'Abel Tasman' voor nieuwe smeer laag zes m.m. opkrikken ROTTERDAMS DAGBOEK Duitse rekening David Hockney heeft beslist grote klasse AGENDA Half september derde poging tewaterlating iU^hbêêmesssÊ ROTTERDAM RIJ NMOND SWO Alexanderpolder verontwaardigd over plan voor eerste IJsseldamse kennis Chr. van Hofwegen uit Provinciale Staten Jeugdploeg van TOEG-H' berg greep Mohrbeker Na wielrennen ook atletiek op Coolsingel HET WEER IA ROTTERDAM Brief aan dagboek Beeldende kunst in Rijnmond1 DOOR CEBS VAN DER GEER - Bioscopen Yoor heden Voor morgen Exposities Apotheken W aterhoogten pag. 4 - dinsdag 25 augustus 1970 "ROTTERDAM, dinsdag 19 september verwacht de direc tie van. de scheepswerf Van de Giessen—De Noord N.V. te Krimpen aan den IJssel, dat het dan mogelijk zal zijn de „Abel Tasman" Nederlands grootste containerschip werkelijk te water te kunnen laten. Dit 225 meter lange schip, gebouwd voor reke ning van de Koninklijke Ned- lloyd NV te Rotterdam, weigerde woensdag 19 augustus na de doopplechtigheid van de scheeps helling af te glijden. Ook nadat deskundigen mei allerlei scheepstouwtrucs hadden geprobeerd fceweging In het 12.000 ton kilo we gende schip te krengen, bleef het schip het water van de rivier „De Koord'' waarin het had behoren te glijden, schuwen. In de afgelopen dagen zijn nog en kele pogingen gedaan het schip de be slissende duw in de goede richting te geven. Men heeft geprobeerd het schip met behulp van hydraulische persen aan het glijden te krijgen. Het resultaat was pover: alle3 bij elkaar een centimeter oi twintig. De directie van de Giessen-De Koord deelde bij monde van de be drijfsdirecteur, de heer C. J. van Heel, maandagmiddag mee dat zij van tal rijke werf directeuren in den lande raadgevingen heeft gekregen. Ook had hij grote waardering voor het personeel dat blijkens een open brief aan de "werkers vaji de werf zeer intensief heelt meegeleefd om de te genslag bij de bouw van het schip op te vangen, Gelukkig aldus de open brief, worden de financiële gevolgen, wat de „Abel Tasman" betreft, opge vangen door de aanbouwverzekering. Thans zijn de technici van de werf tot de conclusie gekomen dat de moei lijkheden bij de mislukte tewaterla ting zijn te wijten aan het smeer on der het schip, waarover het schip in het water had moeten ghjden. Er zit nu niets anders op dan het schip vijf tot zes millimeter omhoog te brengen, zodat men bij de goot met vet kan ko men. Om dit enorme karwei te kun nen klaren het schip weegt immers 12.000.000 kilo zijn er ongeveer vijftig hydraulische vijzels nodig, die tussen de 100 en 300 ton vermogen hebben. De werf beschikt uiteraard niet over voldoende van deze vijzels en men is thans doende deze appara tuur bijeen te verkrijgen onder andere te huren. Deze onvoorziene on moeilijke werkzaamheden hebben .tot gevolg dat een bepaald deel van de werkzaamhe den nog niet kan worden verricht.' Veel werk aan boord kan echter ge woon doorgaan. De werfdirecüe hoopt dat er geen vertraging in de afleve ring van het schip zal ontstaan. Het plan was dat het schip ln januari zo ver gereed zou zijn dat in Rotterdam allerlei proeven kunnen worden geno men. Voor zover bekend is deze mislukte tewaterlating de eerste in de jongste geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouw. In vroeger tijden zijn wel eens moeilijkheden met schepen ge weest doch deze betroffen kleine scheepjes, waarbij de problemen ge makkelijker waren op te lossen dan met de gigant „Abel Tasman". De „Abel Tasman" nog muurvast op de werf van Van der Giessen-De Noord. Directieleden Smit, Van Heel en Van der Giessen (v.l.n.r.) tijdens de persconferentie naar aanleiding,van de mislukte tewaterlating van de „Abe! Tasman". ROTTERDAM, dinsdag In een brief aan b. en w. van Capelle a/d IJssel spreekt de Stichting Wijkop- bouw Orgaan van Alexanderpolder haar verbazing uit over <Je gang van zaken rond de kermis, die aangekon digd is a!s de eerste IJsseldamse ker mis. „Gezien de goede verstandhouding met uw college hadden wij toch mogen verwachten dat over het gehele met „IJsseldam" aangeduide gebied geplande activiteit vooraf overleg was gepleegd met de in dat gebied werk zame wljkorganen", aldus de brief. De SWO vindt bovendien de geplande SLIEDRECHT, dinsdag. De heer Chr, van Hofwegen is voornemens te bedanken als Ud van de Provinciale Staten van Zuid-Holland per ingang van l januari 1971. Met ingang van deze datum is hij benoemd tot voor zitter van de Nationale Woningraad. De heer Van Hofwegen is als lijst trekker van de PvdA m de Staten gekozen. plaats van de kermis (midden in Capelle a/d IJssel) zo excentrisch tn het met IJsseldam aangeduide gebied, dat er geen enkel argument aan te voeren is voor de aan deze kermis ge geven naam. De brief besluit met het verzoek aan de gemeente Capelle a/d IJssel in vergelijkbare situaties contact op te nemen me de stichting. (Van onze sportredactie) ROTTERDAM, dinsdag De jeugdploeg van TO EG Hillegersberg heeft op de banen van het Melkhuisje in Hilversum het officieuze clubterm- pioenschap van Nederland voor de jeugd gewonnen. De winnende ploeg, bij de meisjes bestaande uit Lia Kuy- pers, Monica Palm, Corry Bruens en Franka Hakman ©n bij de jongens uit Jaap Peters, Hans v.d. Donck, Ruud Krouwer en Khee Liang Phoa, legde daarmee beslag op de Mohrbeker, die in handen was van LTC. Aan het toernooi, dat openstond voor clubs met de sterkste tennisjeugd (onder de 18 jaar), werd deelgenomen door DDV en Dash (Beude Amster dam); Leimomas (Den Haag) TOEG-Hillegersberg (Rotterdam) en LTC (Hilversum). De clubs ontmoet ten elkaar in zes partijen, t.w. vier enkelspelen en twee dubbels. In totaal speelde elke ploeg dus 24 partijen. TOEG-Hillegersberg slaagde er In zes tien partijen 4e winnen en dat was voMoende om voor Hilversum op de eerste plaats te eindigen. (Van onze sportredactie) ROTTERDAM, dinsdag. De Cool singel blijft m trek bij de organisato ren van sportevenementen. Nadat Jn het hart van de stad al drie keer een Wielerwedstrijd heeft plaatsgevonden, heeft nu de atletiekvereniging Metro besloten een atletiekontmoeting te houden. Op zaterdag 19 september or ganiseert Metro in net kader van C'70 een. internationale tien kilometer Joop, die om drie uur (voor het stadhuis) van start gaat. Tot de* deelnemers behoren de beste Nederlandse atleten t.w. Aad Sieylen, Gijs de Bode en Steef Kijne, Belgie stuurt o.a. Gastom Roelants, André de Hertoghe, Jos Heylen en Willy Pol- leunnis. Na de wedloop komen circa duizend trimmers