POLITIEK EN SPEL
■BaÉt
/Jida.
Ira^s^fte#»^ li
CAROL
Toneel
KIEKEN
Donderdag 16 juli 1959
Er kwam een
vriend kijken
Toeriioordcrs.1
Het TV-rhcatcr
presenteert
volgende week:
Speeltuin
geknipt om te
Vanavond.
Radio
Man in zee
verdronken'
H: WIELING A
burgemeester van
Zal t bommel
SPROETJE SPARKS door FRANK GODWIN
van 18.45
door T. S. Sliacluii!
2
STBL
PAUL £&ANBP£N6T PBfEP TP/8£ MET 2>JN\
boot öv£RDEmw£#.wmtrmmxm
MB IKOVEiï DE '&SÜ6
had moeten gaan,
(K WWARSÖFJNl'JK «gfiMSöfiti
in handen van
de PDurig r**r
MtMitttu N H
ZAL IX JE SiflS MAAg NJE' EEffigjaPj
WAT VERDER
AFWAART^ "Bttaf&P&NBE, HEüSIHB
ÖPENÖENIK VIND HST]
&5^Êfèʧ[ NU WEL- HARre - j
S. L'JK DANK EN Wfl
ls«==^É®fc.TÖ7' 2IEN& i jM
Jê WE.lt UlLttfROfXHE?
NOU JE óflar OflN OVER £EN
HOUTEN BRUG OV'ÊR EEN DitP.
RftVUN EN DAN KOM JE
VflN2Elf Bü DE HUT _J
HEÊ OPROETJE.BtN JtOC HONÜ KW UT?
CC.N URlENO VAN ME Dit AAN H£T JflüCN lt>
öfJ Ut UitENROfO BELT ME NET OP HU ZtOT
DAT HIJ EEN WITTE HOfiO óCVONDEfi HCEfT
Dff HU W£l EEN* HfERiN Ot BUURTHECfTöf-
ZIEN 'HU HEEFT HEM VASTGELEGD IN 0£__^
OUDEJAEHTHUr' J0M-.
O JA, DAT IS
VAST FliPPiE
WAAR li Dit
HUT PR6ÜES?
/DANK
U WcÜ
IK GA ER
METEEN
naartoe!
^ZOTCfHB&JYÓÓKAL ^(HGCWl. tYYD/£SGHULDfrtY£NF/N, K)£2ÜL(£N BRA1MZ Td6ST£\
GELD VAN HANS 7£GC€£>? \OClTAFLOSSENPMAZlMTl AAN HQPtN, JAN-' f1/SS£H/£N 2iCN HjyJ
tK8e&N/iytV&ïK£Cy*C,/V)/£AL ZN £610/NVR€D£S-/OeZAAK U/AT
B££73C2CKSENCViOt£ JNAAM?tiVfi6£f?7HU/S (Ai- TE50MB&L A
KNAAP TtJ^KBN:y^Z£K€F.'NMlkA/MP/6Ti INBNH68BEN ÉgL - -Bs
O'OOfZ CF'N VAT AhJEBMNENAF- W w, Z- J|
1\ <Z%lM J^T? 2ONi>£RÊ0Dm, WMSjX 7/ENBARe TED J§
1-ff V <6'TINE&JMRT/fZSMR ntJ^s 'CJP Tfca.| J -ggittk Y~
HANS VAtl'THöF rKfCK vyFtfÓND&ZD, 1
VR/WaT2iCH IN-v JAN DRJEHOND£RT>f.\
TUSSEN AF-HOE WAAR/IOOT/K HET KAN\
NY 2tCH UIT DE \DMN HALEN?PAT«ER-
SCHRIK6AEEND \WSNSTB GEFUIFOOKQA
OPSTAPELENDE B^wtggfrT AL P/B I
GELDZORGEN UaÊBSSEBfawS/TES,j
KAN
•REDtEN /{{-%rT -ÜCI 00H
HAT W
lekkerc
DRUIF f
IN de Angelsaksische landen, Engeland en Amerika, berust het parle
mentarisme geheel op hel l wccpa r tijen s-tefsel. Hot feit, dat dit op het
Europese vaMeland nici Iie-t geval is. geeft daar nicer dan eens aanlei
ding tol moeilijkheden. Het zon onjuist zijn om te zeggen, dat de dingen
daar algemeen niet zo gned marcheren; in de Lage Lande» en. ook in de
Noordse landen bestaat,, ondanks een betrekkelijke veelheid aan partijen,
toch een vrij behoorlijk geconsolideerde toestand. .Maar van Frankrijk kan
dat moeilijk worden gezegd, en voor wat ¥i''est-Duïtslaml betreft j« een gun
stig oordeel op zijn. minst voorbarig. Soms krijgt me» de indruk, dat in deze
landen iets essentieels aait de parlementaire gezindheid ontbreekt.
