AMOS TAMELA AND HIS MUSTANG SOUL: EERSTE NEDERLANDSE SOUL-ORKEST ps popparade nPPRAAT De tijd van de roek en van Dill Haley is voorbij LP van de week tnadl^ 1 This man has talent... Boors-zanger Jim Morrison "verstoorde de orde" /Mega's; eerste LP na 5 jaar ups en downs r 6omi hc c-fhe l>ój\ ceintuur Ou'ccf ociTnfecK (^'/vho(inl3i Zaterdag 25 me! 1968 Redactie HERMAN STOK i.(i) uzv junbay - Tb# s»ii MOOI VAN DE BEATLES 'pagina 7 BEE GEES DRUK MET FILM EN TELEVISIE Morgen kunnen we ln de Haagse Houtrusthallen een meneer van 4i jaar rock and roll zien spelen. Die meneer weegt ruim 92 kilo, heet William Haley, maar iedereen mag Bill tegen hem zeggen. Zijn haar is kortgeknipt; op zijn voor hoofd prijkt een plakkerig, kunstig gedraaid lok je haar, dat er al veertien Jaar zit, In 1952 was Bill Haley een onbe kende zanger, begeleid door onbe kende country and western-orkest- jee. Hij maakte toon al vijf jaar platen, maar ze baarden weinig (lees: geen) opzien. In bovenver meld Jaar schreef Haley tijdens een tournee een gek liedje, dat best zou kunnen aanslaan bij het publiek. Het heette 'Rock around the clock'. Merkwaardig, nietwaar? Haleya platenmerk Essex vond het wijsje echter te merkwaardig en in elk geval niet goed genoeg om op een plaat te zetten. Zonde van het geld en van het materiaal en van de hoes. Maar Bill Haley vond het zon de van het liedje en toen hij enige tijd later overstapte naar Decca, liet hij in het contract zetten dat 'Rock around the clock' in elk ge val op de plaat moest komen. Op 12 april 1954 {een belangrijk moment, onthou de datum) kwamen Haley en zijn Comets in New York bijeen om het kr rweltje op te knap pen. Vier nummers kwamen op de band: 'ABC Boogie', 'Thirteen wo men' en de twee wereldhits 'Shake, rattle and roll' en 'Rock around the olock'. Van die laatste zijn intussen 15 miljoen exemplar en verkookt (al leen Bing Crosby heeft er nog meer: 25 miljoen met White Christmas', maar '1 want to hold your hand' van the Beatles moet het met 10 mil joen doen). Bill Halejr werd de grondlegger van de rock and roll, door de nu 92-jarige cellist Pablo Casals eens omschreven als 'tot geluld gewor den gif' en door de nu 50-jarlge Frank Sinatra ais 'een ranzig rui kend lief dero es-op wekkend middel'. Tja, zo heeft leder z'njeegje gedaan over de rook. Nog één citaat, uit Llbelle van elf Jaar geleden: 'U hebt er al van gehoord natuurlijk, van die uit Amerika overgewaaide waanzin, die ze daar Bock 'n' Roll noemen. 2- i 1) JUMBO Th# 3. 7) IL «T C»M9 HIURIJ, MUS J*«¥«!UI - Jotaooo Dwtr*«« t J) DIUUH - T®W JMM t II COHOIATUUTIOHS - CUM RI«h«4 (II) III ONLY HAD TIMI - >b» l»*'w 7. (II) HM TIMI TC» KNO* HIK - *tr*i 11*4*0 a I) HUSH - «Kr Je» Rafel R> 4) tfONOIRIOr - Th» KI»!» 10. (IJ) A MAN aiTHOUT JOVI - «s^lbort H»«far4i»«h 11. I) CINOIMUA BQCKIMLLA - IiIIkk oa Ahi Ol.riat 12. LA MUCIDAP - 0I>« &o«la I». (-> ISSIyDURfACI ABAIN - Tbo So»4y Comt 14. f -) THII «HilL'S OH Ril - 7*|to DHftall 11- (14) IT0RYI0OK CHILDRIN - aa AMm I*. -) IIITil TH11|>A - Th» Nfttiu 17. f f) rUNKT ITRIIT - Artkat Coriov 14. (13) KOM UIT Dl BtOITU MUN UIT*Tl - 1». (14) TTyl?u HRFINTIt - Th» Tear T»f* 20 -) IUMMIRTIMI RUIM - Cher Op zijn kwalijke zegetocht door en kele Europese steden liet deze niet ongevaarlijke hobby van