en -stars aan de start voor een prestatieloop over vijf kilometer (aanvang kwart voor vier). Inschrij ving hiervoor is mogelijk bij de secre taris van Metro, M. Verheul, A. van Bronckhorstlaan 377 Splikenisse, of door overmaking van ƒ2,50 inschrijf geld op giro 542167 tn.v. Metro Splj- kanisse. Waarneming g.40 uur. Heden Gisteren. Luchtdruk 1022,4 1018,2 Windrichting nno nno Windkracht 3 2 Weersgesteldheid l.bew. l.bew. Temperatuur 18,1 19,3 Neerslag 0,0 0,9 Max. temp. gisteren 14.40 uur: 26.6. Min. temperatuur heden 5.30 uur: 13.5. DRINKWATER ROTTERDAM Drinkwater Rotterdam. Bedrijf Honin- gcrdljk. Verwachting van 25 t/m 27 an*.: gemiddeld keufccnzoutgehalte 215 mg per liter; gemiddeld geleidingsvermogen 700 micro Siemens; gemiddelde hardheid 13.5 Duitse hardheldsgraüen. Bedrijf Berenplaat, Verwachting van 25 t/m 27 augustus: gemiddeld ketifceuzout- gchalte 220 mg per liter; gemiddeld ge leld logs vermogen 700 micro Siemens; ge middelde hardheid 14.5 Duitse hardheids- graden. 7 tl mei 1940 achtte een groepje Duitse machtshebbers het nodig een plotseling bezoek aan ons land te brengen en daarbij o.a. het Rotterdamse vliegveld Waalkaven te verwoestenZij legden het gebeuren fotogra fisch vast en de plaatjes uan de Propaganda Kompanien be vinden zich sinds jaar en dag in het Bundesarchiw te Ko blenz. Het Rotterdamse Ge meentearchief beschikt over een aantal reproduktiet van deze foto's. Toen deze krant vorig jaar een artikel over de geschiedenis van Waalhaven voorbereidde, werd daarbij o.ö. een van de PJC.-foto's ge plaatst, gereproduceerd met vriendelijke medewerking van het Gemeentearchief. Het vliegveld op 27 mei; dat tuil zeggen na de verwoesting. Op verzoek van de Rotter damse archiefbeheerders werd vóór de publikafie toestem ming gevraagd aan het Bundes- archiv. Het mocht. Nu, bijna een jaar later, komt de reke ning; 20 Mark publikatierecht. Niet duur voor zo'n keurige verwoesting. GROOT is de belangstelling v oor de bewegingsoefe ningen en zweminstructie voor ouderen in het zwembad De Plompert. Deze maand vesche- nen op de dinsdag- en donder dagochtend zeventig tot tach tig bejaarden om aan de oefe ningen mee te doenBesloten is dan ook om ook volgende maand met de lessen door te gaan. Begonnen wordt op 7 september; daarna steeds op iedere maandag van half één tot half twee Belangstellenden wordt ver zocht om kwart over twaalf op het plein voor het zwembad aanwezig te zijn. Getracht wordt om gedurende de im«- termaanden de lessen voort te zetten in overdekte zwem ba den. Als het kan zowel op de rechter als op de linker Maas oever. Organiseren de instan ties zijn de Vereniging Het Groene Kruis en de Unie van Vrouwelijke Vrijwilligers. Wee meer inlichtingen toil kan die krijgen bij de heer Van Dijk ,van het Groene Kruis aan de Schiekade 93, tel. 28.71.80. /N september gaat ook de bejaardengymnastiek weer uan start. Hieronder volgt een overzicht van de groepen; Maandag; Dtenstencentrum Van der Taksiraat 14, vanaf 10.30 uur; dienstencentrum Oranjeboomstraat 105vanaf 11.15 uur; Emma-huls, Schie- kade 35, vanaf 21.15 uur. Dinsdag; dienstencentrum Pretorlalaan 125, vanaf 10.00 uur; R.K. kerk Rollostraat 75, vanaf 12.30 uurBethlehem- kerk Blankenburgstraat hoek Van Onselenstraat, vanaf