■11— flVitïnir Ta/.hf ntiül-Wurt Sarü afwachting, recht overeind. Sara voegde 2ich bij haar. Ze blies de kaars uit waarvan de smeulende pit een scherpe, onaangename lucht ach terliet, en toen in de beslotenheid van de duisternis en de warmte, ver telde ze haar geheim. „Jij en Julia, bedoel je?" vrocj Catherine sluw, „Natuurlijk. Wie anders?" „Wat mij betreft," zei Catherine- „Ik word een oude vrijster. Mis schien ga ik In een. klooster en kwijn „O, Sally! Hoe enig voor je!" zei weg net als Mary Godolphia in Ro- rug te vinden. Doordat ze nieuwe Catherine. „Ik ben er helemaal van semary's verdriet." Nu Sara er weer gezichten had gezien en vooral om- overstuur. En jij?" was om vertrouwelijk mee te praten dat ze in Edward Linton de oplos sing van een sinds lang gekoesterde onzekerheid had gevonden, leken de tien dagen op Meonthorpe achteraf wel een eeuwigheid; en toch had hier in haar afwezigheid, de tijd schijnbaar stilgestaan. Het huis, "de je?" tuin, de omgeving, haar moeder en „Dat hangt er van af." zusters, alles was gelukkig nog pre- „O, van mama, bedoel je. Ja, het „Ik ben niet bepaald teleurgesteld," en te lachen was haar hart weer gaf Sara toe, „maar misschien is hij lichter en haar liefdessmart wat ver- alweer van mening veranderd." licht. „Vertel je 't eerst aan papa. „Ach, malligheid! Dat weet je wel ran Edward? Hij zal zeker aan jouw beter. Je krijgt vast een brief, mor- kant staan!" gen. Zou hij komen logeren, dacht „Dacht je? Ik weet 't niet" Sara was er niet zo vast van overtuigd. (wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1959 | | pagina 1