TT'at zou het zijn? Vermoedelijk is het een gemis aan zin voor de betrek
kelijkheid van politieke opvattingen. Wij hebben het /.elf eens een Engels
man horen zeggen: Jullie Europeanen doen net of je ziel en zaligheid, afhangt
van-de politiek. Jullie vatten de dingen veel te serieus op! Het was een ver-
bolderende uiting, die .veel te denken gaf. Maar men moet ze wel zo in een
discussie eens horen,, want wie in de verkiezingsdagen de .Britse kranten
leest, vindt daarin, ook en terdege het verhaal van de le verwachten
rampen bij het winnen van de verkeerde en de komende zegeningen bij het
winnen van de goede partij.
Voor decompletering is dan ook wel die vergelijking nodig van een
andere Brit, die de politiek met een cricket wed si rijd vergeleek. Je doet erg
je best om hef te winnen en je vindt het belangrijk ook. maar als je verliest
draag je de nederlaag manmoedig en opgewekt, je wenst je tegenstander
geluk cn begint de volgende dag aan de voorbereidingen voor de revanche.
Hier, geloven wij. is de kern van de zaak wel ongeveer onthuld. Op het
vasteland ontbreekt bet spel-elemeht al te zeer.
E EN merkwaardig voorbeeld van vastelands parlementarisme levert het
kleine Oostenrijk, waar na twee maanden moeizaam en af en toe
welhaast verbitterd onderhandelen Socialistische partij en Volkspartij
opnieuw een coalitie hebben aangegaan. De'parlementaire oppositie is
te Verwaarlozen. Toch is het volstrekt niet zo, dat Oostenrijk er een twee-
partijen-stelsel in de Angelsaksische zin op na houdt. Dan was één van de
Srote partijen aan de regering geweest en de andere in de oppositie, In Oos
tenrijk is het echter al sinds het herstel van de. onafhankelijkheid gewoonte,
dat de beide grote partijen, die het in allerlei opzicht niet met elkaar eens
fijn» het niettemin samen doen.
Wie de verklaring zoekt in de noodzaak van eenheid indertijd tegenover
de Russische „Filistijnen" gaat niet ver genoeg in de geschiedenis terug. De
huidige toestand is alleen maar te begrijpen door zich te verdiepen in de
lotgevallen van Oostenrijk tussen de beide wereldoorlogen. De toenmalige
•ocialisten en de toenmalige, christelijk-socialen waren veel meer dan énkel
partijen, ze'waren ook ieder een wereld apart of althans meenden het te
zijn- De strijd is gevoerd zonder humor en zonder zin voor de betrekkelijk
heid van de dingen. De socialist en, die in de stad Wenen regeerden, streef
den vergeefs naar èen meerderheid in het hele land; cn de chrUtclijk-socia-
len, in hun worsteling om de overhand te houden, hebben tenslotte geen
weerstand kunnen bieden aan de machten, die een einde maakten aan de
.democratie, en er de zogeheten katholieke standenstaat voor in de plaats
•telden.
Alen ziet hel, mei een crickelvedstvijd had het niets te'maken. Het belang
rijkste oogmerk van de winnaars was immers, een revanche voor altijd uit te
»löi'teii. Het feit, dat Dollfusz en Schusdinigg. in plaats van bet land tot een
eenheid te maken, de verbitterde verdeeldheid hebben veroorzaakt, waar Jater
Hitlei' dankbaar van profileerde, hoeft niet opnieuw t.e worden vastgesteld.
Maar de hele gang van zaken verklaart de Oostenrijkse vrees voor de terug
keer van het bewind van êért partij.
