De romantiek van Garbo: na 30 jaar nogal star ONTMOETING Carl Gellings werd Cargelli Vluchtige Zeer edele western swraSursgs Eerste mensen op de maan KVNDIG GEMAAKT CLICHê tt'flfcrvtt Grootheid van Cinea c beur* Cinerama Colosseum Corso Grand Harmonie Kriterion Lumière Metro Prinses Rex Studio *62 Thalia 't Venster Victoria ter meuten Mannequins als call-girls actrice is thans dubieus R. Laan vraagt: Is Europoort op tijd klaar voor sr«m 3? I mammoettankers t siobi'U \v> Hjap' mmmrn* Off* ASRA SPECIAALZAAK C. C. BENDER'S COUZY WILLEM DE JONG N.V. HOUDBAAR PILATUS As^Pfë gordijnen parade Wereld-invalidendag ii>Rivièrahal Huizenveiling tZSÏÏZ££S&7& uuS*. iDMt t nmr* Nieuw. p»g. 4 - vrijdag 26 maart 1965 ThrIJ- tor in bet „realistische vlak. Nfeuw. J Btamleop uultr (tudc Hard oortogswerk. Nieuw. Ctreuwereld. Spektakel met EraaLe circuaiununers. Pro Ion a*- tfc. ten vu biermaat. Jiedeilj* m komedie met Jack I»eromon. HeprUc. MtJ (>fa U4j. Fraaie verfii- min* van de musical met Audrey Hepburn en Rax Harrison. Pro- f longatie. J Irma Ia Donee. Verrukkelij ke komedie van BUJy Wilder met tn de hoofdrol Shirley Maclaine. Prolongatie. M. Jacopettt'i eer ste verwunetlng van hondae za ken. Bepriae. AJiea rrtao. Klucht van Ho- bert „La oelto Aroericatn" - Dbery. Prolongatie, Gehete» a*cnta tn Gibraltar, Thriller van matige kwaliteit. Prolongatie. OS8 117 h> Bangkok. RedelU- ka imitatie van het James Bond- wark Reprise, De «ante mensen ep te maan. actueel stukje aclence-flctlon. Nieuw. Bard oorlogawerk. Repriae. De dame aut te camelia's. Greta Garbo In een van haar be roemde filma. Reprise. De tralm. Boeiend verslag van Frame verzetsdaad waarin opwindend met treinen wordt ge speeld. Prolongatie. tJUfte talir voorbahaiid. Intrigerend filmdebuut van Clau de Lelouch over ontanapta sadist. Prolongatie. Guadalcanal Beeld van een der bloedigste valdalagen tussen Amerikanen en Japanners. Re- Mdwrtmlj» I.M.J nu... beduidend goedkoper mhhiIu«Np* n«r ms« W mt om aa tl InfMvwrM* NJimkS* tW- Hoqp. bowfen wl| «f*W« na T«w MM «*Mm* «O voMwkoop fcef Int oho*. «toM tn* 4* irst. MUwMte- nerf» koes» U (AdoertenKe IM.) nu... beduidend goedkoper H« fnoc en de brimglljkheld vzn een warm vestje..» het gamak van het moderne m»te- rtsal, du zó gewaiten en vlug weer droog Is.— dit sties vindt U bijeen (n h«t moderne "AcrH" dames vast. Heerlijk Warme dametvesten van Acrll, geheel geminderd. In een flatteus en zeer gewild model, morgen voor nog géén tientje* Orcte Qsrbo els de ziekelijke Margué- rits in »De dame met de camelia's", 1 een stukje filmhistorie dat ter gele- j gen he'd van het Garbo- feetlval naar Studio 62 la teruggehaald. Morgenvroeg om 9 uur begint te verkoop van deze uiterst modieuze en heerlijk wtrm* Acrll damnveiten, In vele kleu ren en In all* courante maten, voor am Ui. sf thrift. Seri. Ertig vrouwelijk schoon valt wel te zien tn „Vrouwen In de nacht", maar voorde reat biedt deze film weinig op windends, wal ook niet endera kan met zo'n gegeven. Dit werkje uit een Itali aanse filmstudio draait rond de ver dwijning ven een manspersoon pp leefUld, klant van een call-girl, die overdag mannequin Is. Haar college'» van de caaa di mode plegen zich ook t de avonduren roet betaeldo liefde te vermeien. Men voelt direct aan dat met de verdwijning van de man (hij krijgt tijdens het be*oek van de call- girl een hartverlamming, wordt er- j gena bulten met zijn auto achlrrgela-; ten, maar door toedoen