HOE KLINKT HET NIEUWE ORGEINDE LAURENS? Particuliere verzameling van Leeuwardense arts Straat m Tm^rnt nu op eerste plaats Definitief oordeelwachten tot herbouw is voltooid Vijf meest verkochte boeken in oktober Tentoonstelling in Schiedams Stedelijk M useiim IDO EYL SCHREEF EEN SLORDIG BOEKJE OVER ED van A. den Doolaard •r een paar jaar Antieke kas Vog geduld Fen. con- de sierlijke paar.djes van Chinese terra cotto. uit de T'ang periade. Zaterdag 23 november 1959 MET de verwoesting van liet majestueuze instrument, dat een eeuw lang Nederlands grootste orgel is'geweest, ging in de meidagen-van 1940 een brek nationaal cultuurbezit verleren, waarvan men in bre de kring terstond heeft beseft, dat het op de duur zou kunnen worden vervangen, doch nim mer kon worden hersteld. Wat niet verhinderde, dat Ieder een, die -zich de onherroepe- lijkheid van de ondergang van het- 72 stemmen en drie- 32- voeten»tellende orgel- van de i Rotterdamse Laurenskerk re- i aliseerdë, van meet "af aan uit- zag naar het moment, waarop I een-nieuw instrument binnen deze geheiligde muren zou i weerklinken. Dat negen li én lange jaren v»r* beide ogenblik mócht in itere un- v.crabenmsjnd eindelijk worden be leefd door vele honderden kerk gangen» en évenzovele .concertbe- zoekere, rile zich het eerste drteial ofHc-iële orcelhespellnseti op arb- tewejj volgende maandagavonden niet Heten ontgaan. Fit de iptwoorden van ro l ra BO boekhandelaren in meer daai 60 ste den uit alle provincies van Neder land blijkt dat in dfi maand' oktober Öe volgende vijf boeken bet meest verkocht runt 1. „O Ki n i b u s",door A! den D o o 1 a a r d ■2. „0 815", door H. H. K1 r s I; 3. i, E nje t a n d v a a r d e r s door K. N o rel; 4. „Opmars o aar dgra-lg", door i oórf J. .1. Heydecker en J. Leeb -- - 5. uster Lu c' n e Hume, De „Omnibus van A. den Doolaard bevat in eert deel de drie ,J)e druivenplukkers-', „Oriënt Express" en „De bruiloft der zeven zigeu ners". Ook de boeken van H. H. Klrsl en K. Nörel bevatten elk drie r«>- mans in één deel. -.opmars naar de galg", bevat een documentair verant woord verhaal van het Neurenberg**» proces, en aanknopend daaraan, van het nazi-regime, „Zuster Luc" !g de roman die.als fUm onder de titel „The Het Scb3uspielh3us :a] - met Audrey Hepburn in de hoofdrol bekendheid heeft nun s story Düssel- f Andié Cay1e, 'die in. 6 en januari re-sp. enkele snijdende'films (ojil „Wij ,.v in Den Haag. Rotterdam en. Am- zijn allen moordenaars" het on- door a r n b r 1-pterdam voorstellingen' geven van recht van het recht in onze maat- 'Schiller's „Wilhelm Teil", schappij dan de kaak heeft gesteld," l onder regie van Karl. Heinz Stroux. wil zich aan bredere thema's wjj- De hoofclroib-'n worden vertolkt den. „Belangrijker dan de vraag door 'Maria Wimmer, Ernst Deutsch of men een moordenaar ter dood en Afcnla Hoërbiger. - mag veroordelen of njet, is het.stre- - ven orb de. betrekkingen tussen de ere van de populaire Ar- volkeren te verbeteren", aldus ver- Ter j f_ V'.JI&cxyil l*J V—I U'. Lïl IJ elvUUd .VCl genbjnse zajiger C a r 1 o s G a r d e 1, j^ga^e Cayatte.. Binnenkort begint i die „6 jaar geleden u» -er? hii -aan een -nieuwe film. die de j gedenkteken 'opgericht, waaruit verscheidene malen -per dag de stem van de kunstenaar weerklinkt. v- In Addis Abeba gaat men i Kofmannthal's „.ledertnann 'Elitkerlyc) spelen: Ter gelegenheid j var» het regeringsjubileum van kei- I zer Haile Selassie komt het werk •riopige titel „Hij no vergang" heeft gekregen en rqpet aantonen dat de Rijn thans geen grens meer. vormt tussen. Frankrijk en. Duits land. Benjamin Britten werkt aan een .