M óp Duitsland over te gaan, eigenlijk wordt de hele geschiedenis
l.van dit land van dc slichting van de Weimarrepubliek tot de.onder-
gang-in de tweede wereldoorlog gekenmerkt door de.opvatting van
de.politiek.als een soort, absolute norm inplaats van als een .spel van
vallen en opstaan en steeds proberen het een volgende maai beter te doen.
De humorlooslleid bereikte haar .hoogtepunt'in. de. dagen van Hitier en de
zijnen, toen de grimmige machtswaan volledig overheerste. In de Bondsrepu
bliek liggen de dingen natuurlijk wezenlijk anders, maar toch ook bepaald
niet. zo, dat.het christèlijk-sociale regering en socialistische oppositie aan
krampachtigheid ontbreekt.
Ligt.het aan de staatslieden? Hei ligt» geloven wij, ook aan de onvoltooide
politieke ontwikkeling; aan het nog onvoldoende bc»el. dat poülirk .ilken
gcestvo) kan zijn, wanneer men het bewind \an <lc aitjTe partij "p zijn :i.id
belangstellend cn sl rijd lustig aansaardl. In Amerika en i» Engeland 'j« de
mening, dat zo nu c» dan dc tegenpartij cmk cm* een kan* nnwi hrbbrn.
aiérk ontwikkeld. Op lun Europese vasteland isdai lircl waf minder hel geval.
En Frankrijk/ l)ii is weer een heel andrr gcwil. l)c Fran>cn hel>hen wel
rfn vnor humor..en ze spelen ook wc.l'goed, maar hetris mepr toneel, en daar-
door'niet helemaal'echt ze zijn als de dood voor gevolgen rn risico's.
En, het'spelen om een hoge inzet (wat politiek is) 5? niet mogelijk zonder
de bereidheid, deze jnzet te betalen, als het nodig ts. Dc Fransen schrikken
terug vóór de speelse cn tocih hoge ernst van de cricket wedstrijd.
T K dacht dat het programma dat
Ade televisie gisteravond bood de
belolte inhield boeiend en geva
rieerd le zijn. Met zoveel klem no
digde ik daarom die vriend, die bij
hoog en bij laag volhoudt, dat je
alles beter kunt doen dan naar de
T'V-programma's te kijken, uit om
nog eens de proef op de som te ne
men, dat hij voor de aandrang be
zweek.
„Neem een hoek. doe een spelle
tje, ga. naar de bioscoop of naar de
VANAVOND
6.15—6.30 uur: AVRO. Herha
ling van de reportage van de
finish van de twintigste etappe
van de Tour de France in Cha-
lon sur Saóne.
10.15—11.00 uur: AVRO. Nabe-
schouwing over de vandaag ge
reden etappe.
MORGENMIDDAG
Tussen 4.00 en 5.25 uur: onder
breking van het VARA-program-
ma voor een rechtstreekse repor
tage van de etappe Chalon sur
Saóne-Dijon.
schouwburg, ga zo maar wat zitten
praten, of doe desnoods een dutje.
Alles is beter dan die TV." Dat was
en dat is zijn mening.
En dat terwijl ik meen dat er in
derdaad veel ie waarderen viel in
wat de VARA ons gisteravond boocj.
Ik heb er geïnteresseerd' naar geke-
ken, zoals je aangenaam kunt wor-
i den bezig gehouden door een ge-
.illustrecrd tijdschrift. Ik. vond de
„Spiegel der kunsten" (als steeds)
een interessante rubriok.de doeu-
mentaireover de Indische Neder
landers een goed gepresenteerde in
troductie in een probleem waarmee
dc moesten van ons niet dagelijks in
aanraking komen en het liedjes
programma. waarmee men besloot
was een bekoorlijk geheel waarin
Karin Kraavkamp haar taak op
charmante wijze vervulde. j
Maar die vriend heb ik onover- i
tuigd haar huis moeten laten gaan.
Naar mijn mening heeft hij on- i
gelijk. Of heeft een stroom aan mid
delmatigheid (en minder dan dat).:
tntjh normbesef aangetast?.
Nee, ik geloof meer in de ver- j
klaring dat hij op allerlei terrei-
non normen aanlegt wsr aan TV j
krachtens zijn aard niet k.an vol-
doen (het is nu eenmaal geen tbea-1
ter cn geen bioscoop) cn daardoor
voorbijgaat aan wat TV wei kan i
zijn -cn gisteravond^ ook was.