van anderen, die zich ata chanteur» ontpoppen, raakt het lijk spoorloos en krijgt de politie' du» argwaan), men voelt direkt aan dat de duistere organisatie van het mo dehuis zal worden onthuld en dat dei vrouw die het laatst met de man samen j waa cr goed vanaf zal komen. Wl* in deze film een dolce vit* ver- wacht komt bedrogen uit. Alleen riet Actueel in deze dagen van ruimtevaart mag de j Columbia Internatinnaal-produktle „De eerste mensen op de maan", zeker genoemd worden, al zijn de met veel fan Larie in elkaar gedraaide beelden van deze kleurenfilm heel anders dan de TV-verslagcn van „echte" ruimte vaarders. Geloofwaardigheid ia dan ook niet de grootste kracht van deze film. Wel spanning, avontuur en' prachtige decors. Als een ruimteschip van de Ver.' Naties op de maan landt, vinden de, astronauten er een Engelse vlag cn een document uit de tijd van Koningin j Victoria. Op aarde wordt direct een; onderzoek ingesteld en tn een bejaar-i denhuls vindt rncn de negentig jarigej eigenaar van het geschrift, die in 18991 samen met zijn wederhelft en de uitvinder een reia naar de maan! maakte. Do uitvinding leen vloeistof die de! zwaartekracht opheft en waarmee het; ruimteschip ingesmeerd wordt) ls kin-j derlijk en goedkoop en daardoor moei-l lijk aanvaardbaar. Maar eenmaal op! j de maan aangekomen is de fantasie j weer overvloedig anwezig en ziet) men half-roenselljke reuzenmleren die onder het maanoppervlak tn kleurige hallen vol wondervormen wonen. De strijd tegen een enorm fnaanbeest! wordt „realistisch" en met spanning in beeld gebracht. Langs elektronische weg kunnen de; aardmensen met de moanbewunors praten en vooral het gesprek tussen j de geleerde en het „maanopperhoofd" over het leven op aarde heeft inhoud. I Maar zijn metgezel vertrouwt de maan- wezent niet. Met geweld sleurt hij de geleerde in het ruimteschip en wordt do terugreis aanvaard. Wie zijn wer-j kelijkheidazin niet do boventoon laat' voeren, kan aan de film enkele go-: noeglijke momenten beleven. Heeft de roman tiek van „De dame met de Camelia's" nog voeten om op te staan? Het is natuurlijk eeni heel mooi verhaal van Alexandre Dumas fils, over de courtisane met het goede hart die ten onder! zal gaan aan wat in die tijden de vliegende tering heette. Studio 62 is gestart met een Greta Garbo-festival waarin men zes films van de Zweedse sfinx is daarvan de eerste. George Cukor (zijn laatste: „My fair lady") maakte in 1936 toen Garbo op het toppunt van haar roem stond, een capricieuze| darne die een talent had voor het mysterie en daar nu nog steeds haar naam aan ontleent. Was ze ook een groot actrice? Ik vind het moeilijk om te zeggen alle literatuur uit de tijd dat ze nog filmde zegt van wel. In „De dame" speelt ze Mar guerite Couthier, maltresse van een baron, minnares van de jonge Arrnand Duval. Ze heeft geld nodig om haar, door hoestbuien onderbroken, leven van plezier te leiden en houdt daarom de ba- ron aan, waarmee ze Armandj kwetst. Maar in dit geval zal dei liefde alle moeilijkheden overwin nen. Tijdelijk overigens, want als Arrnand na een lange afwezig-; heid (uit verdriet) Marguerite1, terugziet sterft ze in zijn armen,! Daarmee is de romantiek vani Dumas wel rond en ik kan mei voorstellen dat dit sprookje in 1936 geweldig opzien heeft ge baard: het was de crisis een tijd waarin men wel een sprookje kon gebruiken, al liep het droevig af. Maar nu, in 1963? Het moet van Garbo komen, want filmisch