Pierre Janssen, hoofdcommies klasse A Minister Luns denkt aan ophouden 16 Vermaak met rijtest 9 Haarlem houdt derde Hartewensfestival Bols Apricot Brandy post voorde SS RADIO EN TV 'NA TWEE MAANDEN RUST VOEL IK ME WEER GOED' door John H. Wories MUSEUM SFEER EMOTIE PROGRAMMA'S Veel interesse in buitenland vcor concert lieve liefhebsters van zijn niet eenkennig... VRAAGGESPREK MET VLAAMSE TELEVISIE Kerk e I PTTl bra t.,v. pag. 6 - dinsdag 10 december 1968 \fX5F. maal is liij veranderd van werkkring, maar negen jaar al doet hij „Kunstgrepen" op de televisie met dezelfde regisseur. Pierre Janssen: 43 jaar, eerst journalist, aanvankelijk redac teur Buitenland, dan kunst, ver volgens conservator in Schiedam, free lance journalist, schrijver, directeur van de Rotterdamse Akademie 'voor Beeldende Kunst, nu voorgedragen als di recteur van het Arnhems Ge meentemuseum. Een man die kunst naast de theepot in de huiskamer zet. Een veranderlijk mens? Een onrus tig mens. Na negen jaar televisie gaat „Kunst grepen" twee keer niet door. De kran ten schrijven erover en gissen van medisch advies -tot ziek. kwetsbaar en ingestort. De heer P. L. A. Janssen zit recht overeind in de zwarte directeurszetel van de Rotterdamse Akademie. „Een score van twee missers op zestig. Doe het me maar een na, d^nk ik dan. De televisie heeft in m'n emotie gesneden. De uitzendingen moeten uit mijn ge negenheid voor het onderwerp komen. Iedere uitzending weer: zelf bedenken, produceren en presenteren. En dan twee keer niet. Ik heb op de Akade mie ongelooflijk hard gewerkt. In drie jaar had ik rechit op 183 vakantieda gen, Ik heb er veertig opgenomen. Te vlug gewerkt, te weinig gegeten. Nu na twee maanden ziekteverlof voel ik PIERRE JANSSEN me weer goed. Maar de onzekerheid die me bij iedere uitzending overvalt is na twee keer uitstellen sterker. Ik kan niet liegen. In „Kunstgre- pen" heb ik nog nooit met mezelf ge- zkendeld. Stoppen lijkt me 'n zinnig idee.Altijd veranderen of niet veran deren? Mijn lezing enlopen weer. Er is een soort verplichting tegenover de AVRO. Het tien, minuten filmpje over Rembrandt da';, ik ga doen moet me over de drempelvrees heen helpen. Misschien in januari weer een Kunst greep. Ik denk van wel. Als het lukt." Van de zwarte stoel loopt Pierre Janssen.naar een lichtere hoek in de kamer. We krijgen, thee. Veel GauJoi- ses, die nodig zijn liggen op tafel. Pierre Janssen praat. Hij maaki zijn eigen interview en wacht niet op vra gen. Luistert wel naar interrupties. De thee wordt koud. Ook de tweede kop jes. Pierre Janssen door Pierre Janssen, al rokend, in grijs pak, wit overhemd, groene das en met kort geknipt haar: „In mijn werkkring ben ik eigenlijk erg trouw geweest. De eerste baan- bureaudirecteur buitenland, heer lijk werk heeft 10 jaar geduurd. Op mijn dertigste verliet de journalistiek en daarmee Arnhem. Het genot dat beeldende kunst biedt trok meer. De uitnodiging kwam om conserva tor van het Stedelijk Museum in Schiedam te worden. Een prachtig ge bouw in de Lodewijk de zestiende stijl, waar a! drie generaties voor ge vochten hadden. De redding van dat gebouw was het doel. Bij de krant is iedere dag doel. Je moet in Schiedam geen. monument voor je zelf oprichten. Dat kan niet. Tenminste, ik kan het niet. In mei 1962 kwam de rijksgoed keuring voor de restauratie af. De wethouder van kunstzaken een intelli gent man, begreep dat de afwikkeling van de restauratie geen werk voor me was. Hij begreep het ontslag. De free-lance periode beviel niet helemaal. Je staat toch aan.de ver keerde kant van het aquarium. De deuren, met „dienst" blijven gesloten. Schrijven óver is leuk. maar contact mèt is belangrijker. Het werd contact met; op de Rotterdamse Akademie. Daar heb ik meteen gezegd dat de ver bintenis niet eeuwig kon duren, hoog uit vyi jaar. In zo'n periode kan ik een frisse bijdrage leveren aan het leerplan en twee verbouwingen. Een Akademie heeft recht op flexibiliteit van een directeur. Ik ben geen super mens. dat zag ik toen al. Dat instituut, die academie, is niet van Janssen. Die bestaat al honderd jaar, het bestaat eigenlijk niet, want de studenten zyn op doortocht. Zo lang als ik hier in Rotterdam ben heeft Arnhem aan me getrokken. Toen ik hoorde dat de benoemde di recteur tegen zijn.,pensioen aanzat, be gon het bloed weer te koken. Het om gaan met dode dingen Is immers zo verrukkelijk. Ik had mezelf hier m Rotterdam vijf jaar beloofd, het zyn er vier geworden. Nog een jaar zou aan mijn welzijn schade gedaan heb ben. Daar doe je .de Akademie geen dienst mee. Een akademie mag nooit verharden en moet zich zelf leiden. Je opvolger moet in een dag de hoofdlij nen van het beleid weten. Lichamelijk ben ik erg moe gewor den. De jonge mensen hebben me uit gegeten. Ik zal ze missen. Ik voel me org met hen verbonden. Dat is geen ■frase. Hot zijn MmJeren met een onze kere sociale toekomst. Je mag ze niet in de steek laten. Dat zou onbehoorlijk zijn. Ik ga aan het eind van het cur susjaar weg of net zoveel later als no dig is. Hot schrijven van leerplannen en lesrooster is dan voorbij. Bij musea ligt het anders. We zit ten in Nederland met het Sandberg- complex. Hij is altijd het voorbeeld dat boven de markt zweeft. San-dberg was minder eenzijdig, heeft minder stempel gedrukt dan algemeen wordt gedacht. Hij heeft de wereld toegela-' ten tot het museum. Laten zien; ik hang het op, kijk. Zijn prima donna idee va it mee. Ik heb bewondering voor zijn wijsheid, prudentie, open heid voor andere dingen. "Een museum is een open huis, een plein, waar al leen muren omheen staan om het niet te laten inregenen. Dat klinkt erg ge forceerd, het is ook geforceerd. Het is open, het is van nu. Het is van ons, net zoals de Karei Doorman van ons was. Een museum is openbaar omdat het uit openbare middelen wordt be taald. Er zijn regels. Je mag de schil derijen niet in. elkaar hakken en je mag ze niet stelen. Dat mag je beslist niet. Verder moet een museum maxi maal openbaar zijn. Daarom vind ik het zo fijn dat een wethouder van kunstzaken een openbare, politieke verantwoordelijkheid tegenover de ge meenteraad heeft. Er moet over ge praat worden. De wethouder in Rot terdam zegt in zijn kunstnota dat hij voor Boymans-van Beuningen een aankoopbudget van een miljoen gul den per jaar nodig heeft. Dat is waar, moedig, mooi en verheugend. Laat ze discussiëren. Stel je voor dat er eer. kunstdictatorschap gaat optreden. Ik heb niets voor niets Ln de oorlog naar vrijheid verlangd. Dat was tijdens mijn Arnhemse pe riode. En nu het Arnhems museum. Ja, waarom? Er is niij doodeenvoudig geen ander museum aangeboden. Ik zou ook geen ander museum weten. Wel in Ie Havre, het Cultuurhuis, Louisiana in Kopenhagen, Sao Palo, Amerika en Kröller-Mülier. Ik kom veel in dat museum in Otterlo. Prach tig. Een helder museum. Er komt zo warme thee voor U. Even dit afma ken. .Ik bedoel inet helder niet schoon, of de mooie bovenverlichting. Van Gogh's, schilderijen. Het is dc ambian ce. Als je dat kunt realiseren. De mensen die bij KrÖller binnen komen zullen wel niet de peilloze diepten van Van Gogh zien. misschien ook wel, maar ze vinden het erg fijn. Het zou belachelijk zijn om