Café en wi
ROTTERDAMS DAGBOEK
Ibp'Form Wonen
Paasshow bij de Stam
De Stam.
Mooie gelegenheid tot
afscheid van S. 45
enorm
Dolfinarium
in Leuvehaven
blijft zeker
ffijf jaar
(2e paasdag 10-5 uur)
Uitwisseling
Utrechtse en
Rotterdamse
jonge musici
Wie slaapt er bij Kooijman voor de deur?
ROTTERDAM RIJNMOND
Wethouder Worst
als Rotterdammer
met KLM mee
naar Chicago
K0RT-+-
ZAKEIUK
Beeldende Lunst in Rijnmond
DOOR CEES VAN DER GEER -
Fichèroux
Stichting BK
Sangregorio
„De heersende
klassebij NRT
in première
TECHNISCHE VERGISSING
Ipfigiaa 4 donderdag 26 maart 1970
">(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, donderdag.
Bij het dolfinarium dat in de
;'t<euvehaven in aanbouw is, ko-
•nien een café met terras en vier
Souvemer winkel tjes die plaats
ipjgen op drie dekschuiten.
rwS pé directeur van de nieuw op
gerichte NV Dolf i rod am, de heer
-van den Oever uit Ridderkerk,
deelde dit gistermiddag op een
persbijeenkomst mee.
Een i'mpressietekemog van het in
aanbouw zijnde Dolfinarium in de
Leuvehaven
Het dolfinarium is een initiatief van
C'TO-organisator A. J. Fibbe. Hij vond
dc heer Van den Oever, e«n staalfa
brikant (N.V. Contakt in Ridderkerk)
„onder een kopje koffie of een bor
reltje" bereid geld in bet project te
steken-
'Het dolfinarium, waarvoor de
„know-how" geleverd wordt door het
dolfinarium .in Harderwijk, blijft min
stens vijf jaar in de Leuvehaven.
Het krijgt een verwarmingsinstaHa-
tie, zodat het in de winter ook ge
bruikt kan worden.
De tribunes worden op het ogenblik
opgebouwd op een doormiddengebrand
schip, een vanklichtor. Ze krijgen dui
zend zitplaatsen.
In de ruimen van het schip moet
duizend ton water en zand worden g<
bracht oni het complex z'n stabiliteit
te geven. De constructie is van de
heer D. Buijs, ontwerper bij de werf
Van der Giessen-De Noord, die tijde
lijk aan C'70 is uitgeleend.
De bedoeling is dat er voorlopig 5
voorstellingen van een half uur wor
den gegeven. In het hoogseizoen kan
dit aantal worden uitgebreid. De zes
dolfijnen en de twee zeeleeuwen die
nu in Harderwijk worden opgeleid,
komen half april naar Rotterdam.
(AD,VBRTENTIB)
Komfortabele kamers met een maximum aan sfeer en een minimum
aan ongemak maken 't leven fijn. Daarom zetten wij kamers vol
woongenot wijd voor u open op 'n spectaculaire paesshow over
maxi-wonen in de '70 er jaren. Met niet alleen de splinternieuwe
Top-Form kollektle 1970, maar ook. mooie, gekke, chique en
komfortabele nouveautés van beurzen uit Stockholm en Keulen,
'n Exclusiviteit van de Stam voor deze speciale paasshow.
Klassiek en modern of ultra modern of nou ja, vult u maar in.
Het nieuwe Top-Form meubelboek 1970/'71 vol bruisende
woonfdeeën krijgt elke bezoeker gratis mee. 'n Lentebode voor
fijner wonen. Bij de Stam.
Mariniersweg
hoek Goudsesingel
Rotterdam
3 verdiepingen
meubelen
woningtextiel
Vraag het
Grote Meubelboek
van Top-Form.
Gratis.
waar gezelligheid begint
Schiedam.
Den Haag,
vrijdagavond open
-V-'
TN aansluiting op een serie lezingen.
die de Amerikaan dr G. W.
Lotzenhiser voor studenten van de
conservatoria uit Rotterdam
Utrecht heeft gegeven over de proble
matiek van hot instrumentale groops-
onck'uvüs is gistermiddag een. uitwis-
selir-gsooncert gegeven in het repeti
tielokaal van hot RPhO in De Doelen,
waaraan van elk conservatorium door
drie studenten werd meegewerkt. Het
concert verliep in de ongedwongen
sfeer, die bij een onderlinge ontmoe
ting past. Er bestond veel belangstel
ling voor en de ontdekking, dat aan
beide zijden zowel „echte" studenten
als vrijwel of geheel afgestudeerden
optraden heeft de sympathieke indruk
slechts versterkt.
