Nuttig
werk
op het
toneel
T
0
l
Eu
0X1
uxo
Gemeente
Rotterdam
LEU
1"
GEZELSCHAP WIM ZOMER: SCHOLEN EN THEATERS
Fantastisch
stuk bij
Dans Theater
te statisch
L
ROTTERDAM BOUWT ZWEMBADEN!
chef badmeesters
Will Redley in
conflict met
bureau Mass
zweminstructeurs/trices
assistent-badmeesters
IP
ik virbtdouw
GEhlERRTIEÜ
V
BROMMY EN TOMMY
DOOR J. D. VAN EXTER
Weekend-schotel
Ipag. 2 - ïatewteg tl februari 1979
Het Theatergezelschap Wim Zomer, met va n links naar rechts artistiek medewerker
Ger van Rossum, Nettie Blanken, Paul van Gent, Froukje Nagel, Jos Lubsen en Wim
Zomer. Bert Edelenbos ontbreekt op de foto.
Enigszins in de schaduw
van het Nederlandse be
roepstoneel opereert sinds juli
vorig jaar in de vrije sector het
Theatergezelschap Wim Zomer.
Het zetelt in Dordrecht en
houdt zich voornamelijk bezig
met programma's voor scholen
in het hele land. Het betekent
enorm hard werken voor weinig
geld, veel reizen en tussen het
publiek in spelen in zaaltjes en
klassen. Het groepje jonge spe
lers gaat het straks echter let
terlijk een trapje hoger zoeken
en de podia van kleine schouw
burgzalen beklimmen met het
blijspel „Kinderen vallen naar
boven", van Horst Fitzthum.
„We vinden het wel fijn es een
keer op een toneel te staan", zegt
Wim Zomer (25). Hij vond Hans
Tiemeijer bereid de regie op 2ieh te
nemen. Hij speelt het stuk samen
met Nettie Blanken. Aangezien hij
van premières niets moet hebben
blijft hij vaag over de start van dit
stuk, in ieder geval is de schouw
burg in Gorinehem voor 11 april ge
boekt.
Wim Zomer, die In 10S8 samen
met Paul van Gent, na de toneel
school in Arnhem provisorisch met
een gezelschapje begon waagde vo
rig jaar de grote stap. Hun plan om
op scholen te gaan spelen werd,
vooral door Enschede en Dordrecht)
zo enthousiast ontvangen dat zij
Nettie Blanken. Froukje Nagel, Jos
Lubsen en Bert Edelenbos een con
tract durfden voorleggen. De Arn
hemse toneelschoolleraar Ger van
Rossum werd artistiek medewerker.
De groep ontwikkelde een pro
gramma voor de lagere school (vier
de klas en hoger) en één voor de on-
derbouw van het middelbaar onder
wijs en voor nijverheidsonderwijs.
door Ada van Benthem Jutting
Aan de schoolprogramma's gaan les
sen vooraf. Alles volgens het princi
pe van. het activeren van het pu
bliek.
Wim Zomer: „Dit werk voor de
lagere school vind Ik eigenlijk het
belangrijkste wat we doen op het
ogenblik. Je krijgt de kinderen altijd
mee. Maar het moeten er niet meer
zijn dan honderd, anders gaan ze
maar propjes gooien, wat in grote
schouwburgen zo vaak gebeurt bij
schoolvoorstellingen. De voorstelling
ligt qua verhaal vast, de tekst niet.
Van april af gaan we deze program
ma's gratis 's avonds spelen voor de
mensen die met dit werk te maken
hebben, zoals onderwijzers. En dan
willen we graag kritiek. We willen
zoveel mogelijk samenwerken met
die mensen. Ze gaan dagelijks met
de kinderen om, zij weten net best
hoe het moet."