W.Jnn.
(Advertentie I.M.j
Vff'n nn m O vn rnnn •'Scanderen blijft toch eigenlijk
t H11 LW/itCI Usfflllll mijn beroep'' aldus Lies Westen
burg (,?6" jaar, geboren in Schoon-
rnn ?Of»/u t rewoer(1> ex-teerling tran de HBS in Gorcum),
IxJt f Fi, 'uOdU/ cc it, van dc bekten a ??iste 'cameramensen tmn
O de Nederlandse Televisie. Stichting die bin
nenkort- gaat. overstappen naar de VPRO
v:aar hij regisseur wordt. Een vak dat. we[licJU een stup dichter f>(j. z{jn
artistieke intenties ligt, ook. al heeft, de cameraman Wes'enbitrg zijn werk
nimmer als on-artisiiek beschouwd.
Deze rustige en zacht sprekende man studeerde aan de Academie voor
.Beeldende Kunsten in Amsierdant an ging daarna schilderen een bezig
heid die hij petuipe zyji nitsprnak nop steed.1; ais sijn eni» echte beroep
wenst te beschouwen
In januari 1954 kwam hij bij de NTS waar hij na een voor hem moei
lijke aanloopperiode („Hei tras alTemnöt zo verteerd en Tommelig") tot
een van de besten achter de camera werd.
Hij zag (en ziet) het werk achter
de camera ais een vak dat zich
goed met zijn artistieke inslag laat
combineren; „Ik vind het verruk
kelijk werk dat zeker creatief is.
Het is voor mij nog altijd een groot
avontuur. Goed de regisseur doet
het allemaal, maar voor de camera
man is het dankbaar cn artistiek
werk. Je geeft de finishing touch
aan het produkt en als je je dat
realiseert is dat mooi".
Nu wordt Westenburg diis regis
seur en de NTS die zijn arsenaal
goede cj»meramensen regelmatig ziet
aangetast door de omroepvereni
gingen die gretig speuren naar be
kwame mensen dié het vak al gron
dig kennen, ziet hem met lede ogen
gaan. Vandaar ook dat de datum
waarop Westenburg overstapt, nog
niet vaststaat. Er is een streefdatum
(januari 1960) meer niet.
Over zijn toekomst is Westenburg
optimistisch maar niet roekeloos;
,.Het werk var» de regisseur is zeker
niet gemakkelijk. Ik geloof dat je
nnsst een grote kennis van zaken
ook over eèn overmatige dosis ge
zonde fantasie moet beschikken.
Maar het lijkt mij zo fijn om nu
eens zelf te doen wat je altijd hebt
mogen realiseren voor anderen.."
(Onder voorbehoud van
wijzigingen)
ZONDAG
Een VAR A-programma. Dit be
gint met de derde aflevering van
de actualiteitsrubriek „En pas
sant". Vervolgens op tclcrecor-
ding de herhaling van een afle
vering van „Pension Hommeles"
met Mary presselhuys als gaste.
Titel „De Franse slag". Na de ru
briek „Sport in Beeld" nog een
rechtstreekse reportage uil Aix
cn. Provence van het optreden
van het Nederlands Kamerorkest
o.l.v. Szymon Goldberg.
MAANDAG
's Middags een kinderprogram
ma van de VARA „De va kan tl e-
club".
'S Avonds geen uilzending.
DINSDAG
Een filmprogramma met als
hoofdfilm de documentaire ..De
verovering van de Mount Eve
rest" met o.m. sir Edmund'Hil
lary en de Sherpa Tensing.
WOENSDAG
Een KRO-programma. Hierin
komen voor ..Gastenboek", ccn
documentaire over het paarden-
bezit; van de heer Van Doorne in
het Brabantse Deurne, de rubi'iclc
„Voetlicht en camera", voorts
..Televilrine" waarin Maria v. d.
Eist iets vertelt er» laai zien van
vrouwen met functies in liet he
dendaagse verkeer er» tot slot.
een vieuwc rubriek; „Spotlicht".
DONDERDAG
*s Middags een kinöerprngram-
ma van de AVRO. o.m. een tcle-
recording van een bezoek aan het 1
circus Krone.