„Midzomernachtsdroom"- opera. waaWan de première waar in de Ara bar ïse he taal onder regis schijnlijk in het Al deburgh Festival I960 zal plaats vinden. Aldebuigb Onze lezers zullen zich herinneren, dat w-jj respectievelijk aan de eerste en laatste voorbereidingen van dit voor onze stad zo belangrijke object uitvoerige besprekingen hebben ge wijd. Nu heeft het instrument ge klonken. Ontelbaren hebben er naar geluisterd, het openlijk of voor- SichtiE voor zichzélf. bekritiseerd, hef misschien tin willekeurig vergele- f ken met het orgel, welks geluid vroé- ger het kerkgewelf vulde. Daarom is ^é^^BSBSSSISBSmKSSSmSm^Si w£.VJïi te.fPen •wat.-jj zaterdag en dispositie principieel is ingesteld:- aantal vülstemmen, ééo. cïavéeymbsl- J? S tn rJe kr.më der het uitvoeren van lichte, speelse wer- achttge helderheid i& bereikt, .ter- R?,niB!:e^v®ren'^ing is ken,, terwijl alles. wat. vraagt om een wijl toch ook bepaalde werken Van 3UP hc4 InoL-1~»i.ril ii1,.1.' ELLY, SAL-OMÉ nameli,k het ,er plaatse zekere gi.*avtteü, aan het toekomstige Franck artistiek bevredigend kunnen vaststellen van dingen, waarmee bij instrument zal worden voorbehouden, worden verklankt beoordeling terdege rekening Het is niet alleen de plaatsing van cuent te worden gehouden. hel trauseptorgel, die aan vroeger Rotterdam .beeft een nieuw orgel, fövnï' rt/ii-V i-irtnv iririt* eeuwen bfrinuert. Marcuss-en beeft ra?ar nog moet het g-edujd oefeocJi, LA Lfcl tZUfl [JWLli llH.ll bei Instrument bovendien ingebouwd m'nstcns tot ds situatie ongedeer ds i.o een antieke kas uit Schoonhoven, 3,15 pP bet hekonde schilderij van de die wonderwel tussen de pilaren Lor me. Kerst dan kan men Marcus- bleejk t? passen. Dese kas hr- atte sb»s werk gelieel naar waarde schat- oorspr onkel ijk een orgel, dat ge- ten- bouwd...werd rl«»»r Hendrik Niehótf, één van meest vooraanstaande'figu ren uit de tijd- fióde/lfide ep.uw) j waarin -Nedexjand toonaangevend was wat betreft de orgelbouw. Déze Niehoff. sinds 153S" gevestigd wpn*- In Utt •Ivm htübm '.v*£S°4WRa*- lnfinpF, t. ..n... omstieeKs I.idö het Petri-orge] w schtir onunpultóliikp rijkdom aal, hambiu'g. .vsarvaii het door ht™ ver- WnnMIttartnU». waartoe een orgel ïa«r(«de nnnk boj ff) tear later-, door de'vele jnsrgelütóieden tot Te-- fdegf ,d aZiJn lrw»lthw4.! srisfet-combinatie, ju stSat is. °ok het 'S!®1 ,utl Schoonhovai moet 1 •BU Hei onder Ka vice. IntniHiit. -1™ ««""«t6»- WS,»*1 «al zoal, men „eet als „amloreet gejzyels vol e eo ronde klank heoben In het transept ie reiiro.iMeerd. op b®f®!®n. hetgeen ook t eeval srntjnt. BaaoUda 'nlaalo waar xich lol het 'to tear 1920 een dereelük .,r5el heelt '™f m d® Grnoie Jverk. nat Itc-oim». komt daar not een f®®n voe'hlavter betak tae- ak-aeUKllo (artair b«i. «aarover de "®el T'l 's rie T ^V]" ®rlfv®- n.ani>.nro i.rli pas tullen kunnen fine heef. men thans het penaal en vermen znden de uajuien. dlc ino- «f hoofdwerk op een „.ndlade BJ- mcjitee: het vol,on.de deel van de P met uiIronntfinê d» U Verk M-helden van hel onvoltooide. P.