te 2eggen dat ik daar directeur zou willen zijn, om- foto KEES WEEDA dat ik er de competentie niet voor heb. Ik ben conservator geweest in Schiedam, hoofdcommies klasse A. De titel van directeur was me niet be schoren. Niemand kende me. meer kan Ik ook nooit bedoeld hebben. Ik ben ten slotte niet verantwoorde lijk voor hei beeJd dat anderen van me cyeëren. Hei Arnhems Museum ligt aan dc rand van bos en water. Een iile ne gentiende eeuwse sfeer. Er staat een boel te gebeuren. Goed bewaakt en scnoon, anders dan in Schiedam, hui selijker. Ik ben te oud om als een Na poleon op het slagveld te komen. He: museum moet Weerklank vinden in dc Arnliemso gemeenschap. Schoon en open, zonder bordjes met „dienst" er op. Als ik die functie krijg. Het zal wel lukken om een huis te vinden. Hei museum in Arnhem is een mooie piano, misschien kan ik er mooi od spelen." Interruptie. Televisie en Pierre Janssen. Hij startte tien jaar geleden als de „verrader van de musea." De iv-kri-tick schreef dat kunst zich niet voor de televisie leende omdat het element kleur ontbrak. Nu is er Open baar Kunstbezit. Nu is er nog steeds gewoon Pierre Janssen, ongewoon in het gewone. „Onder televisie heb ik nooit gele den. Kunstgrepen' heeft een functie gekregen dile we nooit hadden ver moed. Alle overdoseringen in het pro gramma zijn mijn schuld, omdat ik niöt al-tijd de kuise beheersing kan op brengen die de heer Timp terecht van mij verlangt. Al die jaren werken we samen en dat Ls echt een uitzondering bij de televisie. De heer Timp is eer. man van. onberispelijke smaak. Hij heeft Kunstgrepen gemaakt. De heer Timp zegt bij iedere uitzending: dit is de eerste. (Voor de statistiek; de AVRO meldt: er zijn 59 Kunstgrepen geweest). Voor mij is de heer Timp mister Televisie. Als hij er mee zou ophouden, stop*ik ook. Pas tijdens de uitzending wordt de uitzending ge maakt. De emotie is er wel es, de enorme spanning is altijd aanwezig. Zal ik kunnen ontdooien wat bevroren is, zal ik bereiken wat onbereikbaar is. zal ik kunnen praten bU de voor werpen. U vindt dat ik emotioneel overkom? Als ik zo emotioneel was als ik over kom. zou ik geen buitenland redacteur hebben kunnen zijn, dan was ik noi geen maand directeur van de acade mie geweest. (700 studenten en hon derd docenten). Die emotie ls er maar een. enkele keer. Bijvoorbeeld als ik plotseling in de uitzending zeg: Men sen, bomen kunnen niet opbellen of vrijheid is het recht om de pest in tc hebben. Het geeft een heerlijk gevoel als Simon Carmiggel-t je daarover op belt. Wel sta je onder spanning. Ik moe; altijd lachen als de camera net iets verkeerd op de nieuwslezer is ge richt. Dan zie je het papier trillen. Ie dereen is gespannen voor het scherm, De jongens van de nieuwsrubrieken hebben er iets op gevonden. Die wer ken mot glaasjes water terwille van een relax idee. Maar het water bib bert vaak over de rand. Commentato ren hebben niet voor niets tafels Vuor zich staan. Ook wordt er op de beeld buis veel gerookt. Lekker ontspannen paffen met een gezicht van ik heb geen zenuwen. Maar roken voor de televisie vind ik heel onbehoorlijk. Je gaat toch niet bij iemand op bezoek met een sigaret in je mond. Ik ben ge woon heel erg zenuwachtig. Ik zit naakt op een kruk en kan m'n handen niet kwijt. Vandaar dal de mensen het altijd over mijn handen hebben." Die handen vervullen intussen wel een functie. „Dat zegt me niets. Dat is dezelfde redenering als dal ik gezag op de akademie zou hebben, omdat ik twee meier twee ben. Ik ga nog eens een kunstprogram ma maken waar geen woord in gezegd wordt. Met de heer Timp kan dat. Nu ■/.al ik even warme thee voor U halen.. Hartelijk bedankt voor het interview.": f.4DVERTEWTiEj VANDAAG NEDERLAND I." IS,50 In kleur: Dc Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.06 KRO. Kopduel, derde rondte waar- In tegen elkaar uitkomen DCG uit Am sterdam, GVAV uit Groningen, tic Sportclub, Stcenderen, Venlose. Boys en ZAC uit Zwolle, dot in de vorige ronde als tweede eindigde cn ïlcR daardoor plaatste voor de herkansing. 