hysterisch geworden teen-agers een spoor na van vernielde zalen en blauwe plek ken.' Einde citaat. In het voorjaar van 1967 schrijft de erg goede Britse popjournalist Bob Dawbarn in het ook erg goede maandblad Musio Maker een serie artikelen over de geschiedenis van de pop, in de eerste twee maanden van dit Jaar herhaalt hij dat in het weekblad Melody Maker. Zijn ver halen getuigen van een geweldig in zicht Jn wat er allemaal is gebeurd en bovendien: ze zorgen ervoor dat er in popkringen weer wordt ge praat over rock and roil. Grote sterren halen herinnerin gen op aan hun roek-idolen en van The Beatles wordt gezegd dat ze eigenlijk altijd rock hebben gespeeld (wat natuurlijk onzin is). En dan wordt er kunstmatig een rook-revt- val afgekondigd en prompt bepleit door de Britse pop-pers. Een stroom van oude hits (Bud dy Holly, Carl Perkins, Everly Brothers, Haley, Jerry Lee Lewis) wordt opnieuw uitgebracht en Uit Amerika komen de vergrijsde ido len aanvliegen, Ze weten niets van een rock-her leving, want Amerika is wel wijzer. De Jongelui van nu zijn moe van moeilijke groepen, zeggen ze, en ze horen onze rock voor het eerst. Maar de teenyhoppers trappen er voorlopig nog niet in. Een analyse van het enthousiaste publiek bij Haley's concert in de Londense Royal Albert Hall leert dat het voor al gaat om in leer gestoken laat- twintigers en begin-dertigers. De tieners van toen. En in ons land? Wij geloven er niet in. Toen Bill Haley in december 1966 door Jan Vis naar onB land werd gebracht, kwamen er alleen maar ironische stukjes uit en geen mens vroeg naar heruitgaven van de oude 78-toerenhltB, De fans had den ze nog van vroeger en de nieuwe lichting vond het maar een tamme bedoening met letterlijk halfzachte versterkers. De rock is voorbij en de tijd dat Bill Haley 120,000 gulden per week verdiende, Is ook voorbij. Het roek- idool had gelijk, toen hij onlangs zei. 'In 1957 was ik nummer êen in de wereld. Rond 1964 was ik num mer 1000, En nu? Nu zit ik op num mer 20,000,1 'Een Nederlands Soul-orkest? Dat lukt nooit,1 meende Bert de Regt (20, vierdejaars economie), Amos Tamela in 1944 op N'w, Guinea ge boren dacht dat het wel kon. en sinds januari heeft Nederland in Amers foort inderdaad een eigen tierunans Soul-orkest. De leiding heeft Amos Tamela, manager ls Bert de Regt, De or kestleden zijn tussen 19 en 28 jaar oud. Amos Tamela and his Mustang Soul treedt al bijna een hAlf jaar op in Noord, Oost, Zuid en West, 'Het geeft wei eens moeilijkhe den,' zegt Amos, 'want de tonelen zijn eigenlijk nooit op een heel or kest berekend. Vaak moeten we in strumenten in de zaal zetten,' Het orkest dat op twee leden na al lemaal uit ATuersfoorters bestaat, treedt alleen' in de weekends op. 'Iedereen heeft een baan,' zegt Amos, 'Die jongen helemaal links Is Bart de Vries, de trompettist, die is hoofdboekhouder, Daarnaast John van Thiel, de bassist, ik weet niet precies wat hij doet. Dan de organist-pianist Karei Prins, ad ministrateur, Daarna de vocale groep Josianne Artsen, ikzelf en Joyce Bell, de meisjes zitten op de kweekschool en ik zit op de admi nistratie bij Pon. Dan Flip van Thiel, solo-gitarist, bouwvakker. Ruud Bergamin, saxofoon, student rechten in Utrecht. Jan de Vries, trombonist, boekhouder en achter aan Leen Muilenburg, drummer, die ztt nog op school in Dordrecht.' 