ECT steekt 22 miljoen in ROTTERDAMS DAGBOEK Bram in de greep van de charitas Delftse confrontatie in C.C.C. en Punt Vier m Sparta polst Lou Borrani Wie is beste voetballer? ROTTERDAM RIJNMOND CONTAINERTERMINUS OVER TWEE JAAR Eerste steen voor pensionaat in Krimpen/IJssel Luisteraars kunnen zegje doen over 'zaak Van Hanegem' Plan voor atletiek- accommodatie Beeldende kunst in Rijnmond Nog eens Delft Huug Pleysier Bouwkosten sport en expositiegebouw Zuidplein niet 50 maar 65 miljoen gulden Van Dien1 Van UdenBesan^on1 Koppenberg!-Co Accountants tweede assistent-accountant pag 4 zaterdag 1 november j De Europese Container Terminus zoals hij er in een ruwe impressie gezondigde uitbreidingen tot stand zijn gekomen. uit zal zien wanneer de gisteren aan lopende jaar zyn door ECT totaal 84.500 conitainers behandeld en 7.250 andere eenheden. De verwachting be staat dat in 1969 bij ECT meer dan 120.000 „units" behandeld zullen wor den. <De directie bleef hot antwoord schuldig op de vraag of nu winst wordt gemaakt. „We zijn niet ontevre den", zo werd gezegd. Totaal met de nieuwe investerin gen zal eind volgend jaar een be drag van 60 miljoen in de European Container Terminus te Rotterdam zijn geïnvesteerd. De ECT biedt thans per week 13 afvaarten van containersche pen. Voornamelijk op de transatlanti sche route, maar ook naar Engeland en Australië. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM, zaterdag. Europe Container Terminus NV V. ia Rotterdam gaat fors uit breiden. De Rotterdamse Con tainer Terminal gaat tot en met 1971 22 miljoen investeren in 4 nieuwe containerkranen, uit breiding van de spoorweg-termi nal en uitbreiding van de kade muur. De directie noemt één van de redenen voor deze uitbreiding de toekomstige containerdienst van de maatschappij „Seatrain" op Europa. De onderhandelingen ïriet deze Amerikaanse maat schappij zijn op het ogenblik in een beslissend stadium gekomen. Wanneer alïe contracten gete kend zijn, zal Seatrain de elfde rederij zjjn, die1 met container- Bchepen de Rotterdamse ECT aandoet. Volgens de directie van de ECT zul len de nieuwe supercontainerschepen, die de maatschappij Seaiand nu in Europa in bestelling heeft, bij de ECT ontvangen, kunnen worden. Ten be hoeve van deze containerschepen houwt ECT nu in de Prins Willem- Alexanderhaven een terminal wqar- Van de eerste fase met circa 370 meter Jcadelengte"omstreeks april 1970 in gebruik zal worden genomen. tiPer eind 1970 zal de totale kade- lengte 1150 meter bedragen, terwijl de in bedrijf zijnde opstelruimte 25 hec tare zal bedragen. De ECT beschikt dan. nog over uitbreidingsmogelijkhe den. In totaal is 3 Mometer kadeleng te en 85 hectare terrein beschikbaar voor ECT, Dat betekent niet, dat ECT alleen nog maar de uitbreidingsmogelijkhe den aan de Vondelingenweg in haar beschouwingen opneemt. Volgens di recteur Ch. C, van Elderen 2uilen in 1975 ten minste 750.000 containers per jaar behandeld worden. Maar het is niet ondenkbaar, dat gezien de snelle ontwikkeling de ECT genoodzaakt zal zijn voor 1975 uit te kijken naar addir tionele terreinen voor de behandeling van containers. En dat zou dus bete kenen terrein in de nieuwe container haven Rijnpoort aan de noordzijde van de Nieuwe Waterweg. Er is ook een andere overweging. Directeur