D" NOZEMCULTUUR De pil OPGEVA r mÊÊÊÊ met is het Uo&t de é-aéé&t Ceta-Bwr eS® VLEEKEHPASTA ™Y L' Een nieuw seizoen met een nieuw orkest en een nieuwe klank het tic meisjes Peacock^ verder ging Zaterdag 12 septemlier 1959 Chinese pers verbreekt stilzwijgen Goed nieuws van Eurovisie-front 35 Compliment voor Wereldomroep PRAKTIJKEXAMEN RESA-HILVERSUM Van, Ellen naar Camilla en terug door FRANK GODWf SPROETJE V'AR OPm£rj£tooprD/£P/HG£Dflcmno£wifimutL AVONTUREN VAN ZWELLINGEN KNOBBELS Vanavond Radio Televisie en morjem Radio Televisif. 2. k E BUI. die enige tijd boven Amsterdam gewoed beeft en waarvan de druppels en bet gerommel hier en daar elders waarneembaar wa ren* schijnt over te drijven zoals zij gekomen is. Alleen beeft zich een woord.in de Nederlandse laai ingeburgerd, dat er wel niet zo gauw weer uit zal gaan: hel woord nozem. Wat. het in zijn grondbetekenis uitdrukt, doet er eigenlijk weinig toe: het schijnt sterk verwant met het actuele woord ..penoze", dal. een nogal onmaatschappelijke status uitdrukt, maar dan meestal volwassen personen bedoelt. Verder kan men zeggen, dat de sensatie de schade overtrof: zoveel ver woestingen zijn er nu ook weer niet aangericht. In verontwaardigde inge zonden stukken, die men in verschillende bladen kon aantreffen, zijn politie en ouders duchtig op hun. nummer gezet; zij hadden moeten voorkomen dat dergelijke dingen gebeurden, de eerste door forser optreden, de tweede door de jeugd in huis te houden. Het laatstgenoemde lijkt ons een typische vrijgezellengedachte: zo gemakkelijk is dat niet. Overigens is het te begrijpen, dat mensen die op een of andere wijze zijn lastig gevallen, geïrriteerd worden door. een vrijblijvende psychologische beschouwing. Het moet op straat veilig zijn, punt, uit. HET GEVAARLIJKE van de,situatie is echter, dat men. dagelijks in aanraking komende met het wereldnieuws, in een vereenzelviging vervalt die niet met de feiten in overeenstemming hlijft. Men leest van.de „nozems" in New York. in Parijs en in Moskou, en krijgt de suggestie alsof er een soort wereldorganisatie van de een of andere ge vaarlijke mensensoort onderling afgesproken - operaties uitvoert. En zo is •men geneigd iedere jongen van een bepaalde leeftijd die zich een beetje bizar kleedt en welke jongen doet dat niet op zijn lijd als een poten tiële misdadiger te heschouwen en in de gaten te houden, ook al „doet" hij momenteel niets. De publiciteit heeft hier een figuur geschapen, die in werkelijkheid niet of althans niet in die mate beslaat. Men zou van „nozemcultuur'* kunnen - spreken zoals men spreekt van" „orstercultuur"; het opzettelijk aanleggen van een reservaai tot het kweken van een bepaald type. Natuurlijk gebeurt 'dat niét opzettelijk: het ontstaat uit schrik die zich omzet in sensatie. Ter wijl het een welkome aanleiding is voor sombere lieden op een bepaalde leeftijd om te constateren dat het met de tegenwoordige jeugd finaal scherf loopt. HET'VERSCHIJNSEL der losbandigheid is niet nieuw. Iedere maat schappij heeft het gekend, en dan moet men er nog rekening mee houden, dat de oudere maatschappijen waarschijnlijk-meer erken de morele bindingen hadden dan de onze, niettegenstaande al onze grote woorden. Het is nog niet zo lang geleden, dat in vele Neder landse dorpen jongelieden uit een ander dorp zich niet konden vertonen zonder molest, soms met knuppel