'Ik begrijp wel,' zegt Amos, 'dat Bert dacht dat het een onmogelijke zaak was, want Je verdient met zo veel man bijna niets bij een optre den. Maar wij doen het niet zo voor het geld, wij hebben plezier in mu ziek, we spelen om de muziek.' 'Ie repeteren drie maal in de week in het huig van Amos' schoon moeder, Geen last met de buren? 'Nee, het ls een hoekhuis en wij houden op tijd op, tien uur, kwart over tien.' De eerste single (She'll oome to night - it didn't heard) is uit, een goed plaatje. Ais het orkest life net zo goed is, mag Nederland blij zijn met zijn iSoul-orkest» MANOLO FERNANDEZ, de 25-Ja- rige organist van Los Bravos is maandag dood in zijn flat te Madrid gevonden, Manolo is door pistool schoten om het leven gekomen. Sinds zijn vrouw, met wie hij een maand getrouwd was, een paar weken ge leden bij een auto-ongeluk omkwam, leed hij aan zwaarmoedigheid. TUI OII7TIR1 TA» PrHlrn' oolëaa hit» AUootft ID $111 fit 00 Th «ra Mf «abf II To« Crr Trw l.r», Tm» L,r. Dia«» Wllk M» - Thh Maqla M»****t lor» Th» Latt Dan» fat M» - I C»«»f TM Taan laai» Klad Woa4»rf»l Up Oa Th» laaf - Or loot- w»y - Uadar TM ■«■rOw.lk r. O.t S.d la Mf Shoai loMrdof Nlfb» At TM Mar 1.1. Dof L7 botliot da twooH fat» «It 4* «rrtbro va» ét Otlftt't {ItU'»»). dl» f* Itl* b*S«a mét ét Hit» iMl-pl»o* m.< »fri|kort 'TMf* My lohj' ii dl» ad» «f ai»a» la 11*« mrni atf»f«ad mot Satw day Nlflrt At TM Marl»,', h»t bafl» bolo r**k> g»|[|kiMit(9» ,Ia»l«f. Md laf CkaH»,, OU» Mddlifc Th» CigMin Mhim d» OHftwt f.t O# tltr ffoatita aam*i, dt» AUa*rt« h»»tt r«ort*o- braaht dadi AhaMd irt««»a da oiaatMhappij op- rl.ktt». Vaa 'I» to» Mvombof '40 ac»ard* da fri 'What tl Sa»}' Hl| w#»d apf»'",»4 d»a» lady Lawti dia 1 TA A a* hat Itroakwom D. 4ri,looi«to»oaf» *n« Lt litia JpMay Maara ala t»la-taa««t M* na Da taa» vat» laai »aa da DrlfHri iriloa oit» data 17 a««r WIJ «ij» One 'I i\ la s me hi> ".onts 10 t tape ilv >riUr (kuroucd Ironi (be nun iu\I do.ni In lus ut. 11. m hdiulwriim htur.u mcspl uumrv note(min.j lus iuuik nul .idilrtss) .nul remcrubtiiri ■luirttiosc ipitturw ot hmistlt sent the t ipc kiter .1 tul pho 1 nunph 1 o ofifitt muMv HlIikirSirtii I «'iiiiorr I It sou sure think in. ot dome thi s.mn. ihing soursiU do u nou 1 I his mjn n»m onus j Bettlle» Deze man heeft talent, Htj stuurde een bandje niet proeven van zttn kunnen mar Apple Music in Londen en bezit m« een Bentlev. Deze advertentie-met-een-knipoog verscheen in de Britse mu- ztekpers. Aanstichters zijn the Beatles, eigenaren van Apple - de maatschappij met enkele Bcatles-road managers m de leiding en Peter As her (van Peter and Gordon) als platenprodueer, The Beatles willen songschrijvers en muzikanten die creatief zijn, helpen, Paul McCa>tne\ 'Het is belachelijk dat mensen met talent als Dave Mason (e\-Traffic) en Dennv Lame (ex-Moody Blues) soms hebben moeten vechten om hun 11 evk geaccepteerd te krijgen.' Paul zegt dat de platenmaatschappijen langzamerhand bij Apple hun sterren zullen ktomen uitzoeken. Zo moet het altkans worden. Je moei, als je goed bent, geen kruuvagentjes nodig hebben om aan de top te komen, The Beatles hebben het geld om daar iels aan te doen en dat doen ze nu dan ook, Da's mooi. Nu The Beatles vrijwel onbereik baar hoog zijn gestegen, pikken The Bee Gees (zelf gelanceerd als 'de grootste muzikale sensatie na The Beatles') de contracten mee die anders naar het befaamde viertal gegaan zouden zijn, Dat betekent voor de vijf Australiërs een over volle agenda, waarin onder meer drie t.v.