ONT SLAG BREAKAWAY ïli PIPPRAAT PSinpparaile m m POP-taal Zaterdag 21 januari T967 la-ter-vjo e (u'Jetapdexd van een ixxfe/ f m ABfr* het leek hem niets 2 myiemtSVmmm'fim .rif* Am Uxe pegim markim mee: Wim ie Bit, Jojemtkt Ouastm, Bak om Getier, Co de Kloet, Robert Lmtot, lieeehe Leemt», Wtm Noerdhoek, Georf Tor, Cheerio» Vlek, Bert Sprenkel log Bob m Pt* >tjn broertje», Do oudst». Rob, «tie UUr maohlnlit wil «don, U 6 Jur «n bezeten von TteaterMrde, ruimtevaart en Betman* P1«*J«, 4 jaar, zit el ke dag urenlang doodatu voor do baadreoortor on luistert our Mingus oa Bofttloo. Zijn tweede liefde it do pick-up, die bondsr- doo melen por dag wordt aan- en ultffoet. Ook dit apparaat kont hij ren binnen on ran bulten. Wat weten doe» Jongetjes van beet?? - Welke boatgroepen kennen jullie?? Rob Plet: Beatles, Klnks, Moskee», RolUng Stones. - Welke «angers en zangeres sen kennen Jullie?? Bob ft Plet: Rob de Nljs, Llez- beth List, Dare Berry, Bar-bra Streisand. - Welke bestgroep vinden Jul lie bet leukst?? Pist: Ik rlnd toevallig de Foi ling Stones ook leuk. Bob: Beetles en Rolling stones allebei even leuk. - Welke liedje* kennen Jullie?? Bob on Plot: Help-Yesterday, 1 love You. Plet] Dlkkertje Dap is ook een liedje. Rob» Van do Rolling Stones ken Ik ook 90(1 I set alt apeso (gaat het plaatje opsoakonj l can get no setlafactios). - Waarom houd Jo van de Beat les?? Piet: .Omdat lk van alle Beat les-plaatjes boud. omdat lk ze allemaal gedraald heb, lk houd ook van dat moleje dat zo raar zingt, se praat ook boel raar, (Fob gast bet plaatje opzoe ken: Sins BI ra one). - Wat la bet voraohll tuaion Jasi en beatmualok?? Rob: Jams, dan hebben so geen drum, het le alleen muziek, se tedere ochtend no het ontbijt - wandelen noor het kerkhof. Begraven? Cremeren? Nee, creëren. De 32-iarig* beeld houwer Oscar Frey heeft sljn atelier op een begraafplaats In de buurt. Daar heeft h!f geen levende buren die gek worden van het hakken In het (teen. Doar heeft hij de nodige ruimte om niet olie (teerstof In zijn longen te krijgen. Het U ook een Inspiratiebron voor mij. Ikslese altijd weer voorbl|goan. Iedere dag, Iedere stoet, en lk sta te homeren In de hardste steenspart, ter wijl doar weer Iemand horizontaal voorbljooat.' 'En dan die verschillende groepen. De kleine geslagen geselschappen en de misselijke demonstraties van men sen die zonodig gezien moeten worden. Er heent doar een heel aparte sfeer en lk houd er van. Het Is misschien wel zoleti als wat Wolken zo duide lijk heeft, Dat zwerven rond de dood, dot begin en het einde.' *Woar Ik moeite mee heb ts dat al les opeens zo hard goot. Al die snelle ontwikkelingen, ik houd het niet bij met de troogheid van de harde steen. Don zeg |e, neem ander materiaal, maar dot Is niets, klei Is modder. Ik moet steen hebben en lk hak me soms •ei ongeluk om het allemaal bij te kunnen houden.' 