'Fysiek dodelijk
vermoeie n de
voorstelling'
I
ROTTERDAMS DAGBOEK
Een ondemocratische
schoolkrant
Ad Boogaerts, arbiter
bij Sparta-FG Twente,
weer helemaal de oude
lentfade
ANNET NIEUWENHUYZEN OVER ROL
VAN PAMELA IN 'TIME PRESENT':
FLITSEND MUSICAL-FEEST
Mooie serie
van Tournier
ROTTERDAM RIJNMOND
l
Bezwaren
Krachttoeren
WÊBmÈBÊ
Frans Happel
Kaarten voor Sparta-
Holland Sport zijn
morgen niet geldig
Het
voorjaar^
begint apj
7 maart
met de
Leen Stolk en
Leen Droppert
exposeren in
Visbank
Musicals
Dood spoor
Een archiefstuk Wie weet hoe het
verder gaat
Niet parkeren op
Groene Kruisweg
Goede start van
Sweet Charity
in Luxor-theater
Gerzon toonde
modieuze
mogelijkheden
voor a.s. moeders
pag. 4 - zaterdag 1 maart 1369
Nieuwenhiiizen begon haar carrière in
li, de Haagschc Comcdic. Zij bleef tot I960
bij dit gezelschap ca verhyisde toen naar de to
neelgroep Centrum. Sinds 1962 maakt zij deel uit
Van de tableau de la troupe van het Nieuw Rotter
dams Toneel,
Stads 1953 speelde zij bijna zeventig rollen, In
1965 werd zij onderscheiden met de „Theo d'Or"
voor haar creatie van Lavtaia in „Rouw past
EIcctra"
Biet het meeste genoegen denkt zij o,a. terug:
aan de volgende rollen; „Sara Melody in „JUe dag
van Talavera" van Engcuo O'Neill (1959), Kcgtaa
in „Het Zuiden" van Juhtfl Green en Antigone in
„Antlgoue" van Sophocles (1966).
TTF liet vermoeiend is? Re-
ken maar. Vooral fysiek
is liet een dodelijk vermoeien
de voorstelling".
Aan het woord: Annet Nieu-
wenhuyzen, actrice van het
Nieuw Rotterdams Toneel, over
Osborne's stuk „Time Present".
Vorige week zaterdag was de
première. Na afloop stond An
net een tijdlang alleen op het
'toneel en liet, zichtbaar Ieegge-
speeld, bijzonder ryk applaus
over zich heen komen. Tever
geefs wenkte zij de verdere me-
dospclenden met gebaren alsof
zij wilde zeggen: „Deze beloning
heb ik toch niet alleen ver
diend?"
In feite was dat wél zo. Annet
droeg „Time Present" naar de veili
ge haven, op een bewonderenswaar
dige manier. Onze toneelrecensent
Hans van den Bergh schreef o.a.
over haar rol:
„Na een aonzienlijke reeks Osbar-
niaanse anti-helden, die voorheen
hun welbespraakte verwensingen
uitstortten over de samenleving en
hun eigen onvermogen om daar iets
aan te veranderen, volgde nu de eer
ste anti-heldin: de personage van de
gedesillusioneerde actrice Pamela,
Door de dood van haar vader
(symbool voor Fngeïands vergane
glorie) verliest zij het laatste stukje
integriteit in haar leven, en des te
sterker ervaart zij de vulgariteit wan
ac kringen waarin zij leeft.
Met wellust ontmaskert ze dan
ook de holheid van de theatergla-
moiLT, de clichés van het modernste
toneel, de domheid van de critici en
de modegrillen van de society als
marihuana, hippies, homo's en yoga.
Zij kijkt dus vooral in wrok om zich
heen, maar eigenlijk is het Osbome
- begonnen om het haast klassieke be
handelde thema: eenzaamheid. Harts
tochtelijk zoekt zijn Pamela mar
integer, betrouwbaar contact m
uindt alleen oppervlakkige erotiek
en politiek idealisme, waar zij niet
in geloven kan.
Alles staat of valt in Time Present
met de kwaliteit van de centrale rol
van Pamela. Die werd door Annet
Nieuwenhuyzen met brandende in
tensiteit vertolkt. Zowel de humor
als de bitterheid in de figuur gaf zij
-knap gestalte''.