's Avonds een AVRO-program-
ma. Dit begint met de rubriek
„De wereld waarin wij leven"
door ntr. Hil terms nn, Vervolgens
weer een aflevering van „Lui-
paard op schoof" cn ten «lotte 1
onder regie van Ton Lensink het J
TV-spel „Naseizoen". J
VRIJDAG
's Middags een rechtstreekse
reportage (3.304.30) van de aan-
kom.st in. Nijmegen van de deel
nemers aan de Vierdaagse.
's Avonds na het weekoverzicht
van het NTS-jotirnaal een Euro
visie-uitzending van de opera
„Cosi fan tutte" door Mozart uit
Aix en Provence.
ZATERDAG
's Avonds een VARA-program
ma. Dit opent met „Trio" waar
aan drie Nederlandse humoristi
sche auteurs hun medewerking
verlenen, vervolgens de herhaling
Van een telerecording van het op
treden van Louis Armstrong in
het Concertgebouw te Amster
dam op 7 februari van dit jaar-
Ten slotte, na een afwezigheid
van acht weken, weer een afleve
ring van.de quiz „Je neemt er
wat van meè" o.l.v. Theo Eerd-
mans.
(Adwertcntie l.M.)
JONKER
FOTO TOE
(ook in kleur)
ERNSTIGE MUZIEK
!).33—UKO.ï AVRO. .trène Encri, plano,
speelt werken van Ctropin, Debussy
en Aïbenii.
JI.J3—12.1(0NCRV. Ei tv. op craro.
platen van. de tweede symfonie van
peethorén.
OrERA
8.05—9.10 AVRO. Til voorin e In het
karter van het Holland Festivalvan
de korte opera Gianni St; hire hi van
Puccini door solisten, koor en het
orkest van de Nederlandse Opera, het
geheel o.l.v. Arrigo Gtiarnieri.
LICHTE MUZIEK
7.00—7.15 AVRO. Tip Top Taptoe, deze
keer nil de Ruiten Soeleteit te De
venter voor personeel.van het bataljon
Prinses Irene.'
9.3010.00 NCRV. f.ex Karsemeyer
met ïljii „H'ij poetsen de plaat".
11.23— 12.IK» AVRO. 'Jan Knopmans
..Disco la r ia".
GESPROKEN WOORD
7.59B.00 Hilv. II. Uitzending voor de
Anti Rev. Partij.
II (VERREN'
8.309.30 NCRV. Het ra d lover keer s-
spet „Gelijk oversteken".
9.109.35 AVRO. Jn rte rubriek Hnmn-
veskc variëren vier sprekers het thema
„Waar ik in de dierentuin altijd het
liefste heenga".
SCHOORL. Gistermiddag is de
64-jarige B, JV Elhorst uit Amsterdam
in de zee bij 'Schoort verdronken.
Het slachtoffer was met zijn zoon
aan het zwemmen in het gedeelte
bij het onbewaakte strand. Tijdens
het terugzwemmen naar het »«trand
verdween hij onder Water. Vermoe
delijk heeft hij een hartaanval ge
had.
NA het Journaal en veernverzichl
(8.00) «en programma van de
KRO. Dit opent met de rubriek
Vademecum (8.29) waarin J. YY. Mofstra
een gesprek heeft met prof. dr. Zacha-
rlas over Nijmegen en het christelijk
ooslen.' Om 8.59 vanpt de opvoering
door de toneelgroep Puck aan van de
klucht en toen kwam dr. Frost*',
een. persiflage van de zeer serieuze be
zigheden van psychologen en psychia
ters.
DEN HAAG. Tot burgemeester
van Zaltbommel is met ingang van
1 augustus benoemd de heer I-I. Wie-
linga in Den Haag, thans referen
daris^ bij het departement van On
derwijs, Kunsten en Wétenschappen.
Van 1950 tqt 1955 was de heer Wie-
iinga burgemeester, van Terschelling.
Hü is Nederlands Hervormd en be
hoort tot de P. v. d. A. De heer Wie-
iinga.is 47'jaar.
(Advertentie LM.)