Behalve in scholen speelt het ge
zelschap in kleine theatertjes. Op Bet
repertoire hiervoor staan vier een
akters: „De zaak Johan van
Praag", dat door de groep is samen
gesteld naar aanleiding van een ac
tueel gegeven en aangevuld met tek
sten van Georg Btichner, „Stikstof"
van De Obaldia, „De verkoper" van
Johnny Speight en 'n eigen produk-
tie over Griekenland, met onder
meer stukken uit Elektra, „Vliegen"
van Sartre en documentair mate
riaal.
Wim Zomer: „We hebben nu een
jaar hard gewerkt en het gaat ont
zettend goed. Desondanks worden
deze avondprogramma's moeilijk
verkocht. Er zijn een heleboel mini-
theaters in Nederland en die zijn
praktisch altijd vol als wij er spelen,
maar ze kunnen niet genoeg betalen.
Wij speelden bij wijze van spreken
al voor ƒ550 per avond, maar dat
kan daar nu echt niet meer voor. Die
markt is daardoor bijna helemaal
verloren gegaan. Dat is ontzettend
jammer. We hebben een eenmalige
subsidie aangevraagd bij CRM. Dan
zouden we misschien ook een goeie
bus kunnen kopen: we moeten hem
nu elke morgen aanduwen. We ma
ken vier programma's per dag en
spelen vaak ook 's avonds. Dat komt
de programma's niet ten goede, maar
we moeten wel, willen we wat ver
dienen, Paul on ik krijgen geen sala
ris. Ik zelf doe televisiewerk („Rare
vogels", „Tot de dood ons scheidt",
„De kleine zielen" en misschien „De
klop op de deur"), daar kan ik van
bestaan. Wij delen de opbrengst van.
het gezelschap. Die tvas over het vo
rig jaar zesduizend gulden. Dat is
met veel met je tweeen. Ik hoop nu
wat meer tijd te krijgen om te spe
len. Jammer genoeg moet ik het za
kelijke werk doen. We kunnen daar
voor niemand aantrekken omdat we
het niet kunnen betalen. Voor het
nieuwe seizoen gaan we wel uitbrei
den. Froukje gaat weg, naar Ameri
ka. Anja Jansen Schuiling komt er
bij en waarschijnlijk Joop Keesmaat
en Carol van Herwijnen. Het vol'
gende seizoen willen we een pro
gramma over Arrabal brengen en
„Woyzeck" van Büchner, maar dan
van deze tijd, met een popgroep op
het toneel (ik ben manager van pop
groepen geweest). Verder zijn we
bezig met de rechten voor „Marie in
het bont", van de Japanner Shuje
Terayama. We brengen alles in het
begin van het seizoen in première,
dan hoeven we verder niet meer te
repeteren. Dat 5s zo vervelend. Ik
schat dit seizoen 250 voorstellingen
te zullen maken en 1100 lessen te
teven. We hebben een Indrukwek-
ende werklijst. Alleen: na 12 april
hebben we niets meer, door de
schoolexamens en zo. We kunnen
nog wel wat gebruiken",
„De mensen zeggen wel eens tegen
ons, waarom ga je niet bij een ge
subsidieerd gezelschap, dan heb je
het veel gemakkelijker. Maar het
gaat fijn. We hebben het erg naar
ons zm. Iedereen in de groep komt
met ideeen. We werken samen aan
alles. Het bestaat niet dat iemand
ontevreden is bij ons. En we doen
veel nuttiger werk dan de grote ge
zelschappen".
HET WEER IN EUROPA
HET WEER IN NEDERLAND
W«n-
gaitwldh.
jij -jj
r«mp.0-
is-s*.
Amsterdam
regen
zw
5
6
3
02
De Bilt
regen
zw
4
e
3
03
Defilen
regen
zw
7
5
2
2
Eelde
haLt bew.
wzw
2
4
1
6
Eindhoven
regen
gen. bew.
z
2
6
2
2
Den Helder
wzw
4
6
3
3
LuchthJVd
regen
gen. bew.
zzw
4
6
3
1
CCwenta
zw
4
5
3
9
Vllssingen
regen
ODO
6
6
3
2
Z. Limburg
regen
z
6
a
3
2
Aberdeen
regon
wlndst.
