Spectaculaire opvoering
van Richard de Derde
ANTI-OORLOGSSATIRE
Riskant realisme
regie Michael Crof t
K.N.S. brengt Haseks
Grondonderzoek bij
Kethel gaat door
Annie d'Arco soliste
Tsjaikowsky's le concert
Pleidooi voor wijziging laad-
en lostijden in binnenvaart
H. Comedie in
pohouwburgagendapTj Schouwburg
AGENDA
Bioscopen
Voor heden
Voor morgen
Exposities
Apotheken
Oudheidkundige
vondsten van
groot belang
„De avonturen van de brave
soldaat Schwejkin Rotterdam
Lagere huurgrens
in Den Haag
Nieuwe bewerking
Bewogen leven
CABARET IN FLEVO-ZAAL
Tingel-Tangelactueel
en vol spitse spot
Tanker „Sirrah"
aan de grond
Europese eenheid
R.PH.O. IN RIVIERAHAL
in
Motor en stuur uit
auto gestolen
Jongen gedood
op Putselaan
Donderdag 19 januari 1961
5
Arena, 1.30 en 7,30 uur: Ben Hur, a.L
Capitol, 7, 9130 uur: De laatste uren
van Mary Hilton, 18 j.
Centraal, 2, 7, 9.15 uur: De gemas
kerde vleermuis, 14 j.
Cineac-NJLC-, dood. voorstl, o,a. do
cumentaires over Japan en ar
tistiek handwerk in Italië; te
kenfilm.
Cineac-Alg. Dgbl. 9.30,11.30, 1,30,3.30,
5.30, 7.30, fl.30 uur: Die Brüeke,
18 jaar.
Cinerama, 2.30 en 8.15 uur: Seven
wonders of the world, aX
Colosseum, 6.45, 9.30 uur: Nonnen
voor het vuurpeloton, 14 j.
Harmonie, 2, 7, 9.15 uur: Zij kwa-
r men naar Cordura, 18 j.
Lnmière, 2.15, 6,45, 9.30 uur: La vé-
rité, 1B i.
Metro, 2, 7, 9.15 uur: Donker Pa
rijs. 18 jaar.
AEonopolc, 7, 9.15 uur: Nathalie, 14
jaar.
Passage, 2 en 8.15 uur: Psycho, 18 j.
Prinses, 7, S.15 uun Slaven van de
NÜI, 14 j.
Bex, 7 en 9.15 uur: Liefde, die duur
betaald wordt, 18 jaar.
Thalia, 2X5, 7, 9.30 uur: Psycho, 18 j.
'i Venster, 2. 7, 9.15 uur: Le clochard,
alle leeftijden.
Victoria, 8 uur: Een huis vol hek-
sen, 14 jaar.
Rctterdamsche Schouwburg, 20 uur:
Toneelgroep „Theater", „De Dui-
vel en God",
Luxor. 20 uur: René Sleeswij k's re
vue „Tot vanavond".
Gebouw „Sarto". 20 uur: S.D.O. „Zij
die gestuurd was".
Geb. Emporium, 20 uur: kleurendia
avond en -wedstrijd <N,R.V.>
Rotterdamse lie Schouwburg, 20 uur:
f Toneelgroep „Puck", „Met voor
bedachten rade".
Grooie Schouwburg, 20 uur; Bas-
t- kisch Folkloristisch Ballet „01-
darra".
Luxer, 20 uur: René Sleeswijk's re
vue „Tot vanavond".
Lantaren, 20 uur: cabaret „Tingel-
Tangel".
Museum Boy mans, 2045 uur: A.F.
Marie Madeleine Davy: „Camus
et la jeunesse", voordracht.
Arbeiderspers, Ged: Slaak: schilder
werken schilderclub „Rotter
dam".
Bouwcentrum, 9—37 uur: Huis voor
twee; keukencentrum; vondsten.
Boymans-Vaa Beunlngen, 10—17 uur:
'Fries aardewerk van 17e tJP.
19e eeuw: „Wat Friese gleiers
bakten"; aquarellen, tekeningen
en etsen van Albert Neuhuys;
landschappen (schilderijen, te
keningen en aquarellen) van Ma-
rius Richters.
Dioramagebouw Diergaarde Bij
dorp: de Nederlandse dieren
wereld loopt gevaar.