Van Elderen: „De volgende generatie con tainerschepen zal waarschijnlijk niet zo veel. dieper, maar wel weer langer zijn. Deze weer langere schepen kun nen waarschijnlijk met zonder gevaar vanuit de Waterweg de Eemhaven binnendraaien". Werknemers Op het ogenblik worden onderhan delingen gevoerd met de werknemers organisaties over een aantal nieuwe maatregelen. Een van deze verande ringen behelst toestemming om ook op zondag te Werken. In tegenstelling tot de meeste Europese havens wordt in Rotterdam op zondag niet gewerkt. Over het verloop van deze onderhan delingen toonde de directie van de ECT zich optimistisch. Verwacht werd dat met het nieuwe jaar op zondag gewerk zal worden. ECT heeft op dit ogenblik 260 werknemers in dienst. Volgens de hui dige prognoses zaL in 1975 het aantal werknemers de duizend benaderen. In september 11167 begon ECT haar activiteiten in de Prinses Margrietha- ven. In 1968 bereikte de ECT een jaaromzet vart 68.000 containers en 15.000 andere gestandaardiseerde „units". In de eerste drie kwartalen van het KRIMPEN A. D. IJS SEE. zaterdag Burgemeester mr. L., C. A. Lepe laars zal op zaterdag 8 november om 11 uur aan de Zwaluwhof de eerste steen leggen van een pensionaat voor geestelijk gehandicapten. (Van onze sportredactie) ROTTERDAM, zaterdag. In het NÖS-radioprogramma „Komt u maar", dat maandag a.s. van 20.05 uur tot 22.20 uur vla Hil versum 1 wordt uitgezonden, zul len luisteraars telefonisch of rechtstreeks vanuit diverse stu dio's en radioposten kunnen rea geren op o.m. de „zaak Van Ha negem". Rotterdammers kunnen over deze affaire, en ook over de leef baarheid van hun stad, hun hart uitstorten by een radioreporter, die die avond zal zijn gestatio neerd op het Afrikaan derplein in Rotterdam-Zuid. Ook in andere delen van het land krijgen luiste raars de gelegenheid hun zegje te doen, (Van onze sportredactie) ROTTERDAM, zaterdag. Sparta heeft zijn oud-eerste elftalspcler Lou Borrani gevraagd zitting te nemen in het stichtingsbestuur. Borrani, die vroeger ook voor Her mes DVS speelde, heeft nog geen be slissing genomen. In het stichtingsbe stuur van Sparta is een plaats vrij, nu drs. Hilbert Aarsen zich heeft terug getrokken, omdat hij zich niet langer kan verenigen met het beleid van trainer Wiel Coerver. ROTTERDAM, zaterdag, Bij de gemeente is in studie het plan om op het terrein Langepad een eigentijdse atletiekaccommcdatie aan te leggen. De kans, dat dit kan gebeuren op het voormalig Nenijto-terrein is klein ge worden, omdat het niet mogelijk is op korte termijn de Vlaggemanschool af te breken. Dit blijkt uit de beleidsnota sport en recreatie van wethouder Langerak. Ju de fop van ons voetballersklassement hebben zich afgelopen weekeinde enkele ver schuivingen voorgedaanmaar dat geldt niet ten aanzien van de bezetting van de eerste plaats. Rinus Israel, de aanvoerder van Feijenoord, kreeg voor de tweede achtereen- volgende maai een acht en daarmee bleef hij zijn ?