T\E kritieken zijn, wat mij be-
treft, over het algemeen góed
geweest", zegt Annet Nieuwenhuy
zen in de ruime huiskamer van haar
woning aan de Marialaan in Voor
burg. „Tegen het stuk zijn echter
ook een aantal bezwaren. Dat is
jammer, maar heel reëel. Uit het
programma blijkt dat het NET
regisseur John van de Eest ook
een enigszins gedistantieerde opstel
ling heeft ingenomen".
Uit de programmatekst: „John Os
bome is nog steeds boos, maar zijn
boosheid heeft aan kracht ingeboet.
"Was zijn Jimmy Porter in „Look
back in. anger" een onduidelijke
linkse figuur, wiens opstandigheid m
1956 als een credo klonk, de opstan
digheid van zijn nieuwe „spreek
buis" Pamela mist die uitwerking.
Waar Jimmy een deur opende, doet
Pamela er een dicht. Het nieuwe
wordt niet nagestreefd, maar ont
kend".
Annet Nleuwenhuyzen: „Time
Present" heeft bezwaren. Of ik dat
een nadeel vind? Ik speel liever In
een volledig goed stuk, dan in een
stuk dat bezwaren heeft. Maar als
actrice is het toch heel wat om een
man als Osbome te mogen spelen
Hij is tenslotte erg belangrijk".
Kan zij concreter zijn over de be
zwaren?
„Ik vind dat het stuk te gecon
strueerd is. Er zijn emoties, maar
niet via mensen, maar via een be
paalde situatie. Ik heb liever een
stuk dat wezenlijke emoties kent.
Daarbij zij'n bijna alle figuren die in
het stuk voorkomen onvoldoende
uitgeschreven. Osborne wil zgn
ideeën spuien door de mond van één
persoon. De rest hangt er een beetje
bij".
TIE rol van Pamela k voor Annet
JJ Nieuwenhuyzen niet alleen moei
lijk om te spelen, maar heeft ook
tijdens de voorbereidingen een aantal
krachttoeren gekost.
Zij zegt: „Ik heb wel meer grote
rollen mogen spelen. Maar door al
lerlei omstandigheden kon ik me op
deze van te voren niet voldoende
oriënteren. Een jaar geleden had ik
„Time Present" in het Engels gele
zen. Verder verdiepen ging moeilijk,
omdat ik in de musical „I do, I do"
zat en die heeft gelopen, tot decem
ber van het vorig jaar. Toen de mu
sical voorbij was, wilde ik aan het
'stuk gaan werken, maar door inter
ne verschuivingen bij het NRT
Dim Dikkers moest door tijdgebrek
van. de regie afzien, zijn plaats werd
Annet Nieuwenhuyzen.
ingenomen door John van de Rest
werd er pas op 9 januari met lezen
begonnen. Op de eerste dag van het
lezen schrok ik me kapot, zo'n hoe
veelheid tekst. Ik heb hier, in deze
kamer, nachten lang opgezeten, al
leen maar om de tekst te lezen. Aan
persoonlijke interpretatie ga ik nooit
zo snel denken, omdat ik ontzaglijk
visueel ben. Bij de eerste repetities
zonder geschreven tekst, lees ik toch
eigenlijk nog op".
Heeft zich desalniettemin op
tijd en volledig kunnen inleven?
„Ja. Bij elk stuk is er een soort
rode lijn, die door de regisseur
wordt uitgestippeld, daar moet je
langs manoeuvreren. Met John van d
Rest hebben we erg fijn gewerkt en
alles is, hoewel soms erg gehaast, op
tijd in orde gekomen. Bij de eerste
try-out was ik klaar".
Waren de tfy-outs vjjf in totaal
toch niet, een soort luxe generale
repetities mét publiek?
Annet Nieuwenhuyzen: „Het wa
ren. absoluut volwaardige voorstel
lingen. De mensen betalen hun geld,
dus hebben ze ook recht op een goe
de voorstelling. Die rode lijn waar ik
het zo net over had, die was er en
dat is het voornaamste".
(foto Peter Stephen Molkenbcer)
bij een groep wil behoren. Ze vindt
dat Constance en iedereen niet maar
steeds moeten trachten dingen te
doen die ,Jn" zijn, Constance moet
eindelijk eens doen wat haar door
angst en verlangen wordt Ingege
ven".
