ROTTERDAMS DAGBOEK
Allen Jones speelt
met vrouwebenen
lil ,tjpwnii
Firma Schroder
weg uit Lijnbaa
GESLOTEN
TOY-TOY-TOY NU IN DON QUICHOTTE
ii§i!®!§fe
ROTTERDAM RIJNMOND
I ld jade t ansi ;f Rijm i md
MAASVLAKTE GROTER MN
THOMASSEN'S PLAN
NAC VERBOLGEN
Zware straf
voor Brouwers
Molezün
Gezin remt
ontwikkeling
Koos Breur
overleden
juwelier-horloger
i' /-/><*/? l'n ihulh
FIJN YOOR NIKS UIT
Advies voor bromfietsers
We hebben toch eeii goedkope avond!
mfm VAN HOLLAND
- aLiAjdk? f^,c v-'■5GT:'-rc:
Naar oen mooi vrouwebecn Fan altyd
weer kijken, tenslotte, A (hing of beauty, niet
waar!
Allen Jones, Engels graficus, is kennelijk ook
gefascineerd door dit deel vleselijke welgescha
penheid, want honen, vrouwebenen wel te ver
staan, zijn een vaak weerkerend thema iu zÜn
werk, zeker de laatste jaren»
Als liefhebber van kunst, benen of beide
kunt ii tot 12 oktober in het prentenkabinet van
museum Boymams-Van Bouningcn gaan kyken
(en vergelyken).
Met deze expositie van Jones zot Boymosns de
sentatie voort van een generatie Engelse grafici, die
zonder meer de beeldende kunst van deze tijd mede
evn gezicht gaven. Zo was Kitaj. een van Jones* mede-
sluaentcn, all ©ardor tn Boymaais te zien en els men
aan de Mathenessorlaan dit overzicht wal complete
ren, kunnen wc nog exposities tegemoet zien van nog
twee ocademicgenoten van Jones, David Hockney en
Peter Phillips. k
Maar r.u Jones. In zijn oudste prenten hier getoond,
datorond uit de jaren '59. 'CO. blijkt Jones cog een
post-expressionist, te 2ijn. Litho's vol uitbundig kleur
gebruik en een soms moeilijk te lezen voorslemntf.
Toch blijkt ook In deze bladen al do preoccupatie met
de vrouw.
In latere prenten verschijnt ó:e vrouw dan duide
lijker aan de hand van fotofragmenten en herhaald
afgebeelde ansichtkaarten o.*n echter even snel weer
te verdwijnen, d.w.z. onherkenbaar te worden, omdat
ze nog wel die gave benen bezit, maar oen bovenlijf,
dat ton dienste van Jones' opvattingen beeldend
„verminkt" Is.
Sen goed voorbeeld van de werkwijze van Jor.es is
de zeefdruk "t-shin". Op dit sturt ls. zoals het bij een
goed t-shirt betaamt, oen voorstolling aangebracht.
In dit geval is de voorstelling ©en portret van.Bri
gitte Bardot, maar samengesteld en meervoudig, opge
bouwd uit delen. Achter BB gaan twee mannen schuil
en achter de deels weggescheurde J urk komt een
lichaam te voorschijn, bedekt door slipje en beha,
Toch is het Juist in zijn samengesteldheid misschien
een van ue roeestzeggende portretten van la Bardot
geworden. Deze samengesteldheid misschien kim je
zelfs spreken van tweeledigheid herkent men ver
volgens ook in andere orerïten en kan, dacht ik, gel
den als een stijlkenmerk voor Jones. Zéér duidelijk
is dit hot geval tn „Hermaphrodite head", maar even.
zeer geldt het voor „Selfportrait", waar een pin-up
het beeld completeert.