ïaaste concurrenten ruimschoots de Rinus is ra baos. Van de topspelers bracht Coen Moutijn nus 8rao het er het slechtst af. Hij moest met een vijf genoegen nemen en daardoor zakte hij naar de achtste positie. Doelman Peter Eikelenboom van Fortuna houdt zich in het geweld prachtig staande; hij bezet nu met een punt achterstand op Israel de tweede plaats Het klassement luidt: lr Israel (Feijenoord) 7,60 (76 uit 10); 2. Eikelenboom (Fortuna) 7,50 75 uit 10); 3. Van Beveren Sparta7,44 (67 uit 9); 4. Van Nierop (Hermes DVS) 7.38 (59 vit 8); 5. Van Hanegem (Feijen oord) 7,33 (66 uit 9); 6/7. Wery (Feijenoord) en Libregts (Excel sior) 7,30 (73 uit 10); 8. Moulijn (Feijenoord) 7,20 (72 uit 10); 9. Ro- meijn (Feijenoord 7.13 (57 uit 8); 10. Ruts (Hennes DVS) 7.11 (64 uit 9); 11/12. Jansen (Feijenoord) en v. d. Roer (SVV) 7,10 (71 uit 10); 13. vd. Burg (Hermes DVS) 7r (70 uit 10); 14/15. Visser (Hermes DVS) en Baksteen (Fortuna) 6,90 (69 uit 20); 26. Van Kooten (Hermes DVS) 6,89 (62 uit 9); 17/20TreijtelVan Duiven- bode (beiden Feijenoord), Bosveld (Sparta) en Bassant (Excelsior) 6,80 (68 uit 10). ZELF hoef ifc niet op de Bühne te gaan staan. Dat zou een giller ■worden. Verdomd. Ik sla helemaal dicht. Ik hoor mezelf praten en voort durend heb ik het gevoel dat het pu bliek op me afkomt Trouwens, weet je waar ik ook een ■waardeloze «ent «oor ben. Voor de re gie. Regisseren kan ik óók niet. I7c heb 7iier. in Rotterdam, nog 'ns een cabaret- groepje gehad. Pafc-ioeg anderhalf jaar geleden en we waren aangesloten bij een goochelclub. Ja ja we traden nog' op ook. Met mij, Bram. de ta Rie, als regisseur. Bet resultaat was nihil. Luister hier. Ik ben. een «ent zuiver en alleen voor het administratief-or- gar.isatorische. Voel je het verschil. B{J mij moeten de zaken van tevoren tot in de perfectie gerepeld zijn. Alles moet kant en klaar zijn. Ik bel liever tien- keer te veel, dan één keer te wei nig. Zo werk ik nu eenmaal. Ik moet b(j het optreden niet in de zenuwen be- Jioeuen te zitten. Dat is niet goed voor mijn hart. In Zwolle toas ik voorllch- tingschef bij de Overijsselse Zieken Omroep. Typisch, een baantje voor mij. Kon ik er naast mijn dagelijkse werkzaamheden als conciërge best bu' hebben. Je moet ook toeten tot hoever je eigen capaciteiten reiken. Realist zijn. Ben ik ook. Altijd en altijd heb De t» de greep van de charitas gezeten. En niet eens altijd met plezier. Er waren momen ten, dat ik tegen mezelf zei, Bram, het hoeft niet meer. Die momenten kent iedereen toch. Of niet soms? Een pracht-voorbeeld. Ik verhuisde twee jaar geleden van Ziooiie naar Rotterdam. Ik. werd conciërge hier BRAM DE LA RIE, 37, kon het weer niet laten. Hij organiseert op pro deo-basis voorste!lingen voor bejaarden en gehandicapten. Hij zou zich evenwel nog ge steund willen zien door enkele bereidwillige seml-artiesten, die het goed menen met zijn chari tatieve werkzaamheden. Brams telefoonnummer is 144277. van het Libanon-lyceum op de Oude- dijk. Eensklaps geen bemoeienissen meer met de charitas. Niets meer or ganiseren. En hoe beviel Bram het? Voortreffelijk. Ik had er de balen van. Ik wilde me relaxen. Maar god, zo'n geforceerde stop duurt niet lang natuurlijk. Dat begrijp je. Ik kon het op een gegeven moment toch weer niet laten. Eerst die caba ret-toestand.' Toen die tegenvaller en vervolgens een theaterbureau op pro. deo-basis. Dat laatste toas het hele maal. Artiesten bij de mensen thuis brengen. Ik zet een advertentie in ee?t weekblad en vraag naar mensen die eventueel iets couden kunnen voor dragen of zingen. Man, man, ik stond