Euromast, in de rótisserie: Schilde
rijen van Bob Zijlmans.
Historisch Museum, 10—17 utin de
maquette van Rotterdam van
vóór 1940; aardewerk, goud en
zilver; 18e en 19e eeuwse kle
derdrachten.
Int. Constlgh Werck, Oude Dijk 159.
10—18 uur: keramiek, schilde-
.rljen en tekeningen van H. H.
Kamerlingh Onnes.
Maritiem Museum Prins Hendrik,
lCk—17 uur; „Nieuwe aanwinsten
1955—1960".
Museum Land- en Volkenkunde,
10—17 uur: „Vreemd" geld; de
boot in de Asmatcultuur; Tibet.
Museum Ouders en Opvoeders: 30—
12 en 1417 uur: „Plezier met
papier", handenarbeidsmogelijk-
heden voor kinderen.
Natuur-Historisch Museum, Kastan
jesingel, 1017 uur: Strandver-
wachting.
De Püp, 9—21 uur; schilderijen van
Idonia Fraissinet.
Rotterdamse Kunststichting, Lijn
baan, 1017 uur: „Verantwoor
ding". werken aangekocht door
R'damse Kunststichting in 1960;
Zuidplein, 1017 uur: Litho s
van Motz.
Stedelijk Mnsenm Schiedam, 1017
uur: „Kersttentoonstelling „Van
Jongkind tot Jom". werken uit
Eindhovense particuliere kunst
verzamelingen,
t Venster, 1022 uur: schilderijen
van Maurice de Clerq.
Verzameling Willem van der Vorm,
donderdag 11—14 uur.
Hechter Maasoever; Beker Berg-
huys, Mathenesserlaan 400, tel.
34405. Blij dorpapotheek, Staten-
weg 189, tel. 46422; J. I. Cohen en
Apotheek Maas, *s-Gravendijk-
wal 03. tel. 33608; N.V, P. S. Ex-
Ier, Noordplein 51, tel. 41288; Dr.
AH. C van Senus, Av. Concor
dia 100. tel. 123807; Stutterheim.
Westersingel 139. tel. 122343; A
Verdam, Bergselaan 133. tel
42455; J. H. M. Vos, Mathenes-
serdyk 36. tel 30262; H. C Zeelt,
H. de Grootstraat 10, teL 136061.
Linker Maasoever, Dr. H. K. Cohen,
Van der Takstraat 32. teL 138126,
v. d. Laan, Bloemfonteinstr. 97.
tel: 73766; mej. J. J. de Lange.
Dorpsweg 160, tel. 76073; -Jac.
Wolf, Breepleio 6. teL 72888.
HUlegersberg-Schïebroek: Ploeg-
Groot. Van Beethovensingel 2,
tel. 85867; dr. P. Mars, Wilgen-
plaslaan 105, tel. 183538.
Hoogvliet. Pernis, Heyplaat. Meeu
wenplaat en Sptfkenlsse: Max
Havelaarweg 2, Hoogvliet, tel,
0)807-2477.
EEN van Shakespeare's
meest bloederige en rea
listische historiestukken, het
in zijn „eerste periode" geklas
seerde koningsdrama Richard
de Derde, waarin het scherpe
profiel van een uit beginsel
super-schurkachtige vorst
wordt geëtst, is gisteravond
met veel succes door de Haag-
sche Comedie in de Rotter
damse Schouwburg opgevoerd.
De voorstelling was geheel op En-
gelse leest geschoeid. Regisseur was
Michael Croft, stiehtcr cn leider van
het Londense Youth Theatre, dat in
het voorjaar van 1960 hier zc'n op
merkelijk levendige „Hamlet" heeft
gebracht; ook de montering, fraaie
kostuums en een meer merkwaardig
dan toepasselijk décor van „bakste
nen" bouwsels, was een Engels ont
werp,
Cróft heeft dit onevenwichtig ge
componeerde drama, dat uitpuilt
van wilde actie, vuige intrige, ver
raad, moord en machtswellust, gere
gisseerd in de stijl van een specta
culaire, historische thriller, waarin
de koppen bij bosjes rollen, de von
ken uit de zwaarden slaan en de
kroning van de boosaardige, kreu
pele, gebochelde koning Richard de
anachronistische begeleiding krijgt
van een barok-orgel. Croft's realis
me bleek wel eens wat te riskant.