De wereldvermaarde deodorant-stlcJc
[JA, HU leek yiE NOöZL HERA'sK
VEU^, MA Af? DAT 15 BE6CJ -J'F"*--
PEl'JK AL<~> HU PIEKERT
OVE&'N ZISK FAMItlÊLiDH
WAT WEST JE NOó
VIBER VAN 'M
J_n4lET6 MEEC^
i^riPANJU-W'J
PETER THOMAS,
HU LD6EE)?r HIEff
ER66N6 (N P£ QllU&T.
T^ÉsVEPDÊi? VÊRTEiT
w" L HU NIET VEELÖVÉRJ
2l£Z0' BUCKYH££ff Dt. HOND IIAN'DE KejriN6Gt-
LtüO OP DC UIlÊNROry HOU MOCf 'H HET 5P^OCrjc,
no6 hen te vest ellén' ik weet met wat hij
PRECIS Wéê-T, MAAR HIJ MAG N£T BU OflT
PS0CES ZIJN
voor de verxorgde trouw
luxe drxaittlck f 3.2
handig* tai-itlek f 1.9.
regelt de
transpiratie
beschermt Uw
garderobe.
fpR valt in Ne te Ynrk op foneei-
,iLD gebied zo iierschrifckeïïjf; teel fe
beleden, dat je, als tourist, natuurlijk
■tnaar een heel klein hapje van da
grote, taart fcttni proeren. fk zap „A
touch of a poet", het laatste stuk
van O'Neill, dat in Nederland onlangs
door de Haapsc Comedic is oppe-
voord onder de titel „De dap uaa Ta-
lave ra". Nu moet uviijn iet van dom
i chftUinnisnte beschu Wipe ft, als ik v,
mei de hand op mijn hort uerzet-er,.
dnf ik on;e roorsreliinp eigenlijk
mooier vond dan de Amerikaanse,
De Engelsman Eric Portman, zonder
j Iiinjjel- 'n groot acteur, tcicns „Brom-
ninp rersion" en „Seperale tables"
k diep heb bewonderd, speelde de
als caclmrtw poserende kroegbaas
I Melody, Hij deed dat natuurlijk heci
knap. maar nu net zonder de outuia-
pencfidc charme, die La se ur bij ons
j aan deze figuur wist te geven,. De
cersloofde, geheel uit liefde bestaan-
de moeder een pracht creatie van.
Ida Wasserman wordt in Net»
York gespeeld door niemand minder
j dan Helen Hayes. Zij is een heerlijks
actrice, maar elk lachje dat zij in de-
ze zielige rol vinden kan, haalt ze er
docibeicus't uil.
j Daar moet je als Hollander erg
j aan wennen.
i Wij hebben in deze lage landen nu
i eenmaal de diep in ons karakter
wortelende gewoonte die ik bc-
paald geen verdienste noem om
I een drama ji/ezmart te speten. Zo-
j te ei i7i Engeland als in Amerika
merk'je, dal ze, zonder moeite, een
1 lussenlooii weten le vinden. Goed,
goed, het, is allemaal erg droevig,
jifiLuuriyk, maar zo nu en dan kun je
midden in de narigheid best even
lachen en waarom zou je dat na
laten?
Hetzelfde trof mij by liet zien van
..Street bird of youth" ran Tennessee
vVfiliuin.s, dat met .veel succes op
Broadway loopt.
j Ik behoor niet tot de critiekloze
j supporters van deze auteur, die de
j draak als huisdier koestertmaar zijn
- kennis urm het tonccluak is indruk-
wekkend groot. In „Sweet bird of
youth" voert hij een onbeduidende
mooie jongen ten tonele; die uit heim
wee naar zyn eerste meisje, na ja
ren terugkeert in zijn geboortestad.
Hij is niet alleen, maar fungeert aks
chauffeur, verpleger, drinkvriendje
en betaalde minnaar van 'n v er lopen
doch zeer rijke film actrice die haar
jeugd en haar succes achter de rug
heeften nu. met behulp nan alle
■mogelijke verdovende middelen, aan
haar1nostalgic tracht te ontkomen.
Het eerste bedrijf speelt in d«
slaapkamer. Dé vrouw o?itu;flafct tiiÉ
een zware roes en moet, met een
zffursto/ninskercn medicamenten,
langzaam, tot de realiteit worden
teruggebracht.