De erepalm werd zonder twijfel
weggedragen door de alt Els Kloos,
die met veel begrip en vocale beheer
sing Debussy's Chansons de Bi-litis
zong, Zii werd bekwaam terzijde ge
staan door de pianist Dlck Zevenber
gen, die -tevens de partner was van de
ditmaal iais minder dan andere gedis
poneerde fluitiste Hannie Barendrecht
in een sonate van Gaubert Van Rot
terdamse zijde droeg Rein Steens ten
slotte met goede pianistiok Schumanns
Fasschingsschwnnk aus Wien bij. De
Utrechtse gaston kozen het repertoire
uit de eigentijdse muziek. Men hoorde
van Hertnïne Broekgaarden en Marti-
ne Visser, fagot en piano, een correct
gespeelde doch zouteloze Bassonnerie
van Cor de Groot, van Femmy Kolf
Siockhausens Klavierstück no IX, da;
niemand die het ooit hooide vergeten
zal door het eindeloos herhaalde intri
gerende begïnakkoond en van Ed Bo
gaard en Tristan Keuris een wild stuk
voor klarinet en piano van laatstge
noemde. Play getiteld. Eén en ander
werd met grote aandacht aangehoord
en met veel applaus beloond.
E. S.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, donderdag. Rot
terdam zal alsnog vertegenwoordigd
zijn op de officiële vlucht van de
KLM naar Chicago op 19 mei. Wet
houder Worst is uitgenodigd de tocht
mee te maken. Op 9 maart hadden de
raadsleden Vlersen en Staab erop ge
wezen, dat deze KLM-vlucht een
„Amsterdams onderonsje" zou wor
den, omdat geen Rotterrd-ammer was
uitgenodigd. Zij wezen op het „natio
nale" karakter van dezevlucht, en
meenden dat Rotterdam daarbij zeker
vertegenwoordigd moest zijn-
'J70UDT u mi met Feijenoord
Lepia in het oooruil-
zicht voorverkopcr willen
=yn? Ik niet. De hele day dat
gelazer met die te.'e/oow. die
pogingen tot omkoperij en die
smeris voor je deur, nee hoor,
ik jnap niet unit men er aan
uindt.
Piet Hunter tod.
Hij beheert een siga reu han
del na» de Hencgouwcrlaar<s
lid oa» Spariu, moor distri
bueert Fcijenoord-kaarten op
een manier, die waardering
verdient. Piet is eerlijk. Niet
als tireemden door de telefoon
een sigarenbestelling doen van
honderd gulden en gelijk om
een-kaartje vragen, want hij
gooit de haak erop. Piet kioijt
zich' met verve van zijn taak,
\Tiia«r je moet er zètj usat poor
over hebben.
Piet Hunter zegt:
„Er zijn er bij die komen
zaterdagmiddag tegen vijven
als de hele reut verdwenen is.
Met'eeii rot smoes'. Want in
d'r hart hebben ze gezegd: "zal
daar gek zijn. Ik ga een beetje
op een stretchbed en met een
slaapzak liggen wachten op
twee. eerste ringetjes. Hunter
barst'van die kaartjes; hij kan
er voor mij best een paar be-
ivaren". Maar ze komen van
een koütoe kermis thuis. Voor
hen ztjn er géén kaartjes.
Hoe vaak wordt er hier «iet-
gebeld door totaal onbekenden,
die gerust tien of twintig slof
fen bestellen en aon ?»ee einde
van hun opgaven om een
kaartje vragen. Kan ik niet
doen; Dan maar geen bestel-
PIET Hunter 'Kooijman': 'Sorry, ik kan Je niet meer
dan twee kaartjes verkopen. Je zwager moet zaterdag
maar in de rij gaan staan. Zelf verkoop ik "6fik 'geen
kaartjes aan mijn familie, moeten jullie het ook niet
doen".
ling, jnnimer, maar ik wit wèl nacht voor mijn winkel geie-
rtistig slapen. ö«'t en toen kreeg ik meelij.
