Ko van Dijk in elektriserende rol
als boosaardige Mephistopheles
De Vries en
Bodem:
contrasten
1
FIGARO KREEG
SMEUÏG SPEL,
GEEN EENHEID
U proeft
de moutwijn
99Zo is het" weer op tv
Tv-show rond
Adèle
rookgenoegen
Veroverende Kaye-show
Let op
PROGRAMMA'S
KUNST
RADIO EN TV
sruss
RICHARD FLINK (40 JAAR
AAN TONEEL) BENOEMD
TOT OFFICIER O.N.
Toon Hermans in
december weer
in Amsterdam
Merce Cunningham
treedt op in
Scheveningen
DUBBEL-FILTER
met zuiverende,
geactiveerde
houtskool
m
vanavond t Kadit
zondag: Radio
vanavond Radio
maandag: Radio
Twee beeldhouwers
bij „Uit de kunst"
HET« zeker onjuist en onredelijk,
af te gaan op de fotografieën van
kunstenaars als je de opdracht hebt
hun tentoonstelling te gaan bespre
ken. Ik heb dat ook niet gedaan,
maar tijdens het bekaken van hun
werk kreeg ik een folder waarop be
halve de noodzakelijke levensbijzon
derheden van Ermn de Vries en
Friedhelm Josef Bodem ook hun fo
to's stonden; ik wist toen al waf ik
over hun werk dacht te vinden, en
hun afbeeldingen klopten daar zo
teer mee, dat ik ten slotte het begin
van dit stukje wel aandurfde.
SCHOUWBURG IN EINDHOVEN GEOPEND
Prijs Hamburgse Academie
voor Rolf Italiaander
Televisie
1 elevisie
zaterdag 3 oktober 1964
i 1
ONZINNIG
DANKBAAR
SOBER --
'f-
1:
de eersto en enige in Neder lend
H
¥m
Radio
Iportuit
"Lichte "rkSt
telingen
°1M5
Faust fraai
JVA af.' oop "/an de fraaie en langdurig toegejuichte voorstelling van
Goethe's Faust (eerste deel) beklom burgemeester Van Walsum gis
teravond het^ toneel van de Rotterdamse Schouwburg om mee te delen, dat
Richard Flink, regisseur van deze voorstelling en één der directeuren van
Nieuw Rotterdam» Toneel, ter gelegenheid van z(jn veertigjarig toneel-
Jubileum benoemd was tot officier ïn de orde van Oranje-Nassau. Aan het
proza van de burgemeester en van de heer Flink (die een dankwoord sprak)
was de bekende poëzie van Goethe voorafgegaan in een nieuwe vertaling
van Gerrii Kouwenaar, die zich wat de rijmen betreft sterke beperkingen
had opgelegd, Zfln tekst voldeed vooral ais hedendaags idioom en be
vredigde in het algemeen ook als equivalent van Goethe's Duits.
Fasidt een tragische held, die de
schuld moet dragers van zijn stoutmoe
dig zockpn, maar hij ook een pom
peuze professor, die zich niet leent
voor sympathie zoals de goede Ham-
Ie? en de slechte Don -Juan. Mephis
topheles is helemaal niemand, tenzy
een cynische variant van Goethe- zelf
met een voor een Duitser toch altijd
weer onverwachte esprit Hy heeft
bovendien een speels gevoel voor thea
ter, dat by de Hcrr Doktor in het
plechtige en lyrische getrokken is.
Deze duivel is een humorist en dat
maakt het sluiten van een pact met
hern ook wel begrypeiyk. Hij heeft
geen enkele ernstige reden om by
Faust by wie de geesten Immer» in
en uitlopen, vermomd als poedel bin
nen te dringen. Ook zijn gesprek met
de student, waarby hy de professor
speelt, duidt op een zin voor komedie,
die vooral uit speelsheid voortkomt
Mephlsto vertegenwoordigt Goethe's
plezier in show en poppenkast Dat.