heeft Cukor niets bijzonders ge pleegd met dit werk. En wat heeft Garbo deze generatie nog te zeg gen? Ze is nu een nukkige dame die fAdvertenti t M-# nu... beduidend goedkoper Voor nu of voor de vacantia... voor in de slaapkamer of op reis... morgan begint de ver koop van complete toilette reu-sets voor een onvoorstel baar lags prij*. Vijfdelige uu, bestaande uit Ling aria-tas, toll#tt**ta» roet soufflé 24 cm grooe. beugel make-up tas, kousen rol voor 4 psar kousen en haarwkja. De totale waarde van deze luxe set Is precies uitgerekend 5.35... maar morgen koopt U deze luxe voor nog géén twee gulden. Morgenvroeg om 9 uur begint de verkoop van deze complete 5-ddlge toliette-sets van fleurig bedrukt plastic In zeer luxueuze fantasie en bioemdesslns. OM* UI. if tthrlft. beet. op vliegvelden gefotografeerd wordt met een donkere bril op en de hand voor het gezicht ge slagen: een scherp gelijnd ge zicht met een harde mond. In „De dame met de camelia's" was ze een vrouw van 31, met een wat lange neus, een uitdagend lachje en heel mooie ogen. Maar ik heb er, over die afstand van dertig jaar, niet de grote de onverge telijke actrice in gevonden die ze geacht wordt te zijn gewekt. Ik vond het allemaal nogal gemaakt tamelijk star, een volgens sche ma opgebouwde rol zonder we zenlijke warmte. Voor romantici met een goede herinnering dan maar. H. J. OOLBEKKINK, (Advertentie Of.) Je hebt westerns én je hebt edel-westerns. Hei verschil is grol aangeduid: in de eerste cate gorie wordt meer geschoten dan ge- praal, In de tweede meer gepraat dan ge schoten .„Spoor van moordend lood" (Stage to Thunder Rock), geregisseerd door William F. Claxton, is een bij-: zónder edele western. De eenvou dige relatie schurk-held U vervangen door een zeer gecompliceerde verhou ding pleegvader-pleegzoon en nog wat, echte zonen, plu» een gezin waar d«| moeder de broek aan heeft omdat va-: der zo'n mislukkeling U, enfin, héél' moeilijk. Het wordt allemaal ultge-j praat zodat het happy end niet jn ge-j v*ar komt. Er wordt ln deze western pok nog wat geschoten, maar dat zijn' ■ehoonheldiroutjes. H B. «KUI nwnt UIUIVI"! j Q erg l mur dal Ugt zonder twUM aan hunj nevenberoep. Je moet er «en bcetjei hard voor zyn, en goed kunnen hulche- j lan. (Advertentie f.M BEN HAAG. vrijdag (ANP) HeV Tweede-Kamerlid R. Laan (pvda) heeft te minlater va» Vsrkeer ei» Wa- tentaat schriftelijk gevraagd of de verebte faciliteiten voor de ontvangst van mammoet tanker* I» Europoort tUdig klaar tullen komen. HU informeert voorts, of b«t op d«: begroting van verkeer en waterstaat IMS uitgetrokken bedrag van 10 mil joen gulden uok nu nog voldoende la als eerate aantixm voor de werkzaam-1 heden die tot de conslruclte van de' nieuwe havenmond in Europoort moe ten leiden, dit speciaal roet het oog1 op de versnelde ontwikkeling in dej aupertankbouw. Horjwmtef to f uw fcegtai te iwt»M teM TMteka Btteéroutei» ml mpm* Mtete ÏAMf EH loopt ^ochU Mn dunno, rod. 1 Jn tuM.n h«t xinvoll, ,n h«t rliilurr" Ott i" hei raotto v«t d. Ut), (weuont verteetd m«t Stormloop iond»r grned.T) wurin bet slnlÜM vlü het ip.1 dit oorlol neet dutd«lt|k near voren komt. In d* IWMdc wereldoorioi Rt .et een Amertkaanae cornpMntt eto raer motiiMk oMtnbear rotamaaatal op da Japannera veroveran, Tegen da achtar- ffood van het harda ootlojngewald tmtwiakaU alch Mn veta tuaaan toldaat jCüoU bang voor oorlog an da dood en urgeant Wetah. hard. onv«Khrok- Het vtrotal la een