of mes, waarbij dan ook de alcohol .een behoorlijke rol speelde. Niemand praatte toen van nozems; men .sprak van „opgeschoten jongelui". Van het tvoord nozem dreigt een zelfde sport sug gestie uit te gaan als in de populaire psychologie en pedagogiek het geval is geweest met het woord „pubers", dat als vreemd lichaam in onze taal griezelige voorstellingen met zich mee bracht. Men kan eigenlijk alleen zeggen dat er tegenwoordig veel jongelui op straat zwerven, omdat ze geen heil in huis zien. Verder dat, op voorbeeld van bepaalde literatuur en schilderkunst, naïeve kinderen menen de aandacht op zich te moeten vesti gen door gek te doen. En ten derde,, dat vermaningen weinig helpen, wan neer die komen uit de mond van ouderen, die zelf in de gedragsnormen die zij de jongeren voorhouden alleen maar geloven als gebruiksvoorwerpen. Als' iemand verkouden wordt, moet men hem niet slaan omdat hij hoest. Men moet verkoudheid voorkomen. Waarmee natuurlijkuiet gezegd wil zijn dat in bepaalde gevallen niet roet straffe hand dient té worden opgetreden. Maar laat men niet dadelijk te luid alarm slaan over kinderen, die tenslotte onze kinderen zijn. F.S. PEKING AtJe kranten 'in Peking: publiceerden vrijdag grote kaarten van de verschillende grenslijnen zo- als die op Chinese en Indische kaar ten voorkomen. Op deze kaarten zijn 13 punten aangegeven waar de Indi sche troepen volgens de Chinezen op Chinees gebied zfin doorgedrongen. De kranten klagen over „hevige anti- Chinese activiteit" ia Indie. De bevolking van Peking is uiter lijk onbewogen gebleven onder de Advertentie l.M.) stroom van officiële berichten, die donderdag plotseling is losgebroken. Tot donderdag was de gehele kwes tie in de Chinese pers doodgezwegen. De Chinse premier Tsjoe En-lai, heeft de vaste commissie van het na tionale volkscongres in Peking mee gedeeld dat de grenskwestie tussen China en Indië vreedzaam moet wor den geregeld. Tegelijkertijd beschul digde hij echter Indië van het ge bruik van geweld. I NDIEN er bij de nadere uitwer- king van de plannen geen spaak tn het wiel wordt gestoken zullen wfj in de loop van deze maand vier Interes sante Eurovisie-uitzendingen mogen tegemoet zien. Drie daarvan zullen komen uit Engeland en één uit Ita- lië.' Het zullen alle directe uitzendin gen worden. LONDEN 1 De eerste.staat genoteerd voor zater dag 19 september, wanneer de V,A.R,A.-t.v. het B.B.C.-programma overneemt van het laatste concert van dit seizoen van dë Londense promenadeconcerten van de B.B.C. Symphony Orchestra onder leiding van sir Malcolm Sargent, Aanvang 's avonds om 9 uur. LONDEN II Het tweede zal een kwartier durend feest programma zijn op dins dag 22 sep tember. Pro ducer van dit programma zal zijn Graham Muir. bekend geworden als eindregisseur van schakel programma dat eerder van dit jaar ter gelegenheid Margot Fonteyn van het eerste lustrum van de Eurovisie werd uit. gevoerd. Tot de medewerkenden zullen behoren de danseres dame Margot Fonteyn. die samen met Michael Somes een pas de deux uit Ondine zal uitvoeren en de trom pettist Eddy Calvert Het zal wor den overgenomen door- de meeste bij de Eurovisie aangesloten landen en aanvangen omstreeks kwart voor tien 's ax'onds. LONDEN Hl Het derde programma, zaterdagmid dag 26 september eveneens uit Londen belooft beelden te laten zien van de zwemwedstrijden tus sen Engeland en