ROTTERDAMS DAGBOEK
De poppenwereld
van Maria Carlier
;vi etfa
;NRT BLIJFT BEREID TOT
■GESPREK MET STUDENTEN
Weer iets nieuws: 'een
b&ze mannen-verjager' De kunsten van mijn gasgeiser
Brief aan dagboek
s as
ROTTERDAM RIJNMOND
Waarom?
Terreur
Bedoelingen
Klanten-binding
8-rittenkaart
§'*^23
4?v.
53Q_%
,l|j <*>731
cr
8 45]
Tf-aWI3 IPWc1
^üns'ttin "Èijritóon dl
Karei Appel
Galerie Design
Kortweg
Huisvrouw uit
Ommoord slaat
paal voor
wiSukelcentrum
UITSLAGEN VAN MICROKORFBAL
ACTEURS MET EIEREN BEKOGELD..
,p»g.'t - saterdag 25 oktober 1359
Acteurs, eieren en
harde klappen
door FRANS HAPPEL
j- In de Rotterdamse Schouwburg zijn eieren gegooid en twee ac
teurs van het NRT hebben in antwoord daarop rake klappen uitge
deeld- Voorvallen die spectaculair genoeg waren voor grote kop
pen in de dagbladen.
Het gooien met eieren na de tomaten voor de Nederlandse Co-
in edie in. Amsterdam alleen al was op zijn zachtst gezegd opmer-
keüjk- De represailles van Pim Dikkers en Max Croiset zijn volko-
- men onverwacht gekomen. Zowel voor de eierengooiers als voor de-
genen die dachten rustig een toneelstuk te gaan zien.
Waarom de eieren? "Welke reden
was er voor dit bijzonder dlreete en
van weinig scrupules getuigende pro
test iegren een alleszins aanvaardbare
voorstelling als ,J>e eenzame weg"?
Laien wc» alvorens een antwoord te
distilleren uit meningen van beide
partijen, in het kort en chronologisch
alle gebeurtenissen nog eens overzien.
Donderdagmiddag, vijf uur: Het
NRT wordt in kennis gesteld dat le
gden' van de stichting Algemeen Rot
terdams Studenten Toneel en enkele
leerlingen van de Toneelschool te
Amsterdam zullen protesteren tijdens
de voorstelling van „De eenzame
\yeg".
Acht uur: de studenten {om de pro
testerenden voor het gemak verder zo
te noemen) komen de schouwburg
binnen. Zij hebben tassen, waarin la
ter eieren blijken te zitten bij zich.
„De studenten krijgen „strategische"
plaatien.
De NRT-leidlng zorgt voor politie in
de zaaL Zakelijk leider Marius Kip
komt voor aanvang van de voorstel
ling op het podium en zegt de studen
ten „dat als zij willen discussiëren het
NRT ten alle tijde bereid i.»r alleen
niet vanavond." Er wordt gepraat met
de studenten. Er komt geen duidelijk
antwoord. Tot de pauze is het in de
-Saai rustig. Maar, er is spanning.
In de pauze wil één der studenten,
-Rende Solleveld met Kip spreken. Die
heeft geen tijd. De artistieke leiding
-van het NRT is niet te vinden voor
Solleveld. Er worden eieren aan het
publiek uitgedeeld. De voorstelling
begint weer. De spanning groeit Ein
de. Applaus.
Doek. Doek op. Eieren gaan richting
-toneel, Max Croiset stormt de zaal in,
-Tim Dikkers volgt Klappen, vecht
partij. Schouwburgpersoneel steekt de
- acteurs een forse helpende hand toe.
Studenten de zaal uit. Een ovatie van
het publiek voor Dikkers en Croiset
Conflict in eerste instantie beëindigd.
Het eierenprotcst is een zuiver Rot
terdamse aktle geweest die slechts
zijdelings verband hield met de toma
ten in Amsterdam.
Waarom? Vrèag aan Renée Solle
veld (22), voorzitter van het Neder
lands Studententoneel, wiens wilde
krullebol op bijna alle foto's van de
vechtpartij te zien was.