Deze zelfde tweeledigheid wordt ronduit meesterlijk
in de serie „Concerning marriages", waar ze middel
wordt om de twee-éénheid van het huwelijk uM. te
drukken. Jones creëert hier als het ware een nieuwe
mens. opgebouwd uit evenveel delen maxi els vrouw,
voortschrijdorud ook op zowel manne- als vrouwe
benen en schuilend onder een groot formaat "heren
hoed. Dat hij deze serie afsluit met een pront, die wat
mij betreSt de ondergang van datzelfde huwelijk
illustreert, het huwelijk ondergaand in een zee (van
moeilijkheden?), maakt de serie alleen nog maar
waardevoller.
Soms ook laat deze samengesteldheid in opbouw
ruimte voor Jones' expressionistisch© verleden, dat
dan in woedende kleurexplosles hot papier in brand
zot. Toch zijn deze kleur uitbarstingen niet alleen
zijn terugkerend verleden, maar ook pogingen om
ruimte en vooral snelheid te suggereren. Die ruimte
van het papier, van de begrensde oppervlakte, is hem
soms te klein. Letterlijk staat het ook geschreven op
een van zijn prenten„The surface Is flat'?.
Vandaar ook, dat in de reeks „A new perspective
on floors" hét onderste deel van deze litho's scharnie
rend £s opgeklapt De derde dimensie, eeuwig© rivaal
van de schilder- en prentkunst werd door dit foefje
alsnog verkregen. Toch heeft Joneg deze foefjes niet
nodig. Dat bewijzen de schoentjes a tot en mi-t d.
Pure grafiek 1
„Don't Knock, the doctor is dead". Met deze woor
den. op zijn deur nam Manoio (prachtnaam) Molezün
afscheid van zijn dokterspraktijk om zich vervolgens
geheel te- kunnen wijden .aan zijn schUderskunstige
carrière,.
Een carrière, die hem niet alleen in Spanje veel
faam bezorgde, maar kennelijk ook daarbuiten, want
0T BESTAANDE
^DEMARCATIELIJN
(Vaat onze sportredactie)
ROTTERDAM, zaterdag, Ad
Brouwers, do rechtsbuiten van NAC,
H.-A®0*" de sfcrafcomanissie van de;
KNVB voor drie wedstrijden ge-
sahopst. Bovendien kreeg hij een geld
boete van honderd gulden. Dit naar
aanleiding van het feiit dat de Breda-
naar in de zondag 'gespeelde eompeti-
tlmvefctrjW togen SVV ran scheids-
rechter Klaassctis een. officiël waar
schuwing opliep wegens het maken
van een trappende beweging naar 2ijn
tegenstander Van Leeuwen,
Bij NAC is men ten zeerste verbol
gen «ver de straf. De heer
F. J. w. Speekenhrmk, secretaris van
de Bredase e red; visieveren iginig,
noemde de strafmaat vanmorgen „ab
surd1", „Als je ziet dat Kort van Tel
star, die Luyten heeft nagetrapt, al
leen maar een geldboete krijgt, dan
krijg je toch de indruk dat er met
twee m®1 ten gemeten wordt", aldus de
heer Speekenbritrtk. Volgens NAC's se
cretarisi is de kans .groot dot Brouwers
tegen zijn straf in beroep gaat.
Ad Brouwers had geen blanco straf
lijst. Vüf(l) jaar geleden liep hij we
gens een onvrlende! ijike opmerking te
gen de scheidsrechter ©veneens een
waarschuwing op. Brouwers werd
toen niet bestraft, maar hij kreeg een
proeftijd van een jaar,
COSTVOPRNE
Dit is de
discussieschets
over de
uitbreiding van
de Maasvlakte die
burgemeester
W. Thomassen
heeft gevoegd
bij zijn beleids
nota ovei het
Havenbedrijf.
Volgens hem is
uitbreiding
dringend nodig,
omdat de huidige
Maasvlakte
onvoldoende
ruimte biedt
voor met name
het staalbedrijf
van Hoogovens-
Hoesch.
Zie ook pag. 6.