Acht zij „Time Present" ook haal
baar voor een jong publiek, middel
bare scholieren?
„De zaken die Pamela zegt zijn
moeilijk en vaak ook ruw. Ik kan
me voorstellen dat je daar een be
paalde rijpheid voor moet hebben.
De voorstelling afraden aan jonge
mensen zou ik beslist met willen. Ik
ben er niet voor om mensen te zeg
gen dat ze iets niet moeten doen, in
tegendeel".
En: „De rol van Pamela kan dan
wel zwaar zijn, maar ik vind het erg
fijn om te doen. Zeker als je een sti
mulans krijgt. John van de Rest
heeft daar voor gezorgd en ook het
publiek, jazeker. Na een try-out in
Rotterdam werd ik door een wild
vreemd iemand gebeld, die me suc
ces wenste voor de première. Dat is
toch heerlijk?"
(Van onze sportredactie)
DORDRECHT, zaterdag. Scheidsrechter Ad Boogaerts heeft
hard gewerkt naar een come-back op de groene velden en het is dus
belangrijk dat hij zich zeer verheugt op de belangrijke wedstrijd tus
sen Sparta en FC Twente, die de Dordtenaar morgen zal arbitreren.
Ad Boogaerts <43) heeft ongeveer
drie maanden op non-actlcf gestaan.
Na de competitiewedstrijd Sparta- ,„y
AZ'fi7, begin december vorig jaar,
werd h|j door griep getroffen, hetgeen T
hem o.a. belette de topper Fejjcnoord y-
FC Twente te leiden
Het noodlot bleef Ad Boogaerts
achtervolgen, want toen hij van de
griep hersteld was, kroeg hij last van
een keel- en voorhoof don tsteking.
„Mijn bloed bleek niet in orde", zegt
de Dordtse vertegenwoordiger. „Elke
maandag moest ik naar het ziekenhuis
om mijn bloed te laten onderzoeken.
Ik kreeg zowat geen lucht meer."
Ad Boogaerts, die vroeger ook veel
last heeft gehad van. zijn Achillespees
(„Een wonderdokter, zo mag ik hem
wel noemen, heeft mij daar anderhalf
jaar geleden van afgeholpen"), stelde
alles in het werk om 7o spoedig moge
lijk weer in actie te komen. Dagelijks
trainde hij elk vrij uurtje op het ter-
rem van DFC. Zijn volhouden werd
beloond, maar naar de zin van de
Dordtenaar heeft de gedwongen on
derbreking van zijn carrière toch veel
te lang geduurd. „Je denkt, dat je nog
een vent van 20 bent. maar dat is ten
slotte niet zo. Als je al wat ouder
benl, gaat het allemaal niet zo gemak
kelijk meer."
Vorige week was de heer Boogaerts
weer de centrale figuur op het veld.
Ilij leidde twee vriendschappelijke
wedstrijden, HaarlemTelstar en
(dinsdag) PSVHelmond Sport, en na
afloop kon Ad Boogearts met voldoe
ning constateren dat hij weer de oude
is. Morgein kan men daar ook op het
Kasteel getuige van zijn.
(Van onze sportredactie)
ROTTERDAM, zaterdag. De
plaatsbewijzen die enkele weken gele
den bij de verkoopadressen voor de
wedstrijd SpartaHolland Sport zijn
verkocht, zijn morgen bij SpartaFC
Twente niet geldig. Zij kunnen vol
gende week wel gebruikt worden voor
de bekerwedstrijd Sparta-ZFC en
blijven ook geldig tot de nieuwe da
tum van SpartaHolland Sport (16
maart).
AD BOOGAERTS (43}
come-back
(ADVERTENTIE)
bloemenpraólif
Van 7 t/m 16 maart in de
Rivièrahal, in de gran
dioze omlijsting Van
Diergaarde Blijdorp
Botterdam
"p^EN zijsprong: naar een wat tach-
i-J tiger onderwerp: „I do, I do".
Dc musical heeft precies een jaar
gelopen, met voorstellingen ongeveer
om de andere avond. Heeft z(j al
voldoende afstand genomen van dit
jaar met een wat minder grote „K"
voor een totaalconclusie?