vooral is ..des poedels kern", HH is
een goochelaar in Auerbaehs Keiler,
een dierentemmer tussen de baksen en
een Blhspolacteur In zQn scène met
Frau Marthe Schwcrdtlein Bovendien
is hy slim genoeg om do hele Intrige
van Faust I te weerleggen; „Und
hatt' er slch auch nicht dein Teufel
übergebon, Er müszte doch zugrunde
gespeeld
Ter aanvankelijk® verwarring en uit
eindelijke verheldering eerst over hel
der werk: Er,vin tic vries, nog niet zo
lang geleden in het nieuws door z\|n
.omstreden beeld" van Surinam 'a ont
dekker Alfonso de Ojeda, toont in Ga
lerie ,,Ult de kunst" een aantal beel
den, die alle als ik het goed zie
de strijd vertolken van do kunstenaar
en ztfn objecten, de tweespalt tus
sen wat men werkelijkheid noemt en
verbeelding; in dezo zin, dat De Vries
geen genoegen neemt met een feitelH-
ke, naturalistische weergave van sujet
ten, maar «treeft naar een hoger op-
f©voerde Interpretatie van wat nlj on-
ergaat. Zyn werk is derhalve een
ook vormeiyk zoeken naar verbeel
ding en idee, en dat hij het op «en plas
tisch aanvaardbare wyze weet to doen
betekent volgens my, dat Erwln de
Vries de enig Juiste weg bewandelt
naar een wat men noemt zinvol kunste
naarschap.
De andere exposant, Friedhelm Josef
Bodem, blijkt volgens de catalogus
voornameiyk architect en Is al» schilder
fluto-dldact. Nu, dat is dan ooit behoor
lijk ta merken: zijn doeken zyn onge
loofwaardig val» van kleur en zo on
benullig op welk punt men ook maar
bij een schlldery zou geneigd zyn te
wyzen, dat men deze Bodem (geloof
ik) als schilder gerust vergeten mag.
En dus tot slot de foto's: Bodem ligt
tevreden voor een zijner schilderijen,
Erwln de Vries staat in een byna
sis agressief te interpreteren houding
ns&st een van s|ln beelden. En dus
bedacht ik moeiteloos <1e vergciüklng
tussen oen niets-makenda sallsfaft bn
een steeds bezig te maken zynde kuns
tenaar. Maar Iaat iedereen proberen
de waarheid of onzinnigheid hiervan te
toetsen aan de expositie zelf.
ALAIN TEISTER.
De geschiedenis met Gretchen heb
ik altijd byzondur onzinnig gevonden
Voor zo'n vertedering voor oen gansje
op een proper zolderkamertje hoeft
men zyn ziel toch niet aan dc duivel te
verkopen Waarom bovendien die stie
keme verleiding en dat slordige dood
maken van moeder, kind ars broer?
Faust, «Je professor, Is niet diepzin
nig, Faust is onmogeiyk, Men kan nog
Vrede hebben met een middeleeuwse
alchimist, die de Verlichting is gaan
aanhangen en die toch weer da Voor
keur geeft aan de romantische wan
hoop over de niogeiykheden van het
weten. Maar dat het verzaken van het
weten voor het geluk tot zulk® misera-
TOHAN SCHMITZ in de titelrol
J en Ko van Dijk alt Me-
phistophe.'as in de opvoering die
Nieuw Rotterdams Toneel gis
teravond gaf van Goethe's
Fsust.
teli- consequenties zou moeten leiden,
is niet waargemaakt
Daarom weet ik niet hoe die onsrso-
ëoiykc Faust gespeeld moet worden.
Iet zal wel zo lyrisch en nobel moe
ten, zoals het gewooniyk gebeurt er-
zoals Johan Schmitz het ook deed. Hy
gaf declamatie en de suggestie van
iets verhevens met de waardige allu
re, die men van deze acteur kent.
