Vechten voor meer subsidie
m
JOHN VAN DE REST EN JULES ROOYAARDS WILLEN GROTER NRT
MAPJE MET
YEEL EN
PRETTIG
LEESVOER
m
Tableau de la
troupe voor het
nieuwe seizoen
Silfip
BhHHEh
'iïwl
Ook Melkunie
stopt levering
losse melk
ROTTERDAM MIJ NMOND
Negorij
Actie
fci&llstJSi
WETHOUDER REEHORST OPENDE CABARET
Goede liedjes
in Lemaires
Twijfelaar
SIS?
Nieuw kantoor
van Ruys-RSK
op luchthaven
Amerikaanse meet-
en regelapparatuur
op varende expositie
pag. 4 - vrijdag 5 september 1969
door FRANS HAPPEL
„We gaan nu een gevecht leve
ren om meer subsidie. Meer
subsidie van het Kijk en van de
gemeente. We hebben ook meer
mensen nodig, opdat het gezel
schap functioneel kan werken."
Felle uitspraak van John van
de Best (29), samen, met Jules
Rooyaards artistiek leider van
het Nieuw Rotterdams Toneel
Het gezelschap staat aan de voor-
avond van hét seizoen 1969/1970,
"Wat voor een seizoen gaat het
worden, vragen de toneelmimien-
den in Rotterdam zioh af. Zal het
gaan, zonder Rob de Vries? Daar
komt het eigenlijk allemaal op
neer.
John van de Eest pratend tussen
twee repetities door zegt veel ver
trouwen te hebben in de toekomst. En,
hy heeft plannen gemaakt. Die extra
subsidio is hard nodig, zegt hy. Want:
„Neem nu het Ficcolothcater. Hei
NRT gaat er vier pro du kt les brengen.
Elke .produktie wordt een maand ach
ter elkaar gespeeld en daarna een
maand in het land. Daar krijgen we
van het Kijk geen subsidie voor. Dat
kan eigenlijk niet".
Waarom wenst Hij uitbreiding van
het gezelschap?
„We bespelen au de Rotterdamse
Schouwburg en het Piccolo theater.
Maar binnenkort komt het Hofplein
theater (de als toneelzaal to gebruiken
auia van de nieuwe mammoetschool
nabil het HofpleinF.HJ klaar. Daar
zonden we de kleinere speelstukken
moeten gaan brengen. We starten met
een introductieprogramma voor de
middelbare schooljeugd. Acteurs en
actrices geven zogenaamde kunstuur-
Ues op de Scholen. Het vergt allemaal
veel voorbereiding. Over de mensen
die met het introductieprogramma be
zig zijn kunnen we voorlopig niet be
schikken voor het „normale" repertoi
re.Echt, we hebben meer mensen no-
dig, willen we tenminste functioneel
kunnen werken".
Is die behoefte plotseling ontstaan?
Van de Eest: „Nee, natuurlijk niet.
"Wil je nieuw publiek naar de schouw
burg trekken dan moet je propaganda
maken, voorlichten, het toneel naar
het publiek brengen. In Rotterdam
ligt wat dat betreft nog een groot ter
rein braak. Rotterdam biedt vele mo
gelijkheden. Dit in tegenstelling tot
Amsterdam, daar is alles al zo'n beet
je gedaan. Als je in Amsterdam zegt
dat je in Rotterdam gaat werken dan
denkt men dat je in een negorij te
recht koxnt Dat is geklets. Ik» woon
hier nu en ik werk hier en ik moet
zeggen dat het enorm meevalt. En, de
medewerking van de .gemeente is
uniek. Er kan, nee, er moet dn Rotter
dam iets gedaan worden. Daarvoor
zijn mensen nodig."
Kan hy zich voorstellen dat zijn
leeftijd en die van Jules Rooyaards
(34) aanleiding- kan ztfn voor beden
kelijke gezichten?
Van de Rest: „Dat zouden beden-
kingen zijn die niet passen in deze
tijd. Het is net zo fout om. onze leef
tijd negatief aan te wenden als posi
tief. Voordat er sprake was dat ik
naar Rotterdam zou.gaan had ik plan--
nen voor Londen. Men zei daar: John,,
als je komt, kom voor je 30e. De trend
in Engeland is: hoe jonger hoe beter.