'Metmijn werk heb Ik er dus moeite mee, maar zelf vind Ik het een ge weldige tijd. De long# mensen dl* al les losgooien, dat wegtrekken van vostheid, van gebondenheid, dat tl het voor mij. Minirokken von meisjes i» toch een duidelijke uiting van het los rukken von de gewone maten? Jon gens, die beat band les oprichten, dat is volgens mtj ook toegooien. Wat |e in de beatkeldeis ziet, da lo«*e be wegingen, zeg moor Dog tegen de* dans leraren die denken aeze mensen dansen te kunnen leren. Allee moet los. Dat de centimeter Is uitgevonden vind ik Iets verschrikkelijks. Natuur lijk Is het nodig, maar dat gedoe met die duimstok - lk ben er als de dood voor.' 'Ja, ook als beeldhouw er, lk heb een stuk steen en daar begin Ik moe. Ik heb wel een voorbeeld van was, maar doar kan ik nog omheen. Ik mag niet aan iets vastzitten. Ik maak een symbool von iets, want Iets namaken, door ben Ik niet vrij in. Ik kan gewel dig onder de IndnjK zijn van een of ander kopje, maar er zit toch te veel beperking oon vost om dot no te gaan maken, ten symbool is ook niet aan tijd gebonden. Ik kon natuur!I|k wel een bekend persoon gaan vltblkken. Misschien kan Ik het wel heel mooi. Moor wat heeft men daar nou over vi|ftlg jaar oan? O, dat Is die en die, o, zag ntj er nou zo uit. Wat zegt het de mensen die de persoon nooit wer kelijk gezien hebben?' 'Symbolen ja, de mensen moeten bukken om te kijken wat ze zien. Zonder onderschrift zien ze vaak Iets heel anders, laatst hod lk twee figu ren staan. 'leuk. Gezellig/ was de reoetle, maar dat was het nou net niet. Het zt|n twee mensen dl» langs el kaar'heen lopen. Zoals |e ze bij dui zenden In de stad ziet. Het Is een zaamheid. Tenminste, dot Is het voor mij.' 'Als Iemand zoiets wil kopen ben Ik dolblij, natuurlijk, lk krijg weer ».W. Mm dot stuk woor ik me het zweet op geslagen het, waar Ik op doorhakt» tot Ik niet meer kftn, dot li toch moeilijk of te «toon. Het Is een enorm samenspel. De steen dl» Ik een klop geef vraagt om een onder» naast die kuil. Het Is een oetle-reoctte.' 'Ik ben geweldig blij met dit In dividuele werk. Ik heb het geprobeerd om In een vaste werkkring te werken, moorlk kan het niet. Dat groeptgedoe, met z'n allen een bepaalde mening hebben - Ik moet geïsoleerder staan, lk moet zelf uit die chocs komen van de foto met de chocolade schenkende koningin noest de foto von eert Viet nam-toet tand. Niet dat lullfc leunen tegen de mening die de mensen om me heen uitkramen/ 'Ik mag niet vastgenageld zijn. Ik vind het ook wet ben b»*tj*4ng om geschreven te zien staan, wat lk ge zegd heb. Niet dat Ik er niet achter sta, maar het geeft weer zo'n grieze lige gebondenheid. Ik moet los staan. Mlucnienwel dat Ik doarom met mijn werk, In een andere tooi, op een an dere manier mijn gedachten In Iets hards wl! slaan/ slagen niet. Ik kan bet vsraohll niet zeggen, O Ja, ze bebben trom petten, saxofoons en trombones, maar bij bsstmuslek hebban ss dat niet. - Hos oud mijn de Jongens san die bsatgrospen?? Rob: Zowat 18 en 14 Jaar» (Plet heeft bet opgegeven en speelt met de batterijen van il]n plok-up.) - Waarom slogan de Beatles en de RolUng Stones In het En gels?? Rob: Omdat ze ln Engeland ook geboren