Solleveld: Tijdens een onlangs ge
houden workshop-avond van SARST
is er druk gediscussieerd over het to
neel in Nederland. Ieder gezelschap is
druk bezig met vernieuwing, met
spreiding, maar veranderingen zie je
nïefc. Daar wilden we tegen in. Ander
voorbeeld van een misstand. De ver
deelsleutel van de subsidies voor het
toneel in Nederland is verkeerd. De
gevestigde gezelschappen krijgen rui
me financiële mogelijkheden. De ex
perimentele groepen, die toch een be
langrijke bijdrage leveren tot de ver
betering van het toneelklimaat, moe
ten wegens geldgebrek achter blij
ven."
„Tijdens een voorstelling van de
Nederlandse Comedie is er met toma
ten gegooid. Het gaat niet alleen om
dat gezelschap. Ook om de Haagse
Comedie, het NRT, noem maar op.
We hebben toen besloten dat we tij
dens de voorstelling van „de Eenzame
weg" duidelijk moesten maken, dat
we een discussie wilden, maar dan
ook een échte. Ja, want je kan wel de
directie van het NRT hellen en zeggen
dat je een discussie wilt, maar wat
krijg je dan? Deuk na afloop van de
voorstelling praten met enkele acteurs
in de foyer. Daar heb je niets aan".
Was vragen om een discussie
mondeling dan wel schriftelijk niet
de normale gang van zaken geweest?
„In de pauze ben ik naar Marius Kip
gegaan. „Jongeman, met JOU wil ik
niet praten," zei hy.
Marius Kip W3S gisteren door de te
lefoon verontwaardigd en tegelijk te
leurgesteld. Hjj kan en wil geen be
grip opbrengen voor het eieren gooien.
Hü spreekt over terreur en stelt enke
le keren krachtig vast, dat geen der
studenten ooit bÜ hem 1b geweest met
een verzoek om discussie.
Marius Kip: „Op het ogenblik dat
Renée Solleveld bij me kwam was het
pauze en kon ik niet met hem praten.
Ik had werk te doen."
De heer Kip volgens hem ook
alle acteurs en actrices zijn echter
ten alle tijde bereid om een discussie
te voeren.
Maar: „Mits de diseussie goed wordt
voorbereid" En: „Donderdagavond
kon het echt niet".
En ook: „Als ze donderdagmiddag
een brief hadden geschreven, hadden
ze donderdagavond antwoord kunnen
krijgen. Voor de voorstelling heb ik ze
dat ook gezegd. In de pauze hadden ze
bij wijze van spreken aan de portier
of aan de kassa een verzoekbrief kun
nen afgeven. Maar, daar wilden de
heren niet aan. Tenslotte hadden ze de
eieren al bij zich".
De studenten waren woensdagavond
jl. ook al in het Piccolotheater ge
weest, waar een voorstelling van
„Kleine Malcolm" ging, Ze hebben
zich toen rustig gehouden. Kip: Waar
schijnlijk hebben we toen net een
vijf-plus gehaald".
De zakelijke- en de artistieke lei
ding heeft donderdagavond-de studen
ten mét tassen zien binnenkomen.
Men heeft echter geen preventieve
maatregelen de tassen hadden in de
garderobe geplaatst kunnen worden
willen nemen.
Kip: „We hadden bijvoorbeeld kun
nen onderzoeken wat er nu wel in die
tassen zat Maar, dat zou toch niet de
mocratisch zijn? Je gaat je bezoekers
niet fouilleren, ook al zijn er dan mis
schien moeilijkheden te verwachten.
Ik heb getracht moeilijkheden op de
meest sportieve manier te voorkomen.
Namelijk door redelijk met ze te pra
ten".
afgesproken in de lucht te gooien en
niet naar de acteurs. Het ging tenslot
te niet speciaal tegen het NRT, maar
tegen het gehele Nederlandse toneel-
bestel".