De dankbnre rol in Faust is Mcpffis-
tophcles
Ik herinner my een Mephistopheles
van Bassermann en één van Grtlnd-
gerrs. heel verschillend, maar allebei
formidabel Dc eerste was eein wereld
se diplomaat, de tweede meer een slu
we advocaat De eerste was oud en
quasi eerbiedwaardig, de tweede zon
der 1 .yd De Mepiïisbophoies, die Ko
van Dyk nu gespeeld heef®, is m 1
getipwaardlg aan de andere twee,
maar ook heel verschillend daarvan
Doze Mephistopheles was opvallend
jong; een'jeugdige komediant met een.
boosaardig plezier in zvn kunsten, In
zyn maskerades in het voorstellen van
gekke personages en het spelen met
mensen Een heel vitale en amusants
Mephistopheles, die elektriserend
wérkt
Gretehetn werd heel sober gesp'
door Ida Bom», Haar vertolking, dit
ieeld
e nu
en dan wat schools leek, mag wel zuiver
genoemd worden, maar niet) innig. Jo
sephine van Gasteren heeft de sappig
heid en de dubbelzinnigheid van Marthe
uitstekend weergegeven, flobert Sobels
was een cr.tuitslaanbare domme Wag
ner en Edmond Classen een stoere
Valentin De typische regie-scènes
f Auerbaehs kelder, heksenkeuken. Wal-
purgis&ttcht waren doelmatig, zonder
overdaad en daardoor suggestief opge
bouwd Do decors van Johan Greter
bestonden voornameiyk uit enige grond
vormer-, een cirkelvormig plateau en
enkele trappen terzijde, waardoor de
aanduiding van een weidse ruimte even
goed slaagde als die var; een klein
vortrek De muziek van Otto Ketting,
afwisselend plechtig en barok, was
illustratief en sfoerversterkend
Een voorstelling dug, die er wazen
mag, zowel door de totale indruk die
zij maakte ais door de verzorgde de
talta en niet in de laatste plaats dbor
de levenwekkende Mephistopheles van
Ko van Dyk.
H A. GOMPERTS
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM, zaterdag. Toon
Hermans brengt van 11 december tot
eind januari in theater Carré ln Am
sterdam een reprise van zyn One Man
Show. Op het ogenblik "m Toon Her
mans in België, waar hy na een serie
uitverkochte voorstellingen in de Ho-
ninkiyke Vlaamse Schouwburg in Brus
sel, nu optreedt in de Cirkel Artistiek
in Antwerpen.
In november brengt Toon Hermans
een kort bezoek aan Z./itserland, waar
hy voorbereidingen zal treffen voor zjjn
Duitse show, waarmee hy in februari
1968 op tournee gaat door Duitsland
en Oostenryk.
In het beroemde Theater an der Wie-
in Wenen geeft Toon Hermans op 15
maart van het volgend jaar de pre
mière van een nieuw programma. Aan
het eind van 196.1 vertrekt hy voor enige
tyd naar Amsrika.
8CHEVENINGEN, zaterdag (ANP)
De Merce Cunningham Dance Com
pany uit New York, die sinds enkele
maanden in Europa op tournee is, zal
donderdag 8 oktober voor het eerst
een bezoek aan Nederland brengen. Het
gezélschap geeft die dag één enkele
voorstelling in de Kurzaal in Scheve
nlngen.
Merce Cunningham heeft zyn mo
derne dansstyi, die men abstract en
expressief kan noemen, sinds 1944 ont
wikkeld Hy maakte veie jaren deel
uit van de groep van Martha Graham
en richtte in 1952 het gezel - nap op
waarmee hy nu Europa bezoekt.
In de Amerikaanse componist John
Cage heeft Cunningham een geiykge
zi. ,1e medewerker. Cage, die de mu
ztkaïe leiding van het gezelschap beeft,
stelt zich op het standpunt, dat de
dang niet door de muziek kan worden
ondersteund De Cunmngham-groep
presenteert bewust niets anders dan
activiteit en beweging.
De aankleding, -de decors en de be
lichting zyn van Robert Rauschenberg,
de originator van het nieuwe realisme
in Amerika.
l?!NDHOVEN heeft gisteravpnd zijn stadsschouwburg in gebruik genomen
en die is van buiten imposant m van binnen bijzonder fraai. Na de
offictële opening door minister Bot was er dus, in aanwezigheid van prinses
Beatrix en vele autoriteiten, alle aanleiding om er ook op de planken een
feest van te maken.
Ensemble, de vaste bespeler van deze nieuwe schouwburgkoos daarvoor
„De Bruiloft van Figaro", waarin Beaumarchais, al situeerde hij zijn
blijspel zogenaamd in Spanje, toonde hoe vrolijk, zorgeloos en sierlijk de
Franse achttiende eeuw danste naar de revolutie, die men in enkele
monologen van de titelrol hoort aankondigen.