De nict-Engelse toeschouwer zit
enigszins verdwaasd te kijken te
gen deze heksenketel van dynas
tieke complotten, waarin de Planta-
genets, de Lancasters, Yorks en al
die andere vertegenwoordigers van
nobele huizen elkaar de voet dwars
of het mes op de keel trachten te
zetten, We zitten met Richard de
Derde midden in het onontwarbare
complex van de Rozenoorlogen. Ko
ning Hendrik de Zesde is dood, ko
ning Edward de Vierde gaat dood,
zijn zoontjes Edward, prins van
Wales en Richard, hertog van York,
worden vermoord door Richard de
Derde, hetzelfde geldt voor koning
Edward's broer de hertog van Cla
rence, voor Lady Anne, de weduwe
van (een andere) prins Edward, die
de gewetenloze Richard III bij de
lijkbaar van de eveneens door hem
vermoorde echtgenoot in een onmo
gelijk cynische scène ten huwelijk
vraagt. Graven, markiezen en ten
slotte zelfs de hertog van Bucking
ham, Richard's trouwste misdaad
luitenant, gaan voor de bijl.
ZIJ allen zijn pionnen in Richard's
spel om de macht. Zyn mis
maaktheid drijft hem automatisch
op het pad der'boosheid. Hij consta
teert het zelf in zijn van cynische
zelfspot en tomeloze machtsbegeerte
doortrokken monoloog aan het begin
van het stuk.
Richard bedrijft de misdaad ten
behoeve van politieke doeleinden,
maar even professioneel en pro
grammatisch als de gangsterkonin
gen Al Capone en Legs Diamond in
de twintigste eeuw.
Hij is een intelligente, vitale
schurk, die er een macaber soort hu
mor op na houdt, volstrekt gevoel
loos, zelfs voor de vurige smeekbe
den van zijn moeder om het moor
den te staken en de vrede over het
verscheurde Engeland te doen ne
derdalen. Het enige excuus, dat zijn
misdadigheid wat kan relativeren
is, dat deze macchiavellist zijn
„Putsch" onderneemt in een milieu
van voorname personages, die ieder
op hun beurt wel een moord, over
spel of verraad op hun kerfstok
hebben. Zo bezien vormt de figuur
van Richard het concentraat van al
hun zonden.
Juist dit gebrek aan schakeringen,
aan verhoudingen, maakt dat de toe
schouwer nauwelijks geraakt wordt
door een dramatische spanning. In
een slachthuis 20 vol cadavers mist
men één, twee levens met. Richard
de Derde is allemaal een beetje te
veel van het slechte; de zegevieren
de opmars en uiteindelijke triomf
van de jonge heroische, sterk ge-
idealiseerde Richmond, de latere
Henry Tudor, maakt dan ook niet
zoveel indruk. Richard heeft zijn
koninkrijk willen geven voor een
paard. Het paard was er niet en
Richard sneeft, in een voorbeeldig
realistisch tweegevecht met Rich
mond. Een slot in zuivere „cloak
and dagger" stijl, voor een filmer
om te watertanden.
Filmisch was ook de aanpak van
de op en neer golvende gevechten
tussen de legers van Richard en
Richmond. Zelden zag men op een
Nederlands toneel zo suggestief oor
log voeren.
BOB DE LANGE speelde de titel
rol (zonder gebochelde rug was
hü al sinister genoeg) bijzonder ge
slepen en doortrapt. Hij was overtui
gend misdadig, maar vergat wel dat
hij toch een vorst hoorde te zijn.
zyn vlijmende woorden troffen als
dolkstoten, zijn vertolking was ge
spannen en suggestief zonder impo
sant te zijn. Maar Shakespeare, die
bij de conceptie blijkbaar sterk door
Marlowe is beïnvloed, heeft ook
eigenlijk geen imposante man van
hem gemaakt.