Als je dit bedrijf leest het stuk
heeft onlangs in „Ésquire" gestaan
krijg je koude rillingen van zoveel
suggestief gedramatiseerde menselij
ke ellende. Maar Gerald ine Page,
'n mooie, jonge actrice, die zich voor
dit stuk and heeft geschminkt, speelt
de rol op een lijzig, geblaseerd
toontje, dat zo u« en dan een beetje
komisch werkt. Er wordt dan.ook
veel gelachen, tijdens dc eerste, sce
nes, Aanvankelijk zit. je er een beetje
gechoqueerd bij, maar al spoedig
inerk je, dat de gruwelijke «//aire,
op die manierveel nodeloze zwaarte
uerliest, rmuijl het stuk toch tot zijn
recht komt.
Met Paul Newman een der „hot
test box o/jice names uan Holly-
Viand -in de mannelijke hoofdrol'
werd ..Sweéi bird of youth" ten tone
le gebracht door Elia Kazan, écn
waarlijk groot regisseur. Het f natste
bedrijf, dat speelt in een hotellounge
naast een zaal, waarin een vergade
ring wordtgehouden, die voor de
handeling «an belang is, hcejt hij bij
zónder ingenieus opgelost. Daar ach
ter de coulissen gesproken, tekst
meestal onverstaanbaar en altijd ir
riterend is, laat hij een van de men
sen in de lounge de televisie aanzet
ten, een vaoriuendsel om op de ach
terwand, over de volle breedte van
het. toneel, een film te projecteren
die ons, iegelijktijdig, in de vergade
ring brengt.
In ben erg niemosgiertg oj het N«-
derlandse toneel deze nieuwe Wil
liams brengen zal. Laten we hopen
van wel. want ondanks zijn bekende
uoorkeur voor gespierde effecten is
„Sweet bird of youth" een bijzonder
knap, vaak aangrijpend stuk.
KRONKEL
Field wist, dat RodoJfo, gewond
als hij was en terwijl iedereen naar
hem uitkeek, niet ver ken komen.
Iedereen veronderstelde thans, dat
Kodolfo de werkelijke moordenaar
was. Het zou niet moeilijk te bewij
zen vallen, dat hij tot de „roden"
behoorde, als men zijn antecedenten
naging. Daar moesten zij voor naar
zijn huis gaan.
Om vier uur 's nachts had hij
dc Manzanares bereikt. Het uitkam
men van de Campo del Moro had
Rodolfo niet. le voorschijn gebracht.
De hele omgeving was uitgekamd
van de brug ten westen van. de
Calle de Baile tot aan de rivier. De
politie had een massa deels bange,
deels alleen maar onwetende con
cierges ondervraagd-
Field bleef met Olga wat achter.
Ze wachtten tot de lantaarns van
de zoekenden zich in 't donker vóór
hen verwijderden, en gingen toen op
de vastgekoekte modder van. de
rivieroever zitten.
- Mens, je zult wel moe zijn.
Ja, ik ben blij dat ik zit.
Olga stond op en liep naar een van
de keien, die de vrouwen gebruikten
om hun wasgoed op uit te sprei de n.
Zij ging erop zitten en plaste met
haar voeten in. het trage, smalle
stroompje.
- Waar zijn je schoenen?
- Ik heb ze verlóren, de hakken
wafen te hoog.
We kunnen net zo goed hier
blijven uitrusten. Hij zal toch wcJ
•orden gevonden.
Field keek naar de rivier; hij was
groen in het nachtelijke licht.
Er staat in deze tijd van het
jaar maar weinig water in.
Genoeg voor mijn voeten, zei
Olga, terwijl ze van de steen af
kwam.
Doen Ze pijn?
Niet edit pijn. Jaren voartploe-
teren hebben ze wel hard gemaakt.
Field begon onrustig le worden.
We zouden verder moeten gaan.
We willen niet dat hij ontkomt.
Jó h^bt oen gelukkige aanleg
om bepaalde dingen voorbij te zien,
zei Olga.
Daar houd ik mijn verstand bij.
Ik verwijt het je ook niet. Ik
ben er alleen jaloers op. Hoe lap jo
het toch?
Gewoon je vingers in je oren
stoppen, terwijl je op de harde knal
wacht.
lVelke knal?