Ze hebben ecus op een Het was vies fcoud, het vroor
en toen :ei ik tegen m'u
vrouw: „Vrouw, ik cal ze
maar vast aan een paar kaar
tjes helpen". Maar o hemel, ik
heb ine nog «ooit so vergalop
peerd. Goed en tvel had ik dat
stelletje geholpen of er ston-.
den er weer dertig voor dc
deur. En maar schreeuwen:
„Kooijman kom uit je bed,
help ons ook". En dat had ik
niet ver macht.
/K wed ook, dat ik vrijdag
nacht tuéër geen oog dicht
doe. Die gasten maken zo'n
spektakel, dat je onmogelijk
tot. slapen komt. Zo tegen ach
ten 's avonds sit ten er al. En
nu ligt het er maar helemaal
aan hoe de wind staat. De ene
keer maken ze een rij in de
Tiendstraat, de andere keer op
de Henegouwer laan. Maken ze
er één in de Tiendstraat, dan
slapen de buren evenmin.
Want re spelen hele voetbal
wedstrijden voor de deur. Ze
gokken, ze klaverjassen, alles
gebeurt hier. En tegen zeven
r hoor je het gescandeerde
„Kooijmans tvordt wakker".
En als ik dan tegen half acht
de hond uitlaatdan gaat er
een hoeraatje op.
Maar ze komen twee voor
twee binnen. Er staat een po
litieagent voor de deur, voor
dc zekerheid. En ieder kan
twee kaartjes bestellen, meer
niet. En heb ik in de gaten dat
er één, na een keer te zijn ge
weest, voor een tweede keer
binnenkomt, dun stuur ifc hern,
eruit. We moeten eerlijk blij
ven.
0/ 'dc vaste klanten ook in
de rij moeten staan? Van zelf
sprekend niet, u?aar zij» het
anders vaste klanten voor. Ik
heb hier een boek eu daar
staat precies in wie eens in de
veertien dagen bij mij kaar
tjes koopt voor een thuiswed
strijd van Feijenoord. En als
die klant bijtijds bestelt, be
ta nar ik een kaartje. En dan
hoeven ze ook niet aan te ko
men met „er is een zwager
over", want dat is een oude.
ledereen heeft zwagers over.
Ik lever geen kaarten aan
mijn familie, moeten zij het
ook niet doen.
Uiteindelijk heb ik maar
een beperkt aantal. Ze denken
teel dat ik duizenden kaarten
te distribueren heb, -maar dat
is niet :o. Ik ben ook maar af
hankelijk van Feijenoord. De
ene keer krijg ik meer dan de
andere keer. En met de wed
strijd Feijenoord—Legia zal
het ice! helemaal aan dc ge
ringe kant zijn.
Dus je tv eet het: jc moet je
2usagers thuis laten".
DAG BOEKSCHRU VER
In Rotterdam
wordt elke
weck een ge
val van tuber
culose ontdekt. Waakzaamheid
blijft daarom geboden. Maar
het vroegtijdig opsporen van
dc gevallen kost handen vol
geld. Ais V wilt helpen en U
bent bereid om op de derde en
vierde april a.s. te collecteren;
bel dan even met dc Stichting
Emma bloem Tuberculoscfonds,
telefoon 122008.
Het stenen bruidsbed van Mstthieu Fichèroux
Met vriendelijkheid doorkruide toespraken
gingen vooral aan de tentoonstelling, waarmee
dc Sehiedamse kunstenaarsgemeenschap S. 45
tot 20 april in het Schiedams Stedelyk Mu
seum haar vyfde lustrum viert. Vriendelijkhe
den, die keimelyk vee! moesten goed maken en
gepast waren geweest, ah het hier een af-
scheidstcntoonstelling had gegolden.
Eén ding namelijk maakt doze expositie bijzonder
duidelijk en wel, dat S. 45 inmiddels uitgediend is.
Haar rol in het cultuurleven van Schiedam b met
nanie de laatste jaren vrijwel nihil geweest, aanslui
ting bij de activiteiten van bijvoorbeeld het museum
of tic plaatselijke galeries was er niet en van enige
invloed op nieuwe generaties kunstenaars was geen
sprake.
Sterker nog, mensen als Van Stuivenbcrg. Van Gol
den, Bouw, Bos, Van der Heiden ot Hindrikcx jr. tra
den uit of werden nooit lid, omdat dc wat amateuris
tische geest van de groep eerder benauwend dan in
spirerend werkte.
