'Ik rij er toch maar even mee terug naar België' FOTO-MYSTERIE IN SWINGING LONDEN lentiade Freek van den Berg, fauvist van deze tijd Bevestiging vonnis geëist tegen dumphandelaar Nog 3 weken Cultura worstelt met de toekomst SCHIEDAM Schiedamse bioscopen Blow-up' van Antonioni Antwoord van b. en w. over aangevallen uitlatingen mevr. Krikke Vitesse bij SVV SCHIEDAM Koernnttr EIGENAAR VAN ZWAAR BESCHADIGDE AUTO: SPEKTAKEL SCHRIJVEN OVER EIGEN MOORDEN dan opent Meftriands grootste (overdekte) bloemententoonstelling DE meeste fativcs uit het be yin ran dere eeuu' rijn niet meer in her land der levenden, maar hun geest leeft voort. Tot deze uitspraak komt men bij het tien ran de schilderijen van de Am sterdamse kunstenaar Freek nart de» Berg. die tot 22 februari in Galerie de Graaff aan het Oude Kerkhof te Schiedam exposeert. Immers, hij houdt het fauvisme, een richting die aan de kleuren een zelfstandige waarde toekende, in ere en hel zijn die kleuren, bruisend en klaterend van levensvreugde. die hij op :ijn manier met over tuiging toepas f, LIA DORANA 'SOLO '68' IN PASSAGE donderdag 15 februari 1968 - pfijf. 5 Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM donderdag jAT scÏÏijn vaak bedriegtt werd gistermorgen maar weer eens te meer bewezen op de Stadhouderslaan. Wie was er be reid om nog een redelijk bod te doen op de auto van de Belgische N.V.-directeur D. uit Oud-Turn hout, die kort te voren, na een botsing met een recht op voor rang hebbende auto, zwaar be- schadigd gedeeltelijk in de singel van de Stadhouderslaan beland deGeen van de omstanders. Hei enige wat men zich op dat moment afvroeg was of de auto zonder meer op het wrakkenter- rein gedeponeerd kon worden, of dat er misschien nog een bijzon der vaardige monteur zou zijn die de schade kon herstellen. De gehele rechterzijde van de auto was ingedeuktr de ruiten aan scherven en de linkerzijde vulde zich langzaam maar zeker met singelwater, (foto boven). De ei genaar dacht er echter anders over, „Ik rijd de wagen toch maar naar België terug." Tevoren was hij zonder een spoor van paniek uit zijn auto gestaptniet verge tend voor hem belangrijke papie ren mee te nemen. Een half uurtje later zorgde een takelwagen ervoor dat de auto op het droge kwam. De di recteur nam het beschadigde voertuig korte tijd in ogen schouw, knikte tevreden, wrong zich achter hei stuur en startte de motor, die ogenblikkelijk aan sloeg en de auto zette zich in beweging. Toch kon de directeur overreed worden de terugtocht naar België vooralsnog uit zijn hoofd te zetten. Politie en de chauffeur van de takelwagen dachten „dat het be ter was" de auto naar de dealer in Rotterdam te brengen. U zult wel gelijk hebben", zei de direc teur schakelde in de eerste ver snelling en ging op weg waar Rotterdam. De takelwagen die voor alle zekerheid voor begele- ding zorgde, behoefde geen dienst meer le doen „Blow-up" van de Italiaan Michel angelo Antonioni L* een prachtige, sterke, beweeglijke film; die zich dan ook afspeelt in „swinging Londen". Antonioni vertelt het verhaal van een modefotograaf die veel verdient, veel succes heeft, veel zoekt en weinig vindt. Als hij thuis een en passant opgeno men reeks foto's van een verliefd paar in een park omwikkelt en vergroot, ontdekt hij dat er achter de verhou ding van een jonge vrouw (Vanessa Redgrave) en een oudere man een moordenaar schuilt. De vrouw wil de foto's terug hebben, maar als de foto graaf na het lijk één keer in wer kelijkheid gezien te hebben na een manhuananacht. nog eens naar het park teruggaat, blijkt er geen Mjk te zijn en kan men de open vraag stellen of het er ook geweest is. Deze „Verfremdung" in de sfeer van een modieuze en sterke thriller graaft de film is tenslotte van An tonioni dieper dan aan de opper vlakte lijkt, maar op welk niveau men de film ook wil bekijken; het u een meesterlijk geconcipieerd werk waar in Arulonionl met veel humor een samenspel opzet tussen Davtd Hem» mings als de fotograaf, Veneesa Red grave als de redeloze, nerveuze vrouw en Londen ais bizarre, sfeervolle stad. (Passage. 