Annet: „Na een half jaar had ik al
afstand van de musical genomen".
Letterlijk?
„Nee, dat is natuurlijk niet zo, an
ders zou sommige mensen te kort ge
daan zijn. In alle voorstellingen heb
ik natuurlijk getracht een zo hoog
mogelijke prestatie af te leveren.
Maar na een half jaar hoefde ik per-
soonlijk niet meer zo. Het duurde te
lang".
Dus geen musical meer voor haar?
„Och, over een paar jaar zou ik
het best nog eens willen doen, maar
misschien ben ik dan te oud".
Terug naar „Time Present". „Na
het spelen van de rol van Pamela
ben ik moe, echt moe. Bij „I do, I
do" stond ik de hele avond te dansen
en te springen op het toneel. Werd
ik ook moe van. maar anders. DU is
vooral fysiek een dodelijk ver
moeiende voorstelling".
Zij steekt een sigaret op en zegt:
„Tijdens de musical was ik van het
roken af. Was veel beter voor mijn
stem, met al dat zingen. Nu, met de
rol van Pamela, maakt dat niet meer
uit. Op het toneel steek ik de ene si
garet na de andere op".
TVflE is Pamela volgens haar?
„Een vrouw die volkomen op
een dood spoor is geraakt Een vr(j
neurotisch wezen dat, door de schei
ding van haar ouders, haatgevoelens
heeft gekregen en volledig aan haar
vader is gaan hangen- Ze heeft op
twintig kostscholen gezeten. Het Is
natuurlijk een kreng van een meisje
geweest Ze zoekt naar een waarheid
en ze heeft verwijten. Haar grootste
verwyt, dat ze bijvoorbeeld aan haar
vriendin Constance richt Is, dat ze
VL AARDEN GEN, zaterdag In de
Visbank vormde vrijdagavond een
snelle vernissage de inleiding van een
expositie van de Vlaardingers Leen
Stolk en Leen Droppert. Etsen, teke-
mJrugem. en bronzen werken varieerden
in hoeveMieid en kwaliteit.
De voorzitter van de commissie
voor Beeldende Kunsten, de heer A.
Bakker, hield het selecte, maar uitge
breide gezelschap, waaronder commis
saris dr. C. N. Peystar en echtgenote,
een soort fabeltjeskrant voor met al
lerhande gefingeerde verhalen uit niet
bestaande kranten. De fabeltjeskrant
was keurig geplakt en voorzien van
een flink portie tekst
De heer Bakker sprak over mensen
die openingen van tentoonstellingen
niet willen bijwonen omdat het-altijd
zo warm is in de Visbank en ook zet
hij de vernissage zelf te verrichten
omdat, aldus de fabeltjeskrant, tegen
woordige „sprekerts" zo duur zijn.
Do bloemlezing handelde verder
over de kunstenaars Leen Stolk en
Leen Droppert die hun werken ergens
in 2000 wel op een Londense veiling
zouden zien.
De heer Bakker werkte zich snel
door de krant heen en toen kregen de
beide echtgenotes van de Vlaardingse
kunstenaars bloemen aangeboden.
De werken, 41 in totaal, waarvan
het bronzen balspelend meisje van
Leen Droppert zo'n tienduizend gul
den kost, hadden intensieve belang
stelling. Een Grieks vrouwenprofiel
kost tweeduizend gulden, waarvan er
echter ƒ700,— bestemd is voor het
Griekse verzet.
De tentoonstelling is dagelijks ge
opend van 12 tot 5 uur. Woensdag bo
vendien van 7 tot 9 uur en zondag van
2 tot 5 uur ran.
Dolle pret van Jaccovan Renesse
en Jasper! na de Jong in „Sweet
Charity".
Driebandentoernooi
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, zaterdag. Hoe ge
makkelijk dc positie van 'n deelnemer
aan een wedstrijd kan verbeteren of
teruglopen, ondervonden verschillende
spelers, die uitkwamen in het toernooi
van het districtskampioenschap eerste
klas driebanden. Van hen was bet
vooral de veteraan van het gezelschap,
Tournier, die een mooie prestatie
leverde, want niet alleen won h|j van
een der sterkte tegenstanders, maar in
die partij scoorde de voorzitter van
„Rotterdam" ook een serie van negen
en bracht zijn algemeen moyenne om
hoog van 0.448 naar 0.521.