-verblntenissen staan die wel even vermeld mogen wordeit. 1. Ze zijn de hoofdpersonen in een Frans-Duitse coproduktie van een uur, te maken door de Franse t.v.-reglsseur Jean-Chrlatophe Werty, die al eerder werdgeroemd om zijn kleurenshows rond Gilbert Becaud, Salvador Ball en Maurice Chevalier. In juli beginnen de op namen, wat betekent dat de Japanse tournee is uitgesteld. 2. De drie componerende Bee Gees zullen alle muziek schrijven voor een 'Zweedse televisieserie van dertien delen, gesponsoreddoor de Zweedse Tegering. De serie is gebaseerd op Astrud Lingrens boe ken over Plppl Langkous, dolkomi sche kinderverhalen die ook in het Nederlands zijn vertaald en uitgege ven. 3. De Duitse massashowregis- seur Michael Pfl eg har (berucht door de programma's 'LiebenSieShow?') maakt een al even massieve docu mentaire over leidende figuren in de jaren zestig. De wereldpolitiek wordt vertegenwoordigd door ar- ohieffilms van John F. Kennedy, in het hoofdstuk film treedt Brigitte Bardot op en verder verschijnen mensen als made-ontwerper Cour- règes, ruimtevaartman Werner von Braun en Faye Dunaway (alias Bon nie van Clyde), En uiteraard The Bee Gee3 als prominenten van de pop. Het programma duurt ander half uur en zal onder meer opnamen bevatten van de Amerikaanse Bee Geestournee die op 1 augustus be gint. Dat The Bee Gees daarnaast ook nog bezig zijn met hun eerste avond vullende film, geschreven door to neelauteur Johnny Speight (van 'Als er geen negers bestonden' en sket ches voor Johnny en Rijk), zouden we bijna vergeten. Een van de weinige groepen die in Amerika nog het ouderwetse enthou siaste gegil en geschreeuw weten op te roepen, dat we nog zo goed kennen uit de beginperioden van Beatles en Stones, is de DOORS, Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de nogal demonlsobe aot van zanger Jim Morrison die, steevast gehuld in een nauw om het lijf sluitende zwart-lexen broek met bijbehorende verdere zwarte kleding optreedt, Morrison noemt zich dichter, (in Life werd hij zelfs met de Romeinse dichter Catullus vergeleken») Zijn tamelijk duistere songteksten heb ben Inderdaad bijzonder weinig met de doorsnee pop-tekst te maken. Het ruim 11 minuten lange nummer The End dat op de eerste LP staat behandelt bv, een nogal realistisch verbeeld Oedipua-complex: de be zongen persoon vermoordt eerst zijn vader en gaat daarna naar bed met zijn moeder, iets wat pas na diverse malen beluieteren duidelijk wordt, want gezégd wordt het eigen lijk niet, alleen gesuggereerd. In een ander zeer Ung nummer, LP) komt bet volgende voor: What have they dons to the earth? What have they done to our fair slater? (Advertentie) Ravaged and plundered and ripped her and bit her I hear a very gentle sound, With your ear down to the ground - We want the world and we want it NOWi Dit laatste stukje ia wekelijks in Uitlaat te horen. De muziek van de Doors heeft iets satanisch, iets sensueels, neigt soms naar het waanzinnige. De Doors gaven een concert