20,00 Journaal. 20.29 In kleur: The Black and White Min strel Show. 2105 In kleur; Advocaat Judd Vader en zoon, T.V.-feuilleion 22.00 Vanavond In Nieuwspoort zal onder meer aandacht schenken aan de wo- nlngsituatlc; Ad Lengebcnt Introdu ceert een nieuw onderdeel: twee Ka merleden krijgen politieke citaten voorgelegd, die *e niet van ce voren gezien hebben. Uit keer zijn aan do beurt: «Irs. Th. H. Joekes (vvd) en drs. 15. L. Berg (pvda). Verder een Ge deelte uit het gesprek met minister Luns. dat de Vlaamse tv gisteravond uitzond en «en interview met de vroe gere Papoealeidcr NJtolan» Jouwe, 22.30 HIBO-Magazlne. 22.35 TBC-bestrlJdlng. vroeger cn nu. 22,50—32.55 Journaal. 23.0023.30 Teleac; Noten en tonca (fes 12, licrh.), NB DEK LAND II. 18.50 In kleur: Dc Fabeltjeskrant. 111.00 journa»l. 19.03 Scala, informatlef-pragramma. 20.00 Journaal. 20.20 NTS In kleur: Dubbelganger, TV- thriller. 20,45 Documentaire over een schoolwerk- week. 21.50 Ik vind dat... Het programmat waarin Nederlanders bun hart mogen luchten komt ditmaal »lt het cultureel centrum De Tamboer ih Hoogevecn. 22.00 in kleur: UNICEF TV '68: showpro- gtamma. 23.15—23.20 Journaal. DUITSLAND 1. 18.00-18.05 Journaal, (Regionaal programma: NDK: 18.05 Actua liteiten, 18,19 Journaal. 18.53 Zandmannetje 19,00 Actualiteiten. 19.28 VVilhebnlna, TV- fibn. 18.59 Progvammaöveraicht. WDR: 18.05 Voordracht. 18.20 Voor de kinderen <K). 18.25 Goedenavond. 18J0 Journaal. 19.10 (K) Super-Max, der Meisterspion. TV-fllm. 19.40 (K) Voordracht). 10.09 Journaal en weerbericht. 20.15 <I<) Dierenfilm. 21.09 Tramp. film. 22.15 Journaal, commcntae* cn weerbericht. 22.35 Tllmrcportagc. m VANDAAG HILVERSUM 16.00 Stereo: ln de volksmond: volksliedjes. 18.19 Uitzending van D 66, 18.30 Nieuws 58.43 Actualiteiten. 19.35 Licht ensemble en solisten. 19.40 Con- cillepostbuB. 19.4s Zoekend geloven, gods dienstige uitzending. 20.00 Collage 5: Romeo en Julia, een spel inet muziek cn tekst. 31.15 Het zoenoffer, hoorspel. 22.15 Stereo: Omroepdubbelkwartet; volksliederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22,42 Overwe ging. 22,45 De zingende kerk, muzikale le zing. 23.00 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Nlght- wateh: jazzmuziek. 23.3524,00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Nleilws. 18.16 Radiojournaal. 18.26 Zing met ons mee: een muzikale wervelwind. 18.50 Paris vous par- le. 18.55 Voor <ie kinderen. 19,03 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. ID.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: gevarieerd pro gramma. Ï2.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Signaal muziek van eigen Hid. 23.55—24.00 Nieuws. MORGEN HILVERSUM li NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7,15 Op het eerste ge hoor. (Om 7.30 Nieuws: 7,32 Actualiteiten). TROS: 8.00 Nieuws. 8.Ü Als dat zou kun nen: verzoekplatenpfogramma. (6.30—8 32 Nieuws: 9.00—9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9,35 Waterstanden. 9.40 Voor. de kleuters. 9.55 Stereo: Radio Symfo orkest van Moskou en solist; klassieke i ziek (gr.). 10.30 Voor de vrouw, ti.oo Nieuws. 