5 2? Filmen met beide benen stevig in het slik ■6? Carrière van geheimagent gebaseerd op angst en lafheid Aantal theater abonnementen toegenomen Upperseven ANTON VAN MUNSTER, DE TROUWE CAMERAMAN VAN HAANSTRA Anton van munster Voetganger na aanrijding overleden WIN EEN FILM Brand in ketelhuis Arena Centraal Cineac-Beurs Cinerama Colosseum Kraterion Lumtère Metro Prinses Corso Grand Harmonie Rex Studio 62 Thai in 't Venster Victoria WV-Sehiedam met vakantie voorlichting door PAUL HELLMANN meubolptol Europese socialisten ijveren voor Engelse aansluiting bij EEG Geen zaterdagvoetbal vrijdag 6 januari 1967 - pagina 9 'The Liquidator' vol cynisme Rod Taylor als geheim agent Boys ie Oaikes die een succesvolle carrière baseert op een formidabele angst en lafheid; de nieuwste „gimmick" in hat spionagespel („Codenummer L" in Arana), MDVffRTBWnSj Ook voor Uw woning dit bij zonder mooie, verzot geweven hu r gar en bouclé tapijt, kamerbreed - 380 cm - ww tl leen mar voordelen vin te vertellen zijn, Verzetgewaven, een prachtig tapijt, dat Uw kamer een ifeer van ongekende luxe en comfort geeft, xondir deitorende naden (die ook Veem s//Jtefl)... 380 em breed, per meter voor rog géén drie en dertig guldsn. haargaren bouclé tapijt Neemt U de maat van Uw kamer meel Op onze tapijt-afdeling verko pen 'wij dltverzetgeweven haar- garen bouclé tapijt» liefst 360 cm breed, In 2 uitlopende kleuren, rood en blauw, per meter voor ■m gtfi taf, of '«thrift, httl. MMl Geheim agent Boysie Ui38&l Oakes (Rod Taylor) verneemt tijdens een sjiek eten tje van zijn chef, kolonel Mostyn (Trevor Howard), dat het werk waarvoor hij zojuist is aange trokken uitsluitend zal bestaan uit het doden van daarvoor in aanmerking komende, doorgaans berispelijke, lieden. „Maar dat Is móórd", zeKt Oakes, oprecht ontsteld. Kolonel Mostyn glimlacht wereld wijs. Men kan „Codenummer L" (The Liquidator) geen parodie op het epio- •nage-wezen noemen, het heelt op een meer dan levensgrote manier te veel van wat men van de werke lijkheid weet en venmoedt: Oakes, die in de oorlog bij toeval Mostyns leven heeft gered met twee geluxsschoten, wondt verhuurd om het leven van de bazen van de Britse geheime dienst te veraangenamen likwideren voorkomt Gaffes. Oakes ie nét niet laf, althans in de film niet. In het boek van. John Gardner is hy in wezen niet anders dan laf en bang. maar voor het cel luloid dat door regisseur Jack Cardiff op geraffmeerd-Hollywoodse manier wornt gevuld heeft Ben (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM, vrijdag Hoe groot de invloed is geweest die de opening van De Doelen heeft ge had op het theaterbezoek in Rot terdam blijkt uit het sterk geste gen aantal door de Dienst van de gemeentelijke kunstgebouwen verkochte seizoenabonnementen (personeelsabonnementen) Kochten in het aelzoen 1965—1966 8523 mensen een abonnement (1964- 1965: 8348), voor het lopende seizoen werden er 13.452 verkocht. Dat komt neer op een stijging van ciro» 58 pot. De omzet in geld steeg vsn ƒ149.300 tot 242.200wat een stijging van cir ca 62 procent betekent. De grootste belangstelling vn de abonnementhouders gaat Uit naar het toneel: in deze sector werden 5665 abonnementen verkocht. De muziek komt op de tweede plaats met 3775 en de kleinkunst op de derde plaats met 2775. De dit Jaar geïntroduceerde 4 series van zes filmvoorstellingen In 't Ven ster trekken 850 mensen, De belang stelling voor het ballet Is betrekkelijk gering. Slechts 387 mensen gaven zich voor een aboreneanent op. (ADVERTEN77E) Boysie wat meer glamour gegeven. Weliswaar wordt hij onpasselijk in een vliegtuig en huurt hy een ex- SCHCEDAM, vrijdag. De 83-1 ari se J. Zeevaart, woonachtig ln Rotter dam, Bloklandstraat 10a, stak gister avond omstreeks 17.15 uur tussen twee