S.30 uur; Carnissehuis Lepelaar- singel 49, vanaf 10.45 uur; Wester Volkshuis, Roemer Vts- scherstraat 18, vanaf 15.00 uur. Woensdag: centrum Char- lois, Katendrechtse Lapedyfc 450, vanaf S.3Q uur; Buurthuis De Brink, Brink 7, vanaf 11.00 uur; wijkgebouw Eltheto, Overijsselsestraat 65, vanaf 10.00 uur; buurthuis Kruiska de, Coolsestraat 94, vanaf 11.00 uur. Donderdag: R.K. kerk Stre- velsweg 185, vanaf 12.00 uur; De VoorpostSpaansetuep 22, vanaf 9 00 uur; dienstencen trum Willem Ruyslaan 1, van af 10.00 uur; buurthuis Croos- uiijk, Van Reijiistradf 32, van» af 10.00 uur. Vrijdag; Jacob Juchschool, Talingstraat hoek Boergoense- vliet, vanaf 15.30 uur; gebouiu Marcus, Mathenesserdijk 315, vanaf 9.30 uurdienstencen trum Ameidestraatfiat Abts- ?ioue, uanaj 9,30 uur. Dames en heren van 65 jaar en ouder zijn op deze clubs van harte welkom. Echter, in dien u mee toil doen, moet u eerst toestemming van uto huisarts hebben. Nadere in lichtingen worden verstrekt door Het Groene Kruis, Schle- kade 93, tel. 28.71.80 en door de leiding van de dienstencen tra. In UW bind zingt u de lof zang over de plastic vuilnis zakken, maar door die plastic zakken krUgt de mindere klas- Be nog zwaardere lasten le dragen. Ik wil u erop wijzen, dat er andere gemeenten ln ons land z(]n, die per jaar gra tis zestig plastic zakken ver strekken. Zou nu dc rijke wereld- havenstad nummer één dit ook niet kunnen doen. Dit zou het klapstuk van C'70 kunnen z(jn. Misschien kan de ge meenteraad dit eens in studie nemen. Als dank zullen w(j de vuilnisbakken tot bloem bakken beschilderen. Mevrouw D. Kok Rotterdam. David Hockney: „Christopher Isherwood and Don Bachardy" HET is waarschijn lyk zonder opzet, dat de tentoonstelling van David Houkney is mu seum Boymans-van Beuningen besloten word: met een serie tekeningen, die hem doen ken nen als een razendknappe portrettekenaar van academisch grote klasse. Deze portretten zui len bij velen een mogelyke teleurstelling weg nemen en vrijwel iedereen laten vertrekken met positieve herinneringen aan Hockney. Teleurstelling is namelijk om twee redenen moge lijk. Wie de catalogus koopt ziet misschien tot zijn ergernis dat met name van dc schilderijen een aanzienlek deel niet is meegenomen. Boymans mist daardoor de volledigheid die aan Hockneys expositie in White Chapel Art Gallery het aanzien van een re trospectieve gaf. Deze volledgiheid wordt in Boymans alleen bereikt met de presentatie van de grafiek en de tekeningen, misschien wel het interessantste deel van Hockneys oeuvre. Een tweede reden tot teleurstelling kan (aan vankelijk) het werk zelf zijn, Bij hoog gespannen verwachtingen volgt vrijwel altijd een lichte teleur stelling. Een tweede en desnoods derde bezoek leve ren dan meestal een beter beeld op. Een verklaring voor deze (tweede) teleurstelling ligt dan wellicht aan het feit, dat een groot deel van de tentoonstelling gewijd is aan de eerste periode van Hockneys werk. Juist die periode is minder Hock- neyaans, mmder eigen typerend dan het latere, laten we zeggen Califormsche werk, dat zich zo goed met Hockney, zijn leefwijze en opvattingen identifice ren laat. ïn dit vroege werk zijn ook nogal wat ver wantschappen aan te wijzen, met name van Bacon en Dubuffet. Er