2
-1
11
Athene
l. bew.
wlndst.
4
06
Barcelona
zw. bew.
no
2
14
9
0
Belgrado
geh. bew.
zo
1
2
-5
0
Berlijn
sneeuw
ZZW
7
4
1
4
Bordeaux
motregen
w
6
11
9
S
Brussel
regen
zzo
7
3
3
Frankfort
zw- bew.
z tvr
5
7
2
6
Genève
regen
■w
5
7
2
11
Grenoble
regen
O
3
5
2
1
Helsinki
1. bew.
2
-15
-24
0
Innsbruck
zw. bew.
wlndst.
4
-4
Q 4
Kopenhag.
mist
onbew.
ono
0
-2
-2
2
Lissabon
nno
19
e
0
Lccamo
l.bew.
ozo
7
O
0
Londen
regen
wzw
1
9
4
3
Luxemburg
sneeuw
zzw
5
0
Madrid
1. bew.
wlndst.
17
-2
0
Malaga
onbew.
nw
6
18
6
0
Maüorca
mist
wzw
3
18
4
0
München
zw. bew.
zw
6
7
-1
1
Nice
half bew.
nnw
fl
13
5
0
Oslo
sneeuw
nno
4
-0
-e
0.3
Farija
regen
W
10
9
5
8
Rome
geh. bew,
I bew.
wlndst.
14
7
0
Stockholm
7
-4
-S
0
Wenen
zw. bew.
WhW
6
0
-2
4
Zürtch
sneeuw
z
e
5
1
8
PLAATSELIJK REGEN
J.NP/KHMI 0700 22/2
zonnig
«s£Sa SNEEUW
omARwatN
- Bilt
ONWEER
BEWOLKING
tsS^fiEOEN
TKtST"
idSBa» HAQCi
W MAX TC MP.
to Win. TC ww.
WINDRICHTING
Ned. Herv. Kerk: ber. te Voorhout J.
Hoogenkamp te Amsterdam: te Randwijk
H v. d Post. kand. te Beekbergen: aangan,
naar Woudrichem A. de Kleine te Oude
Mirdum; bed, voor Lage Zwoluwe E C.
vao Otteren te Gakelur,
Ger, Kerken Vrljgem.: ber. te Needo,
Winterswijk en Aaiten H, gebuurman te
Kreit
Elk in een kolom in te vullen vol
gend woord dient zoveel mogelijk de
letters te bevatten van het daaraan
voorafgaande woord. De omschrijving
van de in te vullen woorden luidt als
volgt:
linker kolom: 1 renbode, 2 Ind,
specerij, 3 uitbouw, 4 kleine eg, 5 ei
kenschors, run, 8 maanstand, 7 li
chaamsdeel, 8 Engels graafschap, 9
bewijsstukken, 10 ouderwets, XI zee
vaartkunde, 12 achterdelen van het
onderbeen, 13 spandraden, 14 hof, 15
gedoofd, 16 sterkriekende bol.
Middenkolom 1 zangnoot, 2 naam
van een maand, 3 insekt, 4 gebogen
els, 5 jaarlijks te betalen bedrag voor
een verzekering, 6 eerste minister, 7
vrouwelijk zoogdier, 8 Arabische
vorst, 9 gordel, 10 belemmering, 11
zangnoot, 12 kippenloop, 13 zuurach
tig. 14 koord, 15 kikkers, 16 pocher,
opschepper,
Rechter kolom: 1 kruiderij. 2 vaar
tuig, 3 metaalaanslag, 4 delfstof, 5
voorzetsel, 6 bijwoordje, 7 elasticiteit,
8 merk op goud of zilver, grillen, 10
geur verspreiden, 11 schending van
recht. 12 afdrijven en opdringen van
ijsschollen, 13 bouwval, 14 Oudger
maans schriftteken, 15 as vaas, 16 stad
in de Oudheid.