zijn, se bebben geen sin om Frans te alegen. - Jullie bebben pas de Mon- keee op de televisie gezien, wat deden ze?? Rob: Eén had een melaje ge red, de Jongete sprong ln het water... Piet; Die bad een raar hoedje op, die mevrouw, dat meisje... Rob: Ze gingen borreltjes naar binnen proppen en toen gingen ze een bord opeten, - Waarom gaan de mensen die near een bestgroep luisteren, ▼aak gillen?? Rob; Omdat sa ze zo goed vin den. - Zouden Jullie willen dat jul lie vader ook ln een bestgroep ging spelen?? Rob: Ja, peppie 1» nog beal Jong, bijna net zo jong als mam ma, hij hoeft zijn haar niet te laten groeien, maar het hoort ar wel UJ« - Wat vinden jullie leuker, beatUedJea of kinderliedjes?? Rob en Pl«t: BeatUedJes. Tijdens esn erg gezellig» uit zending van het VARA-H1LVER- SUM III programma Zorro met Les Cruobea - bsatgrosp uit Til burg - verteld» aolo-gttarlst Evert van Kuyk or ar sljnbaroap» Evert U arbeidsanalist en pre sentator Herman Stok vroeg, wat dat precies betekende. 'Wel/ iel Evert 'dat betekent dat je de men sen ln de fabriek op tarief moet zetten en natuurlijk moet dat so krap mogelijk.' En dat had Evert beter niet kunnen zeggen. Want da volgende dag moest bij bij de directie van het bedrijf komen. Hl] werd op ■taande voet ontslagen omdat hij 'verkeerde voorlichting' badge- geven. En dat kan dan ln het jaar 1066. De fabriek l» de Hollandla Schoenunie in Waalwijk (herha ling: de HOLLANDIA SCHOEN- UNIE IN WAALWIJK), Die fabriek ontzlaat een arbeidsanalist om dat hij ln »«n radioprogramma wellicht een verkeerd zinnetje zegt. Je houdt je hart vaat al» Je denkt aan andere toestanden die ln dat bedrijf heereen. Dit 1»: de baas beeft het voor het seggen, de werknemer I» een on mondig kind. En dan nog: was het wel zo'n verkeerd zinnetje? Waarom beeft de Hollandla Schoeoufd» ln Waalwijk arbeids analisten ln dienst? Voor de ef- floleaoy la daarop (meestal) het offiolSl* antwoord. Maar dat be tekent ook: volg de arbeider en soak een ayiteem dat voor het bedrijf so gunstig mogelijk ls. Bn In dat soort bedrijven l» hst nog altijd so: wat gunstig 1» voor ds baas la nlat zo gunstig voor degewoos Jongen. Afijn, Evert van Kuyk ls ont slagen. Hl] heeft de zaak aanhan gig gemaakt bij het arbeidsbu reau, waar ze er erg om moesten lachen. Om zo'n vreemde reden worden weinig mensen ontslagen. Inmiddels gaat Evert rustig aoor m»t Lm Cruohes, die bet erg druk bebben en hij ziet wel hoe het afloopt. Voor de zekerheid; deze Informatie» komen niet van Evert van Kuyk, maar van vrien den dl» het goed roet hem msnen. •De popwereld heeft taal» dat is algeme» Esn taal die vlug verandert, waardoor pss uitgevonden woor den alweer heel vlug uit de mode aljn. Het woord tiener bijvoor beeld ls hopeloos verouderd, de woorden 'in' ee 'uit' óók. De oopywrttars van Jeugd-adverten ties hebben dear wel eens moeite mee. Het is altijd fout om oudere mensen hippe taal te laten schrij ven. Het ls ook fout om oudere mon- asn Engelse bestiaal te laten ver talen. Deze week kregen we me neer