«P»n. die orjïcn, ru.mle- zullen Uio vervel,deed. ®'-b,'®k ar":®'' hootdwetv «eet- d' «P» ÏÏrd MwSUa^aT'dr VRAAGT men George Stam naar T-.ija mening omtrent, "het door de tteen.se firma Mare assen gebouwde instrument, dan antwoordt hij: „Ik zal. het over een paar jaar. zeggen". En dat is da« een variant op heigeen zijn grote .voorganger Hendrik dè .Vries alrius ,'plac'hl-uit te drukken: „Een organist, diezijn instrument binnen êan half uur kent, is geen MET het begin van dej stroom nieuwe boeken die ,,herfstaanbiêding'' wordt ge-1 noëmd in de boekhandel, heeft zich eén verschuiving \*qorge-'; daan in; de lijst dér meest ver- j .kochte boeken. j De pas verschenen „Omnibus" van i Den Doolaard heeft (zoals uit de en- j quète blijkt) Kirst van de eerste i plaats verdrongen. Den Doolaard is i bovenaan de lijst gekomen met een meerderheid 'die. Kirst nimmer had behaald. Gemiddeld wordt 'zijn „Om- nibus" eenmaal per geënquêteerde stad gemeld; de formulieren, waarop liet bosk niét -voorkomt, z\jn zeld- I zaam. Is-Kirst naar de tweede en -Norel naar de dercië plaats verschoven, de eerste drie plaatsen.cp <]e lijst wor- den toch. nog ingenoiuen door goed-J kope uitgaven (Den Doclsard ƒ3.95, Kirst ƒ5,90, Norel ƒ3.95», die drie j boeken tegelijk bevatten. En gezien die voorkeur voor het. spotkoopje :- is de vierde plaats voor „Opmars naar de gslg" weer uiterst merk-! waardig. Deze verhalende documen- j tenveréameling van het hszi-regiem heeft éen 20 grote beiangsreUing dat zij. kci"t. na verschijning al op de vierde plaats komt; ondanks de prijs van 24,501 i Harry Mulisch' „Het stenen i j bruidsbed'' is van de lijst verdwenen, j 'evepalg „Wat is antiek?" van Petra; Clariis, dech beide boeken komen nog veelvuldig voor op öe enquête formulieren, evenals ..De ziener" van S. Vestdijk. Ook „De muiterij, op de Bounty" van Nordhoff en Hall, die tevoren, als derde op de lijst voor-1 kwam, wordt oog veel opgegeven, maar voor het eerst worden enkele j kinderboeken genoemd, zoals „Het gouden voorleesboek" van Van der Hulst en Harriet- Laurey s bekroonde „Sinterklaas en de struikrovers"- i Typisch plaatselijke of regionale verschijnselen deden zich rütmaal nauw olijks voor. In Fr.esisnd kwam j enkele malen do ..Rimen en Teltsjes" van de geb *oe<aers Halbertsma op de lijst, doch daarbij is het gebleven. De Franse uitgave van Sapans laatste roman ongeveer evenveel ver kocht ais de Nederlandse Dat de blostrJe2;ng uit Niihoffs gedichten terugkeerde als bestseller onder pockets is verheugend. Zijn meerderheid <s n:et zo uitzonderlijk groot al? die van Den Dcolaard bi» de andere uitgaven, rna.tr het is ook minder makkeluk voor vele boek handels om te beoordelen of er onder de talloze pockets één opvallend veel wordt verkocht. j van de Wener R.ichard Hager, rectcur v.jrs h*»» Ethiopische theater, op de planken. hof- „Vrouw haar kind zogend", een doek van Hendrik Chabot is een bad- en vissersplaats in Suf folk aan ds Engelse oostkust. -#Tn Nervi bij Genua ivordt vol gend jaar van 3 tót 28 juli een. ba He t-festiva 1 gehouden. Op het programma, waarvoor de cho reograaf en danser Leonide Massine de verantwoordelijkheid heeft,, staan eerste uitvoeringen van werken als „Der^jnerone" „De barbier van Se- villa"' en „Dievenbai" (Anouilh schreef reeds een ballet-comédie met dezelfde titel.) kt Milaan is in 1929 een schil- de rij ontdek!, voorstellende „Chris-., tus gestorven".Nadat de toeschrij- ving van dit wrerk aan Michel Angelo destijds, veel -deining en debatten heeft veroorzaakt, schijnt deze nu inderdaad bevestigd te zullen, worden. ■5t Anna