Nederland. De re portage hiervan is ondergebracht in een blokprogramma van de Brit se t.v. waarin deze flitsen laat zien van diverse sportevenementen. Dit alles in tegenstelling tot onze rubriek Sport in Beeld in direc te uitzendingen. VENETIË Het vierde programma is een aanbod van levisie. Men hoopt dit za terdagavond 26 september van omstreeks' half elf tot half. twaalf over te nemen. Het' zal om vatten een deel van het concert dat in Venetië wordt gegeven door het New York Philharmonic Orchestra on der leiding van de Amerikaanse zeer op de voorgrond tredende di rigent Leonard Bernstein. Italiaanse L. Sernsiefn (Advertentie l.M.) J)E verschijning van een uwer zen- •"-'ders in de 25 m band deed een schok gaan door de rijen der Hollan ders. Dit is een citaat uit een van de brieven die Radio Nederland Wereld omroep kreeg uit Nieuw Zeeland, nadat deze er voor heeft gezorgd dat de uitzendingen van Nederland in Nieuw-Guinea, Australië en Nieuw Zeeland beter kunnen worden opge vangen, Daartoe heeft de Wereldomroep sedert juli van dit jaar drie uitzen dingen aan zijn schema toegevoegd. Reactie uit Nieuw-Guinea: „De uitzendingen komen over het alge meen redelijk door. zelfs op een toe stel zonder bandspreiding." Reactie uit Australië: „Het is ge weldig I Beter dan Melbourne En hoe tevreden men in Nieuw- Zeeland is hebben we reeds in de aanhef vermeld, r (Advertentie l.M.) Boekh, Ned, Frans, Duits en Engels De kortste an voordeligste opleiding (Bekende Schriftelijke Cursus) 7 ELDEN kan de V.P.R.O. zich de luxe permitteren een hoorspel uit te zenden. Bij de schamele uren zend. tijd waarover deze omroep beschikt dringt zich dan ook bij zo'n uitzon derlijke gebeurtenis de vergelijking op met kleinbehuisden die in een overmoedige bui een enorm dressoir hebben gekocht en, om het te kun nen plaatsen alle andere meubelen op een hoop moeten drijven en voor een groot deel zelfs op de gang moe ten parkeren, Toch zijn we blij dat de V.P.R.O. zo nu en dan een „dolle bui" heeft. Vooral omdat de spelen die dan de ether in gaan bijzondere kwaliteiten bezitten. Zo ook gisteravond toen het leeu wendeel van de zendtijd werd ge wijd aan „De andere en ik" een goede vertaling van „Die Andere und ich" van de -Duitse auteur Giln- ther Eich. Een episch, bijzonder knap gecomponeerd spel op het thema der reïncarnatie, '4 Het succes van de vertolking komt vooral voor rekening van Elisabeth Andersen die er in slaagde de beide vrouwen die zij uitbeeldde, zowel als .de verschuivingen uit het ene leven in het andere echtheid en aan vaardbaarheid te verlenen. Kinderrollen ontkomen in hoor spelen nimmer aan een zekere ge forceerdheid als oudere acteurs of actrices deze moeten vervullen. We werden ons dit bezwaar het sterkst bewust toen met Godert van Colm- jon de stem van een écht kind door de luidspreker kwam. De regie van Coos Mulder sloot zich aan bij de ingetoomde sfeer waarin het verhaal van Ellen en Camilla zich ontwikkelde. Misschien dat een nog bescheidener gebruik van geluidseffecten de uitvoering nog dichter bij de intenties van Eich had gebracht. W.Jnn. DEN HAAG De Franse autori teiten hebben bekendgemaakt, dat de invoer van druiven in Frankrijk uit de E.E.G.