_';V J-
ROCKANJE
^VOORGESTELDE
gbEHARCATiELlJN
IrÊgREaRegéBjeo,
BONN, zaterdag (DPA), West-
Duitsland zal Israël in 1969 economi
sche hulp ter waarde van 140 miljoen
-Mark verlenen. Ook in 1968 gaf Bonn
Israël economische steun tot dit be
drag. In Bonn is voorts bekendge
maakt dat de Bondsrepubliek Marok
ko, Tunesië, Jordanië en Jemen de
Arabische landen waarmee West-
Duitsland diplomatieke betrekkingen
onderhoud in 1069 economische
steun ter waarde van in totaal 227
miljoen Mark zal verlenen.
ÏEIOlNG
h«RonalBummftcoLl
Allen Jones: voor liefhebbers van kunst, benen,
of beide.
op de openingsavond waren al echt werken van hem
verkocht. Een resultaat, waar menig galeriehouder
gaarne voor .tekent.
Molezün is een typisch representant van de schil
derkunstige traditie van zijn land, die met name door
schilders als Tapies, Saura, Thaxrats en Tetto Inter
nationale bekendheid en waardering verkreeg.
Het Spaanse expressionisme hoeft zich altijd ge
kenmerkt door een felle, aardse betrokkenheid, vorm-
gogoven in donkere kleuren, waaronder hartstochten
glijden. Wie ooit verder dan do door toerisme verpeste
Spaanse kust Is geweest en de dorre hoogvlaktes van
het binnenland kent, aal met deze schilderkunst geen
moeite hebben. De aardkleuren, de rotsen en stenen
van Cotalonië zijn in de schilderskunsi terug te vin
den.
Ook bi) Molezün vindt u die üonköre kleuren: aard-
bruin, grijzen en blauwen, geschikt in grote structu
ren van blokachtige opbouw. Daaroverheen staan
witte penseelaels, aan onbekend schrift gelijk. Soms
suggereert hij door overiengse strepen schuttingen,
zoals voor hem tapïes al deuren en. muren ontdekte.
In zijn latere werKen zjjn er fellere kleuren, vooral
oranje, die hot werk boven de dorre aarde uittillen.
Misschien ctat Molezüns schilderijen en monotypes
hier als passé ervaren worden. Maar door hun kracht
en de vakmanschap, waarmee re gedaan zijn, zullen»
zo toch menigeen veroveren.
In de RotUuriam.se Kunstkring aan de Witte de
Withstraat Tot 12 oktober.
Kunstwerk van de maand in hot Centraal Museum
Utrecht is deze keer een werk van. een Rotterdammer;
beeldhouwer Jan van. Dijk. „Een bijzondere man, die
Van Dijk, want wie heet cr nu Asjes? Jan Asjes van
Dijk?" Asjes, naam van de maand! „Soms zou je wil
len, dat je op een expositie ook kon applaudisseren
Handenklappend, achteruitlopend de deur uit." Als
dank. „Waarom doen we het eigenlijk niet? Weet u
het?" Het zal leeg zijn naast museum Boymans als
Rickeys geruisloze wentelwieken weg zijn. „Heeft u
ze nou g&den?" Wie niet weg ls, wordt geziien.
Cees van. dor Geer.
"V fin kind 'Val; een (m*er verslaggevers)
ROTTERDAM, zaterdag In. het ROTTERDAM, zaterdag. In Den
kader van het kritisch doorlichten van Haag ia op 86-jarige leeftijd Koos
structuren dl© nuttig of remmend Breur overleden, dc oud-toineelmccs-
werken bü het streven naar een bete- tor van Casino cn later van het City-
re wereld, werd gisteravond in De theater In Den Haag. Jacobus Cornells
Tempel aan de West-Kruiskade gedla- Breur heeft voor het eerst het doek
cussieerd over de structuur van het opgehaald voor sterren els Koos
gezin. Op deze Vredesweek-bijeen- Speenhof, Mauple Staal en Nap dc la
komst stond de opvoeding van het Max. Hü was toneelmeester van Cast-
kind daarby centraal. no hi de bloeiperiode van het variété
aam het begin van deze eeuw.
Zowel de sociologie mevr. E. H.