Magnani wil volgens de laatste berichten nu toch weer wel in een filna van'libber to R o s s e 11 i n isoelftn. Of dit 1 het begin van eer. nieuwe persoonlijke relatie zal 'worden'' Mag nan i was •■jarenlang -de geliefde vanRosset- HnL -Toen hij met -haar brak -onj Xngrid Bergman te huwen, wierp Anna hem in hevige woede een schotel spaghetti naar het hoofcL tt Een. Shakespeare-utt ga ve vart 1623, die in Oxford is ge- drukt, komt in Stockholm voor 200.000 kronen (ongeveer loO.OOff) in. veiling, in Londen bracht een nnder exemplaar van deze editie onlangs 13.000 gulden op.' De bekenrlc Deenss filmregis seur Ca.rl Th. Dreycr fo.m. v^n Jeanne dAfci is door de studen tenorganisatie van zijn land tot -:.ere-kunstcnaar" benoemd. TT. Bayreuth, wereldberoemd door zijn Wagner-operafestival. hééft - slechts viermaal per jaar de kans- een. opera te' zién! We willen ein delijk ons eigen theater, zegt burge meester Wild. In 1961 hoopt men nu met dc bouw van ccn eigen stedelijk theater te kunnen be ginnen. Een enquête ingesteld bij de belangrijkste kunsthandelaren ea veilingen in Frankrijk en andere Undec. heeft het volgende prijzen- klassemept van de tien. duurste, levende Franse schilders op geleverd 1. Picasso. "5.000.000 fir.; 2. Braque. 50.000.000 fr.; -'3. Chagall 20-000.000 fr.; 4. Segonzac. 13.000,000 fr.; 5. Villen, 10.000.000 fr.; 6. Van Dongen,. 8.000.000 fr.; 7.Grómaire, 6.000.000 fr.; 8. Lor jou, 5-OOO.QOO fr.; 9. Buffef, 2.000.000 fr.; 10. A. Marchand, 1.500.000 fr. wnsrnir - ji rit Vfrho.jómc van -«l PiaatsiflS rit ,nn,i., vt„ rit pup es baar bel s,«d«lpi)[;-ylt.vear lenyle van sinti! ótlariB- Mts it pi>rlaale.r echter is de intonatie, d-W-z. het afr egelen en egaliseren van de pijpen onderling. D«e intonalie nw^ranlieliAe cu is reeds bei ek'énd op de ronde weg. die het geiuid in fle naaste trje- komst (over 1!> a 2 jaari zal. gaan volgén. Indien me a van, verdere restauratie der Grote Kerk zou heb- hrn afgeitpn. was het orgel nooit, op deze onlogische plaats gebouwd, evenmin als men een zo kolossale preekt.loei zou hebben ontworpen. Dit alles word 1 slechts'gerechtvaar digd op het moment, dat weer een- nieuwe fase m het restaiiraUeproces zal zijn ihgetueden. Het niornfpt na melijk. dat de kerk weer kathedraal enniet louter transept zai zijn. emriig groter probleem ze: te ld nier het bijhouwen ve.n liet prarjiiig »n ïtyi gehouden rugpositief, dat 'n* nnrspronkehjlfp N'iëHoft-oi yp) bezat. BEHAL\"E dat de vele aanweyjae nrzsms'en zich zateraacmiddaz tij dens de uitgebreide demonsirs'?e door de heer otam hebben kunnen overtuigen van de f.raai ai!gebalan ceerde klank der verschil lende stom mei".. konden zij zich. via rie smalle u-en Ie li.rap de kle.ne orgelga'en.i be'je.deud. vergeu i$;.pu van de hg- f zonder subtiel reagerende mccJiar.i- rraciuur. lei'wgl zij tevens kon den constateren, ciat. precies al? bij de orgels tut Bachs tijd. op twee dezelfde klanksterkte in manualen ALS het eenmaal zover 1?. kunnen een ander timbre kan worden cck -j« plannen voor do bouw van gegeven, waarbij de zogenaamde be; nieuwe grote orgel u-orden ver- torrassen dynamiek zender wijziging wezenlij kt en zal de"ftinc»ie van het >n de pedaalsterkte kao worden ge- hiüriige \v.incln-K?i worden beperkt reauseerrJ Tenslotte hebben zij nog tot datgene, waarop het qua klank bemerkt, dat. mede door het grote i.iii!iiii;i;iï.:!i' iliiiiii lillik liüiü; ,De ontmoeting' T-J