18 >r.) Vo« de aeveelaie maal wordt de Grielue held Bareel* gebrolht om een aantal Ingewikkelde tosstanden ep te lossen in Hercules, de held van de Olympus. Zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld is deze brok spieren een man die het devies van Feijenoord „Geen woorden, maar da den" tot hat zijne heeft gemaakt Hij slaat er flink op los, breekt gelukkig figuurlijk een aantal vrouwenharten, keelt een gorilla en vernielt een leeuw. Tussen dit alles door sloopt hij ook nog een flink deel van het leger van de „onderdrukker" in zijn strijd voor het „volk". Brad Harris leverde voor deze film vleselij ke bestanddelen, de regie is van Gian- franco Parolini. (Monopole, 14 jr.) Drie eenzame jonge vrouwen *Ua de eerste slachtoffers van een sadistisch misdadig brein In „Het Mysterie van het Zwarte Museum" (Horrors of the Black Museum), met Michael Gough en Jane Cunningham In de hoofdrol len. Omstreeks de Jaren vijftig wordt Londen opgeschrikt door een reeks gruwelijke misdaden. De politie staat voor een raadsel. Een succesvol kro niekschrijver verlustigt rich In de problemen van het moerdparfcet, In de kelder van zün woning blijkt de journalist echter «en eigen misdaad- museum ingericht te nebben, van waar uit de afgrijselijke moorden plaatsvinden. De taak komt aan hst rollen, wan-, neer het meisje van de assistent van de schrijver lucht van de xaak begint te krijgen. Op dt kermis wordt bat kind om zeep geholpen door haar eigen verloofde, dl» tevoren door de schrijver met een willoos makend goedje wu Ingespoten. De verloofde zelf sterft ook op de kermis, doodge schoten door de politie, echter niet voordat hU de schrijver heeft neerge stoken- Het raadsel was opgelost: een mor bide figuur die moordde of liet moor den om erover te kunnen schrijven. Hoewel technisch fraai, blijft de film een cliché. Het stramien van der gelijke grlezclproduktles is wat «uk gewerkt. Spanning is beslist niet de grootste kracht van de film. Het meest intrigerend is echter de lugubere ma nier van moorden. !n ieder geval de moeite (en geld) waard om er ander half uur naar te kijken. MONOPOLE, zaterdagnacht. 18 j.) „Culturd' In het Passagetheater wordt voor de lag- en woeosdagmiddagmatinees om 14 uur vertoond voor alle leeftij den „Zeebonken" roet de komieken Laurel en Hardy, In Monopole draalt voor de matinees, maar dan voor 14 jaar en ouder, „Dodenval in Dakota". met een indianen-opstand, ecu post koet soverval SCHIEDAM, donderdag. De Har monie Wilton Fijenoord geeft onder leiding van dirigent L. Th. Jansen op zaterdag 24 februari een uitvoering In de Vlaardingse Stadsgehoorzaal, waaraan ook de Jeugd-harmonie o.!.v. W. Vos en het tamboers-korps deelne- <ADVERTEJVT/{f> van S t/m 17 maart '68 In Rotterdam Ahoy' (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM, donderdag. De heer J. J. F. Morel, voorzitter van de Algemene Schiedamse Kunst kring „Cultura" doet in het maandbericht een beroep op de Schiedamse samenleving om tot een oplossing te komen van het moeilijke probleem van het mo gelijk als gehoorzaal wegvallende Passagetheater. Immers, door de huidige situatie word! Cultura sterk in de levenskan sen belaagd en daarom ls die kunst kring ook het meest emotioneel bij de situatie betrokken. „Nu ons gemeentebestuur financieel niet in staat is deze zaak alleen te kunnen klaren, kunnen misschien overheid cn particulier initiatief hand in hand gaan". Zo schrijf; de hoer Morel, die zelf een oplossing aan de hand doet. Dood kapitaal „Wij vermoeden In ome stad nog vele fondsen en sllchtlnfen met dood of half-dood kapitaal. Kapitalen die nu als zekerheid aangewend in de toe komst dubbel rendabel sullen zijn. I# het niet in materiele, dan toch In Im materiële zin. Wij hopen, dat onze fi nanciële deskundigen hierover hun gedachten eens laten gaan. Tot zolang worstelt Cuitura." Want Cu Hu ra staat voor een groot