11.02 Discogram: muzikaal wed- strijdprogramma. 11.45 Actualiteiten. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro gramma (12.22 Wij van het land: 12.26 Me dedelingen t.b.v. land. en tuinbouw: 12.30 (Van onze muziekredacteur) AMSTERDAM, dinsdag. Voor het concert, waarmee gisteravond in Am sterdams Concertgebouw het twintig jarig bestaan van de universele ver- Klaring van de rechten van de mens werd herdacht, heeft de Wereldom roep veel weerklank ondervonden bij buiten-Europese radiostations, Ruhn dertig omroepinstantie9 in Australië. Afrika, Azië, Noord- en Zuid-Amerika relayeren het programma, dat o.a. de wereldpremière van Joep Straessers voor deze gelegenheid gecomponeerde „Musique pour Thonune" bevatte. Niet slechts'Brazilië, India, Nleuw- Zeeland, Canada, ds VS (New York), Argentinië, Chili en Indonesië zenden het concert uit, maar ook landen als Mozambique, Angola, Kenya. Liberlë, Nigeria. Sierra Leone, Aigerië, Sene gal, Tunesië. Costa Rica, Guatemala, Mexico, Taiwan en Iran. Daartoe worden transscripties gemaakt in het Portugees, Engels, Frans on Spaans. f ADVERTENTIE) want naast deze legen darische "after-dinner" is er nog zoveel ander Interessants van Bolsl Bols Z.O. Genever, da mout- zachte graangenevsr, Bolskaya, de vare vodka. En nog 48 andore internationaal bevriende Bols-mogelljkhadan. Drink ze puur - of drink ze long - maar drink Bols! Eiken dag een Wereldwijd-In 129 landen (Van onze correspondent) BRUSSEL, dinsdag „Het ts meer dan waarschijnlijk dat er btf liet vol gende kabinet een nieuwe minister van buitenlandse zaken zal komen." Dit zei minister Luns gisteravond in een interview voor de Vlaamse televl- Volgens de Nederlandse minister van buitenlandse zaken moet men een politicus niet langer op een- post bou- de i dan strikt noodzakelijk is cn moet men geon instituut van hem maken. Minister Luns voegde hieraan toe: „Mentaal ben ik altijd bereid geweest mijn ambt neer te leggen. Het viel mij iedere keer moeilijker om toch minis ter van buitenlandse zaken te blij ven." liet interview dat 50 minuten in be slag nam, vond plaats in het kader van het maandelijkse televisie-pro gramma „Ten Huize Van" onder lei ding van de Leuvense hoogleraar in de taalbeheersing professor Joos Florquin en was opgenomen in de ambtswoning van de minister aan het Plein 1813 in Den Haag. Gevraagd naar zijn mening over de ontwikkeling van de rooms-katholie- ke kerk in Nederland zei minister Luns, dat hij deze ontwikkeling niet zonder ongerustheid aanzag. „Ik heb geen behoefte aan enige honderden pausen. Wanneer de paus heeft ge sproken, is voor mij de zaak praktisch afgedaan". En over de encycliek Hu- manee Vitae; „Ik wil' me niet op de stoel van de paus zetten", waarna mi nister Luns glimlachend zei da.t hij van nature een volgzame aard had. Minister Luns zei verder dat hij het werk In het parlement een zeer zware *a=ik vond. „Ik bereid me altijd met zier grote zorg voor. Een avondje in de Tweede Kamer kost je zeker een fcllo aan gewicht." Ten aanzien van een eventueel groeiend anti-Amerikanisme in Ne derland sprak de Nederlandse minis ter als zijn mening uit dat dit wel in radio en pers tot uiting kwam, maar dat de VARA-ennuéte van enige tijd geloden toch wel" zeer geruststellend was. „Wij Nederlanders hebben nu e mmaal de aard kritischer te zijn te genover onze vrienden dan tegenover onze vijanden", zo voegde minister Luns hieraan toe. Hij bestreed de stel ling van prof. Florquin dat hij zeff als eei. rechtse prominent te beschouwen wos. Volgens minister Luns was de kwestie Nieuw-Guinea voor de Neder landse regering indertijd in eerste in- Minister Luns in nesprck met prof. Joos Florquin Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.80 Raden maar - 13.15 Ondernemend, praatje». NCRV; 14.00 Stereo; Radio Kamerorkest cn solist: klassieke muziek. 