GE verheugend het pok. is dat er na de vele losse artikelen, han delend ener Edu.fird Fïïpse cr zijn betekenis vaar bet Rotterdamse muziekleven the.ns een 'boekje is "f- schenen dAt zowel een hu>- gmfie sis ec-n karokter- schets van de bekende di rigent pretendeert te zijn, tJan een dergelijke brochu re -had men Toch iets an ders magen renoac^en dan het voormalige EPhO- lifj f^o Eyl ervn» heeft, ge- mnakt. - Het enige waardeerbare in dit geschriftje, dat werd uitzpgevpn do«r de firma W. L. t 'is de enverholeri béwendering die emit spreekt voor de man,- aaji wiooe leven en werk het 'bnokje is gewijd. B-fl manier, waarop" deze- bewondering wordt geuit is echter .journalistiek so weinig veranrivoord, dat het ieze.n bepaald geen ge noegen is. Voelt men zich in de stijl steeds gehinderd door wil lekeurigheden in het ge bruik der verschillende tijden,, menigéén zal zich ook ten zeerste verbazen over de ondeskundigheid, waarmee diverse muzikale; termen worden gebezigd- „Fcrto" zegt in het alge meen de dilettant. Zijn le raar zal er hem dan steedr. op attent maken, dat het iuiste woord .forte" Luidt. ,De muziek is polymetrisch ?eer niópiijik" .staat op oa- gir»? 11. DU u-ijst erop, dat Tdo Eyï het begrip, po'.y- metriek niet geheel duide lijk is. hetgeen opnieuw -blijkt op pagina 28, waar scrake is van colymetri- sche: maatvErdeling. 'Na tuurlijk kan Eduard Flipse (op bladzijde' 61) nooit hebben gezegd, dat een symfonie is opgebouwd uit ■twee thema's, Bedoeld is Uier alleen het eerste, deel van een symfonie. Wij kunnen' vborts niet inzien, wat Eduayd Flipse had aan zijn improvisatievèr'- mogen. toen hij bij A. B- H. Verhey een muzikaal dic tee in de vorm. van een vijfstemmige 'fuga moest maken. Dat het boekje zeer on voldoende is gecorrigeerd blijkt uit tal vrb gramma ticale fouten, maar slordig heden als het 'vermelden van de uitvoering der Sste- symfonie van Mahler op de avond van de 3de juli 1954. terwijl het bier een middagconcert betrof, stammen, weer van de auteur, Ido Eylbegint trouwens terstond in het eerste hoofdstuk de toe komstwaarde van, zijn boekje te verkleinen door te spreken van „onze-2de concertmeester" etc., xvaar- bij hij kennelijk uit hét oog verloor, dat er in een orkest steeds mutaties zijn, die weer anderen, op de genoemde plaatsen .-bren- "gen. Het werkje- is verlucht met vrij veel aardig foto materiaal, waarbij echter de bijschriften yaak on duidelijk rijn. Intussen is de prijs hierdoor tamelijk hoog if 4.50) geworden. Nogmaals: wij twijfelen niet aan Ido Eyls góede be- doelmgen.. doth. hij is er niet in geslaagd, deze te verwezenlijken,: V-EIS- Lduara flipse onverholen bewondering Af A AFNtiEM is thoas het Schiedams Stedelijk Mu- se»ün ac de beurt'om het voornaamste <jooi ven de colfecrie H L Straat te exposeren. De heer Stram art? (chirurg) xn Leeuwarden en hy hehoorr tot r?>c fijnzinnige figuren die dcor bepac'de on>stiï«d»pócf.'en in de gêleperi/ieid zijn geweest in de loop der jnren e-n 0 an tal k'instwe'kcn, voorname iyk oude en mo derne schilderiien, tekenifigen. plastieken e.d. byee». re brengen, waarvan de kwaliteit met recht geroemd mag worden. Deze collectie was tof dusver nop nnoh >n. fte: openbaar oefoond. Het is dus de eerste maal, mcjjr het zal ook de laatste maal zijnEen. ric?7 fr :-on ?ot andere handen overgaan, nu de heer Srrnaópeff be- stofen' cr afstand van te doen tn verbr.nd met een tekort aan