A
i§
fijt
Hoewel met zyn vRf bedryven aan
de lange kant, is het stuk door zyn
levendige dialoog en talryke verras
sende wendingen goed bruikbaar voor
het realiseren van sprankelend amuse
ment Omdat regisseur Karl Guttmann
by de opvoering medewerking kreeg
van het Brabants Orkest en leden van
het Nationaal Ballet, die o I.v. Soma
Gaskell voor de dans zorgden, leken
voor een feesteiijk divertissement vol
doende factoren aanwezig.
Maar dat viel tegen. Het gebeuren
rond de gewiekste Figaro, wiens huwe-
ïyic met het kamermeisje Suzanne
steeds weer in gevaar komt door het
voornemen van Graaf Almaviva om
met haar eerst, naar oud gebruik,
een herdersuurtje door te brengen,
vraagt m het spel om meer glans en
in de mise en scène om beduidend
meer finesse dan Guttmann in deze
opvoering heeft bereikt.
Op het enorme toneel heeft men ver
schillends goede vertolkingen gezien,
enkele zeer mooie decors van Harry
Wlch en de talryke figuranten veroor
zaakten vaak een drukte van belang.
Het Was een voorstelling met aantrek-
keiyke details, maar zij groeide niet
uit tot de dansante eenheid, die Beau
marchais bedoeld heeft en Mozart tot
zyn opeia inspireerde. Vooral in zijn
mise en scène heeft Guttmann te vaak
fAdvertentie
volstaan met opvullen, waardoor het
kykspel los kwam te staan Van de han
deling. Eén duideiyk voorbeeld alt ve-
le was daarvan het ook op zich niet
al te overtuigende dansje dat de leden
van het Nationaal Ballet in het vierde
bedrijf als entr'acte uitvoeren. Dit ge
brek aan iyn en de vaak onvoldoende
gloed van het spel maakten het be
doelde toneelfeest mat en deden het
merkbaar te lang duren.
ZEER goed was Ton va» Duinhoven
als Figaro, die Intelligent en
emeuiig werd vertolkt. Samen met
Ina van Faassen, die het pittige ka
raktertje van Suzanne raak speelde,
gaf hy reliëf aan de kern van het stuk,
ook in de monoloog van het laatste
bedrijf. Graaf Almaviva werd door
Jan Retèl wel grappig, maar met te
weinig allure op de planken gezet. Op
de verfyning die Slgrtó Koetse in haar
vertolking van de gravin wist te leg
gen, raakte men spoedig uitgekeken
doordat deze rol om meer variatie
vraagt Huib Kooymans was verdien-
staiyk als de nage Cherubijn, maar in
de overige rollen, die soms te kluchtig
werden aangezet, o a. door Chris Baay
en John .eddy tydens de rechtzaak,
schoot liet spel vaak tekort. Vooral de
Marcellne van Adèle Bloemendaal was
storend zwak;.
De muziek uit de orkestbak o.l.v.
Hein Jordans droeg veel sfeer by.
Wlch, die ln zijn laatste drie decors
een prachtig gebruik van de diepte
werking maakte, heeft naast fraaie
kostuum» voor Se hoofdrollen minder
geslaagde voor da byrollen ontworpen.
Wat de voorstelling vooral duidelijk
maakte, is het bekends, maar nog niet
algemeen aanvaarde feit, dat dit soort
bijspelen van alle vertolkers een ma
ximum aan speltechniek eist. Dat die
in Ensemble onvoldoende aanwezig is
heeft Guttmann niet kunnen verheime
lijken.
C. B. DOOLAARD
HAMBURG, zaterdag (DPA-ANP).
De in Hamburg wonende Nederlandse
auteur Rolf Italiaander (52) heeft de
Hans-Henny Jahrs-prys gekregen van
de Vrye Academie voor Kunsten in
Hamburg
negenduizend gulden.