Pim Dikkers en Max Croiset konden
vanaf het podium niet bepalen of de
eieren dan wel „in de lucht" werden
gegooid of duidelijk gemikt werden.
Solleveld en makkers hebben, klappen
gekregen. Door het schouwburgperso
neel werd zelfs getrapt, vertelt Renée.
Er zit nog bloed op zijn broek. De
krachtdadige reactie had hij niet ver<
wacht.
„We kamen naar voren om te dis>
cussiëren en toen werden we op ons
gezicht geslagen, de rijen Ingestampt
Dat wie eieren kaatst ook klappen
kan verwachten is bij hem niet opge
komen, hetgeen getuigt van weinig
gevoel voor realiteit. Want, ook acteurs
ztn hele gewone mensen, met gewone
menselijke reacties. Ze hadden een
voorstelling onder hoogspanning ge
speeld. Ieder moment kon er een ei
komen. De eieren kwamen na twee
ëneenhalf uur, tijdens het slotapplaus.
Dikkers en Croiset explodeerden. De
één een ei, de ander een klap. Rotter
damse logica.
Renée zegt echter: „Erg onsympa-
tbiek van de acteurs".
Maar, moeten we de studenten nu
beschouwen als vandalen, als domme
ordeverstoorders? Zeker niet Een dis
cussie tussen een zo groot mogelijk
publiek en bijvoorbeeld het NRT
is zonder meer zinnig.
Zolang men tijdens een voorstelling
niet met goed fatsoen kan opstaan en
„boe" roepen, kan een openbare dis
cussie het publiek de kans geven om
grieven te uilen, over welk ioneelon-
derwerp dan ook. De studenten als
Renée Solleveld willen iets doen voor
het toneoL Hun bedoelingen zijn goed
en progressief. Tijdens een discussie,
kunnen zij belangrijke gesprekspart
ners zijn.
Donderdagavond hebben ze het ech
ter uit de hand laten lopen. Hoe veel
er dan ook mis mag zijn met het to
neel, eieren gooien naar acteurs is een
nimmer goed te keuren activiteit, een
grove belediging voor de mensen op
het toneel-
Het NRT pretendeert de laatste tijd
een „open gezelschap" te zijn. Ieder-
AKtiegrOep jul. een moet de schouwburg in en uit
kunnen lopen, iedereen mag komen
praten. Zó open is het NRT nog niet
Het kan komen.
Op het bureau van de zakelijk di-
rektenr liggen nog twee „projectie
len". Op belde staat geschreven: „Als
u dit stuk slecht vind, mag u dit el
genist werpen- Actiegroep EL".
Renée Solleveld: „De eieren bete
kenden eigenlijk alleen een pressie
middel tot een discussie. We hadden
„Ondanks alles zijn we nog steeds
bereid om te discussiëren", zegt Ma
rius Kip. Ook bijvoorbeeld Max Croi
set en Pim -Dikkers zijn die mening
toegedaan. "Wat let de studenten en
het NRT dan nog? Niets.
ÏN deze weekshuting zou ik met U,
in het kort, een actuele zaak wil
len behandelen. Maar ik moet er di
rect unit toevoegen, dat-deze bestemd
is voor een select gezelschap.
Begrijp me wel: deze rubriek tuit
een -rubriek voor iedereen zijn, maar
vandaag wet. Vandaag richt ik, wat
helreft het haojduerhaatfcje, alléén het
woord tot de ouden van dagen en tot
Mie dames, die in hun visioenen of in
werkelijkheid door boze mannen wor
den gevolgd.
Er komt namelijk dank zij de in-
ventiviteit van het Utrechtse postor
derbedrijf grimeur" een apparaatje
in de handel, dat louche figuren ver
drijft. En dat bovendien voor ouden
■van dagen gebruikt kan worden in an
dere precaire situaties. Denk in dit
verband maar aan een valpartijaan
onpasselijkheid etc.