perplex van de reacties. Ik kreeg mensen die wellicht nooit anders dan m een badkuip gezongen hadden. Wer kelijk. Wat moest ik met hen? Ik naar een kenner, ffij zei: „Bram, jongen, je moet een auditie houden." Goed, ik geef een auditie. En laat ik nu maar blij zij-u, dat ik dat gedaan heb, Want er waren er bij, die gege ven moment het werk uit mijn han den namen en zelf zeiden dat ze er niets van konden. Nu moet je niet denkendat er geen goede tussen zaten. Die zaten er wel tussen. God zij dank. Ik hield over een humoristisch duo, je weet wel een dom mannetje en een aangever, een goochelaar, een zangtrio en een enter tainer. 'n Moord stel. Is ook fijn mee te werken. Ze zullen ja nooit in je hemd' laten staan. Eerlijk niet. Ik bel ver voor de voorstelling en als ze een maal ja hebben gezegd, dan krabbelen ze niet meer terug, exceptionele geval len daar gelaten, natuurlijk. Maar weet je: ik ben er nog wiet. We kunen nu één keer per week een avond verzorgen. Hetzij in een zie kenhuis, hetzij in een be ja arde «socië teit, hetzij in een zaal waar gehandi capten te zamen komen. Maar we moeten naar een wisselwerking toe. Ik heb een goede accordeonist nodig, een balletgroep je, een sneltekenaar, óók zangers kan ik nog wel gebruiken. Laten we wel wezen: ze moeten het niet voor mij doen, maar voor de be jaarden en gehandicapten. Het is een sociale taak en dankbaar u?erfc. En het publiek is trouwens erken lelijker dan iiet gewone publiek. En laten we het nu niet zien als een bedelpartij, want dat is het wiet, pertinent wiet. Het moet voor iedereen een hobby zijn. Alles is gratis. We pakken geen stuiver aan. Vraag het mijn medewerkers. En vraagt hen dan gelyk hoe fijn werken het is." DAGBOEKSCHRIJVER DE ZIEKENOMROEP RANO ver zorgt zondag een rechtstreeks verslag van do voetbalwedstrijd FeijenoordAjax vanuit het Feijenoordstadlon, Deze uitzen ding, die alleen te beluisteren is in het academlseh ziekenhuis Dijkzigten het Oogziekenhuis, be gint om 13.30 uur en vindt plaats via een derde Ifjn van de draa/il- omroep, In de rust en na afle'op van FeijenoordAjax zat er aan dacht worden besteed aan de an dere weditrljden In het betaalde voetbal. /\r J nftaStf Werk van Rijnders en Bouwman wordt heel mooi gepresenteerd in galerie „Punt Vier", Rottertfamsedijk te Schiedam. Wie het kunsigebeuren in de Rijnmond een beetje bijhoudt, is dezer dagen in staat, zij het met wat gereis, voortreffelijk geïnformeerd te raken betreffende dc artistieke stand van za ken in Delft. Onafhankelijk van elkaar hebben zowel Hans van Dijk van Galerie C.C.C. als Wim Kouwen berg van galerie Punt Vier zich op de Delftse kunst gestort. En plotseling blijkt dan, dat er in dat lieve Delft meer aan <ie gang is, dan je denkt. Trouwens, nu schiet me ineens te binnen, dat Gilles van Oosten, onlangs met zijn zeefdrukken nog bij Fenna de Vries (ook ooit een Delftse) te zien, ook een Delflcnaar is. Toe maar, het kan niet op. Deze Delftse confrontatie is des te leuker, omdat je Delft zeker als je het doet met de annexeerdrift aan Rotterdam eigen min of meer bij Rotterdam kunt rekenen. Toch doet zich daarentegen het merk waardige feit voor, dat Delft van oudsher altijd meer op Den Haag gericht is geweest. Grote, hedendaagse kunstenaars als Jan Schoonho ven en