Inzendingen op een briefkaart, ge
frankeerd met een postzegel van 20 ct
binnen een week aan de Puzzelre-
dakUe, Postbus 393, Amsterdam. De
redaktie stelt weer een prijs van
10— en twee prijzen van ƒ5,be
schikbaar voor goede oplossingen.
Oplossing: ZIGZAG-PUZZEL
1-2 verhaal, 2-3 lord, 3-4 dollar, 4-5
roerdomp, 5-6 portier, 6-7 repetitie,
7-8 enkel, 8-9 liever, 9-10 receptie,
10-11 etage, 11-12 evenaar, 12-14 rou
te, 13-15 terwijl, 15-16 loods, 16-17
soldaten, 17-18 nooit, 18-29 teugel,
19-21 laveren, 20-22 enorm, 22-23 mo
tor, 23-24 rand, 24-25 drevel, 25-26
ledig, 26-27 gemoed, 27-28 dialoog,
28-29 grens, 29-30 steven, 30-31 na
burig, 31-32 genoegen, 32-33 noest,
33-34 totem, 34-35 motel, 35-36 Lehar,
30-37 remenas, 37-39 streven, 38-40
Engeland, 40-41 dwerg, 41-42 garde,
10
12
42-43 eenzaam, 43-44 morgen, 44-45
Newa, 45-46 Aalsmeer, 43-47 restant,
47-48 rijk, 48-49 kasteel. De spreuk
luidt: Het vuur moet gestookt worden
terwijl de pot overhangt.
PRIJSWINNAARS:
Mevr, E. de Jong, Foïsgaarsierhem-
straat 8, Sneek 10,—; Mevrouw G.
Weasels, Verboomstraat 23, Rotter
dam, ƒ5,—: Mevr. Norberhuis, Mm.
de Visserstraat 20, Utrecht ƒ5.—
Gevraagd worden:
DEN HAAG, zaterdag Will Red-
ley heeft gisteren op een persconfe
rentie in Den Haag verklaard dat de
totale show, die hij rond „Het Hemel
bed" van Jan de Hartog heeft opgezet,
in ieder geval doorgaat. Dat zal echter
met een nieuwe zakelijke leiding moe
ten gebeuren, sinds hij het vertrouwen
in de heer A. J. Klap van het Utrecht
se bureau Mass Productions heeft ver
loren.
De Haagse impressario Arno Klein
zei dat de kansen voor „Het Hemel
bed'' bijzonder gunstig lagen: in een
week tijd had hij een tournee van
twintig dagen georganiseerd. Begin
deze week kreeg hij echter van de
heer Klap te horen dat hij geen enkel
contract meer mocht afsluiten. Als re
den werd opgegeven dat de show,
waarin Lou van Burg de hoofdrol zal
spelen, onverkoopbaar was. De bedrij
ven, die geld zouden moeten steken ih
het reclamegedeelte, zouden volgens
de heer Klap geen interesse tonen.
Will Redley zei echter te vrezen dat
de heer Klap zelf een show wil opzet
ten, mèt de door Redley ontwikkelde
ideeén, maar zonder „Het Hemelbed",
waarop Redley de exclusieve rechten
heeft.
Vereist: Diploma van zwemonderwijzer K.N.Z.B. en/of het diploma sportleider C.I.O.S. met dc aan
tekening zwemmen, het diploma E.H.B.O,
Enige jaren ervaring als zwemonderwijzer.
Salaris tot f 1.072,- per maand.
Vacatnmrtnnmer 38a/o070
Vereist: Dezelfde diploma's als genoemd voor de chef badmeesters.
Salaris tot f 974,» per maand.