-landen weer is toe gestaan op invoer-certificaat. DE 21-jarige trompetist Frank Mijts gaat een ritmisch progres sief- orkest voor de N.C.R.V. aanvoe ren! Eerste uitzending op 21 septem ber»'s avonds van 7 tot 7.25 uur. Een nieuwe klankkleur, zeker voor ge noemde omroepvereniging. De bezetting is: vier trompetten, vier trombones, één bariton-saxo foon, één fluit, één piano, één slag werk en één contrabas. Dertien mu sici met een mogelijke uitbreiding te zijner tijd tot zeventien. Frank Mijts zelf is er niet onder steboven van. Hij heeft dan ook als; 15-jarige trompetist met ccn circus een toiiroee meegemaakt, waarbij hij avond aan avond voor de leeuwen in hun kooi „O mein Papa" blies. Zelfs dat heeft hij toen nogal laco niek gedaan. „Ik wilde graag trom pet spelen, en ik speelde overal waar ik maar kon. Ook eens in Laren naast de tent van het circus Boltini-Alt- hoff. In -de tent blies een trompetist een solo op een metershoge, paal ge zeten. Ik blies zo maar wat mee, maar ze kwamen van dat circus toen naar me toe. En de dompteur Bcbbl Althof vroeg of ik niet binnen wildé komen om 's avonds letterlijk vóór de leeuwen-te spelen. Dat hebik een seizoen lang gedaan. Ik ben maar één keer geschrokken toen Bobbi Althoff de deur van de kooi met opzet te vroeg opendeed en alle leeuwen plotseling op me af stormden. Tenminste dat dacht ik. Ze liepen echter keurig om me heen naar de uitgang. Kennelijk het enige Wat hen interesseerde was, wanneer ze weer uit de kooi mochten." Daarna is Frank, toch wel begrij pend dat je niet je leven lang voor leeuwen kunt blijven spelen, serieus trompet gaan studeren bij Harry Se- venstern en muziektheorie bij Tom Andriessen. Hij had al eens eerder contact met de N.C.R.V., want hij heeft aan een tournee voor deze omroepvereniging meegewerkt (toen zonder leeuwen). Na zijn diensttijd trompet" spelen bij de Limburgse Jagers in Venlo werd hij trompe tist. bij Malando. In het nieuw ge vormde Frank Mijts' orkest zijn wel meer musici van Malando te vinden: o.a. diens schoonzoon, de jongste drummer van Nederland, de 21-jari- ge Evert' Overweg. Het ligt in de bedoeling o.a. oude nummers, oude dansen ook, in een modern arrangement ten gehore te brengen. De arrangementen zijn voornamelijk van Bert Paige eri van Frank' Mijts zelf. De eerste uitzen ding vermeldt een „Fuga in koper" naar Johann Sebastiaan Bach. vet?óG6t'r maac! JË S£NT PA6 Nieuw, niet" IK HEB Z£IP WIEG OOK ÓSWEQKT, ja, VAT WEEf IK - Adh - QU-'N, H? 20VEZ 0ÉN IK IAN6 NI Er, ik'T OOII" KA4L. H£3 A'J'JP iN'N MCGE hlw6 willen y^brrW"Ueve M46 Ik U EVEN 6PCÊKEN, JVFPZOUW DAY IK BEN ECO ONÜABOIO TEGEN U ÖEWEE6T, MA AP IK WA6 N BEETJE CV£R TOEPEN... BP'JT. WACHT Ê^EN HELP. TRA NEN WECKEN. MAAI?' NIET,.. f IK HOOPMMRDW ZE. DIE RCVEiOóAUW ÜR'JPENJKHC&ZÖ. Cl EE IN LEVEN AD ER MAAR EEP- JPOOR TE VINDEN John probeert nog zijn .oude vriend- tot andere gedachten te brengen, maan Léor» is vastbesloten fe..blijven. -„Ik. laat mijn stam niet.in dë steek zegt hij.'Tja, dan is er v.erdër weinig aan te doen. Fn de -ndrren? Bas meent, dat het Eoen rin heet; in deze strook nc— naar uranium tc zoeken: zu zullen zich dus maar aan boord van de Water juffer begeven en de terugreis aanvaarden..„Ik raad jullie aan vlak voor de duisternis invalt door de poel te varen, waarin de monsters wonen zégt Lêon nog; „het zijn gevaarlijke beesten, maar ie houdt ze met een naar lichtkogels gemakke lijk op een afstand". „Weet je zeker, dat je niet met ons meegaat, Léon?'