Bram Bogart kozen en kiezen voor hun acti viteiten Den Haag als vertrekpunt. Met name galerie Orez zou zonder een Jan Schoonhoven een aanzienlijk stuk „gezicht" verliezen zwijgen we dan nog van het gewin. Misschien, dat deze serie exposities in Vlaardingen en Schiedam hierin verandering brengt en Delft wat dichterbij brengt, waarvoor dan dank aan beide ini tiatiefnemers Van Dijk en Kauwenberg. Inmiddels ligt Van Dijk in deze Delftse marathon op kop. Hij presenteert in zijn galerie aan Vlaardin- gens Hoogstraat in een serie van drie exposities ach tereenvolgens Johan Suttorp (tot 12 november), Ste ven van der Kruyt (tot 28 november) en Leo den Hertog (tot 15 december). Suttorps expositie is, als deze regels onder uw ogen komen, inmiddels juist be gonnen. Ik hoop op deze drie presentaties nog terug te komen. Misschien kan ik dan ook een tipje van de sluier oplichten, die nu nog Hans van Dijks grote toe komstplannen verhult. Goede tweede in dc .Delftse Dokumcnta" de term is van de driftig feestvierende directeur Paal man; zijn museum is zeventig jaren is het Schic- damse Punt Vier, dat eerst Ben Hoezen presenteerde en uu uw aandacht vraagt voor Jau Keynders, flinke tijd geleden al eens te zien in 't Venster, teen nog met figuratief werk. Ook nu weer toont Reijnders figuratief werk, maar het zijn slechts enkele schilderijen, die er waarschijn lijk hangen om de overgang naar een geheel nieuwe fase in zijn werk te illustreren. Moeiteloos herkenbaar zijn nog schilderijen als „Motorrijder in kooi" en „Fietser op evenwichts- drard", waarin de bolvorm heel fijn correspondeert met de keramiek van mede-exposant Dick Bouman (maar daarover straks meer). Wel gestileerd, inaar alleszins herkenbaar is dan nog het schilderij „Bos". En plotseling gebeurt het dan: op het volgende schilderij zijn van hetzelfde bos bij alle bomen de stammen verdwenen. Als vreemde wolken zweven dc kruinen boven in het schilderij om later, in onder werk, als druppels terug tc komen (en weer die bolvorm!). De vervreemding is tenslotte compleet in een serie van vier, waarin de druppels getransformeerd zijn tot vormpjes, die herinnoren aan volumineuze legpuzzel- stukjes. Gek gezegd misschien, maar alles bij elkaar is deze tentoonstelling oen stripverhaal mei als onderwerp: „Hoe werkelijkheid droom werd", of: ..Van reëel naar surreëel". Opmerkelijkheid in dit stripverhaal is dan boven dien het gebruik van dc kleur, vooral erg dwingend in de „Landschappen", waar „hemel" zowel als „aar de" uit verstilde of gestolde golven beslaan. Een goede greep van Wim Kouwenberg is de pre sentatie van Dick Bouman, die dit jaar met zijn kera miek de Drempelprijs won en nu voor het eerst expo seert. Dat deze eerste expositie voor Bouman heel wat betekent, blijkt uit de presentatie: zonder meer af. Zelfs een ronddraaiende schijf komt er aan te pas. Zoals al gezegd, ook Bouman houdt zich met de bolvorm bezig. Die vorm verlevendigt hij door ope ningen en welvingen aan tc brengen, de vorm zelf soms wat te verlengen of te versmallen. Zijn glazuur- techniek is functioneel, niet gericht op uiterlijk ver toon, niet de aandacht van de vorm afleidend. Een nog scherper toespitsen op de pure vorm zou Bouman misschien verkrijgen door niet de altijd wat ruwe chamotteklei te