geparkeerd staande auto's zonder uit te kijken de Boerhaavelaan over. De bestuurder van. een naderende perso nenauto, de 28-jarige elektricien H. F. W., deed al het mogelijke om een aan rijding te voorkomen, hetgeen echter niet gelukte. De G.G. en G.D. bracht de bejaarde man met een hersenschud ding naar het gemeenteziekenhuis, al waar hij korte tijd later overleed. ra ver als uitvoerder van de hem opgedragen likwidaties, maar als b reed geschouderd e Rod Taylor ln een rol stapt, kan hij nooit helemaal een bangebroek zijn. Parodie is dit verhaal dus ndet, sa tire echter in hoge mate en op basis van een bij zonder „waarachtig en te gelijk vermakelijk scenario heeft Car diff er wel ongeveer alles uitgehaald wat er inzat. Het uitgangspunt van de dubbele bodem Mostyn, die ge looft dat Boysie een meedogenloze killer is en Boysie die van de vlieg teen kwaad weet, laat staan hem waad kan doen heeft fraai gestal te gekregen en er zijn vele bizarre visuele en verbale grapjes om het verhaal onder atoom te houden. De perfecte rolbezetting doet veel voor „Codenummer L". Taylor 1» mooi als de melange van onbenul en mannelijke Sexbom en Trevor Ho ward als Mootyn ia een Juweeltje van beleefd, overstaorbaar cynisme. Rond hen doen Jill St. John, "Wilfrid Hyde White, Akim Tomiroff, Eric Sykes en David Tomlinson van harte mee om een van de aardigste en ook wel gru- welijkse geheimagentenfilms te ma ken die aan de markt Is gekomen sinds James Bond het genre legitiem maakte. H J. OOLBEKKINK. Hier is de opgave voor deze week. Ais u er achter bent welke filmtitel achter deze tekening van Charles 8oost schuil gaat, stuur dan uw oplossing, liefst per briefkaart, aan ons kantoor, Westblaak 9. Vermeld op de adreszijde: „Win een Ff lm". Volgende week geven wij u de oplossing, tezamen met de nieu we opgave. Zie ook onze voor pagina. CINEAC-BEURS Aan de CoolsIngel blijkt deze week dat ook de filmindustrie zich weet aan te passen aan de veranderingen in de wereldpolitiek. In „Upperseven, agent van de duivel" blijken de Chinezen een ingewikkeld complot bedacht te heb ben om de westelijke wereld via Afri ka te overvleugelen. Dat moet dan ge, beuren door diefstal van een miljard dollar waarmee zij een raketbasis in Ghana willen vestigen. Maar dan is er, nog een onecht neefje van James Bond, Upperseven. in. de gedaante van Paul Hubschmid, en die steekt daar, karate slagen uitdelend, een forse wandelstok -met-hulptnlddeien tussen. Voor wie er nog niet genoeg van heeft. H. B. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM, vrijdag. In een ke telhuis aan de Willem Pijperstraat ontstond brWi door broed in een zak met oliehoudende afvalprodukten De brandweer oJ.v. brandmeester J. Keuzenkamp was snel ter plaatse en bluste het brandende afval. Het ketel huls (onder beheer van de Protes tants Christelijke Woningvereniging) liep geen brandschade op. De wanden waren echter bedekt met een laag vette roet. Originele architecten tulle, van fijne Terlerika, de magnifieke moderne vitrage, die toegepast wordt In luxe restaurants en bungalow!,,, binnen het bereik van al onze klanten. Architocten tulle, als vitrage of »U decoratieve afscheiding tussen 2 kamers, 220 cm breed, een moderne vitrage, die 't helemaal heeft... per meter voor nog géén drie gulden. architecten tutte dubbelbrecd,2M Op onze Vitrage afdeling ver kopen wij dtxe moderne archi tecten tulle, van fijne Tarlenka, 220 cm breed, per meter voor G44n ith mf tehrlft, i«t. Code nummer L Cynisch en onderhoudende parodie op gehei- me-agentengenre. Nieuw. Sex happening Loeren en foei roepen. Prolongatie. Upperseven, agent van de dui vel Italiaanse duit in het ge heime agenten-zakje. Nieuw. Dokter Zjivago David Lean verfilming van Pastemaks Nobel- prljswlnnende roman met Omar Sharif als de poëtische hoofdfiguur. Prolongatie. 