Paul Steenbergen leverde een
fraai hypocriete Buckingham, die
soms over Richard leek te domine
ren. In kleinere rollen zag men
mooie bijdragen van Albert van
Dalsum (de oude koning), Frans
van der Lingen als Tyrrel (prachtig
zijn relaas van de kindermoord!),
Leo de Hartogh (Clarence), Joris
Diels (Hastings). Jules Croiset was
de montere Richmond en de vrou
werallen werden vaak heel mooi
vertolkt door Myra Ward als ko
ningin Elisabeth, Ida Wasserman als
de verschrikkelijk vloekende oude
koningin Margareth, Georgette Ha-
gedoom (hertogin van York) en
Anne-Marie Heyligers als de be
droefde Lady Anne. De travesti-be-
zetting van de rollen der twee prins
jes door Karen-Else Sluizer en Nel-
leke Knegtmans deed nogal gefor
ceerd aan.
Het zeer talrijke publiek, dat al
leen voor de spectaculaire vecht
scènes ccn opendoek je over had,
toonde zich aan het slot van de
voorstelling van het stuk in de
knappe vertaling van Evert Straat,
toch bijzonder dankbaar.
H. F. REEDIJK
Prof. dr. WGlasbergen:
Prof. dr. W. Glasbergen van het
Instituut voor Pre- en Prohis
torie van de Amsterdamse Univer
siteit heeft de jongste vondsten in
Schiedam van Prehistorische en
vroeghistorïsche he woningssporen
van bijzonder belang genoemd voor
de wetenschap omtrent de geschie
denis van het westen des lands. Zo
als gemeld, zün langs de bedding
van de Hargakreek sporen aange
troffen van Keltische, Fries-Bataaf
se en Middeleeuwse nederzettingen.
Sinds zaterdag zijn weer diverse
voorwerpen aan het licht gekomen,
waaronder een met de byi bewerkte
paal en een maalsteen.
Rijkswaterstaat heeft de graaf
werkzaamheden voor de nieuwe
Rijksweg 20 ter plaatse stopgezet en
is aan een ander weggedeelte begon
nen om het mogelijk te maken, dat
de bodem nauwkeurig wordt onder
zocht. Deze instantie heeft voorts
personeel en materieel ter beschik
king gesteld. Deskundigen van de
Rijksdienst voor het Oudheidkundig
Bodemonderzoek te Amersfoort heb
ben de leiding van het onderzoek
op zich genomen.
Het stedelijk Museum te Schiedam
is van plan de expositie „Panora
ma der Prehistorie", d»e onlangs in
Leiden, is gehouden, onder een an
dere titel in Schiedam in te richten,
uitgebreid met een speciale afdeling
die gewijd zal zijn aan hetgeen de
laatste tijd zowel te Vlaardingen
als jn Schiedam aan resten van Kel
tische nederzettingen is gevonden.
Deze tentoonstelling 2al op 24 maart
worden geopend.
(Van onze kunstredactie)
Na zich gedurende 15 jaar toege
legd te hebben op een kwantitatief
zo groot mogelijke prodnktie van
toneelstukken ten behoeve van een
Intensieve bediening van geheel
Vlaamstailg België, heelt de directie
van (het gezelschap van) de Konink
lijke Nederlandse Schouwburg te
Antwerpen met ingang van het nieu
we seizoen haar artistieke koers
drastisch gewijzigd.
In haar streven om thans de kwa
liteit der voorstellingen primair te
stellen, brengt men per seizoen aan
zienlijk minder stukken uit, maakt
men veel minder tournêes door het
land en geeft men op die reizen
slechts een zestal verschillende bij
zondere toneelmanifestaties, onder
de vlag van het Nationaal Toneel
van Belgïè, waarvan de K.N.S. deel
uitmaakt,
Eén van die bijzondere voorstellin
gen, „De avonturen van de
brave soldaat Schwejk" naar
Eén van De vreemde avonturen
van de brave soldaat Schwejk:
Luc Philips speelt de titelrol In
de vertoning van Hasek satire,
die het gezelschap van de KLN.S.
te Antwerpen In Rotterdam komt
geven.
DEN HAAG Burgemeester en
Wethouders van Den Haag hebben
besloten de huurgrens, waarboven de
eigenlijke distributie van woningen
is beëindigd en de gemeentelijke be
moeienis zich vrijwel beperkt tot bet
verstrekken van de bij de wet ver
eiste vergunning, met ingang van 3
februari 1961 te verlagen van ƒ125
tot ƒ100 per maand.