Dat is ook niet juist. Wat is jong? Het
is niet door je leeftijd dat je over
wicht hebt, maar door je resultaten,"
„Ergens heb ik gelezen dat Van de
Rest en Koyaards nu toch. wel ineens
een mooie kans kregen. Ben ik het
niet mee eens. Laten we het zo zeg
gen: Jules en ik krijgen de kans om
ons waar te maken, met het accent op
waarmaken. Goed, de kroonprinsen
zijn nu koning. Maar het is niet zo
van „de koning is dood. de koning
leeft".
„Wie zegt dat wij jong zijn, vergeet
trouwens dat er een heel apparaat
achter ons staat. Goede acteurs en ac
trices, dramaturge Anty Westerling,
Frank Raven als hoofd ontwerp, Mar-
griet Lohman die erg hard werkt aan
de public relations en niet te vergeten
Marius Kip, die als zakelijke leider
van het NRT een geweldige staat van
dienst heeft. Het is niet om leuk te
praten, maar Marius steunt geweldig."
En: „De deuren van ons kantoor staan
letterlijk de hele dag open. Er moet
inbreng zijn. Van iedereen. We zijn
een team. De hoofdman is weggeval
len. Het team valt op elkaar en werkt
sterker samen dan ooit tevoren."
Een motie van vertrouwen van
John van de Rest. Hij meent het, zegt
hij. Voor honderd procent.
Het repertoire voor het seizoen
1969/1970 is grotendeels bekend. Een
voor elck wat wils. geheel In het ka
der van een stadstheater dat een der
gelijke programmering nu eenmaal
vraagt.
"Welke Wn gaat het'NRT de eerstko
mende seizoenen volgen?
John van de Rest: „Primair blijven
We proberen de kloof te overbruggen
tussen schouwburg toneel en
publiek. De plannen voor een meer
„open" Rotterdamse Schouwburg
een nieuwe ingang, verbinding met'
het Piccolotheater, de kelder-foyer zal
veranderd worden in. een bistro, expo
sities, een informatiecentrum- enz.
wijzen al in die richting."
„Wat betreft de stukken laten we
de ljjn van „het publiek een spiegel
voorhouden" los. We gaan veel meer
het accent op theater, op actie leggen.
Hebben, we een stuk met een bood
schap, dan zal die boodschap toch in
actie gevangen worden".
Van de Rest heeft de. supervisie
over het zogenaamde inlroductiepro-
gramma, waarvan op 16 september de
eerste voorstelling wordt gegeven.
Kan hfj een nadere' aanduiding geven
over wat er gaat gebeuren in het Pic
colotheater?
„Het is een programma van Martine
Crefcoeur, Huib Broos, Johan Ooms
en Cees Linnebank. De jongeren dus.'
De teksten hebben ze zelf geschreven.
Het zal een collage van teksten, mu
ziek en kleurendia's worden, geba
seerd op illusie en werkelijkheid. Ik
zal een voorbeeld gevn. Een scène uit
„Uitkomst" van Heijermans: Jantje
gaat met de zwaan naar de maan. De
volgende scène gaat over astronauten
die op de maan zijn geland. Illusie en
werkelijkheid. Het programma zal mi
nimaal 25 keer gespeeld worden voor
de scholieren".
En: „Nogmaals, we willen mensen
trekken, vooral de jeugd. Laat ieder
een maar komen. Ons huis, de
schouwburg, is niet besloten, het is
hier geen dooie troep".
Tijdens een repetitie van „Mijnheer gaat op jacht". V.l.n.r. Wim van den Heuvel, Lies Franken en regisseur Jules
Rooyaards. Op het ba Icon: Etly van Stekelenburg.
Het tableau de la troupe van het
NRT voor 1969/1970: Zakelijk direc
teur: Marius Kip; artistieke leiding:
John van de Rest, Jules Royaards en
Anty Westerling (dramaturgie): de
actrices Cocki Boonstra, Martine Cref-
coeur, Lies Franken, Rie Gilhuys, Nel-
lekc Knegtmans, Enny Meunier, Rick
Nicolet, Annet Niemvenhuyzen, Lu-
cienne Scheeres, Élly van Stckelen-
burg, Liesbeth, Struppert, CamiUe de
Vries, Joke dc Vries.
De acteurs Peter Aryans, Bas ten
Batenburg, Steyo van Brandenberg.
Huib Broos, Edmond Classen, Max
Croïset (half jaar), Pim Dikkers, Paul
van Gorcum, Gerard Hartkamp, Carol
van Herwijnen (half jaar), Wim van
den Heuvel, Wim Hoddes, Ad Hocy-
mans, Jan Lemaire, Gees Linnebank.