gebruiken. De strakheid van vorm zou er mijns inziens mee winnen. Maar in ieder geval een man om attent op te blijven, temeer daar we in de Rijnmond toch al niet zo dik in onze potten bakkers zitten. In galerie BK-Zuid debuteert de Rotterdammer Huug Pleysier met een serie schilderijen, die in twee helften uiteenvalt. In die eerste reeks z(jn duidelijk invloeden te herkennen van Wim Mets niet vreemd, als men weet, dat Pleysier een tijd in Mctz' atelier werkte. Ze missen helaas echter de kracht, de vitaliteit van Mctz. Nieuw en verrassend voor mij was de serie doeken, waarin hij varieert op het thema mens. Over de nog wat „Motziaanse" kleurvlakken heen verschijnt do mens, gepenseeld in dunne, soms tastende lijnen. Ook in deze schilderijen zouden nog wel invloeden aan to wijzen zijn (met name Klaas Gubbels), maar toch heeft Pleysier met dit laatste work meer mogelijkhe den aangeboord en maakt hij benieuwd naar verdere ontwikkeling. CEES VAN DER GEER (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM, zaterdag De gemeente gaat het sport- en ten toonstellingsgebouw binnenkort overnemen van de N.V. die des tijds is opgericht om de financie ring van de bouw buiten de overheid om mogelijk te ma ken. De bouwkosten zijn inmiddels nader bepaald op bijna 65 miljoen gulden. Dat is 15 miljoen méér dan by het be gin van de bouw werd geraamd. Aan het plan is o.m. toegevoegd een lange voetgangersbrug van het metrostation tot In het Zuiderpark, kosten iwee miljoen. Over de overname van het complex neemt de gemeenteraad in de verga dering van 6 november een beslissing. Tevens zullen dan aanvullende kre dieten worden verstrekt. Wethouder J. Worst van economi sche aangelegenheden heeft inmiddels laten weten, dat de gemeente over weegt voor het beheer van het sport en tentoonstellingsgebouw een aparte gemeentelijke dienst op te richten. De Stichting Ahoy' die het tentoon stellingscomplex aan de Hofdijk be heert zou tegelijk met de afbraak van de ballen, die al spoedig begint, wor den geliquideerd. De Ahoy'-hal zal plaats maken voor de manifestatie Communicatie '70, die in mei volgend jaar begint. Het sport- en tentoonstellingsge bouw zal voor wat het tentoonstel- lingsdecl betreft volgend jaar in ge bruik worden genomen met de consu mentenbeurs Femina, in september. Aan het eind van '70 komt het sporlgedeelte gereed. {ADVERTENTIE) 0 00 00 00» 0 0 0 0 0 0 Wij vragen een die eerste assistent wil worden Dit houdt in dat onze voorkeur uitgaat naar een jonae man die A: meer in zijn beroep ziet dan een broodwinning - en E: de ambitie heeft om vooruit te willen komen. Hij is dus reeds bezig met de studie voor het NIvRA-diptoma. In de geboden functie zal hij worden opgeleid voor de accountants-praktijk. De opleiding verloopt tot in de hogere niveaus in stadia, die alle met positie-verbeteringen gepaard gaan. Sollicitanten kunnen zich schriftelijk wenden tot ons kantoor Rotterdam, Stadhuisplein 30, of telefonisch contact zoeken onder no. 010 -12 00 91. Rotterdam, Stadhuisplein 30, telefoon 010-12 0091. 'S-GRAVENHAGË ROTTERDAM ARNHEM GRONINGEN HENGELO HOOGEVEEN LEEUWARDEN WAALWIJK ZWOLLE ANTWERPEN WILLEMSTAD fCURACAni ORANJESTAD (ARUBA) PHIUPSBURG (ST. MAARTEN) MRACAS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1969 | | pagina 1