Hamborg. De pr«s bedraagt ongeveer
ilde
(Van onze radio- en tv-red&ctie)
AMSTERDAM zaterdag. Op dins
dag 6 oktober zal door de Avro-televisle
van 20 5021.35 uur een show-pro,,ram-
me worden uitgezonden rond de Neder
landse cabaretière Adèle Bloemen-
daal. die tydens het vorige seizoen in
„Kyk, die Ryk" llaast Rijk de Gooyoi
een centrale plaats heeft ingenomen
In dit cabarotproganima, waarvan
de teksten rijn geschreven door Gerben
Helllnga, Jaap van dor Merwe. Kees
Stip en Hans Sleutelaar, zullen ook de
actrice Shiieen Strooker, de Ameri
kaans»; jazz-zanger Mark Murphy en
leden van het Nationaal Ballet
treden.
op-
(Advertentie)
houtskool
lilt.
BENTLEY
^«5^0, y\vO\
20 STUKS f 2.28
av.
'.CtMSCTT? WMSTCOMSterWHr-;
,E'ee, nee, zo zw tk het met.
Dat vind ik ren heel verkeerde
voorstelling van zaken, als je
het zo stelt." Gerard van het
Reve ondei breekt Joop van Tyn
plotseling. „Jawel jongen,
kyk..." Joop ligt zyn tekst
neer om het Gerard allemaal
even haaifyn uit tc leggen.
Jongensjonyens hoe moeten
ivp het zo nou ooit klaar k 1 y-
gen" roep vertwyfeld, regisseur
Leen Timp.
Bovenstaande alinea Is een mo
mentopname uit de repetitie van
„Zo la het toevallig ook nog 's een
keer", het veel omstreden, veel be
sproken en ook zeer ge waai deerde
satirische televisieprogramma van
de VARA, dat vanavond om 21 15
op N I vertoond wordt
Ook vanavond zullen vele tonen
bezeerd worden, vele heilige hui
zen ingegooid. Dat zal dan gebeu
ren door Yoku Berretti („Wat zie
je er geweldig uit, Yoka" zei Gys
Stappershoof. lid van de VARA-
leidlng), Joop van Tyn, Dimltrl
Frenkel Frank, Gerard Kornelts
van het Reve, Rinus Ferdlnan-
dusse, Jan Blokker en Peter Lohr.
De regie heeft weer Leen Timp,
de sindreglo ls ln handen van
Herman Wigbold.
SELECTIEF kyken" is het wacht-
woord sinds de officiële start van
het tweede nel en het i# soms moellyk
nocg om cru krui to melken. Gister-
«vond heb ik met enige spat es» dg*
cumentatrs vim Een Si es over het he-
dendaogse Engeland en ziin proble
men laten schieten Maar de nieuws
gierigheid naar de fvïïSte Danny Kaye-
show op Nederland lgaf de door
slag.
Die nieuwsgier iglieid is rykelyk be
loond, want zolden heb Ik een amuse
mentsprogramma op de televisie ge
zien dat zo overrompelend en verove
rend is als de uitgekiende show rond
deze springerige Amerikaanse enter
tainer, Sommigs grapjes die zyn tekst-
schryvers voor hem hebben bedacht
z\|n op de keper beschouwd helemaal
niet zo geweldig geestig, maar Kaye
diept ze met zyn aanzleniyke mimische
talent en zyn feilloze gehoor voor taal
eigenaardigheden en accenten uit tot
yzersterke nummers, waarvoor de
meest sceptische kyker onverbiddelijk
door de knieën gaat. Enkele
nummers, zoals de grote driedelige
parodie op My Fair Lady, Westside Sto
ry en The Music Man, waren zo typisch
Amerikaans, dat de Nederlandse ver
taling niet meer kon zyn dan een ruwe
b»n«dering van het origineel. Maar
zelfs met die handicap bleef er nog
genoeg van heel om ook de nlet-inge-
wjde Jsyker te amuseren. Te oordelen
naar deze eerste show heeft de AVRO
een formidabele aankoop verricht.
Willem Duyg werd voor het eerst in
dit seizoen in de gelegenheid gesteld
op de oude vuist door te gaan Hy ont
ving een zingende meubelmaker, Leo
Horn, heel DWS, Nina en Frederik, een
praktische dierenbeschermer, een koa
en een biggetje en weid toen zyn tyd
oni was onverbiddeiyk van het
scherm gevaagd. Dat laatste is alvast
een winstpunt.