Ook ten aanzien van de goedkoop
ste woningen zal de gemeentelijke
bemoeienis verder worden beperkt
Voor woningen met een huur van
ten hoogste ƒ40,— per maand (deze
grens bedroeg voorheen ƒ30,per
maand), zal in het vervolg als regel
een vergunning worden verleend aan
gegadigden die in het bezit zijn van
een bereidverklaring tot verhuur
van de eigenaar der woning, indien
de woning volgens de geldende nor
men passend is voor het gezin van
aanvrager.
de onvoltooide feuilleton-roman van
de Tsjech Jaroslav Hasek, wordt nu
a.s. dinsdag 24 januari door de
K.N.S. onder regie van Fred Enge
len en met Luc Philips in de hoofd
rol, in de Rotterdamse Schouwburg
gebracht Het is het enige optreden
van de Antwerpenaren te Rotterdam
in dit seizoen. Er werken meer dan
dertig spelers, waarvan velen in dub
belrollen, mee aan de vertoning van
het stuk, dat in de nieuwe bewer
king door Fred Engelen 15 taferelen
telt.
„De avonturen van de brave sol
daat Schwejk", geschreven in de
jaren 19201923 <in het laatste jaar
stierf Hasek) behelzen een sterk
anti-militaristische satire, Schwejk,
de simpele vagabond, hondenscheer
der van beroep, die door z'n ontstel
lende naieviteit iedereen ontwapent
en door de stipte uitvoering van de
gegeven orders hun absurde karak
ter overduidelijk aantoont, 'is voor
de Tsjechische literatuur wat Cer
vantes' Sancho Panza voor de Spaan
se betekent.
De roman van Hasek, aldus Fred
Engelen, is het epos van de moderne
soldaat die strijdt met blinde mach
ten in het vijandelijke, maar ook m
het eigen kamp. Niet de ene of an
dere kaste alleen heeft schuld, ieder
een, elk eigenbelang is mee schuldig
en tenslotte ook Schwejk, de kleine
man 2elf.
De eerste toneelbewerking van
Schwejk was van de hand van Max
Brad en H. Heimann. in opdracht
van Piscator voor diens politiek ge- serie voltooid.
rïchte Berlijnse Volksbühne vervaar
digd. De nieuwe bewerking van En
gelen legt de nadruk minder op do
burleske dan op de tragische aspec
ten van Schwejk; Engelen is tot een
epische vorm van toneelbewerking
gekomen, waarin commentariërende
liedjes van een zanger een zekere
binding en moraal willen geven.
Engelen's visie op het stuk wordt
wellicht het best gekarakteriseerd
door de slotwoorden van Schwejk
tot een stervende krijgsmakker:
„Ja broedertje, ja ik ben
idioot. Broeders, ik heb geluk,
dat ik idioot ben. Als ik het niet
was, zou ik alles wat geschiedt
en alles wat mensen mekaar
aandoenverstaan. En dan
was ifc ai lang in een gekken
huis. Maar zó, gebeurt rnjj
niksik weet van niets
wat gebeurtwaarom het ge
beurt..."
Jaroslav Matej Frantisek Hasek
werd in 1883 te Praag geboren. Hij
was achtereenvolgens socialist, anar
chist, trouwde met een meisje uit
solide familie, werd om. haar zijn
degelijkheid te bewijzen redacteur
van een diereotijdschnft, ging over
tot de r.k. kerk en stichtte in 19H
zijn eigen „Partij van de matige
vooruitgang binnen de wettelijke
grenzen" (slogans; „Wij eisen de na
tionalisatie der dienstboden" en ,Er
dient strenger tegen het arme volk
opgetreden te worden").
In wereldoorlog I diende Hasek
eerst als zgn. eenjaarsvrijwilliger in
het Oostenrijks-Hongaarse leger, liep
over naar de Russen en trad in 1918
toe tot het P.ode Leger en de Kom-
munistische partij. Dat kostte hem in
het Westen zijn terdoodveroordeling
wegens hoogverraad, In 1920 keerde
Hasek naar Praag terug, waar hij
met de nek werd aangekeken. Om
aan de kost te komen, ging hij weer
satirische verhalen schrijven. Zo ont
stonden de „Avonturen van «e brave
soldaat Schwejk". Na zijn dood heeft
zijn vriend Karei Vanek de Schwejk-
DE titel Iaat aan duidelijkheid
niets te wensen over: In „Hausse
Hausse Hoera" is het in het bijzon
der de vaderlandse welvaart, waar
mee het cabaret Tingel-Tangel de
draak steekt Leden van de Rotter
damse Kunstkring, die de Flevozaal
geheel vulden, hebben gisteravond
met genoegen ervaren, hoe gewiekst
en aanstekelijk Sieto Hoving en de
zijnen dat varkentje wassen. Er was
een geestdriftig applaus ten besluite.