Pieter Lutz, Sacco van der Made, Jo-
han Ooms, Hans Polman, Adolf Rij-
kens, Johan Schmitz, Eric Schneider.
Aart Staartjes, Henk van Ulsen (haLf
jaar) en Frans Zuidinga.
Hoofd ontwerper is Frank Raven en
verder Bert van Hinthum (kostuum-
adviseur), Margriet Lohman (pu
blic relations) on Riet van der Plas
(administratrice).
Dit seizoen voor het eerst in vaste dienst bij het NRT: Frank Raven. Voor
bijna alle komende produkties ontwerpt hij de decors, ook die voor „Mijr-
heer gaat op jacht".
Raven voelt zich best op zijn plaats bij het NRT. Want: „We hebben één van
de best geoutilleerde decorateliers van Nederland. En hetzelfde kan
worden van decorbouwers als Chiel de Meij en Tom van Gilpen".
Wat denkt hy persoonlek te berei- werkt en nu zitten we in Rotterdam,
ken in Rotterdam? Wc zullen ons volledig inzetten. Maar,
Ik ben van free-lance overgegaan we zijn geen heilsoldaten, we vragen
op „vast". Hetzelfde geldt voor Frank niet om dank-je-wel. Het is een in-
Raven. We hebben samen overal ge- vestering".
JOHN VAN DE REST: „We zlji. geen heilsoldaten".
Het NRT streeft er naar om de
bezoekers van de Rotterdamse
Schouwburg beter over de te
spelen stukken te informeren.
Dat dit streven vruchten af
werpt blijkt nu o.a. uit een
nieuwe opzet van de program-
maboekjes.
Geen dox boekje meer met een rolver
deling, een babbeltje over de schrij
ver en de notore advertenties, maar
een informatiemapje met een grote
hoeveelheid prettig leesvoer.
Het mapje van „Mijnheer gaat op
jacht", het blijspel waarmee het
NRT het seizoen opent, biedt een
rolverdeling, een uitgebreide le
vensbeschrijving van de schrijver,
George Feydeau, een verhandeling
over „La belle epoque", een over
zicht van de werken, van Feydeau.
een decortekening van Frank Raven
en enkele oude foto's. Een en ander
ls "op kleurige losse bladen gedrukt.
De kosten van het mapje zullen
vrijwel gelijk zijn aan die van een
„normaal" programma.
In het mapje staat ook de korte in
houd van „Mijnheer gaat op jacht",
We nemen ter informatie vooraf ge
deeltelijk over: „In deze komedie
van de Fransman Feydeau wordt
gejaagd op vele soorten wild. Mijn-
heer Duehotel maakt zijn beeld
schone maar uiterst fatsoenlijke
vrouw Leontlne wijs dat hij bij zijn
vriend Cassagne, die buiten woont,
gaat jagen. Leontlne, die er van
overtuigd is dat haar man haar niet
bedriegt, wil niets weten van de
hartveroverende charmante dokter
Moricet. Duehotel is nog niet ver
trokken of Cassange arriveert om
zijn vriend, die hij in maanden niet
gezien heeft, om raad te -vragen.
Zijn vrouw heeft hem verlaten,
maar wil niet scheiden. Hij wil haar
nu. op heterdaad betrappen. Nee,
van jagen houdt hij niet. Dat doet
hij nooitl"
Het nieuwe Informatiemapje is een
idee van Margriet Lohman, die voor-
het NRT „public relations" verzorgt.
Rotterdam heeft er weer een
uitga ansmo gelijkheid bij. Wet
houder. Reehorst zorgde gister
avond voor de opening. Op dé rij
baan, van de Mauritsstraat
staand, liet. hij een fles edel vocht
tegen de pui van pand no. 133
aan scherven gaan en daarop
konden dë deuren van het caba
ret „In den Twijfelaar" officieel
voor de eerste keer open.
Wethouders daad geschiedde onder
grote belangstelling van genodigden
en omwonenden. Het door Twljfe-
laar-directewr Louis Lemaire hertelde
muziekkorps was wél te horen, maar
niet te zien, omdat de tamboer-maitre
het cabaret niet kon vinden en zo
doende met zijn volgelingen door de
omliggende straten doolde.
Na een receptie in het café «,In den
Twijfelaar" de première van het nieu
we programma „Uit den Twijfelaar".