B v. R.
Grand Gala du Bisque Populaire
1904 met 0 a. Trea Dob; - Lia Di -
rana en Adamo (H 2 20 3021.45,
22.15—23.55)
Televisie
C Grand Gala du Dlsqn (eerste ge
deelte), met oa. Jasperina de Jong,
Adamo en Peter Nero (N2 20.25
21,45)
De lafaard hoorspel van Jan Har-
denberg (HH 21.30—22.05)
Televisie
1» Cabarelkrontek aandacht wordt
besteed aan cie première van het
nieuwe Ti r.gel-Ttc gelcabaret (N 1
20.5541,80)
Oorlog en vrede serie program
ma's over het vraagstuk vsa morele,
militaire en politieke aspecten van de
moderne oorlogsvoering (NI 31.65—
22.25)
Hilversum I
18 00 Kunstkroniek. 18.30 Dans
muziek. 18.50 Lichtbaken. 19.00
Nieuws 1910 Actualiteiten, 19.35 Ste-
reofonlsehe uitzending: klassieke or
kestwerken. 20 30 Lichte muziek. 21.10
Raaien maar!!' 22.15 Wereldoorlog I.
22 30 Nieuws. 22 40 Christen-zyn in de
praktyk. 23.10 Lichte muziek. 23.55-
24 00 Nieuws.
Hilversum II
18 00 Nieuws en commentaar. 18.20
Lichte muzie-k, 10.00 Tijd voor teen
agers, 20 00 Nieuws, 20,05 Gevarieerde
muziek 20.30 Grand Gala du Dlsque.
21.45 Socialistisch commentaar. 22.00
Nieuws 2210 Balans. 22,15 Grand
Gala du Dlsque. 23.55-24.00 Nieuws,
NEDERLAND I
15 00 Weekjournaal. 15 25 Film-
reportage over Mal&kka, 15.50
Rawhide Onder een valse vlag, TV-
fllro. ?6 40 Bespied. 17.00-17.45 Voor
de kinderen. 19 30 Top of Flop. 20.00
Journaal. 20.20 Achter het nieuws.
20 45 Theater thuis, 21.15 Zo is hst
toevallig ook nog 's eer», keer. 22 00
Journasi, 22 05 Grand Gala du Dlsque.
NEDERLAND II
20.00 Journaal. 20 01 Detective-
bureaux Lynx. 20,25 Grand Gala du
Disque. 21.45 Actualiteiten. 22.00-
22.10 Dagsluiting.
TV-Noordzee
„30 Fin Tin Tfa als verdachte.
1869 Gevarieerd programma, o.m,
„Kunstlicht op...", kennismakingen
met jonge tan, voile kunstenaars.
Ditmaal de sclirjver Noud van den
Eerenbeemt. 13,21 Spel met de dood.
22 00 De Graaf van Monte Cristo.
naar boek van Alexander Dumas.
Hilversum I
8 00 Nieuws. 8.15 Geesteiyke liede
ren. 8 30 Morgenwijding. 9.00 De
Platenbybel. 0 45 Nieuws. 10.00 In
leiding Hoogmis. 10 05 Hoogmis. 11.15
Klassieke muziek. 12.10 Boekbesor"»
king. 32 20 Gitaarspel. 12.30 Koor-
Buitenlands commentaar.
13 00 Nieuws 13.10 De drie muske
tiers. 13 30 Voor de kinderen. 14.00
Promeaade-orkest 15 00 De hand aan
de ploeg. 15.05 Lichte muziek, sport-
reportages en -uitslagen, 18.30 Piano
recital. 18.45 In café San Pietro. 17.00
uereformeerde kerkdienst. 18 00
Negro-Spirituals. 18.10 Blokfluit en
klavecimbel. 18 30 Antwoord '64. 18.45
^^°riQelcft°c<y'rt 1915 Alledaags ge-
"«Si «5* i S9 Samenzang. 20.00 Nieuws.