dilemma. „Enerzijds ziet zij, dat straks naast het gebrek aan ruimte ook het publiek vrijheid wil in de keuze om culturele manifestaties te bezoeken en geen binding wil hebben inet door anderen uitgezochte pro gramma's. Anderzijds ziet zij links en reehls wijk verenigingen als padde stoelen uit de gnmd schieten. Zijn er dan nog taken in de toekomst? zo vraagt de heer Morel zich af. Cultuurnota „Jammer is. dat Cultura'# vrUe wor»t«)lng een gevecht Is in het lucht ledige". „Een cultuurnota (van de ge meenteraad) staat nog steeds op sta pel. Of deze van veel betekenis sal zijn, Is voor ons een vraag. Reeds Ja renlang zijn de geboorteweeën aan de gang." „Wij vermoeden daarom, dat hel ccn zwak kind zal zijn en els het cul tuurkind er straks eindelijk zal zijn. is de mogelijkheid aanwezig, «lat men in grote getale er weer jarenlang aan gaat snuffelen. Is het goed? Is het mooi? Efficiënt? Hoeveel kritiek kun nen we er op hebben? Misschien kan er part ij-politiek mee gespeeld wor den." „Naar onze mening", aldus de heer Morel, „is een cultuurnota al gedepo neerd door Van Tienen in zijn voor dracht, georganiseerd door de sociale raad (Over het sociaal-maatschappe lijke werk in de toekomst. Redactie). Eenvoudig maar groots. Dit is de te genhanger om mee te worstelen. Wat vereist wordt is nu niet meer, met meer of minder elegante patjes er omheen te dansen, maar om hem radi caal aan te pakken, Naar onze mening ij het vijf voor twaalf uur." Theorie praktijk „Reedt op 10 mei 1962 schreven wij aan de Schiedamse Gemeenschap o.tn. het volgende: „Het zou misschien zelfs sUn te overwegen of er tussen de Schiedamse Gemeenschap en het Tu- schlnski-concem een regeling sou kunnen konen, waarbij een eventuele verbouw en exploitatie van het Pssss- getheiter In een gemeenschappelijke stichting ter hand zou warden geno men, zodat een Schiedams eultnrecl centrum sou kunnen worden gesticht." „Destijds werd dit niet opportuun geacht. Mogelijk zou zijn, wanneer het toen was aangepakt, men nu, bijna zes jaar later, geslaagd zou zijn. Wij ne men het niemand kwalijk, wam het is een eeuwige strijd tussen theorie en praktijk." aldus de heer Morel. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM, donderdag. Op vra gen van het rasdal ld voer de KVP. de heer W. W. Metaal, aan b. ca w, over uitlatingen van het raadslid voor de PvdA, mevr, J. Krlkke-Heio, tn een interview met het maandblad van de Schiedamse Gemeenschap, hebben b. en w. na antwoord gegeven. Mevr. Krikke heeft In dit Interview ondermeer opgemerkt dat zil In de ge meenteraad had geleerd, dat ie nel gemeentebestuur „gewoon in de rug moet aanvallen" en ook dal de KVP bijzonder is geïtttereg—erd in de actie voor het Bad Zuid „omdal er veel katholieken in Schtedam-Zuld wonen." De grootst mogelijke minderheid van het ooilege vindt dot de uitlatin gen van mevrouw Krikke (Indien tij deze ook iodentasd so heeft gedaan) een verkeerd beeld wordt gegeven van het werk vis de gemeenteraad. Maar de meerderheid van het College vindt bet niet op haar weg liggen een oordeel over de opmerkingen uit te ■preken, door dese bulten de rssds- vortadoring stin gemaakt» Verder verwijst het College de heer Metaal naar een artikel ln een dag blad, waarin mevrouw Krikke hoeft uiteengezet wat ze eigenlijk 1 heeft met de gewraakte Mnh en verder naar mevrouw Krikke golf. Het College meent dat b*t Wel la d« rug aangevallen kan wordgo. „Zou dit niet kunnen, dan zou dR erop wij soa, dat het College altijd met ae rog te gen de muur staat." Toch heeft hij zichzelf niet verloo chend en daarom kan men hem moei lijk een navolger noemen, die klakkeloos Imiteert wat de echte fauves zo voortreffelijk hebben ge daan. Wat hij met hen ut'meen heeft, zijn wel de zonnige kleuren, maar niet de conceptie, wel het vasthouden aan vluchtige momen ten. niet de vormgeving, Gin bi) liet laatste te beginnen, daarin Is hij een echte Nederlander gebleven, die zijn onderwerp soms vrij traditioneel opbouwt, recht