P. A. Zandstra'a vertaling ln hsnrten van Al Hlnea popboek The Beatles in Helpt' Het boek je (Uitgave Nederlandse Boeken club, Den Haag) ls waarschijn lijk niet zo nieuw meer, maar mitsefcisa mogen we traven mee aantonen dat ouderen maar beter kunnen afblijven van deze taal. Meneer Z andstra vertaalt bij voorbeeld hotbekande'ohiok'met •kippetje'terwijl wij wel weten dat het meer een toffe meld ls. Meneer 2 andstra signaleert ook ln de Beatleplatsnstudio een 'In genieur' - maar 'engineer' be tekent ln die kringen echt 'tech nicus', Hoewel een plaatopname oader leiding van een Ingenieur wellicht een heel fijne sound sou kunnen ^leveren. Bedankt voor de tip. meneer Z andstra. ZATERDAG. De broer von J. ts een dertigjarige glodokker die In de reclame zit. Omdat 'je een gro te lieg had geslagen, gaf 'Ie een fes»»]*, waervoor Me ook J. en su| hod uitgenodigd. Het waarom werd dui delijk toen we er middenin (tandem tutten hst mo dieuze, kalende «leoholvolkje moeiten wij weer voor de lilppe'roet tomen. In tk begreep nu gas ytukje In dat nieuwe blad TTQ, waarin ook ea'n soort feestje werd beachreven en weorult Ik dus zd Iets kon over nemen. Fee*t|e bi| A. Bovenverdieping von ten hel lend pond In oud centrum. 0 Veer het sent V. gezien, aan het begin even. Opwsihslljk» vleermuis. Komt binnen, zender het of npt of tenminste een tikje esn d'reordunw pet.mennek!sneert Inheerwl|d ultf todds- rende cyebme-fcleurfge dutter heen en wesr. 0 Wie d'r ook wem T» In een mini-rok|e, td kort, sd itrak. dot Is geen minifokje meer, dot Is een sMtlokantjsl 0 i« geet verkleed In een bruin v(«groot («je over ,een grift visgraat vest. De jonge kunstenaar K. In m^éU JkmAetrnmemB ummI «1*1. iwiMipiwwi, nonsgetwreie swpw viwiui iw Üt*k*iyk «rustwl5a«»tsvl# *t# ep irifi ME. pyMtifarink vUatMt. fn., i 0 A 0, hMft U» ie «,«sJrate, Mn «MiWj, MniU iiIiiiM vm» s;«nt. Hem iaet -irf» 1. ém mk it om reet emit timp ren iivHal ten. Verneveld smnklltataeeMMle beeld, itlfc i 6. hMRWdlEMMAKMi*!** ken. Zog in de gauwIgheW nog even een af andere vakbondsbestuurder die zeil 'Natuurlijk U de mens op de wereld om te werken../ D. en Ik hebben daar hold om gelachen. Ir moet nog heel wot gebeuren, voordot deze onzin niet meer verkondigd woédt, MAANDAG. In een café zitten zwetsen met een acht» Icumtschtlder. Jaar of veertig, grote snor, verf- vlekken op ipljkerbroek. Meegeweezf naar sljn ate lier. Grote doeken met kilo's verf erop gekwekt, Zo'n doek had tk we! 'i willen sten maken, lachen gebla zen» moor hij Icon alt sen werken oli 'Is alleen was! Drenk uit flemen oei zoete groenteboerenwijn en Het att opeen krakerige pkkup zrnplaten herent aazefdon- muzuk von ons Mier (Omrits of Omrits). Wei fijn, moor Jo woed or op den duur toch erg zenuweelmg «an* HJ1 vertelde t verkool hoe op een ceneert ter herdenking von die Meer (of de Bid, teek 'le word gemond) von hot balkon ln do zooi eek vogelveertje w» '5!» joisssfsfere*- •m> M TM# «rert 1* èm&m m èmUk iw iem- mm >Mw ree eee imp— met mo ,»b».t»n Mn *n V. anoeph# KgwlUUy 6so wil m ma ssoasdoo1. 