veelgebruikt cUcM. de bangerd woedt atjoa ondanka ha^ da gX' a'a aargaant gMSt zijn Jeves om da aoldMt te redden. Sen goed BEOCORD 2000 K Nu al intamationaai Beroamd anveelgevraagd. BEKROOND OP DE HANNOVER MESSE 1964. Ook U hebt natuurlijk ai v*el gshoord over de BEOCORD 2000 K, de eereie vol-treneis- tor. hell proleesioneie Mt-Fl stereo bendrecor- dsr met 2 I 1 watt output Zowel in vekknngen als bij amateurs over de gehele wereld heeft de BEOCOftO 2000 K een grote neem veroverd door zijn weldoor dachte, vooruitstrevende constructie en per fecte geluidt weergave Meesterlijke apparatuur voor leder die belang stelt tn bandrecorder* - en wie doet dat 20 langzamerhand niet?? Verkrijgbaar In 2- en 4-ipoors uitvoering. 1495.- Del ddnskc kvalitetMii&'fke voor two d« achoeoKtie •n hwal>ta it beltnorUktr vrnUan Om Se pus. alle BEO modehen xtyn verkrijg beer bij: Kar.1 Doormanwraat 163-167 - Tal. It M 20 Plano- an org.t-and.1 N.V. Witta da Wlthatraat 32 - Tal. 13 BI 13 Aait v. Naaatraat 36 - la Mlddallandalr. 70-72 KertaHoogairaatlO TU.it 7040 door JOUKE MULDER ^ARIN KRAAYKAMP om helsde afgelopen zaterdag middag de Rotterdamse coutu rier Cargelli (35) in z(jn Casa di Mode aan de Claes de Vrieselaan. Zij zei: „Carl, gefeli citeerd met het 12%-jarig be staan van je zaak." De zeer snel bekend geraakte naaldaierkun- stenares Cécile Dreeamann moest ook even met de zwaarbe- brilde Cargelli op de foto. „Wan neer komen jullie weer eens langs?", zei hij tegen Karin en Cécile, want beiden behoren tot rijn klantenkring. Er waren nog meer cliënten aanwezig, zater dagmiddag, toen Karin een ex- >ositie opende van met Cargelli jevriende kunstenaars, en velen complimenteerden de couturier met zijn laatste succes: de vleer muis-lijn. Hoofdkenmerk: wijdheid, waarbij het s cc ent vooral op de mouwen valt, „Meestal weet ik tot op de dag van de presentatie nog niet hoe de collec tie zal heten, maar dat waa deze keer niet moeilijk", zei Cargelli mij op een andere dag, terwijl hij enkele vleermuiacreatle® toonde, waaronder een man tel pok-a ch tig geheel, apart door üe doersteekmouw in een wijd armsgat. Carl Gellings, die bij rijn entree 12V» Jaar geleden zijn naam tot Car- geli samentrok („Toen ik in Foren- ce was zag ik heel toevallig een stof fenzaak die zo heet"), probeert elke keer weer een eigen Ujn te brengen. Die lijn wordt m al zijn modellen doorgevoerd, zelfs in het slotstuk, de bruidsjapon. Hij zei: „Het komt meer en'meer op je lijn aan, en op de va riaties in die lijn, de grapjes en de leuke dingetjes. Kijk, bier zitten bij voorbeeld lusjesknopen, die hebben gewoon een functie in het geheel." Zijn Inspiratie is niet van Parijs afhankelijk. „Ik heb zoveel ideeën", zei hij, „ik tob er nooit mee. Als ik 80 tot 70 modellen voor de show klaar heb, liggen er altijd nog wel een 100 ongebruikte ontwerpen ln m'n map". Bovendien is hij al lang en breed berig voordat de foto's uit Parijs komen. gpARGELLI noemt zich progressief. Hij wees mij een dame aan die zijn zaak verliet en zei: ,.Deze me vrouw heeft dat pakje 4 jaar geleden gekocht, maar ze kan het nog dra gen. Dat zit 'm in het progressieve, in de vooruitziendheid. Zo blijft iets veel langer houdbaar". En daar ls men ln Rotterdam volgens Cargelli voor geporteerd." Men rit hier meer thuis, men heeft niet zoals bij voor beeld in Haagse regeringskringen, waar 3, 4, 5 maal ln de week een diner is, steeds opnieuw wat anders nodig". De Rotterdamse