14,43 Stereo: Klas sieke muziek (gr.). 15.00 In 't zilver, pro gramma voor oudere luisteraars, ju.üi» Nieuws. 16.02 Stereo; Voor de jewffd. I7.U0 Stereo: Lichte grammoEoonmuztck. iï.15 Meisjeskoren: kerstliederen (opn.j. |7,:«) Stereo: Licht instrumentaal kwartet en sangsoliste. Overheidsvoorlichting: 17.50 Vast en zeker informaties over onze so ciale verzekeringen. Samenstelling en pre sentatie: Herman van der Hoeven cn Clau de Beülopi. HILVERSUM II. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistische strijdliederen, 7.23 Stereo; Lichte gramroo- foonmuzlek. (7-30—7,35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Doze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte gram mofoon muziek. (8.30 Van alle markten thuis, praatje voor dc huisvrouw). 9.03 Klassieke grammofoonmuziek, 9.40 School radio. 10-ÖO Lichte grammofoonrrmziek. 10.50 Voor de kleuter». 11.0 ONleuws 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Schweninger Festspiele 1968: oude muziek (opn.), 12.21 Voor het platteland. 12.26 Mc- ledeUngen t.b.v. land. en tutrtbouw. 12,29 stereo: Walsorke»t. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac tualiteiten. 13.25 Franse chansons. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Voor de kinderen 15,00 Stereo: Radiokamerörkest: oude en moderne muziek. 15.45 Alt en plano: mo derne liederen. 15.00 Nieuws. 16.02 Socliltet» Zestig minuten voor boven dc zestig: pro gramma voor oudere luisteraars. 17.02 NRU: Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor -d» jeugd. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM IU. NCRV: 9,00 Nieuws. 9,02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze; nieuwe lichte langspeel platen met commentaar. 1030 Swlngln' softly: bic band- cn soft swing uit de USA. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Muzieklezem liet laatste Internationale nieuw» op het gebied van de lichte muziek. (12.00 Nieuws» AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal 13,06 Zet 'm op: vrolijk pJatenprogramrn» (14.00 Nieuws). 15.03 Nieuws. 15.03 Arbeids vitaminen: populair verzockplatcuprogram- ma. 18.00 Nieuws, lfl.03-18.09 Superclcan drcammachlnc. (17.00 Nieuws. 17.0^-17.0? Radiojournaal DE vierde Na tionale Rij' test, die de AVRO avond op het '4 scherm bracht,! heeft zich vast in een aanzien-! lijke kijkdicht heid mogen ver heugen. De auto heeft, evenals de tv, zijn tijd als statussymbool ge had en is behalve een onmisbaar vervoermiddel ook een onmis baar stuk massaspeelgoed gewor den, waarmee wij allerlei onver werkte emoties kunnen afreage ren. Juist het spelelement maakte gis teravond uieer dece Nationale Rijtest zo aantrekkelijkafgezien nog van de instructieve kant ervan. De KNAC en Veilig Verkeer geloven, dat dere uit zendingen de verkeersveiligheid die nen, Rtnar daarvan ben ifc piet zo overtuigd. Een leuk spelletje in Bclle- vue of Jiuis/cnmer, al moet er dan ook vrij snel worden gereageerd, ts weer heel wat anders dan achter het st*iur op de weg zitten. Ook de mentaliteit van dc gemiddelde autorijder uitgezakt thuis óf opjeladen i» zijn waf/en is héél verschillend. Hos dat ook zij, de Nationale Rijtest Week ook nu weer een uitermate boeiend en goed opgezet programma ts rijn, waaraan duidelijk heel veel s;ii l:jd (?n geld) is besteed. Verder was er gisteravond weinig aan het scherm te beleven. De show van da Mounties was ontroerend oin «ün on,'--duL:1cndhrid. Gelukkig was Adèle Bloemendaal er weelderig in aanwezig, maar zij kwam alleen fy siek tot haar recht. Spiritueel zeker n'.