\ zegt John nog eens. „Ik weet het zeker", antwoordt Léoro „de vrede, die ik hier heb gevonden zal ik eenmaal terug in wat wij dan'de beschaafde wereld plegen te noemen, voorgoed kwijt zijn. Goede reis. Vaarwel!" Advertentie LM.) OF AAN DE GROTE TEEN Een doeltreffende be handeling van knob bels of zwellingen aan de grote teen, die in vele landen met groot succes wordt toege past, is nu onder de naam DALET BAL SEM verkrijgbaar. Dalet Balsem neeft "n drievoudige werking: 1. verjaagt de pijn; 2. heft de aandoening op; 3. vermindert de hin derlijke zwelling, zodat 'de grote teen zich' weer pijnloos kan bewegen. Neem de proef met Dalet Balsem, haar uitwerking is verrassend. Verkrijgbaar bij apoth. en drogisten. ERNSTIGE MUZIEK 7.40—8.35 KRO. Het Utrechts Stedelijk Orkest oJ-V. Willem van Otterloo speelt de Symphonie fantastique van Berlioz. Uitzending van een concert up 20 mei l.l. 11.22—12.00 KRO. IManus Wiltemsen draalt nieuwe klassieke gram.glaten. OPERA 9.25^—10.05 KRO. Uitzending Van dn opera Kaichas, die. Jurriaan Andries sen schreef t.g.v. het concours voor ÏV-opera's te Salzburg, OPERETTE 5.207.00 VARA. Verkorte uitvoering van „La fUle de madame Angot" van Charles Lecocq op grara'.platen. LICHTE MUZIEK 8.058.35 VARA. Nederlandse arties-, ten-op de plaat, 8.35—9.J5 VARA. Concert door het Metropole orkest o.l.v. Dolf v. d. Linden, - 8.559.25 KRO, Cabaretprogrammaatje „Boordje les". 9.30—lfl.00 VARA. Theo Uflen Hasman met Hits aan de spits. 10.05—10.35 KRO. Concert door Cas cade o.l.v, Johnny Ombach met zang van Christine Spierenburg en Michele Molese. 1D.3011,00 VARA. Concert door het zigeunerorkest van Nlcu Vladescu, SPORT 10.0010 Jo „Tussen start en finish". GESPROKEN WOORD 9.15—9.30 VARA. Politieke commen taar door de heer Voskuil. Om acht uur journaal en weerover- zicht. Vervolgens een korte toe spraak door de staatssecretaris van O. K. en W., mr, Y.' Scholten t.g.v, het bereiken van het half miljoen TV-kljk- vergunningen In ons land. Hierna een groot gemeenschappelijk feestprogram ma ter viering van dit evenement. De onderdelen hiervan z|jn: een amusementsprogramma dat komt uit de Twentse schouwburg In Enschcdo en uit de stadsschouwburg te Sittard; een quiz „Wegwijs op reis" o'.i.v. Theo Eerdmans cn -f een modeshow „De vrouw in dezo winter". ERNSTIGE MUZIEK 11.40—12.15 KRO. Concert op gram.- platen door de Festival Strings of Lu cerne. Werken van Purcetl en J, S. Bach. 2.90—2.40 KRO. Concert door het Dan- zi kwintet m.m.v. Jaap Maclaine Pont, bas-ktatinct. Werken van Danzl, Mo zart en Janatsjek. 2,203.20 AVRO. Concert door' het Radio Kamerorkest o.l.v. Roelof Krol m.m.v. Jan Brejaart, vlonl. Werken van Bach, Tartini en Dworsjak. 3-404.00 AVRO. De gitarist Dick Vis ser speelt werk van Joh. Anton Logy en W. T. Matlegka. 30.30—11.00 AVRO. In Rijkdom der welluidendheid een keuze uit het re pertoire van de bas-bariton Hans Hotter met pianobegeleiding van Ge rald Moore. 11.1512.00 KRO. Uitvoering op gram.- platen van de sonate voor viool en piano in F, KV 55 van Mozart. OPERA 8.309.20 KRO. Belcanto door Aukje Karsemeyer en Arthur Hoogveld met het Promenade orkest o.i.v. Benedict Silberman, LICHTE MUZIEK 1.202.00 AVRO. Militair verzoekpla ten-programma. 3,054.00 KRO. Gevarieerde lichte plaatjes. 4.004.30 AVRO. Optreden van de Sky masters. 