Mante-Meljer als de seksuoloog drs. Koos Breur, die maartdag in Den
W. F. Eygenstein onderkenden het au- Haag gecremeerd zal worden, is bij
toritaire karakter van de huidige ge- het City-concern als toneelmeester
zinsstructuur als onderdeel van de to- werkzaam geweest tot de tijd dat de
tale maatschappij. Het kind in dit ge- variétéprogramma's in de bioscopen
zin wordt in zijn ontwikkeling geremd werden afgeschaft-...
en een passieve, kritiekloze instelling G
bijgebracht, aldus deze sprekers.. Al- Alex de Haas,,een van.degenen die
ternatieven, zoals opvoeding in een hem goed hebben gekend, zegt dat er
commune of andere niet-gezinsstruc- met de dood van Koos Breur een pe
turen durfde men niet aan te bevelen, rio.de is afgesloten: „Het was een be-
omtiat niet vast staat of de2e „eenhe- langrijke periode in onze theaterge-
den" de belangrijke „koesteringsfunc- sch":edenis. Koos Breur was een zeer
tie" even goed of mogelijk beter tot bekwaam toneelmeester. Er waren er
hun recht kunnen doen komen als het maar weinig. Toon de Jager bijvoor
gezin. beeld, een leerling van Koos Breur.
Het niet alleen al. dat je je die namen
Een van de belangrijkste voorwaar- weet te herinneren toont al aan hoe
den waaraan zo'n commune moet vol- belangrijk die mensen waren. Ze kon
doen. is dat de kinderen zich hier veilig den je succes "van een avond kapot
moeten voelen. Vooral over dit punt maken door het doek té vlug of te
werd door de ruim tweehonderd over- langzaam te balen en te laten zakken,
wegend jeugdige belangstellenden uit- Breur was iemand, die het publiek
voerig gediscussieerd. kend© en gewei voor zijn vak had".
Wegens verbouwing en algehele
modernisering is ons bedrijf
VAK MAANDAG 29 SEPTEMBER A.S. AF
(Event, reparaties afhalen Karei Doormanstr. 171a)
Zie onze nadere aankondiging.
BINNENWEG 45, BOTTERDAM, TEL. 1IG6I5
De goede vorm van Feijenoord f/r'*'ri
KlplilJH van dit ogenblik komt ook in ons
^NvJgÊKf voetballersklassement tot uiting, ÉJ
Bij de eerste elf op de-ranglijst
komen de namen van maar liefst
zes Feijenoorders voor. Hoogst-
genoteerde representant van de
f Stadiowclub is Coen Moulin, diè
1 de eerste plaats deelt met Spar-
Jan van Beveren ta's doelman Jail van BeverenCoen Moulljtt
Het klassement ziet er nu als volgt uit;
1/2. Van Beveren Spartaen Moulijn Feijenoord) 8}(48 uit
6); 3. Van Nierop (Hermes DVS) 7,80 (39 uit 5); 4/5. Wery (Feijen
oord) en Eikélenboom (Fortuna) 7.67 f46 uit 6); 6/8. Israël (Feijen
oord), v. d: Roer (SVV) en Libregts (Excelsior) 7,50 (45 uit 6);
9/10. Jansen en Romeijn (beiden Feijenoord); 11. Van iïanegem
(Feijenoord) 7(17 (43 uit 6); 12/15. Klijnjan Sparta), Van Kooten,
Ruts en v. d. Burg allen Hermes DVS) 7,— (resp. 28 uit 4, 42 uit
6, 35 uit 5 en 42 uit 6); 16/23. Treijtel, Van Duivenbode. (beiden
FeijenoordLanghorst, Warnaar, Van Beveren (allen SVV), Bas-
sant (Excelsior), Baksteen (Fortuna) en Visser (Hermes DVS) 6,83
(41 uit 6).
DAT SB IN ROTTERDAM een soos
is voor oud-artiesten, wist U al, r.et
als ik. Maar dvt <Me kluwen ex-grep-
pemnakeTS in één jaar zó in aanlal
was toegenorr.cn, dat Oity Corner bet
op 't laatst niet meer kon verzwelgen
dat wist U niet. Ook ik niet.