'Ssllksr 'n drol se 'A 11. eek papeet/ »t «MWSw. Toch zijn ds Engelsen een l vol!' bewijs: Piratenzender Radio City heeft op het ogenblik elke ochtend om hslf twaalf een speciaal pro gramma voor onUoapU gevange nen, onder do titel The Break away Club', DUcjockey Ito Mac- Rae draalt sr piston to als Keep on running' en hl) vertelt bet laatste nieuws over ontsnapten en eventueel weer gepekt en. on langs draalde hij ook een plaat voor Roy Jenkins, do minister von binnenlandse sakon, dis er nee in s'a ma tg atti 'Let'» hang on to what we've golV Hst schijnt dot Scotland Yard voortaan elke dog Iaat omroepen hoeveel men sen er oog gevangen zitten. Dat le gemakkelijker dan het steeds riep MJ'ull» Hoog H(d voor Von ieiplmJimmriekmd Kul McC*rtaqr eohrmt d* muiUk ma d* Ui# Tl» F«nUj W*f. tl. va: ««aMiÜn, terru» W—S kat .füiasj «5 ïssmk t* «shrih Hj MN uit 'A« ïw Uk. r na UMmmuw. F*u) keel» m teemtmei. u« Mos d* miiwk fiN# Mkritn.1. Ui» «tne «ng tiat mil mi rme,rné» fla paar'aa! ijj BtjMtn'aia tMSMb S* Ht !k M. M»** Ut MME. 'JU ït«- lEii tt' Ml wordoa mRogd door lbo ai -a MB^VMe l. 1 ERIC BURDON: 'Vroeger wu Amerika cowboys, publiciteit en Hollywood. Dat la het nog ■tesdi - alleen de buitenwereld ls veranderd.' CAT STEVENS: Tk voel me 1 enorm trots bij esn plaatopna me als lk al dit musici mijn liedje hoor spelen. Ik zie er blijkbaar nogal gewoon uit. LaaUt vroegen twee mei»]»» aan me of tk de kleedkamer van Cat Stevens wou aanwijzen.' BOUDEWUN DE OROOT: 'Mijn haar draag lk uit IJdelheid so lang. Welnee, niet uit protest of zo. Er wordt te veel ge kletst» Ik vind mezelf met kort tear lelijk.' MARTIN E BUL: 'Het probleem van de haren ls natuurlijk be lachelijk want *t maakt niets uit, si valt 1 op je beupen. Maar Ut vtM wel dat meisjes dl» er zo mini bijlopen, er rekening mee moeten houden dat se de leraar in verlegen heid brengen omdat hij se zo ongeveer tot opd'r navel kijkt.' PAUL SIMON: Kook and rolland beat ls maar heel af en toe creatief. Mensen ala Bob Dylan, the Who en the Animale ont wikkelen nieuwe sounds, maar sr sljn zoveel die gewoon stilstaan/ Een tijdje terug liet Brian Jones stch als 86-sr fotografe ren, dat verwekte nogal wat be roering. pao geleden was Ferre Grignaxd met een IJzeren kruis getooid op tv te zien» En bij het tertien van Hard day's nigtatrtel het oee op dat B logo ns rijn ge sprek mat to opNtonto 'opa* McCartney in tel oafetarU wet togetljlr iljn hakken tegen elkan der Uspt en de eiuti-froet brengt* Waarom At allee? Zijn deze pop-eterren HlUer-atateagsrs? Welnee, het ls selfa bekend dak Ringo en Ferre aria of ateer Uten goortleteerri zijg, wol dak ook moge Inhouden, Het UJU toe eertor tot ae een beetje geprik keld stki doer hot itaeur van •MM» UXMn N .«tocEMaM». fMBUtt'-rMpur, te nu tomp HMMfWWjlMacmMIt lltfl, i Of NI met htMaUANMiMHr pm. tk tm iNjtgi Wie ln Schiedam woont en werkt maar er zich ook ontspannen wil, Komt voor dat laatste wel erg mini uit. 