Terecht Er waren leuke, soms heel
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN De Nederlandse
tanker Sirrah (12463 ton) van de
rederij Van Nievelt Goudriaan to
Rotterdam is vanochtend omstreeks
acht uur op de Nolleplaat even ten
westen van Vlissïngen bij laag water
aan de grond gelopen. De tanker
was op weg van Antwerpen naar
Rotterdam.
Vrijdagavond 20 december om 8
uur houdt drs. M, Kohnstamm uit
Brussel een lezing over het onder
werp: „Europese eenheid?" in het
AMVJ-gebouw aan de Mauritsweg.
De heer Kohnstamm is voorzitter
van het Instituut van de Europese
Gemeenschappen voor Universitaire
Studies.
Deze lezing maakt deel uit van
een reeks avonden, waarop aandacht
wordt geschonken aan (los van el
kaar staande) „vragen, die overblij
ven. als men de krant heeft neerge
legd".
STORMACHTIGE ovaties
ontke
tende de Franse pianiste Annie
d'Arco gisteravond op het concert
van het Rotterdams Philh. Orkest Jn
de Rivièrahal door haar waarlijk
meeslepende vertolking van Tsjai
kowsky's concert in bes, het over
bekende meesterwerk voor piano en
orkest waarvan de trouwe concert
bezoeker bij wijze van spreken elke
noot kent. Van het werk zijn lang
zamerhand zoveel „standaardrepro
ducties" bekend ook via de
grammofoonplaat dat velen zich
allengs een beeld hebben gevormd
over de ideale weergave, en dat
brengt de voor de solisten niet zo
aangename omstandigheid mee, dat
het publiek altijd maar weer een
topprestatie verwacht. Voor ons ge
voel is zo'n waardemeter niet hele
maal eerlijk, omdat vele briljante
vertolkers van dit concert van Tsjai-
kowski eenzijdig georiënteerd blij-
(Van een onzer verslaggevers) Voorlopige schattingen gaan uit
OOK m de temperaturen onder naar een^riode van omstreeks 2500
jaar geleden, maar zekerheid hier-
het nulpunt zgn gedaald, gaan Qver kan pas wort}en verkregen als
de leden van de oudheidkundige ver- de Rijksdienst voor het oudheidkun-
eniging .Jlelinlum" onverdroten dig Bodemonderzoek een nader on-
voort mot hun bil Ml hebbcn
_j i,„ Ambtenaren van deze dienst zijn
Kethel, Zoals wij deze g al in Kethel gaan kijken. De leden
richtten, zgn daar bij de aanleg van van (tHelinium" maken nu een ter-
Rijksweg 20 belangrijke historische reingedeelte van ongeveer zes bij
vondsten gciaan. Hóe belangrijk is twaalf mater „schoon", waarna ROB
verder komt speuren,
op dit moment nog. met te zeggen,
■maar de verwachtingen zijn hoog
gespannen.
Scherven van eeuwenoud aarde
werk werden in de afgelopen dagen
in groten getale uit de grond ge
haald. Dinsdagmorgen vond men bo
vendien een afgepunte paal, die het
zo goed als zeker maakt dat hier
destijds een woning heeft gestaan
Wanneer?
FOTO BOVEN: Amateur-archeolo
gen ntaken voorzichtig een deel van
het terrein bjj Kethel vlak, ter voor
bereiding van het wetenschappelijk
onderzoek. Het water wordt wegge
pompt en het ijs verwijderd.
FOTO HIERNAAST: Nic. van Loo-
plk, lid van „Helinium", met de in
twee stukken uit de grond gehaalde
paal. Op palen als deze heeft waar
schijnlijk ver voor' onze jaartelling
een woning gestaan.