in New Haven, Connecticut, De agen ten, in zeer grote getale aanwezig, waren uitgerust met iets nieuws dat op het ogenblik al veel gebruikt wordt door de Amerikaanse politie, nl. een zwart spuitbusje dat aan de koppel hangt. Het bevct een zg. ge vaarloos middel dat een provocerend Individu in het gezicht gespoten kan worden. Een life-optreden van de Doors gaat veel verder dan wat er op de plaat te horen le, Morrison acteert zijn teksten. Hij kronkelt, draalt, springt, kruipt over het toneel, zwaait met de microfoon, spuugt Ln het publiek en schreeuwt When The Music Is Over de zaal it» We want the world and we want it NOWI Hat publiek schreeuwt het met hem mee. Vervolgens set hij Back Door Man ln (eerste LP): I'm «backdoor man, the men don't know, but the little girld understand. De muziek speelt door en Morrison begint tesprekem I want to tell you about something that happened Just two minute» ago, rlfldit here in New Haven, HU vertelt wat hij die avond hoeft gedaan, gege- U.i, gedronken, dat hij in de kleed kamer een meisje ontmoette en met haar ging praten: And we wanted some privacy, and so ve went into this shower room. We weren't doing anything, you know, Just standing there, and talking. And then this little man came ln there, ln a little blue suit, and a blue cap, and he said, watcha doin' there? 'Nothin'. But he didn't go 'way, he stood there and then he reached 'round behind him and he brought out this little black can of something, looked like shaving cream, and then he sprayed it in my eyes, 1 was blinded for about 30 minutes... Terwijl Morrison vervolgens het refrein van Back Door Man weer inzet gaau de lichten in de zaal op, Morrison vraagt waarom» Geen ant woord, Willen Jullie nog muziek ho ren? Ja, schreeuwt het publiek. Doe het licht dan uit( Er komen agenten het toneel op en Morrison wordt gearresteerd. Pa niek la de zaal» ^voelen worden om ver geworpen, allerlei mensen ren nen het toneel op. Er worden «r een aantel van gearresteerd, onder wie een fotograaf en een reporter van Life. 'Breach of peace' is bet motief, wat het beste met 'ordeverstoring' vertaald kan worden. De aanklacht tegen Morrison luidt: ordeverstoring, het geven van een onzedelijke en Immorele vertoning en verzet tegen de arrestatie. Tegen een borgsom van 1600 dollar wordt hij in voorlopige vrijheid gesteld. Commentaar van de verantwoor delijke wakkere politiechef op het optreden: It's sickening, It's terrible what went on t her el Amerika Is een vreemd land. Bijna nog vreemder dan Nederland, De zaak tegen Jim Morrison moet nog voorkomen. We houden Je op de hoogte. De Rotterdamse beat-groep 'De Mega'sstaat op do (langspeel) plaat. Seo gezien geen bijzonder nieuws, maar de twaalf nummers, bieden gedegen beat, zowel instru mentaal als vocaal, 'Meganique' is zonder meer een fijne plaat gewor den, inoluslef de zes nieuwe oom posities die de Mega's er op ten doop houden. De groep bestaat vijf Jaar. Het la met de Mega's in al die Jar oneigen lijk nogal vreemd gegaan. Veel ups en veel downs, voorbeelden? De downs: 'December 1966, ora precies te zijn de twaalfde, reden we in Lim burg met een auto, waarin de hele groep, tegen een boom, met een aantal kneuzingen en gebroken le dematen als gevolg. Drie maanden hebben wa toen niets