U moet niet denken, dat ik er voor
deel bij heb, wanneer ik zeg, dat ik dit
(uit Japan afkomstige) apparaatje,
kortweg de ver jager, een vernuftig
ding vnxd-
Ret is nog niet op de markt. Ik heb
temille «an U gisteravond geïnfor
meerd bij het eerder genoemde postor
derbedrijf: men wacht op het ogenblik
op een zending «it Japan.
Dat neemt niet weg, dat ik U nog
wel iets meer kan vertellen over de
«omgeving, het effect en de prijs.
Het apparaatje is tien centimeter lang
en heeft de vorm en de dikte van een
zoals Primeur zegt parfumver-
stuiver. Makkelijk in een tasje of in
een jaszak mee te nemen. Ouden van
dagen zouden het eventueel onopval
lend om de bals of om de arm kunne»
dragen.
Hefr effect: zodra men op de boven
kant van de „verjager' drukt, iaat
deze een zeer hoge snerpende fluittoon
horen- Zó hoog dat Primeur U de ver
zekering aeeft dat alle gemene rak
kers terstond de benen nemen.
De „verjager" werkt op gas en is
volgens Primeur onbrandbaar en gif-
vrij. 2Vict één vulling ka» men tien
maal alarm slaan. Bijvullen zal in de
praktijk daarom vrijwel nooit behoe
ven te geschieden. Voelt U zich echter
regelmatig bedreigd, dan kan men de
verjager met gewoon aanstekergas
bijvullen. Het apparaatje kost tien
gulden.
Er kleeft aan deze primeur van Pri
meur één bezwaar. En dat is de angst
dot men het apparaatje gaat. gebrui
ken voor andere doeleinden: grapjes,
feestavonden voor het wenken van de
hond, etcetera, etc. Dit moet voorko
men iccrden.
Vandaar dat dit bericht gericht was
cuzn een sleet gezelschap.
DAGBOEKSCHRIJ VER
■S»J
i 'J
u.
?K-
8-RITTENKAART/2,40
"'"•«itfiiid verkrijgbaar in het vervoermiddel
Voor de bestuurders en conduc
teurs van bussen en tramss die
nog mèt met de stempelauto
maten te maken hebben, is het
duidelijk nog wennen aan de
nieuwe (ritten)kaarten. De RET-
ers hebben de instructie gekre
gen de kaarten van onder naar
boven, van vakje 1 naar vakje 8,
af te stempelen. Op deze kaart
is evenwel in de verkeerde rich
ting gestempeld. En dan kan het
gebeuren, dat er ergens m het
midden een vakje open blijft.
Een conducteur van lijn 8 wei
gerde in dit geval nummertje 2
af te stempelen. De man was
fout: ook al hadden zijn collega's
in strijd met de voorschriften ge
werkt, hij moét alle vakjes vol
maken. Het is wennen.
Geachte dagboekschrijver,
Uw artikel >rDe kunsten van mijn
gasgeiser" Is voor mij aanleiding de
lezers op het volgende te attenderen.
Bij de aankoop van een gasgeiser op
huurovereenkomst treedt de handel
als tussenpersoon op. De leverancier
bij wie men dit apparaat bestelt, stelt
zich in verbinding met het GEB en na
onderzoek, vermoedelijk omtrent de
solvabiliteit, ontvangt de adspirant-
koper een contract in duplo toegezon
den.
Nadat dit contract is ondertekend
door a) de aanstaande leverancier b)
de koper en c) de echtgenoot of echt
genote van de koper dient dit te wor
den teruggezonden naar het GEB en
enkele weken later ontvangt men dan
een briefje van de directie GEB met
de mededeling dat met het contractje
akkoord wordt gegaan en één exem
plaar, door de directie getekend,
wordt bijgevoegd. Aldus de gang van
zaken.
Het contract vermeldt o.a. dat de
koopprijs van het apparaat 189,50
bedraagt, de financieringskosten
18,31, terwijl da handelaar-leveran
cier voor zijn leverantie en bemidde
ling 170,05 ontvangt. Wat de hande
laar dus voor ƒ170,— levert, brengt
het GEB ƒ207,91 op (betaaltijd 18
maanden).