toe, recht aan, zon der een opmerkelijke gezichtshoek tc kiezen. Dat is naur mijn gevoel ook zijn beperking. Freek van den Berg schildert wat hii ziet en hU ziet naturalistisch. Heel sterk spreekt dit io de Amsterdamse stadsgezichten van het Watcrloo- plcln en de Amstel. Hij zoekt daar in, evenals ln zijn Franse werk. nnar een totaal-indruk en heeft ma ling aan details. Schilderen doet hij met een verbluffend gemak en naar Ik vaststelde, razend snel. Figuren zet hij cr met enkele rake lijnen in en door karmijn, groen en blauw te gebruiken komt hij tot een resultaat dat een blijde indruk maakt. Hij is dan ook allerminst een probleem- schilder. Hij maakt het zichzelf niet moeilijk. Het licht is voor hem het belangrijkste. By de portretten is het eigenlijk niet andere, Soms doet hij daarin aan Van Dongen denken, zoals In de zangeres uit de musical „My fair lady". Die portretten zijn vluchtig, maar aantrekkelijk. Hij bekommert zich niet om de afwerking van een gezicht of vun handen; dit: zijn net even aangezet. Men krijgt hel ge voel dat ook deze portretten in slechts enkele uren geschilderd zijn. in een roes. Mooi vond ik hut enn- tcrfeltsel van de pus overleden dichter Gerard den Brabander, zit tend aan een tafeltje, een glas in «Ie hand. Er Is geen twijfel mogelijk, dit is Den Brabander en zo ironisch kon hij kijken. Enkele aquarellen en een litho zijn aan de olieverven toegevoegd; er blijkt ten overvloede uit dat Van den Berg een vaardig tekenaar is. L, W. SCHMIDT Geld en horloge uit kleding gestolen (Van een onzer verslaggevers) (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM, donderdag- Onder de naam „Solo '68" brengt Lia Dorana haar programma van solo-cabaret Op woensdag 28 februari in het Passage- theater. aanvang 20.15 uur. Dit is een algemene voorstelling; plaatskaarten (van ƒ5.50 tot /3. zijn van maandag a.s. af verkrijgbaar aan de kassa van Passage en bij het hu reu van de VW aan de Plantage. Leden van „Cultura" hebben echter recht van voorbespreking tot 18 fe bruari. Lia Dorana is ecu veelzijdig arties te. Zij is opgetreden in de shows van Win» Sonnevcld en Wim Kan, is ver maard als Liesbeth Doorsnee en Ah Cyaankali (de gevaarlijke vrouw van Rotterdam!), speelde rollen in het „grote" toneel in Thee en Sympathie, de Kaukasisehe Krijtring, De Meeuw, De Drie Gezusters, maar oogstte ook .groot succes in musicals als Irma la Douce en Kiss me Kate. Voor 1068 brengt zij nu een afwis selend programma rond het chanson, geschreven of vertaald door Neder landse tekstschrijvers. Zij wordit bege leid door een klein orkest o.l.v. Henk van Dijk. De première van „Solo '68" zal zaterdag 17 februari plaatsvinden in Den Haag. Voor «le leden van „Cultura" is er overigens op zaterdag 1 februari ook een voorstelling in de Vlaardingse Stadsgehoorzaal. Toneelgroep Cen trum vertoont dan het blijspel „Slip pers" van Alan Ayckboum, met Mary Drcesclhuys, Guus Hermus, lna v. d. Molen en Jeroen Krabbé. Oplichting verzekeringsmaatschappijen in linger beroep voor Haagse hof (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, woensdag De procureur-generaal bij het Haagse gerechtshof, mr. G. J. de Lint, heeft vanmorgen bevestiging geëist van het vonnis dat de Rotterdamse rechtbank in november wees in de zaak van de 57-jarige Rotterdamse dumphandelaar C, W. van der H Deze moest zich verantwoorden wegens het oplichten van ver zekeringsmaatschappijen voor een totaal bedrag van 300.000 gulden. De rechtbank had hem hiervoor veroordeeld tot twee jaar en drie maanden gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest. De handelaar heeft alle hem ten laste gelegde feiten toegege ven. Hij was in hoger beroep ge gaan, zo vertelde hij vanmorgen, om een vermindering van de straf te verkrijgen in verband met zijn steeds slechter wordende gezond heidstoestand. I AÜVtiKTENTtBt DE EXCLUSIEVE VOORMARS- COLLECTIE JAPONNEN EN DEUX-PIfcGES hebben w() zojuist ontvangen. Vut elk model slechte enkele stuks. Komt u morgen