ruimte. De particuliere verzamelingen in ons land. die toch al vrn zeldzaam zijn, zullen dus weer met éen ver minderd worden Eer» betreurens waardig feit hoe men het ook be- gounche kiikt. Wel zu!U»d collecties van enige betekenis altijd een ietwat broos be staan blijven leiden, meestal omdat Gerrit rie verzameJmg zelf na de dood van Benner eigenaar moeilijk in tact is te hou den. Wij hebben gezien wat er rost de collectie van R.egnault :s gebeurd. En waar zou. de collectie-Van Beu- ningen zijn heengegaan, wanneer niet een. schikkelijk bod het pad voor rijk en gemeente bad geëffend om er" de hand op te leggen? M' ET- de colleche-Straat ligt het op het ogenblik natuurlijk nog iets anders, hoewel de gevolgen on afwendbaar zijn.en eigenlijk, op het zelfde néerkomen: ze wordt ver spreid. De kunstwerken beginnen straks, als ze eenmaal zijn*Verkocht, een onbekende reis tot ze misschien opnieuw ergens in eén verzameling opduiken. Hele.*naal ondenkbaar is zulks, snier.. De heer "Straat verzamelde niet alleen met veet smaak, hij J ver zamelde ook met persoonlijke voorkeur. Daarbij deed het er betrekkelijk weinig aan of toe of de schilder die hij op het oog had reeds een beroemd ma,n was. Dit is vooral in. 'r. oog springend met de dertig geëxposeerde teke ningen en,, gouaches van Gerrit Benner; ze', werden, gekocht tri een tijd toén Banner, 'n'npg. vol- koxvAn onbekende figuur. u>cs. Het is niet zo vreemd dat dé ver zamelaar, nadat hij reeds werken ■»"an Fermske en Chabot had aange kocht;. zich aan eet rokken" voelde tot het werk van .Benner De voorkeur voor -het expressionisme js in dese collectie bepaald overheersend. Van de Rotterdamse kunrtschtlder Hen drik Chabot fl394««~194Ö) rijn er bij na tien schilderijen uit diens béste periode, waaronder enkele brede landschappen naar het voorbeeld vab Permeke -van 'wie er het prachtige avondlandschap met molen hangt.. Behalve dan een andere Nederland se expressionLste als Su.ze Robertson ontmoeten wij er! dé betrekkelijk onbekende Theo van der Horst, yap het etswerk van deze. Arnhemmer zagen wij enkele, jaren, geleden een tentoonstelling m dit museum.' Maar' ook Piet Mondriaan is ver- tesenu-oordigd en verder Dick Ket. Raoul Hynckës, Wim Schumacher. Willink en daartussen een beerie eenzaam en afzonderlijk Aad ...'de Haas met eerx tere Christus uit zy» periode van kort na de oorlog. Ï-TET ZIJN, zoaja 'men zal hebben s- s. opgemerkt, allen! Nederlandse kiirislenaarg aanwie de heer Straat zijn hart verpandde: De werken van 16e en lfè eeuwers maken daarop geen uitzondering. Men bespeurt dsarbjj eenvertrouwen schenkende voorzichtigheid bij het vaststellen van de identiteit, vten de schilder; vele panelen worden duidelijk aan iemand toegeschreven; ook al heet aie .iemand-, dan Adriaen van Osta- de of Philips-Wouwerman. Wanneer wij besluiten mét het: noemen van 'de plastieken- geschiedt zulfes zeker'-niet omdat deze, wat het niveau betreft, zouden, achterblijven, want niets L min der waar dan dat. Een enkele blik. op de ronduit prach tige Chinese terra, cotta plastieken uit de Tang periode, waaronder adembenemende -paardje$t villen -is daarvan, snel overtuigen. Maar ook 'de piëta's uit de 15e eeuw en de moderne rtvintigste eeuw se scyjnturen (Knlbe!) rijn-er om te getuigen .van. de. exquise, sma^k, van deze Leeuwardense verzamelaar; U W. S.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1959 | | pagina 4