De koper is verplicht bovendien een
onderhoudsabonnement te nemen. Ar
tikel acht van de huurkoopovereen
komst zegt daarover het volgende:
„Huurkoper moet zorgen, dat ae in
stallatie geschiedt door of vanwege
handelaar en komt voor rekening van
huurkoper. Voor zover deze overeen
komst evenwel betrekking heeft op
een gasgeiser of een elektrisch heet-
wa ter toestel is huurkoper verplicht bij
GEB voor ten minste de duur van de
overeenkomst een onderhoudsabonne
ment te sluiten".
Aangezien sinds de plaatsing van de
gasgeiser, door of vanwege het GEB
van december 1968 tot heden taal
noch teken werd vernomen, ben ik bij
een bezoek aan het gebouw aan de
Rochussenstraat voor andere zaken,
even doorgelopen naar de afdeling
gasvoorlichting (7e etage). r
Daar werd ml) op een vraag om
trent het voorens taande door een
dame medegedeeld, dat het onderhoud
van gasgeisers door of vanwege het
GEB was afgeschaft.
Het verwondert mij wel, dat het
GEB desondanks de verplichte beta
ling voor dat onderhoud rustig conti
nueert, Bij een gesprek met een amb
tenaar van het GEB in de lift naar be
neden, bleek mij, dat ambtenaren van
het GEB deze verwondering met mij
delen.
Begrijpelijk wilde deze ambtenaar
daar verder niet op ingaan. Wiens
brood men eet, etc. etc. De zaak zat en
zit mij edit niet lekker. Ik voel mij,
om een politieke uitdrukking te ge
bruiken, „grotelijks belazerd".
Ik betaal nu in achttien maanden 18
maal 1,15 of wel 20,70 verplichte
onderhoudskosten, terwijl vaststaat,
dat hiervoor niets wordt gepresteerd.
Ik vraag mij zelfs al af of hier geen
onrechtmatigheid in schuilt, hetzij
wanprestatie, niet nakomen van con
tactuele verplichting of onder valse
voorspiegeling bewegen tot afgifte van
enig geld.
Tenslotte merk ik nog even op, dat
het GEB in die achttien maanden
228,61 ontvangt, terwijl de handelaar
voor zyn arbeid 179,incasseert.
Mest vriendelijke groeten
J. L. Broekhans,
Hofstedestraat 73a,
Rotterdam-6.
Geachte briefschrijver,
(Dank voor uw brief, dank voor uw
uiteenzetting. Er is hier echter sprake
van een misverstand. De afdeling voor
gasgeiseronderhoud is namelijk niet
opgeheven. De dame op de zevende
verdieping heeft u verkeerd voorge
licht. Iedereen die klachten heeft zo
verzekerde men mij gisteren bij het
GEB wordt onmiddellijk geholpen.
En zover ik begrijp is er in uw geval
geen sprake van een defect aan de
geiser. Waar het u omgaat is: „het
GEB heeft sinds dec. '68 taal noch te
ken gegeven". En dat klopt. Het eerste
onaangekondigde bezoek na aanschaf
van oen nieuwe gasgeiser is na ander
half jaar. Allee» i» die gevallen dat er
vóór dit tijdstip defecten- zijn, komt
men eerder, dagboekschrijver).
Berichtje voor autobezitters, In
de komende weken kunt U in
honderden garages gratis Uw
verlichting laten controleren. Deze
geste gaat uit van het Verbond
voor Veilig Verkeer In het kader
van de Internationale verllchtlngs-
actie. Maak er gebruik van.
Poppen voor allen,"die eenzaam, bang of verlaten zijn.
MONDO MARIA De wereld van Maria
Carlier. De troostrijke wereld van Maria Car
lier. Voor allen die eenzaam, bang o£ verlaten
zijn, zijn er Maria's poppen.