8.00—8.30 KRO. Gevarieerde lichte gram.platen, 8.05—8.50 AVRO. Optreden van de Zaeiers o.l.v. Jos Cleber met Mieke Telkamp en het Majoco-trlo. 9.25—9.45 AVRO. „De avondklok luidt voor Casa nova" een pro gramma v. Atek de Haas ter ge-: legenheid van de verjaardag van Maurice Cheva lier, die zaterdag zeventig Jaar ls geworden. HOORSPELEN 8.50—9.25 AVRO. „De vrouwenha ter" een radio ko medie van Rode- riek Wilkinson. Geregisseerd door Eraile Kellenaers. (Herhaling van 16 april van dit jaar). 9.30—10.25 KRO. „De grote vis", een oorspronkelijk spel van Albert Kuyle. Geregisseerd door Willem Tollenaar. (Herhaling van 15 Juni van het vorige jaar). REPORTAGE 12.15—12.30 KRO. De Hudsonherden- king in de V.S. In aanwezigheid van prinses Beatrix. 7.007.15 NCRV. De Hudsonherden king In de V.S. Indrukken van de kerkdienst in de West End Collegiate Church in New York. DIVERSEN 7.007.30 VARA. Reiscauserie van dr. L. van Egeraat over Andaluslë, ge ïllustreerd met folkloristische gram.- muziek. 7.30—8-00 VARA. Intiem theater van Adri Kaan met optreden van Dora Paulsen en Han Bentz van den Berg. VAN 5.00 tot 6.00 een kerkelijke uit zending uit de hervormde, kerk te Enschede en een documentaire over de vraag „Waarom bouwen wij kerken? 's Avonds een programma van de VPRO. Dit omvat: tN üe middag kwamen, zü met de ftleine autobus in het Drentse stadje aan. De instrumenten en de koffers werden achter ■'e coulissen gezet. Toen ging de fcoroiek, die de leiding van het troepje had, naar Je zaaJhouder, een zware, chagrijnige boer, die dadelijk zei: „Vol is 't niet." „O. het loopt 'misschien nog wel een beetje an, vanavond," antwoord de de komiek, luchtig. „Geef me 'n biertje van je." ,,'t Mot om half tien pauze 'wezen," zei de zaalhouder. „Want ifc heb '*t Nut ook, in de serre, en dié hebben om negen uur pauze en tegelijk kan ik jullie niet hebbenanders mot ik een extra kelner huren. Dus half tien precies." „Ja, dat versier ik ioei," beloofde de komiek. „En dan nog iets," zei de ander. D'r is tombola. En de kruidenier en de slager hebben nogal veel gegeven. Dus je mot maar een paar grappen over die mensen maken. Dat ■ze zulke goeie waar verkopen of zo. Nou ja, grappen „Ja, dat versier ik wel," zei de ko miek. ,'r ,;Qmdat het gesprek, uit was, nam hy zijn bierglas en liep er mee naar de hoek van de gelagkamer waar de anderen bijeenzaten in een landerig zwijgen, want ze schnabbelden al twee jaar samenzodat de gesprek- stof schaars werd. Alleen Truus- je Boon, die „O xoat ben je mooi" en Jfc verlang altijd, naar jóu" zong, was nieuw, omdat'haar voorgangster uit het vak ging om een sigarenuiin- kel te openenDe komiek kwam naast haar zitten en 2ei;. „Zeg je stadt nummer één van avond, maar dat doet geen pijn, want ik ga eerst even va or het doek. Ik heb een aardig gnkatsertje, geen knaller hoor, maar een losmakertje. Een klein lachie. Maar dan heb ik drie dijenkletsers onder weg. Nou meid, als ze die gehad hebben, eten ze uit mijn hand. Dan maak ik een pantomimetje. Dat begrijpen zo niet. Maar ik doe het toch, om ro'n num mer sjiek te houden. Nou, dan knal ik er een paar toitzen uit en dan maak ik de pleiterik. Altijd raak. Over een schoonmoeder. Da's een pracht van een wegwezer,dus je stapt in een warm bed." Truusje knikte begrijpend. De komiek nam een stok en ving de blik van de pianist, een bleke, slappe jongeman met de ogen van een'verkommerde spaniel. „Drink je 'n biertjemee? Oj heb je de pil in?" vroeg hij. „Ik weet 't niet..." aarzelde de jongen. „Weet je 't niet?" „Nee..." Het probleem van de pianist was gecompliceerd. Om zijn drankzucht de baas te blijven, deed hij een refu- salkuur.