'n Slippertje naar Mexico Luchtige komedie met Frank Si natra, Dean Martin en Deborah Kerr. Reprise. Glultett* van de geesten Bril jant kijkspel van Fellini met al* gegeven een vrouw die door een crisis in haar huwelijk met zich zelf geconfronteerd wordt. Pro longatie. The professionals Harde western over vier mannen die een ontvoerde vrouw by haar man moeten terugbrengen, met Burt Lancaster, Lee Marvin en ClaudU Cardlnale. Prolongatie Op een mooie zomermorgen Mager thriller!je met Jean Paul Belmondo. Reprise. The sound of music Fraaie verfilming van gelijknamige mu sical met Julie Andrews als stra lend middelpunt. Prolongatie. De stem van het water Haan- stra's kijk op de relatie tussen Ne derlanders en het water. Prolon gatie. Beau Geste Herverfilming van oud gegeven over helden van vreemdelingenlegioen, die zich dapper dooa vechten. Reprise t.m zondag. Het spook van de oper» De gelijk stuk griezelwerk. Reprise van maandag t.m, woedsdag. Goldflnger James Bond op pad. Prolongatie Hercules ln de macht van het kwade Sterke mannen in pseu- do-mythologische sfeer. Nieuw. Brandt Parijs? René Clé ments reconstructie van de laatste angstige oorlogsdagen van Parijs dat in opdracht van Hitler met de grond gelijk gemaakt moest wor den. Prolongatie. De ongelooflijke overwinning Wat al te romantisch beeld van de strijd rond de vestiging van de staat Israël, roet Klrk Douglas, Frank Sinatra en John Wayne. Prolongatie. Persona Wel nieuwe vorm geving maar geen nieuw thema in laatste film van Ingmar Berg man. Prolongatie. Boeing boe in g Klucht over twlntigste-eeuwse Don Juaa dié zijn liefdeshandellngen met ste wardessen beDaalt aan de hand van vlLegdienstregelingen. Reprise, (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM. De VVV-Schledam start op dlnsdsg 24 Januari een serie propaganda-avonden met het doe] de Schiedammers een goede vakantle- voorllchtlng te geven, maar ook om op dese manier bij de stadgenoten meer belangstelling te wekken voor het VVV-werk. Op deze eerste avond, te houden in het wijkcentrum aan het Dr. Wibaut- plein, aanvang 20 uur, is Luxemburg aan de beurt. De directeur van het Nationaal Luxemburgs Verkeersbu reau zal een of meer films over het hertogdom vertonen; tevens zal hij ant woord geven op alle mogelijke vakan tie-problemen. De wijnbouwers zulten hun prod akten laten proeven. Bij die gelegenheid zal de VW ook de documentaire „Schiedam kiest voor het water" van Jan Schaper vertonen. Zo op het oog heeft came raman Anton van Munster (32) tijdens de opnamen voor Bert Haanstra's lage landen- epos „De stem van het water" geen gemakkelijk heren igen geleid. Het was vaak een kwestie van de beide be nen stevig in het slik planten en in het langzaam wassende water rustig blijven staan wachten op het gewenste licht. Dat waren dan de ge makkelijke dagen. Maar er waren ook tijden, dat hét gewenst was om ergens op zee van uit een vismand het binnenhalen van de spartelende vangst te filmen. Of om te worden vastgebonden aan de maart voor het maken van een paar „lekkere stormopnamen". En op een herfstdag met windkracht 0 kwam het zo uit, dat Anton van Munster vla een lange draad aan een helikopter boven de Noordzee hing, met als enig houvast een zware camera. TJIJ kan zich voorstellen, dat dit 11 voor mensen die een groot deel van hun leven achter een bu reau siyten misschien al heel wat lijkt. Maar hy is een man die niet van overdrijving houdt: in de prak tijk vallen dit soort dingen heus reusachtig mee, vertelt hij. „Het ziet er moeilijker uit dan het la. Op een maar weer met dat ruwe weer aan komen, die lui hebben het toch goed?" Maar het pont is, dat die mensen een keihard rót leven heb ben en dat wilden wij