'CLUB 84' ln de NSW- tonstraat ls het enige lichtpunt in deze sombere situatie. Fijn sfaertja en goeie muziek. Alleen jammer dat de mannen van bij zondere wetten het nodig oor delen de versterkers die nu een maal nodig zijn om een plaat hoorbaar ts maken, zo af te stel len dat se bij een goed gevulde tent (en dat is MJn» altijd het geval ln Club 54) nog maar am per te horen la. D© buren... overlast... Daar moet wat aange daan kunnen worden en liefst gauw, anders wordt ook. deze plek volmaakt onlntereasant en wat dan?? Wontngrull voor de boven buren met een Jong echtpaar dat zleh niet opwindt over beat-ge murmel v«n beneden. Ofaubatdte van de gemeente Schiedam inde vorm van geluldwerend mate riaal. Het gaat om de vrijetijds besteding van Jonge me na en in clubverband (die van Club 54). Opeen» weten we niet zeker mear of THE MONKEES nou eigenlijk hun eigen muziek spe len, Ze sagen elkaar twee dagen voor de eerste filmopnamen het eorst; bij de eerste filmpje» waren het anonieme atudlomuslci Ae voor de begeleiding aorgdsn, We weten niet of dat altijd zo gebleven ls. Mocht dat zo zijn, dan doen the Monkee» du» niets; ze spelen niet, schrijven hun elgan song* niet, kunnen bijna niet acteren en zijn robotjea van hun platenmij geworden... 'Voor de overlevenden' van BOUDE WIJN DE GROOT waa vo rig Jaar ds best verkochte elpee ie Vlaanderen. ln Jaxzwereld noemt Anton Witkamp 'Georgia' van STEVIE WINWOOD (Spencer Davlz Qroup) 'een fijne negroïde vertolking'.., MICHAEL D'ABO, de pa» ge trouwde Manfred Mann-voorzan- ger, sohreef de nieuwe A-k*nt van Bobby Qoldsboro en de flip site van to nieuwe van Billy J. Kramer... THE BEATLES namen onder meer een nummer op van vier minuten, volgens Brian Epstein héél misschien ds achterkant van hun nieuw» single, of waarschijn lijker let* voor de komende elpee, ERIC BVB DON heeft gezegd dat die nieuwe single verschrikkelijk goed wordt: iets psychedelica.,, T1Q wordt steeds meer mode, steeds minder beat, steeds min der sex... Bobby Darlns nieuwste single- 'Lovin' You' werd geschreven door John Sebastian van te Lovin' Spoonful... Charlie Watts sohreef hst ver haal en lekend» de cartoon» op de hoes voor de nieuwe LP van te Stones 'Between the Buttons'. Op de plast komen twaalf num mer* geschreven door Mlck en Keith... i) SBsiToe ur Mts» - tw um, 4> {141 LAMB UZfT MAAS IM WAAL r—- fttni *-!♦)« I e. pi| SS"Ml Bot* »M Owy tint j MUMtnS (II) AST WAT THAI TOS WANT MI TS» twm> ia fewueioMn w Né e.in IWRMs N> Sank Ohm* II. ft MAS 1MB ITMtT U. «JMO MtU «SMT.NMWN» mm» 19. (II) MOW CAM W| MAXe OM TO A BB9AM - Mr ImmM 14. h un mm tm MieMi ToecTMia IS* llill INIII 90UCM TS* OWtMp n SAMMY Immm «Mtf eoee tiwutioss - ts* s*mS m7*wei ni ts* I—S tmm m TM» COVMTRT - CSM RtaMM Imm v><i)(* 'L*N »i» M««» m Waal* l**ë*wlj* 4* et—*. Vm «Mb ut> m* ***rtt*Ml* pUaHt n BSSMB» «Of. IIHW f*s«ti« das» »s*h 'Ne alit 1*4*t' va» rijf baat taealf. CHH RltUrë Is **h «st«*a Sp MM llhrMAd*. M*t I I 'I» ts* M«S* tr BAS mutilril StAAtS. 0*M w*tk MMS 4* aImma VAN TS* Mmm Wi {IIJjtejN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1967 | | pagina 4