is in deze periode sprake van een schil derachtigheid die het net niet is en steken blijft m pogingen daartoe. TJET neemt overigens niet weg, dat er in deze pe- -LJrlode beslist wel een paar boelende schilderijen, te signaleren zijd «oals de „Grote1 processie in EgvDti- sche stijl" of het veelzeggende „De wrede olifant", dat sterk op de kindertekening geïnspireerd lijkt. Beide schilderijen zijn goede voorbeelden van het literaire element in Hockneys wsrk. Beseffend, dat een schilderij toch maar een illusie is en dat hetgene, wat we (menen) te zien, niet wezenlijk aanwezig is, vult hij het beeld vaak aan of becommentarieert het met woorden of stukjes tektst. In de „Wrede olifant" doet hij dit door de ïnsekten in het gras slechts één- of tweemaal te tekenen. Verder duidt hij hun aanwe zigheid aan door in het gras tè schrijven; „Crawling insects", zijn voldoende aanwijzing voor de aanwe zigheid van beestjes, die we normaal gesproken ook niet zien en waarvan we slechts wéten, dat ze er 2ijn (overigens hun redding, want vrijwel alle kinderen wrijven op tegels lopende mieren gegarandeerd plat.) Hoogtepunt van literair commentaar is het schilde rij, waarin twee pratende mannen besprongen wor den door een luipaard. De mannen zullen echter eeu wig praten en de luipaard zal eeuwig springen. Reden voor Hockney om er voor die kijkers, aie zich dit niet zo duidelijk realiseren, bij te schrijven: „This ia a still". T^EN ander aspect van deze literaire instelling Is -Lj het autobiografisch of beter nog, Het autopictu- raal element in zijn werk. Vrijwel zijn gehele oeuvre laat zich als een dagboek lezen. Het verhaalt van de lotgevallen van de schilder, waarbij dc stemming tij dens, de reactie op of de herinnering aan het gebeu ren mede bepalend zijn voor de kwaliteit van het schilderij. Het viel af te lezen aan een schilderij als „Swiss landscape", waarin duidelijk het onbehagen over het achter in een bestelauto zitten tot uitdrukking komt Het hotsen en botsen (menig lifter bekend!), het voorbijflitsen van altijd weer andere landschappen, andere huizen net zo goed als de wetenschap, dat dit nu Zwitserland is (overigens zonder het te zien) ko men in het schilderij tot uitdrukking. Later, in het Cahfomische werk, kan dc kijker 2elf de luxe van het leven, dat Hockney daar leidde, mee beleven, De rijke bungalows, de blauwe baden en de lome vriendschappen hebben exact die sfeer waarvan je als kijker weet (dankzij het schilderij!), dat het dat was, wat Hockney als mens boeide en hem als schilder Inspireerde. Dan ook blijkt Hockney een ras- schilder te zijn, misschien zelfs in puur Franse tradi tie, want de wat tijdschriftachtige plaatjes blijken dan meer te zijn dan alleen maar plaatje en zelfs meer dan alleen persoonlijke herinnering. Het feit, dat je door deze schilderijen andermans (Hockneys) ervaringen kunt meebeleven, tilt ze uit boven het al leen maar illustratie zijn. T}AARBIJ komt dan als extra, dat Hockney twee -L'nieuwe genres aan de figuratieve schilderkunst heeft toegevoegd naast dc vele. al langer bestaande genres. Zijn Hollywoodse zwembaden, avenues en bunga lows zijn een nieuw genre en hebben alleen de blau we lucht erboven met andere landschapgenres ge meen. Twee toppen in dit