Van Leuteren, die zo goed van start
was gegaan, deed het daarentegen op
de tweede wedstrijdavond minder
goed. Hij bleef ongeslagen, doch had
moeite om van den Hartog te winnen
en had zoveel beurten nodig, dat een
lokkende promotie voorlopig ver
dween. Ook van der Lem viel wat te
rug, De man, die zich als ernstig kan
didaat voor de titel aandiende, was
Overweel van Rotterdam-Zuid. Hij
maakte korte metten met zijn tegen
standers en drong zelfs van Leuteren
achter zich. Drie van de driebanders
zullen, in de nog resterende ontmoe
tingen flink moeten aanpakken, willen
ze degraderen voorkomen, want Kats
kwam na drie ronden tot 0,444, Hen
driks eveneens tot 0,444 en Den Har
tog tot 0,359., terwijl de degradatie-
grens op 0,475 ligt.
Zaterdagavond en ook zondag zal
het driebandentoernooi worden voort-
De stand na drie ronden:
1. Overweel
2. Van Leuteren
3. Van der Lem
4. Kats
5. Tournier
6. Hendriks
7. Schellere
8. Den Hartog
120 203 3 0,591
120 230 3 0.521
105 191 3 0.549
109 245 5 0,444
96 184 9 0,521
97 218 3 0,444
109 214 4 0,500
91 253 4 0,359
J£EN aantal leerlingen van de
gemeentelijke opleidings
school voor onderwijzers en on
derwijzeressen geeft een eigen
schoolkrant uit. „De Hofstee"
heet het blad, dat buiten school
wordt gestencild en verkocht. Dit
om gevrijwaard te zijn van cen
suur. Vorig jaar werd liet legale
schoolblad „de Frik" door hoger
hand verboden,
„De Hofstee" kan beschouwd wor
den als de exponent van de democrati
sche krachten die werkzaam zijn op
deze kweekschool. Het is niet moeilijk
vast te stellen, dat het blad een pro-
dukt Is van een minderheidsgroepe
ring, Dat blijkt bijvoorbeeld uit een
zinnetje als: iedereen heeft zo'n
haast om het examen te halen dat er
nauwelijks tijd overschiet om jezelf
en anderen een paar belangrijke vra
gen te stellen: Wat doen we hier op
school? Wat kunnen we doen om de
onvolkomenheden op school te veran
deren".
Het blad spreekt dan verder over
„onverschilligheid, laksheid enz. enz.,
het niet-aanwezige contact tussen
leerlingen onderling en leerlingen en
leraren."
Een van de middelen, zo zegt het
blad, om dit te verbeteren om contact
met elkaar te verkrijgen is een
schoolkrant. Maar met een krantje als
Frik, met enkele politieke extremisten
die ieder anders-denkend mens wreed
het zwijgen opleggen. En niet een
krantje als Flikvlooien %vaar je je in
gezonden stuk moet doordrenken van
gore uitdrukkingen en waarin je weer
een origineel woord voor geslachtsdeel
moet bedenken om voor plaatsing ge
schikt te worden bevonden, Nee, zulke
krantjes hoeven we niet. Maar beslist
ook geen blad dat onder toezicht staat
van wie dan maar ook. Wij willen een
blad waarin iedeeren een kans heeft."
De vraag mag worden gesteld of
deze buitenschoolse schoolkrant wel
zo'n gelukkig initiatief is geweest. Het
blad is lang niet slecht, beslist niet,
maar oen schoolkrant die alleen door
leerlingen wordt gemaakt en geleid
zal deze gewenste democratisering in
het onderwijs niet ten goede komen.
Een scholengemeenschap bestaat
nog altijd uit leraren en leerlingen.
Tot de docenten zegt de redac
tie: „V allen hebt het recht om
met ons in discussie te treden via een
ingezonden stuk. Het zal dan echter
een discussiestuk zijn. waarin u als
gelijkwaardige gesprekspartners zult
deelnemen, niet als onze meerderen of
als anze tegenstanders. Voor u gelden
deselfde voorwaarden als voor ieder
ander".