De knal die op komst is. Het
sein, dat het slot is gekomen van
Yvat Rodolfo het'korte'weekeinde
noemt.
Field, je spreekt in raadselen.
Neen, ik smeed alleen maar het
ijzer terwijl het heet is, ik eet en
drink en ben niet bijzonder in mijn
schik.
Dat is de manier waarop je in
deze purèe bent geraakt.
Doe niet eigenwijs. Je zult do
knal zelfs in het goede oude Spanjo
horen. Deze keer zullen de Pyre
neeën hem 'niet tegenhouden.
Er trok een lichte, groenachtige
mist over de rivier.
De sterren .verbleekten stuk voor
stuk. De groene tint. werd grijs ter
wijl !lij verder trok van het water
over de platte stenen en de mod-
derkorsten van dc oever.
Het, was een naargeestig uur, waar
Field de boosheid in voelde. Een
slechte schemering. En daarvan had
hij ai veel meegemaakt.
Overal had hij die naargeestige
schemeringen al meegemaakt, in
Noorwegen in de trein, die reed over
het plateau voor Dombas. in het gt'r
vangenkamp en later in Engeland,
na de oorlog, toen hij moest toege
ven, niet te hebben afgemaakt wat
hij was begonnen en de wetenschap
bezit van hem had genomen, dat hij
zou moeten vluchten.
Een grijze, moerassige schemering.
Wat haat ik dit, zei hij.
Er is veel waaraan jij een hekel
hebt, Field.
Er is ook veel waar ik Y»an hou,
Wat dan bij voorbeeld?
Van jou. van Pili, van Madrid.
Ik bedoel, van_ welke ogenblik
ken op de dag hou je het meest?
Van vroege zomermorgens in
Engeland als de schaduwen nog lang
zijn, van het luisteren naar de regen
's nachts in bed.
Het moet wel heel vreemd ge
weest zijn.
Wat?
Je terugkeer naar een normaal
leven na al die jaren van gevan
genschap.
Ja, ilt moest me van heel wat
spoken bevrijden.
Spoken?
Ja. Aanvankelijk zag ik ze niet
eens, maar zo een achttien maanden
nadat ik vrij was begonnen ze mij
te hinderen.
De geluiden van twee zoekploe-
gen, die elkander toeriepen kwamen
van enkele honderden, meters al-
stand naar de oever.
Olga stond op.
1 Ik geloof dat ik maar naar za
toe ga. Ik heb het koud. Field.
Ja, de wandeling zal je wel weet
verwarmen.
Ga je mee?
Hij. stond op.
Ik denk dat ik ergens ander»
ga verder zoeken.
Veel succes dan.
Van hetzelfde.
Hij keek haar na,, terwijl zij ste
vig op haar blote-voeten wegstapte,
de jas om zich heen getrokken. Een
bocht in de rivier onttrok haar snel
aan zijn blik.
Wie is zij?
Hij draaide zich om.
Rodolfo kwam te voorschijn van
'achter een van de enorme keien.
Field stak zijn handen in de zak
ken, maar toen hij zich herinnerde,
dat hij geen wapen bij ztch had,
trok hij ze tvccr terug en balde
slechts de vuisten.
Hoe lang heb je hier aL gezeten?
Ik heb jullie de hele tijd ge
volgd.
Gevolgd?
De hele weg van de huizen bij
de brug vandaan. Het was niet ge
makkelijk.
En je hebt niet van achteren
op me geschoten? Wat heeft, je be
zield?
Rodolfo strompelde moeilijk na
derbij.
Je doet me onrecht, oude jon
gen.
Zijn vlezige gezicht was nu door
schijnend bleek. Zijn bruin met witte
schoenen waren bedekt met slik en
zijn pak zat ónder de vlekken en
kreukels. Halverwege het rechter
panel van zjjn colbert zat een grote
vlek van een afwijkende kleur,
Ik heb geen munitie meer.
Hij ademde moeilijk.
Ik ben nu evenmin gewapend.
Ik geloof alles wat je zegt, zei
Field.
De ander kwam naderbij. Field
stelde zich in postuur. Rodolfo zak
te plotseling in eikaar op een kei
steen.
Ik geel toe, je hebt gelijk, mij
niet te geloven.
(wordt vervolgd)