tvu juist be nadrukken. Dat hele eindeloze ge ploeter en dan ook nog de schrijnen de mogelijkheid dat de vis, wanneer je eenmaal aan de wal beat met rode verf word* overgoten omdat je «r niets van kunt verkopen. Het mag sentimenteel klinken, maar ondanks alles zijn die mensen vergroeid met dat leven. Die verknochtheid hebben ze n i e t omdat het op zee zo'n tam me, saaie boel is en alles van een lei en dakje gaat. Waarom zouden w(J daar dan wél mee moeten aanko men?" ÜEN goed voorbeeld van Haan- stre's en Van Munsters aanpak is de plaats die de Utrechtse John Leeman ln de fUzn Inneemt. Het heeft ze pijnlijk verrast, dat er nogal wat wordt af gelachen om deze Jon gen, die met een aangrijpende angst zijn eerste zwemles ondergaat. „Mis schien komt dat door het gevoel: lk zit hier lekker veilig ln de zaal, maar wat wordt dóór gestumperd". Gelukkig komt dat ventje aan het eind van de film nog eens terug. Ter wijl we aan hert werken waren heb- gegeven moment merk je dat je toch wel vrij handig met zo'n camera overweg kunt Als Je bijvoorbeeld met stormweer op zo'n kotter bezig bent hoef je eigenlijk alleen maar te t je je horl iet be loeliu: ding vergroeid, zoals een violist dat horizon een beetje het'beeld krijgt. Dat la echt zorgen dat recht in het* beeld krijgt, Dï niet zo moeilijk. Je bent met dat ia raet zijn viool. Zo'n camera wordt een deel van jezelf, een stuk van Je arm, dat is gewoon een gegeven heid," Alleen die dag met die helikopter lag de zaak even wat minder een voudig. „Maar ach, toen ik daar zo hing rond te slingeren, en niemand begreep dat mijn camera niet werk te, wist lk*. die piloot daar boven la een grandioze vent Dat geeft Je een bepaald soort rust Als je in zee stort wéét jé dat hy, als het even kan, meteen achter je aan springt. Dat is wel een prettig gevoel" Anton van Munster ziet het als een ontspannende sport om onder alle omstandigheden vroeger of later het door hem gewenste resultaat te boe ken en dat betekent geheld vak werk zonder loze modieuze franje. Vanuit deze degeiyke Instelling legde hij de stevige basis waarop Haanstra zijn „Alleman" en onlangs „De stem van bet water" kon bouwen een kleurig spektakel van zulke Hol landse elementen als bagger, zand, schepen» dijken, stoere koppen an vooral water. ANDANK8 hun hechte samen- werking zal „De stem van het water" de geschiedenis ingaan als de film van Haanstra er zul len maar weinigen zijn die weten dat ook een zekere Anton van Mun ster er nog tets mee te maken heeft gehad. Hij vindt dat een gelukkige omstandigheid: als ..auteur" van een film acht hü zich niet in de wieg ge legd. „Het liefst sou ik een anoniem. ondergeschikt onderdeel willen blij ven", zegt hij. Meer dan persoonlijke ambities acht hij de onderlinge ver standhouding van mensen in één team de allesbeheersende factor waar het welslagen van een film van afhangt, De samenwerking tus sen Ha ana Ir a en Van Munster, alle bei Inwoners van het Noordholiandse Laren, kan men zonder overdrijving perfect nosmen. Beiden zien het le ven van de opgewekte kant, beiden hebben een niet door critici te on dermijnen geloof ln een positieve benadering van hun onderwerp. Juist daarom vindt Van Munster, ln tegenstelling tort sommige buiten staanders, het wart hij noemt „som bere gedeelte" vsn hun film zeer handeld heeft. Dart oudemannetlee- huis bijvoorbeeld, dat stuk film spreek.: voor zichzelf daar hoeven ze me niets meer by te vertellen. Het is niet gedaan op de manier van nu gaan we eens lekker de realiteit laten zien, dat hóéfit geloof ik ook hele maal niet. Als we dat wèj hadden ge wild, zou dat voor ons niet moeilijk zijn geweest, lk weet rwg dat we er een keer toevallig by waren toen er uit een kanaal bij Hilversum een verdronken zwemmer werd opge