Ook de aansluiting met de ontwikkelingen van de
kunst van deze dagen de tentoonstelling levert het
duidelijke bewijs kwam niet tot stand, mede omdat
fris bloed ontbreekt; het jongste lid is van 1&22, Zou
er sprake 2ijn van nieuwe leden, van een wisselwer
king tussen S. 45 en museum, van veel en enthousias
te activiteiten, dan was er recht van voortbestaan. Nu
dit alles ontbreekt, kan er beter afscheid genomen
worden. Deze tentoonstelling is er een mooie gelegen
heid toe.
In vrij korte tijd belooft galerie Design aan de Sta
tionssingel (achter het Centraal Station) uit te
groeien tot een van de meest prominente galeries van
Rotterdam.
Een aanvankelijk wat afwijzende en afwachtende
houding van de Rotterdamse kunstenaars Is binnen dc
kortste keren omgeslagen In een algemeen en terecht
enthousiasme.
Wie deze rubriek al langer leest dan vandaag, wist
al van dit enthousiasme af. Aanleiding is er dan ook
genoeg. Wim en Matty Wilson zijn enthousiast, opof
ferend en enorm gastvrij. De ruimte, waarover ze be
schikken. behoort tot het beste, wat er überhaupt te
vinden is. Daarbij beschikken ze sinds kort over een
tweede ruimte, waar de stock (voorraad) die snel
groeit, een plaats vindt.
Rotterdam wachtte eigenlijk al lang op zo'n galerie.
Te veel Rotterdamse kunstenaars hadden in eigen
stad geen zakelijk onderkomen. Dank zij deze twee
mensen komt daar nu verandering in. Joop Brans,
Jan van den Broek, Gerrit den Breems, en Marijks
van Epen behoren nu tot dc nog steeds groeiende
„stal". Als succes komt, komt het meestal snel.
Erg blij zullen de twee van Design zijn met de ex
positie van Chabotprjjs winnaar Mathieu Fichèroux.
Trouwens Fichèroux zelf is ook erg ingenomen met
deze show van zijn werk: „Man, zo mooi als hier, is
mijn werk nog nooit gepresenteerd". Reden voor u
dus alleen al hierom eens snel naar do Stationssingcl
te stappen.
Voor wie Ficherxoux' werk ai kende, zal er dan
veel bekends zijn, zij het, dat het hier door de uitste
kende presentatie toch weer nieuw en verrassend
werkt. Maar ook voor hen. die Mathieu's werk al
kenden, zijn er toch nieuwigheden, al evenzeer ver
rassend.
Hoogtepunt voor mij is dan vooral het laatste zaal
tje, waar zijn inmiddels door c.r.m. aangekochte
„Sleeping piece" staat opgesteld. De hele ruimte
wordt voornamelijk in beslag genomen door een op
vier koperen polen rustende ..glazen" ('t is perspex)
lijkkist, waarin een langwerpige, opbollende matwltte
vorm. die van binnenuit verlicht is en die doet den
ken aan vreemde, begraven levensvormen.
De wat macabere, maar o zo boeiende sfeer wordt
verhevigd door twee simpele, houten caféstoeltjes,
waarover ook weer In perspex uitgevoerde draperieën
hangen. Restvormen van door leed weggesmolten le
ven.
In een andere ruimte Design heeft er meerdere!
staan dezelfde caféstoeJtjes met de over tie leu
ning gedrapeerde vormen weer, maar nu duidelijk
naar één punt gericht, de indruk wekkend verlaten te
zijn.
In deze kolommen heb ik het al eens eerder gehad
over environments, de omgevingen. Welnu, dit is er
weer een. Een heel sterke, vooral ook, omdat ze is op
geroepen met uiterst simpele middelen. Er blijkt uit,
dut de wiirc kunstenaar, ook al werkt hij niet mei een
tekening, maar met zo Iets nieuws en eigentijds als
objecten, zich in de beperking de meesier kan lonen.
Tot 10 april.
Al even akllef als de hier bovengenoemde Wilsons
zijn de jongens van de werkgroep BK-Zuld. U weet
wel, Elenga, Elshout cn Burg. Hun meest recente idee
hopen zij binnenkort tot uitvoering te brengen. Initia
tiefnemer is Henk Elenga. Plan: het confronteren vim
vooral de jeugd van middelbare scholen met kunst en
kunstenaars, wiet nieuw, zult u zeggen, Nee, inder
daad.
Maar naast hel bekende en gebruikelijke tonen van
het werk en het eventueel demonstreren van de di
verse 'technieken er is mede werking van een
schilder, een beeldhouwer, een graficus en een pot
tenbakker is het hele initiatief or vooral op gericht
de aanstaande volwassenen een beter beeld bij ie
brengen van de kunstenaar.