mode-afneematers zoeken het niet ln het dure, vertelde Cargelli ook. Hij hoort vaak, dat het goed (degelijk) moet rijn en betaal baar, wat natuurlijk niet wil zeggen, dat men bij Casa dl Mode voor een zomerjurkje van 20 gulden terecht kan, „Zoals in Amsterdam, waar voor een mantel 1500 gulden wordt be taald, dat doen ze hier niet", zei Car gelli. Hij gebruikt over het algemeen Hollandse stoffen. „Ze zijn soms zo fantastisch dat je geen buitenlandse hoeft te nemen. Dat maakt het bo vendien alleen maar duurder. Een bezwaar is dat je een Hollandse stof meer tegenkomt, daarom moet je dan óok wat minder vragen". pARGELLI (4 kinderen, zijn cliën ten kennen mannequin Cathari- na ook als zijn echtgenote) is inder tijd als kostuumontwerper voor de niet meer bestaande Rotterdamse Ko- medine begonnen, „Een heel experi mentele Barabbas werd eens in mo derne kleding gespeeld. De vrouw van PI la tui droeg een heel bijzonder avondtoilet". Persknipsels uit latere tijden melden, dat hij „tante" Hannle Ups voor het Songfestival kleedde en voor de televisie onder meer Kit ty Jansen voor haar rol ln Miranda. Cargelli trekt dus vaak uit rijn Casa dit Mode, ook voor aangepaste shows (sla die bij *en Citroën-expoaltle) en besloten presentaties. „Laatst nog op hat buiten van Jurgens in Ruurlo. „Iedereen", waa ar, xoieU is wel fijn". Hij verwacht, dat een groot Amerikaans modehuis op Fifth Avenue binnenkort ontwerpen van hem zal tonen, „Dat ls ook met HoKhaus gedaan. Ze willen de Hollandse mode daar pro pa ganderen. In het blad Cosmopo litan werd een artikel aan de mode in ons land gewijd, met de namen van Holthmus, Heijmans, Terteth (ook Rotterdammer) Jean Louzac en ik." Couturier Cargelli jubileum (Advertentie I.M.J En dit Is «en aanbieding voor da fijnproevers op het gebied vin luxe vitragel Twee van da meest verfijnde venstervallen voor een uitzon derlijk lage prijs, als extra aanbieding in deze serie, f. Lux* venstarvml van Ter- leaka marquisette met originele Ingewerkte maeramé entredeux en dubbele onderzoom, 47 cm hoog, uit de prljsserle van 3A5. II. Luxe vensterral van Ter- Itnka met een extm brede fantasie kant van 100% Terlenka garens, 55 cm hoog, serleprljs Ztt. Morgenvroeg om 9 uur begint te varkoop van deze bijzonder rijke en gedistingeerde venster* vallen, door 4ÊQO elkaar, per meter MJjn OMe ui. mf tdutfu (Van een enter Mislmewie) ROTTERDAM, vrijdag. De Ka Jifttenkal rear rato» laten te lMrtjjkae WarekHwfll- booten lie bij te tal den tel...-, streeft er ia sociaal-economi oase Invttttea ROTTERDAM, d0txj«rd«ï Open- bare verkoping van Onroerende Goed®" ren, door de N.V. Notarishuls, op 24 maart 1985, in de Blauwe Zaal van de Koopmansbeurs te Rotterdam. Voorlopige afslag: Notaris A. Hoogenraad eh mr. A. W. A, van Eekelen en mr, C. M. JEsserï L Pand en erf Zwaerdecroomtraat 46 a-° Inzet: 29.000. Not. J, K- Warmenhovea: 2. Pand en erf Boepolderplein 10. ttset 36.000,—: 3. Pand en erf Scheffentraat 19. la*** f 37100.—. Not J. W. A. Donker te Rotterdam en not. P. r. D. de Valk te '«-OraUn- hago: 4. Panden en erven Jan Steenstr. 31 en 33. Inzak JM.QOOO,— Nob mr, L. J. Hlootap 0' P*ml P** Sint Mariastraat 91 laste t iWjwH fl« Pand en erf 81nt Mariastraat^4. ta ut: 14.00,—; 7, Papd eo trf Bint Ma riastraat M, Inzet: 113,400,— Not mr, W. C, TreufnJet, ?W. J. Leenaars, mr. W, Weatbr t 10. PmKL, M «t en J, van lor meuten

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1965 | | pagina 1