Wie dit allemaal wat cryptisch in de oren
klinkt is kennelijk nog niet in Het Venster ge
weest. Heeft dan ook nog niet kennis gemaakt
met de wereld van Maria Carlier. Een wereld
die bewoond wordt door poppen.
Zelf zegt ze it» een damosbladiirtterview over deze
poppen, dat ze geen kunst zijn, maar gebruiksvoor
werpen. Gebruiksvoorwerpen in die zin, dat je ze
gebruiken kunt tegen je eenzaamheid. Haar simpele,
maar o zo ware uitgangspunt is: „Waarom zou je als
volwassene géén pop hebben?"
Ja. waarom eigenlijk niet. Poppen om mee te sJa- -
pen, om tegen te praten, mee te tooien, poppen om te
kopen.
Want Maria's poppen zijn mooi, grappig, heel fijn
aangekleed, hef en droef en ze bewegen.' Ze bewegen
armen, benen en zelfs geslachtsdelen vrolijk op en
neer, de argeloze kijker de da-oomwereld binnenlok
kend, waar hy dan, samen met een carlierpop uiter
aard, aohter de gordijnen van het hemelbed je ten
ruste kan gaan.
Trouwens, dat hemelbedje is dan een voorbeeld
van hoe artistieke co-oper&tie kan geschieden, want
de verluchting ervan is een achtergebleven Hollen-
bach-nonbuis evenals het schuimrubber strandje en
restar.it is van de HollenbachShow. U moet het dit
keer allemaal zelf maar eens gaan zien. Tot 7 novum-
ber kan 't nog. Enmeknuffelen mag misschien ook
nog wel.
de juiste gang van zaken was hiervan de oorzaak,
maar dat gaan veranderen. Met affiches, uitnodigin
gen en persberichten hopen Wim Wilseh en zyn
vrouw bekendheid te geven aan, hun galerie „Design".
Een galerie, d'ie wat ruimte en sfeer betreft behoort
tot het mooiste, wat ik op galcriegebied ken. Vooral
dc ruimte van „Design" is een belevenis. Voor je
gevoel komt er geen eind aan,, gevolg van een ver
rassend knap plaatsen van ruimte-verdelende
muurtjes.
Oorspronkelijk wenden in „Design" alleen meubelen
("Wim Wilson is meubelontwerper) getoond en ver
kocht De gebruikelijke kunstnijverheid wilde men
niet. Het werd kunst.
Mevrouw Wilson zegt hierover: „Het eerste jaar
gaan we ons richten op kunst, vooral kunst in het
interieur. Wij krijgen veel mensen, die nooit m een
galerie komen. Toch staan deze mensen wel open voor
Svat goeds, maar ze Komen er met toe het te gaan zien.
Hier zien ze het m een sfeer, zoals ze hel zeil 2ouden
kunnen toepassen".
Hun formule heeft succes. Vnn het werk. dat nu
geëxposeerd wordt, bronzen reliefs van Gerrit den
Breems (een plezier om ze weer eens terug te zien)
en schilderijen van Knjn van Dijke. Is al verkocht.
Binnenkort volgt de Utrechter Rien Goené met me
talen plastieken, eventueel nog aangevuld mot wat op
korte termijn verwezenlijkt kan worden. Voor een
bezoek: Stationssingcl lflb.
Je houdt het niet voor mogelijk, weer Is een wens
in vervulling gegaan! Zo hou Je zelfs niets meer te
wensen over, o, ja, die vrede in de BUK nog. Mis
schien dat de eerste stap daartoe gezet wordt door
het Idee van enkele kunstenaars, die een percentage-
regeling wensen op de reproduklie van SUe Neder
landse kunstwerken, inbegrepen die uit vroeger
eeuwen.
Aldus zou een fonds onitstaan, dat de kunstenaars
in staat stelt te werken zonder de eeuwige stak van
hot niet verkopen achter dc deur. Had u dat ooit
gedacht, dat u zelfs door een reproductie te kopen nog
eens de kunst zou gaan steunen! Als u dan mi maar
geen van Gogbjes en Jan Steentjes gaat hamsteren.