Elenga c.s. willen vooral duidelijker dc plaats van
de kunstenaar in de maatschappij aangeven. Ze wil
len aantonen, dat een kunstenaar niet de wereld
vreemde figuur is, waarvoor men hem helaas nog
maar al te vaak houdt.
Daarvoor in de plaats moet het juistere beekl ko
men van de man. die evenals iqder ander zeer regel
matig naar zijn atelier gaat en daar ook oven hard en
intensief werkt. Een, die dat werk bovendien verricht
met de opzet in dienst te staan van de gemeenschap,
waaraan hij met zijn creativiteit in velerlei vormen
wil bijdragen. U wist hel uiteraard al!
Tot slot nog even snel naar de Witte de Withstraat.
In de zalen van de Rotterdamse Kunstkring het werk
van de Italiaanse beeldhouwer Ginncarlo Sangregorio.
Zijn krachtige, uit losse segmenten hout en graniet
Opgebouwde beelden hebben het onderdrukte geweld
van oerworsteüngen en verraden in de behandeling
van de steen de in Carrara meegekregen liefde voor
de eigen schoonheid van de steen.
In de galerie Delta het werk van Jan van de Broek.
Naast indrukwekkende doeken als „Ode aan de con
sument" en „Midnight sun" maakt vooral een meer
figuratief schilderij als „Lost memory" heel be
nieuwd naar verdere ontwikkelingen.
(Van onze kunstredactie)
ROTTERDAM, donderdag. Het
Nieuw Rotterdams Toneel brengt za
terdag 18 april in de Rotterdamse
schouwburg de première van „Dc
heersende klasse" („The ruling
class") een barokke komedie va» Pe-
ter Barnest in een regie van Joh» van
de Rest.
De medespelondon zijn: Lies Fran
ken, Rie Gilhuys, Annot Nieuwenhuy-
zen, Enny Mcunier, Peter Aryans, Pim
Dikkers, Paul van Gorcuro, Gerard
Hartkamp, Wint van den Heuvel, Wlm
Hoddes, Picter Lutz, Johan Ooms en
Henk van Ulsen, Josephine Soer zorg
de voor de vertaling en Frank Raven
ontwerpt dc decors.
In het Pi ccoloth eater gaat op maan
dag 2G april een nieuwe kleine-zaaï-
produktie van het NRT in première.
Met twee eenakters van de Tsjech
Ivan Klina: „Theesalon Myriam" cn
„Een bruidegom voor MareeUa". Voor
de regie is de Tsjech Zdenek Kraus
aangetrokken. Kraus is vorig jaar uit
zij» land gevlucht en heeft tot nu toe
Door een
technische
vergissing was
het kaartje, dat
gisteren op onze
pagina Extra
voorkwam,
onleesbaar.
Wij plaatsen het
daarom nogmaals.
Op het platte-
grondje, van de
wijk Katendrecht/
Feijenoord/
Afrïkaanderwijk/
Noordereiland,
zijn de stem-
bureaus
aangegeven, met daarbij het percentage niet verschenen kiezers bii de
Statenverkiezingen. In het bijbehorende artikel m Het Rotterdams
Parool van gisteren werden deze percentages nader belicht.
HIT ROTTERDAMS PAROOL I
DRECHT
in Nederland enkele regies voor tele
visie gevoerd.
De vertaling van de eenakters is
van respectievelijk Josephine Soer en
Anty Westerling. Lu ei enne Scheer es,
Eüy van Stekelenburg, Camille de
Vries, Steye van Brandenberg, Huib
Broos, Edmond Classen, Ad Hoey-
mans, Chiem van Hoüweningc, Gees
Li n neb ank, Sacco van der Made, Jules
Rooyaards, Johan Schmitz en Aarts
Staartjes spelen mede. Frans Vossen
maakt de decors.
Soepel optreden tegenover
artsen die overtredingen
parkeerverbod plegen
o ROTTERDAM, donderdag Dc
Rouerdarnse politie treedt „zeer soe
pel op tegen onvermijdelijke par-
kesiwcrtredingen van artsen die een
patient bezoeken. Al geruime tijd is er
een regeling, volgens welke huisartsen
nun auto mogen parkeren op een ver
boden plaats wanneer zij een spoedge
val moeten behandelen. Dit ant
woorden b. en w. op vragen van bet
ïaadslid Wagenaar.