eens b(] ons 'oor moeder en dochter Broenvett 111. Alleen verkoop SCHIEDAM, donderdag. De jarige mei. J, H. L. O. deed aangifte bij de politie van de diefstal van haar horloge ter waarde van circa 100 en een portemonnee met 10,—. Het gestolene bevond zich In haar kleding, welke zij in het Sportfondaentoad in een kleedhokje had opgehangen. Ingebroken U vannacht btj de Fir ma Saom aan de Rotlerdnrmedljk. Uit een van de bureaus verdween een geldkistje waarin een bedrag van on geveer 10,— De polltic stelt ccn on- BCHIÏDAM - Utkorto: Joêtna J. M. d.v, J, II, Bo«ham«r en A. IC. Hall; Evert L. F\ i.v. P. E. von Capeltavean en C. A. M. Pet»ra; Erik *,v, W. Punt en J. RoelofM&i Johny *.v. E. Ximmin en J. storm; OU»* bertua z.v. D. de Bruin »n J. E. Zwarten- Wilt en r. Orethe; Willem A. z.v. O. van C# en W. van der Hout; Abeltne J. 11. d.v. p. T. ven Dongen tn U. O- A. Vlei; Dlane d.v, jf- Knoop# en C, M. J. II, ven Boiy (Van een onzer vereUggever») SCHIEDAM, donderdag. 8VV ontvangt zondag in bet sportpark Harga Vitewe, de nieuwe tliebkaadi- daat in de eerste dt visie. Nu spelen de rood-groenen over het algemeen tegen de hoger geklowecrden de beste wed strijden. zodat de Arnhemmers met enige zorg naar Schiedam komen SVV heeft de laatste drie wedstrij den gelijk geipceld. Na de inzinking van eind vorig jaar betekent dit weer een stijging van dc prestaties. Maar ook een stijging van het zelfvertrou wen. Gezien het belang dat beide elf tallen b(j de uitslag hebben, kan het een aantrekkelijke wedstrijd worden. Scheidsrechter is de heer HL A. Klop per uit Amsterdam. SWB speelt zaterdag ln Harga om dat de rood-groenen het L van eigenvew moeten uit- OU Jeugdige Befcledamse team lasteta weken aardig en nu de punten thuis weten te houden. Er waren hem vier feiten ten laste gelegd. In 1962 had hij een elektrische brugknan zogenaamd „verkocht" aan een Duitser voor 125.000 DM. Er werd een schijncontract opgemaakt. De kraan werd door de Duitser verzekerd voor 150.000 gulden bij een Neder landse maatschappij. Van der H. haalde zijn zoon over de kraan, die in Hilversum was blijven staan, onbruikbaar te maken. Hij kreeg vla dc Duitser 27.260 gulden uitgekeerd. Deze ontving voor zijn hulp 10 procent, De zoon van de han delaar werd destijds door de Rotter damse rechtbank tot 1 jaar en drie maanden gevangenisstraf met aftrek veroordeeld. De Duiteer, die een be kend internationaal oplichter bleek, la aan de Duitse justitie uitgeleverd. Het tweede feit waarvoor Van «ter H. terecht stond betrof een soortgelijk geval van onschadelijk maken van een brugkraan, die hij tn 1964 opnieuw zogenoemd had doorverkocht en waarvoor hij van «Ie verzekering ruim 68.000 gulden ontving. In mei 1063 had Van «ter H. een partij dumpgoederen, waar hij otet snel van af kon komen, op een aan hanger van een vrachtwagen geladen en Ln «le Rotterdamse haven doen zin ken. De verzekering keerde 121.430 gulden uit. In oktober 1964 tenslotte bracht hij in Delft een schip tot zinken waarop hij een partij dumpeoetteren, die hU opnieuw via een „schijncontract" bad doorverkocht, had geladen. De verze keringsmaatschappij cmtdekte echter deze keer dat er opzet ln het spel was en keerde niets utt. De twee hêndlan- Jer# van de handelaar ln «leze laatste rie gevallen werden door de recht bank tot acht en tien maanden gevan genisstraf veroordeeld. De president van het Haagse ge rechtshof, mr, A. J, Veldman noemde de verdachte „Iemand <lie graag voor groot zakenman speelde en Jarenlang ver boven zijn stand geleefd had". De advocaat van de handelaar, mr. J. Hekkelman, was het hier niet mee een#. De verdachte had zich inderdaad een grote bungalow ln Dordrecht ge permitteerd, vertelde hij. moor zijn enige hobby was geweest net af en toe deelnemen aan een jachtpartij. De verdachte was in 1965 failliet ver klaard en had het huls moeten verko pen, aldus «te advocaat. Uitspraak over veurtlon dagen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1968 | | pagina 2