êt. TJET typische van AVRO's Teievi- X1 zier .s. uat dtze rubriek zich bij- vu.jröeeld niét de vraag stelt waarom Nederland tanks koopt, maar wèl. waarom Nederland Leopard-tanks koopt. Dat is een essentieel verschil. H"1 was toch wel aardig om tc horen, dat de afschrijvingskosten van die Leopard-tanks honderd gulden per mi nuut gaan bedragen, Televizier besloot bovendien met een kort filmpje van een Frans tv- team over -een kinderkamp in Biafra. Het was hel aangrijpendste wat ik toldusver over Biafra op de tv gezien heb. Wat een cynisme, dat je hier vol daan naar de tv zit te kijken en dan mag constateren, dat er toch wel een climax in de reportages uit Biafra zit. Het gironummer van Biafra Hulp is •100 m Utrecht. B.D. rj'SiNSW <1/ ;»S s'antie een zaak van pidneipes. „He: is echter anders gelopen dan de regering had verwacht en Robert Kennedy hoeft hierbij een rol gespeeld die wij niet hebben gewaardeerd. Ik zei eens •t^fen president Kennedy dat z'n broer Robert zich in vijf dagen een expert in Javaanse zaken waande ter wijl acht dagen toch wel een absoluut minimum is". Ten behoeve van de Belgische kti lers werd nog vermeld dat de moeder van minister Luns in Luik was gebo ren en dal hij zelf drie jaar op een Franstalig gymnasium lp Brussej had g-;/.ci.en. <4 D V E RT EJVTxL J HAARLEM, dinsdag Van 27 tot en met 30 december wordt ln Haarlem het derde Hartewensfestival gehou den. In de opzet van het festival is wei nig veranderd, Vier dagen lang gonst Haarlem van de pop, beat, moderne en oude jazz en klassieke muziek, ie dere dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Wel nieuw is een jazz happening van drie dagen in het bcathol het „Electric Centre"- aan de schilderach tige Bakenesscrgraeht. Verschillende nationale groeperingen ontmoeten dHar de jazzmlnnende jeugd. Die hoeft niet alleen te luisteren, maar kan ook zelf meedoen. Iedereen mag een in strument meenemen en daar naar hartewens op meespelen. Met welke formatie hij ook maar wil. Een echte workshop dus, maar niet in zakfor maat, Enkele namen: Nedley Elstak, Carl Sehulze, Han Bennink. Theo Loevendie, Joop Cavé, Hans Dulfers en nog meer. Op maandag 30 decem ber treedt dan een big band op van jongelui en beroepsmusici, in de drie voorafgaande dagen gevormd. Uit de Hartewens-enquéte is een duidelijke voorliefde voor sterren van dc vorige festivals te voorschijn geko men. Onder hen zijn de pianist Ruben Lifschitz, Daniel Wayenberg, Hob Hoeke, Boudewljn de Groot (zijn laat ste openbare optreden?) en Marie-Ce- cile Moerdijk. Met de Trumpet Voluntary van Purcell, herkenningsmelodie van het festival, opent het Haarlems Jeugdor kest vrijdagavond, 27 december ln hel Concertgebouw het muzikale festijn. In liet Rembrandttheater wordt ie dere dog Fantaslo, de muzikale film van Walt Disney gedraald. Daar is ook Ramses Shafty met zijn „Shaffy Cantate". Andere gasten van Haarlem zijn de Roemeense violiste Sylvia Marcovici, do Australische gitarist John Williams en de IsraëUseshe pia nist Varda Nishry. Voor de deelnemers staan zoven so ciëteiten open voor de middagmaaltijd en de diners worden opgediend in res taurant Brinkmann en de jeugdher bergen in Overveen en aan dc Ja" Gijzenveart. Houders van dagkaarten kunnen zondogavond 29 december ge zamenlijk naar „De man van la Man- cha" in theater Carré te Amsterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1968 | | pagina 3