In het knusse, functionele zaaltj e (ge
lukkig ontbreken aHerlei afleidende
tierelantijnen!) presenteerden Loos
Vos, Herman Frank, Louis Lemaire cn
pianist Bertus Nicodeem zich met zo
wel oud als vers programma. Ik stel
maar meteen, dat lk deze cabaretgroep
in de nieuwe behuizing een lang leven
toewens. Een eigen theater beginnen
in Rotterdam getuigt van mooi opti
misme. Heeft dat optimisme een reële
basis dan is het gerechtvaardigd. Toen
do Twijfelaars een aantal maanden
geleden hun plannen bekend maakten,
was er twijfel. Twijfel die, wat mij
betreft, gisteravond voor een deel ia
weggenomen. Wat er op het toneeltje
geboden wordt heeft namelijk vol
doende kwaliteit.
Na een. nerveus begin werden er re
delijke tot soms zeer goede dingen ge-
daan. Vooral door Herman Frank (mi
misch knap), maar Loes Vos en Louis
Lemaire bleven niet ver achter. Dat
dit drietal nu drie jaar samenwerkt is
te merken. Men is goed op elkaar in
gespeeld, duidelijke zwakke plekken
zijn niet aan te wijzen. Het program
ma „Uit den Twijfelaar" bevat ir» dc
eerste plaats goede liedjes. Een ju
weeltje was zelfs „Pappalouri", de vo
gel die in een ver land (lees: Grieken
land) wordt gekortwiekt op de tonen
Door een fies tegen de pui stuk te
slaan, heeft wethouder Reehorst gis
teravond het cabaret In den Twijfe
laar geopend.
van een semi-Theodorakiaans mu
ziekje. De zangstemmen harmonieer
den keurig. Verder ook alle lof voor
de aanklacht tegen dc Rotterdamse
bagger cn voor „Rotterdamse meisjes
willen vastigheid" met koldcr-inter-
mezzi.
Minder waren enkele actuele grap
jes. Of niet spits genoeg of al wal
oudbakken zoals fratsen over de
Gaulle en de NVSH. Maar, dat is bij
te schaven. Bertus Nicodeem tenslotte,
bewees hoe goed een onopvallende
pianist kan zijn.
FRANS HAPPEL.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag Op de
Luchthaven Rotterdam heeft de n.v.
Ruys-RSK Luchtvracht donderdag
een nieuw kantoor in gébruik geno
men. Dit nieuwe onderkomen is drie
maal zo groot als het oude van deze
n.v., die zich met luchtvrachtexpeditie
bezighoudt. Er werkt 15 man perso-
neeL
Ruys-RSK Luchtvracht n.v. is op
gericht op 1 januari 1968 door Ruys
Co en Reimann, Stok Kersken's
Vereen:,gde Expeditiebedrijven n.v.
Beide firma's hadden zowel op Schip
hol als in Rotterdam vestigingen.
De directeur van Ruys-RSK Lucht
vracht n.v., de heer W. Wladimiroff,
vertelde .gisteren dat na de oprichting
van de nieuwe n.v, R.S.K. introk bij
Ruys Co op dc Luchthaven Rotter-
Dc groei van het Iuchtivrachtvervoer
maakte al spoedig een groter kantoor
noodzakelijk. Op de plaats van het
voormalige Ruys Co-kantoor is het
nieuwe neergezet door Gebr. SpindJer
Bouw- en Aannemingsbedrijf te Rot
terdam.
Op 25 maart van dit jaar is de eer
ste paal geslagen.
Het kantoor van Ruys-RSK Lucht
vracht n.v. is niet alleen het grootste
in zijn genre op de Luchthaven Rot
terdam, maar de n.v. beschikt ook ala
eerste In het eigen gebouw over een
loodsruimte van 40 vierkante meter,
waarvan 10 vierkante meter douane
loods.
Met het oog op een verdere expan
sie van het goederenvervoer door de
lucht kan eventueel later op het nieu
we kantoor een verdieping bijge
bouwd worden. Bij de fundering is
daar Tekening mee gehouden.
MDVERTFNT/E»
ïlke Vpij d ag avdnd
tot 9 uur open
Normaal verkopen wij dit fijne
damesvestje voor" f.17.95 en
dat is heus niet te veeltij
dens deze aanbieding betaalt
U nog veel" minder en dat
maakt een ritje stad wel rrieer
dan de moeite waard.
Prachtige acryl damesvesten Jn
het meest gewilde model: ron
de hals, randgarnering, fully
fashioned mouwinzet.
Keuze uit diverse kleuren, nu
voor nog géén twaalf gulden.