Terug naar het begin edhter. Naar een alweer ver
vulde wens, Rotterdam heeft er weer een galerie by.
Nota bene een galerie, die al een tijdje bestaat, zy het
m alle stilte en bescheidenheid. Onbekendheid met
Het Marconiplem Ligt wel wat uit de koers, maar
toch lijkt het me nuttig voor de allerverstokstcn onder'
u het Ovcrbcekehuls tc signaleren.
Deze goudglazen kantoorflat huisvest niet enkel
nijvere Rotterdammers, maar biedt m de hal tevens
onderdak aan steeds wisselende exposities. De groep
BK-Zuid van Elshout en Elenga spreidde cr o.a. nog
al wart activiteiten ten toon.
Dit keer is er plaats injferuimd voor de grote, ge
kleurde reliëfs, de laatste litho's en enkele echildenica
van Karei Appel,
Voor hen, die Kareis ontwikkeling trouw volgen
toch wel een verplicht nummer, al was het alleen
maar voor de lekker-vitale, totemaehüge reliëfs. Zij
zullen dan kunnen constateren, dat Appels palet een
voudiger geworden is. Er is nog wel hetzelfde laaien
de kleurgebruik, maar het is teruggedrongen in. grote
vlakken, die hard en zonder enige nuance zijn. Het
beeldschrift is echter hetzelfde gebleven en biedt de
liefhebber nog voldoende houvast om te weten, dat
Appels appls nog steeds Appels appels zijn, zij het,
dat ze in het O verbeekehuis wel wat hoog hangen.
Kortweg is weg. Kórt weg maar, één weekje slechts.
Niet alleen de dagen korten, kortweg Kort ook. En u?
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, zaterdag
Een Oxnmoordse huisvrouw, me
vrouw E. van Zijll-Gret gaat vol-,
gende week woensdag om 12.00
uur de eerste paal slaan voor het
winkelcentrum in deze wijk.
Dit centrum is een ontwerp van
het architectenbureau Bakker te
Rotterdam en het wordt gebouwd in
opdracht van het Philips Pensioen
fonds. Er komen 34 winkels, zonder
woningen, waarvan de eerste al in
juni 1970 zullen worden opgeleverd.
Door middel van overstekende lui
fels is het mogelijk, dat men geheel
overdekt kan winkelen. Op een be
bouwd oppervlak van 7500 vierkan
te meter worden in totaal 240 palen
geslagen. Er is nog ruimte om een
eventuele uitbreiding van het win
kelcomplex te verwezenlijken.
In aansluiting op het slaan van de
eerste paal zal onder leiding van de
Plantsoenendienst en de Wijk ge
meenschap Ommoord een boom-
plantdag worden gehouden, waar
aan 250 kinderen deelnemen. Ze
verzamelen zich om 13.15 uur bij de
noodkerk aan de Stresemannplaats
en trekken vandaar met bomen
naar de President Roosevelt-
weg/Hoek Bjornsonsweg, waar hon
derd bomen worden geplant.
Deze bomen zyn een geschenk van
Aanneming Maatschappij J. P. van
Eesteren. aan de gemeente Rotter
dam.
Als waardering voor hun werk wordt
de kinderen in de noodkerk een
ontspanningsprogramma aangebo
den.
(ADVERTENTIE)
(Van or.ze korfbaüncdewe-rkcr)
■ROTTERDAM, zaterdag, De uitslagen
van de voor de microkorfbalcoinpctttie rc-
spaekte wedstrijden luiden:
Nassau 2Dc Spartaen 2 61. Tweede
klas: De Bennen 3—Ons Huls 3 2—4. HPV
3—Eurotop 2—6. JToogvüert 3—De Overkan-
tors 2 1—5, Wtoft 2—iVt&ardUvgen 2 2—3.
Dorde kias: Olympia 2—Rozenburg 4 7
De S>pant33n 3-—Eurotop 2 ll. Unicum 2
—HPV 4 S—0