gedaan en tot overmaat van ramp verliet een van de leden de groep. We moes ten weer helemaal opnieuw beginnen.' En de ups: 'Op het podium met Dave Berry, Dave Dee. Vakanties naar Zuid-Frankrijk, overdag inde zon, 's avonds spelen en de weke lijkse avonden in TWollln Schiedam. Dat was toen het Mega-nest. We begonnen om acht uur, maar om zeven uur stond er voor de kassa al een rij ven hier tot ginder. De Mega's hadden toen zelfs een fan- olub, en die ging akelig goed. Bin nen enkele maanden 1500 leden. Dat was een mooie tijd. Daarna wat tegenslag en dat auto-ongeluk en het was voorbij,' Voor 'Meganique', uitgebraobt op het eigen label van de Rotterdamse plat enh and el aar Dankers, is vanaf oktober vorig Jaar hard gewerkt. Mega-benjamin Cees Stolk (17) lade geestelijke vader van de zes nieuwe nummers op de plaat. Vooral naar vaderlandse maatstaven gemeten, beeft Cees goed beat-werk gele verd, vaak gebruik makend van de closed-harmony, zonder daarbij de instrumenten (solo-, bas-, en slag gitaar, drums, piano, orgelenflult), aan waarde te doen vergeten. Verder op de plaat o,a, nummers yoü (Loving Spoonful) John Sebastian en de broertjes Addrisl, Het Is te hopen dat het initiatief van platenhandelaar Dankers om met de Mega'» een elpee te maken, hem naast een ideële voldoening, ook commercieel niet zal teleur stellen. CHRIS 1 AS LOW tl Tm lot» TH# ITtBtf lm «to l mw»w» •Mr», cta 1411. In U DyM hmhJH* Ii MMfrr a Hm. e»wMSf. U ril» 4» >MM« ti|4 at Mt »»ra»4«H»o»» W TA» tyrM* mpw». Bmw* hMn wa r»*a Saw wla 4t*é MhHf 9»M«kT k». I,|ir Maffia - CM» HlMmaa Knla KaKy ai •im Hmm. AHom ét omU» t ril» Mf f* ari^- wta VMok. Tm »4»> «aiaf m»W« aairial m «kla M 4a ta« Ha*. blMWHt nrtotf ta (UT JAMI» f THI SHONOILU' Mooy «•"T- •a« Hf MW. SaalatM HR 11414 Oom Aon HU—io Mt laaft «*at W - U0f M MW»' THI eiAMHUITt Th tlafoUf «CA VICTO» 41 1HI4. Da twoatfo ploot «m 4o*o «loaoa lofoKa fiaafI» «a«4 fOMfak* 4oa« 4» «lor |a*««av *«oo ||4ohI Mat «fata «rtMttoa af taaialiaAa faottt»». Att», f#«kf raar roof na» too» «fori rifaa looool w«t ■tootHik Oaa fiool uw* H»oo AAaotoa, mm» bij oa. Hanaaa Maak om 4ot 4» vaatbaar fHfaat oaot Th Ma* raat om baat I» 4a Mf tfaa I» rit vaa Abi «a Itfbat al Tooi Jan». Dy M tba aby IMUIBIATI IM t, Tbo t«l fOOébya w,t4 tinktlm 4aar MUa O"Aba. Daar 4a »lt«»«rl»g voo Ckri» seferriHari 4aar»«4 ■wktif atbwt kaait 4a 4fOwatii«»a N4a»Haf 4om »a»« «ao4 tal ii|a r»«M. Jumm*r 4ot 4a bloc oa 4aar la 4a biialilfiaa waaeabt. W» ri«a4a Ntbeaw vaa 4h» fiool n*bi« fa. THR 40UNCAIIONIi A»y aM Som vu'ra haaly aa4 m4 «ra ka#»y foatla. 'f» 7M 17101. DU I» «oroh ttfiifoali too 4a ywf. M»a oonfa m 4om f(|a 4a bat la riafta» 41a fa af 4a mail baWtw «abtaabt, Ult«aUaari la «oo« m ortM«awaot la IihImI oaa yatabH, aa 4at Ma blaf aab bart waft» tabaotaa. Wla 4a f laai Rooft baalt oaa 4a I baal oob «M» tot. Wa ara bapff ffffla la oaa M» kfM loof at* vaar 4a A-kaat afait aalar 4a»f. TtlMILOllt Halria HaMa *M htm Mobato. CSS IHf. Ab 4» Trtialaai baf Mat 4aa> float bta» «lat bataa 440 tl bat oobBah 4a.l raar foaia «014(1. Ma- riob a» Afrika «ai oaa tostin fabtt.Wja bafsatoM «*a 4a TtaaM baat «aot 4at »a Is boaütait Motto «arifl aoat 4a taf. Taf Hoa rif vaat H»4iri»»4.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1968 | | pagina 4