Vacaturenummer 38b/0070
Vereist: Een of meer van de nagenoemde diploma's:
- hulpzwemonderwijzer
- reddingsbrigade A
- zwemvaardighcidsdlploma I t/m IV
Salaris tot f 877,- per maand.
Vkatnmnnmner 38e/o070
Voor alle functies geldt:
- dat het aanvangssalaris afhankelijk is van leeftijd en ervaring;
- dat er een vijfdaagse werkweek Is;
- dat dc mogelijkheid aanwezig is uitsluitend voor het zwemsehotn (mei/oktober) aangesteld te worden;
- dat voor de op zaterdag en zondag gewerkte uren ccn toeslag van respectievelijk f ï»65 en 12,15 per
uur boven het satarii wordt toegekend;
- dat een psychologisch onderzoek tot de selectieprocedure kan behoren.
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Schriftelijke sollicitaties binnen 14 dagen met vermelding van het vacaturenummer te zenden aan de
chef van het Bureau Pcrsoneelvoorzicning, stadhuis, Rotterdam.
Pcrsoontijke aanmelding iedere dinsdag van 19.30 uur «21.00 uuropkamer 2 van het stadhuis, Coolsingcl.
HEtPEhl
hlRrUURbiK! MMoUHKw/ittÊR
Deepr me filshij Mskkt df?t ik
E&4 Kft'SDE NlBStWRHU'SHee.
0£dOM94! Uii\&H?Gfrn?eu<»lW
dEemerts^
WEE&NüEerifè.
py=RDi<S€jJ
HeiFtfe
Riesurr
JOUW rRo
FLEEM 110^
KRAAIENHOVE
DOOR WILLY LOHMANN
9-^-38 Jan Rap bestudeerde het vouwblad. De juffrouw
lette niet meer op het tweetal. „Jammer," zei Jan Rap,
„zo'n ding is voor ons niet te betalen..." „Zullen we
dan maar gaan?" stelde Harry voor. „Ogenblikje," ant
woordde Jan Rap, „ik geloof dat ik iets krijg... ja hoor!
Een idee!"
„Ojee," zuchtte Harry, „kom Jan, we zijn vlak bij de uit
gang... een beetje frisse lucht zal ons goed doen!"
Op dat ogenblik barstte in een andere hoek van de grote
ruimte een oorverdovend lawaai los. Een beroemde beat-
band kwam wat leven in de tent brengen.
De bezoekers gingen er allemaal op af en ook de juffrouw
van de „stand" probeerde iets van de muzikanten te zien.
Jan Rap keek er niet naar... hij keek naar de deur. De
meneer met de robot stond er nog. „Nul" zei Jan Rap.
BRCE.
Wfi 1N Cr
W&RK VERRICHTEN...
MoMFee os mouzau er
au HSL PENAOS SPE -
or a usr in oraafwerk
EN 3'J Mor PA/N a/a
TUURL'JK AL 'T....
HBO HCOR OS
■ME WEL ff
zei ze wat po
WAT IS PAt
K'JK EN PAN MCTT£N
VJ& NÜTUURUiK OOK STUT
HOUT HEBBEN...EN PLAN
KEN... EpjêN Êff MOT 'N
AARPè-A ÉVCÊPSVS, -
TESM KOMEN VOOR
ALLE GROND—
KOM.. AAN
SCACir
VOOR S&N
vreemp
WOüRP
ACH
NIKS
MetëtffNG VAN OU F
F&OUVJOONtV,AAR -
PAT MENS 0E-
MOÈiT ZICH OOK
ALT'JO OVeR.AU
■dim-re
r WfLLEM WAS57CriVff/JÖAASP
OP EEN ZIJPAD van de beel
dende kunst wordt de laatste
jaren gewerkt met toevalsstruc-
turen en abstracte materialen,
zoals perslucht, stoom en rook.