-0.07 Reflex, 20 30 Hun huls <a he?
oerwoud. 21 SO Klassieke muziek. 22 05
22 Tvf86"' 2oFB°ekbespreklng.
Hilversum II
8.00 Nieuws. 8.18 Weer of
infeJi" 9'1® Geestelijk leven. 10.00
derdlenst. 10.30 Hervormde kerk-
gen. 13.20 Carrousel. 14.10 Festival
van Luzern. 15,50 Hou je aan je
woord. 16.30 Sportrevue. 17.00 Instru
mentaal ensemble. 17.30' Voor de
jeugd. lf,50 Nieuws. 18.05 Sport
journaal. 18.30 Walsorkest. 19.00 De
kleine vossen... 19 35 VrU entree, ca
baret. 20.00 Nieuws. 20.50 Apollo in
Wapenrok. 20 46 Fragmenten uit de
opera Nabucco. 21.30 De Lafaard.
22.05 Joodse hederen. 22 30 Nieuwe,
22 40 Actualiteiten. 22.55 Mededelin
gen. 23.00 Radio Filharmonisch Orkest
en Groot Omroepkoor. 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
19.30 Leer cm Leer. 20.00 Journaal.
20 05 Sport in beeld, 20.30 Car *54,
where are you politiefeuilleton. 20.55
Cabaretkroniek. 2130 Nederlands
Kamerkoor. 21.55 Oorlog en vrede.
22 25 Ruimten voor bezinning ®n werk.
22 30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
19.30 De Tijdgcapauie. 19.55 Slap
stick uit deoude doos. 20.00 Journaal.
20 05 Tom Swell Show. 20.30 Speu-
ronde ogen. 21.00 Vrienden als wolven.
22.00-22.lO Sport in beeld.
TV NOORDZEE
18.80 De Valstrik, uit de Robin
Hoodserle. 18.59 Gevarieerd pro
gramma, waarin o.m. een tekenfilm en
een musicalprogramma van Albert
Mol. 19 23 Helpmat»», filmklucht
met stan Laurel en Oliver Hardy.
22.00 Een duur glas water,
Hilversum I
7.00 Nieuws, 7.10 Di
Juehte muziek. 7.35
van zaterdag. 7.45 Ri
Nieuws. 8.18 Gewflde
Dichte en amusementsmuziek.
o??«rk?rogiramma voor «ie «leken.
eJ. f.?den' Voor de huis-
inón^b l0,10 Grammofoonmuziek.
r. *lf' ««ra. 11.06 Lichte
iVan ïf 1) 5. Voor boer tuinöer.
hk.7,,, 1 o ot !ngen voor land. en tuin-
ï*,fuwi 12.33 lacht instrumentaal kwar-
tui... Q'ammofooBmuziek. 13.00
ï?-15 Lichte orkestmuziek.
Ui om m«ïlek. 14.05 Sahrxsl-
?snn' a 5 Moderne kamermuziek.
1.MJÖ Amusementsmuziek. 15.30 Mo-
SSS? orhestmuziek. 16.00 BHbelover-
16.30 Geestelijke liederen.
H'.uL kleuters, 17.15 Voor de
7.20
ilagen
8.30
9.00
1 Nieuws. 18.07 De toe
stand in de wereld. 13.1? MededeltoT
lades
muziek,
lalinA Muziek voor de teenagers,
tl- .VoofFeselileJenis en constructie
Afobaks stuwdam te Sari-
aame,
Hilversum II 1
tlek°°7 vn6*?!8'. f10 Ochtendgymnas-
8 nn Mif,?. o2if- voor de kinöe-'en.
8 50 Gvmnwtfpl5
9.05 Gewflde
wyding. 10.00
voor de kleuters. 11.00 Nlei
Y°°r. A» vrouw. 12,0a LlchS
rar Med.
XS2 tuinbouw. 12.BS vwt
Sf'.Plftteland. 12.40 Lichte orkest-'
d^Un^t Nieuws. 13.151,Mede-
lf-25 BeursberlchteiJL-13.30
Metropole-Orkeat. 14,0© Klas?
msrmuziek. 15.30 Voordraf
Lichte muziek. 16.00 Nieuw!
Planoreci f ui 18,30 Populaire
17.00 Voor de padvinders 17
muziek. 17.50 PVoTb^è»
JA?
Sc*
3 Voor\