100% acryl
fully fashioned
Vrijdagavond om 6 uur begint
de verkoop van. deze mooie
vestjes van 100% acryl, met
ronde' hals, fully fashioned,
kleuren wit, rood, bleu, beige
en groen, maten_
38 t/m 46;
Ook maandagmorgen open
Géén tel, of schrift, best
ADVERTENTIE)
elke vrijdagavond
...tol 9 uur open
Op onze gordtjnenafdeling lig
gen 2e klaar, do mooiste vitra
ges die ooit voor Uw vensters
hingen.
Frame voile mystères, luxe
mystères, extra hoog 210 en
240 cm, in ivoor, bedrukt met
fraaie dessins.
Een partij van deze franse voi
les uit dc series van 8.75
10.50 koopt U nu per meter
voor nog géén vier gulden.
Franse Voile
éénmalige
aanbieding
8 N"
Vrijdagavond om 6 uur begint
de verkoop van deze prachtige
Franse voile mystères, in ivoor,
bedrukt met fraaie dessins,
21 Oen 240 cm hoog,
perimeter
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag. De
Nederlandse Melkunie heeft als
een der laatste melkfabrieken in
do randstad de levering van losse
melk stopgezet. De vraag naar
losse melk is zo gering, dat het
bijna niet meer de moeite loont
om het te verkopen. De omzet er
van bedraagt nul tot drie procent
van de totale omzet aan melkpro-
dtikten door de slijters. In som
mige Rotterdamse wijken werd
soms nog wel eens 5 procent ge-
liaald.
In een ingezonden stuk aan onze
krant schrijft een lezer:
„Wij toorden nu verplicht de veel
duurdere jlcsseumelfc tc nemen en we
hebben ook extra rompslomp van lege
flessen in huis. Als er inderdaad haast
geen vraag meer is naar losse melk
leg ik mij graag bij dit besluit van de
Melkunie neer, maar mochten er meer
lezers zijn die dit niet in de haak vin
den dan hoop ik toch op meer protest
tegen deze opgedrongen prijsverho
ging", aldus de brief.
De heer .J van de Beuke], publici-
teitscheü van de Melkunie gaf hierop
het volgende commentaar. „Behalve
dit ingezonden stuk heeft ons geen en
kele klacht bereikt. De verkoop van
losse melk is voor de slijters een ver
liespost We neigen ertoe losse melk
een exclusief artikel te noemen. Slij
ters die losse melk verkopen moeten
een spoellokaal aanhouden op voor
schrift van de Keuringsdienst van
Waren. Zo'n spoellokaal kost ze tien
tot vijftien gulden per week en dat ia
nog aan' de lage kant. Per week ver
koopt een slijter tien tot vijftien liter"
losse melk, die hij in een 40-literbus
op zijn kar heeft. Het heen en weer
kletsen komt de kwaliteit van de melk
niet ten goede".
„Ik zie in, dat het prijsverschil (los
se melk 0,55 per liter, flessemelk
ƒ0,61 per liter) voor sommige mensen
een rol speelt. Er zijn echter goede
vervangingsmiddelen voor losse melk,
de zogenaamde magere melksoorten,
in plastic verpakking. De enige con
cessie die de mensen moeten doen is
genoegen nemen met minder vette
melk".
De heer Van den Beukei doekt op
het produkt Slank-O-Mel (ƒ0,47 per
liter) dat 0,2 procent vet bevat Bin
nenkort komt er nog een magere
melksoort op de ma"kt.(Mel-Vite) die
1,3 procent vet bevat en 0,53 per li
ter kost.
DEN IIAAG, vrijdag. Van 23 tot
en met 25 oktober zal aan de Rotter
damse Maasboulevard (ter hoogte vau
de Willem Ruyslaan) een Amerikaan
se varende tentoonstelling ie zien zijn
van dc nieuwste apparatuur op het
gebied van de inustrlele meet- cn re-
geltechnltk uit de Verenigde Staten.
Aan boord is een, speciale exposïtio
over het nut van de ruimtevaart voor
techniek en technologie. Het als expo
sitieruimte ingerichte schip, de ms,
Lorelei, komt dan uit West-Duitsland,
waar het in tien dagen vier Rijnsteden
bezoekt.
De verkooptentoonstelling maakt
aeel uit van een groots opgezet pro
gramma van het Amerikaanse minis
terie van handel om de export te be
vorderen. 32 firma's, waaronder veel
kleine er. middelgrote die in Europa
nog onbekend zijn, tonen een keus uil
hun producten.
Speciale aandacht zal worden ge
schonken aan de vestiging van agen
turen in ons land teneinde service te
kennnen verlenen aan eventuele klan
ten.