- Iedere ochtend moest hij een pil slikken, die hem dan, noor de duur van de dag, verhinderde al coholica tot zich te nemen. Deed hij het toch, zo wist hij uit ervaring, dan kreeg hij hevige hartkloppingen, 7i?erd doodziek en paars van be nauwdheid. Daar hij wel- eens- de neiging had te spijbelen, diende zijn vrouw hem de pil vaak toe, zonder dat hij het tuist, opgelost in 2Ün koffie of zijn melk. „Dus je bent niet zeker, vandaag begreep'de komiek. „Nee, maar ik. kan 't misschien even proberen," zei de pianist. Hij pakte het glas, liep er .mee naar de spiegel en nam eeh zeer voorzichtig slokje. Met grote aandacht .bekeek hij zijn gezicht. „Ik zie niks," zei hij. En zich omdraaiend: „Jongens, loord ik blauw Ze keken hem aan met de keuren de blik. toaarmee je behang uit zoekt. ,Jk vind je niet blauwer dan an ders." zei de komiek, „Je bent gewóón." vond Truusje. De pianist ging weer voor de spie gel staan en nam een grotere slok. „Ik voel niks en ik zie niks," zei hij. ,JJan heb je 'm niet in vandaag, stelde de komiek vast. „Nee" riep de pianist blij. Èn zich naar het buffet wendend: „Ober" KRONKEL. LONDEN Twee Franse treilers zijn vrijdag tijdens een dichte mist bij Dover in een baai aangehouden en opgebracht, omdat zij binnen de Britse territoriale wateren zouden hebben gevist. 8.00 Dr. v. d. Bosch beantwoordt re acties op zijn uitzending van enige tijo terug over Erfelijkheid en geneeskunde. 8.Hl Een documentaire over Brazilië. 8.55 Rita Reys zingt Amerikaanse en Cora Vaucalre Franse liedjes. 9.25 Een reportage over de tentoon stelling World Press Photo In het Ge meentemuseum in Den Haag. Om tien mir het gemecnschappeüjk programma Sport in beetd, 47 „Wees maar gerust, schat! Niet bang zijn. Moeder is Immers bij je!" Bezorgdheid en triomf streden in mevrouw Peacock om. de voorrang. Sara, die de opschudding erg ver velend vond, verzekerde dat ze zich weer helemaal goed voelde. Het was vals alarm geweest, zei,- ze, maar niemand was geneigd haar te ge loven. Ze glimlachte geruststellend tegen Edsvard, daar ze begreep hoe nerveus hij moest zijn en met hoe veel verwijten, hij zich ongetwijfeld overlaadde, zich bij wijze van spre ken een halve moordenaar voe lend. Terwijl de zusters haar op beurende en troostrijke woordjes in het oor fluisterden, staarde hij haar met sprakeloze liefde aan, links en hulpeloos als dé jongen die hij was, zich buitengesloten voelend, een domme buitenstaander, zonder te beseffen dat voor haar, die zijn ge dachten las, zijn beangst stilzwijgen welsprekender was dan de mooiste volzin. „Maak je niet bezorgd, Edward. Het komt allemaal in ordé." Haar glimlach gleed van haar mond toen een nieuwe wee zich aan kondigde. Met Roberts hulp droeg hij haar naar boven waar ze haar op haar bed neerlegden. Hier namen de vrouwen zijn taak over en hij was gedwongen haar te verlaten. Ondertussen was meneer Peacock, gewapend met een stormlantaarn, naar de stal gegaan om een paard te zadelen. En binnen een half uur arriveerde dokter Witherby. Toevallig was het Julia, die de uren zaten of stonden de drie man nen en drie vrouwen bij e3kaar, 'moeizaam converserend, elkaar tel kens weer voorhoudend dat er geen reden was zich bezorgd te