genre (onderling overigens sterk verschillend) zijn „California Seascape" en „Lc Pare des Sources". Beide hebben echter éen ding ge meen: het landschap is a.h.w. gedegradeerd tot een decor, In het zerste geval lukt hem dit, door het land schap te schilderen, gezien vanuit een luxueuze bun galow, de andere keer door twee vrienden zodanig als toeschouwers voor het parklandsehap te plaatsen, dat het park, waarop ze uitzien, tot decor wordt, een gordijn, waartegen zich iets afspeelt. Gordijnen spe len trouwens toch een rol in zijn werk, maar ruimte laat niet toe hierover uit te wijden. Het tweede, nieuwe genre is het mannelijk naakt. Eeuwenlang is het vrouwelijk naakt het enige naakt geweest, dat schilders inspireerde. Goed, er mocht wel eens een (half) blote man als Mars of andere god on treden, maar dan was de koek wel op. Hockney als homofiel, heeft duideliik gekozen voor het mannelijk naakt. Liggend op bedden of aan de rand van zwembassins, staande onder de douche, el kaar wassend of zo maar m huiselijke scènes bevol ken ze zijn schilderijen en etsen Toch ook lijkt in dit werk het vasthouden ln beeld vorm van een herinnering belangrijker dan het on derwerp zelf, dat soms een wat schabloneachtige uit voering krijgt (de witte billen). "IAAT Hockney misschien minder schilder dan teke- ■L-* naar of graficus is, blijkt uit de grafiek. De schil derachtigheid, die je in zijn schilderijen soms mist, be reikt hij in zijn grafiek wel. Een sexie als „Aake's progress" heeft wel die los heid van lijn en beeldopbouw, die kleurrijke bijdrage van vlekken of andere beeldelementen, die een voor stelling schilderachtig maken. Daarbij: Hockney is een tekenaar van grote klasse. Op volkomen klassieke wijze, zoals in het portret van Celia, kan hij in enkel Kjn, zonder gebruikmaking van toon, of schaduw een boeiend en vooral persoon lijk portret geven. Daarbij ontkom ik niet aan de in druk dat voor de kwaliteit van het eindresultaat mede, zelfs sterk bepalend is, de relatie die hem met de geportretteerde verbindt. Eenzelfde reactie (jeugdherinneringen bijv. of zijn literaire instelling) bindt hem waarschijnlijk ook met de sprookjes die hij illustreerde, Hockney zelf is trouwens hard op weg een sprookje te worden. De prijzen van zijn werken het succes, dat hij er mee heeft, zijn alleen maar met „sprookjes achtig" te omschrijven. Arena, dag. 2, 7, 8 30 Pak de poen cn smeer 'm 14 jr: Calypso, dag. 3, 7, Ö.30 uur M.A.S.H. 1B jr Centraal, dag. 2, 7, 815 uurO Naakt In vreemde bedden Cineac-BIJqnkorf dag. 8 30, 11 30. 1.30, 3 30 uur; Kuil je en de Zonnetempel, al; elke avond: 5 50, 7,30, 9.30 uur Fanny Hill, 18 jr Cineac-Beurs: dag,- B.30, 11 30. 130, 3 30, 5.30, 7 30, S.30 Maahinagun McCain. lBjr Cinerama, dag. 13.45 en IS 45 uur: Wood stock, al Colosseum, dag 2 en 8 uur, woensdag al leen B uur Jacht op Wtllie Boy, 14 jr Corso; dag 2 en 8 uur: Gejaagd door de wtnd, 14 Jr Grand dag. 2 en 8 uur: West Side Story, 14 Harmonie: maandag 2, 7, 0.15 uur De wraak van Gwangi Krlterlon, dag, 2.20. 7, 9 3Ö uur; More, 18 jr. Lumlère dag 2. 7, 930 uur: Terugkeer naar de Apanplaneet, 14 Jr Metro dag 5, 7, 9.30 uur Mosquito Squa dron, 14 jr Passage, dag 2, en 8.15 uur Vriezen we ffter, 14 jr Rex, dag 2 (beh. woe) 7, 9.15 uur: Het ware gezicht van de misdaad 14 Studio '62, dag, 2.15, 7, 830 uur: Satyrlcon, i IB jr. Thalia, dag 2. 