Een eigenaar van een classiji-
ceerbedrijf wilde ■maandagauotid
zijn- bestelauto gébruiken, die hij
tien dagen tevoren had neergezet
op het parkeerterrein aan het
Weena, tussen het Groothandels-
geboutu en de StatentunneL In
het donker schoof hij in zijn wa
gen en trilde met een gewoonte
gebaar het stuur pakken. Tever
geefs: ket stuur was weg. Bij een
verdere inspectie bleken ook de
motor en het instrumentenpaneel
uit het dashboard te zijn ver
dwenen.
Onbekende sleutelaars hadden
alles vakkundig gedemonteerd en
meegenomen.
(Van een onzer verslaggevers)
Een dertienjarige jongen,
Antonius H* Vonk uit de La
Reystraat, is gisteren om 't
leven gekomen bij een ver
keersongeluk op de Putselaan.
De jongen reed op zijn fiets over
de Putselaan en wilde juist een ge
parkeerde bestelauto voorbijrijden,
toen de bestuurder daarvan het por
tier opende om te zien of bij kon uit
stappen.
Het portier raakte het stuur van
de fiets, de jongen ging slingeren en
werd daarbij aangereden door de
aanhangwagen van een vrachtauto,
die passeerde.
Het slachtoffer werd naar het Zui
derziekenhuis gebracht. Bij aan
komst daar bleek de jongen echter
overleden.
Op de Beijerland5elaan is dinsdag
middag de 72-jarige G.v van Buiten
die de Tulpstraat plotseling onwel
geworden en in elkaar gezakt. Hij
werd naar het Zuiderziekenhuis ver
voerd, waar men de dood constateer
de.
ken te zijn zodra ze bijv. Bach of
Mozart spelen en de opgaaf voor
pianisten die een veel groter deel
van de pianoliteratuur beheersen
hier onevenredig verzwaard wordt.
Wij weten dat Annie d'Arco over
zulk een veelzijdige muzikaliteit en
voordrachtskunst beschikt, en daar
om wekte ook haar interpretatie van
dit concert onze grote bewondering.
Meestal wist zij de hier nodige man
nelijke fysieke kracht bijna te eve
naren en ook de technische afwer
king maakte een uitstekende indruk,
maar we kunnen ons voorstellen,
dat enkele minder gaaf gelukte pas
sages en een wat te royaal pedaal-
gebruik de bezitter van een gram
mofoonplaat met een internationale
„ster" in dit werk heeft doen den
ken: „en toch was het niet .dèt".
Blijkens de bijval dacht gelukkig
het grootste deel van het publiek er
niet zo over. Natuurlijk zijn Flipse
en het orkest in deze spontane hulde
terecht betrokken.
Flipse's nieuwe repertoireaan
winst, het Concerto grosso in F voor
fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn en
strijkorkest van GhedinI ging hier
aan vooraf. Naar aanleiding van de
uitvoering van donderdag jL wer
den reeds de positieve kwaliteiten
gevoel voor orkestcoloriet e.d.
in deze rubriek besproken, zodat we
over de merites van het werk kort
kunnen zijn; qua thematische ver
werking, fantasieën gebruik van stijl
elementen uit vorige eeuwen doet het
zeker niet onder voor bv. de Klas
sieke Symfonie van Prokofieff, die
altijd bij dirigenten zo geliefd is
geweest Ook deze keer hebben
Flipse, de solistische blazers Cle
mens, Schenkels, Wester, Schlebaum
en Bullaert en het strijkorkest er
veel eer mee ingelegd; het publiek
toonde zich ingenomen met werk
en vertolking.
De Derde symfonie van Brahms,
die na de pauze kwam, hebben we
al enkele malen in dit seizoen van
het RJPh.0. gehoord, maar nog niet
zo lraai van klank als in de wel
zeer gunstige akoestiek van de Ri-
vièrahaL
S. NTEBOER
spitse grapjes in dit actuele program
ma. Aan die actualiteit dankt Tingel-
Tangel, zoals het een goed cabaret
betaamt, zijn voornaamste charme.