Ik heb mij bij het lezen van deze
mededeling afgevraagd als Ik nou
leraar was, zou ik dan zin hebben om
gebruik te maken van een recht (het
ïecht om ingezonden stukken te
schrijven)^ dat mij is verleend door
een groepje leerlingen. Het mag dan
heel democratisch klinken, dat voor de
docent dezelfde voorwaarden gelden
als voor ieder ander, maar wie heeft
die voorwaarden opgesteld? De redac
tie van het blad! Wie zitten in die re
dactie? Leerlingen! Wie stelt voor
waarden voor wie op? Leerlingen,
stellen voorwaarden op voor andere
leerlingen/leraren? Dit heeft met de
mocratie niet zo erg veel te maken,
wat helemaal niet wil zeggen, dat de
intentie van de redactieleden niet no-
"pNKELE mensen van deze krant
•L zijn de afgelopen dagen druk
doende geweest met opnieuw ordenen
van ons personenarchief, een werkje
dat zo eens in de vijf jaar terugkeert.
Uit de papiermassa's komen bij tijd en
wijle interessante stukken te voor
schijn, zoals het volgende briefje, dat
iemand ons toezond in antwoord op
het verzoek ten behoeve van ons ar
chief enige persoonlijke gegevens te
verstrekken.
,Hn antwoord p uw schrijven dd.
bericht ik u het volgende. In de oor
logsjaren, welke achter ons liggen,
hebben wij ervaren, dat het verzame
len van persoonlijke gegevens in al
lerlei archieven en bij diverse instan
ties het voor de vijand zeer gemakke-
hik maakte om elke categorie van
mensen op te sporen en te achterha
len. Dat onze gegevens bij de burger-
lijke stand bekend zijn, is nu eenmaal
niet te vermijden, doch wij moeten
ervoor waken, dat zich een herhaling
voordoet van indertijd gemaakte fou
ten. Ik kan u derhalve niet van dienst
zijn voor zover het de invulling be
treft van het mij toegezonden formu
lier met levensbeschrijving etc. hoog
achtend
Het briefje werd geschreven in
maart 1954.
JJEEFT u dat ook weieens? Dat u
een aantal dichtregels van een
vers kent, maar niet weet hoe het
verder gaat. En nou zou u zo graag zo
ontzettend graag, het vervolg willen
weten.
Een, lezer van deze rubriek in Ede
(Gelderland) zit met zo'n probleem.
"Wie de vecvolgregels kent van het
nu i volgende vers bewijst genoemde
lezer een grote dienst:
„Vriend ik ben tevreden,
't ga mij zo het wil.
In mijn fcïeitte woning,
leef ik blij en stil.
Menig mens heeft alles.
wat hij wenst op aard.
Maar ik kan 't ontberen,
dat is schatten waard.
Wie weet hoe dit gedicht verder gaat,
wordt verzocht dit aan de schrijver
van het Rotterdams Dagboek te mel
den
Droomwens van een Feijen-
oordsupporter: Sparta pakt
Twente, Sparta pakt Twente,
Sparta pakt Twente.
bel is. Als een schoolkrant werkelijk
de democratisering wil bevorderen is
een eerste vereiste, dat verantwoorde
lijkheid voor de inhoud in gelijke
mate berust b(j leerlingen en leraren.
De Hofstee is een aardig blad, maar
tevens een principiële misgreep.
De politie wijst de bezoekers voor
de voetbalwedstrijd CW—UVS die
morgen op het terrein van CVV aan
de Groene Kruisweg wordt gespeeld,
dat parkeren op de Groene Kruisweg
niet is toegestaan. Automobilisten
kunnen hun auto kwijt op de Pen-
drechtseweg en de Oldegaarde.
(Van onze kunstredactie)
De musical „Sweet Charity" heeft
1 in het Luxortheater een
begin gemaakt met de verovering van
Rotterdam. Daar heeft het tenminste
alle schuw van. Het publiek reageerde
veel en spontaan tijdens de voorstel
ling en na afloop was er een klaterend
applaus.
De dank voor een flitsende show,
met in de titelrol een ware vedette:
Jaspemna de Jong. Uit de recensie die
onze recensent schreef naar aanlei
ding van de landelijke première
tweede kerstdag j.l. in Tilburg ver
melden we hier nog even wat „slag
zinnen".