Dat kan ook voor theater bruik
bare effecten opleveren, zoals
Koert Stuyf bier een paar jaar
geleden al liet zien, In het Haag
se HOT bouwt het Nederlands
Dans Theater er dit weekend
drie avonden een surreële sfeer
mee op voor een vertoning, waar
in veel bizarre vondsten op
doemen, die echter gisteravond
onvoldoende uitgewerkt bleken.
Een donkere ruimte, het publiek
staat in het midden, terwijl rondom
door die veelkleurig belichte rook op
vier toneeltjes grote bewegende sculp
turen zichtbaar worden, vage mens-
vormen, overwoekerd met sponsachti
ge gezwellen en gedrochten van uit
stulpingen. Heel even werkt zo'n
beeld wel associaties bijvoorbeeld
met vleesetende planten. Maar de ont
werpers, de Britten Peter Dockley en
Jules Baker, doen er weinig mee en
herhalen zich voortdurend. Het blijft
bij een monotoon ge-bewoeg, een
soort spookte-spelen, dat niets hallu-
cinerends krijgt, maar door zijn sul
ligheid vaak wel vermakelijk werkt.
Ludiek is m.
De titel „Never never land'
contrasteert daarmee, slaat op een Ja
pans gedicht en verwijst naar herfsti
ge schemer, verlatenheid en woestenij.
Of het de makers toch ook om die
sfeet begonnen is. blijft duister: ze
werken minder op huiver, dan op ver
bazing. Hun theaterstuk blijkt het
steeds meer te moeten hebben van
gags. 2e laten bijvoorbeeld een viertal
spooksels clownesk rondbuitelen in
een net boven het publiek en jagen
stormen van confetti door de zaal.
Dat aan „Never never land" geen
choreograaf te pas kwam, blijkt een
nadeel. Dockley is beeldhouwer, Baker
kostuumontwerper; een theaterman
had cr lijn in gebracht, op een climax
aangestuurd en zou ook veel meer ge
haald hebben uit hun beste vondst:
robotfiguren vier tegenover elkaar
overdekt met kleine spiegeltjes,
die bij elke beweging, elke ademhaling
zelfs, het licht weer anders terug
kaatsen, zodat er een wemeling van
lichtstralen door de ruimte schiet.
„Never never land" ziet er fantas
tisch uit, maar blijft te statisch; dano
komt er geheel niet aan de orde,
hoogstens wat mime pas-op-de-plaats.
Bij een dreinende muziek van Terry
Riley duurt het allemaal een goed half
uur zeer lang. zonder veel kernachtig
heid en zonder veel samenhang. Als
verbinding tussen de verschillende
schulmplasüc scènes dient een danse
res die boven het publiek in een red-
dingsbroek hangt en met fraai gebaar
twee reuzeballonnen plus de rooktoe-
wanneer die steeds zwellende bal-
voer bespeelt. Nogal wezenloos. En
lonnen tenslotte springen, is het stuk
uit. Zo'n slot Is minder een verrassing
dan een verlossing.
KAMPHOFF
RECEPT VAN DE DAG
Voor dit ovengerecht hebt u nodig:
500 gram macaroni, ca. 3 ons gekookt
vlees, een klein blikje tomatenpuree, 1
blikje champignonsoep, 1 groene pa
prika, een half ons geraspte oude
kaas, paneermeel, boter.
Kook de macaroni gaar en spoel ze
af met koud water. Snijd het vlees in
kleme blokjes, snijd de paprika in
dunne sliertjes. Vermeng nu alle in
grediënten goed met elkaar (de cham
pignonsoep met verdunnen!) en doe
deze geurjge massa over in een bebo
terde vuurvaste schotel. Strooi over
de bovenkant wat paneermeel en giet
er wat gesmolten boter over. Zet de
schotel ongeveer een half uur in het
midden van een voorverwarmde, war
me oven. Geef hier gewone sla of
komkommersla bij,
H.M.