haald, Die man zag eruit te ver schrikkelijk om na te vertellen. Nu hadden we dit natuurlijk koelbloedig kunnen laten aten, we waren ln de gelegenheid om hst tevensgroot op et doek te brengen. Het zouden op namen zijn geweest waar je van griezelt. Maar Ut weet niet móét ie dat soort dingen nu gebruiken? Ik heb eens een Amerikaanse film ge zien met opnamen van allemaal auto-ongelukken, dat vond ik iets Dïed geslaagd. „Ik heb een enorme e wondering voor de manier waarop Haanetra die kant van de zaak be- onUetóemte, Aan éép kont kan Je natuusrUjk erg goed wii, Ja moet 3foer/— J' openhouden, dit de enige manier ls, de werking la minstens zo sterk als Je alleen maar aangeeft wat er te gebeurd, TN het geval met dat Ujk laat A Haanstra de camera wegrijden om te laten zien: hert water be dekt alles. Daar heb lk grote bewon dering voce, hy durft weg te gaan! Dat te nert zo goed een vorm van rea liteitszin als ae opvatting om hert pu bliek alles maar voor te zetten. Wel ke mogelijkheid je kiest te een kwes tie van karakter. Ik vind dat iemand heel rustig sommige dingen mot meer afstand en ook positiever mag bena deren dan anderen. Hert is nu mode om hard te doen en moet je Je dan maar forceren om er óók aan mee te doen? Dan zou het resultaat niet echt, niet eerlijk worden". Dit zelfde zoeken naar wart voor Van Munsters gevoel eerlijk te, heeft ook het „gezicht" bepaald van bet deel van de film dat handelt over de zeevisserij. „Toen we de eerste keer op zo'n kotter meegingen was het een ■aal vlak zeetje, „waarom laten jul- 11e dórt mi niet eena zien?" vroegen sommigen. „Waarom moet je aftUd ai meteen hert gevoel dat hy een kans moest krijgen zich te revancheren. Hert zou anders heel rot voor hem ziln geweest. Als we alleen zij® angst hadden laten zien, zouden we mis bruik van hem hebben gemaakt". realiseert zich dat een werkstuk gemaakt vanuit deze instelling niet bij iedereen even goed zal aanslaan. „De film heeft natuurlijk niets stadsach- tigs hoe zal ik het zeggen, het is echt een film voor buiten. Daar moet je van houden. Na de première hebben we het daar nog met één van die Friese schippers over gehad. „Ach mynheer1', zei hy, „de mensen die dit niet mooi vinden heb ben nog nooit de ion *ien op- gaan^-^^-^v 'vvv, (ADVERTBNTtE) Nooit vsllsn d« slijtplekken van Uw meubels meer so duidelij ker op dan wanneer het heldere winterzonnetje zo «harp raar binnen schijnt... Maar li 't dan geen prettige gedachte dat U Uw meubels kunt gaan overtrekken met een prachtige moderne zweeds* meubelstof, die wij verkopen voor nog géén zeven gulden. Boven op da afdeling Meubel stoffen verkopen wij deze magnifieke zweedse meubelstof, een nieuw Jasje voor Uw meu bels, in wei 6 verschillende kleuren, 130 cm breed, kleurecht, per meter Céin ftef «thrift. but. aeiUMIOfc, vriJdU, (AN*), Te- rug van de tweedaagse Internationale conferentie van aoolaUaUsohe voor mannen, die ln Rome te gehouden, heeft PvdA-lijstaanvoerder J. M. den UyJ gisteravond op Schiphol medege- m deeld, dat de conferentie unaniem (In- otttstef de Franse delegatie) voor toe treding van Engeland en andere Efta- landen tot de EEG was en dat van so cialistische zijde ln de komende maan den een gesamenlijke Inspanning' tot dat doel tegemoet kan worden gaden. T* Tevens was er overleg gepleegd over de beste methode om dit tet be werkstelligen en had. men zich afge vraagd wat er moet worden gedaan wanneer een gaullistisch Frankrijk opnleuw de toetreding van Engeland zou blokkeren. Daarover was men ech- ter niet tot een uitspraak gekomen. jDENRAAIX Vrijdag (ANP). Koninklijke Nederlandse Vpotbt heeft sue voor zaterdag vasts om&teurwedstrljden afgelast, de afdelingen wordt niet j l;-)'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1967 | | pagina 4