„Glad, luchtig verhaaltje, dat voor
Nederlandse begrippen met ongekende
perfectie werd gebracht"; „schuimen
de, variété-achtïge nummers"; „een
wonder van geroutineerde showbussi-
ness".
Voor wat betreft de eerste voorstel
ling in Rotterdam tevens de eerste
voorstelling in een „grote stad"
kunnen deze slagzinnen wéér gehan
teerd worden, hoewel er toch een paar
kleine bedenkingen vielen te noteren.
Het duurde bijvoorbeeld zeker een
kwartier voordat de musical-motor
geolied liep, maar dai zullen we maar
op grote-stad-zemiwen houden en
verder slaagde het ensemble er diverse
krfren voortreffelijk in liedjes onver
staanbaar de zaal in te krijgen, waar
dan weer de slechte akoestiek van het
Luxor-theater voor een groot deel de
bet aan is.
Voor het overige Is „Sweet Charity"
een pretentieloos feest van beweging,
ritme en kleur, (met magnifieke de
cors), waarvan met de bekende aan
zekerheid grenzende waarschijnlijk
heid gezegd kan worden dat de voor
stellingen in Rotterdam (tot en met 10
april) succesvol zullen verlopen.
'(Van een medewerkster)
FUERZON is een van de weinige mo-
dehuizen, die voor de aanstaande
moeders onder haar klantenpiibliek
speciaal een modeshow samenstelt.
Zowel positiekleding als kleertjes,
speelgoed, gebruiksartikelen en wa
gens voor de baby liet het magazijn
gisteravond zien in eigen huis.
Sinds het tijdstip dat vrouwen-in-
verwachting als normale medeburge
ressen werden geaccepteerd en tijdens
de zwangerschap mochten blijven
deelnemen aan het openbare leven,
zijn er ieder jaar meer taboes geval
len. Deze keer zagen we voor haar
sportieve, lichtelijk hippe, broekpak-
ken, die dank zij een vernuftig ont
werp de volle negen maanden mee
kunnen. Het voorstuk van de pantalons
bestond namelijk uit een stretch pand
van heup tot heup, dat dus „mee
groeit". Hieroverheen de vrij lange
jas, die stretchmateriaal en buik ver
hult. Ook kanten onderjurkjes waren
op een dergelijke manier m elkaar
gezet. Voor wie mee wil blijven doen
op alle fronten, waren er huis- en uit-
japonnen van in cashrmr gedessineer
de stoffen; tot op de grond. Opstaande
col en taille onder buste.
Dc witte kraagjesstijl langdurig
onverbrekelijk verbonden aan de ima
go van de aanstaande moederbegint
meer en meer terrein te verliezen. Om
de aandacht van het wordende leven
af te lelden zijn er andere versierselen
voor de positiejurken bedacht. Uit
Amerika kwam een rood-wit-blauw
uitwaaierend jurkje, dat dankzij de
kleurenbanen in de lengte niet veel
doet vermoeden. Tijdens 'de mode
show liepen verkoopsters af en
aan met onderdelen voor de baby-uit
zet, kinderwagens en wiegen. Een
meer dan manshoge Apollo-8 cabine,
compleet met micaraampjes voor het
uitzicht, stal de show. Het gevaarte
dat in oranje riet was uitgevoerd en
eventueel naar de startbaan kon rij
den, was toch nog wel voorzien van
een enkel kanten roesje en van binnen
bekleed.
Als iels volkomen nieuws kwamen
ons voor hele kleme maatjes geplasti
ficeerde jasjes met levensgrote rits
sluitingen en regenkapjes of zuidwes
ters. In hetzelfde bloemetjesmotief
waren er katoenen bijpassende jurk
jes. Het zijn kleertjes die in hun vro
lijke originaliteit wel heel ver af staan
van de geijkte roze en zachtgele baby
kleertjes, die we doorgaans onder ogen
krijgen. De ladyspeaker sprak zelfs
over „love-in" jasjes. In ditzelfde gen
re horen ook de stretch boxpakjes en
vïstramjasjes thuis, die we al enige
jaren kennen
De N.V. Tankvaart Rotterdam
zal maandag het motortankschip
Dutch Faith (933 brt) in de vaart
brengen. De vloot van deze rederij
bestaat nu uit zes schepen voor het
transport van vloeibare chemicaliën.