Dus is de actuele politiek een van
de schietschijven, waarop Hoving zijn
vaak venijnige pijlen richt. Dat is
een waagstuk; hij doet het immers
in de schaduw van Kan. Hoving komt
er dan ook niet helemaal uit, zeker
niet in zijn eerste solo, die beslist
zwakker is dan zijn. conferences in
vorige programma's. Na de pauze
maakt hij veel goed, o.m. met zijn
liedje „Ik zou zo graaggoed A JL
willen zijn". Toch is hij een voortref
felijk cabaretier, die behalve een be
minnelijke persoonlijkheid een radde
tong en een geestige babbelstijl mee
brengt, waarmee hij een zaal gemak
kelijk wint
Voor het eerst doet Conny Stuart
met hem mee; zij steekt in vakman
schap en in toneeltalent duidelijk bo
ven de anderen uit, al doen die nog
zo verdienstelijke dingen. Subliem
zingt zy een paar liedjes („Vrouw
van een Salesdirector" en vooral
„Dolce Vita" brengt zij knap over
het voetlicht) en even vaardig toont
zij zich in sketches. Dat het uitvoeri
ge slotnummer „Our Fair ladies", een
fraaie vondst niet goede liedjes, een
zo duidelijk succes werd. is in het
bijzonder aan Conny Stuart te dan
ken.
Tingel-Tangel is 20 plezierig om
naar te kijken en te luisteren omdat
het zo alert en zo fel op de actualiteit
reageert. Ook al zijn het ietwat voor-
dehandliggende onderwerpen (kin
derbijslag, het rose socialisme, berm
toerisme, de walletjes) die men aan
snijdt, men doet het intelligent en
dan is een grapje leuker naarmate
het actueler is. In die sfeer bewegen
behalve Hoving zelf, Marijke Hoving
en Paul Deen, die het acterend kwar
tet completeren, zich kennelijk het
liefst. Daarin doen zij dan ook hun
beste dingen (Deen In „Vakantie in
Duitsland"). Marijke Hoving is wat
stereotiep; ze komt dat in „Ik moet
altijd met ze mee" het best te boven.
Niet altijd even briljant, soms met
opvallende knipogen naar Kan
maar dat lijkt nauwelijks te vermij
den en zich bewegend op een be
perkt terrein, maar aan de andere
kant met een duidelijk slagend stre
ven naar een eigen stijl en innemend
ook omdat het met meer pretendeert
dan het is, zo moet men, dachten wij,
Tingel-Tangel karakteriseren. Als
steeds verzorgde Wouter Denijs be
trouwbaar en met flair de begelei
ding.
C. J. O.
Youth for Christ houdt zaterdag
avond om acht uur in de Prinse-
kerk een zang-rally, waaraan mee
werken: John Buurman, Flip de
Koning, Elly en Frannie Faassen
en George Brucks.
Mr. C. W. Kroes, voorzitter van
de „Stichting Nederlandse Particu
liere Binnenvaart", heeft Woensdag
middag op de jaarvergadering van
de Nederlandse Protestants Christe
lijke Schippersbond in Rotterdam
gepleit voor een wijziging van de
huidige regeling laad- en lestijden
voor de binnenvaart.
Hij meent dat verladers en schip
pers de vrijheid moeten krijgen in
onderling overleg het aantal laad-
en losdagen te bedingen, en daar
naar de transportprijs te regelen. Dat
zou voor de schippers Jn het alge
meen de lange wachttijden aan de
kade beperken en voor de ontvan
gende firma's voordeel opleveren
bij modernisering van de los-outïl-
lage.
Bij de huidige regeling wordt het
aantal laad- en losdagen per trans
port zonder meer bepaald door het
tonnage der schepen en de (gedeel
telijke) vergoeding voor de wacht
tijd verwerkt in de charterprijs. Dit
starre systeem met vaste tabellen
voldoet nu niet meer, zo zei mr.
Kroes, en levert voortdurend' voor
een van beide partijen nadelen op.
Tijdens de vergadering werd me
degedeeld dat het vrachtaanbod in
I960 zeer bevredigend is geweest,
met uitzondering van die voor de
kleine schepen. Door verbetering der
motoren en modernisering van de
laad- en losapparatuur is de om
loopsnelheid der transporten ver
hoogd.
Gepleit werd voor de afschaffing
van alle scheepvaarttallen in de
noordelijke provincies, op de kleine
kanalen.
Kritiek werd geleverd op de
slechte toestand van enkele laad
plaatsen ln de Rotterdamse haven
(kop lekhaven. Wllhelminahaven en
Lloydkade).