maken, voorwendend niet te luisteren naar de geluiden die van boven tot hen .doordrongen. Naar bed gaan, zoals meneer Peacock zijn vrouw aanried J riri> IT n tjni I PTT z°nd«" va" P'an te ZÜ" het ?eU te door IziIjKAXjD xiuLiLi^lli doen, was iets dat niemand pver zijn hart kon verkrijgen. Hij had alle moeite haar verontwaardiging deur voor hem opende, terwijl haar te sussen over het feit, dat de on- vader nog op het erf bezig-was beschof te dokter Witherby haar zon- met de twee paarden. der meer de kraamkamer had uit- Zij wisselden geen groet. Hij wierp gestuurd. Alles wat zij konden doen, haar slechts een vragende blik toe, was wachten, de onverdraaglijkste die zij beantwoordde met een hoofd- taak die zich denken liet. knik. Het was hun eerste ontmoe- De keukenmeid kwam ongevraagd ting na vele weken. de kamer binnen met sandwiches en „Komt u maar meteen mee naar een pot thee. Zij vond dat de crisis- boven, dokter. Juffrouw Boyce is bij toestand haar dit recht verleende en haar." zjj zag er met strenge, minzaamheid Uitstekend." op toe dat ieder voorzien werd van Zijn kalmte, zijn rustige zakelijke £ank en spijs ,oi«ner nu behoct- mamer ran doen. stelden haar ge- ®add°|: ni?j, seweiö van rust. Met deze belichaming van man. de'naeht een dae wil malen broir.- nelijke flinkheid en goedheid in buis, fe m-dk géval wat deze beschermengel met zijn rode "dpn, ik pr over ^eg nou bakkebaarden, kon Sara mets ergs niet'dat u geen trek heeft'mevrouw, overkomen. En zonder t zelf eigen- Wees nou verstandig en néém iets- - lijk volledig te beseffen, was zij nem Catherine en Robert zaten openlijk er uitermate dankbaar voor dat trd hand in hand, terwijl Robert en me- haar op dit ogenblik alleen als de neer Peacock nu en dan een "U zuster van zijn patiënte scheen te voorbaat mislukte poging waagden beschouwen. De kleinste toespeling 0Ver zakelijke dingen te praten, af- op een intiemere relatie tussen hen gewisseld door een geforceerd grap- zou de wezenlijkheid van deze on- je en een geforceerde lach. Voor verwachte ontmoeting bezoedeld Edward die zich" in een. toestand hebben. Zich niet zonder schuldge- Van onderdrukte razernij bevond, voel haar ijdel uitgesproken wens was het 't lachen van e*n paar goea- berinnerend dat er iemand ziek zou bedoelende idioten. Hij wilde dat zU mogen worden, durfde zij nog niet hun mond zouden houden, maar zo- blij te zijn. om zijn aanwezigheid om dra zij dat deden bleek de stilte nog een andere reden dan Sara's toe- onverdraaglijker. Ieder voelde ^cn stand. te zeer bij het gebeuren betrokken Hij volgde haar de trap op. Voor om er aan te denken bèm in het Dij de slaapkamerdeur zond hij haar zonder iets" opbeurends toe te voe- weg en na te zijn binnengegaan gen, maar hij was zich er^vaag van deed hij de deur achter zich óp slot bewust dat Julia hem nu en-dan een Op het. trapportaal stond Jenny te vriendelijke blik toewierp, als wachten. ze zeggen: ik-lijd met je mee, CIV.111CU. 'UV. ..J-. J - i „Gaat u nu maar wat rust nemen, je taai. Hij sloot zyn ogen, piooee» juffrouw Julia. Alice en ik zullen de te bidden, -bood de hemel ste®^ verder wel voor alles zorgen.-* penningen aan, stond, daarna aens- Er volgde een nacht van stilzwij- klaps op en slenterde naar ae genae verschrikking. Drié lange waar hij luisterend bleef staan.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1959 | | pagina 1