7. 9.30 uur: They shcot horses, don't they?' 18 jr 'l V*"stcr' d,s 2' 7' 0,15 uur: Easy Rider. 18 Victoria, dag. 7, 930 uur: Bob en Carol en Ted en Alice, 18 Jr KINDERMATINEES Cinaac-Bijcnkorf dag 9 30, 1130, 1,30, 3.30 Kuifje en de zonnetempel, al Colosseum, woensdag 2 uur: Frankle en Johnny, al Prinse», woensdag 2 uur: Lassie's triomf, al RcX, woensdag 2 uur: Laurel en Hardy ln z^t Je zorg op zij. al Victoria, woensd 2 uur Elvis Presley a go go Doiforod&m, dg 10.30, 12 30. 1330, 15 00, 1030, 17,30 uur, Rotterdamse Schouwburg 2015 uur: HoofdstadoperetlE Die Zirkus- prlnzealn. LUXor 20 00 uur Snip en Snap- revue '70, Von toon tot thana Stadhuisplein 20,CO uur:Hammondorgel-concert door Stel Meed er De Doelen, grote zaal 20.15 uur: Amateur orgelconcours, Stadhuisplein 21 00 uur: Radio Romantica Orkest olv. Cas Oosthoek. Lauransplaats 2130 uur: Mank en lichtspel. Dolfirodam dagelijks: 10 30. 12.30, 13,30, 15 00, 36 39, 17-30 uur. Stadhuisplein, Beurs- plein of Schouwburgplein 14 00 uur: Kin dertheater Tsit', Openluchttheater Dljkxlgt 14 öO uur: Limburgs jeugdtoneel mot Hocus de tovenaar. Luxor 20 00 uur: Snip- en Snaprevue 'TO Van Toen tot Thans. Stad- hulsbeiaard 20 00 uur: Leen 't Hart - stads- b&tóartl'.W. Rotterdamse Schouwburg 20.15 uur: -Hoofdstadoperette Die Zlrkusprinzes- sln De Doelen, grote zaal 2015 uur: Ama teur orgelconcours. Stadhuisplein 21.00 uur: Radio Romantica Orkest o l.v, Cas Oost hoek, Voor een overzicht van de exposities bi Rottere om zie ons blad van donderdag. Rechter Maasoever: Apotheek dr F. H. Brans, Nw Binnenweg 42, tel, 2551130. P. S, Exler N.V., Noord plein 51. tel. 241288. Dr J. C. da Keu- nlng, Bergselaan 273, tel 244710, Lans berg en Zn N.V. West Kruiskade 73, tel. 126540. Van Lennep apotheek, Ma thenesserdijk 102, te). 151364. G. K. Wa genaar, Boezemsingel 60, tel, 136495. Hlllegersberg-Schiebroek H. Exler, Bergse Dorpsstraat 101, tel. 181883. Linker Maasoever Copec apotheek, KerstencHJk 153, tel, 193733 v. d. Laan, Bloemfontelnstrast 87. tel. 273766. mej W. C Rooüiant, Plein 1953 no 65, tel 278741 Jac Wolf. Breepleln 6, tel 191166 Pemis-Ilavgvllct-Spljkcni'ise Apotheek „Gerla", Lengweg 72, Lengweg 72, Hoogvliet, tel. 160904. 26 aug. Hoog water te: Rotterdam ie tij 12.38. 2e tij 01,02 (27 aug,); Dordrecht le tij 0.13, 2e tij 13.07; Hellevoetsluls 1 e tij 11.03, 2e tij 23 40; Hoek van Holland le tij 10,20, 2e tij 22 04. Coöperatieve Tuinbouwveiling der zuid- llollandic Eilanden G.A. PHIJSBER1CHT VAN MAANDAG 24 AUG. 1970: Dora's gr. X?—29 bintjes gr. 14—21), eigenheimers gr. 25—32, andijvie 2440 p. kg, bloemkool 5 st. p. bak 82—93, 3 it. p. bak 68—30. 10 st, p. bak 5157 p. st.. dubbele bonen 82—125, snijbonen 140—129, pronkbenen 6172, rode kool 10—23, spitskool 31—50, kroten 25—32. uien 31—3B, postelein 54-08 p kg, selderij B-42 p, bos, sla 9—22 p. st„ spinazie 46—72 p. kg. ananas meloen 6 at. p bak 143—150. 8 st p bak 137—152, 10 st, <p. bak 121—135 P. St.. Ontario 92—105, reine victoria 81—146, S.«af. prulm 82 P- kg, tomaten la 329— 335, Ib 315, lc 260—265 p. bak.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1970 | | pagina 1