De toy-toy-toy'ers leuteren thans
gezeild en héél lang in Don Quichol-
te, een van dc soelonkachtiEc vertrek
ker. v-an café-restaurant Engels ir. het
Groothandeisgebouiw. Ik was er
woensdag.
Wat mij altijd ên deze verrukkelijk
mensen boeia, is hun droge humor,
hun plastische vertoltram en hun jar
gon. Het laatste is altijd vol met ver
rassende wendingen. Bovendien bevalt
me hun joviale manie: tja van benade
ren. Zo van: „god. ouwe jongen, jou
hior te moeten ontmoeten,", terwijl de
spreker er zeker van is de aangespro
kene nog nooit eerder gezien <te heb
ben.
ZOMAAR EEN groepje Toy-ioy-
toy'ers. In het midden -(zittend)
o.a. Albert, de Booij, aardig her
steld van een heupbreuk. De
Booij tegen dagboekschrijver:
„Het gaat best, jongen. Maar ja,
alles met stok natuurlijk. Maar
zingen doe je nu eenmaal met je
mond. Volgende week weer een
klus in Groningen. En zo ga je
maar door".
hoort ©r bij. Eu ©en zoon en een -doch
ter ook. Als je indirect iets met de ar
tiestenwereld te rhakea hebt, is dat
voldoende voor een lidmaatschap.
Overigens: ik weet pertinent zeker
dat er in Rottendam en omgeving nog
minstens honderd oud-artiesten zijn,
die zich nog niet als lid hebben opge
geven. Dat is verrot jammer. We we
ten hun namen, maar wat we niet we
ten is waar ze wonen. Toe, Ja-n, zet jij
dat nou eens in de krant. Twaalf gul
den in het jaar mag toch' ei-geulijk
geen contributie meer heten. Dat is
een postzegelcentje. We zijn, geloof
me, een vereniging zonder kas. Maar
we doen veel. Dat-komt omdat we
lekker kunnen babbelen cn graag ge
zien zijn".
Advies voor Bromfietsers
l. Rijd altijd zo hard mogelijk.
2. Zaag tenminste 30 cm van de
kmlpijp af. 3. Rem nooit, ie komt
niet op de weg om te remmen,
maar om te scheuren. 4. Sij een
kruispunt ogen dicht, gas open en
handen ir. de nek. 5. Vooral gas
geven bij het zebrapad. 6. Nooit
wachten op snelverkeer, zij
wachtenwel op jou. 7. Met de
kin op het stuur, dat is de meest
geschikte houding. 8. Geeft nooit
voorrang. 9. Wees een een beer in
het verkeer. 10. In het ziekenhuis
■zien we elkaar weer. U. De groe
ten van uw verpleegster.
Maandagavond belegt Toy-toy-toy
een speciale samenkomst. Aanleiding"
is de 80e verjaardag van. Ocuave van
Aersehot, de ex-operette-konïrjg van
Rotterdam- Toy-toy-toy denkt -aan een
zeer bijzondere huldiging, waarbij Jo-
han Boskamp, Rob Milton, Dries
Krijn, Coba Kellmg. wethouder Ree
horst en wellicht, ook -de in Wenen
woonachtige Joha-h He es tors, die ooit
bij Van Aerschot-zijnefebuut maakte,
aanwezig zullen zijp."
Theunissen: „We halen Octave van
„De vrouiweh van de oud-artiesten
mogen óók lid zijn. Waarom niet? Dat
maakt het alleen maar aantrekkelij
ker.' We willen ohs niet op de borst
slaan van: we hebben zóveel én zoveel
leden, nee, we wille» weten, .dat het
bij ons gezellig as. Eén. wéduwe van
een oud-artiest mag óók. lid :zyn. Ze
een open calèche vanaf'de Schiet-
baanlaan. 'naar. het Groothandelsge
bouw.. Met;-dc drumband voorop. D'e
jongen verdient het."
r- zaterdag 27 september 1989